Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Viscositeit diverse PPO en mengsels

Peus PPO Addict
edited October 2007 in Olieen
Hoi, beste PPO rijders,

Ik heb vanavond de viscositeit meting opnieuw uitgevoerd om het verschil vast te stellen tussen slaolie en zonnebloemolie.

Hier de resultaten (nogmaals weergegeven) van 23 mei 2005:

Ik nam een 1 mm injectiesluit met 10 cc inhoud. Ik vulde deze achtereenvolgens met diesel en de genoemde 2 soorten PPO op precies dezelfde manier en liet deze precies 6 cc uitdruppelen. De doorlooptijd van 6 cc bij 19 gr.C is als volgt gemeten met een stopwatch:
a. diesel - 230 sec. (bijna 4 minuten)
b. slaolie C1000 - 2940 sec. (49 minuten)
c. zonnebloemolie Lidl - 2520 sec. (42 minuten).

Hier de resulaten van 25 mei 2005, op dezelde wijze bepaald, maar dan met 10 cc:
De doorlooptijd van 10 cc bij 20 gr.C is als volgt gemeten met een stopwatch:
a. diesel niet opnieuw bepaald
b. slaolie C1000 - 5715 sec. (95 minuten)
c. zonnebloemolie Lidl - 4920 sec. (82 minuten).

Hieruit blijkt dus een minimale meetafwijking:
Volgens meting 23 mei is slaolie 16,6% dikker dan zbo.
Volgens meting 25 mei is slaolie 16,2% dikker dan zbo.
Misschien komt dat kleine verschil doordat het iets warmer is als toen, of een afleesfoutje van de maatstreepjes. :?: :shock:

Proef wordt vervolgd bij 70 gr.C voor:
- diesel
- slaolie
- zbo
- kookzaadolie
- mengsel 50% zbo met diesel
- mengsel 90% zbo met 10% lampenolie
(De laatste 3 worden ook bij 20 gr.C bepaald)

Ook wil ik de viscositeit eens vaststellen van winterdiesel bij -20 gr. C, ik zet het spul gewoon in de vrieskist. Maar hoe kom ik aan winterdiesel ?? :cry:

Mvg.
Peus

-------------------------------------------------------------------------------
Heerlijk helder......Zonnebloemolie ! (40% - HDi-2,0 is niet verslaafd)
«1

Comments

  • Peus PPO Addict
    edited May 2005
    Hallo beste PPO fanaten,

    De eerste bepaling viscisiteit bij 70 gr.C is geschied, namelijk voor zbo (zonnebloemolie). Gedaan in de elektrische oven met ruit en een oven-thermometer erbij. De meting was 630 sec. voor 6 cc.

    Volgens de natuuurkundige gegevens is de kinematische viscositeit van water bij 20 gr.C op waarde v=1 cSt vastgesteld. Ook die heb ik gemeten met 10 cc en was 46 sec. Ook nog olijfolie gemeten bij 20 gr.C.
    Uit deze gegevens kunnen de volgende viscositeitwaarden worden berekend:

    20 gr.C - water v=1,0 cSt
    20 gr.C - diesel v=4,9 cSt
    20 gr.C - zbo v=58,1 cSt
    20 gr.C - slaolie v=67,5 cSt
    20 gr.C - olijfolie v=91,3 cSt
    70 gr.C - zbo v=14,5 cSt

    Volgens de gegevens is de viscositeit van diesel bij 70 gr.C maar iets lager dan bij 20 gr.C, nl. ca. 3,5. Dat ga ik toch een keertje meten.
    Vandaag heb ik ook heldere lampenolie gekocht (jawel 2 euro de liter, petroleum is aanzienlijk goedkoper bij groter hoeveelheid).
    Ik wil een keertje meten wat de viscositeit is van zbo gemengd met lampenolie (bijv. 90% zbo en 10% lo.) De samenstelling van petroleum en lampenolie verschilt niet veel, alleen lampenolie is veel zuiverder.
    Volgens de gegevens op de fles is het vlampunt erg gunstig :!:

    METEN = WETEN :D

    Opm. 1 cSt (centi Stokes) = 1 mm2/s.

    Tot zover dan.
    Ik houd jullie op de hoogte met nieuwe meetgegevens.

    Mvg.
    Peus

  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Klopt !! Dat blijkt ook uit de metingen.

    Door de lage viscositeit van lampenolie (1,8 cSt bij 20 gr.C) is menging van PPO daarmee waarschijnlijk erg interresant, ook die cijfers komen nog.
    Als je mengt met diesel dan is het viscositeitsverschil van de mengsels met zbo en sojaolie (slaolie C1000) niet zo groot meer, dan het verschil tussen deze 2 onderling zonder te mengen. Verschil van deze mengsels wordt nog kleiner bij 70gr.C. Meer info volgt nog.

    Voor de 2-tanksysteem rijders onder ons is het wellicht interessant, want je hoeft dus geen100% diesel in je kleine tank te stoppen om veilig te starten. Ook dat kleine aandeel PPO geeft minder roetuitstoot :!:

    Mvg.
    Peus
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Hallo belangstellenden,
    Hierbij de resultaten van wat viscositeit metingen. Deze zijn bepaald met een meetopstelling, zoals eerder (in mei op deze topic) aangegeven.
    De oplettende lezer ziet lagere waarden bij zbo en sojaolie, deze afwijking komt doordat eerder bij 19 gr.C is gemeten, nu bij 20 gr.C. :wink:
    Een aantal waarden komen van leveranciers, echter de olie 5W40 heb ik bepaald, omdat er geen opgave van viscositeit was bij 20 gr.C.
    Wat mij bijzonder opvalt is dat benzine bij zbo een hogere visco oplevert dan lampenolie (vergelijkbaar met petroleum) bij de zbo. dat verwacht je zeker niet, want benzine zelf is veel vloeibaarder dan lampenolie :!: . Misschien gaat benzine met de PPO een chemische reactie aan, wat weer langere molecuul-ketens opleveren, dus wat hogere visco ?
    Iets dergelijks ondervind ik nog sterker bij toevoeging van terpentine aan zbo !! Eigenlijk ben je niet aan het mengen maar oplossen.

