Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Spoeloplossing

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited December 2009 in Algemene Techniek
Heb al eens aan andere oplossing voor spoelen zitten denken:

3-wegklep monteren op retourgat van je pomp. (zonder de banjobout, gewoon rechtstreeks op je pomp). Dan in 1 uitgang van je klep, monteer je de banjobout, en de retour zoals je hem zou willen om te rijden.
In de andere uitgang geen banjo. Enkel leiding naar tank.
Nu kun je (wel een opvoerpompje electrisch nodig) met de motor af, je pomp spoelen met diesel, zonder dat je motor draait. Klep naar tank openen, opvoerpomp aan, en hupsakee.

Maar achteraf moet je nog eens starten om het gedeelte (klein beetje) ppo in hogedrukkop en verstuiverleidingen door te spoelen. Kwestie van enkele seconden te laten draaien.

Wil je je retour ook op diesel en ppo kunnen schakelen, heb je nog een 3-wegklep nodig die je installeert NA de 3-wegklep op je pompretour. De 2de klep na de banjobout installeren.
Ofwel een 4-wegklep installeren (met 2 out-banjo's erin) . 1 uitgang met banjo voor dieselrijden, 1 met banjo voor ppo rijden, 1 zonder banjo voor spoelen op diesel, en je ingang van klep die uit pomp komt.

Dit systeem heb ik wel nog niet getest!!

Je klep op de retour moet ook wel tegen minimaal 10 bar werkdruk kunnen!

Zo,
weer voer om op te denken.

Groeten,
Nero
«13

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Hey,

Dit probleem loop ik ook mee te klooien. Ik heb pas na 7 km een (dino) temperatuur na de poelheizer van 35graden. De retour pomp is dan 25graden. Het koelwater is dan 65 graden. Dit is bij 5 graden buiten.

Ik heb ook gemerkt dat de (zuinige) Saxo, meer dan 4 km spoelen nodig heeft, eer de ppo uit de pomp is. Doe ik minder, dan danst de motor een tijdje als ie koud is (dus er zit nog ppo in de pomp). Volgens nero 0,5 liter in de pomp, +/- 2/3 gaat retour, dus 0,166 liter verbuik * 1:20 = 3,33 km. De rest naar de 4km zal ppo uit de leiding zijn, vanaf poelheizer, inline filter ed. Far too much.

M'n vraag is dus, terwijl de motor loopt, kun je de ppo/dino door de pomp pompen. Hoe werkt dit? Is het een open leiding door het pomphuis, die bij het hogedruk gedeelte een aftak heeft? Zo'n pomp heeft toch inwendig een schottenpomp? Deze kun je niet spoelen, mits hij sneller draait? Ik begrijp uit nero's verhaal dat dit kan, maar hoe werkt het dan? Zal dan een snelspoel schema maken......

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Tim, de aanvoer en retour zitten toch niet meer in een loop als je spoelt? Bij mijn C15 (1.8D) had ik zo'n 40sec. of 500m tegen 2000rpm nodig om te spoelen... 4km lijkt me wel erg lang :shock:

Greetz
    edited January 2007
    Soapwater,

Aanvoer
    ppo opvoerpomp - ppo - verw.filter - WW - 3-wegklep - poelheizer - inlinefilter - pomp
    dino - filter .............................................../

Retour
    pomp - 3-wegklep - retour tank dino
    ............................\ 3-wegklep - kgr
    .............................................\ retour ppo tank

Snappie? Dus nee, geen loop of kgr als ik spoel, gewoon dino in, dino uit. Het idee achter de poelheizer na de klep is dat de pomp ook al verwarmd op dino. (komt van Robert, die doet het ook zo.)

De / \ zijn de keuze van de kleppen.

