Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

charade of starlet?

ecoroy PPO Newbie
edited November 2006 in Oosterse merken
Ik ben op zoek naar een kleine auto en wil deze ombouwen naar een 1 tanksysteem...geen vieze diesel meer dus.

Mijn oog is nu gevallen op een daihatsu charade 1.0 td (1993) en een toyota starlet 1.5d (1992) beide tussen de 400-500 euro (na wat onderhandelen) en lijkt me niet te duur.

Is een 1 tank systeem mogelijk bij deze twee modellen en welke van deze twee heeft bij jullie de voorkeur m.b.t. de ombouw en in het algemeen? (zag al wat negatieve reacties m.b.t. de koppakking bij de charade in een ander forumonderwerp). Ik kijk uit naar jullie reacties!

Of misschien toch voor een vw polo kiezen?

----
Ik rij veel korte afstanden, maar zeker ook 2 keer per week een langere afstand. Omdat ik dus veel korte stukjes rij wil ik ook starten op ppo en wil dan ook inderdaad elektrisch voorverwarmen met daarnaast een koelvloeistof WW.

Draagt het elektrisch voorverwarmen voldoende warmte over om een "koude" start mogelijk te maken zonder kans op schade, zo ja levert het nooit accu problemen op? Ik dacht eraan om misschien een 2de accu te installeren (wordt geladen m.b.v. een zonnecel) om bij een buitentemperatuur onder X graden de PPO constant op temperatuur te houden (natuurlijk geen 60 graden celcius plus) . Misschien dat dit problemen voorkomt bij een koude start als het buiten vriest?

----

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Starlet is zowiezo het goedkoopst. Al zou het uiteindelijk niets worden, dat bedrag krijg je er voor de export ook voor.

Starlet kan prima op 100%ppo, maar je zult wel moeten verwarmen. starten op 100% kan ik je niet aanraden, want dat gaat zeer slecht.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2006
    Volgens ervarings deskundigen is de koppakking bij de Charade een zwak punt, Toyota is een naam die synoniem is voor degelijk, VW ook degelijk en rijdt over 't algemeen beter dan een Japanner maar je betaald veel extra voor de naam.

Dus,
    Speelt geld geen rol > VW
    Speelt geld geen rol én heb je graag een intensieve relatie met je garagist > Daihatsu
    En anders de toyota hé :wink:
  • ecoroy PPO Newbie
    edited November 2006
    Ik rij veel korte afstanden, maar zeker ook 2 keer per week een langere afstand. Omdat ik dus veel korte stukjes rij wil ik ook starten op ppo en wil dan ook inderdaad elektrisch voorverwarmen met daarnaast een koelvloeistof WW.

Draagt het elektrisch voorverwarmen voldoende warmte over om een "koude" start mogelijk te maken zonder kans op schade, zo ja levert het nooit accu problemen op? Ik dacht eraan om misschien een 2de accu te installeren (wordt geladen m.b.v. een zonnecel) om bij een buitentemperatuur onder X graden de PPO constant op temperatuur te houden (natuurlijk geen 60 graden celcius plus) . Misschien dat dit problemen voorkomt bij een koude start als het buiten vriest?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    ecoroy said:

Geeft een het elektrisch voorverwarmen voldoende warmte af om een "koude" start mogelijk te maken zonder kans op schade, zo ja levert het nooit accu problemen op? Ik dacht eraan om misschien een 2de accu te installeren (wordt geladen m.b.v. een zonnecel) om bij een buitentemperatuur onder X graden de PPO op temperatuur te houden (natuurlijk geen 60 graden celcius plus) . Misschien dat dit problemen voorkomt bij een koude start als het buiten vriest?

Als je zowel langere als kortere afstanden gaat rijden, is het misschien slimmer om een 2-tank systeem te nemen. Hoeveel kilometer verwacht je per jaar te gaan rijden? Als je een beetje afstande rijdt, heb je namelijk zo een 2-tank systeem terugverdiend.
  • ecoroy PPO Newbie
    edited November 2006
    Sorry voor de verwarring. Ik bedoel eigenlijk een 2 tankssysteem, waarbij ik alleen op ppo zal starten en rijden (de orginele dieseltank wordt dus niet gebruikt).
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    ecoroy said:

Sorry voor de verwarring. Ik bedoel eigenlijk een 2 tankssysteem, waarbij ik alleen op ppo zal starten en rijden (de orginele dieseltank wordt dus niet gebruikt).

