Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault Express 1.9 D

§teven§teven PPO Burner
edited December 2006 in Renault
Hoi!

Ik heb een Renault Express 1.9 D uit 1992, genaamd ´Expresso´. Superkar, volgens mij niet kapot te krijgen. Nu ben ik een beetje aan het uitzoeken of ik op ppo kan rijden en via www.fmso.de ben ik op dit forum terechtgekomen. Vorige week heb ik 13 liter slaolie in de tank gegooid en er nog 17 liter diesel op getankt. Rijden deed ie nog steeds prima merkte geen verschil, alleen komt er af en toe een dikke frietlucht voorbij. Ik lees dat brandstofpompen ppo niet altijd even leuk vinden, dus ik vroeg me af of iemand weet wat voor soort pomp er in Expressjes zit en of die het gewoon aan kan als je het met een beetje diesel mengt? Ik wil eigenlijk op een verhouding van 3:7 of 2:8 gaan rijden, die paar liter slaolie die ik er nu ingegooid heb zal niet zoveel verschil maken denk ik.

Comments

• §teven§teven PPO Burner
    edited November 2005
    Zo, na een tijdje afwezig geweest te zijn hier ben ik weer aan het klooien geslagen met plantaardige olie mengen met diesel. Ik ben erachter gekomen dat ik een Lucas brandstofpomp in mijn auto heb zitten en daarom ben ik nu voorzichtig aan het mengen ipv 50:50. Nu zag ik op Marktplaats een brandstofpomp uit een Megane 1.9D te koop staan voor € 40,-. Dit is een Bosch. Zou die zo passen op mijn auto? Ik heb een F8Q-motor en die wordt ook gebruikt in de Megane, dus ik denk dat het zou moeten passen. Nu weet ik alleen niet of de Boschpomp ook wel van een F8Q-motor komt, maar misschien dat dat niet uitmaakt?

Alvast bedankt voor antwoorden!

dit is de advertentie
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2005
    Als het motornummer hetzelfde is heb je grote kans dat je hem kan overzetten.

Maar wanneer je niet deskundig bent op dat gebied kan ik het je niet aanraden. Je moet namelijk wel weten WAT je doet, om grote motorschade te voorkomen.
    edited November 2005
    Kan het ook laten doen natuurlijk als ik die pomp heb. Is het een verstandige zet om die Boschpomp erop te (laten) zetten? Dan kan ik toch met een een sterker mengsel rondrijden?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2005
    Als dat kan is het mooi, maar het is geen kwestie van boutjes los, andere pomp en boutjes vast. Het is best een moeilijke klus om een Lucas door een Bosch te vervangen heb ik begrepen.
  • hj nijland PPO Newbie
    edited March 2006
    Volgens mij zijn F8Q motoren uitgerust met drie verschillende pompen namelijk Lucas, Bosch en Delphi. In principe zijn ze uitwisselbaar maar dit is niet gemakkelijk. Exacte know-how heb ik hier ook niet over helaas.

Overigens rijd ik met een '94 Express F8Q motor met Lucas pomp op 100% plantaardige olie. Ik heb een twee-tank systeem, elektrische verwarmer en warmte wisselaar geïnstalleerd. Ik zit ruim over 10dkm op ppo nu.
    edited August 2006
    Ik heb even een vraagje: bij welke buitentemperatuur kan ik beter geen ZBO meer tanken? Ik rij onaangepast met een Lucaspomp met een verhouding van 30 : 70. 's Nachts is het nu net iets boven de 10 graden en ben bang dat mijn pomp de ZBO nu al niet meer zo leuk vindt.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Mijn tip: rij als een slak tot de motor op temperatuur is. Dus NÓÓIT volgas bij koude motor.
    Swinters moet je wellicht naar 5 of 10 % dan heeft mengen dus geen zin meer.
    edited August 2006
    Koude motor volgas doe ik nooit, wil mijn lieve frietpan toch wel een beetje heel houden. Maar 's winters, is dat dan bij temperaturen onder de 5 graden? Of pas onder het vriespunt? Of moet ik gewoon blijven mengen totdat ik merk dat de auto moeilijker start? Of ben ik dan al te laat?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    als je voor 40 euro een pomp kan kopen, kun je dat toch niet laten liggen?

Demonteer zelf je lucaspomp (en distributieriem), monteer de boschpomp met bouten, en doe hem dan een garage binnen voor de distributieriem en de afstelling.
    Zo bespaar je wat geld, en het je uiteindelijk een goede boschpomp!!

Groeten,
    Nero
    edited September 2006
    Die pomp heb ik al een paar maanden in de auto liggen, moet ik nog steeds een keer laten inbouwen. Wilde dat door iemand laten doen, maar die had even geen tijd. Maar goed, ik wil het nog steeds wel laten doen.

Dan even weer terug komen op mijn laatste vraag: tot welke buitentemperatuur kan ik blijven mengen op 30%?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    10 gr? Let wel: aan deze opmerking kunnen geen rechten worden ontleend. :?
    edited September 2006
    10 graden had ik zelf ook zo´n beetje in gedachte, ga ik dat maar aanhouden denk ik. En natuurlijk neem ik zelf de verantwoordelijkheid voor mijn auto hè. :wink:
  • edited December 2006
    DELETED
Sign In or Register to comment.