Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Op frituurVET gaan rijden

frenkck PPO Burner
edited November 2009 in Algemene Techniek
Op het werk vroeg iemand aan mij wat mijn vader (heeft een flinke cafetaria) doet met al het afgewerkte frituurvet en of dat niet als brandstof gebruikt kon worden. Ja dat kan prima dacht ik bij mezelf en ben eens flink gaan denken.

Het filteren ervan heb ik al uitgebreid onderzocht maar weet nog niet of ik het vet ga wassen om het zoutgehalte terug te brengen. Mijn pa zegt dat dat niet nodig is, want er zit amper zout in het vet.

Groter probleem is het vloeibaar houden van het vet. Het is namelijk wel vloeibaar op kamertemperatuur, maar dat is nog verre van slaolie. Denk dat het te vergelijken is met dikke motorolie. Dit is prima op te lossen met een goede warmte wisselaar, maar ik vrees meer voor een winterperiode. Als het vet niet eens vloeibaar is in de tank, is er weinig rondpompen door een warmtewisselaar bij.

Starten op DINO of PPO gemengd met DINO lijkt me sowieso noodzakelijk, anders zijn je leidingen nooit meer vloeibaar te krijgen.

Het kleine tankje wil ik ten alle tijden vloeibaar houden met daarna nog een flinke warmtewisselaar om het geheel toch wel naar de 80 graden te brengen. Op dit kleine tankje kan ik dan voorlopig rijden totdat de grote tank ook vloeibaar begint te worden en dan met een klepsysteem de kleine tank weer bij kan vullen met dit vet. Zo kan ik dan weer aan mijn brandstof komen.

Grootste probleem is dat alle leidingen weer doorgespoeld moeten worden met DINO als ik de auto uitzet. Mijn idee was om deze tank in de kofferbak te plaatsen en dat de gehele leiding vanaf de kofferbak direct na de warmtewisselaar (de warmtewisselaar komt direct tegen het tankje aan) doorgespoeld moet worden.

Zie ik dit nu geheel goed of ben ik erg omslachtig bezig? Ik wil graag puur op dit vet rijden, aangezien het geheel gratis is en ruim 100 liter per week tot mijn beschikking heb.

Het systeem maken is het probleem niet, dat maak ik gewoon op mijn werk (metaalbewerkingsbedrijf).

Comments

  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    frenkck,

    Je leiding probleem kun je oplossen door deze te gebruiken:

    http://www.dieselumbau.de/sg_SchlauchimSchlauchLeitung_khlwasserbeheizt.htm

    Maak es een schema, dat schiet makkelijker.

    Tim
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Die leiding ziet er erg goed uit ja, ik zal eens een schema maken morgen. Dan is het inderdaad wat duidelijker voor jullie.
  • edited January 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    ruim 100 liter per week tot mijn beschikking heb.

    Na het filteren hou je niet 100 over, er zijn hier wel APO filteraars die je aan info kunnen helpen.

    Tim
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Tim said:

    ruim 100 liter per week tot mijn beschikking heb.

    Na het filteren hou je niet 100 over, er zijn hier wel APO filteraars die je aan info kunnen helpen.

    Tim
    Ik ga de verschillende olien die in het vet zitten niet scheiden (grootste gedeelte is palm olie). Voordat het gestort wordt in de vet ton buiten wordt het al grof gefilterd, dus ik kan bijna direct beginnen met fijn filteren en uiteindelijk tot 1 micron. Binnenkort ga ik gewoon maar met paar liter beginnen, uiteindelijk wil ik in de garage hier een automatisch systeem werkend hebben waar ik bijna niet naar om hoef te kijken.

    Jammere is wel dat ik ook bij het filteren en bezinking het vet constant op hoge temperatuur moet houden.

    Als ik het vet toch wel ga wassen zal ik inderdaad wel wat olie kwijt gaan raken, maarja 100 liter rij ik er niet doorheen in een weekje :).
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    Jammere is wel dat ik ook bij het filteren en bezinking het vet constant op hoge temperatuur moet houden.

    Cv leiding para erdoor, met afsluiter als je em niet gebruikt (als je die in je hok hebt, wel het vat isoleren, anders ben je straks meer aan gas kwijt voor het warmhouden van de vet).

