Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

145791021

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    Update 22-03-2009.

De beemer gaat nog steeds als de brandweer met in totaal 77727 op PPO.

Gisteren echter ging de motor even in houden en heb ik direct de brandstof filters vervangen. Het 1 Mu filter achterin was weer zo zwart als de nacht en het orginele filter voorin zat ook behoorlijk dicht. Ik heb het orgineel filter leeg laten lopen en even met de mond doorgeblazen en kreeg daar met moeite wat lucht doorheen. Wat mij opvalt is dat er stukken vet uit het filter komen, een soort van snot-achtige glashelder behang plaksel wat erg kleeft, je krijgt het niet gemakkelijk van je vingers af. Ik heb deze keer 18541 Km gedaan met de filters, best knap vind ik zelf, ik rijdt uitsluitend op zelf gefilterde olie natuurlijk.

Ook heb ik nog een lekkage heb ik ontdekt. De twee laatste, #5 & 6, verstuivers lekken naar buiten toe waarvan #6 behoorlijk. Ook de IP is lek, er komt olie onder het pompdeksel vandaan. Als ik in de gelegenheid ben zal ik de pakking onder het pompdeksel vervangen, grrr weer de halve motor uit elkaar halen. Voor de verstuivers had ik gedacht om deze keer maar es zo een sleutel te kopen en ergens wat gegevens op te vragen over aanhaal momenten van de verstuivers.

Ook heeft de winter behoorlijk zijn tol geeisd m.b.t. de algehele staat van mijn voiture. Gelukkig heb ik hier bij het plaatselijke auto demontage bedrijf een donor auto gevonden en daar een berg onderdelen vanaf gehaald, ja ik recycle op verschillende nivo's. 'T was alleen jammer dat het geen touring was, die vind je namelijk niet op de sloop, die worden rijdende gehouden vanwege het feit dat er niet zoveel van gemaakt zijn t.o.v. de sedan.

Morgen weer even de zomer banden/vlegen ophalen bij de garagist. Ik ga ze weer even oppoetsen en wat stoeprand schade wegwerken. Voorlopig blijft het nog even koud en nat dus ik heb nog even de tijd.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Zitten er bij jouw ook brandplaatjes onder de verstuivers?
    edited March 2009
    Ja zeker, goed dat je er over begint. Ik zal gelijk even nieuwe bestellen.
    edited May 2009
    Voor een paar weken terug begon de Beemer wat in te houden bij het inhalen en bergje op. Het was niet echt erg maar wel vervelend.

Dus met koninginnedag maar eens het tankfilter getrokken, ik had dit nooit schoon gemaakt dus dacht misschien wordt het eens tijd, en zie hier:

image

1 Zwaar verstopt filter!!!!

Wat vreemd is, is dat de smurrie die er aan hangt het meeste lijkt op het schuim uit een kussen of bankstel, ik weet het niet anders te omschrijven maar daar lijkt het op. Het is geel/transparant van kleur en de structuur lijkt een soort kristal structuur te zijn. Op de foto lijkt het zwart maar als je het spul van het filter af haald en even flink aandrukt druip het zwart er uit en blijft het geel/transparante deel over. Wat ook opvalt is dat het spul zich alleen hecht aan metaal en niet aan kunststof. Ik heb het ook al eerder gevonden in mijn IP en ook vast gekleefd aan metaaldelen.

De drap is lasig te verwijderen uit het tankfilter maar een vette stofzuiger bood hier uitkomst.

image

Na het schoonmaken van het tankfilter kan ik weer vlot inhalen maar af en toe houd de motor toch wat in. Dit komt mijnsinziens omdat ik nu twee lekke verstuivers heb (naar buiten) en een lekke IP (pakking pompdeksel is lek) wat ook tot gevolg heeft dat ik nu reeds de auto aan de onderkant volledig heb getectyleerd met PPO. Binnenkort gaan deze lekkages verholpen worden maar ik heb eerst nog wat belangrijkere zaken te regelen.

Ik ben nu ook bezig met het weer in goede staat terug krijgen van de aluminium velgen. De vorige eigenaar had wat stoepranden geschaafd en ook had er zich flink wat remstof ingevreten in de lak.

