Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Voorbereiding ombouw Xsara

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited March 2007 in Algemene Techniek
Ik ga er aan beginnen, de ombouw van de Xsara...
Ik heb er een tijdje over zitten nadenken en ik ben van plan alles zorgvuldig te plannen. Mensen zoals Tim hebben me enorm geïnspireerd, en daaruit blijkt dat een zorgvuldig geplande ombouw in iets beters resulteert dan hersenloos aan de slag gaan en elk weekend staan sleutelen om de kinderziektes eruit te krijgen. (zoals ik deed met de C15)
De ombouw moet dus direct goed zijn want... de auto moet rijden!

Ik heb twee versies bedacht.

image

Dit zou kunnen werken, lijkt me. Ik heb alleen nog enkele twijfels.
-Moet het verwarmd filter wel mee in de loop? Dat verhoogt de aanzuigweerstand en draagt het wel iets bij? De warmtewisselaar zou genoeg rendement moeten hebben om het alleen aan te kunnen. Ik kan deze ook gewoon voor de loop zetten. Voor/nadelen?

-De Poelheizer zal de spoeltijd verlengen (hoeveel?), er zal dus meer PPO naar de dieseltank gepompt worden. Het voordeel is dat de diesel al verwarmd wordt bij het warmrijden.

-Moet er wel of geen terugslagklep in de aanvoerleiding van de PPO? Dat llijk me een risico als er wat fout gaat met de aanvoerklep, dan kan de retour geen kant meer op, en zal de pomp misschien stukgaan? Anders zou de diesel gewoon naar de PPO-tank lopen.

-Er gaat telkens een deel PPO naar de dieseltank. Stel dat ik toch korte stukken ga rijden, dan wordt het percentage PPO in de dieseltank wel steeds hoger. Daarom dacht ik misschien aan volgende opzet:

image

Bij het omschakelen naar diesel, zou ik eerst 30sec de extra klep openen zodat de PPO naar de PPO-tank kan, dan sluit de retourklep zodat de retour naar de dieseltank loopt.
Nadeel: meer elektronische componenten nodig en duurder wegens de extra klep.

Zo, laat maar komen die opmerkingen...

Greetz
«1

Comments

  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Soapy,

    Versie 1 kan, maar als je ergens lucht in krijgt, of af en toe een beetje opzuigt uit de tank, krijg je dat er niet uit ivm de kgr.

    Versie 2: Is precies hetzelfde als de mijne op het moment, alleen ik gebruik nog een opvoerpomp vlak na de tank. Deze staat dus alleen aan als ik de kgr uit heb. Ervaring dat de brandstofpomp de ppo niet genoeg aanzuigt. Bij kgr heb ik hier geen problemen mee.

    Ik ben alleen nog niet tevreden over de ww-elektrisch. Misschien dat het bij jouw beter werkt, ik ganog meten en de resultaten uiteraard posten.

    Succes,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited January 2007
    Versie 1 kan prima. Er komt hier geen ppo in de diesel tank, maar diesel in de ppo tank.

    Aan terugslagklepjes etc. zou ik niet aan beginnen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    BurnIt said:

    Versie 1 kan prima. Er komt hier geen ppo in de diesel tank, maar diesel in de ppo tank.

    Bij het eerste schema krijg je de retour in de dieseltank bij het spoelen, dus er gaat altijd PPO naar de dieseltank hé...
    De vraag is natuurlijk hoe erg dat is als je regelmatig diesel bijtankt... Maar misschien neem ik liever geen risico's met m'n Lucas.
    Hoeveel procent kan zo'n lucas risicoloos hebben?

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ik heb nog wat bedacht. Voordeel is dat er maar één brandstofleiding van de PPO-tank moet getrokken worden.

    image

    Het nadeel is wel dat als de tweewegklep door om één of andere reden geen spanning krijgt, de motor ook geen brandstof meer krijgt... Kan dit eigenlijk kwaad voor de auto als je plots de kraan dichtdraait? Zuigt de pomp dan geen leidingen plat, of gaat er wat anders fout of valt hij gewoon stil? In dat laatste geval is het een kwestie van snel op diesel om te schakelen, maar ik wil in elk geval een 100% failsafe systeem.

