Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1235721

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39475]Starten na 3 keer voorgoeien doet ie wel.....

Hoi ER,

Dit heb ik al meer op het vorum gelezen, meerdere keren voorgloeien.
    Volgens mij is het technisch zeer belastend voor je gloeibougies. Dit omdat ze op tijd gloeien (een aantal seconden, vaak afhankelijk van de buitentemp.) en als je een 2e keer gloeit, dan gloei je dus weer het zelfde aantal seconden, terwijl de gloeikaarsen al heet zijn. Smelten is de volgende stap.

Maar eigenlijk zou 1x gloeien voldoende moeten zijn (zeker in jouw geval, met nagloeien). Hiervoor moeten dan wel al een heleboel parameters goed zijn.
    Ik had bv. een 'te kleine, matige accu, geleend van een Golfje'. Dit nadat de originele accu uit Amerika de overtocht niet overleeft had. Hierdoor zakte het voltage zover in dat gloeien nog ging maar de startmotor nauwelijks rond kwam. Na een nieuwe accu (100Ah) is het 1 tik en hij loopt (met 1x gloeien natuurlijk :p).

Herman
    300SD
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ook ik gloei bij de 1e koude start v/d dag altijd 2x voor. verders gloeit ie dan nog 150sec na.
    Als de koelwatertemp onder de 65gr is, gloei ik ook altijd vol na.
    Nu na 25k km is er 1 gloeier kapot gegaan, alle 4 gedemonteerd en ff getest. Aan geen v/d 4 gloeiers was iets bijzonders te zien, eentje maakte gewoon geen verbinding meer.
    Volgens de TC was het geen uitzondering dat er eentje gesneuveld is, komt regelmatig voor zeiden ze. Ik gebruik Bosch Duratherms(180sec nagloei geschikt) icm de beru gr034.

gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Na 13836 kilometer op de kop af zat mijn 1Mu voorfilter verstopt, de motor begon een beetje in te houden maar ik kon gewoon verder rijden, geen echt probleem dus. Thuis aangekomen heb ik het filter op eenvoudige wijze vervangen en de Beemer rijdt weer als een tierelier. voor info over dit filter kijk even op http://www.ppo.nu/forum/f50/bmw-525-tds-1095/index18.html#post35984

Ik heb die bijna 14.000 kilometer alleen gereden op GPO met af en toe wat DINO toen ik problemen had met de sevo van de IP en ben ben blij dat ik toch veel vuil heb afgevangen met dit filter van 3,75 Euries, mijn hoofdfilter kost immers 26 Euries en die gaat nu ook veel langer mee.

Ik zal later een foto plaatsen van het vervuilde filter met een nieuwe er naast dan kan je het verschil zien, de vervuilde is behoorlijk zwart.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    ER,

Kun je mij uitleggen wat voor functie het hoofdfilter (10mu) heeft, met je 1mu kaarsfiltertje ervoor?

Tim
    edited August 2008
    Het hoofdfilter wat standaard in elke diesel zit heeft volgens de geleerden een doorlaat van 3 tot 5 Mu. Het heeft als doel de IP te beschermen tegen onrechtmatigheden zoals vuil. Dat vuil zit normaal in de Dino die je aan de pomp koopt en/of komt er in tijdens het tanken.

Het is een gegeven dat er verschillende kwaliteiten PPO/GPO op de markt zijn, met name die laatste kan veel vervuiling bevatten waardoor het hoofdfilter binnen de kortste keren verstopt raakt. Het hoofdfilter zit vaak ook nog op een plaats die moeilijk te bereiken is en is derhalve wat lastig te vervangen.

Het 1Mu filter wat ik (en vele andere) gebruik is transparant en men kan dus direct de vervuilingsgraad zien. Een ander voordeel is dat het fijner is dan het hoofdfilter waardoor het hoofdfilter niet meer verstopt raakt. Tevens is zo een voorfilter op een makkelijk te bereiken plaats te monteren zodat vervangen van het patroon een eitje word.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    Er,

Volgens mij is een standaard filter 10mu. Dat terzijde. Waarom zou je dan het hoofdfilter niet bypassen?

