Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zuinig rijden...

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited September 2011 in Overige discussie
Ik ben er een sport van aan het maken van mijn brandstofverbruik bij elke tankbeurt omlaag te krijgen (voorlopig helaas nog altijd diesel). De eerste tankbeurten zat ik altijd aan 6.7l/100km, maar ik heb em toch al tot 6.3l/100km gekregen door bewuster te gaan rijden. Nu heb ik wat rijtips van het internet geplukt en één ervan is: remmen op de motor.
Volgens verschillene websites waar het zuinige/nieuwe rijden gepromoot wordt, zou bij het 'uitbollen wanneer de auto in versnelling staat' de brandstoftoevoer worden afgesloten waardoor de auto niets meer gaat verbruiken, minder dus als wanneer de auto zou uitbollen in neutraal. Het zou zo zijn bij de meeste auto's van na 1990. Nu vraag ik me af, hoe zit dat technisch dan in elkaar? Zitten er echt sensoren in de wagen die nagaan wanneer de auto nu werkelijk in versnelling staat enz? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Hoe kan het dan ook trouwens dat ik de auto in 3de versnelling nog steeds doorgaat op stationair? Hij zou, bij het afsluiten van de brandstoftoevoer dan toch moeten stilvallen?
Hoe zit het nu? Misschien een goeie vraag voor Nero of andere techniekers onder ons...

Grtz
«1

Comments

  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    dat kan met de diesel pomp geregelt worden als die harder dan stationair draait terwijl je geen gas geeft hoeft er geen diesel bij
    pas als de motor weer op het stationair toerental komt gaat ie weer diesel toevoegen zodat de motor blijft lopen
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Soapy,

    Goed vooruit kijken en anticiperen op wat voor je gebeurt. En je niet op laten jagen door andere weggebruikers. 30 en 50 waar je niet harder mag, en op de snelweg kan ik het ook niet laten :oops:, maar 130 is voor mij wel gemiddeld.

    Cheers,
    Tim

    ps: Met de citroen ervaring die ik heb, af en toe wel even flink remmen, ander rotten de schijven achter (bx) of remvoeringen achter (saxo) finaal vast.

    ps2: Ben nog steeds jong en heb veel harder gereden, maar als je daar goed over nadenkt, tis volkomen nutteloos......
  • edited February 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    normaal doen zelfs alle roto pompen dit heb ik begrepen.

    Een diesel die nog brandstof krijgt, daalt veel te traag in toeren, waardoor hij vervelend laat gaat in toeren dalen om te schakelen.

    Dus telkens je het gaspedaal volledig lost, wordt de diesel toevoer volledig afgesneden, tot het toerental weer het stationaire toerental is.
    (dit is ook het probleem bij het toevoegen van gas, de nul stand geeft geen ontsteking, dus als je gas blijft toevoegen, krijg je knallen in de uitlaat...)

    Wanneer je dus op de motor remt, en het gas lost, wordt je motor op een hoger toerental gedwongen dan het stationaire: pomp spuit niet in...

    Je kan dit heel goed voelen trouwens. Schakel maar eens terug tot 1 of 2 en rem op de motor, vanaf dat hij stationair bereikt, voel je ineens dat de motor terug een klein beetje gas geeft. (de pomp spuit dan terug in om niet stil te vallen)

    Tot zover weet ik al iets van heel het dieselpomp verhaal. (grotendeels dankzij bokkum :) )
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Op zich is dit inderdaad het geval. Bij ons op het bedrijf rijden we ook bijna allemaal zo en het bespaart echt. Ik rijd 6 nachten per week dezelfde route en doordat ik de route bijna kan dromen, weet ik precies wanneer ik de cruise-control eraf kan gooien zodat ik met precies 50 km/u de bebouwde kom binnenrijd. De boordcomputer (annex tv-scherm annex playstation annex satellietontvanger etc) geeft dan aan dat ik 99,99 km per liter rijd. Als ik hem in de neutraal laat vallen, valt ie terug naar ongeveer 50 km per liter. Oftewel, in ralenti gebruikt ie toch nog 2l/100 km. Let wel, dit is een 12-liter 6 cylinder, maar op zich maakt het geen verschil hoe groot de motor is of hoeveel ie verbruikt (3,2-3,7 km per liter ~ 29-31 l/100km) op stationair verbruikt ie gewoon brandstof en als de wielen de motor aandrijven verbruikt ie niks. Grappig detail: ik heb een stuk dat net genoeg daalt om geladen met een ton of 10 1 km lang de 80 vol te houden zonder ook maar 1 druppeltje gas te geven :D Als ik een volle vracht erin heb (20 ton), acceleert hij zelfs naar 87
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    hey manneke, met dat systeem van Qualcomm ziet jouw baas dat je dus idle (koppeling in) hebt gereden bergafwaarts. ai zijn sommige transporteurs niet blij mee. zeker niet als je danboven de max snelheid uit gaat komen daardoor.
    leuk dat big brother systeem
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ericzwiep said:

    hey manneke, met dat systeem van Qualcomm ziet jouw baas dat je dus idle (koppeling in) hebt gereden bergafwaarts. ai zijn sommige transporteurs niet blij mee. zeker niet als je danboven de max snelheid uit gaat komen daardoor.
    leuk dat big brother systeem

    Wij hebben geen koppelingen meer. Alleen de Scania's hebben dat nog. Dan heb je een automaat, maar moet je alsnog de koppeling indrukken als je stopt en wegrijdt/manoevreert. Rare jongens die Scania-mannen.

    Daarnaast hebben we Transics icm Dynafleet aan een CAN-bus :D

    Als ik de motorrem op automatisch en maximum economy zet, gooit ie hem in de vrij als je uitrolt. Dat doe ik dus niet en ik rijd nog zuiniger :D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    En afremmen op de motor scheelt ook remblokken en voeringen.....

    Gr Ton
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited February 2007
    mijn rechtervoet is gewoon te zwaar voor dit soort expirimenten.

