Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lucas crash Peus 106

pirate49 PPO Newbie
edited June 2007 in Citroën/Peugeot
Ik heb pech met mijn auto gekregen waarbij de oorzaak lag bij het gebruik van PPo. De as in de pomp was hol. Volgens een ombouwstation voor PPO was deze branstofpomp niet geschikt voor het gebruik van PPO. Ik ben niet van plan om een andere auto te kopen, dus daarom gaat de olie de deur uit.

Comments

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    aangezien je in Wezep woont, neem ik aan dat je naar ppo-systems (Jacquel) geweest bent?
    Wat zei hij er precies over? en heb je vooraf nooit geinformeerd?

Welke pomp en auto spreken we hierover?

Groeten,
    Nero
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Waar komt de olie vandaan?
    Het zal wel eens een Lucas kunnen zijn, daar sneuvelen er meer van :(
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hum,

Was het zo komen halen, maar heb nog 750 liter staan.

Cheers,
    Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Pomp maar over in mijn tuin zou ik zeggen ....

:wink:

Overigens vind ik het een raar verhaal hoor, en de rest ook waarschijnlijk.

Je koopt pas 1000 liter als je overtuigd bent dat de flesjes je strot uit komen.
    Of ... je bent verplicht door de inbouwer schone kzo te kopen.
    Jij hebt PPO ... dus nadat je pomp is overleden heb je pas gehoord dat je een holle as hebt en waarschijnlijk een Lucas pomp hebt ?

Ik zou nooit opgeven, PPO is namelijk nooit de schuldige.
    Dat is de PPO ér die risicos neemt wel.

Leg het is uit aub.

Groet

Drappie
  • pirate49 PPO Newbie
    edited February 2007
    Het betreft hier een Peugeot 106 diesel, 1.5
    Vooraf heb ik contact gehad met meerdere Peugeot rijders die PPO tankten. Ik heb er zelfs één gesproken die al ruim 100.000 kilometer op PPO had gereden. Allemaal geen probleem zeiden ze. Vervolgens ben ik gaan rijden op flesjes met olie. Nadat me al die milieuvervuiling te veel werd, met al die lege flessen ben ik het gaan proberen op koud geperste olie. Zou volgens de mensen van dit forum absoluut beter zijn ivm het weinige parafine dat meekomt met koude persing. De auto stonk wel, maar reed er goed op. Alleen het starten was wat minder. Vervolgens een wt2 gemonteerd omdat ik dit toch beter vond. Het starten werd toch steeds slechter. Ik had inmiddels een tank gekocht en deze ook al gevuld met 1000 liter omdat ik vast besloten was om de auto verder om te bouwen. Toen ik ophet internet een ombouwset wilde bestellen van Ellsbeth werd mij duidelijk gemaakt dat dit er niet voor mijn auto was omdat deze niet geschikt was voor langdurig gebruik van PPO. Navraag bij een inbouwstation bij mij in het dorp leverde hetzelfde antwoord op. De holle as zou de hogere compressie niet aankunnen. precies een dag later sloeg mijn auto af toen ik de snelweg a28 opreed. Al vlot werd duidelijk dat de pomp stuk was. Bij Penders, een autosloop, een nieuwe pomp gekocht en de oude gedemonteerd. En inderdaad de as van de Lucaspomp was gebroken. Kosten; €1150,= Voor mij een duidelijke reden om niet verder te gaan met PPo vandaar dat ik de olie en de tank te koop heb. Ook heb ik nog een inmiddels uitgebouwde wt2 te koop en nog een losse dieselpomp met vulpistool. Ik ben klaar met het PPO project.
  • EdEd PPO Burner
    edited February 2007
    Als je je een beetje had ingelezen, kon je weten dat een Lucaspomp kwetsbaar is met PPO gebruik. Voor de 1-tankers ligt het mengpercentage ook een stuk lager dan met b.v. een Bosch-pomp.

Jammer van je PPO ervaring, kun je ook vertellen met wat voor een mengverhouding je hebt gereden?

