Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zet hier uw 1-tank mixverhouding neer per maand.

12346

Comments

  • Mencie PPO Newbie
    edited April 2011
    Ik ben pas begonnen met ppo:
    • Mixbasis: Slaolie-Diesel
    • Mixverhouding: 25%-75%
    • Maand: April - koudste start ong. 6°C
    • Type auto: lelijke Ford Escort Estate CL 1.6D 1986
    • Pomp: Bosch
    • Ombouw: Niks, nakkes, nada.
    • Nagloeisysteem: standaard? Niks aan veranderd i.i.g.
    • Omschrijving koude startgedrag: 2x gloeien (+5 seconden na uitgaan van lampje), Beetje hoesten en blaffen en dan zonder problemen lopen.
    Reacties en tips zijn welkom!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2011
    Menci,
    Ford Escort. Heb je het pompfabrikaat al gecheckt ?? Als het geen bosch pomp is, loop je risico's
    Niek
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=Niek;60285]Heb je het pompfabrikaat al gecheckt ??

    Zo te zien wel :):

    [QUOTE=Mencie;60277]Pomp: Bosch

    @Menci: Als je het ziet zitten, dan raad ik aan om met een ombouw te beginnen. Dat maakt het rijden op plantaardige olie nog leuker. Vooral als je voor 100% GPO/PPO kan gaan.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    [QUOTE=soapwater;60227]Mixverhouding 98/2

    * mixbasis: KZO + euro95
    * maand: maart
    *Koudste start 5
    * Type auto: Citro
  • Mencie PPO Newbie
    edited April 2011
    [QUOTE=CaddyEd;60287]Zo te zien wel :):



    @Menci: Als je het ziet zitten, dan raad ik aan om met een ombouw te beginnen. Dat maakt het rijden op plantaardige olie nog leuker. Vooral als je voor 100% GPO/PPO kan gaan.

    Yup, misschien dat ik dat nog wel eens ga doen. Heb nu helaas geen tijd om me daar heel actief mee bezig te houden. Ben retedruk met afstuderen.. Moet ook gebeuren, ander wordt het volgend jaar wat kostbaar ;)
    Vandaar dat ik het voor nu bij bijmengen houd. Hebben jullie nog tips over het maximaal bij te mengen percentage ppo voor deze auto zonder aanpassingen? Ik zat zelf te denken aan max. 50% in de zomer.. Zit nu tussen de 20 en 30% en ondervind (vooralsnog) geen problemen.
    Ik hoor het graag!

    p.s: nieuwe of gefilterde ppo op de lijn Groningen-Zwolle-Arnhem-Venlo kan ik goed gebruiken. Laat maar weten!
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Zorg iig dat je brandstoffilters bij hebt! Zonder ombouw kunnen deze wel eens dichtslibben met vet. De ene GPO is vetter als de andere ook en op den duur verzadigd het toch. Nu met Warmtewisselaar heb ik dat niet meer omdat de warme olie het vet meespoelt en opstookt.

    Heb zelf idd ook wel ca 30% met kouder weer en tot 50 procent met warmer weer gedaan.. maar een warmtewisselaar erin is zeker wel prettig!

    Greetz!
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited April 2011
    De Xsara is gisterenochtend naar Spanje vertrokken met dochter en schoonzoon. Mengverhouding waarschijnlijk 90% GPO, maar ja ....... dan kan het.
    De auto is van de week ook weer door de APK gekomen en de roetmeting was uitstekend. O ja, en een nieuwe koppeling.

    Fijne dagen en geniet van het weer ;-)
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Lekker naar Spanje...zozo:)
    Als er maar een WW in de auto zit..en paar extra Brandstoffilters in voorraad... dan komt dat zeker wel goed:)
    Zelf wel eens op vakantie gegaan voor de ombouw.. lekker veel GPO bij de brandstof....d8 nog BF wissel ik wel na de vakantie.... 10 km verder....inhouden..filter gewisseld.. hele vakantie lekker gereden..op de terugweg...weer lekker hoge dosering........ max 120km/h daarna.
    Nu net vakantie gedaan met WW erin... met ca 85% GPO heen en terug.. en daar lokaal op 60 a 70% gereden. (was nog iets frisser toen paar weken terug). Ging allemaal perfect:D

    Da ze maar een geweldig mooie vakantie mogen hebben! Met perfect weer.
    En ook iedereen hier heel veel plezier met de mooie dagen:):)

    Greetz!
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited April 2011
    Het weer is daar (Spanje nabij Salou) een stuk minder dan hier :-)

    Verder zit er inderdaad een ww in, en verder nog nooit een brandstoffilter hoeven vervangen.

