Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zet hier uw 1-tank mixverhouding neer per maand.

123457»

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Nu met 4 liter euro bij pak hem beet 70 liter 80% APO..een keer voortvloeien uche..uche..vroem, alleen het wegkomen was zelfs op de winterslaap van de automaat nog wel lastig:-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    [QUOTE=easy rider;66814]@Tim
    image
    Goed setje PPO verstuivers zeker? image

Vast, toch tikt er eentje, volgens de apotheek. Warm is dat weg.

Kleppen, stoters zijn al gechecked.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2013
    Pomp timing al eens laten afstellen?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Easy,

Zouden de andere 4 cylinders dan geen last hebben van die mogelijke verkeerde timing?

Tim
    edited January 2013
    Kan heel goed zijn bij een lijnpomp. Daarbij heeft elke verstuiver zijn eigen plunjer en het kan zo zijn dat er speling op 1 van de plunjers zit waardoor die iets later druk gaat opbouwen met als gevolg dat de bijbehorende verstuiver later gaat inspuiten dan de rest.
    edited January 2013
    Stokers,Afgelopen zaterdag en zondag last gehad van een vreemd verschijnsel. Auto start prima na 1 x voorgloeien, maar na een 8 a 900 meter valt ie tijdens het rijden helemaal stil. Dan moet ik echt goed doorstarten om hem dan weer met veel moeite aan de praat te krijgen, maar daarna geen verdere problemen meer. Wat zou dit verschijnsel veroorzaakt kunnen hebben...stolsels in de toevoerleiding of ...?
    edited January 2013
    Kan..... Maar gezien de olie nu bij deze lage temperaturen wat dikker is trek je wat meer vacuüm voor je IP. Als je ergens een klein lek heb in de aanvoer naar de IP trek je wat lucht mee de IP in en valt ie stil. Alleen door flink doorstarten krijg je de lucht er weer uit en doet ie het weer.
    edited January 2013
    Denk dat dat een heel plausibele verklaring is, alhoewel de meeste ringetjes reeds vervangen zijn, heb ik de aansluiting op de fabrieksmatige voorverwarmer dacht ik nog niet vervangen...Soit, denk dat wat meer diesel bijmengen soelaas kan bieden totdat ik tijd heb om er naar te kijken...het inlaatspruitstuk moet er voor uit en met deze temperaturen sleutelen is ook niet je van het. Bovendien komende tijd toch relatief weinig kilometers maken, omdat ik me per spoor laat vervoeren.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Hoi Ingmar,

Denk eerder dat de oorzaak is dat je mengsel te dik is (zonder lek dus).
    Met als resultaat dat de IP er te hard aan moet trekken, zeker als het mengsel de eerste km nog koud is.
    Op vacuum trekt hij dan zijn hoofdfilter leeg tot ....900m en stopt er daarna mee omdat er geen nieuwe aanvoor komt.
    Een test zou zijn iets meer dino bij mengen. En dan kijken of het probleem over is.

Had jij de leiding van tank naar IP al vergroot? Scheelt nl. een jas.

Herman
    edited January 2013
    Hej Herman,Leiding van Tank naar IP is nog steeds standaard, maar moet zeggen dat ik er niet eerder last van heb gehad in eerdere winters, toen de temperaturen overigens lager waren dan nu. Maar goed voorlopig zal ik het mengsel wel wat meer verdunnen met dino, en in het voorjaar de pakkingsringen wel allemaal vervangen, tegen die tijd hoop ik ook een sleuteladresje gevonden te hebben in de buurt, want nu op straat is niet lekker :-) eventueel dan ook de aanvoer naar 10 mm brengen.Grtz,Ingmar
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2013
    @Ingmar:
    Soortgelijk probleem heb ik wellicht ook (gehad).
    Nu er 8% Boer Piet bij zit is het probleem met KZO stukken minder.
    De aanvoer is denk ik hier ook nog standaard en na 2 a 300 meter is er soms een probleempje bij koude start. (verstuiver doet dan niet goed mee volgens de fout, soms noodloop)
    Motor stoppen en weer starten en we rijden weer.
    Deze winter maar 1 keer last gehad. Komende dagen strenger vorst dus wat meer bijmengen?