Ed :idea:
  • pirate49 PPO Newbie
    edited February 2007
    Het probleem is dat veel Peugeotrijders het Lucasverhaal weer tegenspraken. Ja, wie moet je dan geloven, de mensen die over Lucaspompen spreken of de mensen die ruim een ton ervaring met die pompen hadden. Ik koos voor dat laatste en had het helaas mis. Ik reed in het begin met een verhouding van slechts 10% ppo maar voerde dit op het laatst op naar 60% en dat was nou net teveel, zeker gezien de koude omstandigheden waarbij de olie ondanks de wt2 toch dik werd. De pomp heeft waarschijnlijk te hard moeten werken om het erdoor te krijgen. ik reed alleen lange afstanden naar mijn werk, 100 kilometer verderop.
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2007
    je hebt aardig lopen gokken! zelf meng ik ook bij, maar 'szomers is 50% toch wel de grens. maar als er toch een nieuwe pomp op ging, kon je op de sloop geen bosch-pomp vinden?

jammer van de schade... maar goed, het is gebeurd.
    edited February 2007
    OK je hebt genoeg geld verloren dat hoeven we er niet meer in te wrijven.

Maar je zou wel eerlijk moeten zijn met jezelf en de toekomstige Lucas PPO érs.

Was jij meteen begonnen met een serieuze voorverwarming dan had je langer kunnen doorrijden. Alleen een WT2 is niet voldoende op een 1 tank systeem.

OK ik stuur je een pm voor je spullen die te koop staan.

Groet

Drappie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    pirate49 said:

Ik heb pech met mijn auto gekregen waarbij de oorzaak lag bij het gebruik van PPo.

Zonder lullig te doen pirato, je hebt geen pech gekregen door het gebruik van PPO, maar door het ondoordacht gebruik van PPO. Schoonmaak azijn giet je ook niet over de sla, om maar wat doms te zeggen.

Je had trouwens beter een Bosch van de sloop kunnen halen, had je in ieder geval je investering terug kunnen verdienen.

Wou dat ik in Wezep woonde 8)

Succes,
    Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    [quote=Lord Drappo]
    Was jij meteen begonnen met een serieuze voorverwarming dan had je langer kunnen doorrijden. Alleen een WT2 is niet voldoende op een 1 tank systeem.

Ben ik het volledig mee eens. Ik heb 45.000km probleemloos met een lucas gereden tot 95% PPO. Koude start met maximaal 50%. De WT2 is goed voor de koude start, maar maakt op snelweg niet zoveel meer uit door rijwindkoeling en de snelle doorstroom van de brandstof. Je kan ook zien dat de gloeiers dan nooit uitgaan. Dan heb je meer aan een goed geisoleerde WW. Ik had beiden en dat ging goed.

Ik ben het ermee eens dat een Lucas minder degelijk is, maar ik denk zo: Als ik de PPO net zo dun kan krijgen als diesel, maakt het niks meer uit of ik een Bosch of een Lucas heb.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    mannen tis pirate49 nu wel duidelijk dat hij naar ons inzicht het iets anders had moeten aanpakken. Hij had een rooskleuriger bestaan gehad alstie was begonnen met dit forum! Enne daar zit voor mij de kronkel.......
    Pirate, waarom kom je nu pas zichtbaar op het PPO forum??
    Al eens eerder hier wezen kijken en waarom nooit hier eerder een vraag geoppert?

Het probleem is dat veel Peugeotrijders het Lucasverhaal weer tegenspraken.

Ja, wie moet je dan geloven, de mensen die over Lucaspompen spreken of de mensen die ruim een ton ervaring met die pompen hadden.

wel nieuwsgierig wie dat dan zijn of waar je die referenties vandaan hebt gehaald, ook een forum??

Gaat er mij niet om welk forum nu beter is mare durf wel te zeggen dat hier op PPO.nu je een fair antwoord krijgt op je vraag. Krijg je een verkeerd antwoord dan is er altijd wel een forumlid dat het andere forumlid 'corrigeerd'
    edited February 2007

Ik ben het ermee eens dat een Lucas minder degelijk is, maar ik denk zo: Als ik de PPO net zo dun kan krijgen als diesel, maakt het niks meer uit of ik een Bosch of een Lucas heb.

klopt Brownie, maar jij weet dat je daarvoor moet verwarmen en dat dat nu net niet opgaat bij de koude start met een 1 tanksysteem.