Cheers,
    Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    hallo Tim en anderen,

Vandaag eens getest wat ik in mijn hoofd had zitten : 8)
    Het werkt nog ook!!
    :!:

Maar spoelen (snel spoelen dus) kan enkel met motor stil (uit dus).
    Hogedrukgedeelte kan niet gespoeld worden, enkel pomplichaam en voorraad. Maar na starten (direct na spoelen moet je dus wel weer starten!!!) is de hogedrukkop en de verstuiverleidingen binnen enkele seconden gespoeld!

Voordeel: Bijna niks aan diesel verstookt!! Rijdt bijna 100 % op ppo, enkel starten niet. Gaat ook snel.

Nadeel: Je moet na stilstan terug starten om spoelproces af te werken.
    Je verstookt ietsje ppo terwijl je stilstaat en de kop spoelt. (maar slechts zeer weinig gedurende die 15 seconden) (max. 15 sec)

Spoelen (snel dus) met draaiende motor kan niet. Enkel met verhoogde toevoerdruk (van externe opvoerpomp) kan je sneller spoelen dan anders. Dit is dus misschien nog een mogelijkheid.

Groeten,
    Nero
    edited January 2007
    ik heb dit alles gedaan met een bosch VE-pomp.
    Over andere heb ik het nog niet gehad.
    Maar kan met sommige andere ook.

Groeten,
    Nero
  • BurnIt PPO Master
    edited January 2007
    nero said:

hallo Tim en anderen,
    Spoelen (snel dus) met draaiende motor kan niet. Enkel met verhoogde toevoerdruk (van externe opvoerpomp) kan je sneller spoelen dan anders. Dit is dus misschien nog een mogelijkheid.

Groeten,
    Nero

Wat voor opvoerpomp moet je gebruiken dan en met welke druk? Ik gebruik een hardy pomp. Maar wanneer de motor uit is tikt deze als een klokje, erg langzaam duss :( . Ik kan mij niet voorstellen dat het spoelen dan echt sneller gaat?

Of bedoel je iets heel anders?
    edited January 2007
    BurnIt,

Ik gebruik dezelfde pomp. Volgens de specs heeft ie 130l/h capaciteit. Rekening houdend met tegendruk en visco zal hij op ppo misschien de helft doen. dat is dus 65l/h = ongeveer 1 l/minuut. Dus de 0,5 liter van Nero in het pomphuis zal er (theoretisch) in 30 seconden uit zijn.

Dit typ pomp wordt ook profi gebruikt in de racerij ed.

Moet kloppen dan toch?

Waarom moet de motor uit om de pomp te kunnen spoelen? Gaat er dan een klep open of zo?

Cheers,
    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    @Nero,
    en nu uit het hoofd en op papier graag :D thanks!
    edited January 2007
    @Eric : Op papier? Ben niet zo'n crack in het tekenen op de pc!

Motor moet uit, omdat je de tegendruk in de pomp weghaalt. En omdat je de pomp doorspoelt. Heel misschien is het mogelijk om hem te spoelen en toch de motor draaiende te houden. Ik zal dit volgende week eens uittesten. (maar zal pas eind volgende week zijn)

@Tim : Wat je berekening betreft : klopt niet helemaal. De pompinhoud is inderdaad zo'n 0,5l . Maar als je die spoelt door aan 1 zijde diesel in te pompen, en de andere zijde "open" te laten, dan spoel je niet zomaar alle ppo weg, en vul je hem met diesel. Je spoelt ook een gedeelte diesel weg, vooraleer alle ppo verdwenen is.
    Is reken dat je zo'n 1 a 1,5 liter diesel erdoorhen zou moeten jagen om hem toch 90% (of meer) gevuld te krijgen met diesel.
    Hiermee (diesel met ietsie pietsie ppo) kun je de koude start makkelijk aan.

