Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Kan iemand mij vertellen hoe het nu echt zit?? (België)

koeno PPO Newbie
edited July 2011 in Wetgeving Belgie
Hallo mensen, klein probleemke :D kan iemand mij eens uitgebreid uitleggen hoe het zit in Belgie met zonnebloemolie te tanken? Mag ik gewoon naar de winkel stappen enkele flessen zonnebloemolie halen, en gewoon in men tankje mengen met men diesel? of moet ik mijn olie ergens anders gaan halen waar ik accijnzen moet betalen? en zo ja wat is de prijs dan van een literke zonnebloemolie?
:? Sorry hoor maar ik heb al zoveel verschillende antwoorden gelezen zodat ik op den duur niet meer weet wat ik moet doen, en wil het echt wel eens proberen!!!! :mrgreen:

Comments

• TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    olie kopen bij een boer kan zonder accijnzen te hoeven afdragen...

in Bierbeek is er een boer die olie verkoopt (hier gekend als "ook jan") tegen 75 cent / L

olie in de wagen kieperen van uit de supermarkt is in princiepe niet in orde omdat dat niet vermeld is in die nieuwe regeling.

de controle op het rijden op super(markt) ipv boerenolie is volgens mij onbestaande. Voor zover ik weet zijn er nog steeds geen gevallen bekend waarbij in belgie boetes etc zijn uitgeschreven voor het rijden op PPO...

Ik persoonlijk zou echter zowiezo liever een boer zijn boterham laten verdienen aan biobrandstof dan een grote big buissness die miljoenen omzet draait.
  • koeno PPO Newbie
    edited November 2006
    Ok hartelijk dank voor de nuttige uitleg. Maar weet je soms geen dichtere PPo boeren zitten? Ik woon in de omgeving van Brugge weet je wel? Dat zou een goede 260 Km rijden zijn heen-en terug voor ietwat olie.
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2006
    koeno said:

Ik woon in de omgeving van Brugge weet je wel? Dat zou een goede 260 Km rijden zijn heen-en terug voor ietwat olie.

Als de bank mijn financieel plan goedkeurt, dan zal je er vanaf oktober volgend jaar kunnen tanken in Poperinge. :wink:
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Er zijn ook verschillende bedrijven die PPO in IBC's aan huis leveren.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Hé Koeno, ik zie dat je van ZEdelgem bent.
    Er zijn hier ook al enkele ppo-ers actief uit onze streek.
    Ikzelf ben van Jabbeke.

Groeten,
    Nero
  • koeno PPO Newbie
    edited November 2006
    Oh toch al iemand uit mijn buurt :D . Ik zou het wel willen proberen hoor maar heb op dit forum al het één en ander gelezen. En wat ik gelezen heb gaat natuurlijk over PPO :mrgreen: maar om even precies te zijn ik zou willen gewone PPO bij men diesel gieten zonder aanpassingen te doen. Maar hoe zit dit dan precies met men dieselpomp? want die dikkere olie moet indezelfde tijd door die kleine gaatjes van men injectoren gespoten worden, hierdoor ontstaan er toch veel grotere krachten in de dieselpomp? Greeeetzzzz
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2006
    Koeno, die vragen kan je makkelijk allemaal volledig beantwoord vinden
    als je even dit forum nog verder doorzoekt. Je bent niet de eerste die zich
    die vragen stelt.

Oh ja, Gent is ook niet zo ver weg :D
    edited November 2006
    wodan said:

Koeno, die vragen kan je makkelijk allemaal volledig beantwoord vinden
    als je even dit forum nog verder doorzoekt. Je bent niet de eerste die zich
    die vragen stelt.

Oh ja, Gent is ook niet zo ver weg :D

LOL wat is er wel verweg in ons landje :lol: ;)
    edited November 2006
    Tja, max is het een 300km zeker van ene kant naar de andere?

Het wordt een tijd voor een Belgische wintermeeting vind ik.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited November 2006
    Kwam op de website van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie dit tegen: http://www.mineco.fgov.be/energy/biofuels/biofuels_nl.htm#gunstmaatregelen :wink:
    edited November 2006
    Roland said:

Kwam op de website van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie dit tegen: http://www.mineco.fgov.be/energy/biofuels/biofuels_nl.htm#gunstmaatregelen :wink:

schitterend! voor een overheidsinstelling zeer duidelijke taal! :D
  • TufTuf PPO Newbie
    edited July 2011
    [QUOTE=Roland;13432]Kwam op de website van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie dit tegen: http://www.mineco.fgov.be/energy/biofuels/biofuels_nl.htm#gunstmaatregelen :wink:

Spijtig dat deze link niet meer werkt.

