Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Energie project Oost Nederland

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
Puur ter informatie:

Heb het al eerder genoemd, maar de zaak is nu in beweging.
In Duitsland wordt de komende tijd de eerste dieselmotor omgebouwd naar PPO, die gebruikt gaat worden bij een project in het oosten van Nederland. Er zullen er totaal vijftien omgebouwd worden. Gaan eerst op PPO draaien en daarna op schoongemaakte frituurolie/vet. Men wil in het project niet meer afhankelijk zijn van energie maatschappijen. Er zullen 180 woningen, een zwembad en een stadhuis van warmte en van stroom voorzien worden. De eerste bewoners zullen begin april de woningen betrekken.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Interesting!

Zit er dan een soort regeling op, zodat er bij meer afname, meer motoren starten, of draaien ze allemaal, en worden ze opgetoerd?

Wat kost een kW dan uiteindelijk? (incl afschrijving, onderhoud, ed), ben ik wel benieuwd naar.

Zit er ook een soort backup funktie op? Bedrijfszekerheid van motoren is natuurlijk veel lager dan het web van Tennet. Heb je dan in het ppo-motor hok nog wel één aansluiting die ingrijpt bij uitval van motoren.

Hoeven zij dan ook geen MEP ed meer af te dragen?

Cheers,
    Tim

(ja ik loop heet :lol: )
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Tim: ik ben een klein beetje technisch. Mijn sterke kant is marketing. In dit geval diverse partijen bij elkaar gebracht. Ik heb vier uur lang een zeer technisch verhaal mogen aanhoren van zes techneuten, met bijbehorende tekeningen :? . Een ander forumlid (heel technisch) was daarbij aanwezig. Zal hem vragen te reageren.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    hahahahahahahahahahaha, ja sorry Ruud, zie het al helemaal voor me :? Heerlijk dat ik een dubbele achtergrond heb :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Tim said:

Interesting!

Zit er dan een soort regeling op, zodat er bij meer afname, meer motoren starten, of draaien ze allemaal, en worden ze opgetoerd?

Zouden deze motoren niet gewoon een stationair toerental hebben en een regelaar die dit toerental constant (!!!) houdt?
    Naar mate dat er meer belasting op het electronet komt, vragen de generatoren gewoon meer koppel van de motor.

Of wat bedoel jij met optoeren? :)

Ik denk dat ze dan in dat zwembad best die motoren plaatsen. Daar kunnen ze dan lekker de WKK uithangen en de hele tijd door hun warmte kwijt aan de ettelijke milioenen liters dat zo'n zwembad rijk is! :)
    4,2 KJ / L reken maar eens uit hoeveel warmte je in een zwembad kwijt kan :p
    edited January 2007

Of wat bedoel jij met optoeren?

Wij gebruiken op het werk gasmotoren, die afhankelijk van de voordruk (dus bv uit een biogashouder of vergister) lopen.

Gaat de voordruk omhoog, dan gaat de motor gewoon iets sneller draaien=meer vermogen. Met optoeren bedoel ik dus, sneller draaien.

Dit kan natuurlijk maar binnen een bepaalde bandbreedte, te weinig voordruk, gaat er één motor minder draaien. Of andersom...

Tim
    edited January 2007
    Tim said:

Of wat bedoel jij met optoeren?

Wij gebruiken op het werk gasmotoren, die afhankelijk van de voordruk (dus bv uit een biogashouder of vergister) lopen.

Gaat de voordruk omhoog, dan gaat de motor gewoon iets sneller draaien=meer vermogen. Met optoeren bedoel ik dus, sneller draaien.

Dit kan natuurlijk maar binnen een bepaalde bandbreedte, te weinig voordruk, gaat er één motor minder draaien. Of andersom...

Tim
    geeft dat dan geen problemen met de netfrequentie? of zitten daar een hele reeks omvormers tussen...?

als je een generator gewoon aan het net hangt, dan synchroniseert die zich toch... (het zgn. star netwerk). Of is deze "technologie" dezer dagen uit den boze? :)
    edited January 2007

geeft dat dan geen problemen met de netfrequentie? of zitten daar een hele reeks omvormers tussen...?

