Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Het grote tank topic, wat wel en niet kan ?

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited September 2007 in Algemene Techniek
Hallo allemaal,

Het grote tank topic was natuurlijk onvermijdelijk.
Naarmate de tijd verstrijkt wil iedere PPO ér toch zo snel mogelijk APO - ist worden.
Laten we eerlijk zijn het is de eindhalte in je opleiding plantaardigeolieen in je slurpertje gooien.

:wink:

Tips voor de tank zelfbouwers en de tankkopers.
Tips voor vlotters en niveauregelaars, waarschuwingssensoren.
Tips voor tankmaterialen en tanksoorten.

Gooi ze in de groep ik geef een kick off:

1) De bodem van een zelfbouw tank moet een diepste punt hebben in de vorm van een uitholling. Zodat berg op berg af links af rechts af altijd brandstof in de aanzuigleiding beschikbaar is.

2) Er moeten rondom deze uitholling antivloeischotten zitten zodat alsnog bij een goede klim voldoende brandstof beschikbaar is.

3) Om de capaciteit te behouden zou de tank op een afschot moeten lopen alles naar een hoek het diepste punt.

3a) Een swirl pool oftwel een verzamelbak is een minitank die in een tank ligt en daar ook constant uit wordt bevoorraad. Het is onmogelijk om dan nog lucht te happen om je laatste liters APO. Dit soort tankjes verhogen de actieradius van de basistank aanzienlijk.

4) Tanks met voorverwarming moeten goed geisoleerd worden ( zie isolatie topic)

5) De ontluchting van de grote tanks moet ook groot zijn, probeer niet met een vrachtwagenpistool een personen auto te vullen.
En 150 liter wil je alleen bij de vrachtwagens vullen duurt 3 minuten of minder.
6) Een rerserve waarschwuingslampje is effectief maar na 10x peilen ben je het zeker zat. Helemaal als het bijna onmogelijk is om te peilen.

7) Veranker je tank goed !!

8) Zorg voor een externe vulopening om tsunamies aan de binnezijde te voorkomen.

9) Zorg voor voldoende antiklotsschotten die de brandstof zoveel mogelijk stil laten liggen ivm met het waggelen van de tank.

10) Zorg voor een wateraftap punt

11) En heel handig een groot mangat om schoontemaken.

12) Leg op de bodem een dikke 220 Volt verwarmingsspiraal van 2Kw uit een frituurpan ofzo ?

13) Leg een verwarmingsspiraal aan op koelwater.

14) Maak het mogelijk dat de tank niet al te moeilijk is uit te bouwen voor upgrades en of onderhoud.

OK vul het maar aan ...

Drappie

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited February 2007
    Aanvulling:

Beter dan het elektrische verwarmingselement is een warmtewisselaar in de tank. Daar het koelwaater doorheem te leiden. Opwarmen gaat dan vrij snel. Gebruik hiervoor koper leiding 15 mm, hoe langer hoe beter. Gevaar van frituurding: als je hem vergeet uit te zetten wordt het zaakje te heet en kun je kool (verbrande PPO) in je tank krijgen.

Isolatie: hoe dikker hoe beter. Bij mijn tank: plaatje triplex 10 mm, verstevigd met houten ribben, daarop 3 of 4 cm cm pur isolatieplaat (dat blauwe of grone spul, beetje harde plaat). daarop weer 10 mm triplex. Daarop de tank. Als je zo de tank inpakt in 5 tot 6 cm isolatie blijft hij gegarandeer 1 week warm.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Aanvulling2:

Maak de aanzuig en retour aan de bovenkant (evt in het mangatdeksel), dan kun je ze makkelijk onderhouden en bovenop de tank minimaliseer je de kans op lekken.

Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Niek,

Ik heb een RVS bak gezien die zo'n element had, daar wassen ze RVS afzuigkapfilters in. Daar is niks mis mee, kost alleen veel stroom op 220V maar voor de freaks kun je er een goede thermostaat tussen plaatsen. Voordat je wegrijdt is de tank dan op de ingestelde waarde.

De Unimog zou er zekergoed aan doen, 220V is vereist.
    Daarnaast de tradionele koperen spiraal op waterkoelingsbasis.