    Meestal eindigt dit in de berm van de snelweg. Lampje op het dash brandde al lang, maar gewoon negeren en 150 knallen :lol:
  • fergie PPO Wannabe
    edited February 2007
    Hello Allemaal,

    Gemiddelde mechanische inspuit pomp heeft een zogenaamde regulatuer aan boord. Dat wil zeggen, een regel systeem dat de stand van de gashendel op de pomp vertaald in een daaraan propotioneel toerental. Bijvoorbeeld 45º van uit start stand is gelijk aan 2000 toeren. In wezen bedien je de regelaar, je geeft het gewenste toerental aan, en de regelaar bediend het mechaniek dat de inspuit hoeveelheid bepaald. Dat is een reden waarom een diesel berg op en af minder in snelheid terug loopt en oploopt, de regelaar compenseerd en geeft meer gas berg op en minder berg af.

    Als je nu het gas los laat terwijl je 80 rijdt zal de regelaar zien dat je stationair toerental wilt en omdat je op dat moment 2500 toeren draaid zal de regelaar de brandstof toevoer tot 0 reduceren. Probeer maar eens, ga in de eerste versnelling rijden met een toerental van 3000 of zo, doe je raam open en laat het gas los. Trap bij zo'n 1500 toeren de koppeling in. Je zult horen dat de motor nu snel in toeren af valt en dat bij het onder start toerental komen de regelaar meestal wat laat ingrijpt. Dit vertaald zich in een duidelijk scherpe overgang van uitlaat geluid. Als je het zelfde namelijk doet zonder de koppeling in te trappen hoor je dit niet omdat de regelaar dan genoeg tijd heeft te reageren.

    Veel motoren zijn ook uitgerust met een vacuum potje die het startionair toerental wat verhogen als de bestuurder het gas plotseling los laat. Daardoor heeft de regelaar wat meer tijd te reageren.

    Bij de electronische gestuurde systemen word deze functie natuurlijk door het motor management verzorgt. Heb je dan ook nog een motor met variabele kleptiming zal die ook nog de kleppen zo timen dat de afrem kracht zo hoog mogelijk wordt.

    groetjes,

    René
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Zo, dat weet ik dan ook zeker. thanks!! Grappig want ik ken een aantal mensen dat de motor in neutraal zetten om uit te bollen. Geen goed plan dus, je spaart er niets mee uit. Ik ken zelfs iemand die optrekt tot 90, dan laat uitbollen in neutraal tot 50, dan weer in 4de versnelling zet en weer optrekt. Volgens mij verbruik je dan het dubbele als bij het aanhouden van een constante snelheid.
    Ik rij nu tegen 90-100km/h naar het werk tegen 2500rpm i.p.v. 130/140 bij 3500rpm en eigenlijk haalt het niet veel uit. Uiteindelijk moet je dan meer remmen voor vrachtwagens en middenstrookrijders dus je zet je gewonnen snelheid om in warmte bij het remmen. De motor hoor je trouwens nauwelijks in verhouding met de hogere toerentallen. Ik probeer ook zoveel mogelijk uit te bollen in een zo hoog mogelijke versnelling, schakel bij 2000 á 2500rpm, rij 50 in 4de en alles boven 70 in 5de. En dat allemaal met een gewone 1.9D zonder enig probleem. Ik ken genoeg mensen die beweren dat dat niet kan met hun auto, dan valt hij 'dood' blablabla... Onzin dus.
    Ik ben benieuwd wat het verbruik gaat zijn bij de volgende tankbeurt en ik hoop dat ik me niet meer laat verleiden. Wanneer je natuurlijk langere afstanden gaat doen, zal het wel veel uitmaken, maar voor mijn woon/werkverkeer (30km) maakt het bijna niets uit.
    Het is trouwens niet omdat ik 'zuinig rij' dat ik rij als een ouwe zak, bij lage toerentallen kan je nog steeds snel door de bochten gaan :lol:

    Grtz
  • edited February 2007
    DELETED
  • EdEd PPO Burner
    edited February 2007
    Vaak neemt een motor die te laag in de toeren loopt meer brandstof dan een motor die normaal in toeren loopt. Als hij loopt te hikken, zit je zeker verkeerd. Probeer maar eens weg te fietsen in de hoogste versnelling, dat kost je bergen energie!

    Maar ach, op de snelweg in de 6 bij 2300 toeren loopt dat apparaat van mij keurig 130km. Als die mensen (die net zo oud als hun brandstof zijn) er niet zijn kan je op de cruise lekker opschieten. Dan is het verbuik 1 op 17,5. Doe je nix anders dan afremmen voor mensen die met 90km/u zo nodig een vrachtauto moeten inhalen en vervolgens weer op moet trekken, loopt het verbruik terug tot 1:15~16.

    65+ moest eigenlijk gratis o.v. krijgen. Kan ik 15 minuten langer slapen :wink: ..

    Ed :idea:
  • edited February 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Mjah, zoals ik al zei hé: over langere afstanden is het niet zo haalbaar (hoewel, met een beetje geduld). Wat je daar zegt over 'tegen 90km/h vrachtwagens inhalen'... Ik ben natuurlijk anti-middenstrookrijders en er is niets irritanter dan dat. Doe ik dus ook niet aan mee. Mooi rechts en alleen inhalen als het kan natuurlijk.
    'k Ben gewoon benieuwd hoeveel het uitmaakt. Eens ik op PPO ga rijden (hopelijk komt het er weer van) dan maakt het natuurlijk ook niet meer zoveel uit, behalve de slijtage dan. Maar het verbaast me dat ik zo'n reactie krijg van 'milieubewuste' PPO'ers. Of is het jullie dan toch alleen om het geld te doen?
    Als IK maar op tijd thuis ben, dan is het goed... De rest kan stikken. Zo gaat het nu eenmaal in de moderne samenleving. 100 Jaar geleden reden de mensen nog met paard en kar, maar toen kon je wel nog appels van de bomen eten en water uit de rivier drinken zonder dood te gaan...