    Fijne Paasdagen alvast
  • walterke PPO Newbie
    edited May 2011
    Zonder introductie maar dat komt nu snel eraan zodra ik weet waar te posten.


    * mixverhouding:50 liter kzo + 30 liter diesel
    * maand+laagste temp: April -5°
    * Type auto:Land rover TDI
    * Pomp:bosch
    * Ombouw: nee
    * electrische voorverwarming, temp?:u zegt?
    * Nagloeisysteem:waar is dat voor nodig
    * omschrijving koude startgedrag: koud, ooit een oude tractor zien starten in de winter klinkt, dampt en stinkt identiek, maar dat betert na een paar honderd meter alleen heeft mijn toerenteller de eerste minuut wat last van parkinson. Hij draait dan tussen de 500 en 1000 rpm.
    Walter
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2011
    Walterke,
    beter 2 tank systeem inbouwen of tenminste een warmtewisselaar.
    NIek
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2011
    * mixbasis: GPO(ZBO+visolie[huidige mix meerendeel vis- komende winter weer meer ZBO])+Dino
    * mixverhouding: momenteel 80/20 wordt ca 75/25
    * maand: mei
    * Type auto: Astra F X17DTL
    * pomp: Bosch, geheel mechanisch (gaskabel bediening-computerloos)
    * Ombouw: warmte wisselaar (ex CV, goed geisoleerd)
    * electrische voorverwarming, temp? nope..enkel orig btje el.verwarmd filter.
    * Nagloeisysteem: alles standaard.
    * omschrijving koude startgedrag: nu met de 80/20 verhouding start ie redelijk slecht..tis net over de grens... best wel merkbaar langer starten..tot aan het enge aan toe (ben snelle start gewend)...daarna loopt ie de eerste paar seconde beetje rauw en zou je bijna denken dat ie mss bijna stil dondert.... maar das maar ff...oscilleert ie redelijk maar dat is redelijk snel over en dan loopt ie gewoon netjes...na een 2 a 3 km is er geen verschil meer merkbaar met dino.
  • jackymathijsen PPO Newbie
    edited May 2011
    ik meng men gezuiverde frituurolie met 10% petrolium en vul hiermee men tank voor 3/4, de rest vul ik met gewone diesel..
    geen problemen.. alleen iets moeilijker starten na een koude arpilnacht
    (niets aangepast aan auto)
    audi a6 2.5 tdi 1994 5cil.
    gr jacky
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited July 2011
    * mixbasis: Diesel GPO
    * mixverhouding: 50/50
    * maand+laagste temp: graad of 12
    * Type auto: Citroen Xsara 1.9 D uit 1999
    * Pomp: Bosch
    * Ombouw: alleen een warmtewisselaar

    * omschrijving koude startgedrag:geen verschil met 100% diesel. Ik weet dat ik meer GPO kan bijmengen, maar hij wordt nu voor wat kleinere stukjes gebruikt dus vind ik het prima zo. De afgelopen week is hij aan de onderkant gelast. Er zat een gaatje in.

    :-)


    Ben
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited November 2011
    * mixbasis: Diesel/ GPO
    * mixverhouding:
    2/3 - 1/3
    * maand+laagste temp: graad of 10
    * Type auto: Citroen Xsara Coupe 1.9 D uit 1999
    * Pomp: Bosch
    * Ombouw: ja/nee Alleen warmtewisselaar

    * omschrijving koude startgedrag: Goed, ik wil een probleemloze start. Aangezien mijn vrouw er het meeste in rijdt, wil ik GEEN gezeur.
    Ik weet dat de verhouding, met deze temperaturen omhoog kan


    :-)


    Ben



  • udoudo Super Moderator
    edited November 2011
    * mixbasis: E50 / KZO
    * mixverhouding: 50 / 50
    * maand+laagste temp: graad of 6
    * Type auto: VW Fox TDI
    * Pomp: Bosch PD
    * Ombouw: ja, Elsbett plus een subtiele isoaltietuning tussen verwamd filter voorlangs het blok naar de tandempomp.

