Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1246721

Comments

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    En ja hoor.... Gisteren was het grote filter aan de beurt.

    Ik reed op een stuk 80KM weg alwaar ik even een langzaam rijdende vrachtwagen had in gehaald dus had ik even flink de plank ingetrapt, korte tijd daarna begon de motor in te houden.

    Gelukkig reed ik naar mijn bouwput waar ook mijn garage is en kon ik het filter (waarvan ik er altijd 1 standaard in de auto heb liggen) vervangen.

    Na een grondige inspectie kon ik constateren dat het gevuld was met gewone heldere olie maar het zat wel hellemaal verstopt. In tegenstelling tot de laatste filter wissel zat dat filter vol met een of andere zwarte smurrie, mijn vermoeden was toen dat dit kwam door het gebruik van aceton wat de brandsofleidingen aan het oplossen was. Daarna heb ik geen aceton meer gebruikt en nu had ik dus een verstopt filter met heldere olie.

    Ik heb nu 6130 KM gereden (ik houd het tegenwoordig bij in een excel bestand) met het vorige filter.

    Mijn conclusie is nu dat het kleine filter (wk 42/2) welke ik achterin na de Hardi heb zitten dus een grotere maaswiedte heeft dan het standaard filter voorin. Het kleine filter is er voor om het grote filter te sparen, dat doet het maar ten dele, het grove vuil word natuurlijk wel meteen opgevangen en ik doe ongeveer 3500 KM met dat kleine filter.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Easy rider,

    Ik denk toch echt dat jouw olie veel te smerig is. Ik heb nog nooit een filterwissel gedaan, omdat de motor ging inhouden. Maar jah, 1:20 :confused:

    Ik zou anders gaan tanken, met een 1 mu filter ervoor. De filtertjes zijn de kosten niet, maar de ergernis en het werk....:cry:

    image

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Hi Tim,

    Mooie opstelling heb jij zeg, ik denk dat ik het ook zo ga doen.

    Waar heb je dat filter gekocht? aktivertrieb.de?

    Groeten,

    Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Easy rider,

    Nope, op ebay, maar de active prijzen zijn ook goed.

    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Tim,

    Wat is de standtijd van zo'n filter, ik bedoel hoe lang gaat ie mee ?

    Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Dat lijkt mij geheel afhankelijk van de vervuilingsgraad van de olie die je aanschaft.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Heren,

    Ik heb nog steeds de eerste 1mu filterkaars erin. Ik zie alleen wat kleine zwarte stipjes, voor de rest is ie nog helemaal schoon.

    Nu moet ik zeggen dat ik ook erg kritisch ben welke olie ik koop.

    Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Tim,

    Komt waarschijnlijk omdat je net zoals ik niet van de bodem afzuigt en zodoende weinig bezinksel mee opslurpt. Die van mij staat nu ca. 5 cm van de bodem af. Het restantje ziet er niet zo mooi helder meer uit en binnenkort zal ik dat eens gaan opruimen.

    Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    Mannuh,

    Ingmar, ik heb het vat opengetrokken. Weinig te zien.

    image

    Laten we nu Easy riders topic niet verder vervuilen :rolleyes:

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=Tim;30611]
    Laten we nu Easy riders topic niet verder vervuilen :rolleyes:

    Strak plan Tim :mozilla_wink:,

    Vandaag even bij Niek langs geweest voor 1 kuub brand hout, 240 Ltr GPO en 20 Ltr Plantomot. Lekker even op een regenachtige Zondag 465 Km op de teller zetten met haast lege snelwegen, heerlijk!!!! echt een verschil met door de weeks over 's lands wegen voort ploeteren.

    De Beemer had op de terug weg 1000 Kilo aan de trekhaak hangen en de motor spint als een krolse kat in het vooronder.