Ik heb me onlangs op het PPO forum geregistreerd en zit nu al een tijdje alles door te lezen. Ik heb zelf al enkele succesvolle experimenten met PPO rijden achter de rug en wil dit nu op een iets grotere schaal gaan gebruiken.

Ik vind het forum zeer interessant, maar ik mis accurate informatie over wetgeving (Belgi
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Alvast een kleine reactie: bij een keuring wordt meestal een "attest" gevraagd van de tweede tank. Tenminste dat heb ik vaak meegemaakt.
    edited July 2011
    En om het makkelijk te maken hanteren de diverse keuringstations in Belgi
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Ik heb al 5 jaar met 2e tank, WW, sira
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Wij zeggen in Nederland als je slapende honden wakker maakt wordt je gebeten :p
  • carl PPO Addict
    edited July 2011
    Ik pomp mijn tank leeg ,en haal ze er uit.
    daar de tank zelfbouw is, kan ik ook geen attest van de tank voorleggen.

kwestie van de kat niet bij de melk zetten he!.;)

carl
    edited July 2011
    Ik heb al heel wat attesten (verschillende soorten voor verschillende keuringstations) moeten opsturen. Vandaar mijn reactie. De opmerking over die slapende honden geldt voor beider landen:)
    edited July 2011
    Belgische technische controle: Mijn ervaring is het best is gewoon niets zeggen en zorgen dat de tank niet zichtbaar is...

Als je op bij de boer getankte koolzaadolie rijdt, kan men je in principe niet veel maken, heb je een attest voor je extra tank, op dat vlak ook al niets.

Volgens de douane, moet je op alle in Belgie getankte brandstof accijns betalen... meer weten ze er ook niet van.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2011
    Hier in NL geen probleem. Suggestie: koop of leen een handboek voor de APK keuring. Daar staan de eisen in, waar de wagen aan moet voldoen. In de Nederlandse versie staan ook aanwijzingen voor controle van het tweede brandstofsysteem: deugdelijke bevestiging, voorzien van een tankdop, geen lekkage, ook niet bij draaiende motor op het tweede brandstofsysteem. Artikel 5.2.9.
    Thats all !!
    edited July 2011
    In Belgi
  • TufTuf PPO Newbie
    edited July 2011
    Bedankt voor de reacties tot dus ver. Als ik het even samenvat komt het er op neer dat je voor de keuring meestal geen probleem zal hebben wat betreft de tank, maar er voor de zekerheid best ook niet de aandacht op trekt. Als het makkelijk kan is uit het zicht houden of volledig of uitbouwen nog beter.
    Voorlopig heb ik gewoon 1 tank dus voor mij (nog) niets aan de hand.
    Hoe verloopt de emissie test op PPO, Bij diesel meet met geen co maar roet uitstoot dacht ik, die is op PPO minder dan met dino toch?
    En de accijnzen, die worden normaal bij tanken aan de pomp verrekend, maar hoe moet dat dan op zelf gefilterd spul? In principe gooi ik in mijn tank wat ik wil, als ik mijn tank vol zelf geperst wortelsap giet en het karretje rijdt er op, voor wie of wat zou ik dan in gods naam accijnzen moeten betalen. Wodan, als de douane zelf de regelgeving niet kent wie dan wel? dan is er ook geen basis voor een bekeuring zou ik denken.
    edited July 2011
    @tuftuf,
    APK en accijns zijn twee verschillende zaken. In het handboek APK staat dus niet of er gecontroleerd moet worden op de soort brandstof in je tank. Men spreekt daar over het motortype "zelfontbrander" Een dieselmotor dus. En ja, PPO geeft minder roet.
    NIek
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited July 2011
    Ppo geeft hele lage roetwaarden. Bij mijn apk vergeleken ze het met de vorige keer op dino
    edited July 2011
    [QUOTE=TufTuf;61481]Hoe verloopt de emissie test op PPO, Bij diesel meet met geen co maar roet uitstoot dacht ik, die is op PPO minder dan met dino toch?
    Roet zal je bij rijden op PPO zo goed als niets meten, dus als je naar de TC gaat, ga op 50/50 mengeling, dan meten ze toch iets, iedereen tevreden.