Groeten,
    Nero
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    image

he he ,ik weet eindelijk ook hoe het moet!! afbeeldingen en zo.

spoelen met extra dieselpomp?
    heb je dan nog wel driewegskleppen nodig?
    zou je geen extra ingang kunnen boren in het pomphuis vlak bij het hogedrukgedeelte, en daar dan diesel inspuiten zodat die onmiddelijk mee de plunjer ingaat zonder dat de hele pomp gespoeld moet worden?
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    ik bedoel tussen de electromagneet en de regulateurop deze afbeelding . Met terugslagklep en waarbij de extra dieselpomp meer druk geeft dan de oorsprongkelijke
    edited January 2007
    dat boren in de kop , dat gaat zeker niet.

Boren in het pomplichaam kan wel. Maar dan moet je terug goede afsluiters hebben. Die tegen minimaal 12 bar kunnen, want zo hoog wordt de transferdruk in de pomp.
    En wat is de winst t.o.v. het normale retourgat? Niks denk ik.
    Vergeet niet dat de opvoerpomp bij een VE (zie moelijk op tekenening) , VOOR het tandwiel zit in de pomp. Dus op de tekening die grote witte schijf net links van tandwiel.
    Je toevoer is net boven die opvoerpomp. Dus moet pomp door om bij hogedruk te komen.

Je wil niet enkel diesel bij je hogedrukkop, maar ook vooraan de pomp rond de regelateur. Deze zal anders zeker "dansen" . Toerental niet stabiel gedurende eerste km's. Daarom moet ook de regelateur gespoeld worden met diesel. Ik heb in een ander topic al eens iets geschreven over een regelateur uit Ve-pomp die samenplakte van de ppo. Vooral bij stilstand begint deze aardig te kleven.

GRoeten,
    Nero
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    hebben de electrish gestruurde pompen ook nog vliedgewichtjes om het toerental te regelen?
    zo niet , zal het dansen bij koude olie toch geen probleem mogen zijn .
    trouwens, een elsbeth een tank ombouw heeft ook gewoon koude olie in de pomp.

als ik voor de ingang van het hogedukgedeelte -schuin groen kannaal op de tekening- diesel kan inspuiten hoef ik, bij het stoppen, maar enkele seconden te spoelen net zoals bij mijn mecedes, bij het starten kan je kiezen hoelang er diesel toegevoegd wordt.
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    ok , nero , ik heb nu pas door dat jij wil spoelen langs de retour, sorry.
    waar gaat de ppo dan naartoe? terug door de lagedrukpomp naar de filter?
    dit zou inderdaad een voordeel zijn omdat je dan bij het starten niets meer hoeft te doen, daar er al een voorraad diesel in de pomp de leidingen en de filter zit.

wat als je dan een loop op de retour hebt?
    heb je dan nog wel een driewegskraan nodig?
    of mischien alleen een ontluchting?

en je moet inderdaad niet zitten prullen aan de pomp zelf.

dat ik daar zelf niet op gekomen ben?!

groeten
    edited January 2007
    Hey,

Nero heeft het over de 3-weg klep direct op de retour banjo zetten. Ik heb even later in de retour nog een t-stuk zitten, waarbij de retour van de verstuivers erbij komt. Als je hem direct op de banjo doet, gaat de retour ppo dus altijd naar de dino tank?

Of is dit alleen bij de Saxo zo? Lijkt dat meer motoren dit hebben?

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Bij m'n C15 was dat ook het geval. De retour van de verstuovers kwam op de slangaansluiting toe.
    edited January 2007
    Luitjes,

Ik ga dit proberen, nog een pompje scoren ala rubenbx, de rest heb ik wel. Ik rij vaker korte stukken dan lange, dus het is ook interessant voor mij om goed-snel te kunnen spoelen.

Ik begrijp uit het plaatje van ook jan dat de groene stukken, holle ruimtes zijn. Dit bevat dus die +/-0,5 liter brandstof?

Als dit zo is, betekend dat ook dat, bij het omschakelen de ppo, nog geruime tijd gemengd wordt met dino eer je echt 100% rijdt?? Elk voordeel heb z'n nadeel :?