Voor de rest rijdt de auto als je mag verwachten van een BMW en de motor op zich loopt als een trein.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;47887]
    .... Dit komt mijnsinziens omdat ik nu twee lekke verstuivers heb (naar buiten) en ...

Hoi ER,

Ik probeer uit te vinden (zie ook het draadje van Soap zijn Sterretje), hoe ik de conditie van de verstuivers kan inschatten. Bij mij (100% Dino) is er erg veel verschil tussen warm en koud.

Vandaar mijn vraag: hoe constateer jij dat er 2 lekke verstuivers zijn? Worden dan de retour slangen nat???
    En betekent dat: 'naar buiten'?

PS hoop deze week eindelijk aan de PPO te gaan. Maar heb nog niet alles met Dino onder kontrole.

Herman
    300SD
    edited May 2009
    Met naar buiten bedoel ik dat er olie tussen de schroefdraad verbinding van de verstuivers naar buiten toe lekt. Een verstuiver bestaat uit 2 delen als je die van elkaar afdraaid kan je alle onderdelen er uit halen.
    edited May 2009
    image ER,

Snap het nu.

Herman
    300SD
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    [QUOTE=pena;47894] Worden dan de retour slangen nat???
    En betekent dat: 'naar buiten'?

PS hoop deze week eindelijk aan de PPO te gaan. Maar heb nog niet alles met Dino onder kontrole.

Herman
    300SD

Herman,

Gebruik alleen de originele retourslang van MB, bij mijn E300 zat er namaak in, en van het weekend heb ik het hele zooitje vervangen.Er stond een plasje piesel in alle verstuiver gaten in het kleppendeksel. De universele 3,2 mm(Brezan) zijn ook hier weer gaan lekken, die van MB zijn veel stijver en met katoen omwonden (oranje streep erop).

Grtz,
    Ingmar
    edited May 2009
    hoi Ingmar,

Bij toeval heb ik dat gedaan.
    Was bij de MB-dealer en daar lag toevallig die slang met die oranjestreep, en ik vroeg: is dat retourslang? En zodoende gelijk meegenomen.

Dank

Herman
    300SD
    edited May 2009
    Sow, Woensdag was eindelijk mijn Piper cross sport luchtfilter binnen vanuit Engeland. Kost 2X zoveel als een orgineel weggooi filter maar gaat levenslang mee dus ook hier weer een besparing. Als ie vies is kan je hem uitspoelen en opnieuw inspuiten met een soort olie.

De motor loopt als een trein, niet dat ie slecht liep maar ik hoef nu minder gas te geven om te acceleren. Logisch natuurlijk, mijn orgineel filter zat vet verstopt, je krijgt dan zoiets van als je een marathon gaat lopen met strak aangetrokken stropdas.

Vandaag nog ff Terlouw Boch center gebeld voor een pakkingset voor de IP, BMW wilde die niet verkopen aan mij, fijn verhaal. Ook hebben ze daar lekolieleiding met mantel. Ik heb nu die van de Brezan, gewoon die rubberen zonder mantel en die gaan bij mij 40.000 Km mee, dan zijn ze helemaal opgezet en zo slap als een vaatdoek.

Dus volgende week maar eens even de IP uit elkaar trekken en de lekkage oplossen, doe je gewoon een hele dag over. lekker relaxed klusje, koffie met stroopkoek, sigaar d'r bij en gaan met de banaan.
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;48033].......... Ook hebben ze daar lekolieleiding met mantel. Ik heb nu die van de Brezan, gewoon die rubberen zonder mantel en die gaan bij mij 40.000 Km mee, dan zijn ze helemaal opgezet en zo slap als een vaatdoek.

Eric,

Bij mij stonden de injectors afgelopen weekend in een voetenbadje...dus ik heb er nu ook weer die omwonden met oranje streep....die verkopen ze ook bij de MB-dealers...die willen ze jou vast wel verkopen hoor. Die brezan houdt het in mijn ervaring nooit uit bij APO/PPO, bij de brandweerbus heb ik er ook problemen mee gehad.
    edited May 2009
    [quote=ingmar;48037]....die verkopen ze ook bij de MB-dealers....

