Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

leveren aan het net

ttinus PPO Burner
hoi,

Ben nieuw hier ben al jaren aan het dromen over een aggregaat te laten lopen op wat dan ook en aan het net te leveren. De warmte in men huis te stoppen, woon in een boerderij daar kan ik wel wat warmte kwijt.

Heb geexpirimenteert met houtvergassen een honda 90cc blok op laten lopen, gaat prima is ook erg leuk maar om er een aggregaat op te laten lopen moet er iets teveel hout aangesleept worden. De lokatie waar ik zit is niet echt geschikt om vaak met een vrachtwagen te komen, dus leek mijn apo wel wat.

Als je je best doet moet je tog aardig wat liters kunnen krijgen, en als je onder groene stroom valt krijg je 9,7 cent per kwh dat is best intresant. 40kw per uur leveren, 10 uur per dag 150 dagen per jaar zit je op 5820 euro en warmte voor je huis.

Als je het nog beter aanpakt dus meer vermogen, maar dat moet de huis aansluiting toelaten. Dan word het steeds leuker kan ik eindelijk het voorschot bedrag van de essent verhogen.

Is er iemand die me uit de droom kan halen of tips heeft hoe het leveren aan het net in zen werk gaat? Kan wel kostbaar worden de inverstering maar als het eenmaal draait kan het volgens mij erg intressant zijn.

Heb zelf een citroen cx trd 2 die een tijdje op ppo gelopen heeft, zonder verwarming. Ben ermee gestopt vanwegen de pomp, wil nog verwarming maken en dan nog eens proberen. Liep als een zonnetje op soja olie.

Even wat alinea's gemaakt voor de leesbaarheid. Tim

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    ttinus,
    Ik heb een jaartje geleden ook overwogen om stroom te gaan maken. Ik heb wat rondgebeld en gerekend. Bij mij kon het alleen uit, als je ook de warmte kunt benutten. Zo niet, dan is stroom van het net nog steeds goedkoper.
    Het enige bedrijf, dat direct antwoord had op al mijn vragen was: Greenchoice. Bij Nuon was het een hele zoektocht door de organisatie.
    Ze vergoeden je ongeveer 5-6 cent per geleverde KWH en als de overheid groene stroom nog steeds subsidieert, krijg je er nog iets van 11 cent bij.
    Ik wilde dat niet, omdat de overheid een onbetrouwbare partners is.
    Je moet, als je wilt leveren aan het net, wel weer een gecertificeerde meter hebben (plus de kosten daarvan). Ik vond de mooiste oplossing: hele zooitje afkoppelen van het net . Heb je ook geen vastrecht en transportkosten meer,
    Niek
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    we hebben net een nieuwe meter stroom moest verplaats worden wegens verbouwing
    heb toen meteen maar een verzwaring aangevraagt we hebben nu 3x63a in huis
    kreeg wel meteen een telefoontje van energie bedrijf wat ik van plan was met de melding dat ik met een plasma snijder en zware compressor wilde kunne werken waren ze tevreden
    maar het ging me meer om in de toekomst te kunnen terug leveren en dan is het wel fijn om een beetje vermogen kwijt te kunnen
    want hoe groter de aggregaat hoe meer rendement je hebt
    zover ik heb uitgezocht heeft een 120 kva het meeste rendement maar goed dan heb je het over erg veel liters olie per jaar
    eerst maar een kijken waar dat vandaan te halen
    over die subsidie op groene stroom is het me een beetje onduidelijk of die er nu nog is
    voor de boeren met biogas is het afgeschaft maar is dat de subsidie voor de instalatie of ook voor de stroom
    want voor de instalatie heb ik geen subsidie nodig voor de stroom zou mooi wezen
    ben zelf geen electra held gewoone huisinstalatie lukt wel en auto electra maar na de sinus en het fase verschil haak ik af
    had begrepen dat je een regel kast van rond de 6000e nodig hebt om een aggregaat aan het net te koppelen is dat zelf niet te bouwen
    heb wel elektro vrienden die dat mischien kunnen als ik weet wat ik nodig heb
    groeten martijn
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2007
    Het probleem met stroom terug te leveren aan het net is de fase synchronisatie... (de golvjes van de spanning moeten gelijk lopen :))
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    ja dat snap ik dat de fase synchroon moeten lopen maar wat heb je daar voor nodig zal vast duur zijn martijn
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Hey,

Kun je dat doen met een frequentie regelaar? Die dingen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.

Cheers,
    Tim
  • JeroenW PPO Burner
    edited January 2007
    is het niet gevaarlijk zonder overleg met je leverancier?

Straks zijn ze aan het werk aan de meuk, en denken ze dat de spanning er af is... ofzo... ZAP, jou generator dood een medewerker?

Groeten,
    Jeroen
  • Paul Siemons PPO Burner
    edited January 2007
    ttinus: ....Als je je best doet moet je tog aardig wat liters kunnen krijgen, en als je onder groene stroom valt krijg je 9,7 cent per kwh dat is best intresant. 40kw per uur leveren, 10 uur per dag 150 dagen per jaar zit je op 5820 euro en warmte voor je huis. ...