    Komende Dinsdag ga ik de synthetische motorolie welke 19.000 KM op zijn donder heeft gehad vervangen door de plantaardige motorolie. Men zal wel denken 19.000 km !!!!!!!!!, ja heren ik gebruik TSL als toevoeging in de motorolie, waarschijnlijk kan ik nog veel meer kilometers uit de olie persen maar ik ben echt benieuwd hoe de motor het doet op de plantomot, uiteraard weer met TSL natuurlijk :D.

    Groeten,

    Easy rider.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    TSL....gelijk even gegoogled:linkje


    Minder koudestart slijtage
    Minder mechanische bijgeluiden
    Lager brandstofverbruik bij meer dan 70 % van gebruikers
    Het tikkende geluid van de hydraulische klepstoters vermindert of verdwijnt helemaal
    Het "vreten" van de bovenliggende nokkenas wordt bijna stopgezet.

    Klinkt interresant, mijn klepstoters staan behoorlijk te tikken bij een koude start. Waar heb jij het gehaald?

    Ik ben benieuwd hoe dit samen gaat met Plantomot. Omdat TSL, volgens de produkt informatie op de site,
    synthetische bestanddelen heeft.

    Grtz, Ed


  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    [quote=CaddyEd;30704]Waar heb jij het gehaald?

    Bij Lasaulec - Welkom bij Lasaulec! Hoofvliet.

    Groeten,

    Easy rider.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    Gisteren weer even een brouwsel staan smurven, ik heb nu 550 Liter GPO staan met 10% Petroleum en 10% DINO.

    Mijn GPO is: soja, zonnebloem en aragide olie.

    Ik heb na mijn slinger pomp even een filterhuis met 1Mu geplaats maar nu slinger ik mij een breuk dus moet ik maar gouw mijn elektrische pomp installeren. Ik heb al wel vuil in het filter zitten dus geen vuil meer in de tank van de auto.

    De koude start gaat nog steeds goed maar als het nagloeien is afgelopen staat hij een beetje te jojo-en. Ik denk dat ik het nagloeien maar eens ga schakelen aan de motor temperatuur, net als bij Elsbett.

    Vandaag ook even Carsoft geprobeerd op de Beemer maar dat werkte niet, ik kon wel communiceren met de auto maar kon niets resetten/programmeren. Morgen maar es de specialist bellen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    'K had al een tijdje last van een behoorlijke diesel nok die soms vrij erg was dan weer minder of helemaal niet.

    Tijdens mijn avonturen op 'S land heren wegen kwam ik vandaag langs het Bosch center waar ik vorig jaar de verstuivers heb laten vervangen, ik moest eerst nog even langs een klant dus ik dacht: ga er op de terugweg even langs.

    Net toen ik dat besluit had genomen werd de diesel nok veel minder en was later bijna weg, het lijkt wel of mijn Beemer mijn gedachten kan lezen!!!!.

    Toch maar even naar het Bosch center gereden en de klacht uitgelegd, volgende week heb ik een afspraak en gaan de verstuivers er uit om getest te worden.

    Vandaag ook nog even met mijn "tankstation" bezig geweest, ik zal een nieuw topic starten met leuke foto's.

    Groeten,

    Easy rider.
  • EvoEvo PPO Newbie
    edited May 2008
    leuk verhaal, we willen binnekort ook testen met zbo op een 525tds uit 1998 met 380dkm op het klokje.

    greets Wim

    voor de geinteresseerden; het is donkerpaarse combi met creme leer, 2de eigenaar en 380dkm gelopen en voor de rest full option;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    Hmm 98 is geen E34 dan?, wel gaaf full options.

    Combi, dat noemen ze bij BMW "touring", heeft ie ook dubbel schiufdak?

    Ik vind het wel leuk om meer mensen met BMW op het forum te hebben, er is al iemand bezig met een 524 td.

