Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel Combo '99 1.7D 1-tank ombouw - Toch 2 -tank

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited March 2010 in Opel
Daar geen we weer.

Op de meeting in Zeewolde was ik met een maat van me, die al een jaartje gif menger is, dus dino bij z'n ppo gooit :lol: Hij heeft, net als de andere combo's op het forum, gemengd tot het hokken en stoten, en na mijn avonturen besloten toch iets beter z'n best te gaan doen.

We gaan samen de boel ombouwen, low budget, in één dag :!: :!:

De ww is tweedehansie, de rest nieuw. We zitten nu "all in" (jah, ook de slangklemmen) op €260,-.

Daar kan nog bij komen:
- 60 euries voor checken verstuivers
Ik weet inmiddels dat een Combo zelf al nagloeit (dank je eric), nu checken hoe lang en type gloeispiralen, anders:
- 13 euries voor een vertraagd afvallend relais
- tussen de 60-100 euries voor 4 langgloeiers

Alles moet nog gekocht worden, dan gaan we plannen. Maar wou jullie niet onthouden van de eerste "spanning".

Iemand trouwens ervaring met de Diesel Therm van Heipro.de??

Hier het schema:
image

Cheers,
Tim & Aurelius
«1

Comments

• edited January 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Pjotter,

word vast een degelijke ombouw.

k zie t aan die toffe kogelkranen.

Zekers, robuust en uiterst betrouwbaar.....

Die handafsluiter gebruiks je alleen als je niet op gifmengsel kan rijden. Dus als je bronnen opdrogen of je niet bij je maatje kan komen tanken (burp).

Dus normaal gesproken gebruik je ze niet.

Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Eindelijk weer een PPO Opeltje erbij :)
    edited January 2007

dus Aurelius blijft een gifmenger, en kiest niet voor een 2 tank systeem.

vreemd met een combo. Question.

Yeppers, Hij rijdt 120km/dag.

Hij wil geen 2-tank systeem, omdat ie low budget wil en gewoon wil rijden. Niet schakelen, spoelen, in de kofferbank tanken etc....

Ik denk dat hij met het bovenstaande idee in de zomer zeker tot 80% kan gaan, en in de winter moet 50% zeker haalbaar zijn.

Eindelijk weer een PPO Opeltje erbij

'K zou het eerst niet vertellen op het forum, maar moet toch pjotter inhalen met z'n posts :roll:

Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Hey ppo'rs,

Na een avond rijden, droge worst kauwen en discussie over ppo, wil ie toch 2-tank. Wordt een simpel systeem, schema komt nog.

Vanavond spullen bestellen, dan plannen maken voor ombouw.

Tim
  • edited January 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Is er nog leven in de brouwerij hier ?

8)
    edited February 2007
    Allright,

Spullen besteld. Zoek alleen nog een verwarmd filter van de sloop. Iemand toevallig nog 1 liggen?

Dit wordt het schema, lekker simpel, 1 knop=kleppen om en pomp aan. Verder nix!! Temperatuur wordt in de gaten gehouden dmv de normale temp meter in dashbord. Ik ga een overzicht maken wat het exact gekost heeft.

Woensdagavond de tank klaar maken, dan wachten op de rest (en de rest :wink:)

image

Tim
    edited February 2007
    Hey ppo'rs,

Weinig actie, wel gister het tankje voor de combo in orde gemaakt:

Tankje, oud biervust, sok voor de dop:
    imageimage

Gaatje voor de aanvoer, t-stukje erop, direct een lgr, bijna ala pjottr:
    imageimage

Er zit ook nog een half duims sok op voor de vlotter.

Cheers,
    Tim
  • edited February 2007
    DELETED
    edited February 2007
    Gelast.

Het T-stuk en thules (die er overigens later ingedraaid zijn) is 316. Dat staat erop :lol:

Het vust? Geen idee, zal wel 304 of zo zijn. Ik heb flink op het t-stuk staan fikken om hem onder de randjes dicht te vloeien, daarom is ie waarschijnlijk ook verkleurt. En kon de beits deze keer niet vinden, anders had je geen kleur verschil gezien.