    En wat met dat filter? Mee in loop of niet? Zijn er mensen die em niet mee in de loop hebben staan en wat zijn de voor/nadelen?

    Greetz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Okeej, ik heb nog wat zitten nadenken. Dat tweede schema zal het worden.
    Nu twijfel ik nog altijd over die filter. Mee in loop of niet en die van dieselumbau zelf 'umbauwen' of de kant-en klare koelwaterversie kopen? Tim was er niet zo tevreden over dacht ik, maar i.v.m. batterijstromen enz lijkt het me niet zo goed om een poelheizer én een elektrisch verwarmd filter te gebruiken.
    Het elektrisch schema is ook bijna klaar...
    Nog een puntje: De leiding van de tank tot aan de motor, welk materiaal gebruiken de meeste ombouwers daarvoor? Soepele brandstofleiding of zijn er betere, stijvere dingen te krijgen? Misschien leg ik ze onder de auto, misschien binnenin, nog niet duidelijk waar de tank komt...

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    de kant-en klare koelwaterversie kopen? Tim was er niet zo tevreden over dacht ik

    Klopt, maar hij werkt wel goed. Ik zou em niet weer kopen, maar een exemplaar met een doorvoer zo groot als je koelslang, dus niet zoals bij mij 8mm (terwijlde koelsang 18mm is).

    Je kan em, zover ik nu weet, beter van de sloop halen.

    Poelheizer, 24 Ampere, filter 16Amp, 40 amp totaal, is idd wat veel van het goeie, mocht de auto ook nog nagloeien, achterverwamring BOEM :arrow:

    welk materiaal gebruiken de meeste ombouwers daarvoor?

    Gewoon gates brandstofslang, zwarte dunne darm...

    Heb je nog een ontluchter nodig voor je loop :D ?

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ontluchter? Dat heb ik nooit goed begrepen, leg uit... Heb je wat over?

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Soap,

    Zoek es op Toc Uno of Tigerloop of Toccer

    You'll be suprised....

    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    soapie, de reden dat je de poelheizer in een 2 tankconfiguratie gebruikt is omdat??
    * je een gegarandeerde ondergrens van je PPO wilt hebben? let op welke clixon je dan gebruikt bijv 100C-75C
    * je een backup hebt als je de wagen 15 minuten parkeert om boodschappen te doen (in de winter)
    * jouw versie 8)

    Ik merk dit op omdat m.i. je met een 2tank systeem je kw.WW het makkelijk af moet kunnen als deze dicht bij de brandstofpomp staat. Dan lijkt me een poelheizer een overbodige luxe maar kan toch wel handig zijn in de winter.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    ericzwiep said:

    soapie, de reden dat je de poelheizer in een 2 tankconfiguratie gebruikt is omdat??
    * je een gegarandeerde ondergrens van je PPO wilt hebben? let op welke clixon je dan gebruikt bijv 100C-75C
    * je een backup hebt als je de wagen 15 minuten parkeert om boodschappen te doen (in de winter)
    * jouw versie 8)

    Ik merk dit op omdat m.i. je met een 2tank systeem je kw.WW het makkelijk af moet kunnen als deze dicht bij de brandstofpomp staat. Dan lijkt me een poelheizer een overbodige luxe maar kan toch wel handig zijn in de winter.

    Ericzwiep, omwille van al je opgesomde argumenten, en omdat ik de diesel al wil gaan verwarmen zodat de pomp min of meer warm is als ik ga overshakelen naar PPO. Het is een Lucaspomp, dus ik wil wel voorzichtig zijn...

    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Als ik het goed begrijp, gewoon een apparaat dat de lucht eruit haalt? Is dat nodig? En werkt zo'n ding elektrisch, wat doet het juist? Ik had er vanalles over opgevangen, maar de werking?... :?