Het heeft namelijk met de 1mu filter ervoor nog maar 1 funktie, de zuigdruk verhogen voor de IP. Als je er een bypass op zet, kun je bij het vastlopen van je 1mu filter gewoon naar huis rijden op je originele filter, en daar pas vieze handen maken.

Tim
    edited August 2008
    [QUOTE=Tim;39688]........ Waarom zou je dan het hoofdfilter niet bypassen?.........

Omdat dat geen zin heeft, vuil fijner dan 1Mu gaat dan gewoon door het hoofdfilter heen en zodoende heeft het fijnfilter geen functie meer en beschermd het hoofdfilter niet.

Bovendien merk je pas veel te laat dat je hoofdfilter verstopt zit, de motor gaat inhouden als het hoofdfilter verstopt zit, nu juist dat probeer ik te voorkomen. Op dat moment is het fijnfilter welke als by-pass gebruikt is al lang dicht geslibt.

Wat misschien wel een moglijkheid is, is om een by-pass kraan over het 1Mu filter te zetten, raakt het fijnfilter verstopt dan zet je de kraan open en kan je gewoon verder rijden om vervolgens later het 1Mu filter te vervangen.

Mijn ervaring is trouwens wel dat je nog een flink stuk kan rijden met een filter wat verstopt aan het raken is, het kondigt zich zelf al aan, de motor verliest wat vermogen, dat merk je snel genoeg.

Groeten,

Easy rider.
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39691]Omdat dat geen zin heeft, vuil fijner dan 1Mu gaat dan gewoon door het hoofdfilter heen en zodoende heeft het fijnfilter geen functie meer en beschermd het hoofdfilter niet.Je beschermd het hoofdfilter niet, z'n funktie vervalt namelijk. In jou configuratie levert hij alleen nog maar weerstand op.

[QUOTE=easy rider;39691]Wat misschien wel een moglijkheid is, is om een by-pass kraan over het 1Mu filter te zetten, raakt het fijnfilter verstopt dan zet je de kraan open en kan je gewoon verder rijden om vervolgens later het 1Mu filter te vervangen.Ik schreef het wat onduidelijk, maar dit bedoel ik.

Tim
    edited September 2008
    Heb afgelopen week een behuizing gemaakt voor de nieuwe temperatuur meters. Ik heb een kastje van hout gemaakt wat ik nog even moet bekleden met zwart leer, het heeft dezelfde vorm als de tellerbak in het dashboard en zal dus niet misstaan in de Beemer.

image

'T is die met de amber achtergrond verlichting net als de auto standaard heeft.

Ik ga er vier stuks in zetten om het volgende te meten: PPO vanuit tank, Na Polheizung voor IP, Op IP, Na IP.

Ik heb er nu nog 2 equus meters in zitten en die gaan dus weg. De oude behuizingen voor de equus meters komen aan de linker raamsteil te hangen en daar komen 2 nieuwe meters in om de motorolie temp en druk te meten, ik haal ze bij Tuningmeters.nl vette site heeft die gast en zit nog bij mij in de buurt ook. Die meters zijn wel wat aan de prijs in tegenstelling tot de meters van innovatek (10 eurie per stuk).

Groeten,

Easy rider.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2008
    Hoi Er,

Tot hoeveel graden reiken deze thermometers. Ik had begrepen tot iets van 80°C, klopt dat?

Deze is ook wel heel gaaf.
    image

Grtz, Ed
    edited September 2008
    Die van innovatek gaan tot 80C. Ik rijdt normaal met een PPO temp van 75 graden soms iets meer maar boven de 80 kom ik alleen in de file met zeer warm weer, ik heb 1 keer de 85 gehaald maar toen ging de bypass op de WW open en zakte de temp weer terug naar 75C, Sam Hotte gebruikt ze ook op zijn 525 en die komt ook nooit boven de 80C schrijft hij.

De webshop van tuningmeters heeft mooi spul he.

