Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Dunnere Olie door enzymen, wie weet er meer van ??

NiekNiek Super Moderator
edited July 2007 in Olieen
Canola (de Limburgse koolzaadolie leverancier) heeft een methode gevonden om koolzaadolie dunner vloeibaar te maken (zegt het gerucht).
In theorie zou het mogelijk moeten zijn om met behulp van enzymen de koolstofketen korter te maken. Wie weet van voor enzym dit is ??

Ga zelf wel een proefje doen met biotex groen, maar verwacht, dat dit werkt.

Niek

Comments

• Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Die hadden precies een week geleden een open dag. Voegen volgens mij niets toe. Wat ze wel doen: net als jij de olie een tijd laten rusten. In Delfzijl gaat alles in één hele grote tank, bij hen gaat het steeds in een aantal tanks. Als de eerste helemaal vol is, dus zonder (vochtige) lucht erbij, gaan ze de volgende vullen. Zag er allemaal professioneel uit.
    Het bedrijf Shieer is samen met olie van de molen in Delfzijl wel aan het experimenteren. Met één of andere "uitvinding". Kost 55 euro per liter. Heb dat spul wel eens zien staan bij PPO-Systems in Wezep. Die ene liter is goed voor 4000 liter PPO.
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    Posted 19 August 2005 07:51 PM Hide Post
    I was able to cut & paste off my old W95 SYS. here is the actual MSDS info I was sent.

DSE additive Material Safety Data Sheet
    General
    Synonyms: dimethylbenzene, xylol
    Molecular formula: C6H4(CH3)2 This is a mixture of the three xylenes, m-xylene (CAS 108-38-3), o-xylene (CAS 95-47-6) and p-xylene (CAS 106-42-3), and often also contains ethyl bezene (CAS 100-41-4).
    CAS No: 1330-20-7
    EINECS No:
    Physical data
    Appearance: colourless liquid
    Melting point: -48 C
    Boiling point: 137 C
    Vapour density: 3.7 (air = 1)
    Vapour pressure: 5.1 mm Hg at 20 C
    Density (g cm-3): 0.87
    Flash point: 27 C (closed cup)
    Explosion limits: 1.1 - 7%
    Autoignition temperature:
    Water solubility:
    Stability
    Stable. Highly flammable - incompatible with strong oxidizing agents.
    Toxicology
    Harmful if swallowed or inhaled. Eye, skin and respiratory irritant. May act as a narcotic. Typical TLV/TWA 100 ppm.
    Toxicity data
    (The meaning of any abbreviations which appear in this section is given here.)

ORL-RAT LD50 4300 mg kg-1
    SCU-RAT LD50 1700 mg kg-1
    Transport information
    Personal protection
    Safety glasses, good ventilation. Remove sources of ignition from the working area

General
    Synonyms: albocarbon, mighty 150, mighty rd1, moth flakes, NCI-C52904, white tar, naphthalin, naphthene, camphor tar, tar camphor, moth balls
    Molecular formula: C10H8
    CAS No: 91-20-3
    EC No: 202-049-5
    Physical data
    Appearance: white crystals
    Melting point: 77 C
    Boiling point: 218 C
    Specific gravity: 1.14
    Vapour pressure: 1 mm Hg at 20 C
    Vapour density: 4.4 g/l
    Flash point: 88 C
    Explosion limits: 0.9 - 5.9%
    Autoignition temperature:
    Stability
    Stable. Flammable - avoid sources of ignition. Incompatible with oxidising agents. Heat-sensitive. Sublimes slowly at room temperature.
    Toxicology
    May cause irritation. Toxic by inhalation or ingestion. TLV 10 ppm. Sensitizer. Possible carcinogen.
    Toxicity data
    (The meaning of any abbreviations which appear in this section is given here.)

ORL-CHD LDLO 100 mg kg-1
    UNR-HMN LDLO 29 mg kg-1
    ORL-MUS LD50 533 mg kg-1
    IVN-MUS LD50 100 mg kg-1
    ORL-RBT LD50 3000 mg kg-1
    Irritation data
    EYE-RBT 100 mg/mld
    SKN-RBT 495 mg open mld
    Risk phrases
    (The meaning of any risk phrases which appear in this section is given here.)

R20 R21 R22 R36 R37 R38
    dit is waar een bedrijf uit amerika mee adverteerd en heel geheimzinnig over doet
    diesel secret energy is wel een vage bedoeling en je word volgens mij opgelicht
    maar zij beweren dat heirdoor de olie dunner word en je dus niet meer hoeft te verwarmen
    http://biodiesel.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/419605551/m/4511077101
    http://www.dieselsecret.com/affiliates.html
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    weet niet welke stof dit in het nederlands is maar er is vast wel iemand die dit wel weet
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    is niet echt bio geloof ik
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ttinus said:

is niet echt bio geloof ik

Het is een xyleen, check de onderstaande link maar eens. Bad to the bone.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Xyleen

Tim
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited February 2007
    Oftewel in gewoon Nederlands:

mottenballen.

