Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

DELETED

edited December 2007 in Politiek
DELETED

Comments

• RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited February 2007
    ik heb de verwaming 5minuten op 30°gezet :twisted: :twisted:

neuh, ik wist niet eens dat het was...
    Hoorde da er 2.xx%minder verbruik was, die 5 minuten.

Helpen zal het niet doen, maar voor de "moraal" is het idd wel een goed initiatief...
  • edited February 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    jep zelfs 7min :) (schermen van de PC gaven genoeg licht, was't uur uit het oog verloren :) )
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Rubenbx said:

Helpen zal het niet doen, maar voor de "moraal" is het idd wel een goed initiatief...

Nee er was juist geen verschil merkbaar, zoals elke donderdagavond rond de 13.000 megaWatt

http://frontpage.fok.nl/nieuws/73004
    edited February 2007
    frenkck said:

Rubenbx said:

Nee er was juist geen verschil merkbaar, zoals elke donderdagavond rond de 13.000 megaWatt

http://frontpage.fok.nl/nieuws/73004
    in NL maar Ruben spreekt voor belgië :)
    edited February 2007
    Q-music liegt niet :twisted: (meestal toch :lol: )
  • EdEd PPO Burner
    edited February 2007
    Dus we hoeven niet echt een geboortegolf te verwachten over 9 maanden begrijp ik al.....

Ed :idea:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ed said:

Dus we hoeven niet echt een geboortegolf te verwachten over 9 maanden begrijp ik al.....

Dan moet ik nog even m'n best gaan doen... :lol: :lol: :o
    edited February 2007
    Ed said:

oefenen dat wel :) maar euh... the real deal, nu even niet :)
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2007
    hoeveel kost opstartende verlichting ook al weer? geloof dat tl net zo veel vraagt als voor 4 uur branden. blijft er nog een hoop verlichting over die n kwartier nodig heeft om op te warmen en af te koelen...

als die actie nu eens 5 uur had geduurd zou ik t aardig vinden, maar dit sloeg dus echt nergens op! gelukkig dacht het grootste deel van nederland er ook zo over, zijn er al cijfers uit het buitenland van NA die 5 minuten?

pc of tv aan gehouden? valsspeler! volgende keer hoofdschakelaar om!
    edited February 2007
    Martijn said:

hoeveel kost opstartende verlichting ook al weer? geloof dat tl net zo veel vraagt als voor 4 uur branden. blijft er nog een hoop verlichting over die n kwartier nodig heeft om op te warmen en af te koelen...

als die actie nu eens 5 uur had geduurd zou ik t aardig vinden, maar dit sloeg dus echt nergens op! gelukkig dacht het grootste deel van nederland er ook zo over, zijn er al cijfers uit het buitenland van NA die 5 minuten?

pc of tv aan gehouden? valsspeler! volgende keer hoofdschakelaar om!

ik denk dat het opstarten van mijn beide beelbuizen meer energie vraagt dan het opstarten van die luttele spaarlampjes in mijn duistere vertrek...
    Zodoende heb ik maar de volle 7 minuten mijn bureaulampje uitgelaten...
    Laten we veronderstellen uit symbolische daad...

Ik heb mijn steentje al bijgedragen door mijn benzine vreter de deur uit te gooien en een goede nieuwe fiets aan te schaffen ;)
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited February 2007
    Dat ene spaarlampje van 11 watt welke ik normaal heb brande op het moment dat ik thuis ben, zet geen zoden aan de dijk. Derhalve heb ik het maar laten branden.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ik vond vijf voor acht een rare tijd, dus ik heb mijn licht één voor twaalf maar uitgedaan. Fijn dat van Geel ook de oproep deed. De man die zoveel voor het milieu had kunnen doen.
  • pieter PPO Master
    edited February 2007
    wij hebben enkel olielampen en die mochten blijven branden als er maar geen fossiele lampolie in zat :idea: wij gelukkig 8)
    edited February 2007
    pieter said:

wij gelukkig 8)

Gelukkig!

Ik heb het licht uitgedaan van 23 tot 6.30!!

Dat moeten ze gemerkt hebben, al hebben we maar 2 gloeipeertje en de rest ook 11 wattertjes...

Cheers,
    Tim
  • edited February 2007
    DELETED
  • Bokkum PPO Addict
    edited December 2007
    Martijn said:

hoeveel kost opstartende verlichting ook al weer? geloof dat tl net zo veel vraagt als voor 4 uur branden.

