Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

2456721

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Waar ken ik dat van, Easy rider, geen tijd om om te bouwen, terwijl de spullen klaar liggen. Is het niet voor werk onderweg, dan wel voor familie
  • edited April 2007
    DELETED
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2007
    JA je weet hoe dat gaat met de pasen, even hier op bezoek, even daar op visite. Dan weer vrienden bij mij over de vloer. Voor je het weet ben je weer door je weekend heen.

Nee ik ga volgend weekend echt beginnen hoor, de handen jeuken.

Groeten,

Easy rider
  • Amigo PPO Newbie
    edited April 2007
    Beste oliestokers,
    Ik was even een poosje in het buitenland maar volg met spanning de toeren van easy rider. Die kunnen voor mij ook interessant zijn. Ik rijd intussen maar vele kilometers op 50% zonnebloemolie en 50% diesel. Zonder ombouw en zonder problemen. Ik kneep hem laatst wel toen ik op een plek moest zijn waar de douane een grote bijeenkomst had. Toch maar niet het parkeerterrein opgereden. De geur is niet te vermijden. Ruikt koolzaadolie trouwens minder? Ik ben van plan om tijdens de zomer in frankrijk te tanken bij boeren. Heeft iemand ervaring met het verschil tussen zonnebloemolie en koolzaadolie?
  • atjongatjong PPO Addict
    edited April 2007
    [quote=easy rider]Ik maak gebruik van OMRON relais, die staan in een voetje welke je moet bedraden, relais kapot, trek uit het voetje, nieuwe er in. Je hebt ze al voor 5 euro en dan heb je vier maak en vier breek kontacten. Easy rider, waar haal je deze leuke dingen?
    edited April 2007
    Ik haal ze bij Solar http://www.solarnederland.nl/index.asp In spijkenisse. Misschien dat er bij jou in de buurt ook een zit.

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Amigo,

Er is een verschil tussen de twee brandstoffen, maar ik merk die verschillen niet. Wel is zonnebloem olie duur in Frankrijk, veel goedkoper dan 90 eurocent heb ik het niet kunnen vinden, zefs niet in de hypers. Voordeel is wel dat ze het ook in 5 liter cans hebben, is weer wat minder getob met die losse flessen.

Ingmar
    edited April 2007
    Zo, Vandaag de Hardi pomp en de elektrische voorverwarmer uit de crysler gehaald en alles weer terug gebouwd naar normaal diesel gebruik.

Mijn oude vertrouwde crysler gaat naar Frankrijk, een kennis van mij heeft hem gekocht en nu kan de crysler zijn oude dag slijten in de franse wijnvelden.

Volgende week ga ik de orginele brandstof pomp van de beemer (in de tank) er uit halen een de Hardi daar voor in de plaats zetten.

Ik heb inmiddels ook een timer relais gevonden (in eigen magazijn). deze ga ik gebruiken om de nagloeiers aan te sturen.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Nog even 2 dagen snoeihard werken (overwerken) en dan donderdag en vrijdag vrij aansluitend op het weekend voor de uitloop.

Eindelijk kan de ombouw dan beginnen.

Hier nog even mijn electrisch schema http://www.orion-webdesign.com/images/Electrish_schema_PPO.pdf voor de liefhebbers onder u.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Hou je het fototoestel onder handbereik? Met een doekje er omheen tegen de zwarte vingers! Wij willen natuurlijk wel alles zien. Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoe je leidingen naar de brandstofpomp toe gaan en hoe je het spul ophangt. Bij mij is er in de Omega maar bar weinig ruimte met hetzelfde blok als jij.
    edited May 2007
    Ja ik zal veel foto's maken. In de beemer is veel ruimte dus het moet wel lukken.

Het gaat nog een behoorlijke operatie worden, inlaatspruitstuk moet er af om de nieuwe gloeibougies te monteren en dan kan ik er ook goed bij om de koelwatre leidingen aan te sluiten voor de WW.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Ik zag op die poelheizersite dat het stukje koelwaterleiding naar de kachel bij de 525 onder het inlaatspruitstuk zit. Bij mij zit ie aan de andere kant van het blok (linksachter), maar net zo rot. Dus doorsnijden gaat een lekkere onhandige smerige klus worden, tenzij ik de hele slang eraf krijg (wat ik betwijfel).