Groet, Cp
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    oke had al is eerder zoiets gehoord ha ha :lol:
    erg schadelijk dus laat maar heeft niks met enziemen te maken
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    [quote=Ruud S]
    Het bedrijf Shieer is samen met olie van de molen in Delfzijl wel aan het experimenteren. Met één of andere "uitvinding". Kost 55 euro per liter. Heb dat spul wel eens zien staan bij PPO-Systems in Wezep. Die ene liter is goed voor 4000 liter PPO.

Kunnen dat zelf ergens kopen?
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    zal eens informeren bij de olie molen is 8 km bij me vandaan laat wel weten als ik meer weet
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Bedrijf dat het "uitgevonden" heeft: http://www.shieer.nl/shieer/newsite/nederlands/
    Het bedrijf heeft aangegeven dat het nog twee jaar nodig heeft om het produkt uit te ontwikkelen.
    edited February 2007
    Niek said:

Canola (de Limburgse koolzaadolie leverancier) heeft een methode gevonden om koolzaadolie dunner vloeibaar te maken (zegt het gerucht).

Ik zit ff niet op die tamtam…
    Niek said:

In theorie zou het mogelijk moeten zijn om met behulp van enzymen de koolstofketen korter te maken.

Enzymatische conversie van plantaardige olie, klinkt me idd niet onmogelijk. Maar dan moet er toch glycerine overblijven.
    Niek said:

Wie weet van voor enzym dit is ??

Waar ik bij Shieer gezocht heb, noemt men het ‘lipase’, onder hun eigen handelsnaam Liposal.

Lipase is eigenlijk een eiwitsplitsend enzym, begrijp nog niet wat dat met oliën of vetzuren doet.. Zoeken op liposal geeft allerlei verhalen hoe of je glycol op kan stoken als voedselverbeteraar aan landbouwhuisdieren. Daar doet Shieer ook wat mee.

Wat opviel, is dat ze hun produkten ook nog SKAL gecertificeerd hebben.
    Niek said:

Ga zelf wel een proefje doen met biotex groen, maar verwacht, dat dit werkt.

Dat zou fijn zijn; maar ik verwacht dat dit ook een blubberige emulsie zal geven bij GPO.

[quote=Ruud S]Die hadden precies een week geleden een open dag.

Waarom maakt niemand daarvan melding bij ‘bijeenkomsten’?

[quote=Ruud S]Het bedrijf Shieer is samen met olie van de molen in Delfzijl wel aan het experimenteren. Met één of andere "uitvinding". Kost 55 euro per liter. Heb dat spul wel eens zien staan bij PPO-Systems in Wezep. Die ene liter is goed voor 4000 liter PPO.

[quote=Chicken Power]Oftewel in gewoon Nederlands: mottenballen.
    Groet, Cp

Ook welbekend als kamferspirtus. Op de links van de Amerikaanse sites (dank ttinus) wordt de produktspecifikatie ook helderder.

Na de acetonverhalen gaan we nu ook mengen met kamferspiritus, want dat blijkt uiteindelijk in dat soort producten te zitten.

[quote=Ruud S]Bedrijf dat het "uitgevonden" heeft: http://www.shieer.nl/shieer/newsite/nederlands/ Het bedrijf heeft aangegeven dat het nog twee jaar nodig heeft om het produkt uit te ontwikkelen.

Buiten het enzymverhaal blijkt die club ook nog allerlei brandstof- en smeerolieverbeteraars te maken. Je klutst bij wijze van spreken je eigen cocktail op maat.

Maar het wonderlijkste is dat ze ook nog claimen met ‘echte’ bio- diesel op de markt te komen, ook op basis van die enzymtechnologie. Ze noemen het MCA (mono carbon acid), maar daar is verder niks op te vinden.

Veel pdfjes krijg ik alleen maar wit beeld…

Voorts nog een verkoop/ advies kantoor daaraan gelinkt gevonden. Van mest- en waterzuivering tot brandstofbesparing en diervoeding. Schijnt voor snelle jongens toch aardig geld te maken te zijn.

Ben benieuwd!

Groet, Cp
  • KockieKockie PPO Burner
    edited February 2007
    lipase is een VET splitsend enzym (dat weer bestaat uit eiwitten).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipase
    edited February 2007
    Waar kunnen wij de juist lipase kopen? Dat is de vraag natuurlijk!
    edited March 2007
    Kockie said:

lipase is een VET splitsend enzym (dat weer bestaat uit eiwitten).
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lipase

Het was bij mij kennelijk een beetje weggezakt, maar d’r is een ezelsbruggetje om het nooit meer te vergeten. Denk maar aan de dames die liposuctie laten plegen. Oftewel het laten wegzuigen van het overtollige vet.

Kockie, je bedoeld dat het enzym dan weer bestaat uit eiwit? Kun jij ons wat vertellen hoe dat glycerine werkt als toevoeging in dierenvoeding? Wat ik er van weet en zie lijkt het net de omgekeerde werking van wat wij nodig hebben voor onze olie.
    wodan said:

Waar kunnen wij de juist lipase kopen? Dat is de vraag natuurlijk!

