Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Is dit niet de oplossing voor onze koude start problemen?

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited February 2007 in Algemene Techniek
Hallo stokers,

In dit topic word er even gesproken over verwarmd doorspoelen, is dit niet de oplossing voor onze koude start problemen.

Je kan dan gewoon 100% PPO in de tank hebben en heb je geen diesel meer nodig om te spoelen.

Als je nu gewoon een spoelsysteem maakt welke voorverwarmd word met een aantal gloeipluggen die aangestuurd worden door een themostaatje, als de PPO dat op temperaruur is kan je starten.

Dit lijkt me vrij simpel, de simpelste ideeen zijn vaak de beste toch.

Groeten,

Easy rider.

Comments

• frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    [quote=easy rider]Hallo stokers,

In dit topic word er even gesproken over verwarmd doorspoelen, is dit niet de oplossing voor onze koude start problemen.

Je kan dan gewoon 100% PPO in de tank hebben en heb je geen diesel meer nodig om te spoelen.

Als je nu gewoon een spoelsysteem maakt welke voorverwarmd word met een aantal gloeipluggen die aangestuurd worden door een themostaatje, als de PPO dat op temperaruur is kan je starten.

Dit lijkt me vrij simpel, de simpelste ideeen zijn vaak de beste toch.

Groeten,

Easy rider.

Dit is doorspoelen na het rijden, waardoor je normaal op diesel kan starten zonder veel problemen. In mijn geval zelfs noodzakelijk, aangezien ik op frituurvet ga rijden en dat behoorlijk hard is rond het vriespunt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2007
    OK snap ik, doorspoelen na het rijden op PPO.

Maar nu als je auto de hele nacht heeft stil gestaan.

Je hele systeem zit dan dus vol met PPO.

Je start je "externe spoelpomp", de voorverwarming gaat aan en de banjobout van de retour word gebypassed. even spoelen/voorverwarmen en als de zaak op temperatuur is starten maar.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hey Easy rider,

Het zou een oplossingen kunnen zijn. Je moet echter behoorlijk wat energie toevoegen om je pomp warm te krijgen. Bv, ik heb pas 70graden+ op retour na 15 km, terwijl de ingaan de temp al op 70 zit na 5 km.

Waarmee wou je dan verwarmen?

Cheers,
    Tim

Om de ideeën overzichtelijk te houden heb ik het even gesplitst.
    edited February 2007
    Hi Tim,

Gezien het feit dat we diesels rijden hebben we een vette accu aan boord. Misschien dat de standaard accu het voorverwarmen wel trekt maar beter is het om een zwaardere accu in te bouwen of er een extra accu bij te zetten die alleen dienst doet voor het voorverwarmen. deze accu kan je aansluiten d.m.v. een paar dikke diodes zoals die ook in de pleziervaart gebruikt worden dan laad deze accu ook mee tijdens het rijden maar word alleen gebruikt om voor te verwarmen.

Groeten,

Easy rider.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    He EasyRIder,

Vergeet niet dat bij dit spoelen de verstuiverleidingen en verstuivers zelf niet verwarmd of gespoeld worden!
    Je start dus nog altijd koud. Hogedrukkop in pomp is trouwens ook niet gespoeld. Enkel de voorraadkamer.

Groeten,
    Nero
    edited February 2007
    Hallo Nero,

Klopt als een bus, er blijft ook PPO in het hogedruk gedeelte staan van de pomp. Zou het niet zo zijn dat door het voorverwarmd doorspoelen, de pomp en daardoor het hogedruk gedeelte ook mee opgewarmd word door de geleiding van de temperatuur?

Groeten,

Easy rider.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Natuurlijk zal de hele pomp warmworden. Hoeveel kilo weegt de gemiddelde pomp dan kan ik eens uitrekenen hoeveel vermogen je nodig heb om die pomp 50 gr. in temp. te verhogen.
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    [quote=easy rider]Hallo Nero,

Klopt als een bus, er blijft ook PPO in het hogedruk gedeelte staan van de pomp. Zou het niet zo zijn dat door het voorverwarmd doorspoelen, de pomp en daardoor het hogedruk gedeelte ook mee opgewarmd word door de geleiding van de temperatuur?

