Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

opel zafira op hol geslagen!!!!!!!!!!!

neronero Livin' and Breathin' PPO
edited June 2007 in Opel
hallo lieden,

Vorige week dikke pech gehad!

Vrouwtje was met onze auto aan het rijden toen hij plots "raar" begon te doen.
De auto snokte en ging in noodloop. :shock: :shock: Na thuis komst heb ik gekeken en besloot voorzichtig naar m'n werk te rijden voor diagnose.
Helaas, daar ben ik niet geraakt!
Nog geen 3 km ver....opeens... :shock: Motor begint lawaai te maken, en slaat op hol. Altijd maar hoger in toeren. Contact afleggen helpt niet! Draait dus op olie!! En roken!!!!!!.......de straat volledig onder. Al het verkeer stil. :?
Gelukkig heb ik dit (beroepshalve) al enkele keren meegemaakt. Dus auto in 5de versnelling gezet en zo motor doen verslikken en stoppen.
Gelukkig ging dit alles binnen enkele seconden (snelle handelingen :wink: )
Auto naar m'n werk getakeld, en begonnen met de klus.

Wat bleek? 1 van de 4 verstuivers (zijn 2-traps 221 bar en 350 bar)
was gebarsten! De verstuivers zitten ingebouwd onder de nokkenas , in het kleppendeksel. Doordat deze eruit moest, moest de distributie los.
Verstuiver was gebarsten, maar niet de naald, wel het "lichaam" bovenaan, waar de toevoer zit.
Hierdoor stroomde letterlijk liters diesel uit de verstuiver in m'n kleppendeksel. Via de smeerleiding van de nokkenas bereikte deze diesel m'n carter. RARAra.... diesel bij m'n olie.....oliepeil komt hoger....en hoger....en hoger....tot het niveau hoger is dan de inlaat en de motor z'n olie (gemengd met diesel) begint op te slurpen.
Geen houden meer aan.

Nu, alles hersteld en geleegd.
gisteren opnieuw gestart. Prima ...toch voor 15 minuutjes.
Dan......WEER OP HOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: :cry:
Ik denk dat er nog olie in m'n intercooler zat en dat hij deze heeft binnengeslokt.
Deze week dus terug aan de slag. Volledige inlaat en intercooler demonteren en uitkuisen.
Opnieuw diagnose met computer.
Dan hopelijk nogmaals proberen...en hopen maar.

Zo, een hele tekst, en niet ppo-gebonden, maar toch ...

Auto is opel zafira 2,0 DTL van 2002.

Groeten,
Nero

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Kom zoiets tegen zeg! Het barsten van die verstuiver, HOE kan dat?

Heb je compressie getest voor je de motor herstarte?

Wat doe je als je zoiets tegenkomt met een automaat-wagen?
    Vlug motorkap open en luchtinlaat afdichten? (Met plankje, niet met je hand...)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Zo zeg, gelukkig sloeg ie niet bij je vrouw op hol zeg. Kan me voorstellen dat ze niet weet wat te doen!! En zoals Wodan zei, hoe met automaat?? Gewoon wat in de inlaat proppen??
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited February 2007
    smoren is idd het beste, maar heb jij snel een luchtinlaatslang los en een plankje bij de hand?
    Tegenwoordig moet je al 5plastic kappen wegdoen om ergens aan te kunnen... :lol:
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2007
    wodan, dat doen die dingen wel eens helaas... zelfs bij nieuwe motoren, heb er vroeger op mn werk wel eens 40 in n half jaar door gedraaid. motortje draaide dag en nacht, maar dan nog...
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Rubenbx said:

smoren is idd het beste, maar heb jij snel een luchtinlaatslang los en een plankje bij de hand?
    Tegenwoordig moet je al 5plastic kappen wegdoen om ergens aan te kunnen... :lol:

Ik denk dat ie eerder bedoelt bij de aanzuig iets ervoor ofzo. Bij mijn auto zit die bijvoorbeeld net boven de grille, ik heb altijd wel poetslappen in de auto (lees oude spijkerbroeken en t-shirts), ik denk als je die erin duwt het op zich snel afgelopen is?? En werkt de stop-knop op de pomp niet als de verstuiver lekt?? Neem aan dat je dan de brandstofaanvoer onderbreekt en hij stopt
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Eens de motor op de carterolie loopt, kan niets hem stoppen, tot ze op is.
    Of je moet de luchttoevoer blokkeren, of de uitlaat. Dat eerste,
    maar wel juist, geniet mijn voorkeur. Vodjes zijn geen goed idee,
    want die kunnen meegezogen worden... met luchtfilter en al de motor in.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Damn! Das euh, niet gezond :lol:

Een motor op volle toeren, hoeveel zuigkracht zou die hebben?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    met vod afdichten van inlaat gaat niet bij motor die op hol slaat.
    Plank wel, maar doe dit maar eens rap rap rap bij een hedendaagse auto.
    Bijna onmogelijk.

Compressie getest?
    Alles getest. Zelfs met endoscoop (zoals dierenarts) in de cilinders gekeken op eventuele schade.
    Alles was ok.
    Daarom denk ik ook dat de oorzaak (van 2de maal op hol slaan) buiten de motor zelf te zoeken is. Zoals intercooler, turbo,...
    Op de testbank laten we ze altijd draaien zonder inlaat- en uitlaatcollector.
    Gewoon blote motor. Zo sluit je veel problemen uit, en kan je ingrijpen als het moet. ook zie je bv. goed als hij rookt, of het op 1 specifieke cilinder is, of op alle cilinders. Met collector kun je dit niet zien.
    Maar in de wagen gaat dit niet goed hé.

Groeten,
    Nero
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Succes he..