Tim,

Een afzuigpunt van bovenaf heeft voordelen maar ook nadelen, de vorm van de tank moet dat maar bepalen.

Automotive mag er niets onder de tank uit steken, maar APOmotive is de baan vrij.

Drappie
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited February 2007
    Wat ik aan het denken ben voor men LPG bazooka:
    Best openslijpen en schotten inlassen???
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Is een swirlpool nog iets heel erg bijzonders? Ik ga namelijk op mijn werk een mooie tank in elkaar lassen als het zo ver is en dan ga ik natuurlijk alles zelf maken. Moet nog even bekijken of ik hem van rvs of van aluminium ga maken.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Yo Ruben en de rest,

Ieder punt wat vermeldt is komt voort uit ervaring.
    Een tank die binnenboord ligt klotst harder dan je denkt.
    Het geluid kanals irriterent ervaren worden.

Het rijden op een reserve lampje kan .... maar de irritatie wordt na een aantal weken groter en groter.

Een vulnippel idem dito ...

Dus nu je tank nog droog is opensnijden en aanleggen ...

ALLE punten zijn geen overbodige luxe maar eerder een vereiste voor het gemakkelijke gebruik van je tank.

Drappie
  • edited February 2007
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    rubenbx

Wat ik aan het denken ben voor men LPG bazooka:
    Best openslijpen en schotten inlassen???

pas je wel op en zorg ervoor dat de lpg lucht er zeker uit is!! geeft namelijk een leuke steekvlam kan ik je verzekeren :oops:
  • edited February 2007
    DELETED
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    We hebben het hier altijd over RVS tanks. Maar waarom gebruiken we niet gewoon een stalen tank? Staal is in elk geval veel geodkoper dan RVS. Bovendien komt de tank toch in de kofferbak en zal dus niet gauw roesten. Je kan hem ook nog in de grondverf zetten natuurlijk. Zijn er nog andere voordelen van een RVS tank boven gewoon staal?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ooit heb ik nog wel eens met het wellicht onconventionele idee gelopen om een tank uit vinyl te maken, je kent misschien wel Ortlieb tassen. Voor boten heb ik ze ook wel eens gezien, maar dit was alleen voor drinkwater. Voordeel van dit materiaal is wel dat het zich voor zover mogelijk naar elke vorm zet, waar je de zak in plaatst. Vandaar dat dit volgens mij een ideale manier leek om in de bult van het reserve-wiel te plaatsen.

Ik ben van plan om mijn tank toch gewoon uit staal te maken en te gaan lassen. RVS lijkt me wel mooi, maar de prijs houdt me tegen.

Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Lassers,

Ik vind persoonlijk rvs veel mooier. Als je slim kan kopen en het werk zelf kan lassen, is een rvs tank niet veel duurder dan een kunststof tank.

Staal voldoet volgens mij ook goed. Ik zou ook eens bij een oud ijzerboer kijken, misschien ligt hier je rvs tank al wel op je te wachten.

Tim
  • jochem PPO Wannabe
    edited September 2007
    hoi!
    ik dacht ook even aan vinyl,
    vraag me alleen af of het:
    1: oliegevoelig is
    2: warmtegevoelig
    verder is het idd. de ideale opslag:
    groot en vormbaar.
    gewoon plaatstaal lijkt me prima,
    met al die olie zal er weinig roesten natuurlijk.. :roll:
    goeie tip die frituurspiraal, gewoon voor het rijden opwarmen,
    thermostaatje ook uit frituur rossen??
    verder ww door tank om deze op temp. te houden?
  • JeroenW PPO Burner
    edited September 2007
    Ik heb een mini-tank: een medicijnvat van 30 liter. Kan ik 600 km op rijden Ver genoeg!

Deze heb ik met een sjorband vast gezet aan de kooi van de auto, in de kofferbak.

Een niveauverklikker wil ik nog maken van een PVC buisje, een stalen pin en een ping-pong bal. Dit zal ik nog eens toelichten. Het is een verbreekcontact.

Groeten
    Jeroen
Sign In or Register to comment.