Ben nog niet op zoek geweest, ook nog geen idee van een prijsniveau.

Groet, Cp
    edited March 2007
    Welnu, naar het idee van Niek uit deze draad APO ( http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1905 ), hier het begin van een testverslagje.

Het gaat dus om het enzymatisch converteren (omzetten) van dikke oliën en vetten naar meer vloeibare.

Als enzymen bron wordt de keukenontstopper van HG gebruikt. Niet te verwarren met het basische natronloog (caustic soda). Het goedje claimt te ontstoppen en verstoppingen te voorkomen, met name van vet en voedselresten. Tevens zou het onaangename geurtjes wegnemen en een positief effect hebben op de bacteriecultuur in een septic tank.

De ingrediëntendeclaratie leert ons dat buiten het conserveermiddel een wat zeepachtig spul, de werkzame enzymen amylase en protease zijn.

Das wel apart, amylase is het enzym wat zetmeel splitst, en protease is het enzym wat eiwit afbreekt. Allebei natuurlijk voorkomend in een keuken afvoer.

Geen vermelding dat het lipase bevat… .

De eerste proefneming eigenlijk volgens de methode ‘gas vol open’. Twee liter dik vet in een maatbeker en een scheut van die handel erbij.

image
    Na 2 dagen lijkt er wat te gebeuren, maar hoe, wat, en waarom is natuurlijk niet te zeggen. Kon ook vanzelf gebeurd zijn. We moeten dus zorgvuldig gaan vergelijken.

image
    Hiertoe drie glazen potten met 400 gram hoog viskeus vet en olie gedaan.

image
    Aan pot een 40 gram HG toegevoegd. Aan pot 2 vijf maal zo veel, 200 gram. Pot drie heeft ter vergelijk 200 gram gewoon water mee gekregen.

image
    Om de werking van de enzymen te laten verlopen is een temperatuur van 30-35 graden ideaal. Laat ik domtoevallig over een broedstoofje beschikken. Dat is een laag temperatuur oventje om microbiologische preparaten te laten groeien.

image

image
    Eerst even flink geschud de boel goed te mengen, dan de broedstoof in.

image
    Na een uur of drie is het mengsel op temperatuur en doen onze bio katalysatortjes hopelijk hun best. Geen idee hoelang dit proces gaat duren en wat de resultaten zijn. Wordt dus vervolgd.

Groet, Cp
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=Chicken Power]
    Das wel apart, amylase is het enzym wat zetmeel splitst, en protease is het enzym wat eiwit afbreekt.

Beetje opletten:
    Das wel apart, amylase is het enzym DAT zetmeel splitst, en protease is het enzym DAT eiwit afbreekt.
    :wink:
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    ben heel benieuwd! zou er mischien meer effect zijn als je het regelmatig schud? (roerwerk in je oven lijkt me te veel gevraagd :wink:

@carlo: koekjes van eigen deeg aan het bakken? :D
    edited March 2007
    :wink: :wink: :wink:

CP, ik denk dat Martijn gelijk heeft. Wellicht moet het mengsel voortdurend geroerd worden. (alleen hoe pak je dat aan?)
    edited March 2007
    Je zet het oventje in zijn geheel op een trilplaat...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2007
    CP,
    begrijp van mijn vriend de analist, dat lipasen het beste werken op 37 graden celcius (geheel toevallig gelijk aan onze normale lichaamstemperatuur). Ik heb een setje proefpotjes in de schuur staan, daar is het overdag 10 graden en snachts een graad of 5. Met de keukenonstopper van HG: geen effect. Het is zeer wel mogelijk, dat dit te koud is of dat het proces heel erg langzaam gaat. Ik laat het zaakje gewoon staan. Een beetje geduld is niet verkeerd.
    Niek
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Dat word een potje mee naar bed nemen, Niek. Dan kan ie lekker warm worden en vooral ook blijven :)
    edited March 2007
    Carlo said:

:wink: :wink: :wink:
    CP, ik denk dat Martijn gelijk heeft. Wellicht moet het mengsel voortdurend geroerd worden. (alleen hoe pak je dat aan?)

Carlo,
    In dit geval letterlijk! Gewoon die potten een keer of vier per dag met de hand even flink schudden. Waren m’n handen ook weer even opgewarmt. Die chicks hier waren van de week nogal koud…
    wodan said:

Je zet het oventje in zijn geheel op een trilplaat...

En lekker gek worden van het gerinkel van die potten? Een roermagneet zou mooier zijn dan een vortex, maar die heb ik nou net niet, en dan kan er nog maar een pot in. Het schudden met de hand volstaat voorlopig.
    Niek said:

CP,
    begrijp van mijn vriend de analist, dat lipasen het beste werken op 37 graden celcius (geheel toevallig gelijk aan onze normale lichaamstemperatuur).

Vandaar dus in mijn broedstoofje.
    Niek said:

Ik heb een setje proefpotjes in de schuur staan, daar is het overdag 10 graden en snachts een graad of 5. Met de keukenonstopper van HG: geen effect. Het is zeer wel mogelijk, dat dit te koud is of dat het proces heel erg langzaam gaat.

