Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Warmtewisselaar - Ford escort van 1800 d

mulder PPO Wannabe
edited February 2007 in Ford
hallo, ik wil mijn ford escort van 1800 d gaan ombouwen. Nu is m'n vraag wat voor een warmtewisselaar moet erin gezet worden, liefst niet te duur, en waar kan ik die kopen. Alle info hierover is welkom.

vr gr

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Beste,

    je vindt die in centrale verwarmingstoestellen en dergelijk.
    Gebruik de zoekfuntie van dit forum eens, kijk op kapaza, marktplaats, ebay enzo en vul je profiel eens in zodat we wat meer van te weten komen, mischien woon je wel vlakbij een van de vaste waarden hier :D
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    Bedankt voor je reactie. Ik weet dat er op dit forum veel informatie staat over het onderwerp warmtewisselaar. Heel erg veel verstand heb ik (nog) niet van het ombouwen van de auto en heb gelezen dat de wisselaar een bepaalde capaciteit moet hebben, welke voor mij met een 1800 d totaal onduidelijk is.

    gr
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Met een 1800 Diesel kom je met een kleine (bv 5cm op 20cm op 8cm) al toe denk ik. Hoe snel heb je verwarming in de wagen als je vertrekt met een koude motor, of ander gezegd, hoelang duurt het voor hij op bedrijfstemperatuur is (temp koelwater op het dashboard)?
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    Na ong 12 km begint ie warm te worden, niet erg snel dus. Heb net trouwens op een duitse site gekeken en daar staat er eentje die volgens hun geschikt is voor alle auto's, kost 63 euro, dit kan misschien goedkoper ?

    groeten
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hoe goedkoop wil je Mulder net zo goedkoop tot je motorpech hebt ?

    Je mag goedkoop tanken maar een goede inbouw kost iets meer dan 63 euro .....

    Een leuk begin ? Neem maar 150 eurootjes mee dan zit je tank vol heb een platenwisselaar met toeters en bellen en dat is een basis.

    2de hands platenwisselaar zonder aansluitingen ... nou ga maar proberen.

    Drappie
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    De ombouw kost geld, moeite en tijd.... maar vooral hersenwerk als je het zelf wil doen. Anders, ga naar een Elsbett of andere ombouwer en laat het voor je doen. Autorijden is duur, op welke wijze dan ook...
    Goede raad kan je hier krijgen en nog gratis ook. Deze is echter onder voorbehoud dat je ook zelf zaken inbrengt. Lees de FAQ er maar eens op na.
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    niet dat ik te zuinig zou zijn voor een fatsoenlijke ombouw, anders bleef ik wel bij- mengen totdat de brandstofpomp het een keer begeeft (merk lucas) maar om 1000 e uit te geven voor een auto van 96 staat in mijn ogen niet in verhouding. Eerder heb ik in dit forum gelezen dat iemand prima ervaring heeft met de onderdelen van de duitse firma pflanzenoeltechnik in emerich. na even gecheckt te hebben weet ik dat zij warmtewisselaars verkopen voor 63 e.
    dat ik er voor 63 e nog niet ben was mij wel duidelijk.
    wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat een goede inbouw ook 2 afsluitkleppen bevat, alleen deze kosten rond de 50 a 60 e.
    wat je ombouw kost is afhankelijk van allerlei faktoren denk ik. zo heb ik van een belg gelezen die een stuk tuinslang als leiding gebruikte en ergens naast zijn stoel een kraan had gemonteerd, om de olie naar een warmtewisselaar die hij zelf in elkaar gesoldeerd had te laten lopen, wat volgens hem erg goed werkte. iets dergelijks hoef ik niet, goed dat dat systeem voor die man werkt, maar zelf wil ik niet het risico lopen dat de brandstofpomp beschadigd raakt bv door stukjes soldeer die later loslaten ofzo.

