Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Waarom lekken die leidingen toch altijd

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited March 2007 in Algemene Techniek
Hey stokers,

Ik lees bijna bij iedereen problemen met lucht, lekkende leidingen, slangklemmen die strakker staan dan Drappie in een ombouwshop.....

Ik heb een paar stelregels (uit de installatiebouw):

1 - De belangrijkste - Monteer leidingen NOOIT onder spanning. Verleg ze desnoods, maar zorg ervoor dat je het uiteinde naast de pilaar kan leggen, zonder dat ze wegbuigt. Leidingen onder spanning verouderen sneller en krijg lastig goed sluitend.

2 - Zorg dat je onderdelen op elkaar passen. Een 8mm slang op een 6mm thule is valse zuinigheid en een garantie voor ellende.

3 - Gebruik kwaliteit klemmen en aansluitmateriaal, wat is die euro duurder per klem als je om 2u 's nacht voor 200 euri weggesleept moet worden van de A2.....

Vul maar aan :arrow:

Tim

Comments

• edited February 2007
    DELETED
  • fergie PPO Wannabe
    edited February 2007
    Hello Daar,

Wat vaak wordt vergeten is dat klemmen bedoeld zijn voor bepaalde diameters. Te klemmen gemonteerd op kleinere slangen dan waar ze voor bedoeld zijn zullen vaak lekken omdat de spanner te breed is en de klemband een D-vorm aan neemt waardoor er 2 hoeken zijn waarde slang niet wordt geklemd !.

Ook is een lekkage NOOIT op te lossen door het eens strakker aan te draaien !. Slecht passend materiaal of niet zuivere pasvlakken krijg je daar alleen maar meer lek mee. Los de oorzaak op in plaats van het symptoom te bestrijden !.

Groetjes,

René
  • edited February 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Als alles opgewarmt is kan je er op rekenen dat er genoeg aangedraait kan worden.

:lol:

Drappie
  • fergie PPO Wannabe
    edited February 2007
    Hello Daar,

Banjo bouten controleren na warm worden is inderdaad nodig.

Bij kleine maten slangen is het meestal verstandig klemmen te gebruiken die 360º in contact zijn met de slang. De bekende met het blauwe huisje klemmen dat huisje tegen de slang. Dat huisje is vrijwel onvervormbaar dus als de slang kleiner wordt dan ca 2x de lengte daarvan is een type wat de klemband onder elkaar schuift (die met het boutje en moertje dus) beter. Een en ander is ook afhankelijk van het materiaal van de slang. Als je slang van het stuge soort is gaat het met de "tuinslang" versie sneller mis als een soepele soort die de ontstane gaten in de D wel vullen.

Groetjes,

René
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    ja je moet of de juiste maat klem hebben met boutje en moer
    zelf zweer ik bij ligarex dat word gebruikt om aandrijfas hoezen vast te zetten is van dun rvs lint word twee keer omheen gedraaid en dan met een klemmetje vast gezet
    zo kun je nooit lekage krijgen omdat ie er altijd mooi omheen gaat en je kunt het voor alle maten gebruiken hebt er wel een tangetje voor nodig

als iemand dat spul wil hebben kan ik het wel bestellen moet me maar even een pb'tje sturen
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    door een vraag hier wat meer info over de klembandjes ben niet speciaal leveransier hiervan maar kan het heel goedkoop krijgen via groothandel
    de tang is het duurst
    tang 26.30 e
    klemband 25m per rol 7.50 e
    klipjes per 100 4.70 e
    rol houder 13.10e (is niet echt nodig maar wel handig)
    prijzen ex btw dus komt 19% bij

is onmisbaar bij aandrijfas hoezen vervangen en erghandig als slangeklemmen mischien beetje duur als je soms gebruikt
    als iemand wil kan ik we een foto plaatsen
  • edited February 2007
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Als dit echt de oplossing is, denk ik dat veel mensen die prijs behoorlijk acceptabel vinden.
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited March 2007
    Ik gebruik de slangenklemmen die in onderstaande link staan, deze sluiten de slang regelmatig, dus over het hele oppervlak af, wormslangenklemmen stropen de slang op.

http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lang=nl&target=d38.html
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    die klemmen op de laatste link (van brajo) sluiten wel rond, maar kun je toch niet te straks aantrekken. Mijn ervaring is dat ze nogal makkelijk doorschieten of doorslippen.
    Niet mijn favorieten.

Nero
  • edited March 2007
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    pjotter said:

die van ttinus lijkt me wel wat.
    alleen je kunt ze niet na zetten

nazetten is nog nooit nodig geweest trekt em gewoon strak en het zit dicht
    is soms alleen lastig op moeilijk berijkbare plaatsen je moet wel de tang wel kwijt kunnen
Sign In or Register to comment.