Groeten,

Easy rider.

Dan ben je wel een paar minuten verder voordat je eenmaal verder kunt rijden. Oplossing om dit ook verwarmd te krijgen gaat behoorlijk omslachtig worden denk ik. Je kan jouw systeem misschien wel gebruiken om sneller op PPO te kunnen overschakelen, maar er komt wel heel wat elektrisch vermogen om de hoek kijken.
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    maar inderdaat zijn de verstuivers en leidingen niet verwarmt daar moet dan tog eigelijk diesel zitten
  • BurnIt PPO Master
    edited February 2007
    frenkck said:

Dan ben je wel een paar minuten verder voordat je eenmaal verder kunt rijden.

Elektrisch verwarmen is maar ter ondersteuning. Voordat jij je complete brandstofpomp warm hebt zonder dat de motor loopt heb je er al liters ppo/diesel door moeten spoelen. Je kunt een heel klein "spoel" lusje maken zodat de hoeveelheid op te warmen spoelbrandstof beperkt blijft. Maar dan nog, Je brandstofpomp indirect opwarmen met 2 gloeistiften duurt erg lang! Ik denk dat je minstens 15minuten of langer bezig bent voordat je het redelijk/goed op temperatuur hebt.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Zelfs een dieselaccu is sneller leeg dan je kan dromen.
    Is met een Poelheizer al snel gebeurt.

Ik blijf een voorstander van 2 tanks.

Drappie
    edited February 2007
    Ik heb een beetje gerekend.
    Ervan uitgaande dat de pomp bestaat uit:
    7 kg alu
    2 kg ijzer
    1,5 l PPO (inhoud pomp, leidingen, elektrische pomp etc)
    heb je om die hele zwik 50 graden te verwarmen 477750 Joule nodig.
    Dit komt overeen met 130 Wh (watt-uur)

Je kunt dus met 130 W. een uur verwarmen, met 260 W. 30 min verwarmen of met 780 W. 10 min.
    Aan 12 V. is dat dus 10 min lang 65 Ampere.
    Een goede accu kan dat trekken, al is het wel een aanslag, ook op je dynamo.
    Ook moet je dan 10 min. verwarmen voor je kunt starten. :arrow:
    edited February 2007
    Carlo said:

Aan 12 V. is dat dus 10 min lang 65 Ampere.
    Een goede accu kan dat trekken, al is het wel een aanslag, ook op je dynamo.

Dit is klare overkill voor je dynamo :roll: Ook heb continu op en af laden van bijna 100% van je accu, lijkt me ook niet goed.

De gemiddelde middenklasser loopt met een dynamo van 70-90 ampere. Ga je deze elke ochtend belasten met 65 Amps, die gaat kapot!!

Ik heb wel eens zitten denken aan een standkachel.

Vouw tegen de voorkant van de pomp een stukje alu folie, maak een u-buis van koper, leg deze op de folie. Maak er één geheel van met kneedbaar staal. Sluit de u-buis aan op de rest van de WW sytseem.

Elke ochtend maakt de standkachel het koelwater op +/- 60 graden. Dus ook je slang in slang ppo/wvo leidngen, pomp, ww en desnoods ook nog de geisoleerde tank.

Had een een knots van een wagen alla El Pegaso, dan ging ik ervoor.

Tim
    edited February 2007

De gemiddelde middenklasser loopt met een dynamo van 70-90 ampere.

Een hoop gelul. Weet wel waar je over praat. Een accu van 70 Ampere bestaat niet. Het gaat over vermogens, niet over stromen.