Maar hoeveel heb je zelf verbruikt om dat vermogen een heel jaar te leveren?

Mvg;
    Paul Siemons
  • webweb PPO Newbie
    edited January 2007
    JeroenW said:

is het niet gevaarlijk zonder overleg met je leverancier?

Straks zijn ze aan het werk aan de meuk, en denken ze dat de spanning er af is... ofzo... ZAP, jou generator dood een medewerker?

Groeten,
    Jeroen

Het mag gewoon, dus daar zullen ze wel procedures voor hebben (voor onderhoud enzo dus).
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    ja je zal moeten zorgen voor een flinke lading olie maar als je je lijntjes hebt de snackbar in ons dorp is al goed voor 100l per week en dat is nog maar 1
    het zal dan wel met verwarmde tanks gebeuren dat je ook vloeibaar frituurvet kan gebruiken want dat word erg veel gebruikt eerst maar eens een goed filter systeem maken dan zien we wel weer verder
    het is wel de bedoeling dat het in overleg met de leveransier gaat en met een vergunning om groene stroom te leveren want anders is het niet intressant
    een 40 kva(32kw) aggregaat verbruikt tussen de 8 en 10l per uur dus reken maar uit 80 l per dag 150 dagen 12000l per jaar das veel maar niet onmogelijk en als je toch wat groter doet word het snel leuker kwa inkomsten moet natuurlijk wel kosten voor de instalatie aftrekken
  • KockieKockie PPO Burner
    edited January 2007
    Het is wel leuk om zoveel stroom te leveren, maar wat wil je met alle warmte die het aggregaat maakt? Misschien is het beter om een kleiner aggregaat te nemen (5 KW) en de restwarmte te gebruiken om je huis (en evt bijgebouwen) warm te houden. 5 KW aan electriciteit geeft 10 KW aan warmte. 40 KW geeft dus ongeveer 80 KW aan warmte. Een fiks huis die dat nodig heeft.

Er is een duits forum waar tal van voorbeelden staan: http://bhkw.siteburg.com/forum/
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    boerderij plus exrta huis erbij is groot genoeg om warmte in kwijt te raken we zijn een hout cv aan het instaleren van 38 kw wel te klein om alles mee te verwarmen als de schuur er ook bij is maar genoeg voor de woongedeeltes we hebben 2200l buffer tank om warm water in opte slaan
    en de pieken en dalen uit de houtcv optevangen we moeten zon 30 kuup hout per jaar hebben is erg leuk hout zagen en kloven maar dat andere plan vind ik nog leuker ben geen stadjer lang leven het platteland
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Kockie said:

Het is wel leuk om zoveel stroom te leveren, maar wat wil je met alle warmte die het aggregaat maakt? Misschien is het beter om een kleiner aggregaat te nemen (5 KW) en de restwarmte te gebruiken om je huis (en evt bijgebouwen) warm te houden. 5 KW aan electriciteit geeft 10 KW aan warmte. 40 KW geeft dus ongeveer 80 KW aan warmte. Een fiks huis die dat nodig heeft.

Er is een duits forum waar tal van voorbeelden staan: http://bhkw.siteburg.com/forum/

ik vind jou rendement precies redelijk optimistisch eigenlijk :)

5kW -> 10 kW warmte dwz rendement 33 %

Ik heb voor mezelf eens gerekend: 25% rendement dieselmotor (hoog!) 95% rendement genset, 80% rendement warmte opname:

10kW input (dus zoveel olie van XXX J/l per seconde) :

2,3kW Elektrische energie
    6 kW warmte

op kleine schaal is dit niet zo heel groot vershil maar het telt wel door als je met een setje van 100kW aan de slag gaat :)
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    en alleen de warmte van het koelwater is makkelijk beschikbaar een ww op de uitlaat zou ook leuk zijn maar ligt in eerste instantie niet in de planning
    edited January 2007
    ttinus said:

ja dat snap ik dat de fase synchroon moeten lopen maar wat heb je daar voor nodig zal vast duur zijn martijn

Hey nog es....:D

Kun je dat doen met een frequentie regelaar? Die dingen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.

Cheers,
    Tim
  • pieter PPO Master
    edited January 2007
    Zie je wel Tim, met zo'n avatar wordt je niet meer serieus genomen.
    daarom zal ik het eens voor je proberen.

Hey nog es.... :lol:
    Kun je het niet doen met een frequentieregelaar?? die dingen koop je voor een paar tientjes op marktplaats.
  • Jor= PPO Burner
    edited January 2007
    Hoi TTinus,

Ik heb ook een wwk project lopen (echter ligt stil ivm verbouwings perikelen). Bij gaat het dan wel om een mini wkk (zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1166).
    Ik weet niet wat je met 80 kwh warmte moet maar ik zou een sauna beginnen als ik jou was. Verder lees ik dat je alleen het koelwater als warmte bron wilt gebruiken, maar dan heb je ongeveer de helft van de warmte te pakken de andere helft verdwijnt via de uitlaat, en als je het echt goed wilt doen moet je de warmte opvangen die in het generator gedeelte ontstaat.
    Als je geen subsidie krijgt op de stroom (en ik betwijfel of je die krijgt) dan is een wkk alleen rendabel als je alle warmte kunt gebuiken. Stroom is wat dat betreft redelijk goedkoop.