Kijk je wel uit met dat inlaatspruitstuk? Aan de onderkant ervan zit een dun zwart draadje voor het meten van godknowswhat.
    edited May 2007
    Ik moet inderdaad 2 leidingen doorhalen om er een flink T-stuk tussen te zetten, je kan er alleen maar bij als je het inlaatspruitstuk weg haalt.

Dat draadje wat jij bedoeld is gekoppeld aan de inlaat lucht temperatuur sensor, er zitten nog wel meer zaken onder het inlaatspruitstuk, daaronder zit een langwerpige doos waar alle electronika van de motor op uit komt. Ook de servo van de brandstofpomp zit hier in, ik ga hem even open maken om te kijken wat er allemaal in zit.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    [quote=easy rider]Dat draadje wat jij bedoeld is gekoppeld aan de inlaat lucht temperatuur sensor, er zitten nog wel meer zaken onder het inlaatspruitstuk, daaronder zit een langwerpige doos waar alle electronika van de motor op uit komt. Ook de servo van de brandstofpomp zit hier in, ik ga hem even open maken om te kijken wat er allemaal in zit.
    Dan kom je ook het beruchte draadje op de 4e verstuiver tegen waar ik op dit moment zo een ruzie mee heb :).
    edited May 2007
    Zo de ombouw is een feit,

Ik ben slechts 3 dagen bezig geweest en de tds loopt als een trein. Ik had alleen een foutje in mijn elctrisch schema zitten maar dat was snel opgelost. Ik heb ook veel foto's gemaakt die ik van de week even op het internet zal zetten met wat text er bij.

Ik heb de brandstof leidingen en de WW geisoleerd en de zaak is redelijk snel op temperatuur. Ik heb geconstateerd dat mijn electrische voorverwarming (die ik voorheen in de crysler had) te licht is, ik ga een zwaardere bouwen met gelijk 4 gloeibougies er in.

Het starten gaat goed, de nagloei regeling houd de gloeibougies nog 120 seconden aan en dat is te merken, met de koude start loopt de motor erg mooi. Ook als ie warm is loopt ie beter dan voorheen, je kan nu een glas water op de motor zetten.

Volgende week ga ik ook de Hardi pomp aansluiten, de pomp is al ingebouwd en moet alleen nog aangesloten worden.

Ik heb het koelwater afgetapt zoals onze duitse vriend dat ook heeft gedaan. Hiervoor heb ik ongeveer 1,5 meter slang gebruikt die de WW verbind met het koelwater systeem, ik ga deze slangen ook nog isoleren.

Tijdens het rijden zakt de temperatuur iets dus ik denk dat meer isolatie beter is, ook moet ik het brandstof filter nog isoleren.

En dan de temperaturen natuurlijk. Door voorzichtig op te starten kan ik geen tijden vermelden maar wel temperaturen. De temperatuur (gemeten na de dieselpomp) loopt redelijk snel op na het starten, bij 50 graden gaat de KGR open en gaat de de warme PPO gewoon weer naar de tank, de temperatuur blijft netjes oplopen naar 70 graden. Als ik ga rijden dan loopt ie verder door naar 75 graden maar na een tijdje zakt ie weer naar 68 graden, dit heeft denk ik te maken met de afkoeling door de rijwind.

Voor de rest ben ik zeer tevreden, morgen maar even naar de lidl om te tanken en van de week nog even verder isoleren en foto's plaatsen.

Groeten,

Easy rider.
  • edited May 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    In november aangeschaft en een half jaar later eindelijk omgebouwd.
    Proficiat !
    Carlo
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Carlo said:

In november aangeschaft en een half jaar later eindelijk omgebouwd.

In 3 dagen omgebouwd! 3 dagen!!! Ik ben al 3 dagen bezig met mijn draadjes netjes te maken :). Geweldig, Easy rider. Proficiat!

Kun je even samenvatten wat je er nu precies in hebt zitten en waarom?
    edited May 2007
    Ja ik zal deze week even wat foto's op het internet zetten met wat text er bij. Het ontbreekt mij vaak aan de tijd omdat ik als zelfstandig ondernemer veel uren in de zaak steek en ik daarnaast ook nog mijn eigen huis aan het bouwen ben.

