Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

verschil tussen Bosch en luas pompverstuivers? spoed!

pjtimmer PPO Newbie
edited June 2005 in Algemene Techniek
Hallo iedereen,

met spoed...
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een lucas pompverstuiver en een bosch pompverstuiver?
Met name gelet op techniek, kwaliteit, werking, duurzaamheid, etc.

Het gaat dus niet om een pomp of vordruk pomp maar om de verstuivers!

alvast bedankt
mvg Peter

Comments

• KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited May 2005
    Kwaliteit weet ik niet, maar het verschil zit hem erin dat de bosch verstuiver pas opengaan bij een hogere druk, en dan de brandstof inspuiten. Ook daarom zijn bosch systemen beter geschikt voor ppo.
  • pjtimmer PPO Newbie
    edited May 2005
    bedankt,
    Geldt dit voor alle lucas en bosch modelen? is dat het enige verschil?

je zegt beter geschikt voor PPO, maar in hoeverre zijn de andere slechter dan?

Kan ik ook mijn lucas verstuivers vervangen met een bosch om dit probleem te verhelpen?

graag weer jullie reactie
    thanks
    peter
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited May 2005
    Nou de pompen zelf zijn van bosch kwalitatief gewoon beter. Daarom dat deze de dikkere olie, en daarmee hogere druk in de pomp beter kan hebben dan de lucas pomp.

Dat de bosch pomp van zichzelf op een hogere druk werkt, (en dat dus ook de verstuivers bij een hogere druk) opengaan is beter omdat de ppo dan beter verneveld wordt. En dat zorgt weer voor een betere verbranding.
  • pjtimmer PPO Newbie
    edited May 2005
    Kan ik ook mijn lucas verstuivers vervangen met een bosch om dit probleem te verhelpen?
    Het gaat om een land rover discovery td5 2,5liter.

thanks
    peter
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2005
    hallo,

Even rechtzetten:

Het merk van verstuivers doet er niks toe!
    Welk merk je ook neemt, je kunt deze bijna in alle modellen verstuiver-houders inbouwen. Ze zijn nagemaakt van elkaar.
    Dus, welke verstuiver heef tgeen belang.

Dat van die hogere drukken klopt ook niet. Alles hangt van je pomp en timing af. Hebben deze een hoge druk nodig, dan worden de openingsdruk van je verstuivers hoger afgesteld, en omgekeerd ook zo.

Kan dus best zijn dat je een dpc-pomp (meest voorkomende lucas) hebt, met erachter bosch verstuivers of delphi, of zexel, of denso,...
    Maakt niks uit. Zolang ze maar op elkaar agestemd zijn.

Groeten,
    Nero
  • pjtimmer PPO Newbie
    edited May 2005
    bedankt voor je reactie,
    Je geeft aan dat de pompverstuivers geen verschil maken, toch is dit de reden waaorm eslbet duitsland onze wagen niet aandurfd.
    (ondanks dat we een twee tank systeem met aparte afgestemde PPO pomp willen.

Wat is daarop te zeggen..., wat zou dan een reden kunnen zijn dat zelfs elsbet het niet aandurft met de lucas pompverstuivers en een aparte PPO pomp?

mvg Peter
    edited May 2005
    kun je me het jaartal eens geven van de wagen?
    Ik zal eens opzoekn op 't werk hoe het zit.
    Zal eens kijken of er voor hetzelfde type al bosch-nozzles verkrijgbaar zijn.
    Ik denk het wel.

Toch vind ik het raar, dat ze voor lucas-verstuivers dit weigeren.
    Ze zijn qua bouw, werking en afwerking gewoon hetzelfde (bijna toch) als andere merken zoals bosch, zexel, delphi,...

De verstuiverhouder verschilt wel wat, maar die speelt geen rol. Enkel de "naald" moet vervangen worden (eventueel).