    Tim
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    frenKCK,
    Filteren van frituurvet naar 1 mu bij normale temperaturen (15 graden overdag) zal je niet lukken, tenzij je veel afval accepteert. Je moet filteren op hogere temperaturen (25 graden of hoger). Als het zaakje warm gefilterd is, gaat het in je tank weer stollen. Dat betekent, dat je een verwarmde EN geisoleerde tank moet hebben. Alleen onder die condities zal het gaan lukken.
    Andere oplossing: meng een percentage petroleum bij (max 30 %).
    Niek
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Niek said:

    frenKCK,
    Filteren van frituurvet naar 1 mu bij normale temperaturen (15 graden overdag) zal je niet lukken, tenzij je veel afval accepteert. Je moet filteren op hogere temperaturen (25 graden of hoger). Als het zaakje warm gefilterd is, gaat het in je tank weer stollen. Dat betekent, dat je een verwarmde EN geisoleerde tank moet hebben. Alleen onder die condities zal het gaan lukken.
    Andere oplossing: meng een percentage petroleum bij (max 30 %).
    Niek

    Ik ben me er volledig van bewust dat dit allemaal onder hogere temperaturen moet gebeuren en dat ik het warm moet gaan stoken. Hiervoor ga ik ook gewoon een profesionele en geisoleerde opstelling voor maken. Ik wil gewoon op puur frituurvet gaan rijden en het zo ver perfectioneren dat ik nagenoeg gratis kan rijden. Dat is mijn doel :D.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    FrenKCK,
    ben erg benieuwd naar je oplossingen. Zet je die tzt ook hierneer, met plaatjes en zo ??
    Niek
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    hoi kwam laatst deze tegen
    http://www.agrepat.nl/
    dat ziet er leuk uit heb wel het idee dat ze erg intressant doen en dat die aanpassing inderdaat zoiets is als wat hierboven beschreven word
    was zelf ook al op het idee gekomen frituurvet is erg makkelijk te krijgen en als je koelwater hebt makkelijk warm te houden
    voor een auto is het wat moeilijker dan voor een aggregaat denk ik want je wil niet dat dat spul afkoelt in je pomp en leidingen
    een goed geisoleerde tank lijkt me een goed idee zat zelf aan een 1000l tank te denken met vloerverwarmings buis erdoor
    alleen zit ik nog met dat je een werveling kan krijgen door de verwarming en dat het dan weer kan mengen mischien zorgen dat de buizen niet op de grond liggen maar een stuk ervanaf
    zou het erg zijn als je van boven aftapt dat er onderin heel lang de zelfde olie of vet blijft
    het rest afval kun je volgens mij met zaagsel mengen en in de hout cv gooien (heb ik nog niet geprobeert maar ga ik zeker doen) zelfs in stront zit energie wat zonde al die schijt door de plee spoelen
    martijn
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Niek said:

    FrenKCK,
    ben erg benieuwd naar je oplossingen. Zet je die tzt ook hierneer, met plaatjes en zo ??
    Niek

    Het duurt nog enkele maanden voordat ik echt ga beginnen, eerst ga ik alles goed uitwerken op papier want ik heb geen zin in half werk. Ik ben van plan om er een mooi uitgebreid verslag van te maken incl. foto's natuurlijk.
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    ttinus said:

    hoi kwam laatst deze tegen
    http://www.agrepat.nl/
    dat ziet er leuk uit heb wel het idee dat ze erg intressant doen en dat die aanpassing inderdaat zoiets is als wat hierboven beschreven word
    was zelf ook al op het idee gekomen frituurvet is erg makkelijk te krijgen en als je koelwater hebt makkelijk warm te houden
    voor een auto is het wat moeilijker dan voor een aggregaat denk ik want je wil niet dat dat spul afkoelt in je pomp en leidingen
    een goed geisoleerde tank lijkt me een goed idee zat zelf aan een 1000l tank te denken met vloerverwarmings buis erdoor
    alleen zit ik nog met dat je een werveling kan krijgen door de verwarming en dat het dan weer kan mengen mischien zorgen dat de buizen niet op de grond liggen maar een stuk ervanaf
    zou het erg zijn als je van boven aftapt dat er onderin heel lang de zelfde olie of vet blijft
    het rest afval kun je volgens mij met zaagsel mengen en in de hout cv gooien (heb ik nog niet geprobeert maar ga ik zeker doen) zelfs in stront zit energie wat zonde al die schijt door de plee spoelen
    martijn

    Ik wil het toch iets anders aan gaan pakken dan enkelt koelwater. Het duurt denk ik te lang om te wachten tot het koelkwater een temperatuur bereikt heeft van 80 graden. Ik wil dus een systeem maken wat elektrisch begint (eventueel het kleine 5 litertankje altijd op een redelijke temperatuur houdt) en het koelwater het later overneemt. Onderhand kan de accu dan weer bijladen die ik hiervoor ga gebruiken. Mijn doel is dus nagenoeg gratis rijden, hiervoor moet ik de tijd tot het vet vloeibaar genoeg is zo kort mogelijk houden.