    Over de gebruikte frituurolie (vwo): alleen het heldere deel bij 20gr.C is gebruikt. Aanvankelijk leek de viscositeit lager (ca. 73 cSt) maar dat was van een monster bovenuit een emmer. Als je het heldere deel goed schudt en dan een monster neemt, kun je de gemiddelde viscositeit van de vwo bepalen. Met deze laatste is ook een 50% mix met dino bepaald.

    viscositeit 100% bij 20 gr.C
    thinner (tolueen) v=ca. 0,5 cSt (uit boekje)
    water v=1,0 cSt
    benzine v=1,3 cSt
    terpentine v=1,5 cSt
    terpentijnolie v=1,7 cSt (uit boekje)
    lampenolie v=1,8 cSt
    diesel v=4,9 cSt
    zbo Lidl v=53,2 cSt
    zbo Aldi v=54,5 cSt
    slaolie C1000 v=62,1 cSt
    koolzaadolie v=73,5 cSt (niet zelf gemeten, opgave van leverancier)
    olijfolie v=91,3 cSt
    vwo frituurolie (helder) v= ca. 93 cSt (pas op: kan heel verschillend zijn!)
    motorolie 5W40 v=106 cSt

    viscositeit mengsels bij 20 gr.C
    (opm. de zbo is van Lidl)
    30% zbo + 70% dino v=7,1 cSt
    40% zbo + 60% dino v=11,8 cSt
    50% zbo + 50% dino v=13,8 cSt
    50% vwo (helder) + 50% dino v=15,0 cSt
    70% zbo + 30% lampenolie v=15,1 cSt
    80% zbo + 20% lampenolie v=22,0 cSt
    75% zbo + 25% benzine v=17,6 cSt
    80% zbo + 20% benzine v=25,3 cSt
    75% zbo + 25% terpentine v=27,0 cSt
    85% zbo + 15% terpentine v=42,0 cSt
    90% zbo + 10% lampenolie v=50,5 cSt

    viscositeit 100% bij 70 gr.C
    zbo Lidl v=14,5 cSt

    viscositeit 100% bij 40 gr.C
    (opm. niet zelf gemeten)
    motorolie 5W40 v=90,0 cSt (opgave van Gulf)
    raapolie v=38,0 (opgave van Weihenstephan)

    viscositeit 100% bij 100 gr.C
    (opm. niet zelf gemeten)
    motorolie 5W40 v=14,3 cSt (opgave van Gulf)

    METEN = WETEN :D
    Mvg.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Zeer verheugd met de metingen :!:
    De vraag natuurlijk: welke viscositeit kan een pomp hebben zonder te kreunen?
    Ik zou zeggen 15cSt, ongeveer 3x de viscositeit van diesel. Die marge zullen ze wel ingebouwd hebben, rekening houdend met winterse temperaturen, verminderde kwaliteit in bepaalde landen,... Dan zit je met een 50 - 50 dino-mengsel bij 20° op de limiet, maar wel goed.



    (Peus dat kan je zelf: klik in jouw bericht op edit en je kan alles veranderen wat je eerder geschreven hebt...)
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Ik heb mijn lijstje met VISCOSITEITEN uitgebreid, zie bovenstaand. :o
    Terpentine heeft net als benzine niet zo'n geweldige invloed op het verlagen van de viscositeit. Dino en lampenolie (of petroleum) doen dat veel beter :!:
    Benzine, aceton (propanon), thinner (tolueen) en terpentine zijn oplosmiddelen (aromatische koolwaterstoffen). Al deze stoffen hebben de sterke eigenschap om "tussen" de olie moluculen "in te kruipen"(oplossen). Het gekke is ook: als ik 2,5 ml. terpentine toevoeg aan 7,5 ml. zonnebloemolie, krijg ik geen 10 ml. mengsel, maar slechts ca. 9 ml. Benzine doet dat ook wel, maar in mindere mate.
    Dat verklaart dat de viscositeit niet zo sterk verminderd als mengen met dino of petroleum.
    Aceton en thinnner heb ik niet getest, maar daar zal hetzelfde verschijnsel optreden.
    Wie heeft ervaring met rijden op 15% terpentine bij de PPO ? De smering van dat goedje zal wel goed gaan, want het blijft vettige olie. :wink:
    Qua totaalprijs kun je waarschijnlijk voordeliger met dino of petroleum mixen. :P :idea:
    Mvg.
    Peus
  • edited June 2005
    Peus, je zegt dat de oplosmiddelen tussen de moleculen van de ppo kruipen. Wat gebeurt er dan wel als je mengt met dino. Wat doen die moleculen dan?
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Anonymous said:

    Peus, je zegt dat de oplosmiddelen tussen de moleculen van de ppo kruipen. Wat gebeurt er dan wel als je mengt met dino. Wat doen die moleculen dan?

    Gebeurt hetzelfde, alleen het effect is minder omdat de molucelen van dino veel kleiner zijn. Ook daarbij treedt dus volumevermindering op maar in mindere mate.
    PPO en dino vormen een homogeen mengsel, daar treedt geen volumevermindering op (heb ik altans bij mijn proefjes niet kunnen waarnemen).
    Moleculen trekken elkaar aan, dat heet adhesie.
    Mvg.
  • edited June 2005
    Peus,

    Allereerst bedankt voor je metingen!

    wbt jouw laatste overzicht; Je komt bij zbo van 70 graden uit op ongeveer 15. Diesel bij 20 graden is ongeveer 5. Zelf had ik dit helemaal niet verwacht! Ik dacht de waarde ongeveer op het niveau van diesel zou uitkomen.

    Daarom de vraag

    Heb je ervoor gezorgd dat de zbo op 70 graden bleef tijdens de meting. Met andere woorden, is de zbo niet stiekum gaan afkoelen tijdens je proef??

    sorry dat het misschien smart-ass-erig overkomt; niet zo bedoeld.

    Groeten en nogmaals (y) voor je werk!

    Peter
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    De meting van zbo bij 70 gr.C is in de elektrische keukenoven (met glazen deur) verricht met de oventhermostaat op 70 gr.C. Voor alle zekerheid had ik een losse metalen oventhermometer naast de proefopstelling gelegd, kon ik de temperatuur eventueel corrigeren en op 70 gr. houden. :)
    Eerst heb ik de zbo op temperatuur gebracht door het een 1/2 uur voor te verwarmen. Daarna is de meting gestart, met de de tijdsopname.

