Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

V8 Lijnpomp

wodanwodan Super Moderator
edited November 2009 in Overige merken
Ik vroeg me af welke V8 90° motoren hebben een lijnpomp als injectiepomp?
Kwestie van mischien ooit later mijn rotatiepomp te vervangen door een lijnpomp op mijn V8 dieseltje
en zo beter PPO bestendig te zijn... (Twee 4-cilinder lijnpompjes samen lijkt me te ingewikkeld)

Alvast bedankt voor de info.

Comments

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Ik denk dat Mercedes (voor kranen en bulldozers) motoren heeft (V) met lijnpompen op. Je kunt ze per 2 cilinders zelf hebben : 2, 4 , 6 , 8 ,10 en 12 cilinders!

Nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2006
    Je weet soms geen model (nummer) van zo een pomp zelf of zo een kraan/bulldozer Nero?

Oh ja, draaien die IP's ook aan de helft van het motortoerental?
    edited December 2006
    helft van toerental? Jaja.

Nummer?
    pfff... Zal op het werk volgende week eens zoeken tussen m'n papieren van vorig jaar. We hebben er toen 1 gedaan (V12!!)

Eenderwelke lijnpomp met 8 plunjers kan eigenlijk voldoen. Moet zeker niet van V-motor zijn, en grootte doet er ook niet eoveel toe, dit kun je regelen. Het toerenbereik en snelheid van toern is enige wat relevant is.

Groeten,
    Nero
  • Bokkum PPO Addict
    edited December 2006
    Sowieso de V8-Mercedes OM402 (600-2500t/m) & OM422 (600-2300t/m)

Mvg, Leo.D
    edited December 2006
    het is juist die toern die hier jammer aan zijn: 2600 toeren voor kraan : ok. Maar voor een auto is dat toch veel te weinig. Je kan er wel meer toeren uithalen (uit die pomp), maar het mechanisch gedeelte is er niet op berekend. De regelateur van de pomp zal na verloop van tijd kapot gaan of zwaardere slijtage vertonen.
    Er zijn wel types regelateurs die hogere toeren aankunnen, en die gebruitk worden op Pes-pompen (lijnpompen dus).
    Ken ze niet allemaal vanbuiten, maar stuur het je wel even door als dit nodig mocht zijn.

Groeten,
    Nero
    edited December 2006
    Hoi, max toerental van mijn motortje is dacht ik 3600 rpm (ik heb (nog) geen toerenteller), dus 2600 is echt wel te weinig.

@Nero: Alle bijkomende info is welkom... Dus ook van die Pes-pompjes.

Met de huidige info kan ik ook al heel wat, dus daarvoor thanks Nero en Bokkum!
    edited December 2006
    nero said:

helft van toerental? Jaja.
    Eenderwelke lijnpomp met 8 plunjers kan eigenlijk voldoen. Moet zeker niet van V-motor zijn, en grootte doet er ook niet eoveel toe, dit kun je regelen.

Maar het mag toch niet van een V8 in 60° zijn (als dat al zou bestaan, want dat lijkt me lastig zo een mechanische IP) als ik een V8 van 90° heb?
    Een 8 in lijn die compatibel is met een V8 90° dat zie ik wel zitten, dat is enkel over 90° omwenteling wat cilinders verwissellen :D. Idem boxertype 180° tov. elkaar... denk ik zo.
    edited December 2006
    klopt Wodan!
    Zal inderdaad juiste type V-motor moeten zijn.

Met pomp van gewone 8-cil zul je ook niet ver raken denk ik.
    Ofwel moet je een andere nokkenas in de pomp steken. Maar hoe raak je daaraan? ZElf maken?

Groeten,
    Nero
    edited December 2006
    ofwel moet je andere verstuiverleidingen gebruiken met 8-cilinder lijnpomp (PES) uit lijnmotor. Dat zou eventueel aangepast kunnen worden.
    edited December 2006
    Dat ik custom verstuiverleidingskes zal moeten maken, spreekt voor zich... En de volgorde van de cilinders en inspuitmomenten uitzoeken ook.

Maar zolang het er 8 zijn en op 90° ingedeeld (dus Lijn, 90° V of 180° boxer) moet dat lukken... denk ik.
  • frenkck PPO Burner
    edited November 2007
    Ik ben eigenlijk benieuwd of er nog resultaten zijn behaald met een andere inspuitpomp.

Die pomp op de Mercedes 402 motor lijkt mij wel geschikt hoor. Alles uit die periode is behoorlijk overgedimensioneerd. De motor ging dus maar tot 2500 toeren, lijkt mij dat af en toe uithalen naar 3600 toeren dan niet zo'n probleem is. Ze waren in die periode nog helemaal niet zo erg bezig om op het randje te construeren om maar kosten te besparen, dat zie je aan de eeuwig levende mercedes blokken uit die tijd.

