Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

l300 4x4 slecht starten

loodsleper PPO Newbie
edited June 2007 in Oosterse merken
In het proces van achterstallig onderhoud de volgende stap...

Koud starten op dino, temperatuur maakt niet uit, motor wil alleen blijven lopen als je een streepje gas bij geeft.
na 10 seconden bljift i wel stationair lopen maar erg onrustig en met veel schudden, na een paar minuten is dat over.
Met 15/85 zbo/dino bij 5 graden of 30/70 boven 10 graden precies de zelfde symptomen.
Verder trek i vlot van zijn plaats maar rijd niet harder dan 125 ( 115 echte km) en eenmaal warm loopt de motor prima stationair.
daarom wil ik niet het stationair toerental verhogen. Voor mijn gevoel is dat niet de juiste oplossing.

Volgende gedaan:
- gloeikaarsen gedemonteerd en laten controleren waren ok
- verstuivers gedemonteerd en laten controleren waren gaar en zijn gereviseerd, brengt lichte verbetering (wel van 1:7,5 naar 1:9,5)
- luchtfilter vervangen
- dieselfilter vervangen
- motorolie + filter vervangen met winter visco volgens aanwijzing mitsubishi
- tank schoon gemaakt en brandstofleiding vervangen van 8 naar 10 mm.

Na onderzoek op het forum en internet......

Kan ik niet vinden of de kaarsen nog na (moeten) gloeien en waar de regeleenheid daarvoor zou moeten zitten.

Zou het kunnen zijn dat de timing van de pomp aangepast moet worden. Het is een L300 4wd met 166.000 km op de klok.
Ook de distributie zit er aan te komen die is bij 95.000 vervangen maar niet te achterhalen is in welk jaar.

Het volgende wat ik wil laten doen is een nieuwe distributie plaatsen. En de pomp laten vervroegen. Maarrrrr, hoeveel? Dat is iets wat ze bij een
mitsubishi garage vast niet weten.
En kan ik eventueel zelf de pomp iets vroegen zetten om te kijken wat het effect is? Of ben ik dan met vuur aan het spelen? Het is een Zexel dieselpomp volgens Niek, en gezien de plaatjes die ik daar van kan vinden klopt dit wel. Het type plaatje is namelijk niet af te lezen

Is er iemand die een goede dieselservice weet omgeving utrecht? Of een zonnebloem met gouden handjes ;-)

Vast dank voor meedenken.

grtn Martijn

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    Martijn,

Het schudden betekent, dat je pomp het mengsel niet aankan (denk ik).
    Kan je het volgende advies geven: bouw een tweetank systeem in en verlaag tot die tijd je mengverhouding (meer dino dus). Stationair toerental: bij mij hetzelfde: loopt niet lekker, ook als ik op dino start. Ik heb het stationair toerental iets verhoogd en geen problemen meer met koude start.
    Pomp vervroegen zou ik doen (heb het zelf nog niet gedaan), ik kom zelf niet boven de 110 km/uur (ook 4x4). Als je tweetank systeem inbouwd: zet er ook een extra pompje tussen (bijv facet blue) . Ik kan het vershil tussen met en zonder hulppomje goed merken, ook als het zaakje goed warm is.
    Aan een adres in de omgeving van utrecht kan ik je niet helpen, maar mogelijk kun je dat vinden door even te googelen met "dieselservice"

Niek
  • loodsleper PPO Newbie
    edited January 2007
    Dank Niek,

Dus die topsnelheid is dus helemaal zo slecht nog niet :-)
    Wat heb jij voor een verbruikcijfers? Ik rij op en neer naar mijn werk 50km enkele reis, 80% snelweg en kom nu op 9 tot 9,5 km per liter en dan ga ik niet harder dan 100 echte kilometers. Ben benieuwd of het reeel is een verbetering te verwachten.. en met anticiperen ga ik geen winst meer halen.