    Grtz
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    en omdat ik de diesel al wil gaan verwarmen zodat de pomp min of meer warm is als ik ga overshakelen naar PPO. Het is een Lucaspomp, dus ik wil wel voorzichtig zijn

    Ja dat kan ik me wel voorstellen. Schakel dan je poelheizer pas in na het starten van de motor. Dan belast je je accu niet zo en je rijdt toch eerst je motor warm op diesel. Mijn ervaring is dat de Poelheizer van Emrich in mijn setup de PPO ongeveer 20C extra verwarmt in het begin. daarna stabiliseert deze zich op de ondergrens van de clixon.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Eric, gaat de brandstof bij jou direct in een loop? Waarschijnlijk wel, met een 1T-systeem. Maar wat zal het effect van de poelheizer zijn als deze niet in de loop zit als hij op diesel draait? Als ik er gewoon diesel blijf doorpompen, zal het rendement dan wel genoeg zijn? Voor een paar graden winst bij het warmrijden, ga ik dat geld er niet aan geven denk ik... Twijfels twijfels twijfels... :? Plus, ik zit nog met het stroomverbruik. Ergens moet het toch een nadeel zijn voor de auto, zoveel extra stroom trekken?µ

    Is er een manier om te 'meten' dat de motor draait? Ik dacht misschien aan een spanningsbewaker op de batterij met een comparator. Als de motor draait is de spanning toch enkele V's hoger dan in rust, maar kan dit werken?

    Ik ben er ook nog aan aan't denken van een andere pomp te gaan zoeken en er een 1T-systeem van te maken maar is dat wel haalbaar? Ik heb pompen gevonden tussen €150 en €2000 (2de hands) maar het overzetten op mijn auto?... Beetje erover denk ik.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Soapie, kan je niet helemaal volgen. Keep it simple! ik heb geen loop gewoon tank >WW1 is van peugeot> F> kw.WW 20 platen> poelheizer> brandstofpomp. Met thermosstaat 89C is op dit moment de PPOmix warm genoeg. Weinig vorst ervaring.
    Jouw schema is door ons toch al genoeg beoordeeld? ik heb geen twee tank of loop ervaring maar voor praktisch gebruik zou ik het als volgt doen: Warm rijden middels de diesel, poelheizer uit! temp sensor op je kw.WW om te meten hoe warm je WW is (niet op de uitgaande PPO leiding omdat er nog geen flow is!) Als die zeg boven de 50C kan je je poelheizer inschakelen met clixon 100C of 110C. Bij dit laatste vind ik het belangrijk om naar je ondergrens te kijken en naar de PPO temp die uit je kw.WW komt. Die temp. moet namelijk hoog genoeg zijn zodat de Poelheizer niet snel beneden zijn ondergrens zakt, en dus inschakelt.
    of nog praktischer als alternatief poelheizer vervangen door je kw.WW in je schema en de Poelheizer weg laten verder. Doe in je DINO tank een 20-30%mix Daar rijd je mee op de korte stukken en om warm te draaien, schakel pas over op 100% ppo als de temp van je kw.WW acceptabel is en je zeker weet dat je lange stukken gaat doen. Voordeel is hierbij ook dat je systeem niet zo'n klap in temp verschil krijgt als je omschakelt. De PPO kan zich in de kw.WW mengen met de nog aanwezige dino, als je een grote platenWW hebt.
    Volgens mij is dit voorstel al eens aan je gedaan.
    Denk niet dat het qua kosten zinvol is om een bosch pomp in te bouwen, kan je beter een andere auto zoeken voor dat geld lijkt me.
    Mare, die twijfels zullen er blijven...........
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    wat betreft die stroom, is al opgemerkt, 25A, 300W maar goed, voor die 2-4 minuten bij draaiende motor, lijkt me echt geen probleem. Moet je dynamo in combi met een gezonde accu wel trekken hoor. hahaha anders was bij mij de boel al lang overleden. (kan alsnog als het gaat vriezen)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    Is er een manier om te 'meten' dat de motor draait?