    Ik heb ook een foto van de meetopstelling gemaakt:
    image

    Mvg.
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Hoi allemaal,
    Ik heb begrepen dat er meer belangstelling is in de materie hoe de diverse olie- en PPO soorten zich gedragen, afhankelijk van de temperatuur. :shock:
    Uiteraard heb ik daar ook gegevens van. Uit een duitse studie heb een gafiek overgenomen en zelf aanvullingen daarop gedaan. Het blijkt dat sesamolie ook een vrij dunnne PPO soort is, die vrijwel qua viscositeit overeenkomt met zonnebloemolie.
    Over de viscositeit van VWO moet ik melden: alleen de heldere donkergele olie is bruikbaar. Uit een emmer van een patatzaak kwam ca. 75% bruikbare helder PPO, het onderste deel was stroperig vet. Mijn gemeten viscositeit bij 20gr.C bleek 93 cSt te zijn, dit komt overeen met de frituurolie van de duitse studie (bruine curve).

    Ik hoop dat deze vT-curve wat verheldering geeft in het fenomeen VISCOSITEIT. :!:
    Mvg.

    Opmerkingen:
    - Dino wordt nauwelijk dunner bij hogere temperaturen, blijft boven 70 gr.C op ca. 1,5 cSt.
    - Het opmerkelijke is dat mijn gemeten zbo waarde van 14,5 cSt bij 70 gr.C overeenkomt met die van sesamolie, daarom mag je stellen dat de curve overeenkomt.
    - De bovenste blauwe curve is synthetische motorolie 5W40, het verloop van die curve is geheel afwijkend t.o.v. PPO soorten.
    - Als de brandstof goed is verhit (bijv. 90 gr.C) dan maakt het niet veel meer uit wat voor soort PPO of VWO je toepast in je dieselmotor !!
    - Tussen en lichte en donker groene curve is nog een paars lijntje uitgezet voor raapzaadolie, die heeft een visco bij 20gr. van ca. 68 cSt.
    - Mc.Donald frituurvet spant de kroon van alle PPO soorten, die doet nog ca. 23 cSt bij 70 gr.C, blijkbaar kunnen die vrachtwagens ertegen!!
    - Afgewerkte frituurolie (VWO) kan heel verschillend van PPO soort zijn, dus ALTIJD navragen wat het is. :!:
    - Per 2 aug 05 zijn de vT-curves aangepast: doorgezet naar -5 gr.C tevens voorzien van vT-curve van 50% zbo-dino (curve net boven dino).

    image
  • pieter PPO Master
    edited July 2005
    Kan iemand mij ook vertellen wat het soortelijk gewicht is van koolzaad en de warmte capaciteit in kilojoules, dit om het vermogen uit te rekenen nodig voor een tankverwarming.
    Een mede PPO-er is bezig uit te zoeken of tankverwarming een optie voor de winter is, dit met een rvs tank in combinatie met verwarmingslint en geisoleerde leidingen plus een warmtewisselaar.
    Voor de verwarmingstijd t.o.v tankinhoud en hoeveelheid olie is hij deze gegevens nodig. een gespecialiseerd bedrijf wilde dat wel voor hem doorrekenen mischien is het een interessante gedachte,
    Groeten Pieter
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005
    pieter said:

    Kan iemand mij ook vertellen wat het soortelijk gewicht is van koolzaad en de warmte capaciteit in kilojoules, dit om het vermogen uit te rekenen nodig voor een tankverwarming.
    Een mede PPO-er is bezig uit te zoeken of tankverwarming een optie voor de winter is, dit met een rvs tank in combinatie met verwarmingslint en geisoleerde leidingen plus een warmtewisselaar.
    Voor de verwarmingstijd t.o.v tankinhoud en hoeveelheid olie is hij deze gegevens nodig. een gespecialiseerd bedrijf wilde dat wel voor hem doorrekenen mischien is het een interessante gedachte,
    Groeten Pieter

    Het s.g. van koolzaadolie is ca. 930 kg/l. De calorische warmte is iets hoger dan bij zbo, dus ca. 33700 kJ/liter (dieselolie 35100 kJ/liter).
    Mvg.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005
    Ik vond ook nog iets leuks..
    Misschien oud nieuws?

    The raw straight oil have high viscosity (cSt)
    about 80 cSt at +20 C. But if you warm it up to about +70 C the oil rape-oil is about 10 cSt.

    Ga je nu verder redeneren en je weet dat viscositeit een lineair verloop heeft, dan kun je uitrekenen welke temperatuur je nog juist kunt hebben om op ppo te rijden...

    Is maar een idee hoor :wink:

    Peus, klopt de waarneming van die site met jouw bevindingen?
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]The raw straight oil have high viscosity (cSt) about 80 cSt at +20 C. But if you warm it up to about +70 C the oil rape-oil is about 10 cSt.
    Ga je nu verder redeneren en je weet dat viscositeit een lineair verloop heeft, dan kun je uitrekenen welke temperatuur je nog juist kunt hebben om op ppo te rijden...
    Peus, klopt de waarneming van die site met jouw bevindingen?

    Hoi,
    Die 80 cSt bij 20 gr.C klopt goed voor raapolie (85 cSt voor sojaolie), maar volgens de vT-curve is de visco bij 70 gr.C echter 16 cSt (19 cSt voor sojaolie). Om 10 cSt PPO te krijgen zul je fors moeten verhitten, misschen wel naar 180 gr.C. Maare....we gaan toch niet frituren, he..?
    Nogmaals: viscositeit PPO heeft geen lineair maar exponentieel verloop. :o
    Minerale olieen hebben wel een vrijwel lineair vT-verloop.
    Mvg.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005
    Dat van die temperatuur...
    70 graden moet te halen zijn met een warmtewisselaar.
    Echter er zal wat verlies optreden tussen de warmtewisselaar en de pomp.
    Het lijkt me als je een gloeiplug extra ertussen zet, en bijvoorbeeld zoiets als een dieseltherm op de pomp en de leidingen goed isoleerd, dat je dan boven de 80 graden moet kunnen komen.

