Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO en Saab 9-5 V6 3.0 (bj.2002)

matthijs PPO Newbie
edited January 2007 in Overige merken
Hallo,

Heeft iemand al ervaring met het rijden op PPO in deze auto?
En ik vraag me af als ik zo zie dat bv. koolzaadolie zo'n 75 ct/ltr kost bij aankoop van 1000 ltr (bij zo'n boer wiens link op een site stond vermeld) wat het voordeel dan is om hierop te gaan rijden.
Oke, gewone diesel is ong. 1.05 euro/ltr dus het scheelt 30ct, maar dan kun je beter op LPG G3 gaan rijden dat scheelt nog meer en ook nog eens minder wegenbelasting.

Ik ben dus aan het twijfelen om dit model auto te kopen of op LPG of een TiD en dan om te bouwen op PPO.

Graag zou ik wat tips en ervaringen horen.
groeten,
matthijs

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Matthijs,

Probeer de zoekfunktie eens voor wat er nodig is ed Ervaringen zijn hier zat te lezen.

Zowieso belangrijk om te weten wat er voor merk pomp in zit, dus ga occasions kijken en trek de kap open...

Succes,
    Tim
  • edited December 2006
    DELETED
  • matthijs PPO Newbie
    edited December 2006
    Rij nu G3, en zo'n 30.000km per jaar denk ik.
    En ja ik heb zo'n A-Bom in de koffer liggen :D

gr.m
  • edited December 2006
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2006
    Off topic. Ik weet het maar ik moet het toch even zeggen.
    Heb 2 maal Citroën BX gehad op gas waarvan 1 DIGIT. Beiden +300.000 km. en +50.000 km. per jaar, daarna verkocht. Één keer per jaar verversen en olie filter vervangen verder geen noemenswaardig onderhoud of brokken. Prima brandstof.
    Succes en goede jaarwisseling,
    Douwe.
  • matthijs PPO Newbie
    edited December 2006
    Klopt, mijn Saab heeft er ook al 350d KM op staan.
    En daarom twijfel ik nog steeds tussen LPG en Diesel (PPO), temeer omdat ik toch wel een beetje geschrokken ben van de ombouwkosten.
    Bij de Saab die ik op het oog heb moet er toch bv een extra pomp bijgebouwd worden om de druk goed te krijgen (ben bij een goed inbouw station wezen informeren), bij elkaar kom ik toch op zo'n 2000 eurie.
    Oke zo'n setje van www.rijaccijnsvrij.nl kost 375,- euro maar daar wordt niet over common rail diesels gesproken en zo'n setje is denk ik alleen geschikt als je een of andere ouwe bak rijdt.

En als je de 2000,- terug rekent naar km's zijn dat bij een verschil van 0,40ct per liter toch zo'n 70d KM en daar doe ik toch zeker een jaar of 3 over en dat vind ik wat veel.

gr.m
    edited December 2006
    Matthijs,

Een G3 pakket (gasfx) kost ook 2000 Euro.

Als je loopt te zeuren over geld, dan koop je geen V6, laat staan zo'n zware bak. Ennu, bedankt namens velen op het forum.

een of andere ouwe bak rijdt

Tim
  • edited December 2006
    DELETED
  • matthijs PPO Newbie
    edited December 2006
    Hmm, sorry hoor als je vind dat ik je auto of jezelf beledigd heb dat was zeker niet de bedoeling.
    Tevens denk ik niet dat ik over geld loop te zeuren ik zoek alleen naar een manier om goedkoop de auto te rijden die ik leuk vind, ik neem aan net als jullie.
    En 2ehands is deze auto v.w.b. de aanschaf niet duurder als bv een Toyota Avensis Wagon D, en de wegenbelasting is ong. 25,- per maand meer dus dat valt te overzien.
    En een vergelijkbare VW passat variant is in de aanschaf duurder en in de wgb net zo duur.

Maar ik neem aan dat jullie dus een set van accijnsvrij hebben op een common rail diesel auto. Hoe hebben jullie dat dan gedaan met de hogere druk die een common rail nodig heeft?

gr.matthijs
  • edited December 2006
    DELETED
    edited December 2006
    Matthijs,

ik je auto of jezelf beledigd heb

Nope, no worrries, was jou mening.