Ik heb net even gekeken bij Centurion accus. Ze hebben bv. een accu van 63 Ah met een maximale startstroom bij -18 gr. van 300 A.
    65 A is éenvijfde van de maximale stroom die de accu kan leveren (bij -18 ).
    10 minuten 65 A wil zeggen dat je de accu voor éenzesde leeg trekt.
    Als je dit niet snapt moet je maar eens een cursus elektricipicitijt doen.
    Gr C :wink:
    edited February 2007
    Uuhh ik ben maar een leek hoor de juiste uitleg is volgens mij:

Amperes per hour ....

Je mag zowiezo nooit meer ontladen dan 80 % op loodaccus.
    Dus 65 Ah accu kan 52 ampere per uur afgeven.

Of bla bla ik nu ook al wat ?

Kan hoor.

Drappie
    edited February 2007
    Het is niet apmere per hour maar ampere maal hour
    Een 65 Ah accu kan één uur lang 65 A afgeven
    edited February 2007
    OK ik heb hier een flinke accu:

Daveco 230 Ah

Capaciteit 540 Ampere.

Deze accu kan dus 230 A afgeven per uur en kan dat iets minder dan 2 uur volhouden.
    Hou je dan ook nog is 80% procent aan omdat het een loodaccu is kom je niet verder dan 430 Ampere is totaal dan 1,8 uur op 230 Ampere.

En dan is ie leeg .. corrigeer me indien nodig.

Drappie
    edited February 2007
    230 Ah
    betekent 230 A * h
    dus 1 uur lang 230 A 1h*230A=230Ah
    of 2 uur lang 115 A 2h*115A=230Ah
    of 8 uur lang 29 A 8h*29A=230Ah

Dus een lampje van 12 W (dat trekt 1A) houdt hij 230 uur vol.

Daveco 230 Ah heeft een capaciteit van 230 Ah.
    Ik denk dat ze met die 540 de maximale stroom bedoelen in amperes.
    P=U*I
    Vermogen=voltage maal stroom
    Dus 12V*540A=6480W

Dan zou je er bv een startmotor aan kunnen hangen die maximaal 6460 Watt is.
    Die zou dan theoretisch 230/540=0,4 uur blijven draaien dus 24 minuten.
    Als je daar 20%van af trekt kom je op 21,6 minuten.
    edited February 2007
    Duidelijk,

Het enige wat me nog bijstond is dat mijn 12V compressed minibar 230 uur aan mijn accu mag hangen.

En nu ga ik ff uitrekenen hoelang mijn Poelheizer nodig heeft om mijn mini start accuutje leegtezuigen.

Groet

Drappie
    edited February 2007
    Carlo said:

De gemiddelde middenklasser loopt met een dynamo van 70-90 ampere.

Een hoop gelul. Weet wel waar je over praat. Een accu van 70 Ampere bestaat niet. Het gaat over vermogens, niet over stromen.
    Ik had het over de dynamo. Jouw LT is bijvoorbeeld geleverd met 45, 65 en 90 Ampere dynamo. Standaard hoort daar een accu bij van ongeveer 74-100 Amp/h. Mijn Saxo met een dynamo van 90 Ampere en een accu van 55 Amp/h. Een zware auto zoals de MB300D met 70, 80 en 90 Amp. Bron: Auto materialen database.

Ik bedoel met het vermogen natuurlijk ampere maal uur, en als we gaan fitten weet ook jij dat je vermogen nooit uitdrukt in Amperes maar in Watts. Amp/h is een uitdrukking in de accuwereld die de capaciteit van een accu aangeeft, niet gedefinieerd als vermogen of amperes.

