Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Iveco 49-10 2 tank 100% APO + LPG Injector

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited August 2009 in Fiat/Iveco
Beste stokertjes,

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws!!

Hehe ik kon het niet laten en ik heb eindelijk mijn droom Iveco gekocht.
Klote ding loopt niet eens want het onderblok zit vast vanwege een te laag oliepeil.

Als het te erg is de schade dan moet mijn eigen blok erin.
Een boel ellende voor weinig winst, maar mijn oude iveco rot weg.
Ik wou iets met een polyester bak erachter van 4.00x2.00.2.30.

Dat betekent dat ik een laatste kans krijg om het vanaf het begin helemaal goed te doen ...

Ik kan niet meer wachten het worden lange slopende dagen maar gelukkig ken ik het voertuig door en door en heb ik de gehele kit werkend klaar liggen.

Uiteraard moet de nieuwe bus stevig vertimmert worden naar werkbus cq campertje.

En zal ik een C moeten behalen om die 5000kg te mogen dragen.

:lol:

:wink:

:arrow:
«13456

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Jaja ....

Die 2de hands Iveco heeft een kapot onderblok, daar ben ik niet blij mee maar ik heb goede hoop dat die loverboy mijn Iveco weer lopend gaat krijgen. :cry:

Ik heb enkele leuke fotos geschoten voor jullie.

De Iveco op de plek van herkomst ... de achtertuin van Karel de oplichter.

image

De laadklep met de onderdelen van de motor.

image

image

Onderblok ...wat is er mis ?

image

Drijfstangetje verloren ?

image

image

Oliepompje ...

image

image

Iveco van voren:

image

image

De schade is ietsie pietsie groter dan ik had gehoopt maar dat mag de pret niet drukken. :D

Deze camper is mijn hobby en hobbies kosten poen !! :D
    Mijn oude Iveco heeft wel een goedlopend blokkie maar ik moet eigenlijk wel op vakantie met een van de twee en dan moet er dus ook alles in en op zitten.

Wordt vervolgt ...

Groet

El Pegaso :wink:

De toekomstige PPO kit:

4 x warmtewisselaar
    1 x Oventrop TOC Uno
    2 x 70 liter Iveco tank
    1 x WT2
    3 x Sirai L340
    1 x Facet fuelpomp
    2 x Tempsensor

:D :wink:
    edited June 2006
    De laatste litertjes van de 1000 ..

image

Dit waren nieuwe jerrycans na een week zagen ze erzo uit ...

image

Plakkerig, geurend, irriterend.

image

Vieze handjes ?
    Tsja dat hoort erbij mensen ....

Groet

Lord Drappie
    edited June 2006
    De demontage van het blok is vandaag uitgevoerd.
    Ik vind het prachtig de monteur begrijpt me niet ...

Hehe ..
    Het was een hele klus maar we zijn op de goede weg, eerst het nieuwe blok bekijken ...

image

Van een glashandel met 20 Iveco's komt dit blok.

Het chassis iswas al weg van dit blok.

image

1997 schade van voren dus geen waterkoeling, geen ventilator.

image

140.000 km met kilometerteller, geen starter, geen dynamo, geen stuurpomp.

image

Mazzeltje hoop ik ...

Demontage ...

Aandrijfas losmaken van de bak.

Accu verwijdert die mag naar acher onder het chassis.

image

image

De kraan .... even geleent bij de buren.

Ketting vastgemaakt en pompen maar !!

image

image

Hij komt los !!

image

image

De 'loverboy' in action ...

image

Het eindresultaat, dit roept om noisekiller action time !

image

Morgen alles ontvetten en dan insauzen met absorberende pasta en bitumen matjes ... motorkap kan later gedaan worden.

Nieuwe distributie, filters, spanrollertje ....

image

image

Boel werk maar de bestemming is al bekend !!!

Texel op bezoek bij Niek.

Verstuivers ?!!

Nog even terug naar het verwijderen van de oude verstuivers uit het sloopblok.

image

De verstuivers zitten moervast, conisch aangedrukt door de beugel die reeds al verwijdertis.

Eerst natuurlijk de verstuiverleidingen losmaken.

image

Wrikken buigen kloppen klappen hameren ....

image

Das nr 1 nog 3 te gaan ...

image

Aaiii wat een vieze drap ...Zo zie je maar ... verstuivers zijn meestal vies ...

Veel kijk plezier ...

Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    ha,

Ziet er goed uit.

Ik zie dat je de boite ook mee hebt uitgehaald.