    Ik heb ook in gedachte om de radiateur te verbinden met een 3 weg klep, zodat ik vooral in de wintermaanden alle warmte van de motor direct in het vet kan stoppen en later pas de radiateur in te schakelen. Niet eenvoudig, wel doeltreffend.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2007

    Ik heb ook in gedachte om de radiateur te verbinden met een 3 weg klep, zodat ik vooral in de wintermaanden alle warmte van de motor direct in het vet kan stoppen en later pas de radiateur in te schakelen. Niet eenvoudig, wel doeltreffend

    Als je het circuit neemt van de binneverwarmingsradiator en daarmee parallel jouw WWW aansluit, hoeft dat niet, zeker als je wacht met je interieurverwarming aan te zetten tot alles op temperatuur is. Uwe thermostaat van het koelwatercircuit opent toch pas eens uw motor op temperatuur is...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    Frenkck,
    Ik heb zelf net een geisoleerde tank ingebouwd. Al reeds na 15 km heeft hij een temperatuur van zo'n 30 graden. Met 180 liter olie in de tank. Dat gaat dus heel snel. De tank is geisoleerd (6 cm aan alle zijden) en houdt de warmte heel behoorlijk vast.
    Niek
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Niek said:

    Frenkck,
    Ik heb zelf net een geisoleerde tank ingebouwd. Al reeds na 15 km heeft hij een temperatuur van zo'n 30 graden. Met 180 liter olie in de tank. Dat gaat dus heel snel. De tank is geisoleerd (6 cm aan alle zijden) en houdt de warmte heel behoorlijk vast.
    Niek

    Dat klinkt veelbelovend voor de grotere tank die ik erin wil bouwen. Toch zie ik het noodzakelijk dat ik een gedeelte elektrisch verwarm, omdat ik zo snel mogelijk op mijn vwo wil overstappen. 2e grote accu die ik tijdens het rijden weer oplaad lijkt mij hier een aardige oplossing voor.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ik heb eens de elektriciteit in een mobilhome van een vriend van me gelegd. Ik heb zo'n speciaal relais gebruikt voor de tweede accu. Super handig. Het laden en ontladen wordt gecontroleerd door een µC en de hoofdaccu kan nooit leeggetrokken worden. Het ding kostte wel €110 toen.
    Ideaal voor de voorverwarming van een 1T-systeem...
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    soapwater said:

    Ik heb eens de elektriciteit in een mobilhome van een vriend van me gelegd. Ik heb zo'n speciaal relais gebruikt voor de tweede accu. Super handig. Het laden en ontladen wordt gecontroleerd door een µC en de hoofdaccu kan nooit leeggetrokken worden. Het ding kostte wel €110 toen.
    Ideaal voor de voorverwarming van een 1T-systeem...