    En wat is de visco dan bij die temp?
    Komt al dichter in de buurt van het ideaal he :wink:
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation].......En wat is de visco dan bij die temp?
    Komt al dichter in de buurt van het ideaal he :wink:
    Je kunt zelf makkelijk bij 80 gr.C de viscositeit van de meest toegepaste PPO soorten aflezen vanuit de vT-curves.
    De vT-curves heb ik vandaag aangepast: de schaal is doorgezet naar -5 gr.C, tevens is een 50% zonnebloemolie/dino mengsel gemeten en in vT-curve uitgezet. :shock: :!:
    Kijk bij 30 juni jl. in deze lijn. Of kijk hieronder.
    Ik hoop dat de belangstellende forum lezer met de vT-curves kan omgaan. Als er nog onduidelijkheden zijn, meldt dat dan. :?: :P
    image
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2005
    Geweldige grafiek !

    Even een ander vraagje,

    Ik heb geduurende een tijd met 50%PPO gereden (zonder aanpassingen)
    ik mengde dit met diesel van de witte pomp.

    nu heb ik er 2x geen witte diesel maar BP ultimate ingegooid (toch maar 8 liter) met een verhouding van 60%PPO

    Gebruik ik alleen pure diesel of BP dan merk ik geen verschil tussen deze, maar wanneer ik meng met PPO dan merk ik dat de motor met BP i.c.m PPO veel beter loopt dan op diesel met PPO.

    De motor gedraagd zich veel feller, zelfs bij een koude motor ondanks dat het % PPO is gestegen. Startgedrag is ook beter geworden.
    Tijdens het starten liep de motor eerst 10sec onrustig, dit is nu dus verdwenen.

    Hoe kan dit?

    Komt het door dat de BP Ultimate een hoger centaangetal heeft?
    Word de PPO dunner door BP Ultimate dan met gewone diesel?

    Misschien hebben anderen ook soortgelijke ervaringen?

    Momenteel ben ik iets gestegen en heb ik nu 66% PPO inzitten zonder enige aanpassingen. Het gaat nogsteeds als de brandweer.
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    BurnIt said:

    ...Gebruik ik alleen pure diesel of BP dan merk ik geen verschil tussen deze, maar wanneer ik meng met PPO dan merk ik dat de motor met BP i.c.m PPO veel beter loopt dan op diesel met PPO. De motor gedraagd zich veel feller, zelfs bij een koude motor ondanks dat het % PPO is gestegen. Startgedrag is ook beter geworden. Tijdens het starten liep de motor eerst 10sec onrustig, dit is nu dus verdwenen. Hoe kan dit? Komt het door dat de BP Ultimate een hoger centaangetal heeft?
    Word de PPO dunner door BP Ultimate dan met gewone diesel?...

    Ik heb gelezen dat die duurdere dino's (V-Power, BP Ultimate) een hoger cetaangetal (tussen 60 en 70) maar ook een meer reinigende werking hebben.
    Dat het beter start als je zbo mixt met deze dieselsoort is hieruit te verklaren, want het cetaangetal zal ook wat hoger uitkomen bij de mix hiervan. Bij gewoon diesel merk je dat niet, want die was al wat hoger.

    Het is mijn bedoeling om ook viscositeitsmetingen te doen met deze dino soorten, ook i.c.m. zbo. Even geduld nog, ze komen eraan en worden in de grafiek verwerkt. :wink: :P
    Ik vind thans zbo de belangrijkste ppo soort, omdat deze gemakkelijk verkrijgbaar is een ook nog de dunste is. :!:
    Mvg. Peus
  • jaques PPO Burner
    edited August 2005
    Ik ben zeer benieuwd omtrend v-power en of ulimate. Wanneer denk je hier een uitslag van te hebben?
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2005
    Misschien een rare vraag.
    Ik mix soms ook 50/50 met Biodiesel welke ik in Duitsland tank.( Heb tot nu toe geen problemen ondervonden.) Gedraagt biodiesel zich hetzelfde met mengen dan gewone dino? Ik was er wel vanuit gegaan.

    mvg Henk :D
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Henk T]Misschien een rare vraag.
    Ik mix soms ook 50/50 met Biodiesel welke ik in Duitsland tank.( Heb tot nu toe geen problemen ondervonden.) Gedraagt biodiesel zich hetzelfde met mengen dan gewone dino? Ik was er wel vanuit gegaan. mvg Henk :D
    Helemaal geen rare vraag! Biodiesel visco is nog niet door mij bepaald met de meetmethode. Ook de mix daarvan met zbo niet. Kan nog een paar weken duren, want dan heb ik er wat van in huis. Er komt zeker een aanvulling op de vT-grafieken met biodiesel. Ik heb gelezen dat de visco van 100% biodiesel in de buurt van 7,5 tot 8 cSt is (dino ca. 5 cSt) Het viscositeitsverlagende effect met 50% zal dus minder zijn dan met 50% dino. Op voorhand denk ik dat je 40% zbo/biodiesel moet vergelijken met 50% zbo/dino qua viscositeit. Maar binnenkort komt daarover dus meer zekerheid. :P
    jaques said:


    Ik ben zeer benieuwd omtrend v-power en of ulimate. Wanneer denk je hier een uitslag van te hebben?

    Ook nog even geduld, dat wil ik binnenkort bepalen, zal nog eerder komen als de biodiesel bepaling. Verwacht niet zoveel verschil met gewone dino, het grote voordeel van V-power zit meer in de reinigende werking.
    Mvg.
    Peus
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Hallo.
    Eindelijk weer wat resultaten van viscositeiten.
    In het overzicht zijn toegevoegd: biodiesel en koolzaadolie.
    De koudeproeven laten nog even op zich wachten, ik heb wel een koudeproef gedaan van 50/50% mix zbo/dino in de vrieskist. Dat
    begint langzaan te stollen bij ca. -7 gr.C, bij -15 geheel vast. Zie onderstaand plaatje.