Ik rij ook geen common rail, misschien volgend jaar. Dan komt er ook weer ppo in, kosten van ondergeschikt belang. Mijn set is grotendeels opgebouwd als een profi kit, ben alleen nog volop aan het experimenteren om meer warmte te krijgen.

De hogere druk/flow van een common rail kun je oplossen met een extra pomp, zoals die ombouwer van je al aangaf. Ik heb al een commonrial op ppo (elsbett) gezien en de eigenaar gesproken, was uitermate tevreden. Welke ombouwer ben je geweest?

Ik begrijp je uitspraak niet, je wilt goedkoop rijden en toch koop je dan een auto die veel meer verbruikt? Ik snap dat ie er leuk uit moet zien, maar je praat over een auto die aan wegenbelasting en verbruik zoveel meer kost, + hoge aanschafkosten, wat is dan die 2000 euri?

Een maat van me is monteur, die krijgt ook geregeld mensen aan de balie die kwaad worden als er een nieuwe pit in de koplamp moet van 200 Euri (xenon), terwijl ze 6mnd geleden de wagen net kochten voor 40.000. Daarom mijn reactie een beetje.

Ben benieuwd wat je gaat doen,
    Tim
  • matthijs PPO Newbie
    edited December 2006
    Het is net andersom, het is niet "ik wil goedkoop rijden en pas mijn auto daar op aan" maar "ik wil in DIE auto rijden en dan zo goedkoop mogelijk" en daarbij vind ik het gewoon ook nog eens mooi dat het minder schadelijk is voor het milieu. En nee ik ben geen milieu freak maar vind het toch wel een leuk idee.

Ik ben bij A&G unlimited geweest in Genderen, dat is een officiele elsbett dealer/inbouwer.
    Goeie en zeer kundige monteur vind ik.
    Hij had al een paar kits ingebouwd in Landrover Td5's en defender's en er stond een Range Rover waar hij mee bezig was en hij had al een aantal vrachtwagens omgebouwd. En als ik me niet vergis zijn de Td5's en defenders allemaal CRD auto's.

gr.matthijs
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Allereerst welkom op het forum! Dit forum is namelijk bedoeld voor iedereen die meer van PPO wil afweten, met een grote of kleine auto!

Mijn mening over PPO versus LPG:

- Met een dieselauto (ook op PPO) rij je meer kilometers per liter brandstof.
    - PPO is absoluut niet brandgevaarlijk
    - Met PPO ook in het buitenland plezier (omdat je LPG nauwelijks in het buitenland tanken kunt)
    - PPO is nagenoeg CO2 neutraal

Negatieve kant van PPO: je hebt de keuze tussen prutsen met flesjes of ruimte maken voor een IBC. Ik doe de middenweg: met jerrycans.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ik sluit me bij Smul aan.
    Verder: als het echt drie jaar duurt om een kit terug te verdienen zou ik er ook wel meer dan drie keer over na denken.
    Hoe zit het eigenlijk met het rijgedrag van een Saab-diesel versus Saab-met -gas? Wat heeft meer je voorkeur?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Jongens, ik heb zojuist die Saab gegoogled en dit is nou niet echt zo'n PC-Hoofdstraat bak. Ik hem erg mooi... Als je nog vragen hebt over PPO, stel ze gerust!
    edited January 2007
    Matthijs,

Het is net andersom, het is niet "ik wil goedkoop rijden en pas mijn auto daar op aan" maar "ik wil in DIE auto rijden en dan zo goedkoop mogelijk"

Dan wordt mee eea duidelijk, ik begreep je stelling niet.

Ben het qua rijden op ppo met smul eens.

niet echt zo'n PC-Hoofdstraat bak. Ik hem erg mooi

Hij is idd mooi, Saab heeft altijd wel mooie auto's gemaakt. Hij is wel bijna 1600 kilo....Dat is in de provincie Utrecht al €1324 per jaar aan weg belasting..

Ben benieuwd wat je gaat doen, 177 pk uit een dino/ppo bak, dat is wel :mozilla_tongue: :mozilla_tongue:

Cheers,
    Tim
  • matthijs PPO Newbie
    edited January 2007
    Ben onlangs wezen rijden met de Saab en heb een bod uitgebracht.
    De verkoper vond het bod niet acceptabel, ik denk niet dat we er uit komen.
    Dus ga op zoek naar een andere.

gr.matthijs
Sign In or Register to comment.