Ik denk dat er idd iets van omvormers tussen zitten. Wij besteden dit uit aan een caterpillar of powertec oid. Ik zal eens vragen hoe ze dat doen.

Cheers,
    Tim
    edited January 2007
    De motoren die gebruikt worden: Een turbo 4,9 liter 6 cyl lijnmotor. Met indirecte inspuiting geleverd.
    54,1 KWm bij 1500 toeren. Men (de eindgebruiker) krijgt maandag een ombouwcursus en ze gaan dinsdag/woensdag de eerste van de vijftien machines onder begeleiding ombouwen. Er worden foto's gemaakt.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2007
    Wil je die foto's dan online zetten voor ons? Please?
    edited January 2007
    Daarom heb ik het gevraagd :lol:
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]Daarom heb ik het gevraagd :lol:Ruud,
    Ik zou graag eens met je gaan kijken bij dat project, als de boel bv getest/gebouwd wordt. Wij doen veel met gasmoteren, maar (nog) niets met ppo.

Ik vind dit soort dingen reuze interessant.

@Tjorque: Er zitten inderdaad modules tussen die van het geleverde vermogen (omgeacht toerental), met een correcte sinus en fase-loop terug leveren aan de gebruiker of het net.

Cheers,
    Tim
    edited March 2007
    Tim: ik zal het vragen. Ze zijn nu nog wat terughoudend met publiciteit. Ik heb wel al een enkele foto, maar er zijn er veel meer gemaakt. Zal daar vandaag nog ook even naar vragen. De motoren worden in midden Nederland omgebouwd en gaan daarna naar de locatie in het oosten. Ik dacht begrepen te hebben dat de eerste drie daar nu gaan proefdraaien en gelijk bouwstroom leveren.
    edited March 2007
    Ik doe een poging:
    image
    Ik heb er maar een collage van gemaakt. Ik zal hetzelfde doen met de laatste drie "conversions" van PPO systems/
    edited March 2007
    Ruud,

Ziet er goed uit!! Grappig om te zien dat zo'n 6 pitter ook gewoon met een 2-3 kW WW volstaat. Ze lopen natuurlijk wel veel trager (continu) dan een auto motor. Geluid posten lukt niet zeker....dan denk ik nog wel even terug aan Carlo z'n spoelbeurtje in Zeewolde.

Maarru, zwarte motoren?

Ik ken de:
    Caterpillar = Geel
    Waukesha = Oranje
    Jenbacher = Groen
    Deutz = Blauw
    Powertec = Zilver

Wat voor motoren zijn het?

Tim
    edited March 2007
    Tim:

Mitsubishi motoren met reeds kleine aanpassingen door de leverancier. De voorstudie (haalbaarheids onderzoek) was het meeste werk. Van de vijftien motoren komen er veertien bij het project te staan. Motor nummer vijftien blijft op een centraal punt in Nederland staan. Daar gaat continue mee getest worden. Met meerdere brandstoffen. Onder andere gebruikte frituurolie en zelfs vet.

Ik was gisteren in Heerenveen voor een project met vier 1500 KVA motoren. Die lusten 32000 liter per dag :lol:
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    tim, je vergeet nog wat mooie kleurtjes:

rood = mak
    hamerslaggroen = bolnes

maar even terug on topic:
    vanwaar de keuze voor mitsubishi?
    edited March 2007
    Die kon geleverd worden met zaken (bijvoorbeeld lijnpomp) die men er graag op had zitten. Daarnaast speelde levertijd een grote rol. Deze konden binnen een maand geleverd worden.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]Ik was gisteren in Heerenveen voor een project met vier 1500 KVA motoren. Die lusten 32000 liter per dag :lol:

Ook mitsubsidies? Even op de rand van de krant zitten rekenen, ze hebben wel een hoog specifiek brandstofverbruik.