    vr groet, mulder
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2007
    Je mag rekenen als je zelf ombouwt je uit dit lijstje een groot deel gaat nodig hebben: Warmtewisselaar, eventueel verwarmde filter, wat kleppen, verloopstukken, darm, klemmetjes, schakelaars, stroomdraad, metertjes, doorzichtige filtertjes, locktite, lijm, tape, tie-rips, isolatie, teken- en rekenwerk, Diesel en PPO met een verschillende kleur, vodden om op te kuisen, een extra vervoermiddel om nog extra gerief te gaan halen, gereedschap en het verstand de ombouw te doen als je je auto eventjes kan missen en op een moment dat de winkels nog open zijn, dus NIET de zondag!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    mulder said:

    niet dat ik te zuinig zou zijn voor een fatsoenlijke ombouw, anders bleef ik wel bij- mengen totdat de brandstofpomp het een keer begeeft (merk lucas) maar om 1000 e uit te geven voor een auto van 96 staat in mijn ogen niet in verhouding.

    Mulder,

    Je hebt een lucas, dus pas op. Ik bennet met de auto van een maat van me bezig de boel te bestellen, dus heb een beetje overzicht.

    We zitten nu op 300 euries voor alle onderdelen van een simpele ombouw. Let wel, het verwarmde filter komt van de sloop, de warmtewisselaar cheapy van een medeforummer en de tank van mezelf...een oud biervat wat ik ooit es voor 20 euries gekocht heb.

    Plannen van de ombouw in het opel topic. Maar hij heeft wel een Bosch-pomp. Succes en ben benieuwd hoe het gaat.

    ps: heb het topic even verplaatst naar ford topic.

    Cheers,
    Tim
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    hey, na dit forum aardig bestudeerd te hebben en nog eens goed nagedacht te hebben ben ik tot de volgende conclussie gekomen over wat mij nu goed lijkt over de ombouw van mijn ford escort van 1.8 d.

    Aangezien er een lucas brandstof (injectie pomp) in zit ga ik deze eerst vervangen voor een bosch, binnenkort moet de distributie vervangen worden en wil ik dit, omdat dan toch ong in datzelfde gedeelte gewerkt word dit in een reparatie doen. Ik ben niet voor plan de auto snel weg te doen dus dan lijkt dit me een goede eerste stap richting ombouw.

    Later na een paar maanden op een mengsel van 40 a 50 prcnt ppo gereden te hebben wil ik verdere aanpassingen doen, bv een warmte warmte wisselaar en wt2. Voorlopig dus een 1 tank systeem voor mij. Met alles wat ik nu gelezen heb is het volgens mij best mogelijk om het gewoon uit te bouwen, in de eerste instantie 1 tank systeem met bosch brandstofpomp, 40 tot 50 prcnt. Dan komt er een vorm van verwarming bij ww of wt2 of allebei, bijmenging van 60 prcnt moet dan haalbaar zijn. Dan een verwarmt filter, tot 70 prcnt moet dan kunnen. Daarna, als ik al wat componenten heb hoef ik al niet zo gek veel meer te kopen voor een 2 tank systeem.

    Tim succes met de ombouw van de opel
    leuk forum trouwens

    vr gr
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    mulder said:

    bv een warmte warmte wisselaar en wt2.
    leuk forum trouwens
    vr gr

    Ik zou even kijken of je geen Poelheizer wilt ipv een wt2.

    Niet dat een wt2 niet werkt, maar de poelheizer heeft een aantal voordelen tov de wt2 ivm koolvorming ed.

    Cheers,
    Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    mulder said:

    hey, na dit forum aardig bestudeerd te hebben en nog eens goed nagedacht te hebben ben ik tot de volgende conclussie gekomen over wat mij nu goed lijkt over de ombouw van mijn ford escort van 1.8 d.

    Aangezien er een lucas brandstof (injectie pomp) in zit ga ik deze eerst vervangen voor een bosch, binnenkort moet de distributie vervangen worden en wil ik dit, omdat dan toch ong in datzelfde gedeelte gewerkt word dit in een reparatie doen. Ik ben niet voor plan de auto snel weg te doen dus dan lijkt dit me een goede eerste stap richting ombouw.