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    pjotter said:

    mee eens Ed :lol: : en de kennissen van Soapwater ook. nog meer :lol: .
    dan ben ik vrijdags niet 4 uur onderweg naar huis, maar 2.5 uur.

    Arme oudjes. Maarruh pjotter, het probleem is toch niet dat je 2,5 ipv 4u in de auto zit, maar juist dat je zolang in de auto zit?

    Maar goed, we hebben het hier over zuinig rijden. Ik merk dat snelheid ook erg bepalend is.

    De Saxo doet het ongeveer zo:

    1:19,1 - 140km/h
    1:23,7 - 110km/h

    Beide gemeten op vakantie, over een lang stuk.

    Tim
  • edited February 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    pjotter said:

    en ben zelden aan de reutel.

    Behalve hier op het forum dan hè :lol:":lol:
    pjotter said:

    heb ik bewust geen airco.

    Zat erop en gebruik het alleen als de auto damp is van binnen. Bij dat hete weer moet je toch (in de Saxo) minimaal 20 minuten rijden wil je een comfortabele evenwicht temp bereiken. Wist je trouwens dat met het raam open de auto ook een hoger verbruik heeft?
    pjotter said:

    om van af Emmen tot aan Hilversum de remmen niet aan te raken. dat lukt bijna altijd.

    Das een goeie sport, ik rij meer binnenwegen met stoplichten, dan is het wat moeilijker.

    Cheers,
    Tim
  • edited February 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Dat mensen die "zuinig" rijden ongelukken veroorzaken is onzin hé.
    Op de uren dat ik met de auto rij is er ofwel geen verkeer ofwel héél druk verkeer. Als je bij geen verkeer rustig rechts rijdt, geen probleem want er is minstens één rijvak om in te halen. Als je bij druk verkeer 100 rijdt, hinder je misschien wel mensen die persé 140 moeten doen maar dan om de 100 meter vol in de remmen moeten omdat er een vrachtwagen rijdt op het middenvak, of een "zuinige/oude" chauffeur. Uiteindelijk is het bij druk verkeer het snelst/zuinigst en vooral het veiligst als iedereen zou gaan blokrijden tegen 90 á 100. Neem dat van me aan. Het is een ecologische (en economische) snelheid, iedereen gaat vlot genoeg om op tijd ergens te geraken (tenzij je 300km van je werk woont). Het zijn de laagvliegers en de 'gatplakkers' zoals wij dat noemen die de ongelukken veroorzaken. Hoe dikwijls ben ik na een uur filerijden geen dikke audi en BMW tegengekomen op het linkse vak die elkaar een beetje té intiem aangeraakt hebben... Of vrachtwagens die in de problemen komen omdat een snelheidsduivel vlak voor hun neus over drie vakken naar de afrit scheurt... Het komt er nog eens van. Snelheidsbeperkingen van 90 op de autosnelweg en elke dag blokrijden naar de grote steden met 3 politiemotoren vooraan... Er zijn gewoon véél te véél auto's. Het plezier is eraf en idereen zal zich moeten aanpassen.
    Carpooling zou natuurlijk ook een oplossing zijn. Maar dat brengt ons bij een andere discusie...

    Maareuh... Ik wil niemand kwaad maken hoor. :lol:
    tim said:

    Wist je trouwens dat met het raam open de auto ook een hoger verbruik heeft?

    Tot 10% meer zelfs. Dat geldt ook voor bagage. Elke 10Kg extra, scheelt tot 0.1l/100km aan verbruik.

    Grtz
  • edited February 2007
    DELETED
  • EdEd PPO Burner
    edited February 2007
    Ach,

    Als je per jaar 40.000km snelweg ziet, zoek je vanzelf een balans in economie (mot het wel zelf betalen) en de tijd die je onderweg bent.

    Het lekkerste gaatíe met 130 op de cruise, en het voornemen om dan zo weinig mogelijk te remmen komt mij dan bekend voor. Schiet lekker op, in verhouding tot de brandstof die je verstookt. Linkerbaantje is mijn baan, ver voor je uitkijken en anticiperen op het overige verkeer.

    Vaak op spitsmomenten is dit absoluut niet mogelijk. Mag de laatste 22km over de a28 (Meppel-Zwolle) en da's altijd aanschuiven. Dan gaatíe in de rust en tuffel ik lekker op de bejaardenstrook achter de vrachtauto's aan. 9 van de 10 keer ben ik er sneller als op de linker baan. Ook zit er bij drukte veel meer rust op de rechter baan.

    Blijf toch een voorstander van het idee om iedereen die 65+ is gratis o.v. te gaan geven. Scheelt volgens mij iets van 10-15% verkeersdrukte. En da's mooi meegenomen op onze overvolle wegen.


    Ed :idea:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Mooie discussie,

    Ikzelf heb jarenlang overal(behalve in de kom) 20km of meer te hard gereden. Het heeft mij eigenlijk nergens veel sneller gebracht, alleen veel boetes en ergernis over mensen die maar 120 reden....

    de laatste jaren doe ik het wat rustiger aan, hou me bijna altijd aan de snelheid en als het retedruk is zet ik em gewoon achter een vrachtwagen op de rechterbaan en tuf rustig door en verbaas me over veel van de figuren op de linkerbaan die terwijl het helemaal dicht zit elkaar maar aan het opduwen zijn.
    Als ik inhaal trap ik wel het gas in tot 120.

    En als ik klevers heb dan ga ik gelijk van het gas af en doe er nog eens 10km af, blijven ze dan nog kleven, hup nog langzamer. als ze dan voorbij komen en me the finger geven glimlach ik altijd en steek mijn duim omhoog naar hen!!!

    Waar ik me aan erger is vooral het onodig links rijden......
    Waar ik ook geen reet van snap zijn de mensen die voor de baas onderweg zijn en maar aant racen zijn om ergens te komen. De uren worden namelijk toch betaald en de boetes niet.