Ik denk zelf niet dat het een mengsel/visco probleem is.
    - Het probleem was ook al aanwezig op 100% dino
    - de top en acceleratie zijn niet merkbaar anders met mijn conservatieve mengsels (5 tot 20% afhankelijk van de temp) ten opzichte van 100% dino

Mijn mening, maar ik ben geen dieseltechneut is dat bij het opdraaien van de stationair de motor te snel gaat lopen als deze eenmaal warm is. En dat ik dan de onderliggende oorzaak niet heb gevonden. Je hebt wel gelijk dat het werkt, met een streepje gas loop de koude motor voor het gehoor prima.
    Ik ga uitzoeken of ik ergens het toerental kan laten meten, misschien staat deze wel te laag, zou ook nog kunnen. Meten is weten.

Volgens het duitse sleutelboek wat ik heb van de L300 moet je de dieselpomp aan de zijkant openmaken en afstellen met een micrometer. Ze geven dan een exact getal op waar de pomp op moet staan en verder geen uitleg. Dus of ik daar zelf wat aan kan verstellen? Ik durf dat niet aan zonder meer informatie.

Omdat ik de distributie wil laten vervangen twijfel ik ook of ik ga nakijken of de distributie een tandje versprongen is. Dan moet de radiator er uit, volgens mij kan je anders niet alle merktekens zien. Redelijk veel werk voor korte tijd. En het is koud buiten.

Je hebt helemaal gelijk wat 2 tank betreft, gaat ook bebeuren, maar eerst een technisch goede auto is mijn uitgangspunt. Pas als hij op dino goed loopt ga ik de brandstof infrastructuur veranderen.

Grtzz Martijn
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2007
    Contacteer Nero... die gaat je kunnen helpen... Afgaande op jouw uitleg staat jouw probleem los van PPO...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Je hebt PB!

Groeten,
    Nero
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    Martijn,
    mijn 4x4 loopt iets van 1:9 soms 1:8 de 4x4 staan bekend om hun hoge verbruik. Bij mij is dat ook iets hoger vanwege de zwaare aanhangers die hij moet trekken. Vandaar, dat ik er een 200 liter verwarmde apo tank ingebouwd heb.
    Goed idee om naar Nero te gaan luisteren !!
    Niek
  • loodsleper PPO Newbie
    edited January 2007
    Oorzaak is dus de meest voor de hand liggende.
    Er komt toch ergens lucht in de leiding na een halve dag stilstaan.

Op naar de 2 tank ombouw!
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ik heb hetzelfde probleem gehad, loodsleper. Het beste is om alles na te lopen. Ik had alleen een beschadiging in de buitenkant van de slang, maar door de onderdruk zoog hij toch lucht aan. Dus alle brandstofleidingen even los en dan goed controleren, buigen, draaien, net zolang tot je het gevonden heb :)
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    zit er een termostaat choke op want klinkt mij dat die kapot is
  • edited January 2007
    DELETED
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2007
    choke voor diesel = inspuit vervroeger voor koude start
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    de termostaat choke zorgt er voor dat de motor als ie koud is hoger stationaar loopt
    het is een voeler die in het koelwater zit met een kabeltje eraan die de gashendel een stukje aantrekt daar hebje volgens mij nog verschillende varianten van
  • De zaak ZonnebloemDe zaak Zonnebloem PPO Newbie
    edited June 2007
    Gloeirelais/regelkastje zit volgens mij achter het luchtfilter bij een l300.
    onder de bank dus.
    Het kan ook nog zijn dat ie in de rechter B-stijl verstopt zit.
    (Kapje gordel demonteren, gordel losschroeven et voila, dan zit ie erboven...., kijk eerst even achter het luchtfilter voor het geval ik me vergis.)
    Ik heb een jaar of wat bij een Mits-dealer gewerkt en dat is wat ik me ervan herrinner.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2007
    Ha Zonnebloem,

Weet je toevallig ook waar dat ding bij een L400 zit ?
Sign In or Register to comment.