Dus ik moet ook naar de "ster" :D apotheek.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2009
    Wel in stijl he......met de Taxi dus :D
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;48038]Dus ik moet ook naar de "ster" :D apotheek.

Is helemaal niet eng hoor....:lol: je mag er zelfs een BMW parkeren.
    edited May 2009
    OK...begon me al een beetje zorgen te maken. Zelfs bij de BMW dealer wordt ik weg gestuurd met mijn naar patat stinkende scheurijzer.

Ging er laatst om een een set kabels te halen voor de achterklep, waren een paar draadjes geknakt. 300 Euro meneer???, nou dan maak ik ze zelf wel hoor. Gelijk dat smoelwerk van de verkoper op onweer.
    edited May 2009
    [QUOTE=easy rider;48042]OK...begon me al een beetje zorgen te maken. Zelfs bij de BMW dealer wordt ik weg gestuurd met mijn naar patat stinkende scheurijzer.

Ging er laatst om een een set kabels te halen voor de achterklep, waren een paar draadjes geknakt. 300 Euro meneer???, nou dan maak ik ze zelf wel hoor. Gelijk dat smoelwerk van de verkoper op onweer.

Ben nog nooit bij de BMW dealert geweest, maar ik ga altijd met plezier naar de apotheek, geef toe, het valt soms ook wel eens tegen qua prijs, maar ze zijn altijd bereid om wat extra te doen.
    Van de week nog....had mijn bekabeling vervangen van de trekhaak. Terwijl ik bezig ben, breekt er een bui los. Ik achterbak dicht en effe pafke doen. Kom ik terug gaat de kofferbak niet meer open. Dit kwam omdat de binnenbekleding eruit was en het schakelaartje niet meer ingedrukt werd. De electronica dacht dus dat ie al open was en waarom zou die dan open moeten. Het gewone slot zat muurvast, dus dat was ook geen optie. Dus ik volgende dag even langs om te vragen hoe of wat..uitboren... Nee zij de chef, ik help wel even rij de frietkraam maar naar binnen. Achterbank eruit luchtslangetje van de CV losgehaald...compressor erop en klak...open.
    Met dit soort "extra-mile" service mogen van mij de prijzen ook wel wat duurder zijn, alhoewel dat in de praktijk reuze meevalt. En als het even wat langer duurt aan de balie loop ik altijd even de showroom binnen, heerlijk die lucht van nieuwe auto's als je even zit en geniet van een capuccino.
    edited May 2009
    Nou, ik wil de BMW dealers niet over 1 kam scheren maar die waar ik was wilde me ook niet de pakkingset verkopen voor de IP. Op dat moment kwam er een monteur uit de werkplaats lopen en die zei: ga gewoon even naar de bosch center, daar kan je ze zo halen. Kijk monteurs onder elkaar gaat altijd goed, je begrijpt elkaar he.

Ik kreeg ook de achterklep niet meer open, de touring heeft alles elektrisch dus een servo van het slot van de achterklep kreeg geen stroom meer. Het losse ruitje ging nog wel open (ook elektrisch). Verder deed de interieur verlichting het niet meer als je de klep open deed, geen achterruit verwarming, 1 achteruitrijlicht en de achterruitverwarming uit gevallen.

Gelukkig heb ik via het E34 forum iemand gevonden die zijn touring aan onderdelen aan het verkopen was. Dus ik bij de beste man in Limboland een dagje wezen sleutelen en voor een paar tientjes een halve E34 rijker.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Elektrische kofferkleppen moesten verboden worden!! Ik heb er zelf ook een halve dag mee gesukkeld. Ook hier een stom draadje geknakt in de kabelboom. En denk je dan dat die Fransozen een nood-opening voorzien?
    Het eerste wat ik dacht als ik de auto kocht was: Met die koffer gaat het vroeg of laat mis. En inderdaad... het heeft twee jaar geduurd.