Groeten,

Easy rider.
    edited October 2008
    Vanmorgen 10 graden buiten met een dun windje.

3 keer voorgloeien en nog niet starten, gisteren wel maar vandaag dus niet. Ik moest 5 maal starten om wat leven in de 6 pitter te krijgen. Ik heb vandaag even 5 % loodvrij 98 bij getankt en hoop dat ie morgen beter start.

Het start probleem komt ook doordat mijn IP te arm staat afgesteld nadat ik de servo heb vervangen. Volgende week moet ik echt de IP rijker gaan zetten en vervroeg dan metteen ook de IP een graad of 3.

Morgen meer.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Nog steeds 90% APO?
    edited October 2008
    [QUOTE=Miglowie;41936]Nog steeds 90% APO?

Nee halaas niet vanwege het feit dat mijn IP te arm staat afgesteld doordat ik een paar maanden geleden de servo heb vervangen, zodra ik tijd heb ga ik hem rijker zetten. In de tussentijd rijdt ik met 20% petroleum :cry:

Maar.... vanmorgen was de IP 10 graden, 3 keer voorgloeien en in 1 keer starten, gisteren was dat dus 5 keer. Die 5% benzine doet dus toch de motor beter starten. Ik merk ook dat het geluid van de motor anders is geworden, hij lijkt nu meer op een diesel, ik hoor nu de dieselnok wat harder, niet echt veel maar toch.
    edited October 2008
    Klinkt bekend, nu ik langer op dino rijd, komt bij mij de nok terug. Sterker nog, hij trekt ook harder :P Net ff een stukje bij mijn schoonouders vandaan over de AutoBahn en dik 170 op de klok zonder moeite en gas over. :D
    edited October 2008
    Vanmorgen IP 5 graden, mix: 40% PPO, 40% DINO, 5% Benzine, 15% Petroleum.

3X voorgloeien, 4 keer starten en dan pas aanslaan. Dat wil zeggen, na 3X voorgloeien wil ie wel aanslaan maar de motor blijft gewoon niet stationair draaien als ik de sleutel terug draai.

Morgen gaat ie in de garage om de IP rijker te stellen en metteen te vervroegen. Ik kan dan gelijk mooi de 4 nieuwe temperatuur sensoren monteren omdat dan toch de halve motor uit elkaar ligt, ik kan dan mooi overal bij.
  • matteus PPO Burner
    edited October 2008
    [quote=easy rider;42216]Vanmorgen IP 5 graden, mix: 40% PPO, 40% DINO, 5% Benzine, 15% Petroleum.

Waarom zo'n 'uitgebreide' mix?

Waarom niet simpelweg 40% PPO, 50% DINO?
    edited October 2008
    Omdat ik normaal gesproken rijdt op 100% PPO en toen het kouder werd ben ik bij gaan mengen met petroleum, vervolgens heb ik een scheut benzine getankt en toen ie helemaal niet meer wou starten nadat de buiten temperaturen steeds verder daalde heb ik DINO bij getankt, vandaar.
    edited October 2008
    Ben aan het eind van de morgen ook ff weggeweest met de auto, hij sloeg wel aan, maar liep niet echt lekker de eerste 100m (100% dino)
    edited October 2008
    Met het mengsel wat ik nu heb loopt de motor koud heel goed, alleen het aanslaan is een ramp, ik heb gewoon niet genoeg brandstof inspuiting om de motor te doen rond gaan. Mij IP is elekronisch geregeld dus ook de opbrengst en het stationair toerental. Het feit dat ie nu te weinig in spuit komt omdat de servo zo ver van het nul punt af staat dat de elektronika dit ook niet meer kan corrigeren.
  • matteus PPO Burner
    edited October 2008
    Geef gewoon een dot gas wanneer je koud start?
    edited October 2008
    Dat zal niet gaan met een IP die computer gestuurd is. Met een pomp met gaskabel kan je gas geven tijdens het starten, een computer gestuurde pomp regeld alles zelf. Lang leve de techniek.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Je kunt ook de servo opnieuw laten afstellen toch?
    edited October 2008
    Dat kan wel maar dat is maar minimaal, volgens mijn BMW speciaal monteur moet ie eerst in het gebied zitten van waaruit kleine wijzigingen mogelijk zijn.