    Een diode lijkt mij al voldoende vanaf de dynamo. Zo laadt hij hem wel bij, maar kan er geen spanning lopen vanaf de accu naar de rest van het systeem.
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    had ook zitten denken om een klein tankje electries te verwarmen
    lijkt me dat die dan met een temostaat geregeld moet worden dat als ie heter word dan 65 of 70 graden ie afslaat dan kan je koelwater het automaties overnemen
    zou geen 5 l tank nemen is een beetje veel om te verwarmen en dat heb je ook niet nodig na tien kilometer moet de boel al aardig op temperatuur zijn als je de kachel aansluiting neemt want die zit voor de temostaatklep regtstreeks van de motor
    de cx heeft een ww op de kop zitten en die is zo warm dat is tog mooi van die psa blokken alleen jammer dat er een lucas pomp op zit
    als je een liter olie warm maakt vlak na de ww en vlak bij de pomp en de klep om te mengen meteen aan de tank heb zodat je niet een stuk leiding hebt wat koud blijft moet het volgens mijn goedkomen
    ben zelf van plan om met twee kogelkraantjes het zo te maken dat je traploos kan overschakelen moet dan ook de retour doen het zal wel een beetje mengen maar dat is niet erg
    denk wel dat het hoe dan ook goed is om met een ww te werken modat die veel eerder op temperatuur is en dan kan je je tank in serie zetten dat eerst het koelwater door de ww gaat en dan naar je tank
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2007
    frenkck en ttinus,
    de warmtewisselaar in serie met je verwarmde tank. Bij mij staat het zaakje parallel aan elkaar. Het warmt goed snel op. Als je het in serie zet, kun je voor je ww last hebben van koudere retourleiding.
    Als je elektr1sch gaat verwarmen: ik zou vooral de leidingen vanaf de ww naar de motor verwarmen(en ook isoleren), omdat die het snelst afkoelen. Als tenminste 1 keer per week de auto gebruikt en je hebt een grote, goed geisoleerde tank, dan hoef je dat m.i. elektrisch niet op temperatuur te brengen.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2007
    Inderdaad, een grote tank +50L bv die op 70 graden is en goed geisoleerd
    is, behoud HEEL lang zijn temeratuur. Maar het opwarmen ervan duurt ook HEEL lang...
    Als je minimum om de 2 dagen een stevige rit maakt, moet dat volgens mij wel lukken.
    Dat elektrisch verwarmen lijkt me nogal innefficient, maar laat de praktijk het uitwijzen.
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    hoe zo heeft de ww last van koud retourwater het water gaat tog eerst door de ww en dan door de tank en dan eventueel nog naar de kachel als dat zin heeft en dan weer door naar de motor
    of je zet de kachel parralel er aan alleen moet je dan uitkijken dat water neemt de weg van de minste weerstand kachel kun je waarschijnlijk niet meer gebruiken alleeen bij langere ritten
    het electries verwarmen kan er denk ik voor zorgen dat je eerder kunt overschakelen en de dinamo laad het wel weer bij het lijkt me wel de bedoeling dat het alleen voor het begin is daarna moet de motor het overnemen is wel weer allemaal extra zooi die je erbij moet zetten dus of dat de moeite waard is is de vraag martijn
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Ik verwacht eigenlijk elke normale werkdag wel een uurtje per dag te rijden (van en naar school). Dus qua ritjes zit het wel goed. Als ik tijd heb ga ik even berekenen of het met de accu wel gaat lukken, het zou wel weer een aantal kilometer op diesel kunnen schelen. Als de isolatielaag goed is, kost het ook bijna geen energie om het op temperatuur te houden. Dus vooral daar moet ik veel aandacht aan besteden. Als het in de buurt van een thermoskan komt zit je helemaal perfect (al is dat niet haalbaar). Dan heb je na een aantal dagen nog steeds warm vet.
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Ik heb een eerste schema gemaakt wat het meeste geschikt zou kunnen zijn voor mijn situatie:

    image

    Enige toelichting is misschien wel fijn.

    Ik heb de WW nu zo dicht mogelijk geplaatst bij mijn VWO tank, omdat ik niet weet hoe warm ik de VWO tank kan krijgen. Als blijkt dat de VWO bij lagere temperaturen dan 80 graden (zeg 40 graden) ook door de leidingen gepompt kan worden, verplaats ik de WW verder naar voren, zodat het warmer de injectie pomp in gaat. Het lijkt me wel essentieel om de VWO al goed verwarmd de brandstoffilter in te krijgen, omdat het daar anders 'vast' gaat lopen.

    Als snelle spoeloplossing heb ik de oplossing van dit topic overgenomen:
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1725

    Daardoor heb ik een opvoerpomp geplaatst tussen de 3-wegklep en de brandstoffilter. Nu was mijn gedachte dat deze pomp ook prima kan helpen om de toch wat dikkere brandstof naar de injectie pomp te krijgen en op een hogere stand gezet kan worden om het geheel snel te doorspoelen met diesel.

    Mocht blijken dat de standaard pomp toch voldoende kracht bezit, dan verplaats ik de pomp naar het dieselkanaal en pomp hem vanaf daar in zijn geheel door.

    Om snel te kunnen doorpompen, omzeil ik de retour banjo door een T-stuk met op de 1e kant een 2-weg klep (die bij normaal gebruik dicht zit) en op de andere kant de retourbanjo, zoals Nero in het andere topic toelicht.

    Aangezien ik met het probleem zit dat ik alle leidingen moet ontdoen van VWO, heb ik een 3-weg klep gemonteerd voor de brandstoffilter waar de retour bij normaal rijden op zit aangesloten (kan dit trouwens wel? Het is namelijk niet bij elke auto standaard zo). Als ik hem wil doorspoelen, zet ik de retour terug op de VWO tank.