    Tip: maak een eigen topic met veel foto's en ervaringen, we zijn hier gek op foto's

    Groeten,

    Easy rider.
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited May 2008
    Idd goed nieuws over nog een BMW op het forum.
    Ik hoop dit weekend de BMW apk te geven en hem in gebruik te nemen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    BMW Rules image

    Die sterren zijn natuurlijk ook gaaf maar BMW heeft toch net iets meer klasse :mozilla_cool:.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Haha....Een goede auto heeft maar een ster nodig hoor !

    Groet,
    Ingmar
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited May 2008
    Ach mensen..........., sommige auto's hebben helemaal geen ster nodig om 'klasse' te hebben :).
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Weer even een update.

    Ik heb het kleine filter na de Hardi achterin de auto vervangen door een, hoe kan het ook anders, een 5" filterhuis met 1 Mu filterpatroon. Zie foto.

    image

    Ik heb het filter aan een zijpaneel gehangen met een ophangbeugel. het zijpaneel is open te klappen omdat onderin een scharnier zit, achter het paneel zit de Hardi en nog een electrische voorverwarming die ik alleen in de winter gebruik.

    Om het filter te wisselen kan ik het zijpaneel openklappen zodat het filter op zijn kant komt te staan en ik via de ontluchtingsnippel de olie er uit kan laten lopen.

    Verder heeft 1 van de equus temperatuur meter op het dashboard het begeven. ik ga binnenkort een 4 tal digitale temperatuur meters bestellen met amber verlichting net als in het dashboard. Zie hieronder een afbeelding.

    image

    Voor de website van deze gasten, klik innovatek webSHOP - der Herstellershop

    Ook heb ik nog regelmatig last van een tikkende verstuiver, ik ga op aanraden van mede forumleden nu van bovenaf uit mijn IBC tappen omdat het vermoeden bestaat dat er water en misschien vervuiling mee komt wat niet door mijn 1Mu filter is af te vangen zie hier de discussie http://www.ppo.nu/forum/f45/klopgeesten-het-tikken-van-verstuivers-op-ppo-2213/

    Voordat ik mijn IBC aan ga passen zal ik ook weer op aanraden van een forumlid met pijn in het hart 50% DINO bij tanken en kijken of het tikken dan weg gaat.

    Ook heb ik ongeveer 10.000 kilometer terug de oude synthetische motorolie vervangen door plantaardige motorolie, Plantomot, welke ik gehaald heb bij Niek. Volgens de oud directeur van Castrol Nederland is dit een gemodificeerde minerale olie die zover aangepast is dat hij in staat is onverbrandde PPO in zich op te nemen zodat polymerisatie niet kan ontstaan in tegenstelling tot gewone motorolie. Over dit laatste overigens zijn de geleerden het nog niet eens.

    Zo dat was het weer even.

    Groeten,

    Easy rider.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Jij blijft dus last houden van tikkende verstuivers, ook na revisie/vernieuwing?
    Erg vreemd. Al zoiets als Stanadyne geprobeerd?
    http://www.stanadyne.com/new/ppt/showfile.asp?id=1295

    gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2008
    Ja de verstuivers zitten er nog maar 45.000 in en tikken al vanaf het begin, niet elke dag en ook op de gekste momenten.

    Zal es kijken naar dir product, thanks.

    Groeten,

    Easy rider.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Het voordeel van Stanadyne vind ik ook dat het voor 240l is. Als je de bus achter elkaar op tankt weet je eigenlijk zeker dat de verstuivers echt schoon zijn.
    Zelf geef ik het om de 3000km mee.

    Toen ik m'n Benz kocht tikten de verstuivers ook, maar dat had te maken met versleten binnenwerk v/d verstuivers.

    gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [QUOTE=suzuki;36178]Jij blijft dus last houden van tikkende verstuivers, ook na revisie/vernieuwing? Erg vreemd. Al zoiets als Stanadyne geprobeerd? gr Ton

    Het tikken is reeds verholpen Suzuki, lees even hier http://www.ppo.nu/forum/f45/klopgeesten-het-tikken-van-verstuivers-op-ppo-2213/index5.html#post37331

    Groeten,

    Easy rider.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Hallo stoker,

    Hier weer even een update:

    De Bemmer slikt nog steeds de GPO (nu uit eigen filter installatie) als geen ander echter........ afgelopen weken diverse keren stil gestaan met een IP storing. Vervolgens ben ik naar mijn Uber BMW speciaal paleis geweest en heb hem daar even aan het infuus gehangen. Vervolgens heel de auto uit gelezen en wat blijkt, de pompkop is na 350.000 overleden.