Wat voor invloed hebben die banjo's op de pomp, je kan ze groter krijgen, maar wat zal het effect zijn? Je ziet ook dat ze soms bij profi ombouw vervangen worden, why?

Cheers,
    Tim
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited January 2007
    leuk hoor dat pompje, hoor niks meer van die man...

hopelijk is ie op vakantie ofzo...
    edited January 2007
    @tim en anderen:

Die outletbanjo bepaald de transferdruk in je pomp. Vergroot het gaatje, en de druk in de pomp zakt. Lagere druk kan betekenen : minder debiet of volume tijdens zelfde slag die wordt ingespoten.
    Te hoge druk : lekkages, teveel brandstof in plunjerholte

Bijna alle retourleidingen gaan met de pompretour terug mee. Bij de 1ne naar tank, bij de andere naar filter (KGR)

Wil je spoelsysteem maken, moet je outletbanjo eruit halen. 3-wegklep met ingang op uitgang pomp schroeven. In 1 uitgang van je klep monteer je dan de outletbanjo met de originele retourleiding eraan. In de andere uitgang van de klep monteer je gewone banjo of slangpilaar met leiding naar dieseltank.

Groeten,
    NEro
    edited January 2007

In de andere uitgang van de klep monteer je gewone banjo of slangpilaar met leiding naar dieseltank.

Dan zou je op dino toch de druk verlagen, met alle gevolgen die je beschreef?

Kun je dan niet gewoon de klep direct op de retour zetten met een inimini stukje slang ertussen? Dan hou je de originele banjo op de juiste plek.

Ik vindt de retour eigenlijk ook niet zo belangrijk, het gaat er om dat de ppo uit de pomp gaat, of heeft het zetten van de klep daar nog andere redenen?

Tim
    edited January 2007
    Neen Tim,

Je begrijpt me verkeerd.
    De uitgang via klep met de originele banjo (0,55mm) erin dient zoals nu voor de normale retour. Wil je die nog kunnen schakelen tussen ppo en dino-tank, dan moet je nog een extra klep voorzien NA deze banjo.

De andere uitgang van de klep met banjo(groot gat) dient enkel om te spoelen naar je dieseltank toe. Dus niet om mee te rijden. Je maakt een schakeling ENKEL om te SPOELEN.

Groeten,
    Nero
    edited January 2007
    Hey,

Jah, het belletje gaat rinkelen, ik heb em. En dat spoelen kan dan alleen met de motor af toch? Zou het problemen voor de pomp of motor kunnen opleveren als je de motor laat lopen?

Ik ga een testje doen met de dino spoelen. Zonder pompje meten hoeveel er retour komt en hetzelfde met een opvoerpomp aan. Dan spoeltijd voorspellen :lol:

Is dit het dingetje waar het beruchte gaatje inzit van die 0,5?

image

Cheers,
    Tim
    edited January 2007
    Die banjo dat je toont, is een inlet-banjo , of een normale met groot gat.
    Deze zou je kunnen gebruiken als 2de banjo op je retourklep om te spoelen.

Motor laten draaien tijdens het spoelen?
    JA!!!!! :!: :!: :!:

Gisteren test gedaan met draaiende motor (VE-pomp) en motor sloeg niet af tijdens het spoelen! In (geschatte tijd) +- 10 seconden was de pomp gespoeld.

Heb nu niet zoveel tijd, maar ik ga er nog verder op in.
    Volgens mij wordt dit DE oplossing om snel en goed te spoelen!
    En dit zonder motor af te moeten zetten en te herstarten.

Groeten,
    Nero
    edited January 2007
    oja,

Vernieuwing aan spoelsysteem:
    I.p.v. een extra 3-wegklep heb je enkel een extra 2-weg klep nodig. (gewone klep of kraan dus!, en veel goedkoper)

Op pompretour (rechtstreeks op pomplichaam, zonder banjo!) sluit je een T-stuk aan. In 1 gat de originele retourbanjo met de leiding die je al had (met hierachter dus nog een 3-wegklep om te schakelen tussen retour diesel naar tank, of ppo Kgr) en in het andere gat monteer je de 2-wegklep. Deze met leiding naar dieseltank (en met grote banjo of zonder banjo. in elk geval geen outlet banjo!!)