Als je toch een 2 tank systeem gaat aanleggen, dan zou ik gewoon starten op diesel uit de originele tank en overschakelen op PPO uit de 2de tank zodra de motor warm is.
  • ecoroy PPO Newbie
    edited November 2006
    @smul

nee ik wil puro naturo rijden....dus geen start op gewone diesel, want dan rijd ik die korte stukken dus zeg maar 90% op diesel.
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Wat wil je nu wel dan?

2 tank of 1 tank?
  • ecoroy PPO Newbie
    edited November 2006
    @burn-it
    een 1 tanksysteem dus....haalde het nog even door elkaar
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Je gaat dus de diesel tank gebruiken voor ppo?
  • edited November 2006
    DELETED
  • ecoroy PPO Newbie
    edited November 2006
    @pjotter

ik herinner me een verre vakantie, waarbij ik een flesje palmolie meegenomen had en destijds in m'n koffer gestopt had.....nu werd het waarschijnlijk erg koud in het ruim en de palmolie was daarna niet meer zo lekker vloeibaar als deze ooit was. Ik weet niet of dat bij koolzaadolie of zonnebloemenolie ook het geval is...moet maar eens een flesje in de diepvries leggen als test denk ik.

Er is een firma welke een relatief klein type zonnecellen levert aan een grote autofabrikant, zodat de accu van deze auto's in de showroom nooit leeg raakt. Misschien is het mogelijk hiermee een accu te laden en een klein verwarmingselement van elektrische energie te voorzien bij stilstand, zodat de temperatuur van de ppo in de (kleine) tank of brandstofpomp/filter altijd rond de 10-20 graden celcius blijft in de winter (voorverwarming). Is het mogelijk? Moet ik eens wat gaan rekenen met de opbrengst van deze zonnecellen en energieverlies etc. en met een proefje testen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Ecoroy,

Starten op ppo is niet aan te raden, tenzij je een vriend hebt die nero heet, met een stelling vol pompen die je kan kopen voor €5 per stuk.

Het kan wel als je een pomp maakt die zichzelf voorverwarmd. Deze zijn er vooralsnog niet (althans, nog niet gezien hiero).

Dus gewoon 2 tanksysteem en schakelen op temp.

Succes,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    ecoroy said:

@pjotter
    Misschien is het mogelijk hiermee een accu te laden en een klein verwarmingselement van elektrische energie te voorzien bij stilstand, zodat de temperatuur van de ppo in de (kleine) tank of brandstofpomp/filter altijd rond de 10-20 graden celcius blijft in de winter (voorverwarming). Is het mogelijk? Moet ik eens wat gaan rekenen met de opbrengst van deze zonnecellen en energieverlies etc. en met een proefje testen.

Ja dat is mogelijk, maar dan moet je wel je gehele autodak bedekken met zonnecellen.

Een zonnecellen zijn alles behalve goedkoop. Hier op het forum is al eerder dit idee naar voren gekomen. Mede door de hoge kosten is het idee van tafel gegooid.
  • edited November 2006
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    BurnIt said:

ecoroy said:

@pjotter
    Misschien is het mogelijk hiermee een accu te laden en een klein verwarmingselement van elektrische energie te voorzien bij stilstand, zodat de temperatuur van de ppo in de (kleine) tank of brandstofpomp/filter altijd rond de 10-20 graden celcius blijft in de winter (voorverwarming). Is het mogelijk? Moet ik eens wat gaan rekenen met de opbrengst van deze zonnecellen en energieverlies etc. en met een proefje testen.

Ja dat is mogelijk, maar dan moet je wel je gehele autodak bedekken met zonnecellen.