Vergeet niet om ook de waterpomp te vernieuwen als je de nieuwe distributieriem legt.

Groeten, Nero

Ps. Ik krijg +- 30 min. tot 1 uur tijd van baasje om verstuivers uit te halen. Hangt natuurlijk van motor en toestand af.
    edited June 2006
    Gelukkig heb ik geen baas ... :lol:

Armpie is flink beurs op dit moment .. :o

Beste mensen, stokers, ppo érs, en apoboeren ... :)

Deze keer neem ik wel de tijd ... alle tijd ... ik zeg alle afspraken bij deze af ... :twisted:

!!!!!!!

De verstuivers gaan de de oppergod der verstuivers en brandstofpompen...

Rara wie zou dat zijn ?

edited June 2006
    Hallo allemaal,

FF een vluggertje tussen door:

Blok hangt er weer in, vandaag die slome kaaskop even opporren dat ie geen PPO attributen meer kapot mag maken.

De olietemperatuurmetersensor is aangebracht in de carterpan, helaas is de sensor daardoor onherroepelijk vernield door onkundig laswerk.

Alle kleppen zijn gesteld, de kop is uit het jaar 2000, het blok uit 1997.
    Nader onderzoek levert ons op dat het blok waarschijnlijk is gereviseerd of in ieder geval uit elkaar is geweest.
    Alles ziet er nieuw uit, nokkensas etc etc. de turbo is waarschijnlijk van een intercoolermodelletje.

De Noisekiller actie is een klein beetje beschadigt tijdens het terug hangen van het blok. Ik vind het er zelf zeer strak uitzien.
    De grootste flater tot nu toe was het thinnerbadje die met druk in mijn gelaat werdt aangebracht.
    Na heel veel pijn, branden, en vloeken ben ik weer mezelf.

De PPO kit van de oude Iveco is gedeeltielijk ontmantelt, alle waterkoelingsslangen zijn verwijdert, pomp wordt herplaatst, brandstofilter ook. Deze komen vanaf nu bij de tank.

Op de 49-10 zijn de volgende ppo stappen al genomen:

Andere thermostaat voor 90 graden ipv 80.
    Oliekoeler is onderschept met 2 slangen die naar de 10 platenwisselaar gaan, eteen geisoleerd.
    De verstuivers staan nu op 255 APO BAR dat is + 18 bar ... de nozzels zijn vernieuwd by Nero.
    Snelle en goede afhandeling, zeer snel terug gestuurd, een aanrader voor ieder. Nieuwe nozzles kosten poen ...... maar zijn het hart van de verbranding.

tsja wat nog meer, ja heel veel fotos maar nu geen tijd ik zal ze later invoegen in dit verhaaltje ...

Laterzzzzz

Lord Drappie
    edited June 2006
    Hallo allemaal,

Het demonteren van de onderdelen voor de verkoop of reserve.

Bosch brandstofpomp ...

image

De stuurpomp voor het hydraulische stuurhuis.De o-ring lekt hevig het reservoir was leeg.

image

De starter ...

image

De vacuumpomp:

image

De opvoerpomp:

image

Hoezo schade aan het onderblok ....

image

Noisekiller laatste laag wit ...

image

De koppeling van binnen:

image

Het onderblok komt langzaam tevoorschijn:

image

Een duidelijke foto van de drijfstang die verbrijzelt is.

image

En nog een:

image

Het nieuwe blok heeft een nieuwe nokkenas ...

image

Het blok staat nog op de pallet, gemakkelijk want er moet nog wat gebeuiren:

Distributie
    Kleppenstellen
    O-ring vervangen stuurpomp
    Olietemperatuursensorplaatsen carterpan
    Pakking carterpan vervangen
    Krukaskeerring vervangen
    Verstuivers vervangen
    Olievullen Koielvloeistofbijvullen.
    Stuurpompolie vullen.

Dan pas kan het blok erin.

Nu hangt het nog even in de motortakel.

image

De eerste PPO aanpassing is het vervangen van de thermostaat voor een type dat later opent.

image

image

De olietempsensor:

Het gat in het carter, de moer die erop gelast gaat worden.

image

De sensor die is overleden door de hitte

image

image

Aanpassinhg PPO op oliekoeler, de daadwerkelijke ingang naar de warmwaterflow richting de warmtewisselaar.

image

Het pakket uit Belgie !! Van de guru Nero ...

Zeer snelle verzending, scherpe prijzen en vakmanschap !

image

4 nieuwe rakkertjes ... 255 bar made for APO compressionengines.

image

Laatste overzichts foto: Het blok hangt er weer in ..

image

Er komt gauw weer een update ...