Bij knop indrukken spoelen (dashbord) moet je 3-wegklep retour schakelen naar de dieseltank (dit om lucht te kunnen doorspoelen en niet in de kgr te gooien) EN opent de 2-wegklep. Je extra (elektrisch) opvoerpompje begint diesel te pompen. (toevoerklep staat nu dus op diesel)Brandstof (ppo) in pomp kiest makkelijste weg naar buiten :arrow: via 2-wegklep omdat dit grotere binnendiameter van doorlaat heeft.

Na spoelen sluit de 2-wegklep en blijft de toevoerklep op diesel staan.
    Nu ben je klaar voor volgende koude start op diesel.

Dit alles met draaiende motor.
    Al getest, maar nog niet al rijdend. Wel met motor die vrij stond te draaien.

8) :lol:
    Groeten,
    Nero
    edited January 2007
    Nero,

Hoe draai je een t-stuk daarin? Zit er een binnendraad in? Ik vind dit een goed idee. Ik ga m'n ppo pomp terugzetten bij de tank. Zou het uitmaken voor de retour van de brandstofpomp, dat daar ook de pompdruk van de opvoerpomp op komt? Dat gebeurt nl bij mij in het kgr schema.

Ga dus kijken wat de KGR oplevert met dit weer, anders gaat ie eruit en ga ik proberen het spoel idee te maken.

Waarom, ik rij veel korte stukken, 15 heen en 15 terug, dus wil niet 4km hoeven spoelen. 10 seconden!! dat wil ik wel....:lol:

Tim
  • webweb PPO Newbie
    edited January 2007
    Klinkt als een doorbraak voor de bruikbaarheid van een twintank systeem! Snel spoelen zonder dat je er ruim vooraf aan hoeft te denken ;)

Kun je hier ook een doodgewone benzinepomp voor gebruiken (heb ik nog wel liggen) of is een echte opvoerpomp (met bepaalde eigenschappen) noodzakelijk?
    edited January 2007
    meestal word een Facet of Hardi pompje gebruikt maar een gewone benzinepomp is ook geschikt dacht ik
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    web said:

Klinkt als een doorbraak voor de bruikbaarheid van een twintank systeem! Snel spoelen zonder dat je er ruim vooraf aan hoeft te denken ;)

Kun je hier ook een doodgewone benzinepomp voor gebruiken (heb ik nog wel liggen) of is een echte opvoerpomp (met bepaalde eigenschappen) noodzakelijk?

Als ie begint te lekken, is ie waarschijnlijk niet geschikt. En ook niet meer voor benzine :)
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    Ook ik rijd veel korte stukjes. Dit is werkelijk een briljant idee. Hulde Nero. Chapeau, petje af.
    Douwe.
    edited January 2007
    idd, nero, dat heb je zeer mooi gedaan/onderzocht!
    Gelijk een doorbraak in de PPO wereld: Het snelspoelen!
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    tof nero een 10+ zou het bij een rotodiesel net zo gaan
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    vandaag ook de uitlaatbanjo vervangen door een inlaatbanjo.
    bij mijn golf II. En inderdaad op 5 seconden , zie je de diesel al uit de pomp komen. (spuiten zelf , ik heb doorzichtige leidingen)
    ik heb wel mijn driewegkraan vlak voor de pomp staan en gebruik dus geen extra opvoerpomp.

op de baan valt het wat tegen, op ralenti heeft de pomp moeite om het toerental gelijk te houden (jojo) (minder op diesel) en bij het rijden gas lossen , en dan hernemen geeft horten en stoten.(vooral op koolzaad) volle bak ,bij hoge toeren geen probleem.

mischien een electrische afsluitklep op de retour met een klein gaatje in geboord, of inderdaad een bypass met uitlaatbanjo.

ik sta nu stil want , blijkbaar heb ik de originele bandstofleiding van de diesel stukgeblazen, door luchtdruk op de tank te zetten,om de leidingen te vullen na mijn ombouw. ik heb nog geen handpompje, vandaar.

morgen verder knutselen.
    krijgen jullie daar ook zo'n kloven van aan je vingernagels?
    edited January 2007

krijgen jullie daar ook zo'n kloven van aan je vingernagels?