    Later na een paar maanden op een mengsel van 40 a 50 prcnt ppo gereden te hebben wil ik verdere aanpassingen doen, bv een warmte warmte wisselaar en wt2. Voorlopig dus een 1 tank systeem voor mij. Met alles wat ik nu gelezen heb is het volgens mij best mogelijk om het gewoon uit te bouwen, in de eerste instantie 1 tank systeem met bosch brandstofpomp, 40 tot 50 prcnt. Dan komt er een vorm van verwarming bij ww of wt2 of allebei, bijmenging van 60 prcnt moet dan haalbaar zijn. Dan een verwarmt filter, tot 70 prcnt moet dan kunnen. Daarna, als ik al wat componenten heb hoef ik al niet zo gek veel meer te kopen voor een 2 tank systeem.

    Tim succes met de ombouw van de opel
    leuk forum trouwens

    vr gr

    Ik zou sowieso voor WW EN WT2/poelheizer gaan. Vergeet alleen niet om alles wat je erin zet goed te isoleren, anders zal je bijna geen temperatuursverhoging hebben (vooral in de winter). Daarnaast, bespaar niet op de capaciteit van je WW, hiermee voorkom je (eigen ervaring) dat wanneer je in de winter je kachel open zet de temperatuur van je olie wegzakt naar minder dan 50°C. Als je een grote WW koopt, hoef je al niet zo snel meer aan een verwarmd filter m.i. omdat je toch afhankelijk bent van de temperatuur van je koelwater.
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    Zit te lezen en nu zie ik dat Brownie 45 dkm gereden heeft met een lucas pomp. Misschien toch niet erg handig van me om morgen die bosch pomp v d sloop te halen, als het ook goed gaat met de huidige ? Ergens anders las ik dat een pomp bij het starten de grootste kracht te verwerken krijgt dus mijn gedachtengang was eerst te zorgen voor een sterkere pomp en dan te inv in de rest.
    Bij elkaar met vervangen toch een flinke uitgave, is het verstandiger om eerst te inv in ww en poelheizer ?
    Uit eerdere ervaringen met gefilterde olie, weet ik dat deze pomp aardig wat kan hebben 50 % in de winter zonder enige aanpassing en hij leeft nog steeds. Op dit moment iets minder fanatiek slaolie van de c-1000, niet meer dan 30 %

    Logisch denkwerk zeer welkom !
    bvd
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    Heb net bosch brandstofpomp v d sloop gehaald. Heb ik die onzekere faktor tenminste opgelost.

    vr gr
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Beste Mulder,
    Nu je eindelijk seriues bent over de aanschaf wil ik je toch even mededelen:

    Het vervangen van een branstofpomp is specialisten werk, het afstellen daarna ook.
    Daarnaast moet een pomp eerst gereviseerd worden en dan pas geplaats worden.

    Mijn advies:

    Bouw je wagen om tot je dromen, als je pomp overlijdt bel Nero en laat hem ALLES doen.
    Tot die tijd is het doorbuffelen met de pomp die je nu hebt.

    Heel veel succes.

    Drappie
  • mulder PPO Wannabe
    edited February 2007
    Thanks Drappie
    ga de auto wel aanpassen maar rustig aan, eerst een combinatie van warmtewisselaar en poelheizer inbouwen. andere mensen op dit forum hebben met die kombinatie goede ervaringen en het is een goede stap richting 2 tank systeem.

    vr gr
    peter
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    mulder, lees de volgende topics ff, kom je een heel eind mee.

    deze geeft je meer inzicht in de mix percentages.
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1625

    enne ahum, dit is mijn eigen 1 tank setup en het geexperimenteer ermee....
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1287
    heb er nu een 20platen + poelheizer inzitten. en let op, mix met petroleum ipv diesel nu. dus mijn percentage mag je niet verwarren met een ZBO_dino mix!
Sign In or Register to comment.