    Als je wilt racen koop dan een motor en leef je uit op het circuit zoals ik....
    of ga met je auto naar de Nurburgring/Nordschleife. :lol:

    gr Ton
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    zullen we er maar een ergenissen top tien van maken
    nederlanders kunnen geen auto rijden word me altijd erg duidelijk als ik uit france kom zit iedereen op de linker baan als er twee kilometer verder op een vrachtwagen rijd
    iedereen moet zen weg kunnen vervolgen zal vast ziuniger zijn als we in blokken rijden maar ik ben nou emaal geen kudde dier
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Volgens mijn Deutsche Freunden betekend NL op het kenteken:

    NUR LINKS


    Gr Ton
  • EdEd PPO Burner
    edited February 2007
    Prachtige reacties hier :lol:

    Maar om on-topic te reageren:

    Brede bandjes nemen ook een forse slok meer. Bij de wisseling van de brede zomerbanden naar de smallere winterbanden zit altijd een 10% minderverbuik t.o.v de bredere sloffen.

    Warmrijden: Een diesel is pas economisch alsíe op bedrijfstemperatuur is. Voor de die-hards: Kachel niet eerder aan als de bedrijfstemp. bereikt is.

    Ed :idea:
  • edited February 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ed said:

    Voor de die-hards: Kachel niet eerder aan als de bedrijfstemp. bereikt is.

    Ik heb zo'n gevoel dat ik met warmrijden en spoelen op dino toch nog aardig dino verbruik. Zou dus goed hier aan kunnen liggen.

    Ach, over een paar weken ga ik ook mengen in de dino tank....

    Volgens mij neemt het verbruik ook erg toe boven de 100. En idd, het levert geen z*k op om harder te rijden dan de toegestane snelheid, dus daar is aardig te besparen.

    Tim
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    zuinig rijden:

    fietsen?
    openbaar vervoer? :)
    te voet?

    :lol:
  • EdEd PPO Burner
    edited February 2007
    Zeveneens said:

    zuinig rijden:

    fietsen?
    openbaar vervoer? :)
    te voet?

    :lol:

    Tjop, alleen is wandelen en fietsen niet te doen met een woon-werk ritje van 230km per dag :twisted: .

    Treinen heb ik 1 maand gedaan, maandkaartje van 300 eurie :( , vaak staan in overvolle treinen :( en een extra reistijd van 1,5-2 uur per dag :twisted: . God wat was ik blij dat ik het met de auto kon doen :lol: ....

    Ed :idea:
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    suzuki said:

    Tim zei:Volgens mij neemt het verbruik ook erg toe boven de 100. En idd, het levert geen z*k op om harder te rijden dan de toegestane snelheid, dus daar is aardig te besparen.

    Dit klopt Tim, ik zal hier ff uitleggen hoe het werkt:

    Stel je hebt 50pk nodig om 100 te rijden, als je nu 200 wilt rijden zou je in theorie 100pk nodig hebben.
    In de praktijk werkt het zo niet ivm de luchtweerstand. Elke verhoging in topsnelheid kost je in de praktijk onevenredig extra pk's en dus een hoger brandstofverbruik.

    Denk ook maar eens aan het feit dat een racemotor met 125pk(600) zo'n 265km/u haalt. Een racer met 178pk(1000) loopt ongeveer 305km/u.
    Voor de laatste 40km/u is dus zo'n 53pk nodig, onevenredig veel dus.....

    ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is,

    Groeten Ton
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited February 2007
    suzuki said:

    suzuki said:

    Tim zei:Volgens mij neemt het verbruik ook erg toe boven de 100. En idd, het levert geen z*k op om harder te rijden dan de toegestane snelheid, dus daar is aardig te besparen.

    Dit klopt Tim, ik zal hier ff uitleggen hoe het werkt:

    Stel je hebt 50pk nodig om 100 te rijden, als je nu 200 wilt rijden zou je in theorie 100pk nodig hebben.
    In de praktijk werkt het zo niet ivm de luchtweerstand. Elke verhoging in topsnelheid kost je in de praktijk onevenredig extra pk's en dus een hoger brandstofverbruik.

    Denk ook maar eens aan het feit dat een racemotor met 125pk(600) zo'n 265km/u haalt. Een racer met 178pk(1000) loopt ongeveer 305km/u.
    Voor de laatste 40km/u is dus zo'n 53pk nodig, onevenredig veel dus.....

    ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is,

    Groeten Ton
    Een Bugatti Veyron heeft niet voor niets 1001 pkm nodig om de top van 407 km/uur te halen (zie topgear afgelopen aflevering, nb. met captain Slow aan het stuur.)
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007

    suzuki said:

    suzuki said:

    Tim zei:Volgens mij neemt het verbruik ook erg toe boven de 100. En idd, het levert geen z*k op om harder te rijden dan de toegestane snelheid, dus daar is aardig te besparen.

    Dit klopt Tim, ik zal hier ff uitleggen hoe het werkt:

    Stel je hebt 50pk nodig om 100 te rijden, als je nu 200 wilt rijden zou je in theorie 100pk nodig hebben.
    In de praktijk werkt het zo niet ivm de luchtweerstand. Elke verhoging in topsnelheid kost je in de praktijk onevenredig extra pk's en dus een hoger brandstofverbruik.

    Denk ook maar eens aan het feit dat een racemotor met 125pk(600) zo'n 265km/u haalt. Een racer met 178pk(1000) loopt ongeveer 305km/u.
    Voor de laatste 40km/u is dus zo'n 53pk nodig, onevenredig veel dus.....

    ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is,

    Groeten Ton
    Een Bugatti Veyron heeft niet voor niets 1001 pkm nodig om de top van 407 km/uur te halen (zie topgear afgelopen aflevering, nb. met captain Slow aan het stuur.)
    en bij 100 km/u slechts 50 :)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ook de inwendige wrijving in de motor neemt drastisch toe boven een bepaald toerental. Dat voel je ook vind ik, zelfs bij lage snelheden...
    Waarom hebben niet alle auto's 6 versnellingen? Ik voel dat mijn 1.9 dieseltje met gemak 120 zou kunnen rijden bij 2500rpm...
    Vroeger was het nog erger met die vier versnellingen :lol:

    Grtz
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    soapwater said:

    Ook de inwendige wrijving in de motor neemt drastisch toe boven een bepaald toerental

    Dit ligt aan de boring en slag van je blok, korte, langeslag of overvierkant.
    Is dus niet bij iedereen hetzelfde.


    Gr Ton
  • RoadRunnerRoadRunner PPO Wannabe
    edited February 2007
    Kijk, een beetje PPO-er denkt dus naast zijn portemonnee ook aan ons miljeu ( ik kom uit een veurtreffelijk miljeu) en probeert dus niet alleen milieu vriendelijk maar dus ook zuinig te rijden... :wink:

    Nou heb je zuinig rijden in meerdere uitvoeringen begrijp ik als ik voorgaande threads van dit topic eens doorlees....


    Lijkt mij, in ons overvolle landje niet bepaald bevorderlijk om tijdens de spits op te trekken tot pak em beet 100 km/u en de auto dan weer uit te laten bollen tot 70km/u en dit zo de hele weg blijven herhalen.... Ik zit elke dag minimaal 300 km op de weg en heb inmiddels wel geleerd me niet snel ergens aan te storen, laat staan me op te winden om niets, maar kan me voorstellen dat bovenstaand gedrag op weinig begrip van medeweggebruikers kan rekenen.

    Mijn woon-werk verkeer leg ik af in een Opeltje Combo van 1996, ex- bedrijfsauto van mijn baas, met inmiddels 340.000 km op de klok, met 44 kw en het frontale oppervlak van een Afrikaanse Olifant niet echt het prototype van een zuinigheidswonder.
    Toch ga je als PPO stoker letten op het verbruik, ik ben een redelijk rustige bestuurder, maar wil wel gewoon met het verkeer meekomen.
    Haal met het Combootje dus bij 125 (echte GPS) km/u gemiddeld 17 kilometer met 1 liter, bij temperaturen zoals vandaag (sneeuw en rond het vriespunt) gaat dat naar 1:16,5 valt mij niks tegen want bij 125 km/u heb ik niet al te veel meer over bij mijn bolletje...

    Ik schakel wel redelijk vlot over, (sorry heb geen toerenteller) en haal dus niet door tot hoog in de toeren, maar maak gebruik van het koppel van de motor. Ook anticipeer ik op de weg voor me, laat het gas los als alles verderop in de ankers gaat, of als de matrix-en aanflitsen.
    Verder hou ik de bandenspanning in de gaten, en hou ze aan de harde kant, voor minder rolweerstand. Alleen bij sneeuw of gladheid maak ik ze wat zachter voor meer grip.

    Een collega van me had tot voor kort precies dezelfde auto als ik, opeenvolgende kentekens zelfs, maar hij reed altijd minder zuinig dan de mijne, ligt misschien een beetje aan de brandstofpomp-afregeling, maar vooral aan de rijstijl, en meer of minder gebruik van snelwegen.

    fijne avond verder greetings RoadRunner 8)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007

    Een collega van me had tot voor kort precies dezelfde auto als ik, opeenvolgende kentekens zelfs, maar hij reed altijd minder zuinig dan de mijne, ligt misschien een beetje aan de brandstofpomp-afregeling, maar vooral aan de rijstijl, en meer of minder gebruik van snelwegen.

    Of gewoon een andere pomp.

    Je hebt Saxo's ook met Lucas en Bosch. De Lucas exemplaren zijn iets langzamer op de weg, maar ook gemiddeld 3 km op de liter zuiniger.

    (bron: citroen monteur met een vrouw :shock: in een lucas saxo.)

    Tim
  • fergie PPO Wannabe
    edited February 2007
    Hello Allemaal,

    Ik wilde nog even mijn ervaringen in de stijd gooien als het gaat om zuinig rijden. Ik heb reeds uitgelegd dat een gemiddeld dieseltje een regulatuer heeft (tenzij commonrail). Je bediend dus niet zelf de gasklep. Het is net fly-by-wire, je verteld de computer wat je wilt en de computer vliegt de gewenste manuvre. Zo is het bij de disel met regulateur ook. Je verteld de regulateur welk toerental je wilt en die geeft dan zoveel gas dat het gewenste toerental er ook komt !. Nu even dieper. De meeste werken met een veer en centrifugaal gewichten. Als je het pedaal in trapt span je de veer. De veer trekt aan een hefboom en aan de andere kant van die hefboom trekt de centifugaal combinatie terug. De kracht van die laatste hangt af van het toerental. Als je dus harder met je veer aan de hefboom trekt dan er toeren zijn om die kracht te kompenseren gaat de ook aan dezelfde hefboom verbonden gasklep open !. Komt de motor op toeren en neemt de centifugaal kracht dus toe zal de klep weer dicht gaan. Als de gewenste waarde(toerental) gelijk is aan de gemeten waarde blijft de klep staan.

    Maar, het is een mechanisch regelsysteem. Dat wil zeggen dat het altijd een fout maakt, de fout is nodig om te regelen. Tevens is het zo dat de fout waarde (het verschil tussen gemeten en gewenst dus) middels de verhoudingen van de hefboom enz. met een bepaalde factor wordt versterkt. Dat laatste is bruikbaar !. Het betekend dus dat in plaats van domweg gas te geven waarbij de kraan vol open gaat we net zoveel gas geven en langzaam door trappen dat de kraan niet vol open gaat.