Die drie dagen waren wel zwaar ik heb gelukkig een eigen garage dus ik heb alles ter beschikking en sta lekker droog en warm. ik begon om een uur of 9 s'ochtens en stopte om een uur of 10 s'avonds.

Vanavond heb ik de zaken nog wat verder geisoleerd maar dat vind ik een vervelende klus en het word er niet mooier op, ik zie liever alle techniek zitten.

Ik heb ook nog wat lucht in het systeem, precies boven de dieselpomp heb ik een soort van manifold gemaakt met 2 clixons er op en 1 temp voeler er in. Ik heb het idee dat de temp voeler in een luchtbel hangt omdat de temperatuur regelmatig te laag is. De clixons schakelen echter wel op tijd dus dat is het probleem niet.

Morgen ga ik even weer een stukje op s'lands wegen toeren opweg naar een klant dus morgen meer info.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Vandaag 350 Km gereden en de temperatuur (gemeten na de dieselpomp) komt niet boven de 69 graden uit in stads verkeer en word niet lager dan 63 graden op de snelweg. Ik wil toch echt naar minimaal 75 graden toe en maximaal 85 graden.

Ik ben nog even bezig geweest met isolatie maar dat heeft niet echt gewenste effect. Vanavond kwam de temperatuur niet boven de 60 graden uit, maar goed het regende dan ook pijpenstelen hier en ik reed niet harder dan 90 in zijn 6 en dan maakt de motor maar 1500 toeren, daar word ie niet echt warm van.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    60 graden is best netjes easyrider, vooral in een dikke regenbui. Je zal zien dat het mega scheelt als het droog is.

Anders gezegd, wat koelt er sterker dan heel fijn verneveld ijskoud water?? Vooral gezien het feit dat je 1-tanker bent en je dus altijd al een mix heb die goed genoeg is om te starten.

En het probleem van niet warm worden ken ik, met 50/80 wordt de benz van mij ook maar na een hele tijd 70/75 graden. 1500 toeren bij 50/2000 bij 80
    edited May 2007
    Zolang mijn mengsel maar onder de 30 ctS blijft zou het goed moeten zijn echter als ik op 100% ZBO ga rijden (net als onze duitse vriend) dan word het toch een ander verhaal denk ik. Ik ga voorlopig even op 50%DINO/50%ZBO rijden tot dat ik de temp omhoog heb weten te krijgen.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Als ik de curve van Peus erbij neem

image

is vanaf 60 graden practisch alles onder 30Cst. En schone ZBO al helemaal. Dan brengt het op zich niet veel om verder te verhitten. Ik denk dat je om nog meer temperatuur te winnen je bijvoorbeeld alles in een doos moet plaatsen zoals Douwe heeft gedaan met z'n all-in-one.
    edited May 2007
    Volgens de curve van Peus moet het kunnen maar ik speel liever op zeker, de BMW motor is al knetter duur in het onderhoud laat staan als er iets kapot gaat. Ik ben wel aan het overwegen om op 25%petroleum/75%ZBO te gaan rijden, dat mengsel is nog dunner volgens de testen van Peus.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Kan je navragen bij Ericzwiep, die gebruikt ook voornamelijk petroleum om bij te mixen
    edited May 2007
    Gisteren nog even de aanvoer slang van het koelwater naar de WW geisoleerd en vandaag 72 graden gehaald en vanavond onder dezelfde omstandigheden (90 in zijn 6 met 10 graden buiten temp en regen) 62 gehaald i.p.v. 60 eerder zonder die slang isolatie. Van de week nog even wat brandstof leidingen isoleren en natuurlijk ook het (grote) brandstof filter nog.

