Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Croma tdid

stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
edited December 2007 in Fiat/Iveco
Zijn er ervaringen omtrent een croma tdid op ppo?

Comments

  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited December 2006
    Inmiddels is het pakje plantaardige margarine gearriveerd. Kennelijk zijn we pioniers op het gebied van de Croma PPO, dus daar komen we wel uit. Wordt vervolgd
  • webweb PPO Newbie
    edited January 2007
    Jep, en hij staat hier (jaha, hij staat daar. Nee, hij is niet paars.)

    image

    Hier nog op het terrein van de dealer. Ja, die velgen ligt gelukkig al wat anders voor klaar :shock:

    Valt wel op dat hier weinig Fiat staat, terwijl dat toch best een groot dieselmerk is en veel Bosch pompen gebruikt. Maar met zo'n "plant-aardige" naam ontkom je niet aan PPO natuurlijk, dus ik begin plannen en onderdelen te sprokkelen voor een twintank systeempje. Misschien in het begin nog even mengen, hoewel het daar niet echt het seizoen voor is.

    Dan maar even bedenken waar ik de tweede tank ga plaatsen. Kofferbak offeren is geen optie ; reservewiel ook liever niet, misschien valt er wat te fixen met platte tanks onder de voorstoelen. Of helemaal gek doen, een klein dino tankje in het reservewiel plaatsen en de originele tank tot PPO-tank bevorderen. Maar dat is misschien weer lastig op temperatuur te houden, hartje winter, en je kunt er ook heel slecht bij als er problemen zijn met klonteren of wat dan ook. Ook al geen goed plan dus. Ik ga maar eens via de zoekfunctie kijken hoe jullie dat allemaal oplossen ;)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Goed idee web, met lezen win je de wereld.

    Ik doe meteen mee in het verzoek een FIAT / IVECO subforum.
    Is al het 2de verzoek ... :lol:

    En open gewoon je eigen topic over je pakje Croma.
    Dan kunnen we je beter vinden en tracken.

    Succes met smelten en frituren.

    Drappie
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited February 2007
    [quote=Lord Drappo]Goed idee web, met lezen win je de wereld.

    Ik doe meteen mee in het verzoek een FIAT / IVECO subforum.
    Is al het 2de verzoek ... :lol:

    En open gewoon je eigen topic over je pakje Croma.
    Dan kunnen we je beter vinden en tracken.

    Succes met smelten en frituren.

    DrappieNou, Deze croma is de croma van Web :lol:
    Dus dit is zijn eigen draadje al.

    En nu dus ook in een fiat subforum.

    Goed bezig hier :lol:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ik vind zo'n Croma wel een mooie wagen, hopelijk rijd hij goed op PPO (wel goed ombouwen!!).
  • webweb PPO Newbie
    edited October 2007
    Tja een verhuizing en een lekke koppakking gooiden 'even' wat roet in het eten...

    image
    image
    Ondertussen wel wat andere wielen eronder gezet, het originele staal met doppen was geen gezicht.

    De kop is nu weer klaar om te monteren en ik heb meteen ook een warmtewisselaar in het koelsysteem opgenomen. Omdat de winter er weer aan komt, moet het een twintank systeem worden.

    Ik heb alleen nog wat moeite de brandplaatjes onder de verstuivers te vinden... bij de dealer staan ze al maanden in backorder :roll:
    Zometeen even een paar Bosch Diesel specialisten bellen. Kans lijkt me groot dat TDID brandplaatjes veel weghebben van VW TDI brandplaatjes?
  • webweb PPO Newbie
    edited October 2007
    Hmm, ze moeten de dikte weten. En de originele brandplaatjes zijn weggegooid door degene die de verstuivers uit de kop gedraaid heeft (want ik heb zelf de verstuiversleutel niet). Zelf had ik ze wel bewaard tot ik nieuwe had... tja, je gaat er ook vanuit dat ze nog leverbaar zijn!

    Even wat rondbellen om achter de dikte te komen dus...
  • webweb PPO Newbie
    edited October 2007
    Voor de brandplaatjes heb ik nu twee ijzers in het vuur, zogezegd. Dus ik hoop dat dat goed gaat komen. Maar nu het PPO gebeuren.

    Eerste schets..:

    image
    Standaard twintank systeem denk ik zo, plus snelspoelen dan.

    Kw ww is een platenwisselaar uit een cv-ketel.
    Pomp is Bosch VE rotatiepomp, openingsdruk 4-gats verstuivers is 250 bar. kw thermostaat is begin dit jaar vervangen omdat de temperatuur niet boven de 70 kwam, dat is nu ook weer in orde. (Goed, korte tijd later klapte de koppakking, maar dat is een detail)

    Nadeel van dit schema : 3 electrokleppen nodig. Toch wil ik het snelspoelen niet missen, want in de vroege ochtend vergeet ik gegarandeerd regelmatig op tijd terug om te schakelen, en heb ik echt geen tijd om nog een extra rondje te rijden... Snelspoelen wil ik realiseren door een aftakking tussen pomp en uitgaande banjo. Idee van dit forum afkomstig ;)

    De magneetklep voor de aanvoer wil ik direct op de ww bevestigen zodat er geen sloot(je) koude PPO in de leiding zit bij het omschakelen. Leiding van klep naar dieselpomp wordt geisoleerd, de rest heeft niet zoveel zin denk ik. In extreme omstandigheden (-10 ofzo) de tank misschien een beetje electrisch verwarmen?

    Toch nog een paar vragen...

    1) Inline filter voor de pomp kan er wel uit na een paar weken denk ik.... heeft het zin om dan het ppo-filter te verhuizen naar die plek zodat ie af en toe met dino doorgespoeld wordt, of kun je dat juist beter niet doen?