    In de pompkop zit een printplaat met een aantal koolstof sporen waar sleepcontacten overheen lopen die de hoeveelheid brandstof terug koppeld naar de centrale computer. Dit signaal word samen met andere (turbodruk, gaspedaal stand, snelheid, welke versnelling, koelwatertemp enz) signalen vergeleken en als er 1 niet klopt dan gaat de motor in noodloop of slaat zelfs helemaal uit.

    Volgens de Uber BMW specialist zijn de koolstof banen zo ver weg gesleten dat ze zo af en toe geen contact meer maken. Ik moet nu volgens hem een pompkop (lees printplaat) hebben van een oude 542 TD met een blauwe printplaat er in, die zijn volgens hem onverwoestbaar. Ik had via een kennis van Hoptille voor weinig een 2e hands pomp op de kop getikt maar die heeft een zwarte printplaat, op zich ook wel bruikbaar natuurlijk.

    Echter Fury is vanavond aan het kijken bij een 325D motor en die heeft een pompkop met blauwe printplaat dus als ik die heb gaat de Beemer even een daagje naar het opvangcentrum alwaar ik een pomp operatie zal doen om de blauwe printplaat te monteren.

    Ook zit de keuring er weer aan te komen, GRRRRRR, moet ik weer een roettest!!!, dat is funest voor een dieselmotor als dat niet goed gebeurd, vorige keer trapte de student automonteur mafkees het pedaal zo hard in dat ik dacht dat de drijfstangen door het carter zouden komen.

    Ik heb ook een set nieuwe koplampen moeten bestellen, 1 lampglas is gebroken (steen er op) en de andere 3 zijn helemaal wazig/dof vanwege de steenslag. Ik heb gezocht naar een nieuw orgineel set maar dan ben ik gelijk 750 Euries lichter. Ik ben nu uitgekomen op een after sales set met angel eyes, u weet wel met van die ronde dimlichten, deze set kost me 259 Euries incl verzendkosten. Echter 1 nadeel, er zitten Xenon lampen in en daar heb ik een pokke hekel aan dus de nieuwe lampen maar gelijk na montage een stuk naar beneden draaien

    Hier een afbeelding:
    image

    Die gasten hebben wel leuke spulletjes voor je stalen ros, kijk maar es hier Koplampen (set) BMW E32/E34 88-94 Halo Rims chrome Carnamic - Carstyle.nl

    Groeten,

    Easy rider.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Ben net terug uit Geel, daar het bmw 324D blok uit mekaar wezen halen..

    gelukkig zag de kop er ook goed uit...helaas had het onderblok geen afgestopte plekken voor de turbo....dus niet fftjes ombouwen (giet vorm zit er wel..maar nix geboord of getapt...geen idee of het netjes om te bouwen is)...majah kop was ook belangerijkste,,, en de pomp natuurlijk! dekseltje los..en verrekt..ik zag blauw!

    dus dat gaat wel weer goed komen..alles ziet er idd wel naar uit dat het blok idd wel maar 96.000km had...mooie strakke klepzittingen, geen scheuren,geen slijtrand in de cylinders...dus ook gunstig de voor de pomp - weinig km's :)

    grtz, Hans
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Ja, heb Peter net gesproken, hij heeft hem in de wagen liggen GEWELDIG.