Wat garages betreft, denk ik niet dat dat merkgebonden is. Bij
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Hehehe,

Het wordt bijna een sleutelaars auto ipv een rijders auto :mrgreen:

Tim
    edited May 2009
    Sow, das ook weer gebeurd!! Gisteren de lekkages aan de IP en verstuivers opgelost.

Nummer 5 & 6 verstuiver lekte olie tussen de schroefdraad verbinding door.

image

Ik had bij het Bosch center nieuwe tussen plaatjes gehaald. De verstuivers zaten overigens niet echt strak in elkaar gedraaid. Verstuivers uitelkaar gehaald, nieuwe tussen plaatjes gestoken, gemonteerd en vervolgens met 65 Nm in de kop gedraaid.

image

Vervolgens de IP aangepakt, hier zat de meeste lekkage op.

image

Toen ik het deksel los had kwam ik weer die kristal vormige aanslag tegen op een messing deel waar ik al eerder melding van heb gemaakt.

image

image

De pakking die tussen de afzonderlijke delen zat was behoorlijk plat geworden, de nieuwe zijn ongeveer 1,5 X zo hoog!!

image

De standaard lekolieleiding van de Brezan (zonder mantel) blijkt na verloop van tijd hard te worden, vooral bij de achterste rij verstuivers, die worden het warmst. Nu zit er orginele op met mantel, es kijke hoe lang dat het uit houd.

image

Alle delen zijn weer netjes schoon en de pasvlakken zijn opnieuw ingeschuurd.

image

Vervolgens het hele zaakje weer terug gemonteerd met extra vloeibare pakking (aan de buitenkant van de orginele pakking). Toen starten en de pompkop opnieuw afgesteld, ja na dat een keer gedaan te hebben wordt dat ineens een eitje he.

Ik moet zeggen dat de motor weer lekker loopt en zeker in stationair gebied, daarin kon je voelen dat verstuiver 5 & 6 niet lekker meeliepen.

'T enige waar ik nu nog naar moet gaan kijken is het lichtelijk in houden op het moment dat de KGR klep open gaat naar de tank, ik voel dan even dat ie wat inhoud, lucht misschien?. Als ik wat gas bij geef is het wel weg maar toch, de boel hoort wel perfect te zijn vind ik.

Zo, nu alles is nu weer netjes afgedicht en kan ik beginnen aan het schoonmaken van de straat :D image.

De achterkant van de auto zal nu ook niet meer zo vies worden alhoewel ik de onderkant natuurlijk wel zonder ook maar enige inspanning getectyleerd heb.

Vandaag nog even naar een BMW meeting geweest in poeldijk, 'k had wel bekijks met de op plantaardig gestookte E34, ik denk dat men dit forum wel zal gaan bezoeken. ze vonden het prachtig.
    edited May 2009
    image

Herman
    300SD
    edited May 2009
    Yeah precies, goede uitleg met fotoos, daar heb je tenminste wat aan. Lekker om te copi
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    Nice Erik!
    Gebruik je nog altijd petroleum in je ppo? Denk dat dit op 1 of andere manier zorgt voor die afzetting in je pomp.
    Reageert mss met iets? ken daar niet zoveel van. Maar bv. water (door condens) in de diesel, daar krijg je ook zo van die afzetting in de pomp van.
    edited May 2009
    Ik gebruik idd Petroleum, oops.

Das minimaal 5% in de zomer en 25% als het gaat vriezen, vervolgens rijdt ik altijd met 5% benzine.

Die bruine aanslag zat alleen in/aan de binnenkant van het pomphuis en niet aan de binnenkant van de aluminium pompkop en deksel?
    edited May 2009
    Hee Nero, teveel Duvels gehad zeker?
    edited May 2009
    Waarom Carlo? Snap em nie.
    edited May 2009
    Van petroleum (mits zuiver) krijg je toch geen aanslag?
    edited May 2009
    nee, petroleum op zich niet.
    Maar wel gemengd met andere vloeistoffen. Als er water bij in contact komt (zoals in de apo zeker wel zal zitten) dan reageert dit zeker op bepaalde metalen.
    Ben niet de man van chemische of scheikundige uitleg. Maar weet uit ervaring dat dit in pompen zo'n aanslag achterlaat.
    edited May 2009
    In mijn APO zit geen water, dat weet ik zeker.