Kan me ook herinneren dat de servo niet helemaal op de zelfde plaats staat als de oude, deze zal 1 A 1,5 MM naar achteren geschoven moeten worden volgens de monteur.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    EZ aan je mix zal het zeer zeker niet liggen.
    mix: 40% PPO, 40% DINO, 5% Benzine, 15% Petroleum.
    Praten hier over een mix die overeenkomt met zeg 25%PPO en 75% dino :???: :???:
    edited October 2008
    Inderdaad EZ, daar lag het dus ook niet aan ben ik vandaag tot ontdekking gekomen.

Vandaag is de Beemer onder het mes geweest. Ik dacht even simpel de IP te vervroegen en de servo te verstellen zodat hij wat meer brandstof zou gaan geven, echter niets was minder waar, alles zat tegen. Ook heb ik nog geprobeerd mijn duim in twee stukken te snijden langs een scherpe slangenklem maar dat is ook niet helemaal gelukt, ik heb er wel een flinke snee in zitten nu maar...... de operatie is toch uiteindelijk geslaagd.

Eerst het spruitstuk verwijderd samen met nog meer rommel die in de weg zat op bij de moeren van de IP te komen. De IP zit vast met twee draadeinden in het blok met daarop moeren. Toen ik de onderste moer los draaide versprong de pomp meteen een paar graden, ik had gelukkig de IP gemerkt t.o.v. het blok dus dat was geen ramp. De bovenste moer zat waarschijnlijk al los?

Vervolgend met een koevoet de IP weer terug gesteld en nog een paar, stuk of 3, graden tegen de draairichting van de motor in gedraaid en de onderste moer weer vast gezet. Omdat die moer nogal ver weg zat kon ik nouwelijks een slag maken met mijn ring sleutel, gelukkig heb ik 4 sleutels van die zelfde maat maar van verschillende fabrikanten zodat ik de moer toch weer vast heb gekregen.

Vervolgens probeerde ik de bovenste moer vast te draaien maar die draaide meteen door, later bleek dat het draadeind gewoon los in het blok zat. Gelukkig kon ik het draadeind net uit het blok draaien met twee vingers, meer kon ik er niet tussen krijgen. Aan het eind van het draadeind zat aluminium, het gat was gewoon rot, geen schroefdraad meer te bekennen dacht ik.

Ik heb toen met een kleine schroevendraaier in het gat zitten wroeten en kon voelen dat het gat door liep tot in de ruimte waar de distributie ketting loopt. Ik heb toen een lange inbus bout op lengte gezaagd en die in het gat gestoken en aangedraaid, het ging wel moeizaam maar de bout zit knetter vast. Het mooiste is als ik het gat nog even op kon tappen maar er was gewoon geen ruimte voor.

Vervolgens heb ik de servo 1 milimeter naar achteren gezet op meer brandstof in te kunnen sluiten.

Toen 1 keer voorgloeien, blok was steenkoud, starten, meteen lopen en het stationair toerental vloog gelijk naar 4000 toeren, gelijk weer het contact uitgezet en even bekomen van de schrik. Onder het genot van een goede bak koffie dan maar even het BMW speciaal paleis gebeld en die mannen hebben mij uitgelegd dat het verstellen van de servo een bijzonder lastig klusje is, het gaat hier niet om milimeters maar om een paar tienden Op advies van de monteur ben ik weer verder gegaan.

Boutjes even lossen, tikkie met een hamer, boutjes vast, starten. Ik had toen een toerental van 2000, dat was al beter. Deze truuk heb ik enkele keren herhaald totdat ik op een gegeven moment helemaal geen brandstof meer had, ik kon de motor niet eens meer gestart krijgen. vervolgens weer van voren af aan begonnen en nu heb ik hem op 750 toeren stationair. Ik hoef de steutel maar even aan te raken en de motor loopt. Verder nog even een proefrit gemaakt en de motor trekt als een paard, hij reageerd sneller op het gas pedaal, schakeld eerder over en het koppel is veel hoger dan voorheen.