    viscositeit 100% bij 20 gr.C
    thinner (tolueen) v=ca. 0,5 cSt (uit boekje)
    water v=1,0 cSt
    benzine v=1,3 cSt
    terpentine v=1,5 cSt
    terpentijnolie v=1,7 cSt (uit boekje)
    lampenolie v=1,8 cSt
    diesel v=4,9 cSt
    biodiesel v=6,2 cSt
    zbo Lidl v=53,2 cSt
    zbo Aldi v=54,5 cSt
    slaolie C1000 v=62,1 cSt
    koolzaadolie v=70,5 cSt (zelf bepaald)
    koolzaadolie v=73,5 cSt (opgave van een leverancier)
    olijfolie v=91,3 cSt
    vwo frituurolie (helder) v= ca. 93 cSt (pas op: kan heel verschillend zijn!)
    motorolie 5W40 v=106 cSt

    viscositeit mengsels bij 20 gr.C
    (opm. de zbo is van Lidl)
    30% zbo + 70% dino v=7,1 cSt
    40% zbo + 60% dino v=11,8 cSt
    50% zbo + 50% dino v=13,8 cSt
    50% vwo (helder) + 50% dino v=15,0 cSt
    70% zbo + 30% lampenolie v=15,1 cSt
    80% zbo + 20% lampenolie v=22,0 cSt
    75% zbo + 25% benzine v=17,6 cSt
    80% zbo + 20% benzine v=25,3 cSt
    75% zbo + 25% terpentine v=27,0 cSt
    85% zbo + 15% terpentine v=42,0 cSt
    90% zbo + 10% lampenolie v=50,5 cSt

    viscositeit 100% bij 70 gr.C
    zbo Lidl v=14,5 cSt

    viscositeit 100% bij 40 gr.C
    (opm. niet zelf gemeten)
    motorolie 5W40 v=90,0 cSt (opgave van Gulf)
    raapolie v=38,0 (opgave van Weihenstephan)

    viscositeit 100% bij 100 gr.C
    (opm. niet zelf gemeten)
    motorolie 5W40 v=14,3 cSt (opgave van Gulf)

    Mvg.

    Plaatje: gestolde mix 50/50% zbo/dino bij -15gr.C, wordt langzaam zachter tot -7gr.C, net daarboven dik maar wel vloerbaar.
    image
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Als ik de grafiek bekijk en ik rijd 50/50 zonder aanpassing zonder problemen bij 0 graden dan is de viscociteit 25. Dan kan ik dus met alleen elektrische voorverwarming op 50 graden dus zonder problemen 100% ppo rijden(viscociteit 23).
    Klopt deze conclusie?
    Kun je ook een vaste maximale waarde voor de viscociteit geven waarbij een lucas of Bosch goed functioneerd? Dan zou je zelfs kunnen aflezen welke brandstof je kan gebruiken bij een bepaalde voorverwarming.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2005
    Het beste zou zijn als de viscositeit in de buurt van; maar liever lager zou liggen als 15 cSt. Dus zou je verder moeten verwarmen totdat je een hogere temperatuur bereikt zou hebben.

    groeten
  • dries006 PPO Wannabe
    edited September 2005
    Hoe zit het eigenlijk met de viscositeit van maisolie? Waar op de grafiek zou die kunnen geplaatst worden?
  • edited September 2005
    Peus, ik denk dat het volgende iets is voor jou. Je volgt ongetwijfeld het onderwerp over aceton. Zou jij als specialist de test kunnen doen met 0.15% aceton, diesel en verschillende % ppo?

    jp
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    brownie said:

    Als ik de grafiek bekijk en ik rijd 50/50 zonder aanpassing zonder problemen bij 0 graden dan is de viscociteit 25. Dan kan ik dus met alleen elektrische voorverwarming op 50 graden dus zonder problemen 100% ppo rijden(viscociteit 23). Klopt deze conclusie? Kun je ook een vaste maximale waarde voor de viscociteit geven waarbij een lucas of Bosch goed functioneerd? Dan zou je zelfs kunnen aflezen welke brandstof je kan gebruiken bij een bepaalde voorverwarming.

    Met 50/50 verwacht ik geen problemen boven 0 gr.C bij Bosch pompen en ook niet boven 5 gr.C bij Lucas pompen en commonrails.
    Het grote gevaar zit'm in de hogere % PPO of bij de lagere buitentemperturen als je start op 50/50. Lager dan -7 krijg je al wat stolselvlokken waarbij de visco snel ophoog schiet.
    Een visco van onder de 20 cSt is ALTIJD veilig, voor alle systemen. :!: Kijk naar soja- en raapolie bij 70 gr.C, die blijft
    onder de 20. Zbo zit dan zelfs onder de 15 cSt. :wink: Daarom vind ik deze PPO soort zo goed voor moderne dieselsystemen. :P

    Elektrisch voorverwarmen bij inspuitpompen oke, maar is niks voor moderne diesels en commonrails. Je zit gewoon in de knoei met die HELE fijne verstuiver openingen. Je kunt gewoon NIET starten met een hoge visco van brandstof en dan nog het risico dat er schade ontstaat aan de injectoren. deze worden immers met magneetklepje of poëzo-element (elektrisch) bediend. Een 2-tanksysteem is dus de oplossing.
    dries006 said:

    Hoe zit het eigenlijk met de viscositeit van maisolie? Waar op de grafiek zou die kunnen geplaatst worden?

    Waar kan ik dat halen?
    jp said:

    ....Zou jij als specialist de test kunnen doen met 0.15% aceton, diesel en verschillende % ppo?

    Met aceton heb ik al wat experimenten gedaan. Aceton is een sterk oplosmiddel. Als ik 1 ml aceton bij 9 ml zbo doe en ik schud dat goed, vermindert het volume behoorlijk. :roll: De viscositeit is eerder toegenomen dan afgenomen. Ik heb het dan over 10%. Bij veel lagere concentratie kan ik geen effect waarnemen. Misschien dat de oppervlakte spannning iets verandert, maar die kan ik niet meten. ik heb geen lab.
    Mvg.
    Peus
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2005
    Ik heb voor de grap eens een fles Zonnebloem olie (lidl) 2 dagen in de vriezer gelegd ( -18 )

    Het werd wel erg dik, maar het stolde NIET ! Ik stond er eerlijk gezegt nog van te kijken hoe vloeibaar het was.

    Het was echter wel veel te dik om nog fatsoenlijk door een filter heen te duwen.
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    zou het nog dun genoeg zijn voor de pomp om het door een VERWARMD filter heen te trekken ?
  • JTD34 PPO Newbie
    edited September 2005
    Peus, bedankt voor je antwoord(en) op m'n mede (be)denken(ingen).