    Als je bij het optrekken gewoon maar veel gas geeft omdat je vandaag nog wil thuis komen trap je onbewust de fout waarde hoog genoeg om die te versterken tot de kraan open tot aan de rookaanslag !. Doe je dat niet kun je volgende resultaat hebben :

    Ik reed Rocky 2.8TDI, 15km naar het werk en weer terug, dus 30Km op een dag. In mijn weg 7 rotondes waarvan 5 weer optrekken tot 80-85.

    Zonder "zuinig rijden" ca 1:8,5 (425 km op 50L dinosap).

    Vervolgens een turbo druk meter in gebouwd om inzicht te krijgen in wat ik deed. Maximaal gaf deze turbo 0,8 bar. Regel gesteld dat ik niet boven de 0,5 uit wilde bij optrekken. Dat leek overigens niet zoveel uit te maken in de 0-80 tijd, 100Pk, 1600Kg. Hierbij bleek dat ik vrijwel direct op ca 485-490Km op de zelfde 50 liter reed. Een beetje meer op de meter letten en leren het op de automatische piloot doen leverde uiteindelijk ca 515 tot 530Km (das dus 1:10.3-1:10,6). op 50 liter.

    Het is gewoon langzaam gas geven en via je achterkant voelen of de auto minder hard trekt en dan weer meer gas geven. Op die manier loopt je "gewenste" niet zoveel voor op de "gemeten" waarde en wordt de kraan niet in de "vollekracht" stand gezet. Heb je en turbo is de genoemde meter een zeer bruikbaar hulpmiddel maar de charade TD die ik nu heb went na ca 2000 km ook al redelijk zonder !. Hier kan ik de turbo goed horen fluiten en dat leverd ook bruikbare feedback.

    Dit verhaal is natuurlijk alleen goed voor de korte ritten, op de snelweg zal je natuurlijk niet veel op trekken. Wat dat optrekken en uitrollen betreft, Brainiac gezien op discovery ?. NIET doen dus, gewoon proberen zo constant mogelijk te rijden. Probeer een economische snelheid te vinden die je past, en niet te veel versnellen (om in te halen bv) veroorzaakt. Als het dus rustig is op de snelweg is 100 prima en heb je niet veel last van de vrachtwagens als je niet naar links kunt. Is het druk zodat je moeilijk naar links kunt dan is het verstandiger om te proberen met de linker baan "mee" te gaan (niet te veel snelheids verschil zodat je vrij makkelijk kunt invoegen) of gewoon tussen de vrachtwagens blijven rijden.

    Groetjes,

    René.

    PS. Ik ben niet rijk maar ik heb de tijd !
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    fergie said:

    Hello Allemaal,

    Ik wilde nog even mijn ervaringen in de stijd gooien als het gaat om zuinig rijden. Ik heb reeds uitgelegd dat een gemiddeld dieseltje een regulatuer heeft (tenzij commonrail). Je bediend dus niet zelf de gasklep. Het is net fly-by-wire, je verteld de computer wat je wilt en de computer vliegt de gewenste manuvre. Zo is het bij de disel met regulateur ook. Je verteld de regulateur welk toerental je wilt en die geeft dan zoveel gas dat het gewenste toerental er ook komt !. Nu even dieper. De meeste werken met een veer en centrifugaal gewichten. Als je het pedaal in trapt span je de veer. De veer trekt aan een hefboom en aan de andere kant van die hefboom trekt de centifugaal combinatie terug. De kracht van die laatste hangt af van het toerental. Als je dus harder met je veer aan de hefboom trekt dan er toeren zijn om die kracht te kompenseren gaat de ook aan dezelfde hefboom verbonden gasklep open !. Komt de motor op toeren en neemt de centifugaal kracht dus toe zal de klep weer dicht gaan. Als de gewenste waarde(toerental) gelijk is aan de gemeten waarde blijft de klep staan.

    Maar, het is een mechanisch regelsysteem. Dat wil zeggen dat het altijd een fout maakt, de fout is nodig om te regelen. Tevens is het zo dat de fout waarde (het verschil tussen gemeten en gewenst dus) middels de verhoudingen van de hefboom enz. met een bepaalde factor wordt versterkt. Dat laatste is bruikbaar !. Het betekend dus dat in plaats van domweg gas te geven waarbij de kraan vol open gaat we net zoveel gas geven en langzaam door trappen dat de kraan niet vol open gaat.

    Als je bij het optrekken gewoon maar veel gas geeft omdat je vandaag nog wil thuis komen trap je onbewust de fout waarde hoog genoeg om die te versterken tot de kraan open tot aan de rookaanslag !. Doe je dat niet kun je volgende resultaat hebben :

    Ik reed Rocky 2.8TDI, 15km naar het werk en weer terug, dus 30Km op een dag. In mijn weg 7 rotondes waarvan 5 weer optrekken tot 80-85.

    Zonder "zuinig rijden" ca 1:8,5 (425 km op 50L dinosap).

    Vervolgens een turbo druk meter in gebouwd om inzicht te krijgen in wat ik deed. Maximaal gaf deze turbo 0,8 bar. Regel gesteld dat ik niet boven de 0,5 uit wilde bij optrekken. Dat leek overigens niet zoveel uit te maken in de 0-80 tijd, 100Pk, 1600Kg. Hierbij bleek dat ik vrijwel direct op ca 485-490Km op de zelfde 50 liter reed. Een beetje meer op de meter letten en leren het op de automatische piloot doen leverde uiteindelijk ca 515 tot 530Km (das dus 1:10.3-1:10,6). op 50 liter.

    Het is gewoon langzaam gas geven en via je achterkant voelen of de auto minder hard trekt en dan weer meer gas geven. Op die manier loopt je "gewenste" niet zoveel voor op de "gemeten" waarde en wordt de kraan niet in de "vollekracht" stand gezet. Heb je en turbo is de genoemde meter een zeer bruikbaar hulpmiddel maar de charade TD die ik nu heb went na ca 2000 km ook al redelijk zonder !. Hier kan ik de turbo goed horen fluiten en dat leverd ook bruikbare feedback.

