Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Temperatuurschok voor de IP?

de Gier PPO Newbie
edited February 2007 in Algemene Techniek
Hei,
Heb met die Duytschen Ingenieur gesproken. Hij heeft een theorie die ik hier nog niet gezien heb. Uiteraard heb ik nog niet alles hier bekeken...hier issie;

Het gevaar is naast de viscositeit de temperatuurschok in de pomp als je op je keurig voorverwarmde ppo overschakeld.

De pomp, hij heeft een twee tank systeem, is hetzelfde als de buiten temp en krijgt ineens vloeistof van rond 70 graden te verwerken. De kleine massa van de zuiger zorgt voor een snelle opwarming daarvan terwijl het huis nog koud is (-25 tot 30 gr afhankelijk van...).
Dus; zuiger zet zich vast wanneer ie die warme olie gaat pompen omdat ie uitzet en de behuizing niet. Knak.

Hij installeerde dus een koffiezet-element die aanslaat op 30 en afslaat op 40 graden om zijn diesel, en dus zijn pomp, voor te verwarmen terwijl hij de ppo opwarmt tijdens de eerste kilometers.
2 km in de zomer en rond 12 km als het hier in Noorwegen koud is. En dat is koud.

Ik las al wel dat mensen hier een wt2 hadden maar begreep niet wat dat exakt was. Wellicht een soortgelijke oplossing?

Groet.

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007

Het gevaar is naast de viscositeit de temperatuurschok in de pomp als je op je keurig voorverwarmde ppo overschakeld.

yep die Tempschok is bij sommige van ons wel bekend, alleen ontbreekt het aan praktijk ervaring hierover wat er gebeurd. Als ik daar als 1 tanker ff over nadenk:
    Kan alleen maar uit eigen bevindingen opmerken dat idd tijdens de start de PPO in de brandstofpomp gelijk is aan de temp van het pomphuis (1e start gelijk aan buiten temp.) Echter en nu komt het:
    1) vanuit mijn poelheizer naar de brandstofpomp zit maar max een temp verschil in PPO van 20!graden.
    2) deze max 20C hogere PPO tov de leiding PPO koelt nog af op het traject Poelheizer -> pomphuis.
    3) pomp bevat een halve liter PPO op pomphuis temp.
    4) daar zal deze ietwat warmere inkomende PPO zich dus eerst met de koudere PPO vermengen en nog extra afkoelen door het pomphuis.
    5) de doorstroom is tijdens het starten en zeg de eerste minuut warmdraaien laag vanwege het stationair draaien.
    De gier

De pomp is hetzelfde als de buiten temp en krijgt ineens vloeistof van rond 70 graden te verwerken. De kleine massa van de zuiger zorgt voor een snelle opwarming daarvan terwijl het huis nog koud is

Wat blijft er van de temperatuur schok over :?:
    Conclusie naar mijn inzicht :wink:
    Het temperatuurverschil is dus veel kleiner dan gedacht en praten we eerder over 10-tallen seconden dan ineens. Er is dus eerder sprake van een geleidelijke opwarming dan van schok effect.

Voor een 2 tanksysteem, meeste schakelen over na 5 minuten. Kan een 2 tanker hier ff neerzetten wat in die 5 minuten meestal de bereikte temperatuur is? Bovenstaande conclusie zal hiervoor ook opgaan lijkt mij zo.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ericzwiep said:

Voor een 2 tanksysteem, meeste schakelen over na 5 minuten. Kan een 2 tanker hier ff neerzetten wat in die 5 minuten meestal de bereikte temperatuur is? Bovenstaande conclusie zal hiervoor ook opgaan lijkt mij zo.

5 minuten:
    - Koelwater 65 graden
    - PPO pomp in 40 graden
    - PPO pomp uit 20 graden

Ik deel je conclusie, de pomp krijgt helemaal geen klap, maar warmt langzaam op. De dino in temp, door het standaard verwarmd filter, is na 5 minuten ook 30 graden.
  • de Gier PPO Newbie
    edited February 2007
    Tof,
    Wat ervaringen van 2-tankers is interessant hier.

Wat is je buiten temp dan?
    Zou die hier zodanig van invloed kunnen zijn?

Hij zei me dat hij heel voorzichtig is en de juiste afwegingen oogt te maken aangaande kosten+moeite vs. effect van het geplaatste onderdeel.

Ik probeer een zo eenvoudig mogelijk goed werken systeem samen te stellen voor dit klimaat hier. Van -15 eergisteren is het nu wat rustiger met -5.
    edited February 2007
    @de gier. Lees je ff een stuk meer in de materie.
    Gezien jouw winter omstandigheden welke serieus zijn, valt 1 tanksysteem al af. (veel te variabel die buitentemp)
    Voor de rest gelden de standaard twee tank ombouw's die je hier vindt voor jou. Dus eerst warm rijden op Dino en daarna overschakelen naar PPO. Info over twee tanksystemen is er hier genoeg te vinden. Dus lees je in, open een eigen topic onder de auto categorie en begin daar met je experimenteerverhaal. Van welke auto hebbie, wat wil je veranderen etc etc, dan komen de antwoorden vanzelf. Nu is beetje moeilijk adviseren.
  • de Gier PPO Newbie
    edited February 2007
    Hahaha...Ja, begrijp je reactie. Laatste zin was echter bedoeld ter illustratie van de omstandigheden aangaande koude pompen.
    Voor mijn eigen vehikkel is er al een draad...
    ergo;deur was open, doch merci. :)

Heb nergens nog, na praktisch alles gelezen te hebben over techniek,op dit forum en andere, niets gelezen over deze gedachte betreffende pompproblemen.
    Is mijn duitse vriend hier wat te voorzichtig of is dit een reeel probleem?