Ennuh, thanks, heb m'n roeping gemist :P

Tim
    edited February 2007
    Stokers,

Het eerste werk is verricht.

- Tankvlottertje erin gedraaid, geeft brandend ledje op dash bij +/- 5 liter reserve.
    - Aansluiting onderop de tank, voorfiltertje voor opvoerpomp.
    - Pompje mooi tegen de zijkant achter de tank....leiding naar voren, toen slapen...

imageimageimage

Lastig werken in donker...combo is te hoog voor m'n hokkie....

Tim
    edited February 2007
    The Guru at work !!

:lol:

Gaat weer lekker zeker ?
    Zijn er nu 2 ronde tanks ?
    1 lpg en 1 biervat ? Lachen man !!

Kost weinig en er kan een boel in, waarom niet ?
    Bij mij moet het allemaal maar kosten, is niet altijd nodig.
    Maar onthou toen ik begon was ik de enige en internet was toen nog op 56 kb snelheid.
    Mijn eerste tank is me nu nog een enorme opstapeling van frustraties.

Daarom ga ik de tank nu een 'make over' geven zodat ik 2 supermooie RVS tanks over hou.

Drappie

OK Tim veel ombouw plezier en hpu ons op de hoogte.
    edited April 2007
    Allright,

Sinds gisteren stookt de Combo ook rond op 100% PPO. Foto's volgen!

Hij heeft al wel een probleempje, de motor loopt stationair erg langzaam op ppo (iets onregelmatig) en slaat soms zelf af :shock: .

Hoe kan dit? Op dino doet hij dit nl niet. De PPO is binnen 4km 70+ graden (de meter geeft dan hi aan), en dat klopt ook wel, je brandt je vingers aan de leidingen.

Anybody?

Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Denk dat de PPO niet goed ontlucht in jullie T-stukkie.
    Dus ergens last van lucht trekken?
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    @pjotter:Alles was met warme motor. Ik zal voorstellen eerst even op zbo van de winkel te proberen.
    @Carlo: En een doorzichtige darm zetten om te checken voor lucht...

Here we go met de piccies:

Allereerst de WW leiding trekken en de ww plaatsen. De leidingen lopen door de cabine van de combo, en we konden een bestaande rubber dop eruit trekken, waar de ppo leingen en stroomkabels door passen.

image

Daarna het filter plaatsen. Je ziet dat we geen brackets of zo gemaakt hebben, gewoon met een camping rubber, om de isolatie, vastzetten op bestaande punten. Lekker simpel.

image

Daarna de kleppen. De aanvoer hangt aan een stevige kabelboom, onderaan het inlaat manifold. Dat is ongeveer 10cm vanaf de IP. De retour zit wat verder weg.

imageimage

Dan komt het. De t-stukken en het psyco effect van het doorsnijden van de Koelwaterslangen. Brrr.
    image

Uiteindelijk wel gelukt, maar wel 2 uu bezig geweest de slang goed over de thule te krijgen. Thule iets te dik en slang op een KL&^$#@ plek.

image

Ik zal nog wat meer foto's maken van het overzicht, het was alweer laat en moeders wil ook dat we vroeg op bedje komen, die klote ppo was het nu al :wink:

Tim
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Hey,

Jah, op zich had dat wel gekunt, hij zit nu ook boven de 70 graden, met buiten 5graden.

Nog een paar piccies:

Maatje kwam tanken :lol: 80 liter....
    image

Nog een piccie van de doorvoer door het schutbord.
    image

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    hee uh ....

waar kan ik die benzine kopen ik heb nog een tank zonder schemaatje !!

:wink:
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    @pjotter: We zullen zien komende winter. Ik ben momenteel een beetje ombouw zat, en vrouwtje ook :lol:

Wordt weer mooi weer, ik wil nog een terras in de tuin strijken. Schommel maken voor Tim jr, en de keuken verbouwen (ouwe koelkast nodig voor op't terras, prioriteiten stellen heet dat :mrgreen:).

Mbt tot de Combo, gisteren is hij bij de garage geweest omdat er meer kerstverlichting op het dashbord verscheen.