@pirate49 was de schade aan je motorblok alleen maar een kapotte as of was er meer schade zoals aan distributieriem en andere aandrijf delen?Bedoel met die snelheid veronderstellen wij hier dat er meer kapot gaat dan alleen de pomp! feedback gewenst Pirate
  • edited February 2007
    DELETED
    edited February 2007
    ericzwiep said:

klopt Brownie, maar jij weet dat je daarvoor moet verwarmen en dat dat nu net niet opgaat bij de koude start met een 1 tanksysteem.

Dat klopt en dat kon ik ook merken met mijn 306. Ik verwarmde eerst voor totdat de WT2 op temperatuur was. Dan starten en een half minuutje wachten. De motor liep dan duidelijk beter omdat de warme PPO binnenkomt. Mocht je PPO-pech krijgen, dan is het tenminste voor je deur. :D

@pjotter: waarom geen peugeot meer? Als je toch geen PPO meer gaat rijden, kan je beter kiezen voor comfort dan voor een lijnpomp, toch? :wink:
  • edited February 2007
    DELETED
    edited February 2007
    pjotter said:

maar ga daar verder niet over in discussie met jou( anders knip knip) :? .

Goed zo, niet in dit topic in elk geval.
    :wink:

punt
  • pirate49 PPO Newbie
    edited February 2007
    Zomaar een Bosch pomp in de plaats van een Lucas, dat werkt niet natuurlijk. Er bestaat geen universele pomp. Elke pomp is op maat gemaakt. Als je hier meer over wilt weten moet je eens contact opnemen met Buchli in Harderwijk. Die kunnen je er alles over vertellen. Op de Peugeot kan je dus alleen de Lucas plaatsen. Het steekt heel nauw hoe de opbrengsten zijn en hoeveel de druk. Ook de verstuivers werken alleen met de juiste pomp. Dus even kijken naar een Bosch is wel heel simpel gedacht. Met die informatie begin ik gelijk te twijfelen aan de goede adviezen die hier in deze topic gegeven worden.

De schade die ik had aan de motor waren een kapotte brandstofpomp en één kapotte verstuiver. De distributieriem blijft gewoon heel omdat alles gewoon doordraait. Als het asje breekt dan krijgt de distributieriem het alleen maar makkelijker en van knappen is dan geen enkele sprake.

Maar goed, al dit gebabbel is reuze interessant, maar haalt mij niet van mijn gedachten. De reden dat deze topic is aangemaakt, is vanwege een aantal artikel die ik te koop heb.

900 liter olie 0.55 per liter
    1 tank met pomp incl vulpistool 250,=
    1 losse pomp met vulpistool slechts 1 keer gebruikt. 120,=

Dit weekend zet ik foto's erbij.
    Als er belangstellenden zijn,dangraag via de mail reageren.
    [email]info@johankraan.nl[/email]
    edited February 2007
    Pirate ...

Je mag wel eens antwoorden als je iets wil verkopen

Ik zit al 24 uur op een antwoord te wachten...

Nog een keertje nu publiekelijk:

Hoi,

Ik wil langskomen om de pomp te bekijken.
    Ik kan je olie niet meenenem maar de pomp wel.
    Ik kan wel meteen mijn tanks volgooien maar das maar 50 lityer.

Wat zijn je prijzen voor de pomp ?
    Heb je een merk en foto ervan ?

Groet

Drappie
    edited February 2007
    pirate49 said:

Zomaar een Bosch pomp in de plaats van een Lucas, dat werkt niet natuurlijk. Er bestaat geen universele pomp. Elke pomp is op maat gemaakt. Als je hier meer over wilt weten moet je eens contact opnemen met Buchli in Harderwijk. Die kunnen je er alles over vertellen. Op de Peugeot kan je dus alleen de Lucas plaatsen. Het steekt heel nauw hoe de opbrengsten zijn en hoeveel de druk. Ook de verstuivers werken alleen met de juiste pomp. Dus even kijken naar een Bosch is wel heel simpel gedacht. Met die informatie begin ik gelijk te twijfelen aan de goede adviezen die hier in deze topic gegeven worden.

Dan had je eerder hier moeten komen voor een goed advies over het PPO rijden met een Lucas. Dan had je nu nog gereden.
    Alle adviesen zijn hier gratis en belangeloos, je mag twijfelen wat je wilt Pirate. Dan twijfel ik nog even verder over Buchli ...

