Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwplannen voor de Opel Zafira 2.0 DTi

bucketbucket PPO Newbie
edited December 2006 in Opel
Ik ben nieuw op dit Forum :arrow: naam: Pieter, roepnaam: bucket
En ik heb beslist om mijn wagen op 100% PPO te laten bollen :D
Nu komt het:
- Opel Zafira, 2.0 dti, 74kW
- nieuw gekocht en de garantie is juist verlopen !!
- reeds een klein beetje (nooit meer dan 10%) PPO bijgemengd
EN nu wil ik die ombouwen naar 100% PPO 2-tank systeem :wink: (goed hé)
het goede nieuws: er zit een Bosh-pomp aan het motorblok
het slechte nieuws: 't is eentje van het type VP44 :cry:
Ik heb al heel wat gehoord dat dit type pomp niet zo geschikt zou zijn voor PPO :arrow: hij zou gevoelig zijn voor lucht, hetzelfde pompsysteem hebben als sommige LUCAS-pompen en heel veel eurootjes kosten als hij in de vernieling draait :!:
EN TOCH wil ik het proberen maar dan wel op een manier zodat ik het risico op schade tot een minimum beperk. Ik heb ondertussen al genoeg "rondgesnuffeld" om te weten wat ik zo allemaal nodig heb om de olie op te warmen en de boel te schakelen MAAR ik had graag eens jullie Forum-mening gehoord over bijkomende installaties om de pomp te beschermen ...
- PPO van de tank naar de pomp: een bijkomende brandstofpomp monteren ter hoogte van de tank of een voorverwarmde tank (naast de WW voor de pomp) :?:
- heeft iemand van jullie al eens geëxperimenteerd met een continue ontluchting van het systeem (denk maar aan de spirovent op de CV thuis)
- diameter leidingen: groot versus klein --> als ik de olie voldoende opwarm volstaan dan kleinere diameters? ik vermoed dat in grotere diameters eerder luchtbellen ontstaan.
Voila, dit zijn zowat mijn eerste bedenkingen. Ik ga ongetwijfeld nog veel problemen tegenkomen (om eentje te noemen: PLAATS ... in die Zafira's is er voor de passagiers veel ruimte voorzien maar in de rest van die auto's zit echt alles op elkaar gestouwd !!) Nu, niet alles ineens, eerst een goed systeem bedenken en dan zoeken naar de geschikte onderdelen :arrow: ik hou jullie wel op de hoogte van mijn projectje (ik zal het dan wel verhuizen naar het Opel-stuk van dit Forum)
de groeten, Pieter

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited December 2006
    Ontluchting van de centrale verwarming: Heb dit geprobeerd en het werkt.
    Luchtbellen hebben niets met de diameter van uw buizen te maken, wel met voldoende aanvoer. De sleutel om uw pomp het expiriment te laten overleven zijn goede aanvoer, dunne olie, langzaam opwarmen van alle komponenten en GOED spoelen.
    Gebruik ook een dieseladditief van een goed merk. Start op 10/90 mengesel PPO/Diesel en rij eens op temperatuur op 90/10 PPO/Diesel.
    Zorg dat je tanks altijd goed vol zijn en rij ze nooit leger dan 20%. Lucht zou dan geen probleem mogen zijn.
  • bucketbucket PPO Newbie
    edited December 2006

Start op 10/90 mengesel PPO/Diesel en rij eens op temperatuur op 90/10 PPO/Diesel.

Bedoel je hiermee dat ik beter naar een systeem zoek waarbij er constant gemengd wordt (ik denk maar 2 debiet geregelde pompen waarbij de debieten van de pompen afhankelen zijn van de warmte in de WW) :arrow: lijkt mij op zich wel een goed systeem.
    Olie goed opwarmen is dus ook een noodzaak :arrow: een voorverwarmde tank dus (zal waarschijnlijk in de plaats van het reservewiel komen, onderaan de wagen). Ik was van plan om van die plooibare CV-buizen (alpex) te gebruiken: je hebt ze in grote diameters, ze zijn makkelijk te plooien en je hebt ze in zwarte uitvoering (onderaan de wagen is dat minder opvallend !!) Eens in het motorruim zullen het wel flexibels worden.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Bucket: volgens de overzichtlijst is ie om te bouwen. Succes.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Bucket,

Leuk te horen, weer een ombouw, ben zelf in verregaande uitvoerende fase...