Groet

Lord Drappie
    edited June 2006
    Hoi,

Langzaam gaat het voorruit, mij te langzaam.
    Griep heeft me geremt, en de planning om onderdelen te demonteren liep achter.

Gevolg dat het wel vordert maar traagjes, ook nog goed nieuws ?

Jazekers ...

Vandaag is de APO boer langs geweest, de goede man heeft 1000 liter in 5x 200 ltr vaten afgedropt met een aanhangertje en een steekwagen.

image

We hebben nog eventjes lekker gekletst en gekeken onder de motorkappen.

Hij heeft een mooie kit gemaakt met lekker veel tank capaciteit, eigenlijk evenaard, misschien overtreft ie de mijne wel.

Maakt niet uit het inspirteert me alleen maar meer.

Update op de 49-10 en de 35-10 ...

Triple-R fijnfilter is gemonteerd op een betere wijze dan voorheen.

image

De retourleiding op de olievulhals.

image

image

image

image

Het aftappunt is nu van voren genomen, wel handig zo'n Iveco monteur en een sloopblok.

Ik heb met deze wagen nu al een band en ik heb er nog niet eens in gereden.

Warmtewisselaar 2,5 kw is geinstalleerd.

image

Dieselbrandstoffilter is aangepast met 10 mm din banjos, ook al hou ik het diesel systeem apart, voor de lange rit en de hitte van de Extremadura ga ik ook de diesel tank tot 90% mengen.

image

image

Op de oude Iveco is de brandstofpomp en het filter naast de tank gemonteerd ipv onder motorkap. Een flinke klus maar nu zit het eindelijk zo als het hoort.

image

Echt perfect .... :lol: morgen schakelen we eindelijk weer terug naar de APO ik rijd nu al weken op diesel.

De verstuivers eruit halen ging heel gemakkelijk deze keer, zij waren allemaal gangbaar dankzij die wittepasta.
    De kop is nieuw en komt uit het jaar 2000, er is dus wel iets gebeurt met dit blok.
    De verstuivers waren slecht ... we noemen dat een 'pisser'.

image

image

Beetje koperpasta ..

image

image

De thermoklep ..

Met een boortje een gaatje geboort in de Siraiklep, daarna een popnagel door de bimetalen schakelaar heen gepopt.
    Het zit als een huis bij 65 graden gaat de KGR nu dicht en bij 75 weer open

image

KIT overzicht op de 35-10 ....

image

edited June 2006
    Hai,

Net ff een nieuwe Oventrop TOC Uno besteld via e-bay .de ...

Kost 35 euries ... nieuw in doos ....

Kost hier bei der Peus ietsiepietsie meer ...

Een ontluchter en KGR voor 35 euries ...das geen geld toch ?

edited June 2006
    Het was een zware dag onder de Iveco, hij past hier niet op de brug helaas.
    Dus heb ik een karretje gekocht en nu geniet ik gewoon als ik eronder door rol.

image

Het aanleggen van de warmwaterslangen die vanaf het motorblok afkomen is nu een eitje.
    Omdat ik de auto steeds beter leer kennen kies ik nu voor de perfecte oplossing, iedere keer probeer ik een andere weg net zolang totdat het gewoon niet beter kan.
    Het is lastig te zien maar van onderuit steek ik de slang tussenhet schutbord en de motor door naar de kachelkraan.

image

De PPO aansluiting voor het koelingswater vanaf de oliekoeler hier wordt alleen de aanvoewr slang onderbroken.
    Deze aansluiting staat geheel los van de kachel aansluiting.

image

Dit is dus achter de kachel, hier maak ik de beroemde incessie waar de meeste beginners nachtmerries van krijgen.

image

image

Daarom, een uitgebreide step by step tutorial.
    De eerste slang wordt de aanvoerslang voor de PPO kit achter de cabine onder het chassis.

De slang in kwestie is een korte slang, die voor problemen zorgt.

image

Als ik het op deze wijze uitvoer past het niet, toch proberen.

image

Ik denk door een stukje eruit teh alen het gat precies wordt opgevangen door het T-stuk.

image

image

NIET DUS !!Past voor geen meter alles kan opnieuw met een lange loop maak ik de verbinding tot stand zonder enige vorm van druk of spanning.

image

Door de stijfheid wordt het onmogelijk om zonder te veel spannig de kachelkraan tre bereiken.