    Jah, er komt stroom terug (ergens) die er voor zorgt dat je controle lampjes niet meer branden.

    Idd, als je de poelheizer alleen tijdens het warmrijden gebruikt, levert dit geen problemen op. Ik kan aan het vermogen/lichten van de auto merken wanneer hij aan staan (heb ook maar 57pk, dan merk je alles :cry: )

    alternatief poelheizer vervangen door je kw.WW in je schema

    Deze moet je bij terugschakelen dan ook helemaal leegrijden. Ik rij nu de poelheizer en inline filter leeg in 4km, gaat absoluut verandert worden!! Veel te lang.

    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    Deze moet je bij terugschakelen dan ook helemaal leegrijden.

    goeie Tim, ff niet meer aan gedacht hahahahha zei toch, geen 2 tank ervaring. heb andere dingen aan de kop als 1 tanker :P
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Eric, als jij alles warm genoeg krijgt zonder loop, dat moet dat bij mij ook lukken met een platenww en een verwarmd filter (en een poelheizer de eerste km's)... Daar ben ik nog steeds voorstander van, geen geknoei met lucht en ontluchters, drie driewegkleppen, ingewikkelde sturingen enz... gewoon standaard zoals het bedoeld was: aanvoer en retour... Hoe doet elsbett dat?

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    aanvoer en retour... Hoe doet elsbett dat?

    Niet, die doen geen Lucas. Is volgens mij al eens door Drappie beschreven, met 2 opvoerpompen en terugslagkleppen.

    Je kan de ppo ook laten circuleren eer je overschakelt, door vlak voor de aanvoer klep een t-stuk te doen, dan een terugslagklep, die je aansluit met een t-stuk na de retour klep. Pomp bij de tank en als je warm rijdt, stroomt de ppo al door filter en ww, met een lage flow (door de tegendruk van de klep) terug naar de tank.

    Dit werkt, had ik in mijn eerste setup, en dan ook nog kortgesloten. Voor het overschakelen meestal al 50 graden in het ppo circuit.
    Dat is precies waarom ik niet zo tevreden was over de poelheizer, die haalde bij het warmrijden maar 35 graden op hetzelfde stuk. Als bijverwarming doet de poelheizer het wel goed, idd +20 bovenop de WW ppo uit. Dus met mijn circuit 50graden, dan maakt de poelheizer er 70 van!!

    Ga dit weer doen in de nieuwe setup, maar dan niet kortgesloten, dus zoals jij je tanksetup nu wil bouwen.

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Deze zal het dus worden:

    image

    Zeer eenvoudige aansturing: een schakelaar alles uit of aan. Wanneer de schakelaar voor ppo terug wordt uitgezet, wordt de retourklep (na pomp) met een delay van 30-40 seconden uitgeschakeld waardoor het eerste deel (ppo in de pomp) naar de ppo-tank loopt en dan pas naar de dieseltank.
    De Poelheizer springt pas aan als de warmtewisselaar 50° is (dank je Eric). En er kan pas op PPO geschakeld worden als de ww 70°c is.
    Misschien moet ik nog een alarm inbouwen wanneer er niet gespoeld werd en het contact wordt afgezet, maar daar ben ik nog niet helemaal uit... Ik weet niet eens waar ik spanning na het contact kan vinden, even zoeken. Kan iemand aan een manual/elektrisch schema van een xsara break (2001) geraken?

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    De Poelheizer springt pas aan als de warmtewisselaar 50° is

    Waarom?? Laat de poelheizer de pomp vast voorvermarmen met dino, zodat die de eerste ppo niet direct weer afkoelt.


    Ik weet niet eens waar ik spanning na het contact kan vinden, even zoeken.

    Pak je multimeter (of koop zo'n goedkoop ding bij de gamma). Op je radio komen 2 + kabels binnen, de ene is altijd +, de andere alleen als het contact aan staat. Meestal geel (altijd +), rood via contact. Bij de saxo zijn het trouwens andere kleuren, als je die wilt hebben, moet ik even voor je kijken. Ik hoor het wel.