    Start gewoon. Rustig warmrijden, zoals altijd, en dan pedal to the metal.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2011
    Dus jij rijdt met 25% Ethanol? Waar bestaat jou E50 uit? 50% Ethanol + 50% ?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2011
    E50 = 50% excellent en 50 % GPO
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2011
    Moet dat niet B50 zijn ipv E50 ?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2011
    Nee, wij doen niet in biodies. Wij doen in excellent, vandaar de E.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2011
    E50 staat namelijk voor 50% Ethanol + 50% Benzine. Dit mengsel is gewoon in Amerika en Brazilie aan de pomp te verkrijgen.

    E15 E50 E85 E100 Waarbij het nummer het percentage Etanol aangeeft.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2011
    Dan zou men beter spreken van X50 of EXEL50 ... E50 is nl al een te bekende standaard zoals ER al aanhaalt.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2011
    Aanduidingen met X bestonden al in dit forum. EXEL lijkt mij niet verkeerd.
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited December 2011
    [B]* mixbasis: Diesel/ GPO (sojaolie van de visboer)
    * mixverhouding:
    2/3 - 1/3
    * maand+laagste temp: graad of 1
    * Type auto: Citroen Xsara Coupe 1.9 D uit 1999
    * Pomp: Bosch
    * Ombouw: Alleen warmtewisselaar

    * omschrijving koude startgedrag: Redelijk goed. Ik moet soms een 2de keer gloeien en starten voordat hij aanslaat. De mengverhouding is een grove schatting. Wellicht zit er toch iets meer plantaardig sap in de tank.
    Vraagje: hoe makkelijk mengt de sojaolie van 20 graden, met diesel van een graad of 5 C?


    Groeten, Ben





    [/B]
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    [QUOTE=BenXsara;63219][B] Wellicht zit er toch iets meer plantaardig sap in de tank.
    Vraagje: hoe makkelijk mengt de sojaolie van 20 graden, met diesel van een graad of 5 C?
    [/B]
    Tank eerst dino en daarna PPO.
    Zodra je een eindje gaat rijden zorgt het klotsen van brandstof heus wel voor een behoorlijke menging.
    Hoe meer rotondes in het eerste stukjedes te beter menging.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Rotondes 2x nemen........
    1x links om, 1x rechts om :cool:.

    Herman
    300SD
    250D
    ......
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited December 2011
    [QUOTE=Man@work;63221]Tank eerst dino en daarna PPO.
    Zodra je een eindje gaat rijden zorgt het klotsen van brandstof heus wel voor een behoorlijke menging.
    Hoe meer rotondes in het eerste stukjedes te beter menging.


    Ik heb altijd het idee dat het mengen een tijdje duurt, als het koud is buiten.
    Normaal tank ik in de omgekeerde volgorde. Dus eerst PPO en dan diesel. Leek mij niet zo'n probleem met mijn
    warmtewisselaar (??)

    Gr, Ben
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Herman,

    Da's Hoek-van-Holland >>> Harwich en weer terug.

    Als je dat te ver vindt; KIJK UIT VOOR TEGENLIGGERS!!!!
    :mrgreen:
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited December 2011
    Mercedes W124 300d

    Mixbasis: 90% Gpo (@2N) 10% ANWB mix.
    WW: ja Vaillant CV.
    Omschrijving koude start gedrag: 2x Gloeien, starten, direct lopen. Eerste 2km sloom, daarna gaan met die banaan!
    Laagste temperatuur: (December) 1 graad.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited February 2012
    Mercedes W124 300d
    Mixbasis: 85% Gpo (@2N) 15% ANWB mix.
    WW: ja Vaillant CV.
    Omschrijving koude start gedrag: 2x Gloeien, starten, direct lopen.
    Laagste temperatuur: (Februari) -6 a -9 graad.