GRoeten,
    Nero
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited May 2005
    Ik weet dat elsbet een ombouw weigert met een Lucaspomp, maar waarom ze dat doen met de verstuivers is ook mij een raadsel! Ze willen je waarschijnlijk een stel verstuivers aansmeren :)
  • pjtimmer PPO Newbie
    edited May 2005
    eff gebeld met elsbet, en ze hebben met suc6 al enkele landrovers omgebouwd. ondanks de luas verstuivers. misverstand dus, solaroil vertelde ons dat ziij het advies hadden gekregen de motor niet met garantie om te bouwen. Elsbet geeft aan dat het geen probleem moet zijn.

er bestaat dus geen direct verschil in de verstuivers.
    ons probleem lijkt opgelost.
    bedankt
    voor jullie hulp
    gr Peter
  • Martijn PPO Addict
    edited May 2005
    pjtimmer said:

bedankt voor je reactie,
    Je geeft aan dat de pompverstuivers geen verschil maken, toch is dit de reden waaorm eslbet duitsland onze wagen niet aandurfd.
    (ondanks dat we een twee tank systeem met aparte afgestemde PPO pomp willen.

Wat is daarop te zeggen..., wat zou dan een reden kunnen zijn dat zelfs elsbet het niet aandurft met de lucas pompverstuivers en een aparte PPO pomp?

mvg Peter

effe checken: hebben we het hier over verstuivers en pompen of over pompverstuivers? ik kan me voorstellen dat pompverstuivers wat lastiger zijn dan een bosch-pomp. maar als dat een foute veronderstelling is helpt nero me wel uit de droom ;)
    edited May 2005
    neenee,

Het zijn gewone verstuivers. Geen pompverstuivers.
    Maar over pompverstuivers gesproken, die moeten volgens mij perfect zijn om op ppo te rijden.
    Het zijn in feite lijpompjes (PES) maar bestaande uit 1 element, waarin de verstuiver direct zit gemonteerd.

D.w.z. geen vestuiverleidingen meer! Die kunnen dus ook niet afkoelen, of bij koude ppo scheuren!!
    En zo'n klein pompje (1 per cylinder) loopt natuurlijk snel vol om eventueel met 2-tankensysteem op het einde van de rit te vullen met diesel!!!

Er bestaan veel soorten hierin, jammergenoeg niet veel toegepast op motoren die snel moeten draaien (zoals wagens); maar eerder op stationaire motoren en landbouw.

GRoeten,
    Nero
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Hoi,
    Pompverstuivers worden door VW toegepast op bepaalde direct ingespoten diesel. Ze vereisen (volgens VW) ook een speciale motorolie.
    Bij de eerste generatie pompverstuivers (VW) wordt het openen en sluiten van de verstuivers alleen bediend door een aparte nok op de nokkenas, vandaar dat deze altijd een vast inpuitmoment heeft. Dit in tegenstelling door systemen waarbij dit vanuit het motormanagement (electronica) wordt gestuurd (bijv. HDi van Peugeot en Citroen)
    Tegenwoordig past VW ook pompverstuivers toe die niet alleen via de nokkenas maar eveneens electonisch worden bediend (Piëzo actuator), zodat er meer stuur-mogelijkheden zijn en betere doceringen mogelijk zijn, waardoor nog meer zuinigheid en minder roet. Hier is een afbeelding te zien van deze techniek (VW Passat):

http://www.buchli.nl/news.php?l=0 :P

Voor degenen die meer willen weten over de techniek van pompverstuivers / commonrail en wervelkamer diesels, met voor- en nadelen, raad ik je aan om het verhaal te lezen op:

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=print&sid=925 :P

De nieuwe Toyota Avensis heeft (tegen meerprijs) ook Piëzo bediende verstuivers. Die schijnen sneller te werken dan magneetspoeltjes.
    Volgens mij heeft deze nieuwe techniek van verstuiving wel gevolgen voor de geschiktheid om op PPO te rijden, immers: snelle verstuivers vereisen brandstof met lage viscositeit :!: .

