Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

DELETED

edited February 2007 in Algemene Techniek
DELETED

Comments

  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Pj&stokers,

    Ik heb geen WT2 van Jansen, maar wel de poelheizer van Emrich. Poelheizer geinstalleerd zonder clixers, dus (handmatig) continu knallen.

    Ongeveer zelfde resutlaten op dino:
    - koude start bij +/- 6 graden
    - 4 km met 2 gloeiers 20-25 graden
    - 10km met 2 gloeiers 40-45 graden

    Daar blijft ie zowat hangen. Sensor zat 10 cm na de poelheizer, geisoleerd ed op een stukje dunwandig kunstof buis.

    Op ppo met de ww-uit temp van 80 graden komt ie met poelheizer tot 95 graden pomp in. Deze laatste is gemeten bij stilstand stationair toerental.

    Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    precies...ik heb ook de poelheizer en deze heeft van binnen een labyrint waardoor de PPO loopt. Het labyrint wordt verwarmd.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    mannen das niet echt iets om een conclusie uit te kunnen trekken.
    meet de ingaande temp en de uitgaande temp van de WT2 en de poelheizer. Laatste heb ik laatst in topic van tim gezet.
    Op die manier kan je zien wat het rendement is van de elec ww.
    bij poelheizer kan je stellen dat deze er 15 tot 20C bij de de temp van de inkomende PPO opknalt. oop basis van 2 gloeikaarsen gemeten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    ericzwiep said:

    mannen das niet echt iets om een conclusie uit te kunnen trekken.
    meet de ingaande temp en de uitgaande temp van de WT2 en de poelheizer. Laatste heb ik laatst in topic van tim gezet.
    Op die manier kan je zien wat het rendement is van de elec ww.
    bij poelheizer kan je stellen dat deze er 15 tot 20C bij de de temp van de inkomende PPO opknalt. oop basis van 2 gloeikaarsen gemeten.

    Op basis van je reactie toen mijn sensoren op dezelfde manier geplaatst en goed proberen te meten. Kom tot dezelfde conclusie. 15 graden vermeerdering moet lukken, 20 graden tops. Die 15 graden bereikt ie ongeveer na 4 km (80km/h) bij 6 graden buiten.

    Cheers,
    Tim
  • edited February 2007
    DELETED
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    pjotter said:

    valt dus zwaar tegen zo n poelheiser.

    Als er nog 15 graden bovenop de 70 / 75 graden van je WW komt is het anders best lekker hoor! Ik kan het wel gebruiken met mijn dikke WVO.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    pjotter said:

    valt dus zwaar tegen zo n poelheiser.

    das wel weer ff kort door de bocht he :wink:
    nog maar es uitleggen. WW of die nu elec is of op koelwater heeft maar een bepaalt rendement om de ingaande PPO met enkele graden omhoog te knallen. Afhankelijk van doorstroomsnelheid en van het contactoppervlak. Ik vind de 15 a 20C van een poelheizer niet verkeerd en zie dit ook louter alleen als voorverwarmer in mijn setup.
    Die K5 van mij destijds had een enorme warmtebuffer en 2meter doorvoer. Ja die knalde er veel meer bij op.
    dus einstein wel ff relativeren :roll:

    iemand meetwaarden van die wt2?
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Ik kan eens kijken als ik ga beginnen met de ombouw of die poelheizer niet efficienter gemaakt kan worden. Heb beschikking op school en werk tot CNC frees en op mijn werk (metaalbewerkingsbedrijf) mag ik in vrije uurtjes gewoon lekker prutsen. Misschien dat ik eens de tijd neem om een eigen poelheizer te maken van puur koper en een langere doorloopbaan dan de huidige.

    Uiteraard zal ik er eerst wat natuurkundige formules op los laten hoe efficient deze is qua warmte afgifte, want als alle warmte van de gloeikaarsen al optimaal wordt opgenomen in de brandstof is er ook weinig efficienter aan te maken. Dan moet er gewoon nog een extra gloeikaars in wil je het warmer krijgen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hey,

    In principe is de poelheizer/WT2 best efficient. Ze stopt er "maar" 200 Watt in en bereikt daarmee een redelijke tempverhoging.