Het koperen pijpje komt achter het blok op een knelkoppeling die al standdard aanwezig is bij een Iveco.

image

Aangezien deze slang niet alleen voor de standkachel is maar ook voor de PPO kit tank verwarming en de slang in slang warmtewisselaar plus het brandstofwarmtewisselaarfilter.

image

Ik ben geen voorstander van de plastic T-stukken, door materiaal schaarste was ik gedwongen er een in te zetten.

image

Alle kachelslangen zijn nu weer aangesloten het watercircuit is bijna dicht en kan dan gevuld worden.

image

======================================================================

De brandstofslangen zijn van die witte harde plastic shit, ik ben daar erg ontevreden over.

image

De slangen knikken en op pilaren met slangenklemmen lekken ze ALTIJD lucht. Wat ik ook probeer het blijft ballen, het kan aan mij liggen.
    Ik hoor graag jullie mening !

image

Het luchtfilterhuis geplaatst.

image

Er moet een nieuw luchtfilter in ...

image

De motorbalk en de assen moesten allemaal weer terug worden geplaatst.
    Erg zwaar en vies werk ..

image

image

That it folks .....

groetjes van Lord Drappie
    edited June 2006
    Hoi,

Vandaag alvast de 1ste stap genomen naar het LPG Injector System, ( vanaf nu genaamd LIS )

Aangezien op de boodschappenlijst een LPG tank staat heb ik voor 90 euries een LPG fles kunnen kopen die gekeurt is en voldoet aan de wettelijke eisen.
    Deze fles is zwart en mag dus gevuld worden bij een regulier LPG / benzinetank station.

De fles is 40 liter en kan liggend gebruikt worden.

Binnekort de sloop op voor de rest van de onderdelen ...

Tot laterzzzz

• BrajoBrajo PPO Burner
    edited June 2006
    Hoi Drappie

De plasic PA slang is inderdaad lastig, alleen de klemfitting, met die losse koperen knelbusjes werken goed, deze zijn luchtdicht.

Om PA slang te buigen neem je een grijze soepele elektrakabel die precies in de PA slang past, dezer smeer je in met zbo en steek hem in de slang waar je de slang wilt buigen.
    Nu neem je een feun of verfbrander en verwarm je de slang op de plaats waar je hem wilt buigen.
    Iets verder buigen en af laten koelen, de kabel eruithalen en je hebt een perfecte bocht.

Succes Brajo
    edited June 2006
    Hoi Brajo,

Die klemvittingen heb ik wel gezien maar ik heb geen vertrouwen meer in deze slangen met hun dure aansluitingen.

Geef mij maar buigzaam en rekbaar rubber ....

Ik recycle de 10 meter slang door ze te laten verlopen op rubberen slangen dmv slangverbinders met een flinke din maat.

Dus die harde slang laat ik onderdoor lopen en de laatste meter wordt dan gewoon rubber.

Ik heb nu ook alleen maar problemen door die harde slang ... motor valt uit als ik een stoplicht nader en ik heb vermogensverlies ...
    Het moet 100 % luchtdicht zijn !!

Zelfs mijn Tigerloop weet er geen raad mee ...

Groet

Lord Drappie
    edited July 2006
    De Oventrops TOC UNO zijn binnen gekomen uit duitsland ..
    De Poelheizer is binnen uit duitsland via Burn It.

• BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Ik heb nu al even een stukje gereden met mijn eigen Poelheizer. Hij werkt goed, maar de bijgeleverde bimetaal schakelaar is 75 graden.
    Dit heeft als gevolg dat de brandstof temp niet boven de 50 graden uitkomt. Ik heb hem zelf vervangen door eentje van mijn koffiezetters, deze schakelen op 110 graden dit is beetje te hoog, 100graden zou beter zijn maar die heb ik ff niet voor handen. De brandstof wordt nu vrij vlot 50 graden (40sec), en stijgt daarna heel langzaam naar de 70+. Bimetaal schakelaar schakelt bij ongeveer 50 graden brandstof temperatuur uit (ww is dan dus 110 graden) Wanneer de ww afgekoeld is tot ongeveer 75 begint het weer te verwarmen. Vandaar dat de temperatuur het laatste stukje langzaam stijgt. (maar tegen die tijd heeft mijn koelwater ww het ook al warm)
    edited July 2006
    Hee Burn It,

Ik kan het niet volgen, waarom verander je die schakelaar precies ?
    Die geven ze er niet voor niets bij toch ?

Overigens ( en dat viel me sterk tegen) zat er niets meer bij dan die schakelaar.