Mvg.
    Peus
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    Is het niet zo dat Toyota geen pompverstuivers heeft maar gewoon een commonrail drukbuis met piezo / spoel geschakelde "gewone" verstuivers?

(om het ff duidelijk houden ;) )

Over de viscositeit van de olie in de verstuivers, zou ik me overigens niet teveel zorgen maken. De verstuivers monden uit in de verbrandingskamer waar er temperaturen heersen van rond de 900° en meer, dus durf ik wel stellen, dat de olie die in de verstuiver zit, gemakkelijk een hoge temperatuur haalt en vloeibaar genoeg zal zijn...
  • edited June 2005
    ik rijd met een defender td5 en heb dus dezelfde motor als jij. Voorlopig rijd ik gemengd met 40% ppo en heb er al 30000 km opzitten. Geen enkel probleem. Binnenkort doe ik de ombouw en ik durf het aan. Mijn viscositeit van opgewarmde ppo zal lager liggen dan mijn mengsel nu, dus wat is het probleem?
  • edited June 2005
    Zelf heb ik een toyota corolla verso.
    Ik lees hier dat in die commonrailmotoren een temperatuur heerst van 900°.
    Het gaat dus ideaal worden om op PPO te rijden kwa vloeibaarheid.
    Ik vraag me af waarom regelmatig afgeraden wordt om commonrailmotoren om te bouwen naar PPO.
    Weet hier iemand het antwoord op?
    Het inspuitsysteem is van het merk DENSO, volledig gejapaniseerd Bosch systeem dus.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Ik stel voor hier een nieuw topic van te maken... hier een discussie opstarten over commonrail, dat is wel erg ver van het oorspronkelijke onderwerp :shock:

Het is niet omdat in je motor een temperatuur heerst van 900° (?) dat dit automatisch goed is voor de PPO. (integendeel: 900° zou rampzalig zijn...) De temperatuur aan de hogedrukpomp en de verstuivers is van belang om een goede verneveling en dus verbranding te krijgen.

Commonrail afgeraden? Er zitten hier op het forum verschillende mensen die ppo gebruiken in hun common...
    Het zou zelfs de voordelen hebben van de veel grotere druk die de pomp opbouwt (mogelijk tot 1300 bar!) wat dan weer de benodigde verneveling ppo zou meebrengen.
    Het nadeel met de commonrail zou kunnen zijn dat die rail gevuld met ppo opgewarmd moet worden bij koudstart, of eerst leeggereden voor stilleggen (tweetanksysteem). Maar dat geldt voor alle andere pompen en systemen!

Groet
    Dieter
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Goed idee Dieter,
    Zie: Techniek :arrow: Commonrail systemen
  • edited June 2005
    Je moet opletten als je ombouwd naar 100% ppo dat je een opvoerpomp bijplaatst voor de ppo, je eigen pomp loopt stuk, maw je moet een tank bijplaatsen
  • edited June 2005
    Volgens sommige ombouwbedrijven komt het er op neer om bij commonrail motoren de viscositeit in orde te hebben.
    Vuil in de injectoren en pomp wordt ook zeer gevaarlijk.
    De stroperigheid mag er niet zijn.
    Maar als de olie warm aangeboden wordt kan er geen probleem meer zijn.
    Wel uitkijken met koperen buis - in buis warmtewisselaars.
    Koper gaat oxideren door de zuurtegraad van de plantenolie en door vocht in de tank.
    Het wordt dus door verloop van tijd groen om het simpel te zeggen.
    Als nu zo'n stukje groene oxidatie in je verstuivers of je pomp komt dan kun je het weer vergeten.
    In dat opzicht worden de aluminium warmtewisselaars aangeraden.
    Voor die 100 Euro kan je eigenlijk niet sukkelen toch?
Sign In or Register to comment.