Hoe kouder, hoe langzamer het gaat. Maar ze moeten blijven werken, die enzymen.
    Niek said:

Ik laat het zaakje gewoon staan. Een beetje geduld is niet verkeerd.

Ik ook, alle tijd.
    Miglowie said:

Dat word een potje mee naar bed nemen, Niek. Dan kan ie lekker warm worden en vooral ook blijven :)

Als tie dan maar de goeie pot mee terug neemt. Anders hebben we Super Texelse WVO met ingebouwde Ad Blue!

Groet, Cp
    edited March 2007
    Maar goed, alle gekheid op een stokje, de waarnemingen.

image
    Na drie dagen bij 35 graden Celsius en flink schudden het volgende beeld:

Pot 1 geeft heldere olie, onderin een aspect van eiwitklontjes. Geen grensvlak met echt waterige afscheiding.

Pot 2 heeft duidelijk wel een waterige afscheiding onderaan. Daarboven op het grensvlak tussen olie en water een melkachtige tussenlaag. Daarboven lijkt het op geëmulgeerde olie, met slechts enkele heldere oliedruppels tegen het glas.

Pot 3 heeft het oorspronkelijke watervolume behouden, er valt tegen het glas een zweem van eiwitresten te zien (zoals in een pan waar melk in gekookt is). Daarboven een flinterdun laagje drab. De oliefractie is beduidend troebeler dan die van pot een.

Het lijkt er dus op dat de dosering in pot een (10%) voldoende was. Het emulgeren van de oliefractie in pot 2 wijt ik aan de overmaat HG. Er zitten in dat goedje ook nog detergenten die de oppervlaktespanning verlagen waardoor het middel in normale toepassing zich beter naar de plek van de verstopping kan verplaatsen. Maar dat is hier kennelijk teveel en doet de olie emulgeren.

Ik laat het handeltje nog even staan. Zal daarna aan pot 2 citroenzuur of fosforzuur toevoegen om zo de emulsie weer te breken. Ook een pH meting van de ontstopper staat nog op de lijst.

Daarna denk ik de oliefracties af te scheiden en te filteren door een koffiefiltertje.

Pas hierna is er wat te zeggen of de olie werkelijk dunner is geworden.

Groet, Cp
    edited March 2007
    Je begint hier mee:image
    dan ditimage
    en je eindigt hier mee:image

Wat opvalt is dat in pot 3 net zoveel olie zit als in pot 1. (laatste foto) Maar je zegt al dat de pot-1-olie helderder is.

Je zegt ook dat in pot 2 een waterige laag zit. Maar je begon met puur vet. Daar zit toch geen water in? Wat is het dan?

Het lijkt toeval te zijn dat in pot 1 en 2 de scheidingslijn op de zelfde hoogte zit. Misschien nog 1 week bezinken.

Om goed onderscheid te kunnen maken tussen pot 1 en 2 is het zinnig om meer tests te doen, dus 20 g, 40 g, 60 g, 80 g, 100. oid.
    Maar ik zou eerst nog laten bezinken, kijken of er nog iets gebeurt.

Wat ook nog bekeken moet worden is hoe het er uit ziet na een week bezinken bij pakweg 10 gr. C. Dan pas kun je zien of de ene olie dunner is dan de andere. Het zou ook kunnen dat ze alle drie weer stollen.
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited March 2007
    zijn natuurlijk wel 40 graden foto's
    edited March 2007
    Carlo said:

Wat opvalt is dat in pot 3 net zoveel olie zit als in pot 1. (laatste foto) Maar je zegt al dat de pot-1-olie helderder is.

In alle potten zit nog net zoveel als hun originele samenstelling als op het moment dat zij de broedstoof in gingen.
    Carlo said:

Je zegt ook dat in pot 2 een waterige laag zit. Maar je begon met puur vet. Daar zit toch geen water in? Wat is het dan?

Net zo als bij aanvang van de proef voor zowel pot 1,2, als wel 3. Dat is zeer duidelijk te zien op foto 2. Wat je kennelijk even mist, is het feit dat het HG component watergedragen is.
    Carlo said:

Het lijkt toeval te zijn dat in pot 1 en 2 de scheidingslijn op de zelfde hoogte zit. Misschien nog 1 week bezinken.

Is ook toeval, zie bovenstaande.
    Carlo said:

Om goed onderscheid te kunnen maken tussen pot 1 en 2 is het zinnig om meer tests te doen, dus 20 g, 40 g, 60 g, 80 g, 100. oid.

Goed onderscheid te maken tussen pot 1 en 2 is alleen tussen die potten, met als referentie pot 3. Dosering in pot 1 lijkt empirisch goed gekozen te zijn, vooralsnog gaat het alleen om de principe werking vast te stellen, niet waar het optimum ligt.
    Carlo said:

Maar ik zou eerst nog laten bezinken, kijken of er nog iets gebeurt.