Voor het kleurenlijstje:

Perkins ook zwart
    Wärtsilä groen en tegenwoordig blauw
    Pielstick van blauw tot muntgroen.
    Fiat Iveco knalrood
    Kromhout ?
    Brons?
    De Industrie creme achtig grijs
    Samofa groen
    John Deere groen
    Lister Petter groen

Alhoewel ik van die laatste net een grijze gescoort heb (LPW4). Daar komen nog wel piccies van, inmiddels ook een digitale camera aangeschaft.

Groet, Cp
    edited March 2007
    Kan je niet echt volgen Kip. Gegevens komen van de initiatiefnemer, machines draaien bijna 24 uur per dag. Opslag ter plaatse is bijna honderdduizend liter. Ben nu wel erg benieuwd naar jouw foto's. En ik hoop dat jouw krant een flinke rand heeft, want die heb je hard nodig :lol:
    [mod: verwijderd]
    Je hebt geen idee hoe groot die machines zijn. Ik zie jouw foto's wel verschijnen.
    edited March 2007
    Mmmmh rauwe industriele dieselpower!!!

Niets zo heerlijk om te horen! (Ga maar eens naast een tandempje V12 diesel loc's staan die full power optrekken, ik krijg daar kippevel van!)

Ruud, hoe staat de leverancier tegenover zulke zaken van vet stoken etc.?
    Is dat idee een beetje serieus onthaald eigenlijk?

Ik vraag me dit maar af owv de manier waarop veel garagehouders en sommige fabrikanten van auto's reageren op het PPO / APO gebeuren...

In elk geval heel mooi project!
    edited March 2007
    Tjorque:

Bij het eerste project (oost Nederland) gaat het project van start met PPO. De eerste veertien machines. Met machine vijftien gaat men overschakelen naar frituurolie en daarna vet. Zodra men dat goed onder de knie heeft gaat men stapsgewijs over met overschakelen. Dit project draait op een ééntank systeem.
    Het tweede project, waarbij ik een afspraak had in Heerenveen komt in ....Antwerpen :lol:
    Daar gaat men draaien op palmolie. Die moet continue op temperatuur blijven. Is dus moeilijker. Bij dat project gaan ook windmolens geplaatst worden.
    Fabrikanten van motoren zijn bijna altijd tegen PPO. De motoren zijn daar niet voor gemaakt redeneert men. Maar als ze onder druk gezet worden, en garanties worden overgenomen, dan draaien ze vaak bij.
    Bij project besprekingen willen ze altijd wel graag aanwezig zijn.
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]Bij project besprekingen willen ze altijd wel graag aanwezig zijn.Hahaha, angsthazen.

Bij een plant hier dichtbij hebben ze heeeeeel veel vet, ik geloof zo'n 20m³/h. Daar branden ze in ieder geval een stoomketel op...heerlijk vakantiebaantje, gas aan, vet op temp, injector erin, vet aan 10%, 30%....100% burn, dikke gele vlam.... Ik loop te hard wederom. Moet je een adresje hebben ruud??

Waar 1 maand?!?, wij moeten gemiddeld een half jaar wachten op een nieuw biogas Wkk. We hebben net weer een project afgerond, samen met een collega een systeem met 3 dikke waukesha's optimizen. De volgende klus worden 2 groene jakkels van 700kWe.

En ruud, wat kost zo'n ppo kW nou uit de muur van die oost Nederlanders?

Cheers,
    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007

Daar gaat men draaien op palmolie.

Palmolie is MEGASLECHT voor het milieu.
    De laatste regenwouden van Indonesie worden platgebrand om daar palmen neer te zetten. :evil: :evil: :evil:
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]....Antwerpen :lol:
    Daar gaat men draaien op palmolie. Die moet continue op temperatuur blijven. Is dus moeilijker. Bij dat project gaan ook windmolens geplaatst worden.
    Fabrikanten van motoren zijn bijna altijd tegen PPO. De motoren zijn daar niet voor gemaakt redeneert men. Maar als ze onder druk gezet worden, en garanties worden overgenomen, dan draaien ze vaak bij.
    Bij project besprekingen willen ze altijd wel graag aanwezig zijn.