Een zonnecellen zijn alles behalve goedkoop. Hier op het forum is al eerder dit idee naar voren gekomen. Mede door de hoge kosten is het idee van tafel gegooid.
    er verschijnt een brede glimlach op deze jongen zijn gezicht :lol:

Ik heb het systeem nog niet helemaal opgegeven hoor :), Gemiddeld 1,5kW /m² per uur laat ik niet zomaar links liggen 8)

Maar dit in elektriciteit omzetten is inderdaad geen sinecure... Daarom flirt ik nog steeds met warmte opslag in een tankje... Een zonnepaneel voor warmte heeft wel een redelijk rendement...

Ontopic: De starlet lijkt mij een betrouwbaardere keuze. Al lonkt de turbo van de charade...

Lees eventueel het saxo verhaal van Tim ook eens, die kleine oliestoker heeft ook wel wat, is vlotter qua reserve onderdelen te vinden. (maar ietsie pietsie duurder omdat het een recentere auto is)
    edited November 2006
    Pas op met de Saxo, de meesten hebben Lucas pompen.

Je kan ook zoeken op Peukjepot 106 (is goedkoper te krijgen) of bv een Citroen AX. Ik denk dat de diesels in dit topic overigens allemaal ongeveer hetzelfde zijn qua kwaliteit.

Succes,
    Tim
  • ecoroy PPO Newbie
    edited November 2006
    is de saxo niet vrijwel gelijk aan de 106? Weet er het fijne niet van hoor.

Heb overigens inderdaad ook nog een citroentje ax zien staan ((1.4d uit 94 met kat)voor een leuke experimenteerprijs en schijnt net als de charade erg zuinig met brandstof om te gaan...is zelfs nog iets lichter als de charade (beide grijs kenteken). Misschien toch een citroen, eerst even kijken of ik met m'n lengte (1.90) er nog redelijk in pas....bij de 106 is het met m'n hoofd in ieder geval bijna dakschuren geblazen.

Ik was even aan het kijken of een ax geschikt is, maar het blijkt dat er daarbij zowel bosch als lucaspompen gebruikt zijn.

Ik laat het idee van het warmte tankje ook nog niet varen. Heb al wat onderdelen besteld om een en ander te testen. Hopelijk binnenkort hierover meer.
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    De 1.4D zou ik niet doen. Kies dan a.u.b. voor de 1.5D.

Houd er rekening mee dat wanneer je budget erg laag is, een peus/citroen goedkoper is, en je kunt hier goedkoper en makkelijker onderdelen voor krijgen.

Maar een starlet heeft nog steeds restwaarde (hoe versleten/verrot hij ook is) Voor een ouwe peus/citroen krijg je niets meer. Een starlet brengt hoe dan ook nog een paar honderd euro op voor de export. (de mijne met 360k op de teller, verlopen apk en een kapotte voorruit toch nog 500euro :shock: )
    edited November 2006

is de saxo niet vrijwel gelijk aan de 106

Jah, technisch wel geloof ik. Echter qua afwerking en uitstraling binnenin is de Saxo een stuk mooier (vind ik). Een 106 heeft bv geen tunneltje onder het dashbord, een open dashbordkastje, geen toerenteller, lichtere stoelen, lichtere bekleding en het gevoel (ken ik niet uitleggen :mrgreen: )

Ik zou trouwens niet weten wat er slecht is aan een AX 1.4D. Ik heb wel eens gehoord dat ze behoorlijk olie kunnen slurpen, maar dit is eerder te wijten aan de bestuurder die z'n dikke 1,4 teveel op z'n flikker geeft dan de motor. Het blijven lichte bakjes

Starlet heb ik geen ervaring mee, maar dat is een toyota, en daar zijn nog miljoenen van (zeggen ze in de bush van Ozzie).

Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    De 1.4 is volgens mij nooit met bosch uitgebracht. de 1.5 wel.

Ik heb zelf geen ervaring met de 1.4/5, maar "van horen zeggen" is de 1.5 een stuk beter dan de 1.4.
    edited November 2006
    Lui,

De AX is uitgebracht met: Roto diesel, Lucas en Bosch.
    De Saxo met Lucas en Bosch.
    De Bx met Rotodiesel en Bosch.
    De Zx met Roto diesel, Lucas en Bosch.