Zakjapanner erbij gepakt, want geloven doen we in de kerk en de dommen onder ons óók nog in de regering.

We nemen een 30Watt TL als voorbeeld en gebruiken de oeroude formule Volt X Ampere = Watt.

4 (uur) X 30Watt = 120Wh
    Opstarttijd 2 seconden vraagt dan 60Watt per seconde.
    3600(sec) X 60 = 216000Wh
    216000Wh : 240Volt = 900 Ampere.

Tikkie te hoog gegrepen voor een leidinkje van 1,5 mm2 vermoed ik. :roll:

Mvg, Leo.:D
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    'Tuurlijk, dat verhaal over die TL's is grote BS :?
    edited December 2007
    Er klopt iets niet aan de berekening hoor ;)

er worden ezels en kalveren in gekruist...

Een 30W lamp die 4 uur brandt verbruikt 120Wh...
    Dus: 4h x 30W (= J/s) x 3600s = 432000 J (joule)

Bij het opstarten dat stel 2 seconden duurt en 60W zou trekken?:

2s x 60W (= J/s) = 120 J

Vijf minuten licht uit doen wanneer het normaal 4u zou branden:

300s x 30W = 9000J - 120J van extra start: 8880J uitgespaard.

eigenlijk peanuts ivglm wat je op die vier uur verbruikt...
    maar in het begin van dit topic ging het over een symbolische daad, niet over een spaarmaatregel :)
  • Bokkum PPO Addict
    edited December 2007
    Je maakt er een zooitje van Tjorque. :roll:

Ik probeer te bewijzen dat de opmerking van Martijn: "hoeveel kost opstartende verlichting ook al weer? geloof dat tl net zo veel vraagt als voor 4 uur branden." niet kan kloppen vanwege de enorm hoge stroom die er dan in die twee opstartseconden zou moeten lopen.

En omdat dat dus niet kan, hoef je er ook geen besparingsberekening op los te laten.
    Die trouwens ook niet klopt wbt dat opstartgedeelte, want die is namelijk 60Wh per seconde, oftewel 216000 J.

Mvg, Leo.:D
    edited December 2007
    Wat'n misleidende gegevens :lol: :lol:

[quote=een beetje googelen]Bij het starten van een spaarlamp loopt een startstroom van maximaal 25A, gedurende 80 µs.

Dus (omdat ik nu eenmaal gemakkelijker in Joules denk dan in Wh's... ikke simpele jonge :) )

25A (lijkt wel erg veel) x 230V x 0,08s = 460J

en dus een piepkleine fractie van de 432000J die ik eerder berekende :)

Zo vind ik dat veel overzichtelijker...
    :lol: :lol:
  • Bokkum PPO Addict
    edited December 2007
    Leg mij nou nog eens in dummietaal uit wat er niet aan mijn berekening klopt?
    Want al noem je het Groenlandse bananen, Japanse druiven, Wh of Joules, energie is energie.

Mvg, Leo.
    edited December 2007
    Ik neem terug dat het niet klopt bokkum.
    Omdat ik in eerste instantie omdat ik begrepen had dat de startpiek 60W was over 2seconden rekende ik iets helemaal anders voor.

Maar ik zeg wel dat IK het niet duidelijk vind omdat je eenheden niet overal wiskundig gezien correct zijn.
    Als je pietje precies wilt uithangen moet je het ook goed doen hé... ;)

Als ik in joules denk dan reken ik dat zo voor:

432 000 J (verbruik van 4 uur) zou, gesteld dat het 2s duurt om te starten, betekenen dat je in een seconde 216 000J door je draadje moet halen.

216 000 J/ 1s = 216 000W

216 000W / 230V = 939A

Je berekeningen zijn dus inderdaad juist. Ik heb gewoon een iets andere manier van denken. (Ben niet zo goed met die Wh's die vind ik erg verwarrend :) )
  • Bokkum PPO Addict
    edited December 2007
    Dacht al dat je er een zooitje van maakte.. :wink:

Maar als ik zo vrij mag zijn: Je zit te mieren**ken.
    Het enige verschil in onze berekening is dat jij het door 230Volt deelt, en ik door de 240Volt die hier gangbaar is.
    Wiskundig is er dus helemaal niks fout aan.
    Verder gebruik jij Joules omdat je dat zo geleerd hebt, en ik Wh omdat ik dat zo geleerd heb. Het is alletwee hetzelfde, alleen de naam is anders. Lekker belangrijk.. :?