[QUOTE=TufTuf;61481]
    En de accijnzen, die worden normaal bij tanken aan de pomp verrekend, maar hoe moet dat dan op zelf gefilterd spul? In principe gooi ik in mijn tank wat ik wil, als ik mijn tank vol zelf
    geperst wortelsap giet en het karretje rijdt er op, voor wie of wat zou ik dan in gods naam accijnzen moeten betalen. Als de douane zelf de regelgeving niet kent wie dan wel?
    Dan is er ook geen basis voor een bekeuring zou ik denken.

Bij een normaal tankstation zijn de accijnzen inderdaad verrekend in de verkoopsprijs.

Zelf gefilterd spul (wortel, maanzaad of welke plantaardige oorsprong dan ook) mag je in principe op rijden (in je tank gooien op zich mag in Belgie altijd)
    zolang je maar accijns betaalt (kan via een formulier te verkrijgen bij de douane) en niet onder de afval verwerking valt... bij dat laatste mag het filteren,
    verwerken noch behandelen niet naar de LETTER van de wet. (zie Vlarem afvalverwerking)

Het is niet omdat de douane als je wordt tegengehouden of als je belt, de wetgeving niet kent, ze niet van toepassing is... Men neemt een staal en dan wordt het afwachten op het PV dat mogelijks volgt.
    Je kan ervan uit gaat dat er tot op heden geen streng vervolg beleid is om de heel eenvoudige reden dat het niet rendeert.
    (Volgens Europeese regelgeving moeten alternatieve brandstoffen gepromoot worden...en Belgie maakt nog altijd deel uit van de EU)
    Als je verstandig genoeg bent, kan je perfect in regel zijn en toch PPO rijden. Hoe, is tussen de regels op dit forum wel te vinden.

Ben je niet verstandig genoeg om dat te vinden, is PPO rijden misschien toch niet voor jou ;) (No flame intended)
    Het is geen "Ik tank dus ik rij" verhaal, wel eentje voor creatieve en slimme geesten... :) (Al zeg ik het zelf...)
  • kristof PPO Burner
    edited July 2011
    Zo ver dat ik op de hoogte ben,

bij de douane ACC4 gaan halen samen met een papier waaropstaat hoeveel cent je moet betalen voor de brandstof.
    Dan het papier ACC4 invullen en de accijnsen betalen. ( dit eventueel overschrijven ) en dan het document aan de douane terug bezorgen. Zij controlleren de betaling en zetten er dan een stempel op en bezorgen je een copy terug.
    Bij een controle dit document laten zien en alles "zou" inorde moeten zijn.

Op het document moet je invullen wat je voor die bepaalde maand aan "bio-brandstof" gaat oprijden en waar je dus voor betaald.
    Meng je altijd 20 liter bij je tank, en je vult dus 20 liter in op het document, betaal je voor 20 liter accijnsen. Natuurlijk, de douane kan bij een controle niet zien ofdat het de "eerste" 20 liter is van de maand die je bijmengt, of de 4de.
    ( stel dat je 4 keer per maand tankt en telkens 20 liter PPO bijmengt ).
    Dusja, een echt waterdicht systeem is het niet. Het is soms ook moeilijk te weten hoeveel ppo je juist die maand gaat oprijden.
    Als je al enkele keren het document hebt ingevuld, en je zorgt dat je ze in de wagen bij hebt kan er denk ik niet veel gebeuren bij een controle. Je bent "van goede wil" je betaald accijnsen, natuurlijk is het niet altijd even eenvoudig en is de wet er niet echt duidelijk over.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Hadden wij maar zo'n papieren rompslomp om quasi legaal op PPO te rijden.
    edited July 2011
    M@W,
    ja die hebben wij ook hoor, alleen digitale rompslomp.
    NIek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2011
    [QUOTE=kristof;61525]....Dan het papier ACC4 invullen en de accijnsen betalen. ( dit eventueel overschrijven ) en dan het document aan de douane terug bezorgen. Zij controlleren de betaling en zetten er dan een stempel op en bezorgen je een copy terug....

Mooi.

Dan ben je gelijk bekend, geregistreerd en hebben ze nog je bankrekeningnummer ook.

Weest verstandig en maak geen slapende honden wakker.

Edit by wodan: ER, geef je tip in een PBeetje, is wel zo verstandig...
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    +1@Easy
    Ongelofelijk dat deze discussie weer op gang komt.
    Verrekte Mongols:)

gr Ton
Sign In or Register to comment.