    Ik heb er bewust voor gekozen om deze retour niet standaard aan te houden, omdat ik anders bang ben dat de VWO te snel afkoelt in de retourleiding en ik DINO in mijn VWO tank krijg als ik op DINO ga rijden. Natuurlijk kan er ook weer een retour naar de DINO tank gelegd worden, maar dat lijkt mij een stuk complexer worden.

    Nog even samengevat qua onduidelijkheden voor mij:

    -WW op deze positie of verder naar voren? (Er komt verwarming in de tank, dus enigzins warm wordt de VWO wel zonder de WW). Het is wel de vraag hoe warm de VWO moet zijn voor de brandstoffilter.

    -Kan de opvoerpomp op deze positie zitten of kan ik deze beter in het DINO kanaal positioneren. Uiteraard is een pomp nodig die als hij uit staat nog steeds vloeistofstroom toelaat, bestaan deze?

    -Er zit nu een behoorlijk lange retour in, ik ben nog enigzins bezorgd over het snel spoelen van de inj. pomp dat het VWO gaat stollen in de nog koude retour leiding van de brandstof filter naar de VWO tank. Deze is in de winter bij vrieskou toch onder nul. Mijn VWO zal dan zeker stollen. Ook is het nog behoorlijk veel volume om door te spoelen met DINO, er zal zeker wel een aantal liter nodig zijn.

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid verschaft en dat jullie nog goede suggesties hebben.

    P.S: Er staat wel dat er DINO in de tank komt, maar eigenlijk is dit in de zomer 100% PPO en in de winter aangepast naar de kou, aangezien de lijnpomp daar wel tegen kan ;). Bedenk me dan nu dat de WW dan wel beter naar voren geplaatst kan worden.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Frenck,

    Je gebruikt dus geen Dino retour, omdat die altijd kort gesloten zit bij het filter? Ik zou wel de mogelijkheid willen houden om toch ook de dino retour te kunnen doen, dus in jou geval de 3-weg klep bij het filter ook op dino bedienen, in het geval je toch lucht in je systeem hebt. De dino gaat dan wel naar de wvo tank, maar voor alleen even ontluchten lijkt me dat geen probleem.

    De voorschiften van (pers) pompen is meestal dat ze bij de tank zitten. Ik heb het onder de motorkap geprobeert, hij heeft dan te weinig zuigkracht, waardoor de opbrengst ook nil is. Mijn Hardy pomp, en Drappo z'n Facet ook, hebben zonder dat je aanstaan vrije doorloop, maar alleen in de richting van de flow.

    Ik heb de WW en het verwarmde filter anderom zitten, omdat ik de ww het heetst wil laten worden, om de pomp zo goed mogelijk van hete ppo te voorzien. Jij wilt de wvo vloeibaar houden, dan denk ik dat ie daar idd goed zit, omdat je brandstofpomp minder gevoelig is. Je zou ook voor de brandstofpomp nog een kleine ww kunnen zetten, die het geheel nog even aanfikt.

    Wat wil je nu precies gaan rijden? Je schrijft dat het misschien vloeibaar is bij 40graden? Wil je het mengen met kaarsvet :D

    Tim
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Tim said:

    Frenck,

    Je gebruikt dus geen Dino retour, omdat die altijd kort gesloten zit bij het filter? Ik zou wel de mogelijkheid willen houden om toch ook de dino retour te kunnen doen, dus in jou geval de 3-weg klep bij het filter ook op dino bedienen, in het geval je toch lucht in je systeem hebt. De dino gaat dan wel naar de wvo tank, maar voor alleen even ontluchten lijkt me dat geen probleem.

    De voorschiften van (pers) pompen is meestal dat ze bij de tank zitten. Ik heb het onder de motorkap geprobeert, hij heeft dan te weinig zuigkracht, waardoor de opbrengst ook nil is. Mijn Hardy pomp, en Drappo z'n Facet ook, hebben zonder dat je aanstaan vrije doorloop, maar alleen in de richting van de flow.

    Ik heb de WW en het verwarmde filter anderom zitten, omdat ik de ww het heetst wil laten worden, om de pomp zo goed mogelijk van hete ppo te voorzien. Jij wilt de wvo vloeibaar houden, dan denk ik dat ie daar idd goed zit, omdat je brandstofpomp minder gevoelig is. Je zou ook voor de brandstofpomp nog een kleine ww kunnen zetten, die het geheel nog even aanfikt.

    Wat wil je nu precies gaan rijden? Je schrijft dat het misschien vloeibaar is bij 40graden? Wil je het mengen met kaarsvet :D

    Tim

    1 van deze gaat het worden ;)

    http://www.romi.nl/pagina/productinformatie/xtra_informatie

    Ik hoop volgende week de eerste testen te gaan doen met het vet wat betreft viscositeit metingen. Daar zal ik uiteraard uitgebreid verslag van doen.