    Hij zal hem naar mij opsturen omdat ik nog geen afspraken heb bij hem in de buurt van de week. Nog bedankt voor je inzet en als ik in de buurt ben kom ik graag een bakkie bij je doen.

    By the way, ik zal je van de week even een presentatie sturen van mijn filterinstallatie, Peter vertelde mij dat jullie nu moeten gaan filteren. Dan kan je eindelijk mijn spulletjes gaan gebruiken :mozilla_wink: zal ook de foto's van de golf I even opzoeken voor je.

    Groeten en nogmaals bedankt,

    Easy rider.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    ah kijk da klinkt allemaal zeker geweldig:)

    komt allemaal goed:D:D:D

    en jah we moeten nu zeker gaan filteren..we hopen toch met volgende week nog een ladingkje erbij een 1000L APO te hebben staan.....tijd om da eens op te stoken:D en hopen dat het binnen mag blijven komen natuurlijk...tis allemaal nie echt zo makkelijk om te vinden. Althans van goeie kwaliteit dan toch.

    greetz, Hans
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hoi ER,

    Ik zou voor de koplampen in D zoeken.
    Hier moet je zelf nog E32 of E34 invullen en dan heb je alle mogelijkheden:
    BMW.

    succes

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Dank je Pena maar....

    In Duitsland kosten ze zelfs meer als ik de verzendkosten nog mee reken en vaak zitten er geen peertjes in, bij deze die ik nu gekocht heb wel.

    Groeten,

    Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Fitting Dimlicht:H1[URL=\"http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:popBeeld%28%27pages/kenmerk.pop.php?kid=40&kwid=106%27%29\"][IMG]http://www.carstyle.nl/images/info_trans.gif[/IMG][/URL]Fitting Grootlicht:H1[URL=\"http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:popBeeld%28%27pages/kenmerk.pop.php?kid=41&kwid=107%27%29\"][IMG]http://www.carstyle.nl/images/info_trans.gif[/IMG][/URL]Garantie:1 jaar fabrieksgarantie[URL=\"http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:popBeeld%28%27pages/kenmerk.pop.php?kid=22&kwid=31%27%29\"][IMG]http://www.carstyle.nl/images/info_trans.gif[/IMG][/URL]Halo Rims / Angel Eyes:2 per lamp[URL=\"http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:popBeeld%28%27pages/kenmerk.pop.php?kid=20&kwid=45%27%29\"][IMG]http://www.carstyle.nl/images/info_trans.gif[/IMG][/URL]


    Ik zie hier geen Xenon in hoor. Ze hebben wel conversiekits voor H1, maar hier zit gewoon Halogeen in.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [quote=easy rider;38466]

    Ook zit de keuring er weer aan te komen, GRRRRRR, moet ik weer een roettest!!!, dat is funest voor een dieselmotor als dat niet goed gebeurd, vorige keer trapte de student automonteur mafkees het pedaal zo hard in dat ik dacht dat de drijfstangen door het carter zouden komen.



    Kan je voor de roettest je maximale pedaaluitslag niet even wat beperken?
    Dan kunnen die rotzakjes hem niet even tot tegen het rood aan duwen :D:D
  • hoptillehoptille PPO Burner
    edited August 2008
    Stiekem doe ik dat ook altijd, maar dat maakt volgens mij niet veel uit. De motor komt onbelast nog steeds wel naar de volle toeren.
    Hij komt op die manier volgens mij wel makkelijker door de meting.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Er,

    Zoek een garage die dat niet doet, of alleen als er een steekproef komt.

    De Saxo gaat nooit voor de roettest, de monteur geeft aan dat hij het alleen doet als ie het niet vertrouwd. Een ouwe rokende slopel gaat dus altijd, en de degelijk psa diesel nooit :mrgreen:

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Ben toevallig gisteren bij mijn BMW speciaal paleis geweest om een afspraak voor de APK. Ik heb afgesproken dat er geen roetmeting plaats vind tenzij er een steekproef plaats vind.