Ben ook wel benieuwd naar de verkrijgbaarheid van deze pompen, maar 2e hands moet er nog wel wat te krijgen zijn.

Waarom ik dit vraag?

Mijn grote droom is nog steeds een Chevrolet Blazer 6,2 liter diesel uit de periode 85 laten draaien op 100% frituurvet. Omdat 85 nog net geen oldtimer is heb ik dus nog even de tijd :D.
    edited November 2007
    Euhm, die 6.2 is wat ik heb zitten in de K30 en ik start op 67% WVO bij +15°C en als mijn tweede tank eronder zit rij ik op de langere stukken 99% WVO.
    De DB2 pomp KAN dat mijns inziens aan, mits je voorzichtig bent en de juiste zaken aanpast.

Eigenlijk zoek ik zoiets, maar dan met 8 uitgangen.: image
    Hier de Bosch P7100 injectie pomp.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2009
    Hallo,
    Ik vroeg me af ofdat je ondertussen een andere pomp had gevonden voor op je chevrolet?
    Heb je al problemen gehad met de originele pomp en wat zijn eigelijk de zwakke punten bij Chevy?
    ik heb gelezen op
    http://www.ppo.nu/forum/f45/ervaring-oude-amerikaanse-diesels-het-6-2-liter-blok-1354/
    dat je een addetief nodig hebt? Bedoel je dat door 10% ppo bij te voegen het beter is voor de pomp?
    Verbruik rond de 16 liter tot 20 liter per 100 km op PPO? Rij je met een twee tank systeem?
    Zijn er amerikaanse V8 motoren die beter op PPO rijden? Dodge?Ben ook een liefhebber van amerikaanse wagens. Heb in de toekomst een wagen nodig om een auto-aanhangwagen te trekken. Ik lees hier dat de L200 ook redelijk wat verbruikt ( 14 liter per 100km? ). Dus dan zit er niet zo een verschil t.o.v. de V8. Wat is de MTM sleep van je wagen?
    alvast bedankt!
    edited November 2009
    Lijnpomp nog niet, ben niet echt meer aan het zoeken, heb toch geen tijd.
    Originele pomp is al vervangen, was gewoon versleten. "Nieuwe " tweedehandspomp doet het nog goed.
    Ik rij met twee tanken, tank 1 tussen 10 en 70% PPO, afjhannkelijk van de buitentemp,
    Tank 2 circa 99% PPO. Verbruik ligt tussen de 13 en "oneindig aantal" liter per 100km
    De MOTOR is prima voor PPO, de IP is een zwak punt.
    MTM is dacht ik 7T, dus max 3.5T aanhangen. (Standaard bolkoppeling)
    Wil je echt zware aanhangers trekken, koop een duramax.
    Budget bepaalt wat je kan kopen en hoe snel (vlot) je met je aanhanger gaat kunnen rijden.

Je bent van Lummen, juist? Beetje ver uit mijn buurt.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2009
    Hallo,
    Ja, van waar bent u?
    Is de duramax zoveel beter? Deze ligt in de meer "recente" amerikanen? Heeft deze ook nog een IP? Ik vind terug dat het een common rail is en vanaf 2001 de GM diesels vervangt?
    Zo een zware aanhangwagen is het niet. Max toegalten massa van de aanhangwagen is 2500 kg. Is het moeilijk om een nieuwe pomp op een v8 diesel te plaatsen? Hoe wordt deze aangedreven, door een ketting? Alvast bedankt!
    edited November 2009
    Ik van midden belgie ;)
    Qua kracht is een duramax echt wel een paradepaardje ja.
    (3x de kracht van de 6.2NA mag je zeggen...)
    Is een commonrail motor. Mits het nodige trukenwerk goed op PPO te laten lopen.

Een nieuwe IP op oude chevy diesels (6.2 en 6.5) plaatsen is een dagje werk,
    prutjeswerkje dat precies moet gebeuren, maar wel zelf uit te voeren. (Ik ervaringsdeskundige).
    Aandrijving is dmv tandwiel dat op tandwiel nokkenas loopt. (zelfde toerental)
    Tussen nokkenas en krukas is het een ketting. (helft toerental)