    Dit verhaal is natuurlijk alleen goed voor de korte ritten, op de snelweg zal je natuurlijk niet veel op trekken. Wat dat optrekken en uitrollen betreft, Brainiac gezien op discovery ?. NIET doen dus, gewoon proberen zo constant mogelijk te rijden. Probeer een economische snelheid te vinden die je past, en niet te veel versnellen (om in te halen bv) veroorzaakt. Als het dus rustig is op de snelweg is 100 prima en heb je niet veel last van de vrachtwagens als je niet naar links kunt. Is het druk zodat je moeilijk naar links kunt dan is het verstandiger om te proberen met de linker baan "mee" te gaan (niet te veel snelheids verschil zodat je vrij makkelijk kunt invoegen) of gewoon tussen de vrachtwagens blijven rijden.

    Groetjes,

    René.

    PS. Ik ben niet rijk maar ik heb de tijd !

    Zoals ik al eerder al zei, ik rijd 6x per week dezelfde weg met een vrachtwagen dus en het scheelt erg veel om de auto uit te laten rollen. Het duurt namelijk meer dan 2 kilometer voor de auto van 80 terug op 0 is en ik dus geen druppeltje diesel verbruik. Als ik constante snelheid blijf rijden met niet teveel wind rijd ie 1 op 4. Daarnaast heb ik geprobeerd met de blik op de turbometer (maximaal 1,4 bar overdruk) te rijden en dan duurt het zoveel langer eer ik op snelheid ben, dat ik uiteindelijk alsnog meer brandstof verbruik. En als ik beladen ben, heb ik toch echt alle 340 paarden nodig om uberhaupt in de buurt van de 80 te komen. Dus als ik weet dat ik een stuk binnendoor of snelweg heb waar ik een tijdje kan blijven rijden, gaat het gas erop zodat ik zo snel mogelijk op 80 ben en zo min mogelijk hoef te schakelen (van de 12 versnellingen gebruik ik er dan maar 5 of 6 leeg en 8 vol tegen 10/11 als ik met een eitje op het pedaal rij)

    Nu is dit wel een iets grotere schaal natuurlijk en heb je het over 3 of 4 tienden verbruik, maar om te laten zien dat het wel degelijk scheelt, voldoet dit prima. Die tienden verschil (3,0 of 3,3) zijn toch al snel een procent of 10!!!

    Dus uit laten rollen, zsm naar kruissnelheid en versnellingen overslaan (een diesel heeft meestal power zat) scheelt gewoon.
  • fergie PPO Wannabe
    edited February 2007
    Miglowie said:



    Zoals ik al eerder al zei, ik rijd 6x per week dezelfde weg met een vrachtwagen dus en het scheelt erg veel om de auto uit te laten rollen. Het duurt namelijk meer dan 2 kilometer voor de auto van 80 terug op 0 is en ik dus geen druppeltje diesel verbruik. Als ik constante snelheid blijf rijden met niet teveel wind rijd ie 1 op 4. Daarnaast heb ik geprobeerd met de blik op de turbometer (maximaal 1,4 bar overdruk) te rijden en dan duurt het zoveel langer eer ik op snelheid ben, dat ik uiteindelijk alsnog meer brandstof verbruik. En als ik beladen ben, heb ik toch echt alle 340 paarden nodig om uberhaupt in de buurt van de 80 te komen. Dus als ik weet dat ik een stuk binnendoor of snelweg heb waar ik een tijdje kan blijven rijden, gaat het gas erop zodat ik zo snel mogelijk op 80 ben en zo min mogelijk hoef te schakelen (van de 12 versnellingen gebruik ik er dan maar 5 of 6 leeg en 8 vol tegen 10/11 als ik met een eitje op het pedaal rij)

    Nu is dit wel een iets grotere schaal natuurlijk en heb je het over 3 of 4 tienden verbruik, maar om te laten zien dat het wel degelijk scheelt, voldoet dit prima. Die tienden verschil (3,0 of 3,3) zijn toch al snel een procent of 10!!!

    Dus uit laten rollen, zsm naar kruissnelheid en versnellingen overslaan (een diesel heeft meestal power zat) scheelt gewoon.

    Hello Daar,

    Ik bedoelde het verhaal, optrekken naar 80, weer uitrollen tot 60 en dan weer optrekken enz. Dat is volkomen larie.

    Dat je met je vrachtwagen de PK's nodig hebt om een beetje normaal te rijden als je beladen bent is natuurlijk niet vreemd. Als ik 3 ton achter de rocky had hangen trapte ik ook wel door, dan had ik het wel nodig om een beetje mee te komen. Echter, als je alleen de auto had was dat totaal niet nodig om vrijwel even vlot te rijden. En zoals ik reeds schreef is daar dus veel mee te winnen zonder flink in prestatie te moeten inleveren. Het voorbeeld, na 1 van mijn rotondes op ca 300m lag een T kruising waar ik dan rechtdoor op reed, 80Km weg. Gewoon trappen maar leverde 80 op ter hoogte van het verdrijvingsvlak voor linksaf, en "met beleid" zo ongeveer terhoogte van de weg of iets er na als ik tegenwind had. Dus veel in prestatie hoefde ik niet in te leveren om gewoon tot 125 Km per tank meer te kunnen rijden !.

    Groetjes,

    René de Bruin.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ik ben toch maar weer afgestapt van dat 90-100 rijden en doe weer 130 op de snelweg. Maar, ik heb wel enorm op mijn rijstijl gelet. Vandaag was de tank bijna leeg en.... Gezakt van 6.3l/100km naar 5.9l/100km. Het maakt dus toch wat uit. Ik heb overigens normaal woon/werk verkeer gedaan zoals gewoonlijk. Geen abnormale stukken snelweg ofzo.
    Positief dus!!

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hey,

    Van de week een nieuwtje gehoord. Er schijn iemand afgestudeerd te zijn op een slimme manier van zuinigheid.

    Een stukje elektronica, die alleen de dynamo belast als je het gas loslaat, afremd, ed.