Bezinken is het verhaal nog niet, de werking van de enzymen is het eerst van belang.
    Carlo said:

Wat ook nog bekeken moet worden is hoe het er uit ziet na een week bezinken bij pakweg 10 gr. C. Dan pas kun je zien of de ene olie dunner is dan de andere. Het zou ook kunnen dat ze alle drie weer stollen.

Dat is dus wat ik al schreef… .

Groet, Cp
  • fergie PPO Wannabe
    edited May 2007
    Hello Allemaal,

Ik volgde deze topic een tijdje geleden en dacht eens kijken wat er uit het experiment kwam, tot mijn verbazing is de laatste post meer dan een maand oud !. Hoe staat het ermee, ik ben razend benieuwd !

Groetjes,

René
    edited May 2007
    Gaat hartstikke goed!

Enzympjes alle tijd en temperatuur om te werken. Zou nu de boel kunnen scheiden en affilteren, maar ben zelf even te druk met grover werk om met deze kleine hoeveelheden aan de gang te gaan.

De speurtocht naar lipase heeft nog niks concreets opgeleverd, zelfs niet via diverse medische groothandels.

Groet, Cp
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    CP, veelzijdig man heb ik ondervonden en gezien :wink:
  • ignishioninfo PPO Newbie
    edited July 2007
    hallo,

Even een reactie over de vraag over het enzym dat wij gebruiken in onze biodiesel:

als het zo makkelijk was om dat toe te voegen en een goede diesel te maken, was dat allang gedaan.

Onze biodiesel MCA is zo gemaakt ( en specifiek gemaakt voor iedere soort olie) dat het een stabiele biodiesel blijft. Door de hoge drukken in moderne dieselmotoren en de daarmee gepaard gaande temperaturen wordt rapsmethylester diesel instabiel. Hierdoor verzuurd het en daarfdoor ontstaan de problemen met leidingen, pakkingen en injectoren.

De glyceride, die standaard in ppo zorgt voor de stroperigheid van de olie. Daarnaast zorgt het bij verbranding voor de frituurlucht.

Als je de glyceride vervangt door methyl krijg je een makkelijker te verbranden product, biodiesel.

Nadeel is echter dat je met het verwijderen van de glyceride ook een deel van je energiewaarde verwijderd.

In MCA van shieer is de glyceride kleiner gemaakt waardoor het wel goed verbrand en de energiewaarde in de biodiesel blijft.
    edited July 2007
    Um, hier rijdt eigelijk niemand op biodiesel, alleen PPO. Dit vanwege het feit dat het in Nederland nog niet verkrijgbaar is en PPO vriendelijker is en filteren de enige bewerking is die nodig is. Tevens vind ik het aparte aan je verhaal dat je vermeld dat de drukken in moderne diesels hoger zijn en daardoor leidingen, pakkingen en injectoren te lijden krijgen. De hoge drukken komen volgens mij alleen voor in de verstuivers. De druk die door de opvoerpomp naar de common-rail geleverd word, is namelijk niet hoger dan de inspuitdruk van een voorkamer-diesel. En aangezien de injector de laatste stap van het verbrandingsproces is, lijkt het me niet erg aannemelijk dat er daarmee dus leidingen en pakkingen te lijden hebben.

Maar toch bedankt voor de info.
  • edited July 2007
    DELETED
    edited July 2007
    Ja, dat weet ik, maar hij zegt dat dat komt doordat de biodiesel instabiel word. Dit zou dan komen dooe de hogere drukken in common-rails. En dat staat dan dus haaks op wat jij en ik denken. Misschien heeft de beste man een studie waar dat uit naar voren komt.

Zo niet, is het waarschijnlijk weer iemand die een product aan de man wil brengen en z'n laagste brandstofprijs van de regio vast berekend heeft aan de hand van de maximale, maar niet gegarandeerde besparing van 10%.
    edited July 2007
    [quote=Ruud S]Bedrijf dat het "uitgevonden" heeft: http://www.shieer.nl/shieer/newsite/nederlands/
    Het bedrijf heeft aangegeven dat het nog twee jaar nodig heeft om het produkt uit te ontwikkelen.

Dat is dus t bedrijf die achter de Ignishion zit die elders aan het posten is met reclame voor z'n pompstation in Zwanenburg. Omgeven door mysteries. En bij 55 euro per liter (wat je dan 1 op 4000 mengt) toch ook niet echt een koopje. Misschien eens een proefpotje aanvragen... 20% brandstofbesparing zou neerkomen op 1 op 16 ipv 1 op 14 wat de benz nu zuipt.
    edited July 2007
    Miglowie said:

Um, hier rijdt eigelijk niemand op biodiesel, alleen PPO. Dit vanwege het feit dat het in Nederland nog niet verkrijgbaar is en PPO vriendelijker is en filteren de enige bewerking is die nodig is. Tevens vind ik het aparte aan je verhaal dat je vermeld dat de drukken in moderne diesels hoger zijn en daardoor leidingen, pakkingen en injectoren te lijden krijgen. De hoge drukken komen volgens mij alleen voor in de verstuivers. De druk die door de opvoerpomp naar de common-rail geleverd word, is namelijk niet hoger dan de inspuitdruk van een voorkamer-diesel. En aangezien de injector de laatste stap van het verbrandingsproces is, lijkt het me niet erg aannemelijk dat er daarmee dus leidingen en pakkingen te lijden hebben.