Ook ik wil dus kijken naar dikkere aanvoerleiding...
    edited January 2013
    [QUOTE=pena;66882]...Denk eerder dat de oorzaak is dat je mengsel te dik is (zonder lek dus).
    Met als resultaat dat de IP er te hard aan moet trekken, zeker als het mengsel de eerste km nog koud is.
    Op vacuum trekt hij dan zijn hoofdfilter leeg tot ....900m en stopt er daarna mee omdat er geen nieuwe aanvoor komt.
    Een test zou zijn iets meer dino bij mengen. En dan kijken of het probleem over is...

Het hoofdfilter kan je alleen maar leeg trekken als je daarvoor geen aanvoer hebt vanwege een lek, je trekt de zaak zover vacuüm dat je lucht aanzuigt i.p.v. dikke PPO. Dunnere PPO lost het probleem wel op maar is symptoombestrijding.

Ik heb voorheen ook gerelateerde problemen gehad in de winter totdat ik de tandwielpomp plaatste achterin de auto. Nu zelfs met -5 in combinatie met 80%GPO/20%B100 geen centje last meer.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2013
    Oplossing ER is de beste: tandradpompje drukt het zaakje naar voren. Zo doet meneer Elsbett het ook. Niet zuigen maar drukken.
    edited January 2013
    Ow....? dus daar staat Pena zijn onderschrift voor: If it isn't b l o w n, it sucks. :mrgreen:
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2013
    [QUOTE=Niek;66887]Oplossing ER is de beste: tandradpompje drukt het zaakje naar voren. Zo doet meneer Elsbett het ook. Niet zuigen maar drukken.
    In de Fox zit zo'n pompje, dus geen dikkere aanvoerleiding nodig?
    Probleem doet zich alleen in de winter voor bij koude en na 200 a 300 meter....
    edited January 2013
    beetje ovbp bijmengen scheelt een pak !!
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2013
    [QUOTE=Niek;66899]beetje ovbp bijmengen scheelt een pak !!
    Dat schreef ik ook, maar het is dus niet 100% weg.
    Vandaar de vraag of die dikkere leiding zou kunnen helpen. (minstens te doen vanaf grof filter achter tot aan schutbord)

Daarom dus vanochtend bijgetankt met 12% Boer Piet en nog 4% E95. (er zat 8%+4% in)
    Vanochtend weer een testmoment?
    edited January 2013
    Dikkere leiding is nooit weg natuurlijk
    edited January 2013
    [QUOTE=udo;66898]In de Fox zit zo'n pompje, dus geen dikkere aanvoerleiding nodig?
    Probleem doet zich alleen in de winter voor bij koude en na 200 a 300 meter....

Weet je ook wat de druk is die jou tandwielpomp geeft? de mijne heb ik afgesteld op 0,5 bar. Ik heb een metertje voor de IP staan.
    edited January 2013
    Vanavond bij -6 het sterrenschip opgestart nadat ie 2 dagen had stilgestaan. Met een, ik mag wel zeggen struisvogelei naar de pomp gereden en er 6 liter diesel in getankt.....geen probleem gehad. Motor is niet boven de 1500 toeren geweest naar de pomp toe....en dat lijkt geholpen te hebben...morgen maar even afwachtten, heb genezing om weer met de trein te moeten na al die vertraging van vandaag...en ik rijd geeneens met de fyra :-)
    Grtz,
    Ingmar
    edited January 2013
    Vanmorgen wederom zonder problemen op mijn plek van bestemming gekomen, de afgelopen dagen met de trein...tja breek me de bek daar maar niet over open :-)
    Grtz,
    Ingmar.
    Voorlopig dus op 80 % Apo 20 % dino de vorst zien door te komen.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Tandwielpomp zal/is zeker een oplossing. ik heb hem er nog niet inzitten en toch al 5-6 winters als 1 tanker overleefd.
    Wel merk ik dit jaar meer problemen met mijn Filter als ik met KGR rijd bij -5C.
    Kan te maken hebben dat er misschien nog kleine resten Vet in de tank zitten die de kristalgroei bevorderd. = aanname!!
    Met als gevolg dat de mix te dik is...hij stiekem ergens wat lucht meepakt en dit in de KGR ophoopt......soms wel, soms niet inhouden bij hoge snelheid 130+ EN gisteren bij 50-80 even geen vermogen bij laag toerental waardoor uitvallen motor op het einde van een 120km rit. Vandaag KGR uit, filterverwarming 15C max daardoor en op kort ritje nergens last van.
    Meen dat ik nu op 15%BP toevoeging zit met 2%E95. (testpotje begint ligt te vlokken)
    Wil dit tot -5C -> -10C eens veranderen door er toch 5% Diesel aan toe te voegen.