Nu bleek dat zijn spanningsregelaar kapot was, en er 16V op het systeem zat. Na het vervangen van de dynamo, is het al een stuk beter. Dus wellicht is het een elektrisch klepje op de dinopomp of zo geweest. We gaan testen met betrekking tot lucht, toch kan ik dat bijna niet geloven, alles zit goed met perfect passende thule's en druk op de leiding van de opvoerpomp.

You never know....
    Tim
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Heren,

Nog wat specs. De Combo is warm (90gr on board klok) in 4 km. Dan gaat ie over op ppo en die is 70+ na de volgende 3km.

De kosten:
    WW tweedehandsie €30
    Tank bierfust €17,50 en een gezellig avondje lassen
    Rvs thules ed €5
    Opvoerpomp €72
    Brandstofslang €59
    Magneetventielen €133
    Inline filter €3
    Zekeringhouder en summer €8
    Slangklemmen €35
    T-stukken 18mm €12
    Verzendkosten €8
    Bosch ppo filter €25
    Stroomkabels €10
    Ty-wraps €5
    Schakelaar €3,50
    Led €2,50
    Tankdop €8

TOTAAL €436,50

Qua tijd zijn we 5 avonden en één middag bezig geweest:
    1 tank lassen
    2 tank en leidingen leggen
    3 bevestiging maken en plekjes zoeken onder de kap
    4 (de middag) WW plaatsen, kleppen ophangen, slangen trekken
    5 Koelwaterslangen snijden en t-stukken aansluiten
    6 Elektrisch de boel in order maken.

Al met al ongeveer 20u monteren. Het uitzoeken en bestellen van het geheel niet gerekend.

(het bier drinken heb ik eraf getrokken :mrgreen:)

Tim
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited April 2007
    He Tim,

Waarom heb je (in je eerste tekening) een handafsluiter in de koelwaterleiding voor de ww zitten?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    En waarom twee filters.
    edited April 2007
    @Sinnefjild: Om op dino onverwarmd te kunnen rijden (in het 1-tank schema).

@Carlo: Als de ppo het filter verstopt, heb ik nog een.

Eea volgens schema banner hierboven.

Tim
    edited April 2007
    De eerste review,

De Combo slurpt lekker de wvo weg. Volgens m'n maatje doet optrekken onderin beter en in de 4e en 5e versnelling loopt ie mooier door.

Na het vacuum in de tank verhaal :oops: blijft er nog één probleempje.

De motor loopt stationair schommelig, per omwenteling hoog-laag, net of ontsteekt ie te laat, waardoor de motor na een arbeidsslag het toerental weer moet corrigeren.

Op dino geen probleem. Kan dit iets te maken hebben met afstelling van de pomp. Dat ie op ppo helemaal te laat staat? Het beestje heeft 240dkm gereden en net een nieuwe d-riem gekregen. De pomp is, zoals gewoonlijk, nog nooit opnieuw afgesteld.

Iemand een idee?

Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    pomp eens met de hand vervroegen.
    Positie van pompflens mooi aftekenen (om eventuel terug te kunnen zetten ), boutjes lossen (meestal 3) en pomp verdraaien (meetal naar motor toe).
    Er hangt bij vele pompen een extra beugel aan de onderkant langs achter. Deze moet je dus ook loszetten.

Je kan het echt op het gehoor doen.
    Laat motor stationair draaien met nog 1 boutje goed vast. Dan lichtjes lossen, pomp verduwen met man en macht, of met staaf. Boutje vastzetten en proberen.

Groeten,
    Nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    Wil je zeggen dat je de pomp verdraait met DRAAIENDE motor?
    edited April 2007
    ja, met draaiende motor .
    Dit doen we bv. veel op depannage, als je niet alle meetapparatur meehebt.
    Gewoon op gevoel en gehoor!

Groeten,
    Nero

Ps. Wel je pomp tegenhouden bij het loszetten met draaiende motor, zodat je pomp geen ruk krijgt en naar motorblok toe vliegt!!
  • EdEd PPO Burner
    edited April 2007
    Stationair ff een tikkie omhoog stellen. Aan die verstelling van de pomp sleutelen kan altijd nog. Je kan er nl. heel erg slecht bij. Verder is het vervangen van het brandstoffilter aan te bevelen. Die Corsa van ons staat koud ook altijd een beetje te "zagen", afhankelijk van de buitentemperatuur en mixverhouding is dit meer of minder.