De enige manier om water/vocht in mijn APO te krijgen is als de warme retour olie van de IP in de tank komt en afkoeld en zodoende vocht aan gaat trekken. Ik rijdt vaak lange afstanden dus de olie in de tank wordt best knap warm. Een water afscheider is wellicht een oplossing maar waar haal ik die?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2009
    ER,

Bv Bootschappen.nl, maar als je vaak genoeg je filters vervangt of aftapt, zou het daar ook moeten blijven hangen.

image

Tim
    edited May 2009
    Thanks voor de tip.

Het is niet een echte waterafschijder volgens mij, er zit een filterelemnt in wat water vast houd.

Bij deze mannen is ie ook nog een stuk goedkoper 39,95 i.pv. 45,85 en heb je er alles compleet bij.
    edited May 2009
    Mijn twee filters (1 voor diesel, 1 voor PPO) hebben ook een aftapkraantje waarmee je af en toe kan aftappen om water uit het filter te halen. 3 jaar geleden kwam er warempel wat water mee. Ik check ze wel ieder jaar.
    Zo'n filter kost een € of 10.
    [quote=nero;48373]Als er water bij in contact komt (zoals in de apo zeker wel zal zitten)
    Tja...
    Wordt zo'n pomp niet smerig dan na 200000 km?
    edited June 2009
    Problemen met de Beemer. Niet echt vervelend ware het niet dat ie zwaar in gaat houden bij vol gas.

Vandaag even een stukje wezen blazen over de Haringvlietdam en ik kom niet verder dan 180. Alles tot aan 120 gaat goed bij ongeveer half gas maar als ik vanuit een kilometertje of 60 de plank vol in trap kom ik met voortdurend inhouden aan de 180 en meer zit er niet in.

Ik denk dat ik ergens lucht trek wat in de IP en uiteindelijk in de verstuivers voor problemen zorgt. Als ik flink gas geef is er even een kleine zwarte wolk te zien, das normaal zeker bij een turbo motor, en als ie dan in gaat houden en ik trap de plank verder in heb ik helemaal geen rook, dus brandstof tekort.

Het probleem doet zich ook wel voor als ik vanuit of na een scherpe bocht weg accelereer.

Als ik tijd heb zal ik eens alle koppelingen en de Oventrop ontluchter controlleren op lekkage.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2009
    Filter dicht ??
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Je hebt toch onlangs de O-ring van je IP vervangen? Misschien dat je met het terugplaatsen van het deksel de ring per ongeluk dubbel is komen te zitten en daarover nu lucht trekt? Ik zou als eerste even gaan kijken bij het spul wat je onlangs los hebt gehad, omdat je deze problemen hiervoor niet had.

Ik verwacht dat jij als verkoper van de filters al gecontroleerd hebt of de filters verstopt zijn :D
    edited June 2009
    Hoi ER,

Denk inderdaad dat er te weinig PPO/GPO voor aankomt.
    Als je pomp (achterin) goed is dat zit het tussen je opvoerpomp en je IP.
    En denk ook ik aan een van de filters.

Ik heb een vacuum meter zitten vlak na mijn voor filter.

Herman
    300SD
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Vandaar dat je zo langzaam reed, op de weg van Brussel naar Antwerpen, toen ik je daar inhaalde :) Vorige weekend na Bierbeek

Hoe heb jij je ontluchter aangesloten? In wat voor traject?
    edited June 2009
    [quote=Niek;48916]Filter dicht ??

[quote=smul;48917]...Ik verwacht dat jij als verkoper van de filters al gecontroleerd hebt of de filters verstopt zijn :D

[quote=pena;48918]....En denk ook ik aan een van de filters.....
    Ik heb een vacuum meter zitten vlak na mijn voor filter...

Ja Ja Heren, de filters zijn gecontrolleerd :mozilla_wink:, de hardy achterin werkt volop en pomp dus voldoende PPO naar voren.