Die spirovent zal ongetwijfelt werken, maar is voor water, niet voor olie. De ontluchter op je cv lekt bijna altijd een beetje, omdat de afdichting van de vlotter gaat opdrogen en bij vochtig worden weer afdicht. Kijk maar eens op de ontluchter, hier zit vaak wat aanslag op van het verdampte water. Met weinig druk in je brandstof systeem denk ik ook dat een spirovent gaat hobbelen op de weg, maar dat zou je kunnen testen.

Deze lekkende olie verdampt niet onder de motorkap (op je uitlaat wel :lol: ), dus smeerboel. Daarom gebruiken sommige een Tigerloop of Oventrop TOC Uno brandstof ontluchter. Deze is met dubbele vlotter uitgevoerd en "loost" z'n lekolie aan de onderste vlotter.

De spirovent kost ongeveer hetzelfde als de Toc Uno.

Qua diameter brandstofslangen, doe geen overkill met je slangen, lastig te plaatsen, niet nodig en je creeerd alleen meer afkoelings oppervlak onder je wagen. 8mm inwendig voor ppo is zat en 10mm voor apo. Ikzelf heb een verwarmde (tracing) apo leiding aangelegd van 8mm, moet goedgaan.

Succes,
    Tim
    edited December 2006
    bucket said:

Bedoel je hiermee dat ik beter naar een systeem zoek waarbij er constant gemengd wordt (ik denk maar 2 debiet geregelde pompen waarbij de debieten van de pompen afhankelen zijn van de warmte in de WW) :arrow: lijkt mij op zich wel een goed systeem.
    Olie goed opwarmen is dus ook een noodzaak :arrow: een voorverwarmde tank dus (zal waarschijnlijk in de plaats van het reservewiel komen, onderaan de wagen). Ik was van plan om van die plooibare CV-buizen (alpex) te gebruiken: je hebt ze in grote diameters, ze zijn makkelijk te plooien en je hebt ze in zwarte uitvoering (onderaan de wagen is dat minder opvallend !!) Eens in het motorruim zullen het wel flexibels worden.

Neen, in tank 1 (uw normale tank) zit er 10% PPO bij de diesel, daarop start je. Die 10% zorgen voor extra smering maar voor weinig extra viscositeit. Dan als alles op temp uis, switch je naar tank 2, uw PPO tank, waar om verschillende redenen nog 10% Diesel bij uw PPO zit.
    edited December 2006
    Bedankt voor de nuttige info :mrgreen: Dit Forum is dus echt wel "the place to be" als je zelf wat wil experimenteren (dat ik daar niet eerder op gekomen ben) :P
    @ Tim: Mijn project moet nog volledig uit de grond gestampt worden. Ik heb voor mezelf eens prijs gevraagd aan 2 firma's die voor mij de ombouw konden doen: eentje kon het doen voor €2500, de ander voor ongeveer €3000 (wel met RVS tank). Toen dacht ik "Voor die prijs kan ik al heel wat spullen bijeen krijgen" en zodoende heb ik besloten om het zelf te doen.
    Ik ga nu eerst een systeem op papier zetten die het best past bij mijn type pomp (die VP44) :arrow: mijn voorstel zal ik dan in het onderdeel Opel van dit Forum plaatsen ...
    groeten, Pieter :wink:
    edited December 2006

Neen, in tank 1 (uw normale tank) zit er 10% PPO bij de diesel, daarop start je. Die 10% zorgen voor extra smering maar voor weinig extra viscositeit. Dan als alles op temp uis, switch je naar tank 2, uw PPO tank, waar om verschillende redenen nog 10% Diesel bij uw PPO zit.