Man, ik heb al van die kantoor handjes, en dan na een weekeinde sleutelen, en droog winterweer, kun je bij mij wel een half uur eelt knippen en kloven raspen.....

On topic, het werkt dus. Ik ga dit ook maken. Ook jan, hoe vang je die 12bar op de retour op? Extra zware slangklemmen?

Tim
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    12 bar??

mijn retour gaat terug naar de inlaat (loop) maar wel vlak voor de driewegkraan diesel-olie

door de uitlaatbanjo te vervangen moet de olie of diesel niet meer door dat kleine gaatje en valt volgens mij de druk bijna volledig weg maar krijg je een geweldig debiet(gewoon door de schottenpomp van de bosh)

mijn koffer staat trouwens vol olie, want omdat ik een loop heb stroomt de retourbrandstof terug door de oliefilter naar de olietank als ik op diesel schakel , en het debiet was zo groot dat mijn olietank in de koffer overliep
    edited January 2007
    @ Tim:
    Er is binnendraad in je pomp voor de banjo (bij bosch meestal 12 X 1,5)
    Nippel hierin, T-stuk erop en je bent vertrokken.

@Ook Jan, Rijden met een gewone banjo zal niet lang goedgaan. Geen vermogen meer, bijna niet meer starten,...
    Enkel om te spoelen zal dit goed lukken, maar niet om constant mee te rijden. Die inwendige transferdrukken zijn voor de goede werking van de pomp echt een must.

Groeten,
    Nero

Ps. Bij een rotodiesel, cav of lucas moet dit ook kunnen. Je dient enkel met een handpompje vooraf al eens te controleren of je brandstof kunt doorpompen. (contact moet zeker aan voor de pompkleppen)
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    die 12maal1.5 is wel een draad die je bij gewone gas of waterleiding niet gebruikt wordt , lijkt een beetje op 1/4 duim ,maar is het niet.

waar vind je een nippel die in een bosch pomp kan geschroefd worden??
    alleen bij injectiepompspecialisten?

bij gebrek aan een nippel weet ik nog altijd niet of mijn 3wegkraan de pompdruk aankan?
    edited January 2007
    @ ookjan : Neem een inlaatbanjo,zaag er de schroefdraad af, en soldeer die op een nippel of sok waarmee je verder wil werken. :wink: :wink:

Groeten,
    Nero
    edited January 2007
    Hey,

Door te googlen met "banjo met draad" vind ik ook banjo's met 1/4" draad in plaats van een thule. Hierop kun je wel een "normaal" t-stuk schroeven.

Aan de spoelkant van het t-stuk kan nu gewoon een thule met de rest, maar aan de "druk" kant zal de originele outlet banjo M12x1,5 weer op moeten. Dus eigenlijk moet je een soknippel hebben van 1/4" x M12. Daar kun je dan weer het busje met de banjo opschroeven.

Iemand een idee? Ik ga vanmiddag naar wildkamp (Ikae for men :lol: ), misschien hebben zij een oplossing...

Cheers,
    Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited January 2007
    We blijven het volgen :D
  • webweb PPO Newbie
    edited January 2007
    M12x1.5 is desnoods wel te tappen in een "verkeerde" soknippel met voldoende "vlees". Lijkt me een minder groot probleem dan de helft die je al getackeld hebt ("banjo met draad" - hoewel ik met dezelfde google query minder succes lijk te hebben... bruikbare maten rollen er niet uit... 9, 10, 14... maar geen 12!)