    Zou je van een dergelijke voorverwarming meer willen, moet je gewoon meer energie toevoegen (=evenredig met het contact opp).

    Je koelwater WW is immers ook 2kW oid.... Die is wel afdoende. Maar dan krijg je het probleem, waar haal je 240 Ampere vandaan in je auto.

    Ik denk niet dat elektrisch voorverwarmen de oplossing is. Kzie het meer als antiklonter-filter en hulp bij koude start oplossing. Daarvoor werkt het prima.

    Maar we dwalen off-topic, het ging om de WT2-achtigen en de echte temperaturen die we daarmee bereiken.

    Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Tim uit je 2de accuutje van 235 A/h ?
    Diodeblokje ertussen en dan kan de K5 van Zwiep en de Poelheizer wel ff op sudderen hoor.


    :roll:
  • edited February 2007
    DELETED
  • edited February 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hey mannuh,

    M'n poelheizertje gaat veranderen van eigenaar, daarom vanavond nog even een testje gedaan. Het was 7 graden buiten.

    Opstelling: Vat vol schone kzo -> hardy pomp -> poelheizer continu bedrijf -> 30cm brandstofleiding -> Leeg vat -> kwikthermometer met punt in de uitstromende ppo.

    Voeding voor het alles van onder de motorkap. Resultaten:
    0 seconden -> 8 graden
    30 seconden -> 12 graden
    1 minuut -> 17 graden
    1:30 minuten -> 21 graden
    2 minuten -> 24 graden
    2:30 minuten -> 27
    3 minuten -> 30 graden
    4 minuten -> 33 graden
    Daar bleef ie hangen tot 6 minuten, toen zijn we gestopt.

    En nee drappie, geen foto's moest de stopwatch van de telefoon gebruiken en het regende, waaide en was koud tegelijk....

    Cheers,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Tim, heb je er een idee van hoe warm de poelheizer wordt zonder clixon? Niet té warm? Het moet veilig blijven hé...
    Is het een goed idee om de siraï-klep voor de aanvoer op de poelheizer te monteren? Zo wordt die mee warm. Of zal het de moeite misschien niet zijn?

    Grtz
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007

    Voeding voor het alles van onder de motorkap. Resultaten:
    0 seconden -> 8 graden
    30 seconden -> 12 graden
    1 minuut -> 17 graden
    1:30 minuten -> 21 graden
    2 minuten -> 24 graden
    2:30 minuten -> 27
    3 minuten -> 30 graden
    4 minuten -> 33 graden
    Daar bleef ie hangen tot 6 minuten, toen zijn we gestopt.

    Das niet slecht gezien de condities:
    Aanvangstemperatuur 7 graden (dus niet vooraf het ALU blok opgewarmd?)
    Hoeveel liter vloeistof verpompt naar 6 minuten?
    toch naar 6 minuten een verschil van 33-7=26 graden bij continu belast.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    soapwater said:

    Niet té warm? Het moet veilig blijven hé...
    Is het een goed idee om de siraï-klep voor de aanvoer op de poelheizer te monteren? Zo wordt die mee warm. Of zal het de moeite misschien niet zijn?
    Grtz

    Hij zal niet te warm worden, zolang er ppo loopt. Anders waarschijnlijk wel hè. Ik heb mijn inline filtertje geinspecteerd na 2 maanden continu poelheizer gebruik (tot de ww op 70 graden zat). Geen enkel kooltje te bekennen. Ik denk dat het wel nut heeft je klep eraan te monteren, mijn montageplaat werd ook altijd flink warm. Zorg dat je dan wel de max clixon (130 graden of 100 oid) gebruikt, want de klep en spoel kunnen geloof ik maar 150 graden aan.
    ericzwiep said:

    Aanvangstemperatuur 7 graden (dus niet vooraf het ALU blok opgewarmd?) Hoeveel liter vloeistof verpompt naar 6 minuten?

    Het alublok was ook garage temp (zal dus ook ongeveer 7-8 graden geweest zijn. Er was ongeveer 2-3 liter verpompt.

    Cheers,
    Tim
Sign In or Register to comment.