Geen relais, geen beschrijving .. en toen Burn it me vertelde dat er in de zijn nog alu slijpsel zat brak mijn klomp.
    Slecht product op het eerste aanzicht zou ik zeggen ..
    Ik ga de mijne open maken schoonmaken en aansluiten ... rijden gaat nog wel ff duren aangezien deze in de 49-10 gaat komen.

Het is toch de bedoeling dat de Poelheizer zo kort mogelijk aanstaat ?
    Verleng jij dat niet dan ? De schakelaar gaat nu dicht op 75 en open op 65 ?

Groet

Lord Drappie
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Het blokje wordt (op het punt van de schakelaar) wel 75 graden (vrij snel), maar je hebt nooit 100% rendement. Wanneer de ppo er doorheen gaat stromen, blijft hij maar aan en uit klikken. En vooral dat weer aanklikken duurt te lang omdat er wat tijd overheen gaat voordat het IN de bimetaalschakelaar 65 graden is. (het blokje is dan ondertussen al gezakt naar 60 graden)

Ik heb hem zo aangesloten dat de koude ppo in het midden van het blokje komt en zo naar buiten draait.

Ik laat hem aanstaan tot mijn koelwater ww de ppo genoeg kan verwarmen. (dat is nu niet zo lang hoor) Mijn koelwater ww wordt 85 á 90 graden, de ppo wordt behoorlijk snel 70 graden. Maar het duurt best lang voordat de ppo de 80 á 90 graden haalt. Heeft ook weer met het rendement te maken. Je hebt met een wisselaar snel een verschil van 10 graden. Hoe groter de capaciteit van de ww hoe meer er gewisseld wordt, hoe kleiner het temperatuurverschil dus is.

Nu moet ik wel zeggen dat hij het nu best goed doet.
    Ik moet nog zien of de mensen met een echte WT2 wel de 70+ graden halen. Dat apparaat heeft namelijk een veel kleiner contact vlak dan deze, er is bij de wt2 dus weinig contact vlak om goed de warmte te wisselen. Heeft iemand met een wt2 al eens de werkelijke temp gemeten? de temp dat de ppo uit de wt2 komt duss.
    edited September 2006
    Hallo medestokers,

We gaan weer verder met de 49-10 .. na een lange vakantie kwam ik alsnog deze fotos tegen.
    Nog even een update over de APO kit op de Iveco 49-10.

De Poelheizer is nieuw voor me .. ik ga ook electrisch voorverwarmen.

image

Daarom krimpkousen gehaald om vocht te weren en de bedrading te beschermen tegen uitdrogen en verweren.

image

2 cm dikke Xtreme voor de beste isolatie ....

image

Net toen ik alles klaar had kwam APK 'tje met deze 3,7 Kw warmtewisselaar aanzeten.
    zou toch onredelijk geweest zijn tegenover de Iveco om die niet te accepteren en te ruilen met Smul.

image

De Poelheizer met opgebouwde temperatuurmeter origineel van Iveco zodat met een wisselrelais de temperatuur kan worden afgelezen. Die zit dus tussen de WW en de Poelheizer ...

image

Der Poelheizer van Sam ...

image

Het laatste filter om afval tegen te houden voor de brandstofpomp.

image

Even alles goed isoleren ....

image

De winter mag komen ...

image

Nog even de electra aansluiten de metertjes plaatsen en dan is ie zo goed als af ...

Groet

Drappie
    edited September 2006
    Hallo allemaal,

We hebben een ernistige electrische storing op de APO truck.
    2 keer is de zekering van de pomp eruit geknalt eerst 10 amp toen 20 toen 30 .... op de A9 rook ik plots een verdacht bekend smeuilend plastic luchtje.

Verdomme waarom nu !!

Aangekomen op de plek van bestemming meteen gaan zoeken naar kabelbreuk nee hoor niet te vinden.
    Pomp stinkt me daar een partijtje naar verbrande electra ...
    Pomp gedemonteerd en nu rijden we op diesel .... dure V-Power.
    Drappie is niet blij heeft geen pomp op reserve ..daarnaast is deze pomp veels te snel overleden.

Ik moet hem nog testen maar ik verwacht er niets meer van.

Dan toch maar zo'n Hardy pomp scoren ?

:cry:
    edited September 2006
    Hoi allemaal,

Tsja is er eindelijk een meeting wil je maar een ding .. :lol:

Lekker mee frituren, stoken en bakken en natuurlijk wil ik jullie de APO truck op de APO laten ruiken maar soms zijn de wegen ondoorgrondelijk.