    Uit jouw proeven lijkt af te leiden dat een 75% ZBO met 25% petroleum/lampolie of benzine (+/- 18cSt bij 20 graden Celsius) een goedkoper startbaar mengsel oplevert dan 50% ZBO met 50% diesel !

    Heb je wasbenzine of Euro95 van de pomp gebruikt ?
    Verwacht jij ook dat petroleum; lampolie bij kou een betere verdunner zal blijken dan dino, winter-diesel of BP Ultimate ?

    (ZBO 0.53)
    Literprijzen lichtere olie:
    diesel 1.00
    petrolie 1.00 (mengsel van petroleum en kerosine)
    petroleum ?.??
    terpentine 1.29 (viscositeit neemt nauwelijks af; oplosmiddel)
    benzine 1.35 (viscositeit neemt nauwelijks af; oplosmiddel)
    lampolie 1.39
    aceton 2.49 / 3.40 (viscositeit neemt nauwelijks af; oplosmiddel)

    Komt diesel nog uit de bus als best verkrijgbare en best geprijsde verdunner van ZBO; je hebt er helaas wel 50% of meer van nodig in de winter.

    Uit je gegevens blijkt dat 25 of 30% lampolie of benzine een bijna even lage viscositeit oplevert als 50% diesel bij ZBO; toch bekritiseer je ze; waarom ?
  • JTD34 PPO Newbie
    edited September 2005
    "dag allen
    ik rij sinds vandaag op een mengsel van 75 % slaolie (0.59 ct) en 25 % petrolie (lijkt op kerosine) (0,90 ct).
    oftewel, voor bijna 0,70 ct per liter en wat werk rij ik vrolijk het platteland rond."

    http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=914&postdays=0&postorder=asc&start=0
  • wednesday PPO Newbie
    edited September 2005
    Even iets anders over viscositeit meten. Op onze school blijken ze een aparaatje te hebben waarmee je van verschillende vloeistoffen heel precies de viscositeit kan meten (een zogenaamde viscositeitmeter dus). Ook kan je de temperatuur regelen. Het lijkt mij dat je zo heel preciese meetresultaten krijgt.

    Iemand wel eens van dit soort apparaten gehoord, omdat ik er op deze site verder niets over lees? Anders moet je maar even op google naar 'viscositeitmeter' zoeken en dan krijg je er vanzelf een paar.

    Wij gaan er binnekort tenminste metingen mee doen en die komen natuurlijk ook op deze site. Kijken of ze een beetje overeen komen met de resultaten van peus :wink:
    Mvg.
    Arjen
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Beste Arjen,
    Er bestaan electronische viscositeitsmeters die zeer nauwkeurig zijn. Het probleem van nauwkeuring zit niet in de bepaling van de doorlooptijd want die is zeer lang bij sommige PPO soorten. 10 ml vanaf een naald te laten afdruppelen duurt 5000 seconden (zbo). Maakt wel verschil of de temperatuur daarbij contant gehouden kan worden. Omdat ik geen lab heb, zijn de meeste visco bepalingen dan ook gedaan bij kamertemperatuur van 20 gr.C.
    De nauwkeurigheid van de bepaling hangt dus af van:
    - de afleesfout bij het vullen tot het 10 ml streepje
    - de afleesfout van het weglopen van de laatste druppel naar de naald
    - de constantheid van de temperatuur waarbij de meting geschiedt.
    Dezelfde onnauwkeurigheden heb je ook bij de oude glazen viscositeitsmeters.

    Uit de literatuur heb ik diverse visco waarden gevonden die vrijwel gelijk waren aan mijn bevindingen, o.a. water, diesel en koolzaadolie. Omdat ik deze ook heb gemeten, heb ik ijkpunten gevonden voor de overige bepalingen.

    Volgens DIN 51563 worden viscositeitswaarden opgegeven bij 40 en 90 gr.C . Hierdoor zijn wel controle punten beschikbaar om de vT curven te toetsen. A.s. winter wil ik doorgaan met de koudeproeven.

    Mvg.
    Peus
  • wednesday PPO Newbie
    edited September 2005
    De leraar van ons vertelde dat elke vloeistof verschillende stromingen kent. Kijk maar als je de kraan open zet. Eerst heb je een geconcentreerde straal maar naarmate je hem harder zet krijg je een omslagpunt waardoor de straal instabiel wordt en hij veel water verliest naar de zijkanten. De leraar dacht dat dit ook invloed had op de viscositeit.
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen
    Mvg.
    Arjen
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    wednesday said:

    De leraar van ons vertelde dat elke vloeistof verschillende stromingen kent. Kijk maar als je de kraan open zet. Eerst heb je een geconcentreerde straal maar naarmate je hem harder zet krijg je een omslagpunt waardoor de straal instabiel wordt en hij veel water verliest naar de zijkanten. De leraar dacht dat dit ook invloed had op de viscositeit.
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen
    Mvg.
    Arjen

    Dat lijkt me eerder andersom. De viscociteit is van invloed op het moment dat de straal instabiel wordt. Een lage viscociteit zal de straal al bij een veel lager debiet instabiel maken.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    dat lijkt me eerder een adhesie probleem in combinatie met een laminaire flow...

    door de beperkte uitstroomsnelheid, maakt de vloeistof zich mooi los van het kraanwerk... als de snelheid hoger wordt, is dat loskomen niet meer zo evident en treden er wervelingen op, die wervelingen zorgen voor een verstoorde straal...
  • Jelle PPO Burner
    edited September 2005
    Volgens mij is "viscositeit" gewoon een stofeigenschap, bij een bepaalde temperatuur en/of druk, net zoals kookpunt, dampdruk etc.

    Als ik het me allemaal goed herinner, is dit idd gewoon een kwestie van laminaire stroming vs turbulente stroming.
    Een natuurkundige zal ongetwijfeld vrij eenvoudig dit omslagpunt kunnen berekenen (Reynolds-getal en meer van dat soort leuke dingen.. :? )
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Jelle said:

    Volgens mij is "viscositeit" gewoon een stofeigenschap, bij een bepaalde temperatuur en/of druk, net zoals kookpunt, dampdruk etc.