(rij je nou volledig op diesel of op PPO?)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Smul....

Nee dat was ik, ik rij 30 % op PPO. Maar de Zafira heeft een VP44 pomp die erg gevoelig is voor lucht, en Nero maakte er niet zo veel kilometers mee dat PPO rendeert. Ook gebrek aan plaats onder de motorkap is bij deze auto een engineering probleem.
    Heden ten dage maakt ook deze auto bij mij wat minder kilometers, zodat er vaak alleen al vanuit gemak gewoon dino in gaat. Ik zelf rijd ca. 45 Dkm nu in de Benz...die overigens nog omgebouwd moet worden....tja... :oops:

Groetjes,
    Ingmar
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    joehoe!!!!

Auto is weer gefixt!
    Intercooler zat behhorlijk vol olie. Zeker 1 liter eruit gehaald.
    Ook luchtmassameter moeten demonteren en reinigen, want auto werd beperkt door slechte reading van die meter.

Nu rijdt hij weer goed en trekt ook weer lekker.

Groeten,
    Nero
  • Xeno PPO Newbie
    edited June 2007
    nero said:

hallo lieden,

Vorige week dikke pech gehad!

Vrouwtje was met onze auto aan het rijden toen hij plots "raar" begon te doen.
    De auto snokte en ging in noodloop. :shock: :shock: Na thuis komst heb ik gekeken en besloot voorzichtig naar m'n werk te rijden voor diagnose.
    Helaas, daar ben ik niet geraakt!
    Nog geen 3 km ver....opeens... :shock: Motor begint lawaai te maken, en slaat op hol. Altijd maar hoger in toeren. Contact afleggen helpt niet! Draait dus op olie!! En roken!!!!!!.......de straat volledig onder. Al het verkeer stil. :?
    Gelukkig heb ik dit (beroepshalve) al enkele keren meegemaakt. Dus auto in 5de versnelling gezet en zo motor doen verslikken en stoppen.
    Gelukkig ging dit alles binnen enkele seconden (snelle handelingen :wink: )
    Auto naar m'n werk getakeld, en begonnen met de klus.

Wat bleek? 1 van de 4 verstuivers (zijn 2-traps 221 bar en 350 bar)
    was gebarsten! De verstuivers zitten ingebouwd onder de nokkenas , in het kleppendeksel. Doordat deze eruit moest, moest de distributie los.
    Verstuiver was gebarsten, maar niet de naald, wel het "lichaam" bovenaan, waar de toevoer zit.
    Hierdoor stroomde letterlijk liters diesel uit de verstuiver in m'n kleppendeksel. Via de smeerleiding van de nokkenas bereikte deze diesel m'n carter. RARAra.... diesel bij m'n olie.....oliepeil komt hoger....en hoger....en hoger....tot het niveau hoger is dan de inlaat en de motor z'n olie (gemengd met diesel) begint op te slurpen.
    Geen houden meer aan.

Nu, alles hersteld en geleegd.
    gisteren opnieuw gestart. Prima ...toch voor 15 minuutjes.
    Dan......WEER OP HOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: :cry:
    Ik denk dat er nog olie in m'n intercooler zat en dat hij deze heeft binnengeslokt.
    Deze week dus terug aan de slag. Volledige inlaat en intercooler demonteren en uitkuisen.
    Opnieuw diagnose met computer.
    Dan hopelijk nogmaals proberen...en hopen maar.

Zo, een hele tekst, en niet ppo-gebonden, maar toch ...

Auto is opel zafira 2,0 DTL van 2002.

Groeten,
    Nero

Ik heb vandaag hetzelfde megemaakt.
    Bij een golf 1.
    Ik had namelijk te veel olie in gedaan waar hij op hol ging slaan.
    Ik had helaas niet kunnen bedenken op ze 5e versnelling te zetten.
    Zag de auto gewoon voor me neus naar de klote gaan, echt verschrikelijk.
    Dus mensen gooi nooit meer olie dan dat het gelimiteerd is.

P.S Auto is na 7 minuten vanzichzelf gestopt, gelukig maar want het kan ook in de fik gaan als het zo door gaat wegens hoge tempratuur.
  • JeroenW PPO Burner
    edited June 2007
    Ik heb dit nog nooit gehad, maar ik zou instinctief NIET terugschakelen (in het vrije moment gaat de motor dan nog meer toeren maken) en gewoon remmen...... tot hij afslaat.

Groeten,
    jeroen
  • __landmiles__ PPO Newbie
    edited June 2007
    Ze hebben daar ook een term voor, dat heet een 'Runaway Diesel'. Heeft mijn vader een keer gehad, had ook geen idee wat er gebeurde maar heeft 'm in z'n 5 gelaten en op de vluchtstrook geremd tot ie afsloeg. Probeerde opnieuw te starten, motortje ging weer los, stond nog in z'n 5 dus koppeling op en de weggenwacht geroepen (was nog van voor de GSM's). Probleem was een lekke koppakking...
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited June 2007
    Zat is te filosoferen:

Krijg je de motor uit als je een CO2 brandblusser direct aan de inlaat leegspuit?

Een beetje automobilist heeft zo'n ding aan boord... .

Groet, Cp
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    CP,

Leuk gefilosofeerd, maar als je dieseltje staat te rammen met 5-6000 rpm, zit jij te klooien met het pinnetje van de brandblusser, je vingers tussen de motorkap om die ellendige vergrendeling los te krijgen, terwijl de olie inmiddels uit je blok spat......:?

Ik zou kiezen voor de koppeling en Xe versnelling. Als je trouwens slechte platen hebt, moet ik nog zien dat ie hem stopt :mrgreen:

Tim
Sign In or Register to comment.