Is idd wel handig zo een vacuum meter, als je lucht trekt zou het vacuum opgeheven worden maar aan de andere kant zou dat vacuum weer aangevuld worden door de Hardi achterin, Deze is lastig
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2009
    Is er verschil met kgr in of uit ?
    Als dat niet zo is en alle toevoer is goed dan moet je het, denk ik, toch in de IP zoeken.
    edited June 2009
    [quote=Raaf;48926]Is er verschil met kgr in of uit ?.....

Dat weet ik niet Raaf. Ik kan dat niet gemakkelijk testen omdat als de motor nog koud is ik in KGR bedrijf rijdt en dan de plank niet vol in durf te trappen. Als de IP warm is gaat de retour open naar de tank.

Ik zal mijn elektrische schakeling moeten wijzigen om de retour klep dicht te houden als de IP warm is, m.a.w. altijd KGR ook bij warme motor en dan eens testen.
    edited June 2009
    [quote=CaddyEd;48919]Vandaar dat je zo langzaam reed, op de weg van Brussel naar Antwerpen, toen ik je daar inhaalde :) Vorige weekend na Bierbeek

Hoe heb jij je ontluchter aangesloten? In wat voor traject?

Ja, je moet oppassen daar voor die zwaantjes he, heb je de bekeuring al binnen :D

Ik heb de ontluchter zo aangesloten:

Tank -> Hardi -> 5" 1Mu filter -> geschakelde KGR -> ontluchter -> WW -> poelheuzung -> IP -> retoer ventiel naar tank of KGR (geschakelde KGR dus)

Ik heb destijds de zaak gemonteerd met Teflon tape :mozilla_cry:, waarschijnlijk dat die nu wel opgelost is en vervangen moet worden door Locetite.
    edited June 2009
    Gisteren even toch maar de filters vervangen in de Beemer omdat ik geen tijd heb om alle leidingen te kontrolleren. Het inhouden werdt wel minder maar was nog bij lange na niet weg, vol gas begind de motor te stuiteren en vanuit het uitaccelereren van een bocht houd ie nog behoorlijk in. als ik eenmaal op snelheid ben, kilometertje of 120 heb ik geen last meer.

Dus vandaag maar even een clixon doorverbonden waardoor de KGR klep niet meer open gaat naat de tank. Weer even een stukje vol gas planken en inhouden bijna niet meer voelbaar alhoewel ik toch het idee heb dat ie wat vermogen tekort komt.

Nu moet ik even tijd gaan vinden om de hele installatie na te lopen. Ik haal gewoon nieuwe slang en loctite en zet de zaak opnieuw in elkaar.

Heb ook nog even zitten filosoferen over de opvoerpomp in de IP, zou die versleten zijn? voert mijn Hardi achterin nog wel genoeg aan. Ik weet het niet. Eerst alle leidingen maar eens vervangen en koppelingen opnieuw vast zetten. kan ik meteen alle isolatie opnieuw doen, alle duct tape is uitgedroogd.

Niet PPO gerelateerd heb ik na lang zoeken een originele BMW M5 reflectorplaat voor tussen achterlichten gevonden waar de nummerplaat op gaat. Zeer zeldzaam ding. Ik mag de Beemer wel eens verwennen he :D.
    edited June 2009
    Hoi ER,

Misschien een ideetje.
    Kan jij ergens (liefst zo dicht mogelijk bij de IP de slang los trekken en daar de flow meten. Zeg 100cc in 2min. Hierdoor heb je een getal die alles ervoor bekijkt (Hardi, filters, slangen en evt. lucht).
    Als je dan straks alles vernieuwd hebt kan je het nog eens doen.

Je snapt het al :p.

Herman
    300SD
    edited June 2009
    Dan zou ik dus vlak voor de IP de slang er af moeten trekken, er een pompje op zetten en dan kijken of ik lucht naar binnen zuig.