OOOOOH WAAAR WAAR WAAAR *smacht*

:lol: :lol:

de fabrikanten hebben dus ook meestal zo'n sceptische houding... bah :cry:

Carlo idd spijtig dat het palm-olie wordt. Hopelijk denken ze ook een beetje na daarover en stappen ze gauw over op KZO of iets dergelijks...
    (liefst apo ofzo :) )
    edited March 2007
    [quote=Ruud S]Kan je niet echt volgen Kip.
    Dat blijft blijken.

[quote=Ruud S]Gegevens komen van de initiatiefnemer, machines draaien bijna 24 uur per dag.
    Dan is het specifiek brandstof verbruik nog slechter dan ik bevroede.

[quote=Ruud S]Opslag ter plaatse is bijna honderdduizend liter.
    Das dus na drie daagjes zonder aanvoer op? Aparte setting voor zulks een vermogen.

[quote=Ruud S]Ben nu wel erg benieuwd naar jouw foto's.
    Ik ook! D’r is nog wel een probleempje, maar dat staat een hoeveelheid foto’s zeker niet in de weg.

[quote=Ruud S]En ik hoop dat jouw krant een flinke rand heeft, want die heb je hard nodig :lol:
    Weest gerust, tis zeker niet de Televaag. :P En het sommetje is vrij simpel. Opgesteld vermogen 4X 1500 kVA = 6000 kVA. = 4800 kW.
    De meest efficiënte opwekkers hebben ca 235 gram brandstof per opgewekte kWh nodig. :idea:

Uitgaande van een SM van 0,9 per liter is dit grofweg 0,250 liter per opgewekte kWh. :arrow:

Bij deze configuratie is dat dan 1200 liter per uur, en per 24 uur 28.800 liter. Nogal een verschil met de 32.000 liter. De gemiddelde forum deelnemer krijgt dat niet eens per jaar weg…

[mod: verwijderd]

[quote=Ruud S]Ik zie jouw foto's wel verschijnen.
    Ja die foto’s maken dat lukt me wel, voor het verschijnen daarvan op het forum zal ons aller Smul me een handje helpen.

Zit trouwens ook nog een aanschouwelijk rondje productie biodiesel in de pijplijn. Maar daar koken we een aparte draad van.

Groet, Cp
    edited March 2007
    [quote=Ruud S] Maar als ze onder druk gezet worden, en garanties worden overgenomen, dan draaien ze vaak bij.

Ben benieuwd naar concrete informatie die aangeeft hoe ze onder druk te zetten zouden zijn, en dan ook nog welke idioot die garanties gaat overnemen.

Ongezond management/ marketing cultuurtje. Werkt niet echt als innovatieve stimulator.

Groet, Cp
    edited March 2007
    Tim said:

[quote=Ruud S]Bij project besprekingen willen ze altijd wel graag aanwezig zijn.

Hahaha, angsthazen.
    Als je maar weet hoe ze lopen. Mijn vak. :)
    Tim said:

Bij een plant hier dichtbij hebben ze heeeeeel veel vet, ik geloof zo'n 20m³/h. Daar branden ze in ieder geval een stoomketel op...heerlijk vakantiebaantje, gas aan, vet op temp, injector erin, vet aan 10%, 30%....100% burn, dikke gele vlam.... Ik loop te hard wederom.

Te hard lopen doet Drappie wel bij gebrek aan voldoende neurotransmitters van welk een oorsprong dan ook. 8) Maar dat fik stoken blijft leuk :D , en het summum is toch een blauwe vlam. Lukt me zo nu en dan, rete lastig te fotograferen. Is weer een leuke doelstelling voor het komende half jaar.
    Tim said:

Moet je een adresje hebben ruud??

Gokje, Smilde/Romi als nummer 1, en Rendac als twee. Gaan we aan Carlo natuurlijk niet uitleggen. :?
    Tim said:

Waar 1 maand?!?, wij moeten gemiddeld een half jaar wachten op een nieuw biogas Wkk. We hebben net weer een project afgerond, samen met een collega een systeem met 3 dikke waukesha's optimizen. De volgende klus worden 2 groene jakkels van 700kWe.