    Zo laad ie alleen wanneer je geen brandstof stookt en help je vaart minderen. Nu wachten of het ooit in productie komt.

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Tim said:

    Hey,

    Van de week een nieuwtje gehoord. Er schijn iemand afgestudeerd te zijn op een slimme manier van zuinigheid.

    Een stukje elektronica, die alleen de dynamo belast als je het gas loslaat, afremd, ed.

    Zo laad ie alleen wanneer je geen brandstof stookt en help je vaart minderen. Nu wachten of het ooit in productie komt.

    Tim

    Dat ze daar niet eerder op gekomen zijn... Treinen en trams maken daar ook gebruik van. De motor helpt afremmen en wekt terug elektriciteit op die naar het net gestuurd wordt. Ik heb ook iets gehoord over elektrische mijntrucks die tijdens het afdalen van een helling met zware lading opladen en op de terugweg met de opgeslagen energie weer de berg oprijden. Maar... er moet wel wat intelligentie mee gepaard gaan want wat als je heel lang op de autostrade rijdt? Je accu zal al snel leeg zijn.

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    soapwater said:

    Maar... er moet wel wat intelligentie mee gepaard gaan want wat als je heel lang op de autostrade rijdt? Je accu zal al snel leeg zijn.

    Grtz

    Volgens mij valt dat wel mee, bij het bereiken van een bepaalde ondergrens wordt alsnog de dynamo normaal ingezet. Techiek om die ondergrens te bewaken wordt al jaren in campers ed gebruikt.

    Het levert trouwens maar een paar procent op, maar alle beetjes helpen.

    Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    soapwater said:

    Ik ben toch maar weer afgestapt van dat 90-100 rijden en doe weer 130 op de snelweg.
    Grtz

    1 boete en je gemiddelde is geflopt naar dieptepunt.

    Als topscoorder bij het CJIB weet ik als geen ander dat boete vrij rijden de eerste stap is naar echt zuinig rijden.
    Aantal boetes voor de cruisecontrol 4x ....
    Aantal boetes na de cruise control nog 0.

    Drappie
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    [quote=Lord Drappo]
    soapwater said:

    Ik ben toch maar weer afgestapt van dat 90-100 rijden en doe weer 130 op de snelweg.
    Grtz

    1 boete en je gemiddelde is geflopt naar dieptepunt.



    130 op de teller welteverstaan (praktisch 120 dus (ongeveer))

    Grtz
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2011
    Oud topic ff kicken als veelrijder. (nu een 70 k per jaar, ervoor als koerier 150-170k per jaar. )

    Zuinig rijden tip 1:

    Zet je banden op maximale spanning die toegelaten is door de bandenfabrikant. Ja, je verliest een beetje grip, maar er is nog meer dan grip over tegen de snelheden die je mag rijden. Ook als je 20 of 30 harder gaat rijden is het wat grip niveau betreft geen probleem. Merk je teveel overstuur/ onderstuur op, dan pas je de druk op de banden op de voor of achteras een paar tienden bar aan. brengt ongeveer 5-10% op in alle omstandigheden

    Zuinig rijden tip 2:

    Als je cruisecontrol hebt, gebruik hem op de autostrade, of waar mogelijk. Mijn ideale kruissnelheid bleek tussen de 110-115 chrono te liggen. Amper tijdsverschil met 130-140 PROBEREN aan te houden, en een duidelijk merkbaar verbruiksverschil van een 5-10 % tov 130-140. Ik reed gemiddeld aan een 100 per uur chrono (tankstops bv inbegrepen), en er waren er niet veel sneller als mij...

    Zuinig rijden tip 3:

    Auto zoveel mogelijk laten uitbollen. Ja, in versnelling remt hij af en spuit hij geen brandstof in, maar als ik 300-400 meter voor verkeerslichten zie dat ze op rood gaan, dan kan ik best in neutraal uitbollen, anders kom ik waarschijnlijk ervoor al stil te staan. trouwens aan auto verbuikt in neutraal meestal slechts 0.5-1 liter per uur, dus beter langer uitbollen in neutraal dan korter afremmen op de motor. Een groot aandachtspunt is ook dat je moet trachten proberen om NIET stil komen te staan, dit kost veel energie om terug in beweging te komen. Als je ooit een auto hebt vooruitgeduwd dan weet je wel wat ik bedoel. ALs ie rolt kost het veel minder moeite om hem verder in beweging te houden.
    Verder: probeer om bochten eens wat snelelr te nemen. Is misschien niet een tip die veiliger is... maar wel plezant en het helpt effectief om zuiniger te rijden.


    Zuinig rijden tip 4:

    Gewicht: heeft zo goed als geen invloed als het voor een lange autostraderit is. integendeel, als je goed beladen bent, (bv 500 kg in een caddy) dan zakt ie wat door zn veren en gaat ie zuiniger rijden. In start stop stadsverkeer kan je best elke kg vermijden.

    Zuinig rijden tip 5:

    Ecobandjes. halen ook wel een 3-5% uit.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    nice tips!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Ja idd... op zich logisch..maar fijn dat iemand ook eens nameet wat het doet...en tevens sta je er soms gewoon nie bij stil. Merk idd ook weinig verschil qua verbruik..ook al ligt er een 180L tank nu in.. alleen wrs met stoplicht sprintjes mss.

    Thnx!

    Greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Hoi Sandman,

    Ben het niet helemaal met je eens.
    Mijn banden spanning is 2,5 atm.
    Maar mijn band max is denk ik 3,5 atm (misschien zelfs 4,0).

    Als ik hem op 3,5 zou zetten heb ik wel minder weerstand :p,
    maar heb veel meer slijtage, en wel in het midden van de band.
    Ik hou hem dus liever op de 2,5 bar.

    Met de cruisecontrol ben ik het nu wel eens (50+ ;)).
    Maar vroeger reed ik heel strak op zeg 115km/u (
Sign In or Register to comment.