In een common rail wordt een ringleiding onder hoge druk gebracht, daarin loopt de druk op tot boven de 100 bar.
    Volkswagen hanteert een piezo injector en brengen daarin de druk pas echt omhoog.
    In moderne motoren wordt de diesel ook gebruikt voor koeling. Door deze druk en temperatuur kan biodiesel insatbiel worden waardoor verzuring optreedt. De niet gebruikte diesel wordt via de retourleiding naar de tank teruggevoerd en hierdoor treedt er verzuring door je hele systeem op.

In plantenolie dus ppo zitten ook vrijevetsuren. Deze kunen corrossie veroorzaken. Dat is makkelijk te meten en daarom weten wij dat.

Daarnaast blijkt dat er verbrandingsresten langs de zuigers in je olie terecht komen, daardoor verzuurd ook de olie sneller en moet sneller ververst worden.

De nadelen van biobrandstoffen wordt ook onderschreven door terlouw dieseltechniek in mijnsheerenland. Daar zien ze de effecten hiervan iedere dag.
    edited July 2007
    Miglowie said:

In een common rail wordt een ringleiding onder hoge druk gebracht, daarin loopt de druk op tot boven de 1000 bar.
    Volkswagen hanteert een piezo injector en brengen daarin de druk pas echt omhoog.
    In moderne motoren wordt de diesel ook gebruikt voor koeling. Door deze druk en temperatuur kan biodiesel insatbiel worden waardoor verzuring optreedt. De niet gebruikte diesel wordt via de retourleiding naar de tank teruggevoerd en hierdoor treedt er verzuring door je hele systeem op.

In plantenolie dus ppo zitten ook vrijevetzuren. Deze kunen corrossie veroorzaken. Dat is makkelijk te meten en daarom weten wij dat.
    edited July 2007
    pjotter said:

pakkingen/ leidingen kankeren weg door de methanol die in de biodiesel zit.

En door de vrije verzuren
    edited July 2007
    Miglowie said:

Ja, dat weet ik, maar hij zegt dat dat komt doordat de biodiesel instabiel word. Dit zou dan komen dooe de hogere drukken in common-rails. En dat staat dan dus haaks op wat jij en ik denken. Misschien heeft de beste man een studie waar dat uit naar voren komt.

Zo niet, is het waarschijnlijk weer iemand die een product aan de man wil brengen en z'n laagste brandstofprijs van de regio vast berekend heeft aan de hand van de maximale, maar niet gegarandeerde besparing van 10%.

ik ga met 10% niet uit van het maxiamale en garantie's kan niemand geven. Ook niet de dealer waar jij je auto koopt. Dit komt mede door de rijstijl en/of de auto goed is afgesteld.

Wij hebben trnsportbedrijven met 100 combinatie's als klant. Gebruiken het al 3 jaar met een 10% besparing. als het niet zou werken denk je dan dat een transporteur het 3 jaar blijft gebruiken? Denk je dat als het niet werkt een brandstofhandelaar het gaat aanbevelen bij zijn klanten?
    edited July 2007
    Miglowie said:

[quote=Ruud S]Bedrijf dat het "uitgevonden" heeft: http://www.shieer.nl/shieer/newsite/nederlands/

Dat is dus t bedrijf die achter de Ignishion zit die elders aan het posten is met reclame voor z'n pompstation in Zwanenburg. Omgeven door mysteries. En bij 55 euro per liter (wat je dan 1 op 4000 mengt) toch ook niet echt een koopje. Misschien eens een proefpotje aanvragen... 20% brandstofbesparing zou neerkomen op 1 op 16 ipv 1 op 14 wat de benz nu zuipt.

Welek mysteries zijn er dan rond dat tankstation?

als je 55 euro betaald vvor het produkt en je bespaart 600 euro, wat is er dan duur aan? en omgerekend is dat slechts 1,6 cent per liter brandstof. Verschillen tussen tankstations zijn veel groter.

En waarom ga je nu ineens van 20% uit als ik het over 10% heb?

Ik weet wel dat er veel produkten op de markt zijn die dit allemaal beloven, maar wij hebben het keer op keer laten zien dat ignishion wel werkt.

Buiten dat, ik verplicht je tot niets, biedt alleen een mogelijkheid om brandstof te besparen.

Als de mediamarkt adverteert met een plasmascherm, ga je die dan ook meteen kopen? Doe je toch ook alleen als je er iets mee wil doen? Als jij verder vind dat je niet teveel betaald aan brandstof, dan blijf je gewoon doorgaan zoals je nu doet tis voor mij om het even.
    edited July 2007

hallo,

Even een reactie over de vraag over het enzym dat wij gebruiken in onze biodiesel:

Wat wordt het nou, echte biodiesel of gemodificeerde PPO?

als het zo makkelijk was om dat toe te voegen en een goede diesel te maken, was dat allang gedaan.

Dus jullie doen dat dus ook niet?