Ik heb gelijk maar weer wat GPO bij getankt zodat ik nu op ongeveer 75% GPO zit. Morgen krijgt hij natuurlijk de vuurdoop, es kijken hoe hij nu start als het koud is.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2008
    Mooi werk...de duim dus omhoog..alhoewel je hebt er wel iets aan overgehouden waar je nog even last van zult hebben...maar soit ...de overwinning voelt goed neem ik aan.

Groet,
    Ingmar
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Hoi ER,

Niet slecht :p.

Je zal misschien iets meer verbruiken, maar nu start hij tenminste.
    Met de 75% GPO (1-tank) zou ik voorzichtig blijven. Deze week was toch bijna 0°C, en dan is de meeste GPO al niet meer zo helder.

Herman
    300SD
    edited November 2008
    Vanmorgen, IP temperatuur 5,5 graden, 1 keer voorgloeien, starten en meteen aanslaan, helemaal geweldig. De koude motor loopt ook nog beter dan voorheen. Conclusie kan denk ik zijn dat het toch aan te bevelen is de IP bij het gebruik van een hoog percentage PPO toch iets te vervroegen, je merkt het echt. Het verrijken zal natuurlijk ook mee geholpen hebben.

Het is ook het vermelden waard dat ik in de 6e versnelling met een laag toerental (1500) dat schokken niet meer heb wat hij eerder wel enigsinds deed.

Ik ga volgende week het percentage PPO opvoeren, is nu 75%, en kijken hoe ver ik kan gaan, het doel is natuurlijk om op 100% uit te komen natuurlijk. Dat laatste moet best mogelijk zijn denk ik, ik rijdt elke dag in de auto en heb altijd minimaal 30 liter in de tank, die blijft wel warm genoeg zodat de zaak niet gaat vlokken.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2008
    Mooi werk ER :!:
    edited November 2008
    'K rijdt nu met een mengsel van 90% APO/5% bezine/5% olie van bp.

3x voorgloeien, motor staat direct aan en loopt 30 seconden rot maar daarna staat ie zo strak als een snaar.

Had vandaag wel een filterwissel moeten doen, de motor ging iets inhouden en heb gelijk het filter gewisseld. Ik moet alleen nog even kijken hoe lang ik er mee gedaan heb.
    edited November 2008
    [vervolg 10-11-2008]

Ik heb 21650 Km gedaan met het orginele filter, voordat ik het 5" 1Mu filter achterin plaatste deed ik er 8500 Km mee, een redlijk verschil dus.

Ik houd alle zaken bij in een grafiek en zo kan ik dan ook zien dat ik nu al 36619 Km doe met de motorolie, de "peilstok chip" is nog steeds mooi schoon dus de olie is nog in top conditie. Zal trouwens eens gaan werken aan een verhaal over die peilstok chip maar het ontbreekt mij steeds weer aan tijd, zo heb ik ook nog steeds niet de 4 nieuwe temp. meters ingebouwd, de sensoren zitten er al wel in, dat heb ik gedaan toen ik de IP heb vervroegd.

Over IP vervroegen gesproken, ik ben bijzonder tervreden met het resultaat, de auto trekt als een paard, hij heeft een koppel als nooit te voren en is nog zuiniger geworden ook, ik zit nu ergens op 1/14,5, ongelofelijk, ik wist niet dat de geblazen 2,5 liter zo zuinig kon lopen. Ik moet echter wel bekennen dat het snelweg kilometers zijn maar toch.
    edited November 2008
    Hey Er,

Eigenlijk zou je de olie ook eens moeten laten analyseren, als ie bv na 50.000 nog steeds goed zou zijn volgens de sensor.

Ik blijf wat sceptisch, na zo'n analyse weet je het zeker. Ik heb wat ervaring met biogasmotoren en interval olieverversen, invloed van de brandstof erop. Dit varieert als de variabelen van de input.

