Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nissan Patrol

DD PPO Burner
edited February 2007 in Oosterse merken
OK

Op aan dringen van drappo mijn eigen toppic.

Merk: Nissan
Type: Patrol
Bouwjaar: 1983
origineel type: Patrol R160 3.3 motor SD33
Is verbouwd naar een: Patrol r260 2.8 TD motor RD28T
KM stand: 332.000 (is de KM stand van het 2.8 blok).

Ik heb de auto nu 3 jaar. gekocht voor 850 euro en nu al een bod gehad van 3500 euro.

Ja de waarde van een oldtimer 4x4 is belachelijk hoog.
Lang leve de afschaffing van het grijskenteken voor particulieren.

Mijn PPO avontuur.

Eerst begonnen met mengen. Beviel goed en smaakte naar meer.
Het verbruik van zo’n wagen is erg hoog 1 op 5/1 op 6 gemiddeld.
Dus de besparing was mooi meegenomen.

Dus na veel speur en zoek werk ben ik toch begonnen aan een 2 tank systeem.
Werkte perfect (foto’s volgen met brandstof schema en elektrisch schema.)

Gebruikte componenten.

-2x shirai kleppen
-verwarmd brandstof filter (dieselumbau.de)
-WW (een 2de hands uit een valliant ketel)
-Vuilwater tank als ppo tank 50 liter (dewatersportwinkel.nl)
-Coming home auto lamp timer. Als voor het spoelen van de pomp. (conrad.nl
-Tank niveau verklikker. (conrad.nl)
-1x schakelaar
-1x zoemer
-2x led 3 mm (ppo bedrijf en tank niveau verklikker
-de nodige tule (tip! dewatersportwinkel.nl)

Toekomst plannen

-Grotere tank.

Ga ik zelf maken over de hele oppervlakte van de laad vloer van RVS.

-grotere WW

Omdat ik de oude valliant WW niet helemaal vertrouw qua verontreinigingen.
Ik wil namelijk de WW direct voor de pomp. Zodat ik op dino bedrijf en op PPO bedrijf de brandstof kan verwarmen. Hoef ik ook die shira kleppen niet meer te isoleren wat altijd een knoei boel word omdat netjes te doen.

Comments

• edited February 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ik kan niet meer wachten op die fotos ....

Is dit hem ?

image

Hyyiiaaa ....

Erg vet hoor ..

Drappie
  • DD PPO Burner
    edited February 2007
    aan ruimte onder de kap geen gebrek.
    Maar als ik iets doe moet het ook meteen goed, dus ik ben nog steeds meer mijn set-up aan het verbeteren en idioot prof aan het maken
    zo als de rest van de auto is uit gevoerd.

Hier zijn de schema’s

Oude brandstof schema zoals het nu is.
    image

Schema zoals het moet gaan worden

image

Eclectisch schema:
    image

Tips en commentaar zijn altijd welkom!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    DD said:

Ik wil namelijk de WW direct voor de pomp. Zodat ik op dino bedrijf en op PPO bedrijf de brandstof kan verwarmen.
    Tips en commentaar zijn altijd welkom!

DD,

Bovenstaande had ik eerst ook, maar dan in de vorm van Poelheizer. Vergeet niet dat je spoeltijd dan ook aanzienlijk langer wordt, bij mij van 1,5 km naar minimaal 4km.

Ik heb nu een aparte slang in slang gemonteerd die de dino verwarmd. Kan ik direct een beetje mixen in de dino tank.

Cheers,
    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Bovendien loopt de diesel altijd door de ww dus te weinig smering voor de pomp.
  • DD PPO Burner
    edited February 2007
    Bedankt voor jullie reacties

Dat de spoel tijd iets langer word vind ik niet echt een probleem.
    Ik zit nu met een spoeltijd van ongeveer 1 km a 500 meter om goed te kunnen starten. Dank zij het hoge verbruik :oops:

Bij elsbett staat dit type auto als 1 tank systeem in hun catalogus. Dus voor een as breuk van de pomp ben ik niet echt bang voor met deze temperaturen.
    Onder het vriespunt word het een ander verhaal.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik veel ruimte onder de motorkap. Dat is mooi voor het inbouwen maar voor de rij wind is het minder. Ik probeer een zo hoog mogelijk rendement uit mijn WW te halen, door een zo kort mogelijke leiding tussen de pomp en de WW met isolatie natuurlijk. Dus alles wat een warmte lek kan veroorzaken wil ik uitsluiten.
    Denk hier bij de 3 weg kleppen die van alu zijn , brandstof filter die gemonteerd zit aan de body van de auto en lekker warmte lek, en natuurlijk de pomp zelf.