Een gewone lood(start)accu, zoals we die allemaal in onze burners hebben, is alleen geschikt voor het leveren van die hoge (300Amps) stroom gedurende zeer korte tijd, bv starten. Doe je dit langer, en ontlaad je meer dan 25% in korte tijd, is beschadiging van de accu zo klaar als een klontje. In één uur volledig ontladen van lood-start-accu, kan gevaarlijke situaties opleveren, zoek maar eens op internet, "accu ontploft". Voor levering van grote lasten over langere tijd, zijn andere type's accu's dan die wij in onze wagen hebben.
    Carlo said:

Ik heb net even gekeken bij Centurion accus. Ze hebben bv. een accu van 63 Ah met een maximale startstroom bij -18 gr. van 300 A.
    65 A is éenvijfde van de maximale stroom die de accu kan leveren (bij -18 ).
    10 minuten 65 A wil zeggen dat je de accu voor éenzesde leeg trekt.
    Als je dit niet snapt moet je maar eens een cursus elektricipicitijt doen.
    Gr C :wink:

Maar goed, ik ben ook meer een man van theorie, m'n praktijk ervaring is anders. Op de meeting van ook jan gaan we 10 minuten 65 ampere last aan jouw accu hangen. Start je motor daarna nog, dan krijg je van mij een kratje beugels, zo niet andersom. Deal? Ennu, zonder dat de motor loopt hè. Wel even een bigass kabel meenemen, want 65 ampere trek je niet door een standaard poelheizer draadje van 2,5 qmm, die gaat in rook op. (Ik sta niet in voor je kapotte accu, reken maar zo'n euro per ampere voor een nieuwe).

Cheers,
    Tim :wink:
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    als je nou meteen een slangetje van je accu naar je inlaat maakt kun je je motor op waterstof laten lopen
    edited February 2007
    Shit, je had het idd over een DYNAMO van 90 A. Sorry heb ik verkeerd gelezen.

Voor de rest, als je gedurende langere tijd hoge stromen uit de accu trekt en hij gaat dan kapot, TTTja, dat wist ik dus ook niet..... :oops:

Dus Drappo, kijk uit wat je doet! Ik dacht even dat ik SUPERMAN was maar ben ik dus niet :cry:

De formuletjes daar kan ik mee werken en rekenen maar dat is idd theorie.

En nu over die krat BIER. Een MEGAaanlokkelijk voorstel natuurlijk :!: Let je er wel op dat'ie koud is? Ik ga nog even speuren op het net en dan laat ik nog wel weten of ik ermee accoord ga :!: :shock:

65 A * 12V = 780 W _______ komt overeen met 13 headlights van 60W.

10 minuten? zou de accu dan kapot zijn??

Denk er nog over na.............. :D
    edited February 2007
    HAHAHA je blijft lachen met die PPO :D :D :D
    edited February 2007

Standaard hoort daar een accu bij van ongeveer 74-100 Amp/h.

Nee nee, het is Ah, niet A/h :!:
    edited February 2007
    Mijn Iveco heeft een soep dynamo van 55 amp ...

De werkelijke output is nog lager, ik ga deze ook upgraden want zo wordt het niks.

90 Amp op een Saxo is echt een boomboom killer dynamo man !

:wink:

Zeker jaloers ...

Drappie
    edited February 2007
    @Carlo,

Het kan wel, maar dan moet je speciale accu's hebben. Ik weet daar het fijne niet van, volgens mij moeten er dan dikkere loden platen in, wat de accu behoorlijk duurder maakt. Heet geloof ik tractie accu of zo.

Met betrekking tot de weddenschap, wil je geen klote weekeinde bezorgen, dus denk er goed over na. Bij een maat van me stond de accu te stomen, toen in dat handige 12V waterkokertje aan had staan, voor het vrolijke bakje koffie 's ochtends aan het water....

Ah.....You're right, ik kijk ook niet goed.....

Las net dat over die 300 Amp piek stroom, dat is een norm voor de accu wat ie kan doen, zonder dat de spanning onder de 7,2 volt komt. 7,2 volt=is ook niet echt goed voor 12V apparatuur.

Je ben wel superman, ik heb stiekum even genoten, toen je 6-cylindertje stond te spoelen in Zeewolde........bent toch de enige met zo'n sound :P

Tim
Sign In or Register to comment.