    Dan ga ik gewoon per 5 graden bekijken wat voor invloed het heeft op de viscositeit, dan hoop ik dus dat het met zo'n 40 graden vloeibaar genoeg is om het toch door de leidingen gepompt te krijgen. Rond de 20 graden is het toch gedeeltelijk gekristaliseerd, dus vandaar dat ik zoveel moeite moet doen om alle leidingen schoon te spoelen en het zaakje op temperatuur te houden.

    Maar ALS het werk kan ik zelfs op kaarsvet rijden inderdaad 8)
  • frenkck PPO Burner
    edited January 2007
    Zoals ik al dacht, met dit weer is het vet nog harder dan een pakje boter. Heb nog geen tijd gehad voor viscositeits metingen bij andere temperaturen, dat hoop ik over een week of 2 wel te kunnen doen.
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Ik merk op dat de viscositeit zeer hard vooruit gaat met een kleine temperatuursverandering. Was het rond het vriespunt harder dan boter, is het met de huidige buitentemperatuur zeer goed schepbaar en is het gel achtig.

    Ik heb een klein proefmonstertje binnen gezet in een bak met warm water en rond de 35 graden zit het rond de viscositeit van zonnebloemolie rond kamertemperatuur gok ik.

    Natuurlijk zijn dit nog geen exacte metingen en echte metingen zullen nog even uitblijven, want ik wil een mooie opstelling daarvoor gaan bouwen.

    Alvast een mooie foto van het troebele goedje (frituurpannetje in de garage met hetzelfde vet als in de snackbar van mijn pa) en die was aardig vervuilt.

    image

    image
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Hier mijn vernieuwde schema:

    image

    Ik denk dat het zoiets wel gaat worden, maar heb er nog wat vragen over.

    Kan het wel zomaar een korte retour plaatsen op de brandstoffilter met daarvoor nog een opvoerpomp? Is er dan geen kans dat er zoveel druk wordt opgebouwd dat de retour zijn diesel niet meer kwijt kan? Misschien is het hierdoor beter om de opvoerpomp na de brandstoffilter te plaatsen. Al is het aanzuigtraject dan wel weer heel erg lang aan het worden.

    Die poelheizer hangt er helemaal vanaf hoe warm mijn WW het WVO gaat krijgen en hoe de viscositeit is van het vet. Uiteraard is het wel prettig voor de PPO/DINO mix als ik daar de eerste kilometers op maak.

    Mijn spoelsysteem ga ik erin houden op deze manier. Als de auto uit gaat, laat ik de opvoerpomp diesel doorpompen met een opengezette klep na de injectiepomp. Hierdoor kan er razendsnel diesel doorgepompt worden.

    Om mijn retour ook leeg te krijgen, sluit ik die terug naar mijn WVO tank. Zo kan ik mijn gehele leiding WVO clean krijgen.

    Die retourleiding naar de WVO tank heb ik naast het koelwater aangelegd. Hierdoor is er in de winter geen kans dat het vet in de leiding kan stollen, omdat de leiding ijskoud is. De leiding zal geen 60 graden worden, maar met 30 graden minimaal is de kans hierop niet meer aanwezig.

    Misschien dat ik er nog voor kies dat ik de warme slang koelwater direct naast mijn aanvoer leiding laat lopen. Er is natuurlijk kans dat in de winter er diesel van -10 door mijn leidingen gaat. Om hier dan direct WVO achteraan te gooien, zal ook niet prettig werken. Ik denk echter dat een verwarmd filter hier een hoop kan doen. Eventueel zet ik er nog een gloeikaars naast, zodat de PPO/DINO na de eerste 3-klep een redelijke temperatuur heeft. Uiteraard is die elektrische verwarming alleen kort in het begin nodig.

    Ik heb in algemene techniek al een ander topic geplaatst over een eventuele opvoerpomp. Ik weet niet of een membraanpomp dit gaat redden, aangezien deze een max temperatuur hebben van 80 (hardy) en facet (55). Hier ga ik met deze dikke platenwisselaar makkelijk overheen en dat is vragen om problemen. Hier ben ik dus nog niet over uit.

    Ook moet ik een stevige 2-weg klep hebben om de druk van de uitlaat van de injectiepomp op te vangen. Er staat zo'n 12 bar in de mercedes lijnpomp heb ik ergens gehoord, dus een robuuste magneetklep om dit tegen te houden is wel gewenst.