    Succes,
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Tim said:

    De Poelheizer springt pas aan als de warmtewisselaar 50° is

    Waarom?? Laat de poelheizer de pomp vast voorvermarmen met dino, zodat die de eerste ppo niet direct weer afkoelt.
    Misschien toch wel dan. Maar ik wil niet dat hij kan aanspringen als de motor nog aan het nagloeien is, dat lijkt me toch wat teveel vragen van de batterij en alternator. Bovendien zou je deze dan al kunnen aanzetten als de motor nog niet draait. Ik moet er nog eens goed over nadenken.
    Tim said:



    Ik weet niet eens waar ik spanning na het contact kan vinden, even zoeken.

    Pak je multimeter (of koop zo'n goedkoop ding bij de gamma). Op je radio komen 2 + kabels binnen, de ene is altijd +, de andere alleen als het contact aan staat. Meestal geel (altijd +), rood via contact. Bij de saxo zijn het trouwens andere kleuren, als je die wilt hebben, moet ik even voor je kijken. Ik hoor het wel.

    Succes,
    Tim
    De autoradio is zo'n geïntegreerd 'citroën-ding'. Die kan je er niet zomaar even uithalen. In het dashboard zijn ook blindplaatjes voorzien waar ik schakelaars zou kunnen inbouwen, maar ik weet niet hoe ik daarachter moet geraken... Aan de zekeringen kan ik misschien ook ergens spanning vinden. Nieuwe auto's zijn niet zo leuk op dat vlak...
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    soapwater said:

    Tim said:

    De Poelheizer springt pas aan als de warmtewisselaar 50° is

    Waarom?? Laat de poelheizer de pomp vast voorvermarmen met dino, zodat die de eerste ppo niet direct weer afkoelt.
    Misschien toch wel dan. Maar ik wil niet dat hij kan aanspringen als de motor nog aan het nagloeien is, dat lijkt me toch wat teveel vragen van de batterij en alternator. Bovendien zou je deze dan al kunnen aanzetten als de motor nog niet draait. Ik moet er nog eens goed over nadenken.
    Het vraagt inderdaad wel wat, maar ik heb vaak genoeg de WT2 laten verwarmen tijdens het voorgloeien tot deze uit sloeg, dan contact uit en weer gloeien om direct daarna te starten. Dan doet je WT2 niks meer (temp bereikt) en kan je nagloeien. Tegen de tijd dat je uitgenagloeid (wat een woord) ben, springt je WT2 aan. En als je motor eenmaal loopt, uit ericzwiep's ervaring is het zeer waarschijnlijk dat ie dat ook blijft doen met nagloeien, laadt de accu wel weer bij hoor.
    Tim said:



    Ik weet niet eens waar ik spanning na het contact kan vinden, even zoeken.

    Pak je multimeter (of koop zo'n goedkoop ding bij de gamma). Op je radio komen 2 + kabels binnen, de ene is altijd +, de andere alleen als het contact aan staat. Meestal geel (altijd +), rood via contact. Bij de saxo zijn het trouwens andere kleuren, als je die wilt hebben, moet ik even voor je kijken. Ik hoor het wel.

    Succes,
    Tim
    soapwater said:

    De autoradio is zo'n geïntegreerd 'citroën-ding'. Die kan je er niet zomaar even uithalen. In het dashboard zijn ook blindplaatjes voorzien waar ik schakelaars zou kunnen inbouwen, maar ik weet niet hoe ik daarachter moet geraken... Aan de zekeringen kan ik misschien ook ergens spanning vinden. Nieuwe auto's zijn niet zo leuk op dat vlak...