Groet.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Oftewel iedereen op dit forum is heel voorzichtig oftewel we zijn allemaal behoorlijk slim. In ieder geval weet ik niet dat van een van ons ooit de pomp kapot is gegaan. Gezond verstand doet ook iets denk ik.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Er zijn wel een aantal meldingen geweest van defecte pompen, maar niet bij de hard-core forumgebruikers geloof ik.
    edited February 2007

De kleine massa van de zuiger zorgt voor een snelle opwarming daarvan terwijl het huis nog koud is

Ik denk dat dit een reeel risico is als het 30 gr. vriest.

Hij installeerde dus een koffiezet-element die aanslaat op 30 en afslaat op 40 graden om zijn diesel, en dus zijn pomp, voor te verwarmen terwijl hij de ppo opwarmt tijdens de eerste kilometers.

Iets dergelijks is een goed idee. Je kunt ook de diesel de eerste kilometers door de WW laten lopen en overschakelen als de retourtemp. bv. 40 gr. is.
    Ik schakel zelf bij +- 40 gr. over. Natuurlijk moet je geen volgas geven tot de hele zooi heet is.
    :P :P
  • edited February 2007
    DELETED
  • de Gier PPO Newbie
    edited February 2007
    De pomp voorverwarmen gaat er bij jullie meer om dat je geen graden verliest, en dus viscositeit verandring. Lichter werk voor de pomp.

Wat heeft bijv Nero in te brengen over temperatuur schok?
    Met een pomp die zeg, op 0 graden diesel pompt...En dan 70 graden ppo ontvangt. is daar een langzaam mixen aan de gang met veilige temperatuur verhoging?

En dan de ene wagen heeft de pomp dichter tegen het blok dan de andere met daarom opwarming als gevolg...

Dank voor je tip Pjotter, ik zal een koud klimaat draad starten om wt expertise te bundelen.
    groet.
    edited February 2007

Wat heeft bijv Nero in te brengen over temperatuur schok?
    Met een pomp die zeg, op 0 graden diesel pompt...En dan 70 graden ppo ontvangt. is daar een langzaam mixen aan de gang met veilige temperatuur verhoging?

Nero weet dat ook niet precies, op de meeting eens over gehad met hem.
    Denk dat je zelf van het beeld moet afstappen dat ineens de temp zo groot wordt voor de pomp. van pomphuis -30C en PPO 70C. Die situatie zal zich niet voordoen tenzij jezelf zo gek en lomp genoeg daarvoor bent. En dan nog lijkt het mij zeer sterk! Die 70C PPO heeft zijn warmte dan allang verloren.
    Kortom ook al vriest het dat het kraakt, je start op diesel en je zorgt dat alles op temperatuur komt voordat je op PPO obverschakelt. Op dat moment, en ook dit gaat geleidelijk, is er
    a) geen sprake meer van dat de temp van de pomp onder het vriespunt ligt.
    b) mijn eerder afgestoken verhaal nog altijd opgaat

Vergeet verder niet dat zodra je brandstofpomp, die plunjer, in beweging komt op diesel deze ook warmte produceert. Einde input.
    edited February 2007
    De gier, interessant is om eens bij die noren te kijken hoe zij omgaan met hun diesels in extreme koude. Hoeveel van de dieselende Noren rijden met een standkachel rondt?
    edited February 2007
    Ik heb laatst een tijdje rondgereden met een jerrycan diesel, een slang aanvoer via een filter naar de pomp, en een slang als retour terug naar de jerrycan.
    Aanvoerlengte: 1 meter.
    retourlengte: 80 cm.

Ik kan jullie vertellen dat na 10 km. de hele jerrycan warm was, en dan echt warm. Ik schat een graad of 40.

Het totale brandstofcircuit bestond dus wel maar uit jerrycan met 4 l diesel, 1,5 m. slang en de pomp.
    Er word dus wel degelijk een bult warmte geproduceerd in de pomp. Misschien is in Noorwegen daar iets mee te doen. (zowieso alles (ook pomp) goed isoleren)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ik geloof niet in het verhaal van een temperatuurschok.
    Er is er geen als je het mij vraagt.

Groeten,
    Nero
  • de Gier PPO Newbie
    edited February 2007
    Ja mooie reacties.
    Dan de viscositeit het enige om je druk over te maken. Dat maakt het plaatje duidelijk. En eenvoudiger.

dank u.
    edited February 2007
    heerlijk die reacties van Nero.
    einde discussie. :wink:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Nog iets over die pompen... Bij m'n garagist hadden ze een probleem met bosh-pompen op bepaalde types van de "xantia". De as 'liep uit' wat het ook mag betekenen... €1750 kosten?! Gaat er naast een as nog meer stuk dan en kan deze niet gewoon vervangen worden? Kost een nieuwe pomp niet even veel?

Grtz
  • de Gier PPO Newbie
    edited February 2007
    Oh ja,
    De vraag over standkachels in Noorwegen...
    Hier worden veel elektrische Defa kachels gebruikt (in combinatie met motorblokverwarming en acculader). Buiten bij woningblokken staan paaltjes met een stopkontakt.
    Standkachel op diesel gebruiken ze meest voor de verwarming van een grote wagen van binnen. Bijv bij de jacht.
    Wat ze in de bouw gebruiken in hun machines weet ik niet.
    Vrachtwagens meestal electriciteit.
    Noorwegen heeft altijd veel electriciteit gehad. Was goedkoop en brandveilig. Houten huizen.

groet
    edited February 2007
    Die asociale Noren hebben zelfs stopkontakten op straat :!:
    Ik heb de beschikking over twee garages en ik heb in geen van beiden stroom. En de bus past er ook niet in.
    GRMBLL
Sign In or Register to comment.