Hier is de mode dat Waukeshas vervangen worden door Jenbachers (afvalwaterzuivering).
    Tim said:

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat we daar noch een technische, of een commercieel inzichtje in die keuken gaan krijgen.
    Tim said:

Cheers,
    Tim

Ik neem dr ook eentje op, vooral na Smul’s behouden thuiskomst te alhier met de vaatjes plofbaar goed, zijn accident zonder die vaatjes, en dat het nou hier staat. Hij heeft smakelijk gegeten, en ikke natuurlijk ook.

Groet, Cp.
    edited March 2007
    Hierbij mijn laatste reactie op dit onderwerp:

Tim Schreef:…” En ruud, wat kost zo'n ppo kW nou uit de muur van die oost Nederlanders?”…
    Dat geef ik je wel via een PB door. Dat is geen geheim. Ik zal het voor je vragen.

Carlo: …”Palmolie is MEGASLECHT voor het milieu.”…
    Ik heb begrepen dat er goede en megaslechte palmolie bestaat. Al naar gelang waar het vandaan komt. Dat moet te controleren zijn.

Thorque: …”OOOOOH WAAAR WAAR WAAAR *smacht*”…
    Er wordt een aanvraag ingediend om een stuk grond te kopen. Er worden ook een paar windmolens neergezet

Chicken Power je hebt mij een keer , laten we het maar vriendelijk noemen, gevraagd op dit forum helemaal niet meer te posten. Dat ga ik niet doen, maar wel een stuk minder. Dit draadje mag van mij na deze post op slot. Ik had het idee zeer open bezig te zijn. Als dat niet wordt gewaardeerd, kan ik mijn energie beter in andere zaken steken.

Ik heb altijd aangegeven niet een technische man te zijn, ondanks een stukje HTS. Maar ik kan met mijn inzicht wel projecten los trekken die vast zitten. Daar ligt mijn kracht. Tenminste dat denk ik.

Jij schrijft:…” Dat is waarschijnlijk de tegenreactie van techneuten versus de commercieel handigen / uitponders.”…
    Als commerciële samen werken met techneuten, dan komen er projecten van de grond. Dat kunnen deze groepen niet alleen.

Jij schrijft:…” Ben benieuwd naar concrete informatie die aangeeft hoe ze onder druk te zetten zouden zijn, en dan ook nog welke idioot die garanties gaat overnemen”…
    Onder druk zetten is simpel. Als de gebruiker van de machine aangeeft om te laten bouwen. En de idioot die de garantie overneemt is een verzekering bedrijf die dat al achttien jaar doen.

Jij schrijft:…” zal ons aller Smul me een handje helpen“…
    Doe hem de groeten. Ik ben blij voor hem dat alles goed is afgelopen.

Jij schrijft:…” Ongezond management/ marketing cultuurtje. Werkt niet echt als innovatieve stimulator”…
    Je kunt iets tegen marketing hebben, dat is je goed recht. Maar dan hoef je het toch niet steeds te etaleren?

Tim schreef:

Jij reageert:…”Het lijkt me onwaarschijnlijk dat we daar noch een technische, of een commercieel inzichtje in die keuken gaan krijgen”…
    Ik denk dat ik altijd (!) open ben geweest. Dit soort reacties zijn voor mij aanleiding met dit soort draadjes te eindigen. Tim krijgt van mij de gevraagde informatie. Voor de goede orde: ik werk nu voor mijn plezier en wil dat graag zo houden. Jij hebt liever niet dat ik hier post, dus…

Dit draadje mag op slot Moderator!
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    @ruud: dus het was meer ongeduld dan weloverwogen voorkeur? jammer dat kwaliteit minder telt dan tijd.
    en palmolie... goed of fout, blijkt dus slecht te kontroleren te zijn... waarom geen jaltropa? denk dat dit op sociaal en millieu vlak meer doet dan palmolie.

overigens vind ik dat je inspanningen en berichten genoeg waarde hebben om gepost te worden. dat niet iedereen het eens is over goed of slecht is van minder belang: er gebeurt tenminste iets!