    Is het nu wel zo handig om die van de constante voeding te halen, Tim, dan kan er dus stroom getrokken worden als de auto eigelijk moet slapen (al dan niet vergeten uit te zetten) Het lijkt mij handiger om net als met jouw originele automatiseringsplan een deurschakelaar te gebruiken waarbij ofwel een zoemer gaat, dan wel een lampje gaat branden. Stukje veiliger qua 's morgens bij een lege accu komen en het laten lopen van de motor gedurende de spoeltijd is genoeg
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    Is het nu wel zo handig om die van de constante voeding te halen

    Sorry, ik bedoel dat je de stuurstroom gebruikt van de draad die alleen onder spanning staan als het contact aan is, ofwel de motor loopt.

    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Tim said:

    Is het nu wel zo handig om die van de constante voeding te halen

    Sorry, ik bedoel dat je de stuurstroom gebruikt van de draad die alleen onder spanning staan als het contact aan is, ofwel de motor loopt.

    Tim
    Zo had ik het ook begrepen. Bij m'n C15 had ik ergens aan een zekering afgetakt voor de ruitenwissers. Deze hebben alleen spanning als het contact aanstaat. Die spanning stuurder het 'hoofdrelais' aan dat de voeding voor m'n sturing onderbrak. De grote stroomverbruikers tak je dan direct van de batterij af, en onderbreek je met relais in de stuurkring. Maar... nu zijn m'n ruitenwissers niet gewoon met een relais zoals bij de C15, maar wordt alles vanuit één centrale computer gestuurd. Ik zal eens langs de garage rijden, de man daar was zeer enthousiast over de C15 en bij deze wagen zei hij direct: 'dat kan met deze ook prima hoor'. Ik denk dat ik van hem misschien wel een schema kan lospeuteren...

    Grtz
  • edited January 2007
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007

    door die wt2 mee te laten voor gloeien , heb je zeker snel je inline filtertje dicht zitten . je dan stilstaande ppo loopt toch grote kans te gaan verkolen

    Bij een wt2 wel ja als daar de gloeikaarsen direct in de PPO hangen. Bij een Poelheizer waar ze niet direct in de PPO hangen acht ik dit uitgesloten gezien het grote contact oppervlak en geleidingsvermogen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    In afwachting van de ombouw zou ik misschien toch al wat PPO bij de diesel willen mengen (klein percentage want alle beetjes helpen). Tot welk percentage kan ik veilig gaan met lucas volgens de deskundigen? De buitentemperaturen schommelen nu tussen 14 en 5 °C...
    Grtz
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Onlangs op 'Panorama' (Eén, België) een programma gezien over de 'oliestaten' en hun macht. Het heeft me alleen maar meer PPO-drang opgeleverd.

    Ik zit nog met een klein probleempje: de tank. Ik wil een tank in het reservewielrek onder de auto gaan hangen en het reservewiel in de koffer meenemen (dat lekt niet). Nu wordt het dan onmogelijk om de tank te vullen want de vuldop komt onder de auto te zitten. Om te vermijden dat telkens het hele rek naar beneden geschroefd moet worden om te tanken (om de 10 dagen ofzo), dacht ik aan een soort koppelsysteem met een vulslang. Een soort connector (gardena, persluchtsluiting) zou aan de tank en aan een vulslang komen zodat je deze in elkaar kan klikken om te tanken. Heeft hier iemand ervaring mee? Wat me wel een probleem lijkt is het vuil dat in de connector komt tijdens het rijden en die wil ik niet in m'n tank...
    Tuinslangconnectoren lijken wat amateuristisch en ze sluiten niet af. Zijn er alternatieven? Het debiet is natuurlijk ook van belang. M'n pompje moet het erin gepompt krijgen...

    Brr... koud buiten:roll:... Voorlopig nog wat dieselen...

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    waarom maak je geen gat door je kofferbodem?
    Met vulopening tot binnenin. Dan rondom dichten met ruberren dichting.
    Kan niet veel aan mislopen. Ik heb er ook zo 1 omgebouwd.