Gisteren trouwens ook nog even 2 injectors vervangen, die waren spontaan gaan lekken na 300 Km op PPO. 1 van de verstuivers lekte zo erg zelfs dat er af en toe een klein straaltje uit kwam en de motor liep dat op 5 pitten. Het zou zo kunnen zijn dat ze al aan vervanging toe waren en dat de drukverhoging tijdens de koude start ze de nek heeft om gedraaid.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    [quote=easy rider]Vanavond kwam de temperatuur niet boven de 60 graden uit, maar goed het regende dan ook pijpenstelen hier en ik reed niet harder dan 90 in zijn 6 en dan maakt de motor maar 1500 toeren, daar word ie niet echt warm van.
    [quote=easy rider](90 in zijn 6 met 10 graden buiten temp en regen)
    Easy rider, jij bent toch niet ook een 90-rijder? :)
    edited May 2007
    Nee, normaal gesproken rijd ik 120 waar je 100 mag en 140 waar je 120 mag maar op 80 Km wegen houd ik me netjes aan de snelheid en zo af en toe kom je dan op de 90 uit dus vandaar.

groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Hallo Heren,

En dan nu de foto's

image

6 nieuwe nagloeibougies met een universele timer. De timer kan ingesteld worden op 120 seconden.

image

Om de nieuwe gloeibougies te monteren en nog wat andere zaken moet natuurlijk wel even het inlaat spruitstuk gedemonteerd worden. Niet vergeten om die weer terug te monteren met nieuwe pakkingen.

image

Twee extra relais gemonteerd die elk 3 bougies aansturen. Het normale gloei gebeuren blijft werken en op het moment dat de startmotor aangestuurd word gaat de timer lopen en stopt na 120 seconden.

image

De extra relais zitten onderin de kast en de timer komt gewoon bovenop de rest van de elekronika (computers en zo).

image

De WW compleet met bypass, die gaat open als de uitgaande temp van de pomp 85 graden is, dan word de brandstof om de WW heen geleid. en op de achtergrond een thermoskan met de broodnodige koffie natuurlijk.

image
    image

Koelwater aftakken en aan de WW aansluiten.

image

En de WW links in het vooronder ingebouwd, word wel wat krap allemaal.

image

Op de uitgang van de dieselpomp zit een manifold met een temp sensor en twee clixson's. Een schakeld bij 65 graden en gooit de KGR open naar de tank. De ander schakeld bij 85 graden en leid de brandstof om de WW heen.

image

Links op de foto een aluminium staaf met daarin 1 gloeibougie (polheizung) Deze is veel te klein gebleken dus ik ga binnenkort een zwaardere maken.

image

Nog een beetje isolatie aanbrengen voordat het inlaat spruitstuk er op gaat, jammer dat de techniek nu niet meer zichtbaar is.

image

Besturing aanbrengen, er zat nog een foutje in het schema. Ik zal het schema even aanpassen en later publiceren voor diegene die dit systeem willen maken.

image

En natuurlijk de O zo belangrijke Hardi pomp monteren.

image

En zie hier het resultaat, een fijne 65 graden . Later heb ik nog 72 graden gehaald maar de temperatuur bij normaal gebruik ligt tussen de 63 en 68 graden.

Verder moet ik nog wat leidingen isoleren en dan is de ombouw volledig. Ik ben begonnen met een mix van 50%DINO/50%ZBO en rijd nu op 25%DINO/75%ZBO. Het starten gaat goed maar het duurt wat lang voordat de brandstof een graadje of 60 berijkt heeft dus zal ik een zwaardere polheizung gaan maken.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Ziet er netjes uit hoor. Echt sjiek. Kom je het morgen showen??
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik heb exact dezelfde timer in de Inca!

Tot morgen?
    edited May 2007
    Hey Easy rider, goed dat je zoveel foto's hebt gemaakt; mooi spul! 8)

Wat vraagjes:
    - Die 2e clixon op de retourleiding uit de brandstofpomp leidt de brandstof om de WW heen. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat je een KGR hebt die uitkomt bij het aanvoer van de brandstofpomp? Je hebt toch minimaal een bepaalde lengte slang nodig in je slang om drukverschillen op te vangen?
    - Wat is dat gele stekkertje rechts op je retourleidingmanifold?
    - Wat is dat voor een mooi grijs elektradoosje bij je foto over besturing? Waar haal je zoiets?
    - Heb je je originele opvoerpomp in de tank uitgeschakeld?
    edited May 2007
    Sorry Heren,

Ik kan niet naar de meeting komen, hoe graag ik dat ook zou willen.

Zoals jullie misschien gelezen hebben ben ik ook nog een eigen huis aan het bouwen. Ik was allang blij dat ik 3 dagen vrij kon hebben om om te bouwen.