    Groeten,

    Easy rider.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2008
    Precies, bij de garage waar ik laat keuren doen ze ook niet moeilijk over de roetmeting, enkel als het nodig is.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Zo weer even een update.

    De nieuwe lampen (angel eyes) zitten er in met halogeen peertjes. Even netjes afgesteld op een garagedeur en ik heb weer een mooie lichtbundel die mijn mede weggebruikers niet verblind.

    Ook afgelopen week tijd gevonden om de nieuwe servo met terugkoppeling in de Beemer te plaatsen, met dank aan Fury en vriend Peter.

    image

    Links op de foto is de oude te zien en rechts de nieuwe, nou ja nieuw, tweede hands maar met slechts 96.000 KM achter de rug.

    Onder de printplaat met (rechts) de blauwe banen zit een servo motor die elektronisch de brandstof hoeveelheid regeld. De "handel" die door de print heen steekt geeft via sleepcontacten een signaal terug naar de computer zodat die weet wat de stand van de servo is, een terug koppeling dus. Bij mijn oude print waren de banen onder het sleepcontact versleten waardoor hij regelmatig geen signaal door gaf aan de computer. De elektro nerd bij mijn BMW speciaal paleis adviseerde mij een uitvoering te monteren met een blauwe printplaat omdat deze niet zo gevoelig zijn als de andere uitvoeringen met zwarte of bruine printplaat, deze blauwe zou de auto kunnen overleven maar worden niet meer gemaakt dus ben ik ook zeer gelukkig dat Fury en vriend Peter er 1 voor mij hebben gevonden, echt een lot uit de loterij.

    image

    Hier zit de nieuwe servo op de pomp. Om een dergelijke operatie te kunnen bewerkstelligen moet het inlaatspruitstuk verwijderd worden en nog wat andere zaken zoals men kan zien. Ik heb maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat nieuwe isolatie aan te brengen, het duct tape die de isolatie bij elkaar houd was helemaal vergaan.

    Opmerkelijk gegeven was wel dat er in het oude servohuis op diverse messing delen waar stroom op staat, zich een soort van "vet kristallen" had gevormd. Op het eerste gezicht lijkt het zo te zijn dat dit vet aangetrokken word door elektrostatische aantrekking maar dat kan toch niet met vet?. Hoe dan ook, ik zal volgende week eens bij een klant van mij binnen stappen, die heeft een microscoop, es kijken of ik kan zien wat het exact is.

    Verder rijd de Beemer weer als vanouds, als ik hem in de versnelling zet geeft de motor geen krimp in tegenstelling tot voorheen, dan zakte het toerental even in elkaar en als de motor koud was sloeg hij ook regelmatig af.

    1 September gaat ie voor de keuring zonder roetmeting, ik heb een afspraak gemaakt bij het BMW speciaal paleis maar als er een steekproef komt moet hij wel een roetmeting. Niet dat ik bang ben voor een roetmeting maar ik heb het gewoon liever niet, vorige keer dacht ik dat de drijfstangen door het blok heen kwamen, roetmeten is gewoon niet goed voor je motor vind ik.

    Groeten,

    Easy rider.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited August 2008
    Hulde aan Fury, vriend peter en de electro nerd!
    Ziet er goed uit ER. Veel rijplezier weer.
    Die foto herinnert mij er aan dat ik ook nog maar eens wat met duct-tape moet gaan doen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    De Beemer,

    Hij wordt steeds beter :p.

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Inderdaad, hij was al niet slecht maar het kan altijd beter, hij is goed gebruikt met zijn 350.000 kilometer maar een half miljoen zal geen probleem moeten zijn.

    Ik heb wel gemerkt dat nu hij weer op 100% GPO rijdt, hij beter loopt als hij koud is, hij slaat niet meer af zelfs niet als ik hem in Drive zet. Na 1 keer voor gloeien start hij meteen (deed ie al) en staat daarna een beetje te halen als een oude vrachtwagen, dat duurd een minuut of twee. Dat "halen" komt volgens mijn garagist om dat ie nu iets te zuinig afgesteld staat maar dat vind ik niet erg, hoe zuiniger hoe beter.