Lijkt mij inderdaad veel logischer MAAR dan moet er steeds gemengd worden in beide tanken en dat zou ik graag vermijden :arrow: ik denk er zelfs aan om op de vulopening (waar nu diesel in getankt wordt) ook een magneetventiel plaatsen zodat bij het tanken kan gekozen worden of de brandstof (diesel of olie) naar de originele tank danwel naar de extra tank vloeit 8) In de serrebouw bestaan er ventielen die voldoende diameter hebben (ze functioneren wel op 220 AC maar misschien zijn er wel te verkrijgen op DC) :idea: ('t is maar een ideetje hé ...)
    edited December 2006
    Als de douane u daarmee tegenhoudt wordt dat een probleem.
    Hou het simpel, ook voor uzelf. Tank 1: Diesel. Tank 2: PPO.
    Tank de Dieseltank vol, buske van 5 liter PPO extra erbij.
    Tank uw PPO tank vol, dan weer een buske Diesel erbij.
    Met de juiste buskes en vulteutjes, is dat maar een kleine moeite.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Dit topic lijkt me geschikt om je ombouwplannen te vertellen. Daarom heb ik hem verplaatst en de titel aangepast.
    edited December 2006
    Als ik mij niet vergis zitten hier nog mensen op dit Forum die met een Zafira rond bollen (o.a. Nero) :arrow: één vraagje: als jullie al PPO verstoken, gebeurt dat dan via bijmengen in de brandstoftank of hebben jullie al omgebouwd? En in geval van 't laatste :arrow: waar in gods naam steekt ge de kleppen, de WW, de filter :?:
    image
    Volgens mij is daarvoor enkel plaats genoeg achter de motor tegen het schutbord (zo ongeveer onder de mazoutfilter) ?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    ik rijd er nog niet mee op ppo.
    Heb hem nog niet zolang.
    Voorlopig geen tijd om om te bouwen.
    Als het doe, ik het zeker een 2-tank systeem.
    Mixen houd veel meer risico's in, en is veel slechter voor verstuivers etc.

Groeten,
    Nero
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Hey Bucket,

Ja ik heb nog wel een Zafira, echter mijn vriending "bolt" zoals je dat noemt er nu in rond. Mijn originele plan was wel om de Zafira om te bouwen naar twee-tank(de tweede tank zat er al onder), maar inderdaad een groot probleem van dit wonder der techniek is de plaats. Ik denk dat inderdaad tegen het schutboord de beste plaats is om de meeste componenten te monteren, echter de brandstofpomp zit precies aan de verkeerde kant van de motor. Mijn grootste uitdaging was dan ook wel een plaats te vinden voor een Tigerloop ontluchter, want die moest ook nog eens enigzins loodrecht gemonteerd worden....bijna mission impossible.
    Dus op dit moment draait ie weer op 40 % zomer, en 30 % winter met zonnebloemolie, mijn vriendin maakt ook niet zoveel KM dus ombouwen loont niet echt. Ik concentreer me dus wat meer oop de Benz.
    Op FMSO zijn er volgens mij mensen die een Vectra met dezelfde motor hebben omgebouwd.

Groet,
    Ingmar
    edited December 2006
    meeste plaats win je door het originele luchtfilter + behuizing eruit te smijten.
    Vervang dit alles door K&N luchtfilter (zonder behuizing) en leg hem aan de andere kant van de motor.
    edited December 2006
    In mijn geval is 't ook het vrouwke die met de Zafira rijd (woon-werkverkeer, zo ongeveer 100 km per dag, bijna hoofdzakelijk autosnelweg) dus ik denk dat het in mijn geval wel zou "lonen" om een ombouw te doen.
    Inderdaad, dat immense luchtfilterhuis weg en je hebt al heel wat ruimte vrij om een mooie combinatie weg te steken :arrow: ben er wel nog niet helemaal uit welke combinatie dat moet worden, zal vooral afhankelijk zijn van wat de pomp kan verdragen :evil:
    I.v.m. die VP44 zal ik eens een voorstel doen bij "Algemene Techniek"
    edited December 2006
    Bucket,

Goede sugegstie van Nero, wordt gelijk ook makkelijker om lampjes te verwisselen, die van mij vreet er elke 5000 KM een op dus....
    Aangezien er meer auto's zijn (Audi) die een VP 44 hebben, zou het ook verstandig zijn om er eens een posting op FMSO of FMPO.de aan te wagen.
    Heb zelf nog wel een pdf-je met waqt technische gegevens, stuur je wel een PB.

Gr. Ingmar
    edited December 2006
    Posten op FMSO is voor mij niet zo makkelijk (mein deutsch ist verschichlich :!: :!: )
    Maar ik druf er wel eens wat te lezen en het blijkt allemaal niet zo evident met die VP44 en het hele elektronica-zootje: eerst eentje met een Elsbett-systeem

Nach 3500 km nun die ersten Probleme: Nach 2 Stunden PÖL Betrieb auf der Autobahn plötzlich kompletter Leistungsverlust, Motorwarnleuchte ging an. Sofort auf Diesel umgeschaltet, Wagen fuhr wieder. Hab das ganze noch einmal nach 600km probiert, nach 1 Stunde wieder dasselbe Spiel. Fahre seitdem nur noch Diesel und zur Werkstatt ! Wars das mit PÖL ?

en nog eentje met een 2-tank systeem

Fahrzeug läuft stabil. Ab 140 km/h ab und zu Aussetzer mit Anzeige der Motorwarnleuchte. Fehlercode zu geringe Kraftstofftemperatur oder zu geringe Kraftstoffmenge.
    Fehlersuche am laufen.