Ik heb nergens geschreven dat ik de Pietje Precies uithang, dus mag je die domme opmerking ook wel inslikken.

Beste Tjorque, je kan van mij best gelijk krijgen, maar dan moet je wel gelijk hebben.
    En dat heb je in dit geval niet. :wink:

Vriendelijke groetjes, Leo.:D
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2007
    Mooi. Nu aan de hand van jullie geklooi met mooie berekeningen had ik een vraagje. Er wordt altijd gezegd dat het goedkoper is om een TL te laten branden dan hem 'even' uit te doen ( 5 min., 30 min., een uur afwezigheid) en dan weer te starten. Na hoeveel sec. of minuten is het rendabel om een TL 'even' uit te doen. Dan is de opstartstroom minder dan de stroom nodig om een bepaalde tijd te branden.
    Succes en ik hoor het wel,
    Douwe.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Heren heren toch,
    Wat een discussie om een tl-buis zeg. Uit verbuikt ie zowieso minder energie als aan, vaak aan en uit-zetten verkort de levenduur, die ook weer een zekere spreiding vertoont. Dus als je al de kosten mee zou nemen (buis, starter zelfs slijtage aan de schakelaar) dan nog is het maar een benadering van de werkelijkheid. Laat je wat uit je handen vallen doordat je in het donker even naar binnen loopt en dat gaat kapot ben je zowieso al meer geld kwijt dan je waarschijnlijk ooit zult besparen.
    TL-buizen en spaarlampen zijn voordelig voor die ruimten waar het licht langere tijd brandt, dus laat hem gerust branden, en als dat niet het geval is draai er dan gewoon een peertje in net zoals op de WC.

Groet,
    Ingmar
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2007
    Door 230 V delen is toch juist hoor :wink:

Quote wikipedia : Om de spanningen die in diverse landen gebruikt werden te harmoniseren is in Europa (in CENELEC-verband) besloten geleidelijk de spanning op het lichtnet overal naar 230 volt te brengen. Voor Nederland betekent dit dat de spanning de afgelopen jaren verhoogd is van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/-10%

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
    edited December 2007
    Raaf,

En dan nog klopt het niet. In de praktijk (inmiddels (nog maar) 6jr) heb ik nog nooit 230 gemeten.

Het is meestal tussen de 226-228Volt, om maar verder te mieren....

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited December 2007
    Nu je het zegt ja...... ik heb eigenlijk ook nooit hoger dan 228 V gemeten.
    En 400 tussen 2 fases lukt dan ook niet hé >> stelletje oplichters ;)
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    pjotter said:

en wbt oplichters:je betaald wat je verbruikt.

Hehehheh, straks met de genset op ppo ga ik hun oplichten :mrgreen:

Lekker veel blindstroom trekken :lol: Dat meet de meter niet :idea:

Tim
  • Bokkum PPO Addict
    edited December 2007
    Grinnn, het wordt blijkbaar tijd om hier een nieuwe multimeter aan te schaffen want het ding geeft blijkbaar te veel aan..
    Verder ben ik het geheel eens met de mensen die het gemiereneuk vonden, want dat was het de laatste postings ook.:wink:

Verder zal het hele milieuvraagstuk mij een zorg zijn, want dat draait toch alleen maar om politieke macht en geld en dient mijn tijd wel uit.

Tot in de IJstijd of wat ze over een paar jaar weer verzinnen,

mvg, Leo.:D
    edited December 2007
    Tjorque said:

25A, gedurende 80 µs.
    25A x 230V x 0,08s = 460J

80 µs = 0,00008 s. :wink:
    Hoezo gemiereneuk??? dat is factor 1000 man!!! :wink:

Hier in Venlo heb ik 221 V, was ooit zelfs maar 206 of zo.
    edited December 2007
    :) weer een onteerde mier...

Maar je hebt gelijk... In dat geval spreken we dus over 0,460 J startenergie.
    Vind ik wel best laag precies?
    edited December 2007
    Waar heb je die µ vandaan?
    Ik heb hier de ² en de ³ en de €, ¼, ½, ° en de × ?
  • EdEd PPO Burner
    edited December 2007
    Vandaag een kwartier het licht uitgedaan. Reden: Co2 compensatie voor de enorme scheet die ik vanmorgen liet bij het opstaan :? .

WAAAAAAAANNNNNNNNNNZZZZZZZZZZIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNN

edited December 2007
    België is Azerty toetsenbord, daar staat µ op maar niet die 1/4de enzo.
Sign In or Register to comment.