Daarbij komt het probleem dat de TD blokken van nissan een zeer lage bedrijf temperatuur hebben (tussen de 78 en 83 graden). Het risico om met de bedrijf temperatuur omhoog te gaan door een andere thermostaat loop ik liever niet. (meer kans op een kapotte cilinderkop, zeer gevoelig bij nissan, volvo en VW LT 6 cilinder turbo diesel oude types)

Wat betreft de diesel die opwarmt schraler word.

Elsbett beweert dat de auto’s met 1 tank systeem probleemloos op diesel en PPO lopen.
    Ik zie dan ook nergens een afsluiter op de koelvloeistof leidingen van de WW zitten in het schema van elsbett op de site http://www.repowernow.net/cars/diesel/elsbett.htm

Plus het feit dat door te spoelen er altijd PPO in de dino tank komt wil ik dat risico graag lopen. Ik denk dat, door een pomp die opwarmt tot 65 a 70 graden in ppo bedrijf, bij het omschakelen naar dino die in de tank een temperatuur heeft van +/-10 graden een keer door een warme pomp jassen schadelijker is. Qua krimpen en uitzetten van de lagers en dergelijke.
    Mocht het zo zijn dat het wel schadelijk is kan ik nog altijd bijmengen. Zoals Tim al zei.
    edited February 2007
    Als je veel warmtewisselaars inzet en/of een voorverwarmde tank hebt is het aan te raden de thermostaat te verhogen ivm met de overkoeling van het blok.

Dus met een 3,7 Kw jetzer krijg je alleen bijna ( nog lang niet) dat rendement als je koelwater tegen de 90 aanloopt.
    Rendement ligt aanzienlijk lager bij 80 of nog erger 70 ..

Sta daar wel bij stil, jouw Patrol is net een Iveco ...

Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ik lees dat je een grote tank wil maken de grootte van je laadvloer?
    Maak hem hoog genoeg, anders krijg je problemen.
    We hebben hier reeds een topic over gehad. (vind hem niet direct terug)

Platte brede tanks happen sneller lucht naar binnen (in leidingen dus) bij remmen, draaien, omhoogrijden,...

Vergeet dit niet VOOR je begint te bouwen.
    Platte tank = geen goed idee

Groeten,
    Nero
  • DD PPO Burner
    edited February 2007
    Hallo nero.

daar heb ik al iets op bedacht. Door in de tank, in het midden een mini tankje te maken die altijd vol blijft en daar de aanvoer van de ppo te verbinden.
    Het zelfde wat ze gebruiken in race/rally autos. een swirl pot maar dan anders.

ik moet het allemaal nog uitwerken, maar ik heb er al een paar ideeen over.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ok. Kun je daar eens een tekeningetje van posten?
    Of schets of foto's (doorgesneden tank?)

Groeten,
    Nero
  • DD PPO Burner
    edited February 2007
    Hier staat de werking van een lossen swirl pot/ surge tank beschreven.
    http://www.tweakit.net/shop/product_info.php?cPath=57_40_29&products_id=124&detail=true

Mijn idee is om dat systeem in de tank te bouwen. zie het als een tank in een tank. door de buis recht op in de tank te plaatsen in het midden met gaten onder in de buis. door dat de diameter van die buis kleiner is dan de tank blijft het niveau langer hoger.

snelle schets dwars door snede van de tank.

image

Groene lijn. ppo niveau in de tank.
    rode lijn. aanvoer PPO
    Grijse blokje. buis die in de tank staat met een paar gatjes onder in de buis en er een boven in de buis anders trek hij vacuum.
    edited February 2007
    DD said:

Hallo nero.

daar heb ik al iets op bedacht. Door in de tank, in het midden een mini tankje te maken die altijd vol blijft en daar de aanvoer van de ppo te verbinden.
    Het zelfde wat ze gebruiken in race/rally autos. een swirl pot maar dan anders.

ik moet het allemaal nog uitwerken, maar ik heb er al een paar ideeen over.

ja fotos DD, help us out here ... ubergeil tank in tank wist het wel dat ze zoiets in de rally hadden.

Drappie
    edited February 2007

door dat de diameter van die buis kleiner is dan de tank blijft het niveau langer hoger.

Snap d'r geen zak van maar ja als het werkt werkt het.
  • DD PPO Burner
    edited February 2007
    weet iemand hier hoe een normale tank werkt van een auto.
    Bij de meeste auto's is de tank toch ook platter dan hij lang of breed is.
    Dus er moet toch eigenlijk een simpele oplossing voor te verzinnen zijn.
    edited February 2007
    Bij mij zit in de bodem van de tank een kuiltje van diameter 20 cm. daar monden de twee buizen in uit.
Sign In or Register to comment.