    Als ik het me allemaal goed herinner, is dit idd gewoon een kwestie van laminaire stroming vs turbulente stroming.
    Een natuurkundige zal ongetwijfeld vrij eenvoudig dit omslagpunt kunnen berekenen (Reynolds-getal en meer van dat soort leuke dingen.. :? )

    Jazeker, dat klopt. Viscociteit is een eigenschap en wordt niet beinvloed door een bepaalde stroming.
    Het omgekeerde is wel waar. De viscociteit beinvloed wel de manier van stromen.
    Het Reynoldsgetal wat je aanhaalt is ook omgekeerd evenredig met de viscociteit: Hogere viscociteit, lagere Reynolds. Verder is Reynolds evenredig met de stroomsnelheid dus hogere snelheid, hogere Reynolds.
    Laminaire stromingen treden op bij lage Reynolds getallen, turbulente bij hoge.
    Dus een stof met lage viscociteit en hoge stroomsnelheid zal turbulent stromen, terwijl een stof met hoge viscociteit en lage snelheid laminaire stroomt. (Er vanuitgaande dat de dichtheid gelijk is, deze is namelijk ook van invloed op het Reynoldsgetal op dezelfde manier als de stroomsnelheid).
    Dit alles geldt voor stromingen door leidingen met een bepaalde diameter. Op het moment dat de vloeistof uit de leiding in de open lucht komt, gaat het Reynoldsgetal erg omhoog en treedt er eerder turbulentie op dan in de leiding.
    In het geval van een waterkraan kun je de turbulente stroming makkelijk onderscheiden van een laminaire stromingen door te zien of de straal doorzichtig is. In dat geval is de stroming laminair. Bij een hardere straal treedt dus turbulentie op, de straal 'slokt' dan stukjes lucht op door de wervelingen, doordaar wordt de straal 'troebel'.
  • JTD34 PPO Newbie
    edited September 2005
    Literprijs van startbare mengsels:
    75% zbo + 25% petrolie 0,65
    75% zbo + 25% benzine v=17,6 cSt 0,74
    75% zbo + 25% lampenolie v=18,6 cSt 0,75
    50% zbo + 50% dino v=13,8 cSt 0,77

    http://www.kennislink.nl/web/show?id=105651
    http://www.elscolab.nl/brookfield_catalogus_2005.htm
  • diesel junk PPO Newbie
    edited September 2005
    In een vorig leven ben ik als analist werkzaam geweest op een laboratorium van wat toen nog Mobil heete en heb daar meer visco metingen gedaan dan ik zou willen weten. Het is overigens wel degelijk zo dat als de doorlooptijd in een visco meter te hoog is je een afwijkend resultaat krijgt, een zuivere visco meting kan alleen met een laminaire stroming plaatsvinden. De DIN/ASTM normen voor het bepalen van de visco schrijven als vuistregel voor dat de doorlooptijd minimaal 200 seconden moet zijn. Dit geldt dus voor de visco metingen dmv een glazen capilair. Bij mijn huidige werkgever heb ik toevallig ook toegang tot een automatische visco meter en ik heb hier al wat testjes mee gedaan met verschillende mengsels zbo/dino bij 25 C. Ik zal ze zo spoedig mogelijk hier publiceren.
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    wednesday said:

    De leraar van ons vertelde dat elke vloeistof verschillende stromingen kent. Kijk maar als je de kraan open zet. Eerst heb je een geconcentreerde straal maar naarmate je hem harder zet krijg je een omslagpunt waardoor de straal instabiel wordt en hij veel water verliest naar de zijkanten. De leraar dacht dat dit ook invloed had op de viscositeit.
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen
    Mvg.
    Arjen

    Jawel, om de visco zuiver te meten moet er een lineaire kleine stroomsnelheid zijn zonder turbulentie. Vandaar die injectienaald van mij met een zeer langzame druppelende uitstroming. Turbulente stroming geeft weerstand en daardoor lijkt de vloeistof dus dikker te zijn dan in werkelijkheid. Zeg dat meer tegen je leraar op school.
    Om de visco van water en diesel te bepalen gebruik ik dus een naald met een nog kleinere diameter, anders loopt het te snel door. Uiteraard heb ik dan een andere tijd-referentie in de meetmethode.
    brownie said:

    ....Jazeker, dat klopt. Viscociteit is een eigenschap en wordt niet beinvloed door een bepaalde stroming.
    Het omgekeerde is wel waar. De viscociteit beinvloed wel de manier van stromen.
    Het Reynoldsgetal wat je aanhaalt is ook omgekeerd evenredig met de viscociteit: Hogere viscociteit, lagere Reynolds. Verder is Reynolds evenredig met de stroomsnelheid dus hogere snelheid, hogere Reynolds.
    Laminaire stromingen treden op bij lage Reynolds getallen, turbulente bij hoge.
    ....In het geval van een waterkraan kun je de turbulente stroming makkelijk onderscheiden van een laminaire stromingen door te zien of de straal doorzichtig is. In dat geval is de stroming laminair. Bij een hardere straal treedt dus turbulentie op, de straal 'slokt' dan stukjes lucht op door de wervelingen, doordaar wordt de straal 'troebel'.

    Aanvulling Brownie: de viscositeit wordt niet beinvloed door de soort stroming is juist. Maar het is wel zo dat een trubulente stroming de meting van de visco sterk beinvloed. En niet alleen bij de opening (meenemen van luchtbellen) maar vooraal IN het capilaire buisje, want daar treedt juist de stroomweerstand op.
    Erg interessant voor een aantal van ons.

    Ik ben benieuwd naar de metingen met een apparaat van een lab, zonodig kan ik mijn vT-curves nauwkeuriger maken. :P

    Mvg.
    Peus
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Peus said:

    Aanvulling Brownie: de viscositeit wordt niet beinvloed door de soort stroming is juist. Maar het is wel zo dat een trubulente stroming de meting van de visco sterk beinvloed.

    Hier kan ik inkomen, visco lijkt dan hoger te zijn, stel ik me voor. Maar ik ben theoreticus wat stromingsleer betreft: Metingen heb ik nooit gedaan, enkel computersimulaties met bekende viscociteit.
    Leuke filmpjes (sommige van mijn hand):
    http://www.math.rug.nl/~veldman/cfd-gallery.html
  • diesel junk PPO Newbie
    edited September 2005
    Viscometing:
    ========
    mensel zbo/dino
    temperatuur 25 C.