Ed :idea:
    edited May 2007
    Kleine Combo update,

We hebben een ander metertje erin geplakt. Kunnen nu ook bovende 70graden meten.

De ppo wordt erg snel 70 graden. Daarna klimt ie (we hebben ongeveer 15km gereden) langzaam verder naar de 80. Retour ligt er ongeveer 10 graden achter, dit wel gemeten 1 meter na de 3-weg klep, dus bij de pomp wellicht warmer. Alles gemeten aan de buitenkant rubber brandstofslang, met alufolie en isolatie om de sensor.

Yeehaw :wink:

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Zijn mooie temperaturen, zonder KGR toch? Misschien toch overwegen van dat idee te laten vallen...

Grtz
    edited May 2007
    Stokers,

Bij het opruimen van de 4miljoendriehonderd.... foto's kwam ik het schema van de Combo ook nog tegen. Klopte niet helemaal meer.

Dit is de definitieve wvo slurper system van de Opöel, alle leidingen zijn 8mm inwendig:

:oops:

Cheers,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tim, ik snap het schema niet goed... Ligt het aan mij, of zit er een foutje in?

Welke klep is de aanvoer en welke is de retour? Ik ga eran uit dat de pijlen de aanvoer-richting aangeven?
    edited May 2007
    Ik lees overal dat je je filters voor de WW moet plaatsen. Waarom heb je hem erna geplaatst?
    edited May 2007
    Crap,

Ik zie het, de pijl verkeerd en het dino filter... Nu klopt het, de pijlen zijn idd de stroomrichting.

@smul: Wie schrijft dat dan? Onze vrienden met 25 jaar ervaring doen hem er rustig na. Lijkt me dan wel kunnen :roll:

image

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Omdat anders er ook troep in je WW achter blijft (lees bijvoorbeels Soapwaters topic). Die heeft dat nu ondervonden.
    edited May 2007
    volledig mee eens Smul!

Groeten,
    Nero
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Soapwater had dan wel een 2e hands WW...
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Stokers,

Uitgangspunt voor je brandstofsysteem moet zijn, dat het brandschoon is!

Viezigheid die je WW kan verstoppen? Dergelijk meuk zou ik niet in m'n tank hebben. Een voorfiltertje bij de tank gebruiken jullie toch ook? Ik zie niet hoe je WW kan vervuilen.

Als ik een wisselaar eruit haal, zet ik een slangtje over de beide aansluitingen, dat doet de ppo bijna niet uitdrogen.

Tim
    edited September 2007
    Stokers,

Een review...De Combo slurp nog steeds lekker apo/kzo weg, 100km per dag and counting.

Stationair schommelt hij nog steeds, verrijken helpt niets en vervroegen zien we niet zitten, omdat het op dino wel goed is. Naar aanleiding van dit artikel toch aan het denken geslagen. De Hardi pomp lekker, maar misschien toch te weinig? De omschrijving klopt met het probleem.

[quote=Dan dit stukje]insufficient fuel is supplied to the high-pressure end of the injection pump. The performance of the engine drops or the engine does not even start, or may suddenly start ßtuttering" while driving.

We gaan wat testjes doen :mrgreen: Helaas komt de Combo niet naar Texel.

Tim
    edited September 2007
    Doe is zonder pompje dan ?
    Als het een warme dag is moet een goede diesel ook zonder electrische opvoerpomp goed kunnen rijden.
    De opvoerpomp is in de winter bijna vereist, maar in de zomer moet het ook zonder kunnen.
    In ieder geval hebben sommige diesel een opvoerpomp op het blok.

Groet

LD
    edited September 2007
    Drappie,

Daar zeg je wat. Opvallend was dat de combo standaard al 8mm leidngen had. Eerste testje is dus:

IP - Inline - vat diesel (kamertemp)
    IP - Inline - vat ppo (heet)

Kijken wat dat gaat opleveren...mooie korte leidingen.

TIm
    edited September 2007
    uitsluiten van opties moet komen tot een oplossing cq verbetering in het systeem .....

Drappie @ your service ....
Sign In or Register to comment.