    Ik heb de platenwisselaar direct na mijn tank geplaatst, zodat er nagenoeg geen leiding zit tussen de tank, warmtewisselaar en 3-wegklep. Dit hoef ik nu niet door te spoelen, omdat dit korte stuk buis ook warm wordt bij het opwarmen van de rest. Vandaar dat dit direct achter elkaar moet zitten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Frenkck,

    De Hardy levert alleen wat ie kwijt kan, dus een kgr na de pomp is geen probleem. Sommige tandwielpompen hebben een 3e aansluiting die je aan moet sluiten op de retour leiding, waar ie dan z'n overtollige flow kwijt kan. De facet ken ik niet, zou je kunnen checken bij Drappie.

    Waarom gebruik je voor de apo leidingen geen slang in slang, of zoals pjotter, een mega ww van koper die je onder de auto hangt? Hoef je maar 1 leiding te trekken. Heb je nergens meer gezeik met verstopte apo leidingen....

    Ik zou je opvoerpompen direct na de tank plaatsen, dus letterlijk bij de tank. Je ppo/dino tank zal nooit echt heet worden, en je wvo tank zou jemoeten testen. Misschien heeft Niek al wat getalletjes kunnen meten. Die heeft ook net een big-ass geisoleerd verwamrde tank gemaakt. Ik denk dat je hier niet direct 80 graden in je tank hebt.

    Enige nadeel is dat je er dan 2 nodig hebt. Je kan ook je dino/ppo systeem zonder pomp doen, en een dikke ala hypo drappo aanvoerleiding leggen.

    Cheers,
    Tim
  • frenkck PPO Burner
    edited February 2007
    Pomp direct na mijn tank is denk een prima oplossing. Als ik nou tussen de pomp en de WVO tank een 3-wegklep zit voor de diesel, kan ik mijn pomp ook doorspoelen. Anders zou het vet kunnen stollen in de pomp zelf. Zo krijgt de pomp zeker geen 80 graden te verduren en zit het direct bij het aanzuig punt. Makkelijker aanzuigen dus. Wel zo fijn dat ik zonder problemen een kgr kan gebruiken met deze pomp.

    Bij het slang in slang systeem heb ik het idee dat de doorvoer van koelwater niet optimaal is en dat het veel weerstand geeft, of heb ik dit geheel verkeerd? Het hete koelwater zit aan de buitenwand neem ik aan, dus daar zijn die haakse aansluitnippeltjes voor? Die zijn er niet zo groot uit. Of is dat de aansluiting voor de brandstof die daarna intern doorloopt.

    Als de flow van deze slangen goed genoeg is, kan ik inderdaad op deze manier mijn koelwater transporteren. Echter zal ik door de pomp die vol kan raken met gestold vet nog steeds vanaf het begin moeten doorspoelen met diesel. Of ik moet iets gaan verzinnen om mijn pomp te gaan verwarmen natuurlijk. Dus qua hoeveelheid aan dieseldoorspoelen zou ik niet veel lager zitten met deze slangen.

    Als ik de pomp verder naar voren zou plaatsen (incl. warmte wisselaar), zou ik het WVO van de kofferbak naar motorkap door de leiding aan moeten zuigen met de pomp. Dit is dan wel vloeibaar door de warmte via die dubbelwandige leidingen en de pomp kan ik eenvoudiger doorspoelen, omdat ik niet alle slangen mee hoef te nemen. Vraag me af of een membraan pompje heir dan krachtig genoeg voor is.

    Het is allemaal nog niet zo makkelijk wat ik wil :D!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    frenkck said:

    Bij het slang in slang systeem heb ik het idee dat de doorvoer van koelwater niet optimaal is en dat het veel weerstand geeft, of heb ik dit geheel verkeerd? Het hete koelwater zit aan de buitenwand neem ik aan, dus daar zijn die haakse aansluitnippeltjes voor? Die zijn er niet zo groot uit. Of is dat de aansluiting voor de brandstof die daarna intern doorloopt.

    Ik heb dit voor Pjotter es uitgerekend, staat ergens in z'n topic. Maakt echt geen fluit uit.
    frenkck said:

    Als ik de pomp verder naar voren zou plaatsen (incl. warmte wisselaar), zou ik het WVO van de kofferbak naar motorkap door de leiding aan moeten zuigen met de pomp. Dit is dan wel vloeibaar door de warmte via die dubbelwandige leidingen en de pomp kan ik eenvoudiger doorspoelen, omdat ik niet alle slangen mee hoef te nemen. Vraag me af of een membraan pompje heir dan krachtig genoeg voor is.