    2) ontlucht dit zichzelf voldoende (via de dino-retour, aan het begin van elke rit) of heb ik nog een toc nodig? Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden, om het overzichtelijk te houden... (handig als er eens iets misgaat...) Reden dat ik maar 1 slang naar de PPO-tank wil leggen is dat ik die binnendoor de auto wil leggen (zodat de leiding niet in de vrieskou hangt, in de winter)

    3) De dik getekende lijnen had ik 10mm gedacht, of is dat overdreven? Vanaf hoeveel pk ongeveer heb je 10mm nodig, op PPO? (Ik ga geen APO stoken!)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    3) 8mm is ruim voldoende voor ppo! Maar je mag die stukken natuurlijk in 10mm maken.
    Mocht je later dan nog ooit overgaan op apo of %apo ben je er klaar voor.

    2) Toc, Ik zou het eerst zo proberen, mocht je last van lucht trekken krijgen, zet je em alsnog ertussen in het ppo circuit. Zorg dan dat je een nieuw model toc koopt, daar hoef je het kogeltje er niet van uit te boren.

    1)standaard ppo filter op de plaats laten waar ie zit!

    gr Ton
  • webweb PPO Newbie
    edited October 2007
    Ton bedankt voor het meedenken!

    Er zit weer leven in trouwens ; gisteren de laatste slangen aangesloten en het koelsysteem gevuld. Het was wat laat, dus de eerste start maar uitgesteld tot vanochtend.

    En jahoor, na even vogelen (het helpt als je de stopklep aansluit...) en ontluchten van de verstuiverleidingen kwam-ie hortend en stotend tot leven. Nog wel een gillend snaartje maar dat los ik vanavond wel op, kan-ie morgen mee naar het werk. Vandaag ff verzekering regelen en uit de schorsing halen.

    De ww is al opgenomen in het koelsysteem, maar voor de rest heb ik nog niks aan het twintank systeem gedaan. Olie kant van de ww afgedopt dus. (is het verstandig om die te vullen met olie of mag die "droog" blijven?) Ik ga de magneetkleppen bestellen zodra de auto een paar dagen woon-werk verkeer goed overleefd heeft :)
  • webweb PPO Newbie
    edited October 2007
    Oja, moet nog iets van isolatiemateriaal aanschaffen voor de ww... waar kun je zo'n platenwisselaar nou mooi in verpakken?

    Ik heb nog een stuk van dat isolerende ondervloer liggen (wit schuimachtig spul met aan 1 kant alu-coating), lijkt me ideaal om er omheen te wikkelen, maar of het bestand is tegen hoge temperaturen?

    Helemaal in de pur spuiten zie ik niet zitten, dat wordt een knoei-bende...

    En steenwol kun je alleen in "half huis" formaat rollen kopen. Is ook vervelend spul om te verwerken trouwens, met al die fijne vezeltjes.

    Eigenlijk zou ik iets als buisisolatie willen, maar dat verkopen ze dus alleen in die kleine kokertjes. Misschien maar eens kijken of 2 stuks van de grootste maat buisisolatie die er is, samen om de ww heen passen.

    Ander idee: een lap motorkapisolatie halen op de sloop, en dat op maat knippen. Met stukken daarvan kan ik dan ook de pomp en de leidingen extra afschermen, ook al zit er standaard al een isolerend deksel over de motor heen.

    Meer ideeen welkom ;)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Geen idee of je die ww droog kunt laten staan ivm corrosie.

    Ik heb een sportmatje gebruikt om de ww te isoleren.

    gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    "sportmatje" je bedoelt zo'n kampeermatje he ?
    In de camperhandel is ook isolatie materiaal voorhanden, Drappo heeft er volgens mij de nodige metertjes mee bekleed. Xtrem heet dat spul trouwens en schijnen ze ook bij de Wit te hebben.

    Groet,
    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    yep gewoon kampeermatje gebruiken, zelfde materiaal en in verscillende diktes te krijgen. kan je de WW heel mooi en strak mee inpakken.
    image 12 platen warmtewisselaar geisoleerd.
    Dat was mijn oude 12platen wisselaar, nog in serie met de verwarming. inmiddels een 20platen welke parallel staat. Die zou ik overigens eentje scoren als ik jou was. Je leidingen verder mooi isoleren. Ik ben van mening de WW zo dicht mogelijk bij daar waar het koelwater het heetst is. De brandstofleiding kan je namelijk altijd tegen warmte verlies isoleren.
  • webweb PPO Newbie
    edited November 2007
    Ik heb een 14-platen wisselaar, in serie met de oliekoeler/ww ; aan de warme kant uiteraard. Ik weet niet of daar voldoende doorstroming in zit, ander is de kachel daarna het slachtoffer. Eerst maar es zien hoe dit gaat, met twintank is het minder belangrijk dat de ww supersnel op temperatuur is.
  • webweb PPO Newbie
    edited November 2007
    Oja, niet onbelangrijk : de Croma rijdt sinds vandaag weer :) Gister al een proefritje gemaakt, daar kwamen nog wat problemen bij naar buiten maar die zijn vandaag allemaal voldoende opgelost om 'm morgen weer in de vaart te nemen. Daarna kan ik verder met PPO aan de slag...
  • webweb PPO Newbie
    edited December 2007
    ... 5000 probleemloze km later ...

    ww hangt er al die tijd al in, nu de kleppies nog bestellen :oops:

    Inmiddels meng ik zo'n 10% bij... zet geen zoden aan de dijk maar zo kom ik van wat oude voorraad af. En men kan in de parkeergarage op het werk alvast een beetje aan de geur wennen :twisted:
Sign In or Register to comment.