    Groeten,
    Nero
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    Hé soapwater,
    Waarom wil je beslist je tank in het reservewielrek. Het enige voordeel is het evt. lekken en ruimte. Nadeel is dat het de koudste plek is om een tank te plaatsen en we willen zo warm mogelijke brandstof, 2- slechte bereikbaarheid i.v.m. tanken en 3- je pomp moet het dikke koude spul helemaal van beneden af oppompen. Goede lekvrije en gemakelijk te vullen tanks zijn overal te vinden en je kun ze overal kwijt in je (warme) auto.
    Onder mijn Xantia TD break zit ook zo'n rek. Ik ben toch maar op zoek gegaan naar een tank achterin de auto want ik vond de nadelen veel groter dan de voordelen.
    Succes,
    Douwe
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    De dingen waarover ik nog twijfel:

    *Gaten in het schutbord maken
    *Brandstofleiding wegwerken (bekleding losmaken, maar hoe en zonder schade?)
    *Kofferruimte gaat verloren
    *Lekken (bij vullen)
    *Brandstofleiding onder stoelen en binnenbekleding (lekken/afknelling)
    *Diesel komt in de PPO-tank bij spoelen (liever geen diesel in de kofferbak)

    Dat zijn zowat de redenen waarom ik de ppo uit de auto wou houden...

    De nadelen zijn uiteraard de temperatuur en de afstand, maar ik dacht dat te compenseren met een opvoerpompje en 10mm leiding.

    Mjah, als het een oudere auto was, dan had ik die tank al lang in de koffer gelegd, maar hij ziet er nog zo goed uit hé...


    Grtz
  • edited January 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Soapy,


    *Gaten in het schutbord maken

    Kun je idd goed dichtkrijgen met rubber. Bij onze camper heb ik de gaten in de motorruimte (een onverlaat had hier de waterafvoer van het spoelbakje gemaakt) ook afgeplakt met rubber achtig spul. Leek wel bitumen wat je als geluidsisolatie onder de kap kan plakken.


    *Brandstofleiding wegwerken (bekleding losmaken, maar hoe en zonder schade?)

    Bij de Saxo kon ik de deurrubbers eruit trekken, stoel los en bij het dash een paar klemmetjes eraf, dan til je het zo op.

    *Diesel komt in de PPO-tank bij spoelen (liever geen diesel in de kofferbak)

    Why not, het ontploft niet en nu zit een passagier op de achterbank ook 10mm verwijdert van een volle tank dino.

    Succes,
    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    Begrijpelijk. Mijn Xantia is van 1996 met 301d km. dus dan komt het er niet meer zo op aan.
  • edited January 2007
    DELETED
  • edited January 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    Vorige week belde mij een Xantia rijder die vroeg hoever het met het ombouwen stond (ik had hem al eens dingetjes gevraagd voor het ombouwen). Hij vertelde o.a. dat hij zijn PPO leiding onder de auto had gebouwd en wel in de koker waar de uitlaat door naar achter gaat. Hij had de beschermplaat die daar tussen de uitlaat en het chassis zit weg gehaald en daar achter de PPO leiding gelegd. Ik zelf heb geen smeerput of brug dus moet eerst maar eens op warmer weer wachten voordat ik er onder kruip om te kijken. Het hele spul moet ook weer niet te warm worden.
    @ Pjotter foto's komen maar eerst wil ik een avatar en dat valt al niet mee :oops:. Kun je nagaan hoe het met foto's gaat bij mij.
    Zoveel om over na te denken. LEUK !!!!!!!
    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Dat is misschien wel een goed plan, dat van die uitlaat...
    Leidingen intapen met alu-tape en dan tegen de uitlaat bevestigen op één of andere manier...

    Grtz
  • edited January 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    Nou ja dan heb ik nog even tijd. Volgend jaar om deze tijd moet kunnen lukken. Ha, ha,ha stelletje amateurs mogen we ook wel zijn.
    Douwe
  • edited January 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    pjotter said:


    ha ha -was tevens mijn idee dat van in die uitlaat uitsparing - heb ik al div tekeningen van hoe t moet worden..
    alleen ik maak gelijk een buis in buis systeem. maar de wagen moet inder daad op de brug omdat je op de mm moet inmeten hoe je de leidingen moet buigen.