Ik heb met APK spoedoverleg gepleegt en de enige snelle oplossing is de originele opvoerpomp op het motorblok op de apo laten draaien. Daarvoor moet ik een 3-weg klep verplaatsen.

Gelukkig heb ik nog een reserve opvoerpompje voor het geval dat .
    Dus er is hoop ! :wink:
    Tevens bestel ik meteen 2 Hardies 12V zodat ik in de toekomst NOOIT meer over hoef te schakelen op de diesel. Ben benieuwd hoelang die pompjes dat trekken op de drap.

Groetjes van Drappie
    edited September 2006
    Gister heeft Facet Bleu zijn hart het begeven, tijdens dienst is hij overleden.
    Het vreselijke werk dat hij moest verrichten heeft hem opgevreten, aders zaten verstopt met vet en bacterieen.

Er rest ons niets anders dan hem te gedenken en te begraven.

Rust in vrede met de andere pompjes en geniet van je pensioen.

R.I.P. Facet Bleu

9-10-2005 tot 10-9-2006

30.000 km hardduty did the job ......

• BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Weet je ook wat er stuk is aan het pompje?

Verbranden kunnen die dingen volgens mij niet. Het enigste wat ik zo kan bedenken is dat de klepjes vastgeplakt zitten.
    edited September 2006
    Burn It,

Als de rook eruit komt ... mag ik dan stellen dat ie verbrandt is ?
    Hij slaat ook niet meer aan, op de testbank gezet ....

Game over ...

Net test rit gemnaakt op de opvoerpomp en dat ging ook niet.

• BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Ja dat mag :lol:

Die hardy's werken met een elektromagneet en een rubber. Die gaat gewoon langzamer lopen als hij het zwaar krijgt.

Het nadeel van Hardy's vind ik de klepjes en de tule's deze willen wel eens gaan lekken. Voor de rest zijn het prima pompjes :wink:
    edited September 2006
    Tsja die Hardy kost de helft ....
    Ik heb de Facet misschien ook wel zelf beschadigt kan ... ik had hem op de oliedrukschakelaar moeten aansluiten.
    Motor uit pomp uit ... daar was ik weer is te lui voor.
    Hij heeft wel is een half uurtje staan pompen maart kon ze druk natuurlijk niet kwijt.

De levertijd is ook veels te langs en hij kost echt het dubbele.

:shock:

:?

:(
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Die hardy's kun je niet overbelasten, maar de druk die er uit komt is echt sumier. Op diesel pompen ze best, maar ijskoude APO gaat een stuk moeilijker. Deze pompjes halen maar iets van 0,7 bar dacht ik.

Vreemd, ik dacht altijd dat die facet pompjes goedkoper waren :?
    edited September 2006
    Antwoord van Biesheuvel:

Hiervoor me heb ik een facet pomp voor een diesel liggen,
    het is zoals tegen u gezegd is niet de Silver top van €109,- maar het is de
    Bleu top van €116,62
    Deze is wel speciaal voor een diesel, vandaar.
    Hebt u bij deze pomp ook nog nippels nodig, zo ja zou u dan even telefonisch
    kontact op willen nemen.
    ze kosten a €3,50 p/s.

Het moet dus wel kunnen zou ik zeggen, ik vrees dat ik de pomp zelf ook een beetje teveel heb verkracht.
    Nou maar kijken wanneer ze binnenkomen.

Groet

Drappie
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    Welke types hebben we het exact over?
    Dus overleden en vervanging?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Ik begrijp dat dat een Facet opvoerpompje 30.000km of meer aankan als je hem goed behandelt terwijl een Hardy er heel snel mee stopt. Voor de duidelijkheid, het gaat hier om opvoerpompje, dus niet de hogedrukinspuitpomp waar zoveel over gepraat wordt. Die is essentieel in elke diesel en zijn een stuk duurder. Maar zo'n opvoerpompje wordt, geloof ik, alleen bij de grotere motoren gebruikt.
    edited September 2006
    Brownie, dat klopt een Iveco heeft een originele mechanischeopvoerpomp op het motorblok zitten. Deze heeft nooit APO hoeven te pompen dat deed de Facet. Nu moet deze opvoerpomp beide opzuigen. En dat lukt hem niet met de APO geen idee waarom niet, het zou moeten kunnen.

De electrische pomp is een Facet Bleu Top ....

edited September 2006
    Ok dan vandaag een begin gemaakt om de 49-10 rijdend op de weg te krijgen.
    Hij moest eerst weer op de blokken, ik heb de waterslangen naar achter verlegt en gaten gezaagt in de motorkap die onderdorr loopt. Die zitten echt perfect, naar aanleiding van mijn ervaring met het rijden zonder de warmtewisselaar boven op de tank is niet goed genoeg.
    Daarom ga ik de slang in slang met verwarmtbrandstoffilter weer inzetten.