    Zou em echt bij de tank houden, die pompjes zijn gemaakt op te persen. Bij mijn setup trok ie (hardy) het ook niet van de kofferbak tot de kap (op goeie vloeibare wvo en kzo), hij pakte hem alleen met kgr.

    Zou ook voor je dikke vet een sterkere pomp kiezen, check het iveco topic maar es.

    Het is allemaal nog niet zo makkelijk wat ik wil

    Maar wel spannend met dat dikke vet.... :twisted:
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2007
    Mijn facetpompje (kleintje) kan tegen de warmte. Sinds ik de verwarmde en geisoleerde tank heb en een grotere ww wordt het zaakje bloedheet (nauwelijks aan te raken) en het loopt nog steeds. Dat van de buis in buis aanvoerleiding lijkt mij een prima idee. Mijn tank (200 liter en geisoleerd) is na 50 km ook bloedheet en hout zijn warmte heel goed vast (na een week stilstaan is het zaakje mog lauwwarm). Nog een adviesje: zet een eenvoudig gaasfilter tussen je WVO tank en je ww. Als het zaakje niet warm genoeg is, zal hij in dat filter vastlopen en is de vettigheid er redelijk makkelijk uit te halen.
    Mogelijk nog een suggestie voor als je er de ruimte voor hebt: bouw het hele zaakje in een dichte kist (met deksel uiteraard), blijft alles lekker warm en heb je geen last van koele winden. Alle uitstekende del goed isoleren, dat wel.
    Niek
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2009
    Mijn bron is overgegaan naar vloeibaar frituurvet van remia... Is het mogelijk hierop te rijden? (via de zoekfunctie kan ik niks vinden)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=Neo;52793]Mijn bron is overgegaan naar vloeibaar frituurvet van remia... Is het mogelijk hierop te rijden? (via de zoekfunctie kan ik niks vinden)

    Ja, waarom niet?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Remia heeft bijna tien verschillende soorten vloeibaar. Weet je welke het is?
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    zet maar is een monster in koelkast.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2009
    [QUOTE=Ruud S;52799]Remia heeft bijna tien verschillende soorten vloeibaar. Weet je welke het is?

    'plantaardige olieen en vetten' staat op het label.

    Ook schoon uit de verpakking ziet het er troebel uit vandaar dat ik het me afvroeg.
    Het is ook dikker dan dan gewone frituurolie.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    zal dus vloeibaar frituurvet zijn?
  • H. Onnes PPO Newbie
    edited November 2009
    [QUOTE=easy rider;52809]zal dus vloeibaar frituurvet zijn?

    Uhhh?[QUOTE=Neo;52793]Mijn bron is overgegaan naar vloeibaar frituurvet van remia... Is het mogelijk hierop te rijden? (via de zoekfunctie kan ik niks vinden)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2009
    Dit staat op de verpakking

    image

    image Het is wel een A-merk natuurlijk :cool:
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Remia uit Den Dolder, is bij mij bijna om de hoek. Mijn visboer staat er tegenover met zijn wagen.

    Ik zou zeggen, laat het een aantal maanden bezinken. Dan zal je zien dat de olie
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Staat er geen barcode op? Dan heb je gegevens op product niveau.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    [QUOTE=H. Onnes;52811]Uhhh?

    Verder nog iets constructiefs te melden Wout? :mozilla_wink:
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=Neo;52808]Ook schoon uit de verpakking ziet het er troebel uit vandaar dat ik het me afvroeg.
    Het is ook dikker dan dan gewone frituurolie.

    Hoe is dit na gebruik en na (koude) filtering/bezinking?
    Kortom: is het resultaat vloeibaar genoeg?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2009
    Tja maandenlang bezinken gaat niet want ik heb een kleine berging met maar 1 bezinkvat van 100 liter. Dus als de vetten echt moeten bezinken dan is het niet haalbaar. Ik kan max. 4 weken laten bezinken. Heb er verder nog niks van laten bezinken omdat ze pas net zijn overgestapt. Denk dat het goedkoper voor ze is..

    Heb nu wel 5 liter nieuw ongebruikt vloeibaar frituurvet erin erbij gegooid in m'n 2e tank (zonder bezinken) en dat loopt tot nu toe probleemloos. Misschien helpt het dat het ppo filter verwarmt is.

    Denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe bron.
Sign In or Register to comment.