Tim

ps: heerlijke zin :?
    edited November 2008
    [QUOTE=Tim;42669]........Eigenlijk zou je de olie ook eens moeten laten analyseren, als ie bv na 50.000 nog steeds goed zou zijn volgens de sensor.
    ........

Ga ik ook doen, moet alleen even op een rijtje zetten wat ik moet laten onderzoeken. Het is namelijk erg belangrijk te weten wat PPO doet met motorolie.

Wat benzine, diesel en gas doet met de motorolie is allang bekend, heb hier genoeg documentatie van auto,'s die 500.000 Km en meer hebben gereden zonder olie te verversen.

Weet jij nog een (onafhankelijk) adresje waar ik olie kan laten analiseren?
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42675]Het is namelijk erg belangrijk te weten wat PPO doet met motorolie.

Dat kan ik je zo vertellen :)

Voordat ik mijn verstuivers heb laten reviseren door Nero, lekte er PPO bij iedere slag in de motorolie omdat de PPO niet goed vertuifd werd. De motorolie werd verdund door de PPO en begon telkens "rauwer" te lopen. Dit hoorde je bijvoorbeeld door bij stationair het gas even in te drukken, dan hoorde je duidelijk "ijzergeluiden" in plaats van braaf dieselgezoem.

Indien je motor technisch in goede condities is (dus verstuivers, zuigers en de hele ratteplan), hoef je echt niet vaker je motorolie te vervangen als anders. Elsbett raad het echter wel aan, omdat er natuurlijk ook auto's zullen tussen zitten waar niet alles meer in optimale conditie is!
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2008
    [quote=easy rider;42675]. Het is namelijk erg belangrijk te weten wat PPO doet met motorolie.

dat kan ik je zo vertellen:mozilla_laughing:.

nl. niets.

heb nu met mn golf 470.000 km op de klok.
    zelfde verstuivers.
    oliewissel gemiddeld om de 70.000 km.( hou t peil wel goed bij)
    per 5000km een half litertje dr bij.
    na een wissel beoordeel de verlopen olie en t voelt net als de gebruikte motor olie van mn buurman , alleen ruikt de mijne naar afgewerkte plantaardige olie.

koud loopt ie wat rauw( net of er metaal aan elkaar schuurt)
    maar warm snort ie als een tevreden kat.

:D:mozilla_laughing:
    edited November 2008
    [QUOTE=smul;42687]Dat kan ik je zo vertellen :)........

[QUOTE=pjotter;42691]dat kan ik je zo vertellen:mozilla_laughing:......

Aha ervaringsdeskundigen dus, feit is dan wel in deze gevallen dat de motortjes nog vrolijk snorren. Mengen van PPO met motorolie en de daarbij eventueel voorkomende polymersatie is dus niet per definitie destructief te noemen.

Ik heb zelf geen last van metaal achtige geluiden bij koude motor. Welligt komt dit omdat ik motorolie gebruik van Plantomot en de motor behandeld heb met Xado producten. Mijn olie verbruik is ongeveer 1 liter op 4000 kilometer, dat was vroeger (toen ik ook al op PPO reed) 1 liter op 1000 kilometer.

Dat Elsbett aanraad om de motorolie regelmatig te verversen (regelmatiger dan te doen gebruikelijk) heeft te maken met garantie bepalingen bijbehorende aan de gepleegde ombouw.
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42675]Weet jij nog een (onafhankelijk) adresje waar ik olie kan laten analiseren?

[url=http://www.landre-ruhaak.nl/]Landr
    edited November 2008
    [QUOTE=easy rider;42692]Aha ervaringsdeskundigen dus, feit is dan wel in deze gevallen dat de motortjes nog vrolijk snorren. Mengen van PPO met motorolie en de daarbij eventueel voorkomende polymersatie is dus niet per definitie destructief te noemen.