Anders de soldeeroplossing van Nero, hoewel ik daar nooit zo happig op ben op trillinggevoelige plekken.

Of een inlaatbanjo door boren en daar iets bruikbaars in tappen...
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    dus een m12maal1.5 T-stuk is niet zo evident om te vinden,
    bij mijn golf zit er zo'n verlengstuk op de uiitlaat van de pomp en dan pas de uitlaatbanjo.
    heeft dit een bepaalde functie? is gewoon een buisje lijkt me.
    als dit van staal is dan denk ik van dit verlengstuk in twee te zagen en daar inderdaad twee3/8 nippels op te lassen,
    zo heb ik in eens ook een stuk om de uitlaatbanjo op de driewegkraan te schroeven
    edited January 2007
    Hey,

Ik begrijp uit Ook jan z'n verhaal dat je dus geen extra opvoerpomp nodig hebt, dus dat de normale pomp al genoeg doorzet om snel te spoelen.

("banjo met draad" - hoewel ik met dezelfde google query minder succes lijk te hebben...

Jah, ik ook, had op eerste gezicht niet gekeken naar de maten. Stupid me.

bij mijn golf zit er zo'n verlengstuk op de uiitlaat van de pomp

Jah, bij mij ook, een zeskant buisje van ongeveer 4 cm.

Solderen lijkt me niet echt betrouwbaar. 1/4" in M12 draaien net zo, dit krijg je moeilijk goed dicht.

Ik heb een schetsje gemaakt, waarmee ik naar de lokale metaalbewerker ga van de week. Misschien dat hij dit kan maken voor een paar tientjes.

image

Ennu, nero, kun je de maten A en B van onderstaande figuur voor me correct opmeten? Ik heb zelf ook zo'n banjo, maar dat moet ik em van de pomp schroeven, doe ik liever niet als het niet nodig is.
    Weet je trouwens zeker dat het M12 is? Ik twijfel een beetje, omdat je bij de webshops (bv heipro) alleen vervangings banjo's kan krijgen van M14 en M16.

Ik begrijp dit nog niet helemaal, de dopsleutel die op mijn banjo (Bosch VE) kan zetten is dop 17 = M10. Het kan natuurlijk goed dat door de grootte van de holle bout hier M12 draad onderaan zit. Bedoel je dit? Ik begrijp dan niet waarom ze bij Heipro die maten verkopen.

image

Cheers,
    Tim
    edited January 2007
    Hey,

Het is nog niet zo makkelijk een 2/2 elek afsluiter te vinden die een drukverschil van 12 bar kan dichthouden.

Ik heb inmiddels 1 gevonden, maar die is 1/2" (10mm doorlaat), ik heb liever een met 1/4" aansluiting (8mm doorlaat). Het is immers hete ppo, dus je kan best toe met een kleinere doorlaat. Eea ook omdat je geen knots van een afsluiter bij je pomp kan hebben, ivm verstuiverleidingen/kabels etc.

Iemand nog andere suggesties?

Cheers,
    Tim
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited January 2007
    Hoi Tim,

Kijk eens op onderstaande link

linkse tap hochdruckventile hier saan een ventiel tot 90 bar 1/4

http://www.magnetventile-shop.de/index.php

groeten,

Brajo

PS als je hem daar besteld geef dan een PB ik heb nl ook nog een ventiel nodig kunnen we misschien de verzendkosten delen
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    image
    image
    image

1 is de uitgang pomp;2 isde vrije retour ;3 is de retour met banjo
    die tussenstkken op de sloop gehaald en doorgezaagd en 3/8 op gelast
    3/8 draad op trekken zo ook gaan denk ik.

ik weet dus ookk nog niet of de electromagneet de kraann kan opentrekken onder druk,
    ik veronderstel el dat op ralenti de druk in de pomp lager is
    we zullen straks zien
    edited January 2007
    Brajo said:

Hoi Tim,

Kijk eens op onderstaande link, linkse tap hochdruckventile hier saan een ventiel tot 90 bar 1/4
    http://www.magnetventile-shop.de/index.php

groeten,
    Brajo

Zoiets moet je idd hebben. Het is alleen kloten dat die hoge druk kleppen maar een doorlaat hebben van 1,6mm. Daar loop ik steeds tegenaan. Wel een toffe site, die kende ik niet. Zal nog even sneupen, wellicht staat er nog iets anders.

ik weet dus ookk nog niet of de electromagneet de kraann kan opentrekken onder druk

Dat is nu juist het probleem. Je afsluiter dient normaal gesloten te zijn. Dus de veer die het klepje dicht houdt, moet in ons geval 12 bar tegen kunnen houden. In jou geval zou dus de spoel van de 3-weg klep sterk genoeg zijn om te schakelen. Dat hopen dat ie niet tegen de druk in moet schakelen. Je kan trouwens wel spoelen krijgen die sterker zijn. Wel slim gedaan met die nippels :wink:

------

Edit: Nog even gesneupt, en jawel een mooi klepje gevonden op de ventielshop site (hulde aan Brajo 8) )

Config, FKM klepzitting, stekkertje erbij, MINIMAAL 12W spoel selecteren (Pakt max 20bar) en off course 12VDC......€47 Pleuries ex versand.

Yeehaw, nu nog even het home t-stukje checken....

Cheers,
    Tim
  • ook jan PPO Burner
    edited January 2007
    eerste opstelling;
    image

zoals het bedoeld is , ingang op 1

dit werkt, de spoel krijgt de klep open, maar niet goed dicht.
    bij gas geven gaat de klep meer open.
    dfaar ik alles terg naar de inlaat stur is dat eigenlijk geen probleem.
    ik zou zelfs zonder outletbanjo kunnen want de klep gaat open bij stijgende druk.

tweede opstelling;
    image
    in een poging om meer debiet te krijgen,
    ik dacht dat met deze opstelling de uitlaatdruk de veer mee zou helpen indrukken , maar niet zo dus!
    de spoel krijgt de klep niet open.
    edited January 2007
    @ook Jan,

Kijk eens op die site die Brajo linkte, eerder in het topic. Misschien kun je een spoel eropzetten die wel sterk genoeg is en ben je klaar. Kun je zien wat voor spoel (aantal Watt?, wat?) erop zit.

Ik ga morgen de nippel eraf draaien op de maat op te nemen.

Tim
    edited January 2007
    sorry voor het late antwoord, maar heb het druk.

Maat van dopsleutel is inderdaad 17.
    Toch met (meestal toch) 12 X 1,5 eronder.
    Er bestaan ook versies met 10 X .. , maar de meerderheid heeft die 12 X 1,5.
    Ik heb ze al veel moeten hertappen (de gaten in het pomphuis dan).

@Ookjan: Die nippel tussen je outletbanjo en de pomp is normaal gezien een soort reduceer (met ook een klein gaatje ). Deze dient mede voor de druk in je pomp. Kijk eens of het een klein gaatje is of niet. Is het een droter gat, geen probleem. Is het een kleiner gat, dan zul je de klep ERVOOR moeten plaatsen voor goede spoeling.

Groeten,
    Nero

Groeten,
    Nero
    edited January 2007
    Spoelers,

Ik heb de retour banjo eraf gehad. Je zit op de foto mooi het ikmaakdrukindepomp gaatje waar Nero het over had.

imageimage

Nu kijken of ik iemand kan vinden die een adaptor t-stukje kan maken voor de klep en banjo.

Ik ga trouwens zo'n klep bestellen, dus als er meer mensen zijn, dan kunnen we meerdere in eens bestellen.

Cheers,
    Tim
Sign In or Register to comment.