Andere oliestokende citroentjes zijn waarschijnlijk boven het budget. Ik ken die uitspraken dat de 1.4 slechter is, maar nooit echt een bevestiging gehad. Wel heeft een maat van me een tijdje een Ax1.4D gehad, deze markeerde niets aan en gebruikte geen olie.

Cheers,
    Tim
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    BurnIt said:

Voor een ouwe peus/citroen krijg je niets meer. Een starlet brengt hoe dan ook nog een paar honderd euro op voor de export. (de mijne met 360k op de teller, verlopen apk en een kapotte voorruit toch nog 500euro :shock: )

Dat is niet helemaal waar. Citroen krijg je niks voor inderdaad, maar Peugeot diesels gaan voor goede bedragen naar (franstalig) Afrika. APK of kilometerstand of schade zijn niet interessant. Als hij maar rijdt en remt. Voor mijn 306 werd direct 750 euro geboden. Dat is dan wel een iets grotere auto dan een starlet denk ik, 1000kg met een 1.9D. Maar ook 205's willen ze wel hebben. Als het maar diesel is. :D

Tja, het is een kwestie van smaak, maar ik vind franse auto's en zeker de grotere citroen's veel prettiger rijden dan japanse auto's.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    brownie said:

Dat is niet helemaal waar. Citroen krijg je niks voor inderdaad, maar Peugeot diesels gaan voor goede bedragen naar (franstalig) Afrika. APK of kilometerstand of schade zijn niet interessant. Als hij maar rijdt en remt. Voor mijn 306 werd direct 750 euro geboden. Dat is dan wel een iets grotere auto dan een starlet denk ik, 1000kg met een 1.9D. Maar ook 205's willen ze wel hebben. Als het maar diesel is. :D

Tja, het is een kwestie van smaak, maar ik vind franse auto's en zeker de grotere citroen's veel prettiger rijden dan japanse auto's.

eigenlijk raar dat een citroen minder waard is dan een peusjot, de technologie die er inzit qua motoren is quasi hetzelfde... :lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    brownie said:

Dat is niet helemaal waar. Citroen krijg je niks voor inderdaad, maar Peugeot diesels gaan voor goede bedragen naar (franstalig) Afrika. Maar ook 205's willen ze wel hebben. Als het maar diesel is. :D

Toch is de vraag naar frans een stuk minder. Dat een fransman beter / comfortabeler rijdt ben ik gedeeltelijk wel met je eens. (vooral citroen idd met die schokbrekers :P )
    edited November 2006

vooral citroen idd met die schokbrekers

Dat was vroeger zo. De BX is de laatste jan modaal auto met hydrauliek. Nu alleen nog op de grote C5 en hoger....

Een Saxo, AX, Berlingo, C1234, Xsara, Zx etc hebben allamaal gewone shockies...

Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Ik heb idd alleen nog maar met de C5 gereden. zodoende dacht ik dat het bij alle modellen nog was.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Zeveneens said:

eigenlijk raar dat een citroen minder waard is dan een peusjot, de technologie die er inzit qua motoren is quasi hetzelfde... :lol:

Op zich zijn de grotere Citroens nog geschikter als Peugeot op die slechte Afrikaanse wegen. Maar die luchtvering moet van tijd tot tijd bijgevuld worden, anders heb je helemaal geen vering meer. Die Citroendealer heeft daar speciale apparatuur voor, maar die zijn sporadisch te vinden in Afrika.
    edited November 2006
    Bijna, de veerbollen worden idd wel eens hervult, hier zit een membraan in met lucht aan de ene en veerolie (LHM) aan de andere kant. Als de luchtdruk na verloop van tijd minder wordt, veert ie nog wel, maar vooral stugger, omdat hij alleen nog op olie veert, niet meer op lucht en olie.

Ik denk eerder dat de geschiedenis van de hydraulische vering er voor zorgt dat ze er niet mee rijden. Een kapotte veer kom je wel op thuis in Afrika. Met een lekke LHM slang heb je eerst geen vering meer, dan gaat de stuurbekrachtiging eraan en als laatste verlies je de druk op de remmen.

Het schijnt dat RR ook hydraulisch veert, alleen dan met robuuste leidingen.

Cheers,
    Tim
Sign In or Register to comment.