Ter info: Ik ben naar Portugal gereden met een IP die eigenlijk een graad of twee te laat stond (minder kracht),
    verstopte brandstoffilter (slechts weinig "gas" geven, anders dikke troubles)
    en met een wagen die +4.5T woog en bergop haalde ik een 70km/h ...
    En dit met een motorke dat dus max 100pk zal gemaakt hebben, eerder minder.
    Koppel hebben ze dus wel die 6.2kes zonder turbo.
    Snel optrekken, dat doen ze natuurlijk niet gelijk een sportwagentje...
  • kristof PPO Burner
    edited November 2009
    Heb je per toeval een foto van je trekbeest? MTM 7 ton, bedoel je MTMSLEEP 7 ton? Ik heb een chevy van (lpg) en MTM sleep is 4 ton. Van weegt leeg 2 ton, mag nog 1 ton laden. Dus in onbeladen toestand ( 2ton ) zou ik er nog een aanhangwagen mogen aanhangen van 2 ton om dan zo uit te komen op MTMS van 4 ton. Of ben ik hier mis in?
    Wat is zo ongeveer de topsnelheid? Ik bedoel, kan je er vlot 130-140 meer rijden? Of maakt dan de motor te veel toeren. TH400 versnellingsbak?
    Het zou natuurlijk mooi zijn als je een lijnpomp zou kunnen plaatsen. Ik hoor ook niet altijd goede reacties over de chevy diesels. Als je constant je temperatuur van de ppo op 70°C kunt houden zou de pomp hier niet van afzien? Enkel tijdens het koud starten.
    Een duramax is me te duur vrees ik.
    edited November 2009
    Foto: mijne avatar is zo eentje.
    Google eens op "M1008"

Zie: image

Mijn wagen mag 3.5Ton wegen geladen en dan mag je er 3.5Ton nog eens achter hangen. Dus ben je met 7Ton op de baan.
    Topsnelheid: 110 max, beter 90km/h. Is idd TH400 automaat.
    Mits de juiste aanpassingen, perfect op PPO mee te rijden hoor...
    Dat geldt trouwens voor 90% van Alle DIESELS...
    Alleen is dat juist aanpassen / ombouwen niet altijd zo simpel.

MTMS is alles wat op de baan komt samen bij mijn weten, in mijn geval dus 7T

[QUOTE=kristof;52501] Dus in onbeladen toestand ( 2ton ) zou ik er nog een aanhangwagen mogen aanhangen van 2 ton om dan zo uit te komen op MTMS van 4 ton. Ja, dat lijkt me te kloppen. Eens naar de goca bellen (keurringsstation) die weten exact hoe dat allemaal zit... hoop ik.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2009
    ik zie dat je hierboven de p7100 injectiepomp vermeld. Ik heb gevonden dat die gebruikt worden in de dodge ram pickups met cummins 6 cilinder diesel motors. Deze zijn naar het schijnt iets beter dan de chevy's? Eerste moddel hebben een ve bosch pomp. Tweede de P7100.
    Iemand ervaring met deze motoren en pompen op PPO?
    edited November 2009
    Wessenduramax heeft een dodge ram gehad op PPO... en hij was daar toch tevreden van. Maar je kan het niet vergelijken met de duramax.

Cummings motoren zijn het enige goede aan een dodge, maar de latere modellen zijn wel wel brandstofgevoelig... zeker bij zwavelarme diesel.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    [QUOTE=wodan;52524]........maar de latere modellen zijn wel wel brandstofgevoelig...

En water kunnen ze ook niet tegen heb ik begrepen :D
    edited November 2009
    [QUOTE=easy rider;52526][QUOTE=wodan;52524]........maar de latere modellen zijn wel wel brandstofgevoelig...

En water kunnen ze ook niet tegen heb ik begrepen :D Ge bedoelt de duramaxkes of alle auto's? Want ik denk dat er geen enkele auto tegen water in gewone vorm kan... en niet iedereen gaat dit grappig vinden...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    [QUOTE=wodan;52532]Want ik denk dat er geen enkele auto tegen water in gewone vorm kan...Jazekerrrrr wel, James kan het wel....

image

Vanavond maar even een filmpje huren, genoeg gewerkt vandaag.....

Tim :mrgreen:
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Dat was een filmtruckage maar er zelfs een echte cabrio die kan varen:

YouTube - Aquada amphibious car 8)
  • kristof PPO Burner
    edited November 2009
    @ wodan
    Ja, ik weet dat de versnellingsbak van een dodge ram soms problemen kan geven. Ze zijn ook veel kleiner dan die van een chevy. TH400 van chevy is onverwoestbaar.
    edited November 2009
    Th400 is inderdaad standaard al een stevige versnellingsbak, dat klopt.

Mijn ervaring met ami bakken (pickups) is dat chevy (gmc) de beste waar voor zijn geld geeft en het zuinigste is, gevolgd door ford en dan dodge.
    In de zwaardere reeksen 2500 en 3500 wordt dit verschil kleiner.

Ik ben dan ook een chevy addict... maar een auto kies je niet altijd uit praktische overwegingen, maar ook vaak op gevoel of smaak.
Sign In or Register to comment.