Daarvoor ligt nu alles klaar de originele APO tank kan worden opgehangen en de elektra even afmaken.

Dan nog even de diesel leiding opnieuw leggen en dan kunnen we gaan rijden.

Morgen nog even wat piccas schieten.

Groet

Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    klinkt goed.

Is dit de nieuwe iveco?

GRoeten,
    Nero
    edited September 2006
    Yep Nero dit is de oude 2de hands nieuwe Iveco uit 1994.

Die jullie hebben gezien op de meeting wordt gestript van zijn APO kit.
    Dit is de Iveco met aangepaste verstuivers, 3,7 kw warmtewisselaar, Poelheizer, Toc Uno ....

Kan niet meer wachten tot ie warm gelopen is en zijn ware aard laat zien.

Zullen eerst wel APO lekkages komen ...

edited September 2006
    Hij is ondertussen 2x gestart ...

1ste keer ging moeilijk startmotor maakte valscontact en ontluchten duurde iets langer.

2de keer was trappie lopen de voorgloei installatie werkt nu.

Hij loopt als een zonnetje, detail de 2de keer was op 100 % ZBO koude start.

• BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Die vernieuwde verstuivers kun je zeker niet overzetten :?:
    edited September 2006
    Burn It,

De nieuwe die in de 35-10 zitten zijn voor APK 'tje ..... deze zijn niet aangepast maar hebben wel nieuwe nozzles.

€ 234 euries .......

Nee Nero jouw verstuivers zitten in de 49-10 ...

edited September 2006
    OK de laatste loodjes wegen het zwaarst !

De overplaatsing van de tank was meer werk dan ik hoopte.
    De tankriemen moetsen vervangen worden, de tank moest gereinigt worden..
    De bedrading heb ik reeds verwijdert en opnieuw aangelegt.
    Vandaag gaat de tank aangesloten worden, de slang in slang met voorverwarmt brandstoffilter is reeds gemonteerd onder het chasis naast de tank.
    De verwarmingsslangen waren reeds al voorruit getrokken, deze slangen dienen ook voor de standkachel in de achterbak.

Hopelijk vandaag dit allemaal af te ronden zodat morgen de grille en bumper erop kunnen.
    Dan alles opruimen en rijvast in de bak plat leggen en dan gaan we een uur lang proefrijden. En hopelijk snel is een weekkie op vakantie met het APO gevaarte.

Fotos komen snel weer.de oude Iveco is nu APO af, er zit nog wel een platenwisselaar in maar uit het circuit. De tanks zijn eruit alle bedrading is eruit, alle voorverwarmers zijn eruit, TOC is eruit.

Vanaf nu zal het alleen nog maar over de 49-10 gaan.

Groet

Drappie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Hey Drappo,

Lekker testritje gehad?

de laatste loodjes wegen het zwaarst !

Je had de tank ook eerst leeg kunnen rijden... :shock: :lol:

Hey gebruik je de standkachel ook om de set-up voor te verwarmen? Of is dit alleen voor het campa gedeelte? Waar heb je die standkachel gescoord?

Heb je ook een schema? Ik wil het wel voor je uittekenen, mail maar es een schets.

Cheers,
    Tim
    edited September 2006
    Yo,

Die standkachel heb ik 2de handsie van de marktplaats is niet meer dan een radiateur met een 12volt ventilator.

Schema is er wel Tim, in mijn hoofd. :wink:

FF kijken hoor,

Aanvoer APO:

APO tank>> afwasbaar voorfilter 75mu>>slang in slang>>voorverwarmt brandstoffilter>>Facet 12V>> TOC>>3,7Kw WW>> Poelheizer>>3-wegklep >> brandstofpomp

Retour APO brandstofpomp >> 3-weg klep >> TOC >>3,7Kw WW>>Poelheizer>> brandstofpomp.
    Retour APO boven de 65 graden 3-weg klep open naar APO tank

Ik moet het weer is op een digitaal plaatje weergeven maar ik heb een beetje tijd te kort deze maand, en de volgende maand.
    Of bovenstaand nou klopt weet ik ook niet zeker hoor ik zit hier in de nachtdienst en ben nogal gaar.

Is ook een boel werk een electrisch schema, een water schema, een diesel schema en een APO schema dat zijn 4 lagen.