@ingmar, 80%APO en 20%dino is bij -5C redelijk aan de schrale kant, komt overeen met 90%APO en 10%BP....das een mix waar ik buiten de winter mee rijd.
    Ik vermoed echter wel dat diesel onder de -5C een andere uitwerking op de mix heeft dan BP. Het verdunningseffect van BP lijkt zich dan anders te gedragen.
    De invloed op vlokken van BP moet eigenlijk goed zijn...daar gebruiken ze veelal producten op basis van Nafta/Kerosine voor.
    Tijd voor wat extra testpotjes.
    @Pena, jij bezig met testen in potjes?
    edited January 2013
    Erik,

Mijn olie is van 2N en volgens mij zit daar 10 % ovbp door, alleen ik weet dit niet zeker, zodra de temperaturen weer boven 0 zijn is mijn ervaring dat 10 % diesel erbij voldoende is...boven de 10 graden ga ik niet meer bijmengen. Heb geen KGR noch enige andere vorm van extra verwarming buiten de standaard mercedes setup.
    edited January 2013
    Ingmar,
    2N levert geen mix met ovbp !!
    edited January 2013
    [QUOTE=Niek;66923]Ingmar,
    2N levert geen mix met ovbp !!
    Dus gewoon niets erin dan...puur natuur :-)
    edited January 2013
    @ Ingmar, lijnpomp he.
    Nu dat ik zonder KGR rijd, geen problemen. Nu dat het niet meer vriest is wel het heerlijke turbo rijden weer voorbij.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    [QUOTE=ericzwiep;66914]@Pena, jij bezig met testen in potjes?

Hoi Zwiep,

Er staan hier nog enkele potjes die ik zou kunnen onderzoeken maar nog geen tijd voor gehad.
    De Passat rijdt inmiddels op een mengsel van 50/50 PPO en Bio dino. En dat nu in de winter vermengt met dino in de verhouding 30/70 (50/50 en dino). Dus 15% PPO en 15% biodino. Wil in de zomer van 30% naar 50%. Dit alles zonder aanpassingen.
    Had (wil) de viscociteit willen meten [URL="http://www.ppo.nu/showthread.php/124-Viscositeit-diverse-PPO-en-mengsels?p=1032&viewfull=1#post1032"]
    edited January 2013
    ja a la Peus.
    Mijn wens ligt dan vooral bij mengsels, PPO (soja) met BP, dino en E95 onder de omstandigheden 0 -> -15C ...beetje lastig nu dat het gaat dooien.
    edited January 2013
    [QUOTE=ericzwiep;66929]Nu dat het niet meer vriest is wel het heerlijke turbo rijden weer voorbij.
    Doet je turbo het alleen als het vriest dan ?....en Jup inderdaad lijnpomp dus nu weer lekker terug naar 90 % apo :-)
    edited January 2013
    Hij zal bedoelen dat zijn (turbo)motor meer PK's heeft bij temperaturen onder nul.
    edited January 2013
    CORRECT :skywalker:
    edited January 2013
    :peaceful: Dat is nogal nogal wiedus , maar heb je wat aan die pk's als het glad is.....nee (ik niet) omdat ik geen spikes eronder heb zitten.
  • monkee21 PPO Burner
    lang geleden dat ik hier nog passeerde

auto: Toyota corolla 2.0 common rail met ondertussen 160 k km
    waarvan goed 100k op ppo
    mix voortaan met gecentrifugeerde biodiesel.
    reden lekken aan de drukleiding, HP and acid kills the pipes
    wegens koude en stoterende start mix verminderd naar 35 a 40 procent bio /65- 60 diesel.

Sign In or Register to comment.