E.e.a. zegt nog niets over de staat van de opvoerpomp in de IP.
    edited June 2009
    [QUOTE=easy rider;48928]Tank -> Hardi -> 5" 1Mu filter -> geschakelde KGR -> ontluchter -> WW -> poelheuzung -> IP -> retoer ventiel naar tank of KGR (geschakelde KGR dus)

Hoi ER,

Eerst moet ik iets anders vragen. Heb jij een 'voorpomp'? Die hebben wij bij onze Sterretjes wel nl. Of heb jij alleen de Hardy?

Als je alleen de Hardy hebt dan kan je de leiding vlak voor de IP los halen en gewoon het contact aan zetten en dan moet er een flow komen. En hiermee test je alles van tank tot IP (let op TOT IP).

Bij ons gaat dit niet omdat er halverwege die voorpomp zit en deze werkt natuurlijk pas als de motor/IP loopt. Ik kan dus alleen de tank, tankzeef, leiding naar voren en het voorfilter testen (vlak daarna komt de voorpomp). Dit test ik door de vacuummeter die daar is aangesloten. Als dat eerste stuk te veel weerstand krijgt loopt het vacuum op.

Kan je hier iets mee, waardoor je sneller je probleem kan opsporen?

Herman
    300SD
    edited June 2009
    Gisteren er achter gekomen dat de TOC-UNO stuk is. Hij laat nog maar een klein beetje brandstof door. Het is net genoeg om normaal te kunnen rijden maar echt knallen gaat niet meer :evil:.

Ik rijdt nu in KGR met 30% diesel er bij om toch een beetje vooruit te komen.

Ik hoop a.s. Donderdag en Vrijdag vrij te kunnen maken om de TOC te vervangen. Ik ruk dan meteen alle PPO leidingen er uit en haal meteen ook alle PTFE tape van de koppelingen die ik opnieuw vast zet met Locetite 577.

Ik heb nieuwe brandstofslang gehaald en echte slangklemmen (die met het boutje) en 10MM buisisolatie die weer past in een zwarte kunststof geribbelde vijverslang die gaat dienen als bescherming voor de isolatie, tevens zal e.e.a. er dan weer gelikt uitzien. De zwarte Ducttape die nu om de isolatie zit is helemaal verdroogd en laat aan alle kanten los. Nu alleen nog op zoek naar een stuk zwart krimpkous met een binnendiameter van 32MM die over de uiteinden van de vijverslang gaat. Op die manier dek ik ook de slangklemmen af en eventueel een stuk uitstekend slangpilaar.

De opstelling die ik ga slopen was experimenteel, in de loop der tijd heb er al het e.e.a. aangewijzigd. Er zitten veel clixons in en temp voelers. Het is nu de tijd om er een definitive opstelling van te maken die goed werkt en er ook goed uit ziet.

Zal voor de liefhebbers ook wat foto's schieten met de I-phone, prima apparaatje, kabeltje prikprak, in de computer, prrrrt, je man weet wel hoe het werkt! 'K heb er zelf ook 1 :D. (gejat van die reklame)
    edited June 2009
    ER,
    Kan je niet zonder de Toc-Uno ?? Ik heb niet zo'n ding, wel een KGR en nooit last.
    Niek
    edited June 2009
    Zat er idd aan te denken om die er tussenuit te halen ja, voorheen heb ik er een T-stuk tussen gehad.

Ik heb er nog 1 splinternieuwe liggen dus het zijn niet de kosten. Ik heb in de huidige Toc wel eens lucht gezien, een soort schuim zeg maar, dus heb wel het idee dat het nut heeft.

Het idee van de Toc kwam van de site van Sam Hotte, een duitser die ook met een 525 TDS rijdt. Umbau BMW1
    edited June 2009
    OK,
    maar alles wat erin zit maakt het ingewikkelder en het kan kapot gaan.
    Niek
    edited June 2009
    Yep, das zondermeer waar.

Ik heb de huidige Toc een keer tweede hands gekocht en weet niet hoeveel KM die weg had. Ik heb er in ieder geval zo een 60.000 mee gereden. Het zou ook zo kunnen zijn dat ze niet zo goed tegen hoge temperaturen kunnen, voordat de KGR klep open gaat is de olie toch al zo een 75 graden aldaar.
Sign In or Register to comment.