    Wat bedoel je met buis in buis?

    En om even terug te komen op die snelkoppelingen... Iemand soms een idee? Een gat in de koffer maken is niet zo eenvoudig. Het is volgens mij staalplaat en er zit nog een pak rubber en een mat tussen i.v.m. demping...

    Grtz
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Gewoon met een boormachine?? Zo maak ik meestal gaten :) Even de juiste diameter bepalen en dan 2 tot 3x voorboren. Gaat prima. Zelfs in de hardstalen plaat die achter in m'n Peugeot ligt.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Zo, dit zal het waarschijnlijk worden qua sturing...


    image

    image

    Simpel: twee knoppen. Poelheizer aan/uit en PPO/diesel. Spoelen gebeurt door gewoon terug op diesel te schakelen. De eerste X-aantal seconden gaat de 'spoelbrandstof' nog naar de PPO tank door retourklep 1 met een tijdsrelais een tijdje ingeschakeld te houden...
    Als er lucht in het systeem zou komen, kan er met de drukknop ontlcuht worden.
    Ik moet alleen wel nog een hoofschakelaar gebruiken of spanning na het contact want de delay blijft stroom trekken.
    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Soapy,

    Ik gebruikte een wisselcontact om de retour te sturen.

    Dus 87 op vertaargd opkomend relais voor omschakelen op ppo.
    En 87a op vertraagd afvallend relais voor omschakelen op dino.

    Zo zou ik, net als jou, met 1 knop de boel kunnen blijven bedienen en toch de retour naar de juiste tank sturen. Ik liep tegen het probleem aan dat ie ging pendelen. Ik denk dat het relaistje zichzelf aanstuurd, omdat het spoeltje in het relais net niet snel genoeg afschakeld. Wil dit oplossen door een diodes in de aansturing te zetten, maar de uitvoering ontbreekt nog door tijdgebrek.

    Om in de gaten te houden bij je ombouw. Ben benieuwd hoe je het geheel (elektrisch) werkend gaat krijgen, lees het hier wel.

    Voor de rest knap schema 8)
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ouch... Dat wordt toch een moeilijke. Vandaag heb ik snel eens onder de kap gekeken. Alles zit uiteraard onder het plastic, voordeel is dat er in de kunststof kap standaard een 'geïsoleerde' afscherming zit voor de pomp. Het brandstoffilter is iets vreemds, ovalen behuizing met drie leidingen eraan. Deze boven op het blok en voelde lekker warm aan. De leiding van het filter naar de pomp is een dun, doorzichtig darmpje van 6mm ofzo. Wordt moeilijk om de kleppen te bevestigen. De leidingen zitten ook op de pomp enz met van die speciale klemmen die ik precies niet graag openmaak... Idem voor de kachelslangen...
    Maar... Het is een uitdaging hé :lol:
    Als ik lees dat Evert zelfs mixt tot 95%, dan is er mss nog hoop voor m'n pompje...
    Ik post één der dagen een foto van het motorcompartiment.
    Owja, nog een vraagje. Er loopt een metalen buis van de uitlaat naar de luchtinlaat. Wat kan dit zijn? Iemand een idee?

    Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    egr
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Nero: ik weet niet wat "egr" betekent, maar wel dat er bij jullie in België momenteel erg veel omgebouwd wordt. Jullie zijn een stapje verder dan bij ons.
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    zou je niet eerst onder de kap kijken en dan een plan maken
    die klemmetjes moet je gewoon doorknippen de gewone slange klemmen zijn niet altijd goed omdat bij het schroefje kleine plekjes zitten waardoor er tog lucht langs kan komen
    ik gebruik zeker voor kleinere diameter altijd ligarex dat zijn bandjes om aandrijfas hoezen vast te zetten maar werken heel goed inplaats van slange klemmen omdat ze twee keer rond gaan voordat ze vast komen kun je dus nooit lucht krijgen
    leuk moderne autos doe mij maar een oud barrel als het maar cx heet
Sign In or Register to comment.