Mijn vrouw is de nieuwe gordijnen aan het uitzoeken tewijl ik het dak nog niet eens op het huis heb staan dus ik moet een beetje door werken snap je wel.

Groeten,

Easy rider.
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    atjong said:

Die 2e clixon op de retourleiding uit de brandstofpomp leidt de brandstof om de WW heen. Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dat je een KGR hebt die uitkomt bij het aanvoer van de brandstofpomp? Je hebt toch minimaal een bepaalde lengte slang nodig in je slang om drukverschillen op te vangen?
    - Wat is dat gele stekkertje rechts op je retourleidingmanifold?
    - Wat is dat voor een mooi grijs elektradoosje bij je foto over besturing? Waar haal je zoiets?
    - Heb je je originele opvoerpomp in de tank uitgeschakeld?

Zie voor 2e clixon mijn schema http://www.orion-webdesign.com/images/schema_PPO.pdf die stuurt een 2/3 ventiel wat de brandstof om de WW leid op het moment dat de uitgangs temp van de dieselpomp boven de 85 graden is gekomen.

Mijn 2/3 geschakelde KGR zorgt ervoor dat ik een loop heb totdat de uitgangs temp van de dieselpomp 65 graden is. Dan gaat ie open naar de tank en heb ik op dat moment geen KGR meer. Mijn loop is best wel lang dus ik maak me geen zorgen om de druk opbouw als ik het gas los laat. Bovendien is de Beemer een automaat, als ik van het gas af ga zakt het toerental heel langzaam terug.

Het gele stekkertje is de aansluiting van de sensor voor de temp meting op het dashboard.

Dat doosje kan je halen bij b.v. Solar http://www.solarelektro.nl.

Ik heb de orginele pomp gewoon mee laten draaien, 2 pompen lijkt me beter dan 1, ze staan in serie nu.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    pjotter said:

mooie nette ombouw .
    en acceptabele temperaturen.

en mooie plaatjes, waarvan t formaat als je ze aanklikt prettig kijken is.
    zeldzaam mooi op dit forum.

sucses verder met t inrijden van de ombouw en oplossen van evt kinderziektes.

Met dank voor de fijne reacties. Mijn doel is o.a. om andere deelgenoot te maken van mijn ervaringen en kennis omdat zodoende andere die na ons komen niet opniew het wiel hoeven uit te vinden.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Easy Rider,

Ziet er gelikt uit!

Ik heb nog een vraagje, normaal heb je over de gloeibogie's een kammetje zitten, of een kabel die ze allen aanstuurd. Jij doet dat nu met 2 relais, maar hoe hou je de stroom per relais dan gelijk/stabiel?

Tim
    edited May 2007
    Dank je Tim,

Iedere gloeibougie heeft zijn eigen draad die naar de kast loopt waar het voorgloei relais in zit. Ik overbrug het bestaande voorgloei relais met een timer die 2 losse relais aanstuurd, het timer relais krijgt een puls van de startmotor. Ik schakel 3 bougies per relais aan, de relais kunnen 30A schakelen.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Vandaag weer begonnen met het bijmengen van aceton.

Gisteren morgen was ik opweg naar mijn bouwput en moest over een stuk snelweg alwaar werkzaamheden plaatsvinden, men heeft de tweebaans weg versmald naar 1 baan heen en 1 baan terug, er is dus geen vluchtstrook meer. Op het moment dat het ventiel van mijn KGR open ging (65 graden) en de retoer weer open naar de tank gezet word, daalde de temp ineens naar de 53 graden, hij kreeg dus wat koudere PPO voor zijn kiezen. De motor begon in te houden en exra gas geven hielp niet om het toerental weer omhoog te krijgen. Met een bonkend hard in de keel heb ik het toch voor elkaar gekregen om de wegversmalling helemaal uit te rijden met een steeds verder dalende snelheid. Vreemd was echter wel dat het motor mangement systeem niet in de fout ging. Een paar kilometer verder steeg de temp weer naar 60 graden en was het probleem voorbij.

Blijkbaar is de dieselpomp van de Beemer erg gevoelig dus heb ik (bij wijze van experiment) weer wat aceton in de tank laten lopen, 1CC per liter PPO. Diezelfde dag ben ik weer terug gereden over het zelfde stuk waarbij de buiten temp lager was dan toen ik heen ging en had ik weer het zelfde probleem met het dalen van de PPO temp op het moment dat het ventiel van de KGR open ging en de retoer weer open naar de tank werd gezet maar de motor gaf geen krimp, ik kon gewoon lekker door rijden en er was niets aan de hand.