Ik ben van mening dat als je dit te lang doet, dat dit wel destructief is. Ik kom regelmatig bij APKtje, bij hem in de garage zijn regelmatig mensen die op GPO rijden. Alles net omgebouwd enzo, maar waarbij de verstuivers niet gereviseerd waren. Hij heeft dit jaar al drie klanten over de vloer gehad waarbij er in de motorolie korreltjes gevormd zijn. Vooral mensen die veel kleine stukjes rijden zouden hiervan last hebben omdat de motor niet goed warm wordt. Bij deze klanten had het behoorlijke gevolgen, toen ze weer een grote rit maakten (vakantie Frankrijk en dergelijke). Die kwamen stil te staan en konden niet verder meer rijden. (wat het gevolg was ben ik even kwijt). Bij allen heeft hij het probleem verholpen en de verstuivers laten reviseren.

Conclusie van het verhaal: Verstuivers moeten in goede conditie zijn. Wanneer je merkt dat je motorolie verdund wordt of dat er korrels of een dikke drap ontstaat, gelijk motorolie vervangen en zo snel mogelijk verstuivers laten doen.
    edited November 2008
    [QUOTE=smul;42710]Ik ben van mening dat als je dit te lang doet, dat dit wel destructief is............

Dat ben ik helemaal met je eens maar e.e.a. is geheel afhankelijk van de conditie van je motor en waar ligt dan de grens he. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Kan je mij het nummer van APKtje PBen dan kan ik hem eens bellen.
    edited November 2008
    Update:

Ik denk "wat is de Beemer ineens zuinig geworden" De brandstofmeter in de auto blijft steken op 40 liter, dus ik een kilometertje of 100 gereden dan zou hij toch minstens iets moeten zakken maar nee hoor.

Ik vemoed dat er vet aan de vlotter in de tank zit dus heb ik even 20 liter sliezel getankt om te kijken of de meter omhoog wil komen. Dat deed ie ook maar nu staat de meter op 45 liter terwijl hij eigenlijk nu op 60 liter zou moeten staan.

Ik ga volgende week maar eens even die vlotter er uit trekken, dan kan ik gelijk de tankzeef even schoonmaken. Het wordt trouwens toch tijd dat de auto even de garage in gaat omdat ik de bekabeling van de achterklep moet gaan vervangen.

Ik krijg sinds een week de achterklep niet meet open en 1 van de achteruitrijlichten (scrabble punten) heeft ook de geest gegeven evenals de achterruitverwarming (nog meer scrabble punten). Gelukkig zit er in de achterklep een ruit die ook nog open kan dus die werkt nog wel. Ja dat heb je er van als alles elektrisch bediend wordt, de toevoer kabels langs de scharnieren van de achterklep zijn nu op diverse plaatsen door dus die ga ik maar eens vervangen. Gelukkig kan je bij BMW speciaal hiervoor vervangingssetjes kopen dus dat wordt fijn een stukje solderen.
    edited December 2008
    Vandaag de elektrische verwarming weer aangesloten achterin de Beemer.

Ik had het ding al langer in het systeem staan, het is een vierkant, langwerpig stuk aluminium met daarin 1 gloeibougie. Aan dat stuk aluminium zit een clixon van 65C. Ik had voorheen de bougie geschakeld met een mosfet transistor maar die is opweg naar de meeting bij Raaf en Fury uitgebrand. Daarna had ik er geen nut meer van mede ook omdat de buiten temperaturen toch hoog genoeg waren.

Nu heb ik de elektronische schakeling vervangen door een gewoon relais. Ik stuur de GPO nu door het 5" 1Mu filter achterin met een graadje of 25 naar voren door de 12MM leiding die binnendoor ligt.

Ik moet zeggen dat de algehele temp. op alle onderdelen voorin nu een graadje of 5 hoger is. i.p.v. 65C op de leiding na WW en voor IP haal ik nu 70C met een buiten temp. van 5C.