Volgens mij komt het er vooral op aan om de Bosh-pomp en de elektronica die erond zit te doen geloven dat het diesel is dat we hen opvoeren :arrow: dus voldoende vloeibaar (warm) en voldoende hoeveelheid aanvoeren.
    edited December 2006
    Ja aber dass mach doch nicht aus, meinem Deutsch ist auch ein bisschen Carellisch. Gaat erom om je verstaanbaar te maken, ook Engels kun je proberen.

Klopt, maar de elektronica zit niet alleen in een VP44 ! Andere pompen kunnen hier ook last van hebben, de VP44 is nou een maal gevoelig als het om lucht gaat en dus moet je oppassen met onderdruk. Ook schijnt de brandstof-temp ook weer niet te hoog te mogen zijn, de veelgebruikte WW door PPO rijders van Audi wordt ook gebruikt om de retourleiding te koelen immers.

Gr. Ingmar
    edited December 2006
    Ingmar,

de veelgebruikte WW door PPO rijders van Audi wordt ook gebruikt om de retourleiding te koelen immers.

Bedoel je hiermee dat er op de terugloop van de pomp gekoeld wordt ?!?
    Het kan toch niet de bedoeling zijn om eerst alle moeite te moeten doen om de olie warm te krijgen om ze daarna te gaan afkoelen ?
    En dat die pompen ook nog eens gevoelig zijn voor "te warme brandstof" is voor mij weer iets nieuws ... ik begin mij af te vragen of ik die Opel niet beter verkoop en mij terug een japannerke aanschaf :evil: (hint is terug te vinden in mijn avatar ...)
    edited December 2006
    Bucket,

Nee...natuurlijk niet als je PPO gebruikt, maar de drukpomp voert ook de temperatuur van de brandstof op en als de retour te warm is kan dit oa. condensatie veroorzaken in de tank. En als je kijkt in dat PDF-je dan zie je dat er ook een brandstoftemp sensor sit, die de noodloop inschakeld als de temp te hoog wordt. Diesel verliest haar smerende werkig bij te hoge temp...vandaar.

Gr,. Ingmar
    edited December 2006
    Mijn God :!: ik heb nog veel te leren hoor ... Qua autotechniek ben ik zowat blijven steken in de jaren '70 '80. De tijd van de carburator, de bobinne, de delco en een stuk of vier bougies :roll:
    By the way: ik heb nog twee Datsun 100A's staan (daardoor die avatar) en die voldoen volledig aan mijn kennis rond autotechniek ... één nadeel: ze roesten ongelofelijk hard weg :!:
    Nu ja, alvast bedankt voor de info en ik zal dat PDF-je eens goed bestuderen.
    edited December 2006
    wat die lampen betreft: ja, dit is een algemeen gekend fenomeen bij de zafira's.
    Lampen verslijten ze bij de vleet. vooral die van de voorste dimlichten.
    Zijn dan nog de duurste ook :evil: :evil:

Groeten,
    Nero
  • EdEd PPO Burner
    edited December 2006
    nero said:

wat die lampen betreft: ja, dit is een algemeen gekend fenomeen bij de zafira's.
    Lampen verslijten ze bij de vleet. vooral die van de voorste dimlichten.
    Zijn dan nog de duurste ook :evil: :evil:

Groeten,
    Nero

Ik las ergens dat je bij de Opelboer ook lampen kunt kopen met een weerstand om de levensduur te verlengen. Zou ik zeker eens naar vragen.

Ed
  • BurnIt PPO Master
    edited December 2006
    ingmar said:

de veelgebruikte WW door PPO rijders van Audi wordt ook gebruikt om de retourleiding te koelen immers.

Gr. Ingmar

Volgens mij gebruiken ze die om de aanvoer voor te verwarmen. Zodat je wel de voordelen van een KGR hebt, maar niet de nadelen.
Sign In or Register to comment.