Groetjes Drappie
    edited February 2007
    pirate49 said:

Volgens mij is dit wel bekend bij de meeste forummers. Van auto wisselen is makkelijker dan van pomp wisselen. :wink: Maar het is wel eens gedaan. Daarbij ging het om het vervangen van een lucas door een bosch pomp van een identieke motor. Ook dat was niet triviaal, maar wel mogelijk.
    Overigens krijg ik binnenkort een Peugeot met een Bosch. :D

Trouwens je verkoop topic is hier terecht gekomen: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1844
    edited February 2007
    citroen en peugeot gebruiken wisselend brandstofpompen van bosch en lucas. Dit is ook deels strategie en inkoopbeleid omdat ze anders teveel afhankelijk zijn derden.

Mare Pirate, thanks for sharing the experience, je leest hier niet vaak over kapotte pompen :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    als je een bosch inbouwt, moet je ook de verstuiverleidingen en de verstuivers zelf ook meevervangen.

Groeten,
    Nero

Ps. Ik zet een boschpomp van bv. een Vw golf op een peugeot motor als het moet. Alles kan. :wink: :P
    edited February 2007
    Yo beste oliestokers,

Laat de beste man in zijn waarde, het is al erg genoeg dat het een boel geld kost.
    Hij zal ook wel allerlei 'achteraf' gevoelens hebben.
    Ik heb net de pomp gekocht van hem en hem even gesproken, nou ja dan krijg je een ander beeld van iemand.

Als iemand hem nou losmaakt van die olie dan kan dit langzaam uitdoven.
    Pirate is niet de eerste die hier op het forum zijn pech moet uitleggen en het commentaar moet verwerken.

De boodschap moet natuurlijk vooral voor de beginners gewoon duidelijk en helder blijven:

Heb je een Lucas pomp ? Denk dan goed na en lees eerst alles over mixen mengen en holle asjes. Ga niet achteraf klagen, ga ook niet alvast een Bosch pomp kopen.Pompen overzetten is de duurste hobby die je kan hebben als PPO 'er.

Ok Pirate veel succes met je olieverkoop en ook in je verdere priveleven.
    Je 220V pomp zal in ieder geval goed gebruikt worden.

Groetjes

Drappie :wink:
  • hoiwessy PPO Newbie
    edited March 2007
    Sorry hoor, maar eerst gaan mengen, dan een tijdje rondrijden terwijl de wagen slecht begint te starten en daarna besluiten maar eens te gaan kijken naar een ombouwsetje....met een lucaspomp ?

...is natuurlijk gewoon niet handig en door dit soort mensen en verhalen komp PPO in een slechter licht te staan.

Een koude start met dikke koude olie en dan nog moeilijk en moeizaam starten is inderdaad wel het meest slechte wat je kunt verzinnen voor je pomp.

Mijn advies is nog steeds en waarschijnlijk met vele anderen, bouw altijd eerst om, welke pomp je ook hebt en ook met een lijnpomp. Is zelf te doen voor 80 eus en daarna kun je altijd kijken of je een mooi en duur setje gaat kopen. Om uit te proberen heb je geen dure zaken nodig, niets electrisch. Alleen een tankje, slangen, WW, filter en 2 afsluiters.

Ik kon best voordelig een Citroën AX 1.5 diesel kopen. Getwijfeld maar toch maar niet gedaan, ze had een Lucas-pomp nl. Hiervoor een C15D gereden met Bosch en nooit één enkel probleem.

Maar wel goed omgebouwd.
  • edited March 2007
    DELETED
  • evertevert PPO Burner
    edited March 2007
    Heel jammer dat het zo gelopen is , over buchli heb ik zo mijn bedenkingen, m`n beun zei dat een bosch in de plaats van een lucas geen probleem was, en hij weet waar ie over spreekt, de officiele dealer kreeg zowat een afgezakte broek van dezelfde vraag.......
    och die commerciele jongens zullen we maar denken.
    ik heb ook een lucas, zeker op de lange afstanden rij ik gerust 80%
    misschien ben ik wel gek
    edited March 2007
    Eenmaal warm kan je op 100% rijden ... maar nooit starten .....
    Dus voor aankomst eerst tanken en verdunnen en goed spoelen ...

Ik vul op de lange ritten ook de diesel tank met APO.

Drappie
  • edited June 2007
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Wat is er met de Boni dan, pjotter?? Dat is toch normaal jouw huisleverancier??
  • edited June 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.