Dus voorlopig ga ik nog maar even door met de aceton.

Groeten,

Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Hey Easy Rider,

Vraagje, waar heb je dat timertje vandaan ?

Grts,
    Ingmar
    edited May 2007
    Hi ingmar.

http://www.solarelektro.nl

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Vandaag weer even een flink stuk over s'lands wegen geknald en jawel, 80 graden gehaald. De auto stond de hele ochtend in het zonnetje, ik zet het contact aan en ik meet meteen 60 graden achter de pomp, buiten was het 20 graden. Even starten en de temp loopt terug naar 40 graden, vervolgens meteen wegrijden en de temp loopt weer netjes naar 70 graden.

Ik loop ook nog met een idee om een terugslag klep in de leiding naar de tank te maken vlak achter de KGR klep. Als ik de auto weg zet staat de retour open en loopt de PPO naar de tank. Omdat mijn temp meting (vlak boven de dieselpomp) in het bovenste punt plaats vind loopt dat stuk ook leeg. Als ik s'ochtends weer start is de leiding naar de retour gesloten en zit er lucht in het manifold waar de temp gemeten word. Hierdoor is mijn temp meting niet echt betrouwbaar.

Verder heb ik absoluut geen problemen in het systeem maar ik wil kijken of ik mijn systeem kan verbeteren.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    Tot op heden 3000 Km gereden met een glimlach van oor tot oor.

Er zijn echter wel wat verbeteringen te behalen.

De temperatuur van de ZBO blijft gewoon op 55 graden staan als ik rustig rijd, ik vind dit te weinig. Ik ga de clixon (C5 in mijn schema) vervangen door een type wat bij 75 Graden schakelt. Mijn KGR gaat nu open bij 60 graden en de WW heeft gewoon niet genoeg warmte afdracht om boven de 55 graden uit te komen met een open KGR.

Tevens had ik de eerste twee injectors vervangen omdat na het rijden op 100% ZBO zij begonnen te lekken en nu is nummer 3 ook gaan lekken. Ik vermoed dat ze vrij oud zijn en dat ze door de hogere drukken zijn gaan lekken. Ik denk dat ik een beroep ga doen op Nero om ze te reviseren en meteen de druk te verhogen.

Vanavond moest ik ook 3 keer starten, ik vermoed dat als ik de auto weg zet (de KGR staat dan open) de pomp leeg loopt in de tank. Onze Duitse vriend heeft een terugslagklep in de retour staan, die heb ik niet. Morgen maar even naar de plaatselijke auto recycler om zo een klepje te halen.

Voor de rest snort de Beemer als een trein, alleen een grijze wolk is wel behoorlijk aanwezig bij koude start.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2007
    [quote=easy rider]Tevens had ik de eerste twee injectors vervangen omdat na het rijden op 100% ZBO zij begonnen te lekken en nu is nummer 3 ook gaan lekken. Ik vermoed dat ze vrij oud zijn en dat ze door de hogere drukken zijn gaan lekken. Ik denk dat ik een beroep ga doen op Nero om ze te reviseren en meteen de druk te verhogen.
    Nu mijn WW erin zit en de PPO (mix) dus goed heet wordt is de geur achter de auto nog veel minder geworden. Het is haast niet meer merkbaar dat ik op PPO rij. Verstuiverdruk verhogen is wat mij betreft een grote aanrader!

Vanavond moest ik ook 3 keer starten, ik vermoed dat als ik de auto weg zet (de KGR staat dan open) de pomp leeg loopt in de tank.
    ...
    Voor de rest snort de Beemer als een trein, alleen een grijze wolk is wel behoorlijk aanwezig bij koude start.

Precies wat jij beschrijft heb ik ook altijd, dus ik volg je voortgang met spanning. Overigens: ik had een stukje doorzichtige leiding tussen geplaatst voor de brandstofpomp om lucht op te sporen maar dat bleek het probleem niet te zijn. Moet het nog proberen bij de retourleiding.
    edited June 2007
    atjong said:

Verstuiverdruk verhogen is wat mij betreft een grote aanrader!