@iedereen: kunnen we het wel 'n beetje vriendelijk houden? ik ben van nature lui en heb dus geen zin om alle posts te moeten editen.
    edited March 2007
    [mod: probeer het nog eens, maar dan iets positiever.]

Beste mod, het leven bestaat niet louter en alleen uit positieve zaken.

Dat is een vaststaand gegeven, diverse mensen kunnen daar weer een subjectieve beleving bij hebben, ook ik.

Rücksichtslos wissen zeker geen integere manier om de objectiviteit te vergroten, en verdiept de discussie ook niet. Dat is wel en van de essenties van een forum.

In mijn bijdrage waren er toch meerdere elementen die op een positieve manier bijdragen aan het gebruik van PPO door de gewone burger.

Merk tevens een ontbreken van antwoord op concrete vragen, dan wel het in een ander patroon antwoorden op een algemene stelling mijnerzijds.

In dat kader dient even zeer dient het principe van 'hoor en wederhoor' gerespecteerd te worden, dan wel in een rechtevenredige mate 'weg' gemodereerd te worden.

Thans constateer ik dat dit in deze draad (nog) niet het geval is.

Immer bereid de draad weer op te pakken waar zij nu geamputeerd is.

Groet, Cp
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Ruud:

Ik heb altijd aangegeven niet een technische man te zijn, ondanks een stukje HTS. Maar ik kan met mijn inzicht wel projecten los trekken die vast zitten. Daar ligt mijn kracht. Tenminste dat denk ik.

Bruggenslaan noem ik dat. als je een vacature vind waar ze zoiemand zoek mag je hem mij PB'en Ruud.
    edited March 2007
    Ericzwiep: Je gegevens liggen bij mij op de plank :lol:
    En meerdere (veel grotere) projecten zitten momenteel in de haalbaarheids onderzoek fase.
    edited April 2007
    Zoals het er nu uitziet komen de gebruikte motoren (50 kva) bij de officiële europese distributeur op voorraad te liggen. Maar ook 6 en 20 kva. Ideaal voor landen in Afrika. Een ééntank systeem. Dus bijvoorbeeld starten op jatropha olie of goedgekeurde palmolie in DRC.
  • ignishioninfo PPO Newbie
    edited July 2007
    [quote=Ruud S]Zoals het er nu uitziet komen de gebruikte motoren (50 kva) bij de officiële europese distributeur op voorraad te liggen. Maar ook 6 en 20 kva. Ideaal voor landen in Afrika. Een ééntank systeem. Dus bijvoorbeeld starten op jatropha olie of goedgekeurde palmolie in DRC.

@ruud,

Kunnen wij als bedrijf niet iets voor jou betekenen? Wij kunnen het rendement van een wkk op biogas aanmerkelijk verbeteren.

Daarnaast kunnen wij met een olietoevoeging de levensduur(lees running costs) van de olie verbeteren en ook nog eens veel brandstof besparen.

Die installatie in heerenveen, waar draait die op?
    edited July 2007
    Het Heerenveen project gaat draaien op "vriendelijke" (traceerbare) palmolie. Dertigduizend liter per dag. Ik zal je site bekijken.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Wel hopen dat je die met Internet Explorer gaat bekijken, aan de grote berg code te zien is de site gemaakt met Microsoft Frontpage en dat ziet er over het algemeen niet uit in browsers die wel de standaard volgen :)
    edited July 2007
    Miglowie: ik heb met IE gekeken, maar kom niet verder dan één pagina :lol:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Ok, gelukkig niet verder dan ik met FF dus. Ik weiger gewoon om met IE te brouw(s)en, dus als t niet werkt, heeft de site pech :P
  • ignishioninfo PPO Newbie
    edited July 2007
    Miglowie said:

Ok, gelukkig niet verder dan ik met FF dus. Ik weiger gewoon om met IE te brouw(s)en, dus als t niet werkt, heeft de site pech :P

Komt binnenkort verbetering in, daarom zei ik ook: werk in uitvoering, sorry
Sign In or Register to comment.