De glyceride, die standaard in ppo zorgt voor de stroperigheid van de olie. Daarnaast zorgt het bij verbranding voor de frituurlucht.

Het glyceride! Lijkt me trouwens een foutief anglicisme voor glycerine. Glyceride is de Engelse benaming voor o.a. PPO als totaal, en niet als onderdeel. Vetzuren gekoppeld aan een driewaardig alcohol. En de stroperigheid wordt ook niet onaanzienlijk bepaald door de lengte van de koolstofketens.

Als je de glyceride vervangt door methyl krijg je een makkelijker te verbranden product, biodiesel.

Heet jij toevallig Mario? Nee, makkelijker te ontsteken, das echt wat anders!

Nadeel is echter dat je met het verwijderen van de glyceride ook een deel van je energiewaarde verwijderd.

Maar die wordt weer gecompenseerd door de toevoeging van het enkelwaardige alcohol, i.q. methanol.

In MCA van shieer is de glyceride kleiner gemaakt waardoor het wel goed verbrand en de energiewaarde in de biodiesel blijft.

De glycerine dan; naar een tweewaardig alcohol? Of enkelwaardig? Zoveel kanten kun je er niet mee op… .

Groet, Cp
    edited July 2007
    Miglowie said:

Um, hier rijdt eigelijk niemand op biodiesel, alleen PPO.

Uhm, niet echt op, maar wel met. Gebruik na het uitkristaliseren en filtreren mijn residu aan harde vetten om biodiesel van te maken (zuur-base-baseproces).

Heb ik weer minder dino nodig in m’n blend van zonnebloem en kippenvet.
    Miglowie said:

Dat is dus t bedrijf die achter de Ignishion zit die elders aan het posten is met reclame voor z'n pompstation in Zwanenburg. Omgeven door mysteries.

Deze club lijkt er ook nog tussen te zitten:
    http://www.ace-biotechnologie.nl/

Kenmerkend bij alle drie die bedrijven is wel de erg slechte opbouw van de sites, niet leesbaar en vooral nietszeggend. Zal ze bij gelegenheid eens door het handelsregister trekken.

Voor angry young agrobusiness technologen schrijven ze wel hele flauwe verhaaltjes.

Groet, Cp
    edited July 2007

pjotter said:

Dat is dan wel erg slechte biodiesel, die voldoet niet aan de standaard.

In plantenolie dus ppo zitten ook vrijevetzuren. Deze kunen corrossie veroorzaken. Dat is makkelijk te meten en daarom weten wij dat.

En ik denk dat er hier eigenlijk vrije zuren bedoelt worden. Dat hebben ze me ooit eens op school geleerd.

Meten = weten, accoord. Maar dan moet je wel eerst iets weten van wat je meet.

Wij hebben trnsportbedrijven met 100 combinatie's als klant. Gebruiken het al 3 jaar met een 10% besparing. als het niet zou werken denk je dan dat een transporteur het 3 jaar blijft gebruiken? Denk je dat als het niet werkt een brandstofhandelaar het gaat aanbevelen bij zijn klanten?

Heb gevonden dat LP Vis er een van is, grote transportonderneming. Maar de besparing door het MCA additief in de brandstof, of de smeerolie? Dat wordt ook niet helder.

Tot op heden niks wetenschappelijks kunnen vinden… .

Groet, Cp
  • edited July 2007
    DELETED
    edited July 2007
    quote="Chicken Power"

Wat wordt het nou, echte biodiesel of gemodificeerde PPO?

Wat is de definitie van biodiesel? Dat de glycerine wordt vervangen door alcohol? Dan wordt het geen biodiesel.

Als je praat over een product dat als vervanging van dino kan dienen zonder verwarmingselementen en een vlokpunt van -15 of nog lager, een ontstekingstemperatuur van 115 g i.p.v. bij ppo gebruikelijke 220 g en niet gevaarlijk voor rubbers, leidingen en metalen in de motor, ja dan praten we wel over “MCA”.
    Dus mijn vraag aan jou is, wat is jou definitie van biodiesel/ppo

[quote=]als het zo makkelijk was om dat toe te voegen en een goede diesel te maken, was dat allang gedaan.
    Dus jullie doen dat dus ook niet?
    Wij gebruiken wel enzymen om de glycerine aan te passen. Samen met andere processen. Wij hebben in tegenstelling tot de 14214 ook veel minder energie nodig om dit te produceren.

De glyceride, die standaard in ppo zorgt voor de stroperigheid van de olie. Daarnaast zorgt het bij verbranding voor de frituurlucht
    Het glyceride! Lijkt me trouwens een foutief anglicisme voor glycerine. Glyceride is de Engelse benaming voor o.a. PPO als totaal, en niet als onderdeel. Vetzuren gekoppeld aan een driewaardig alcohol. En de stroperigheid wordt ook niet onaanzienlijk bepaald door de lengte van de koolstofketens.