    Groeten,

    Easy rider.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39115]Dat "halen" komt volgens mijn garagist om dat ie nu iets te zuinig afgesteld staat maar dat vind ik niet erg, hoe zuiniger hoe beter.

    Hoi ER,

    Kan je het stationaire toerental niet iets verhogen (met 100, of zelfs 50 toeren). Dit heeft geen (of nauwelijks) invoed op je verbruik. Maar lost misschien wel het 'zagen' op.

    Herman
    300SD
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [quote=pena;39148]Maar lost misschien wel het 'zagen' op.

    en als dat niet helpt kan je dit nog proberen:
    YouTube - Clement Peerens Explosition - Zagen

    :D:D:D:D

    ff serieus: bij de evasion kan je daarvoor de koudloop wat opvoeren...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    :D:D:D:D Hij is goed Tjorque haha, maar goet dat er ondertiteling bij zit anders kon ik het niet verstaan.

    @Pena het stationair toerental staat elektronisch afgesteld op 750 toeren, als ik het gas ietsje in trap naar 1000 doet ie het nog maar alleen als ie koud is. Na de koude start (die overgens nu moeizamer is) loopt hij voor een minuut of twee te "zagen" en daarna is het weg.

    Toch ga ik de servomotor nog iets verplaatsen om er voor te zorgen dat: hij niet meer staat te zagen, hij beter start en beter op het gaspedaal reageerd. Hiervoor moet echter wel weer het inlaatspruitstuk er af dus ik wacht even tot ik mijn nieuwe temperatuurmeters binnen heb uit Duitsland dan kan ik die ook meteen plaatsen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    [QUOTE=easy rider;39431]Na de koude start (die overgens nu moeizamer is) loopt hij voor een minuut of twee te "zagen" en daarna is het weg.

    Hoi ER,

    Moet je dan nu al nagloeien? Bij 15°C?

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Op de Beemer zit standaard geen nagloeiregeling dus die heb ik er zelf maar op gebouwd. Hij gloeid twee minuten na. Ik gebruik wel speciale nagloeibougies natuurlijk. Ik heb er ook aan zitten denken om het zo te maken (zoals Elsbett het doet) dat het nagloeien stopt als het koelwater 65C heeft bereikt. Dit kan gemakkelijk bewerkstelligd worden met een clixon van 65C op 1 van de koelwaterslangen. Pijpje er tussen met clixon er op.

    Groeten,

    Easy rider.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hoi ER,

    Begrijp ik het goed, dat je nu al nagloeit en dat hij nog steeds zaagt?
    En dit is op 100% GPO?

    PS heb je een lichtje op dat nagloeien (dat je zeker weet dat hij het ook doet!

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Zagen komt juist voor op PPO en zeker op 100%.

    Ja ik heb een LED gemonteerd in het dashboard wat aan gaat als de gloeibougies van stroom voorzien worden en het Led gaat weer uit als het nagloeien is afgelopen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2008
    Hoi ER,

    Ik snap het. Al sta ik er versteld van dat het nu al (bij 15°) én bij nagloeien al gebeurd.
    Leuke proef zou zijn, om 5% Dino toe te voegen en te kijken of het daarmee weggaat.

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2008
    Komt omdat ie nu gewoon te arm staat afgesteld. Ik moet het huis waar de servo in zit iets naar achter zetten zodat hij meer brandstof gaat geven.

    Starten na 3 keer voorgoeien doet ie wel, zij het dat hij niet meteen aanslaat. Als de motor eenmaal tot leven komt krijg ik hem dan ook niet meer uit, tenzij ik het kontact uit zet natuurlijk :D.

    Groeten,

    Easy rider.
Sign In or Register to comment.