Dat ga ik zeker doen maar eerst wil ik de temperatuur in orde hebben. Ik moet helaas concluderen dat mijn zelf gemaakte polheizung (met gloeibougie in de PPO) te weinig vermogen afgeeft. Gelukkig heb ik de Emrich polheizung van Smul kunnen kopen dus zodra ik die heb ga ik hem gelijk inbouwen.

Gisteren heb ik de tank met ZBO zover afgevuld dat de retour in de tank onder nivo kwam te staan, vanmorgen 1 keer starten en lopen zonder problemen, het is mij nu wel duidelijk dat bij een laag nivo in de tank de retour gedurende de nacht leeg loopt en er lucht in de dieselpomp komt. Ik ga een slangetje aan de retour in de tank maken die op de bodem uit komt zodat hij altijd onder nivo zit.

Voorlopig schommelen bij mij de temperaturen tussen de 45 en 65 graden en heb ik toch geen problemen, de Beemer gaat als een speer. Ik voeg ook aceton bij, 1,5 CC per liter ZBO, ik weet uit ondervinding nu wel dat deze toevoeging een positief effect heeft op het lopen van de motor (betere verbranding).

Groeten,

Easy rider.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Nog even een toelichting van Monopoel.de over het plaatsen van het brandstoffilter ten opzichte van de warmtewisselaar:

Alle Vorfilter sind für eine Montage VOR Wärmetauschern gedacht, daher auch der Name. Die Anwendung eines Vorfilters dient dem Schutz der kraftstofführenden Teile (Pumpen,Wärmetauscher,etc) vor grober Verschmutzung.
    Eine Montage von Vorfiltern NACH dem Wärmetauscher/Kraftstoffpumpen ist nicht sinnvoll und kann bei Montage nach dem Wärmetauscher zu Beschädigungen des Vorfilters führen.
    edited June 2007
    [quote=easy rider]het is mij nu wel duidelijk dat bij een laag nivo in de tank de retour gedurende de nacht leeg loopt en er lucht in de dieselpomp komt. Ik ga een slangetje aan de retour in de tank maken die op de bodem uit komt zodat hij altijd onder nivo zit.
    Hmmm, interessant. Zou een terugslagklepje in de retourleiding niet helpen?

Voorlopig schommelen bij mij de temperaturen tussen de 45 en 65 graden en heb ik toch geen problemen, de Beemer gaat als een speer

Waar meet je? Heb je mijn temperatuurschommelingsverhaal gezien?
    edited June 2007
    Ja een terugslakklep zou wel werken denk ik. Ik ben er wel achter gekomen dat als ik telkens meer dan 30 liter in de tank heb dat ik dan geen start problemen heb, sleutel aanraken en lopen. Ik ben al op zoek geweest naar een metalen terugslag klep maar heb op de sloop alleen een kunststof exemplaar kunnen vinden en die vind ik niet echt betrouwbaar. Ik loop er aan te denken om een slagetje op de bodem van de tank te leggen en die te koppelen aan de retour die in de tank uit komt dan ben ik ook van het probleem af.

Temperaturen, ik meet direct achter de pomp. Ik volg jou ombouw ook op de voet Atjong en zie daar ook vreemde dingen. Heb jij op jou motor ook zo een achtelijk grote propellor staan die de ratiator koelt. Het punt bij mij is dat als mijn motor snoei heet is de fan hard draaid en een berg wind door de motor ruimte heen jaagt waardoor alles afkoeld ook als de auto stil staat.

Nog even een update.

Omdat ik alles nu in de isolatie heb staan kan ik het standaard diesel filter niet meer vervangen zonder alles weer weg te halen dus heb ik een mann filter gekocht die ik achterin na de extra hardi pomp ga zetten welke ik makkelijk kan wisselen.

Ik heb nu ook een echt emrich polheizung die ik deze week in ga bouwen. Mijn zelf gebouwde electrische voorverwarmer met 1 gloeiplug zet ik ook achterin voor de hardi pomp met een clixon er op van 40 graden of zo zodat ik de PPO al lichtelijk verwarmd naar voren kan sturen, dit lijkt mij goed te werken vooral in de winter.

Groeten,

Easy rider.
Sign In or Register to comment.