Klopt helemaal, we zien de term glyceride echter veelvuldig door anderen gebruikt worden. wij zorgen er ook voor dat het vlokpunt daalt tot -15 en we kunnen zelfs tot -60 gaan. (heeft alleen nut in het hoge noorden of zuiden, of hoog in de lucht). De stroperigheid wordt mede door de lengte van de ketens bepaald, maar inderdaad niet de enige reden. Wij zorgen er voor dat onze brandstof te gebruiken is zoals dino, alleen dan biologisch.

Als je de glycerine vervangt door methyl krijg je een makkelijker te verbranden product, biodiesel.
    Heet jij toevallig Mario? Nee, makkelijker te ontsteken, das echt wat anders!

Wel degelijk te verbranden. Ontsteken is 1, maar als de lange ketens niet in hun geheel willen verbranden blijft er iets over. Die overblijfselen kunnen ruiken als een frietkar

Nadeel is echter dat je met het verwijderen van de glycerine ook een deel van je energiewaarde verwijderd.
    Maar die wordt weer gecompenseerd door de toevoeging van het enkelwaardige alcohol, i.q. methanol.

De energetischa waarde van 14214 tov dino ligt 10% lager. Omdat in glycerine meer energie zit dan in de vervangende methanol. Door deze glycerine binnen het product te houden hou je ook de energie in je product.

De glycerine dan; naar een tweewaardig alcohol? Of enkelwaardig? Zoveel kanten kun je er niet mee op

praat jij niet nog steeds over vervanging door ethanol of methanol? Dat doen wij dus niet. Maar kan er niet te diep over in gaan wat we wel doen

Groet,
    edited July 2007
    [quote="Chicken Power"]
    Miglowie said:

Um, hier rijdt eigelijk niemand op biodiesel, alleen PPO.
    Uhm, niet echt op, maar wel met. Gebruik na het uitkristaliseren en filtreren mijn residu aan harde vetten om biodiesel van te maken (zuur-base-baseproces).

Heb ik weer minder dino nodig in m’n blend van zonnebloem en kippenvet.

Miglowie said:

Dat is dus t bedrijf die achter de Ignishion zit die elders aan het posten is met reclame voor z'n pompstation in Zwanenburg. Omgeven door mysteries.

het is niet ons pompstation. Het bedrijf dat ignishion maakt is Shieer, maakt ook MCA en nog meer andere biologische produkten. En waar staat die reclame dan? En over welke mysteries heb jij het?

Deze club lijkt er ook nog tussen te zitten:
    http://www.ace-biotechnologie.nl/

Dit is een verkoopmaatschappij die contacten legt met het bedrijfsleven.

Kenmerkend bij alle drie die bedrijven is wel de erg slechte opbouw van de sites, niet leesbaar en vooral nietszeggend. Zal ze bij gelegenheid eens door het handelsregister trekken.

Voor angry young agrobusiness technologen schrijven ze wel hele flauwe verhaaltjes.

Groet, Cp

De sites zijn allemaal te snel opgezet om iets van contact te kunnen leggen, verbeteringen staan op stapel. In jullie ogen zijn de verhaaltjes flauw, voor de gewone sterveling is simpele info al meer dan genoeg, als je er te diep op ingaat, haken de meeste mensen al af. Vandaar de simpele tekst.
    edited July 2007
    [quote="Chicken Power"]

pjotter said:

Dat is dan wel erg slechte biodiesel, die voldoet niet aan de standaard.

De standaard is dat er geen vrije vetzuren in mogen zitten als het je tank ingaat. Er worden absoluut geen voorwaarden aangehangen als het er wat langer in zit , of als het onder druk en hoge temperatuur heeft gestaan.

En ik denk dat er hier eigenlijk vrije zuren bedoelt worden. Dat hebben ze me ooit eens op school geleerd.

Meten = weten, accoord. Maar dan moet je wel eerst iets weten van wat je meet.

Je kan het allemaal analyseren met een gc(gaschromatografie) scan. en als je aangeeft bij bijvoorbeeld "caleb en brett", wat je wil laten meten, dan kunnen zij dat prima doen

Heb gevonden dat LP Vis er een van is, grote transportonderneming. Maar de besparing door het MCA additief in de brandstof, of de smeerolie? Dat wordt ook niet helder.

Als ik over ignishion spreek, bedoel ik dat daar de besparing gerealiseerd wordt, er kan echter nog meer bereikt worden als je ook het olieadditief gebruikt. Maar je hoeft ze niet allebei te gebruiken. MCA is de biologische brandstof en niet het additief ignishion.

Van de Brug tanktransport uit Putten is degene die ik bedoel.

Tot op heden niks wetenschappelijks kunnen vinden… .

Wanneer is iets wetenschappelijk onderzocht? Als TNO het heeft getest? Is wetenschap belangrijker dan praktijk?

Groet,
    edited July 2007
    voor die het willen weten, de website is aangepast en zou nu ook voor FF geschikt moeten zijn. Er moet nog wel wat aan gedaan worden, dus niet alles is al beschikbaar.

groet, ronald

p.s. ben nog steeds benieuwd wat nu de mysteries rond het tankstation in zwanenburg zijn? Je mag me ook mailen.
Sign In or Register to comment.