Synchroon aan het net kan op verschillende manieren. Met bepaalde freq regelaars (ik ben ze nog niet tegengekomen). Met een synchronisatie module deze worden oa in de scheepvaart gebruikt om generatoren in parallel bedrijf te schakelen. Dan is er nog een manier met lampen die tussen de fases hangen en als ze dan uit zijn dan kan je de generator aan het net koppelen.
    Of je doet het zoals ik met een gewone 3 fase elektro motor (loopt altijd goed en handig om de motor te starten).
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    ja ha ha marktplaats is erg leuk ben nu eerst bezig plannen voor een filter instalatie aan het maken ben ook niet erg fan van de energie maffia net als de olie maatschappij lijkt me alleen erg leuk om is geld van hun te ontvangen inplaats van dat elk jaar de prijzen omhoog gaan
    heb geen vaste gas aansluiting koken op lpg
    en heb geen zin om de stroom aftelaten sluiten en met accus te klooien eerst maar eens zie aan hoeveel apo ik kan komen en dan zien we wel weer verder :lol:
    edited January 2007

Zie je wel Tim, met zo'n avatar wordt je niet meer serieus genomen.

Ben'k gewend, de meeste profs nemen me niet serieus. Kan me niet boeien, ik doe gewoon m'n dingetje.....

Sjit, vanavond weer het derde voornemen geschaad...... zou het ooit goedkomen.

Feit is wel dat zij een geschikte frequentie regelaar/filter zoeken, en ik er 4 heb :wink:

Zal je advies ter harte nemen pieter, en een nieuwe avater zoeken.

Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    ach ja ben men hele leven al eigenwijs en een opschepper :lol: en niet altijd even snel van begrip
    maar die freqensie regelaars zijn wel intressant die zorgen er dus voor dat de fases gelijk lopen lijkt me onmisbaar in het verhaal
    wil je ze kwijt tim
  • joostb PPO Newbie
    edited February 2008
    Hallo ik ben nieuw op het forum en ben mij aan het verdiepen in het
    stroom terugleveren aan het net.

Ik wil wel eens weten wat voor soort freqentieregelaar je nodig hebt om synchonisatie met het net te kunnen hebben, en hoe sluit je hem aan?
  • bosje PPO Newbie
    edited February 2008
    hier voor de zekerheid ook maar even:

Ik lees in diverse topics dat jullie denken dat bij terugleveren slechts ongeveer 6 eurocent wordt betaald. Dit is NIET waar. Sinds enkele jaren (vraag me niet wanneer) zijn de energieleveranciers VERPLICHT te salderen. dit houdt in dat tot 3000KWH terugleveren je het volle pond krijgt, dus hetzelde als dat je voor de afgenomen stroom betaald. Erg belangrijk dus om bij terugleveren onder de 3000KWH te blijven!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Leuk hoor die niewe meters, gelukkig heb ik nog een oude en die draait dus gewoon terug...mijn installatie heeft sinds begin 2004 al bijna 10MWatt geleverd, waarbij een gedeelte hiervan is teruggeleverd.

Groet,
    Ingmar
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    @Bosje; ben jij Belg of Nederlander?
    Ik heb net Essent gebeld (mijn energieleverantier). Ik zou tot 3000 kWh 21 ct krijgen en daarboven tot 5000 kWh 7,93 ct. Als je meer dan 5000 kWh teruglevert word je gezien als stroomleverantier en krijg je het bedrag wat ze normaal ook uitgeven als ze stroom inkopen. Dat bedrag wist de tiepmiep me helaas niet te vertellen.
    Ik krijg nog wat folders toegestuurd.

@joostB; je moet de topic over de Kubota ff bekijken, op het einde gaat het over synchronisatie.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Aangezien Smul net verhuisd is, kwam hij het volgende tegen. Terugleveren is bij Eneco geen enkel probleem. Er zijn wat mitsen en maaren, maar het is helder hoe je het aan kan pakken. Lijkt mij wel een aardige informatievoorziening.

http://prive.eneco.nl/contact/brochures/terugleververgoeding.pdf
    edited March 2008
    [QUOTE=smul;30378]Er zijn wat mitsen en maarenEn formulieren, discussies, keuringen, retour formulieren, verreken schema's, afrekeningen :confused::x:confused::x

Weg met die rommel, gewoon de meter terug laten draaien en niemand wakker maken. Netto per jaar op 10kW uitkomen en gewoon volhouden dat je eiland bedrijf loopt.

Dat is toch ook zo :rolleyes:

Tim
  • Jor= PPO Burner
    edited April 2008
    Tim snapt ut.
Sign In or Register to comment.