Ook had ik wat last dat de motor kort ging inhouden op het moment dat de KGR open ging naar de tank, koud (onder 60C retour temp) draai ik met KGR, daarboven gaat die automatisch open. Met KGR was het debied (alleen verbruik) hoog genoeg om de door de Hardi aan gevoerd te worden. Als de KGR open ging moest alle koude olie vanuit de tank in 1 keer flink naar voren gepompt worden en had de hardi daar even wat moeite mee omdat het 5" 1Mu filter nog steenkoud was. Als nu de KGR open gaat krijgt het filter gekijk 65C voor de kiezen en stroomd dan beter door. Omdat de flow toch behoorlijk hoog is met open retour neemt de temp. wel wat af natuurlijk maar het filter blijft toch handwarm. Ik heb nu dus ook geen last meer met inhouden van de motor op het moment dat de retour open gaat.

Volgende week ga ik dan eindelijk de 4 nieuwe temp. meters monteren. Als die er in zitten zal ik ook foto's plaatsen.

[offtopic] Voor de filteraars onder ons kan ik melden dat de prijzen van de APO zo ver gedaald zijn dat ik het nu bij een aantal mensen gratis krijg, vandaag ZBO gekregen terwijl ik eerder 25 cent moest betalen, en dat was al een lage prijs. [/offtopic]
    edited December 2008
    Hedenmorgen -2 buiten, 3X lang starten, mengsel 70% GPO/20% olie van bp/5% benzine. Ik merk wel dat het starten nu slechter gaat maar zolang ik hem nog aan de gang krijg vind ik het best. Na het starten staat de straat even onder de rook maar als ie aan slaat komt er geen wolkje meer uit de uitlaat en loopt de motor erg mooi, op de dieselnok na dan want die is goed hoorbaar bij deze kou maar als de motor eenmaal warm is ben ik dat ook kwijt.

Ik merk wel dat met deze temperaturen onder nul, de geschakelde KGR steeds later open gaat. In de zomer is ie na 5 kilometer al open en nu duurt het 10 kilometer of meer, hangt een beetje af van de tegenwind.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    Met -2 nog 70% rijden, dat is durven...
    edited December 2008
    Ja, 'T is dat ik mijn eigen biodiesel nog niet kan maken anders had ik dat gebruikt i.p.v. het fossiele aandeel brandstof.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    Je hebt al plannen om biodiesel te gaan maken merk ik?
    Nieuw topic maken! dan hebben we allemaal iets aan je hersenspinsel!

Succes

groeten, Johan
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2008

Met -2 nog 70% rijden, dat is durven...

Hoezo?? mengsel 70% GPO/20% olie van bp/5% benzine. praten hier over een mengesel dat bijna gelijk is aan 60/40 zbo dino. bij -2C weinig spannends qua viscositeit. http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/
    ER:Na het starten staat de straat even onder de rook ....gloeiers allemaal nog in orde? 3x lang starten...euh hoeveel sec voorgloeien?
    edited December 2008
    [QUOTE=ericzwiep;44719]..........ER:Na het starten staat de straat even onder de rook ....gloeiers allemaal nog in orde? 3x lang starten...euh hoeveel sec voorgloeien?

'Kweet of de gloeiers nog goed zijn, heb er vorig jaar nieuwe nagloeiers in gezet. Zal het voorgloeien es moeten meten, is gewoon standaard BMW, nagloeien 180 sec.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2008
    [QUOTE=ericzwiep;44719]Hoezo?? mengsel 70% GPO/20% olie van bp/5% benzine. praten hier over een mengesel dat bijna gelijk is aan 60/40 zbo dino. bij -2C weinig spannends qua viscositeit. http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/
    ER:Na het starten staat de straat even onder de rook ....gloeiers allemaal nog in orde? 3x lang starten...euh hoeveel sec voorgloeien?
    Hum, hangt van het soort GPO af hoor...:rolleyes:
    edited December 2008
    Rijdt op het ogenblik op zonnebloem/soja, het enige wat nog een beetje vloebaar is bij deze temperaturen. Straks als het weer warmer wordt gaat vanzelf de andere olie (met palm en aragide) weer mooi helder worden en pak ik die weer.
Sign In or Register to comment.