    ZBO Flowtijd Visco
    ----- --------- -----------
    0% 4.27 s 6.30 cSt
    10% 5.76 s 8.50 cSt
    25% 7.29 s 10.75 cSt
    50% 12.83 s 18.92 cSt
    75% 19.13 s 28.22 cSt
    80% 22.12 s 32.63 cSt
    90% 29.24 s 43.13 cSt
    100% 36.58 s 53.96 cSt

    Opmerkingen
    ----------------
    De bovenstaand metingen zijn tot stand gekomen mbv een zeer nauwkeurige automatische visco meter. Deze is helaas minder geschikt voor de meting van lage viscositeiten, hiervoor is een nauwer glascapilair nodig die ik niet voor handen heb.
    De metingen van 75 t/m 100% ZBO zijn behoorlijk bertrouwbaar, als je de resultaten in een grafiek zet zie je in dit gebied ook een vrijwel linear verband tussen %zbo en visco.
    Helaas heeft dit apparaat geen mogelijkheid tot koelen, dus metingen onder de 25 C. zijn niet mogelijk, erboven wel.
  • JTD34 PPO Newbie
    edited September 2005
    Valt hieruit de viscositeit te berekenen bij de huidige 11 graden Celsius buiten ?

    Valt me op dat het 50/50-mengsel ZBO/dino nu met viscometer bij 25 graden 19 cSt is, en volgens de lijst van Peus bij 20 graden 14 cSt (10 cSt zelfs in de grafiek)...
    Peus' meetgegevens zijn dus wat te dun ?!!
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    [quote=diesel junk]...De DIN/ASTM normen voor het bepalen van de visco schrijven als vuistregel voor dat de doorlooptijd minimaal 200 seconden moet zijn. Dit geldt dus voor de visco metingen dmv een glazen capilair. Bij mijn huidige werkgever heb ik toevallig ook toegang tot een automatische visco meter en ik heb hier al wat testjes mee gedaan met verschillende mengsels zbo/dino bij 25 C. ...
    Hallo,
    Wil je nog een keertje meten, want ik vind jouw metingen er wat "visceus" uitkomen. Maar dan moet je je houden aan wat je eerder schreef, nl. een doorlooptijd van minimaal 200 sec. dus neem een dunnere capilair. Ik ben bang dat het verschijnsel van turbulente stroming aanwezig was, vandaar.
    Wil je ook puur diesel meten? mag bij 25 gr.C. Graag. :roll:
    Ik verneem je nieuwe uitkomsten graag op dit forum. :)
    Mijn meting van puur diesel komt goed overeen met de waarden die in de norm wordt vermeld.
    De bepaling van diesel gaf mij een een flowtijd van 455 sec., zbo was 5010 sec. en 50% zbo/dino was 1270 sec. (alles bij 20 gr.C).

    Mvg.
    Peus
  • JTD34 PPO Newbie
    edited September 2005
    Puur diesel staat vermeld bij 0% hierboven...
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    JTD34 said:

    Puur diesel staat vermeld bij 0% hierboven...

    O ja, maar deze klopt dus niet, hier staat 6,3 cSt, maar deze moet ca. 4,5 tot 4,8 cSt zijn bij. Dat is ca. 30 tot 40% te hoog gemeten. Daarom zullen de overige waarden ook te hoog zijn.
    Ik zou dus graag nieuwe metingen zien die wel kloppen. :?

    Mvg.
    Peus
  • diesel junk PPO Newbie
    edited October 2005
    Ik ben er inderdaad van overtuigd dat de gemeten visco waarden van de mengsels 0 t/m 50% niet zuiver zijn, door het effect van turbulente stroming. Het capilair dat ik gebruikt heb is volgens de manual geschikt voor visco's tot 50 cSt,nu zal daar nog wel een grote veiligheidsmarge in zitten, dus vandaar dat ik gok dat de metingen van de mengsels 75% zbo en hoger wel zuiver zijn. Zoals eerder opgemerkt, als je de visco in een grafiek uitzet tegen %zbo dan zie je tussen 100% en 75% een linear verband en onder de 75% begint die sterk af te buigen richting een te hoge visco. Hoewel niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd zie ik dat als een extra aanwijzing dat de hogere visco's (75% zbo en hoger) nauwkeurig en juist zijn.
  • edited October 2005
    Even een paar opmerkingen :
    Winterdiesel is wel dunnner, maar bevat minder "zware"moleculen om het CFPP ( cold filter plugging point) te verlagen, maw 's zomers kun je meer zwaar spul in de diesel doen als raffinaderij, 's winters gaat dat niet, loopt het filter dicht met zware moleculen ( wax) .
    Als je op ppo rijdt, is een verwarmd filter een uitkomst.
    Een electrisch verwarmt filter kan bij de tank geplaatst worden.
    Isolatie kousje onm de leiding heen, of deze door het voertuig hen voeren en klaar is kees, leg de retour er tegen aan en je hebt nog iets meer warmte.
    Tank verwarming zie ik als onpraktisch, je hebt een thermostaat nodig, want 5 liter is snel erg heet en 80 liter erg langzaam, je verliest warmte aan de omgeving... en zou wel eens bijwerkingen van versnelde veroudering en polymerisatie kunnen geven, je krijgt dan grotere moleculen, die wel eens problematisch zouden kunnen worden.
    Ik denk dat je bij extra warmte beter kunt denken aan een warmtewisselaar met het koelwater..komt niet boven de 90 graden
    celcius.
    Succes,
    Bart
    [email]KPH300@hotmail.com[/email]
  • ACT-FACT-F PPO Wannabe
    edited October 2005
    Kakelbont said:

    petrolium werkt als bijmengmiddel niet veel beter dan gewoon diesel. En petrolium is veel duurder als diesel.

    Nou, in mijn regio kost petroleum €0,92 per liter. Dus ik gebruik daarom helemaal geen diesel meer. Waarom zou ik? ;)

    Ik gebruik 20% petroleum en 80% Lidl zbo. Rijdt prima, maar het nagelende geluid is dan behoorlijk sterk. Een mengsel van 50% petroleum en 50% zbo rijdt als een normale diesel.
Sign In or Register to comment.