Nou nog even doorbuffelen en dan mag ik weer slapen ...

:twisted:
    edited September 2006
    Drappie,

Als ik het goed begrijp het je 3 3-weg kleppen. En gebruik je de retour op de TOC alleen als de KGR "aan" is (dus <65graden).

2 bij de inspuitpomp voor keuze apo/dino
    1 voor het uitschakelen van je KGR >65 graden

Klopt :roll: ?

Cheers,
    Tim
    edited September 2006
    Tim,

Ja dat klopt, de 3de klep schakelt op 75 graden de retour weer open.

Groet

Drappie
    edited October 2006
    We gaan verder de winter komt eraan en ik wil nnu wel is wat rijden.

De tank is voorzien van nieuwe tankbanden/riemen.

image

De vlotter met aanzuig buis en retourbuis. de korf is verwijdert.
    Kijk goed naar de APO aanslag de bruine sludge...

image

De aansluitingen met snelklikkers lekken behoorlijk en houden de snelklikkers niet meer vast daarom voor de zekerheid de aanzuigbuis direct op de rubberen 10 mm din slang aangesloten.

De combinatie slang in slang met voorverwarmdefilterkop onder de bodem onder het chasis.

image

De deurgreep als beugel werkt beter was minder werk dan iets buigen.
    edited October 2006
    Ziet er goed uit, ik wou dat ik zoveel ruimte had om te bouwen.

Hoe rijdt de klopper? Al weer een litertje of wat erdoor?

Cheers,
    Tim
    edited October 2006
    Ik zit plots met heel veel werk kan dus niet klussen helaas, de Iveco staat nog op bokken en heeft geen meter gereden.

Groet

Drappie
    edited October 2006
    Drappie,

Ik heb je topic KGR moeten lezen, wat een verhaal. Mooie piccies! Hoe het je de overgang van die witte PTFE slang naar rubba gedaan? Gewoon in elkaar drukken en slanklem erover? En zo ja, werk dit op druk?

Ik zie op je schema's dat je eerst ook je toccer in de warmte hebt zitten. Bij mij raadde je dat toch af?? Volgens mij heb je ook meer filters zitten...

CU,
    Tim
    edited October 2006
    Yo Tim,

Klopt .. alles is onderworpen aan constante verandering.
    In principe is het op de 49-10 zo dat de klep open moet gaan bij 65 graden.
    Ik heb de constructie van APK 'tje als voorbeeld genomen.

De oude TOC is inderdaad langdurig wel 70-80 graden geweest, hij lekt nu ook.
    De glazenbol is los geraakt maar of dat komt omdat ie 2 keer is gevallen of door de temp is weer een mythbustertje.

De Facet wordt altijd gekoeld door de koude PPO die uiterindleijk ook nog kan opwarmen na een lange rit van 300 km ...

We moeten alles maar is gaan testen spoedig, het blijft overigens een boel werk, vooral al die metertjes en voelertjes ...

Groet

Drappie
    edited October 2006
    Goede avond allen,

De oude Iveco blaft weer op APO, het is nu een 1 tank systeem met alleen een voorverwarmer.

En hij is goedgekeurt, roetmeting was niet nodig !
    Goedgekeurdvoor een jaar APK met c.u.m. laude ....

En nu verkopen die slurper ...

• BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    [quote=Lord Drappo]Goede avond allen,
    En hij is goedgekeurt, roetmeting was niet nodig !

Maar wel verplicht !!
    edited October 2006
    Hey Drappo,

Dus straks weer 2 karretjes, de inca en de groBe Iveco...

Volgens mag een keurmeester, wanneer hij de auto vertrouwd, ook pas een roetmeting doen als ie werkelijk een steekproef krijgt.

:?:
    edited October 2006
    Ik heb er geen baat bij, als ie roet dan roet ie.
    Kennelijk mag de keurmeester het inschatten en bij de steekproef een strookje draaien. De Iveco rookte ook niet dus ik heb er geen angst voor.

Kijk het kost al een dikke 70 euries en ik was al blij dat het voor een keertje gewoon goed ging !!

Voor het eerst geen dure rekeningen en ingepakte bullshit.

De koplamp is gratis door hem ff recht gezet.
    Ik heb zelf de accu op de originele plek terug gezet.

Nu gaat ie de Marktplaats op en met een keuringsbewijs voor een jaar wordt het waarschijlnijk een betere poging.

En dan gaan we de 49-10 afmaken en dan gaan we beginnen aan de Inca ...

Drappie
Sign In or Register to comment.