    GPO herkomst @2N (GPO met een klein restfractie KZO volgens opgave 2N)
    ANWB mix is verkeerd getankte brandstof Diesel in Benzine auto of vice versa.
    De procenten zijn exact.
    Ik meng altijd per jerrycan precies afgemeten en rij de tank bij voorbaat helemaal leeg alvorens ik weer tank. FiFo systeem.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    Op verzoek aangepast.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2012
    OK, duidelijk. Het verhaal is natuurlijk wel dat jij een lijnpomp hebt. Klant van mij rijdt met zijn MB met lijn pomp op gefilterde frituurolie, je weet wel dat witte spul. Krijgt ie gratis bij zijn patatzaak. Hij doet er een %tje of 10 DINO bij en dat is gewoon ook na 2X voorgloeien meteen starten.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Hoi Hautessa,

    Op verzoek aangepast.

    [QUOTE=hautessa;63770].....Ik meng altijd per jerrycan precies afgemeten ......

    Dat is wat ik graag wilde weten, dank.

    Herman
    300SD
    250D
    TDI
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    Alweer een tijdje geleden dat ik hier postte
    * mixbasis: Zwiep GPO(soja) met 'filterverbeteraar BP'
    * mixverhouding: 83% + 15% BP+ 2% benzine
    * maand: februari -18C
    * Type auto: P205 turbo
    * pomp: Bosch
    * Ombouw: ja, geheel k.WW+e.WW + electrisch verwarmd filter 10C
    * electrische voorverwarming, temp? poelheizer 75C-55C clixon
    * Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien, handmatig nagloeien.
    * omschrijving koude startgedrag: 2x 8sec voorgloeien, vroem.
    Overdag geen problemen op de snelweg. Snachts is het niet altijd tof op de snelweg als de temperaturen lager liggen als -15C. Mijn brandstofleidingen lopen onder de auto en die willen dan wel eens 'bevriezen'. Wagen valt dan stil, ff stoppen en dan met max 80Km/u verder naar de pomp voor 10L dino. Met KGR rijden is nu geen optie.

    edit:
    Rijden met de P205 in KGR is onder vriespunt geen optie omdat de leidingen onder de wagen lopen en ik de warme retour naar de tank wil laten lopen, stolling/kristalgroei preventie.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    kan bericht niet wijzigen??
    gelukt
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2012
    Nouja, nieuwe winter:

    * mixbasis: Excellent/GPO, KZO, diesel, OvbP, Euro95; ja, een rommeltje gezien de overgang; we gaan toe naar KZO met 8 a 10% OvbP en een snufje Euro95
    * mixverhouding: circa 45% Excellent/GPO, 5% diesel, 44% KZO, 6% OvbP
    * maand: december, -2 graden tot nu toe
    * Type auto: VW Fox TDI
    * pomp: pompverstuivers
    * Ombouw: Elsbett 1-tank
    * electrische voorverwarming, temp? Elsbett filterband (60 graden?)
    * Nagloeisysteem: Elsbett software tweak
    * omschrijving koude startgedrag: starten, vroem, rustig warmrijden, dan `scheuren`.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2012
    Het starten gaat gewoon probleemloos; ik was haast vergeten dat dit topic bestond.
    • Mixbasis: KZO-dino
    • Mixverhouding: 90-10
    • Maand:december 2012 - koudste start -4°C
    • Type auto: MB W202 C250 Turbodiesel Kombi
    • Pomp: Bosch lijnpomp (electronisch geregeld)
    • Ombouw: Elsbett WW voor filter, 10 mm rubberen leiding van tank tot WW
    • Nagloeisysteem: standaard
    • Omschrijving koude startgedrag: gloeien (+~5 seconden na uitgaan van lampje), starten en na 2x rond gewoon lopen
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2012
    * mixbasis: 45% soja en jawel 45% Vloeibaar VET met 10% 'filterverbeteraar BP'
    * mixverhouding: 83% + 15% BP+ 2% benzine
    * maand: november/december
    * Type auto: P205 turbo
    * pomp: Bosch
    * Ombouw: ja, geheel k.WW+e.WW + electrisch verwarmd filter 10C
    * electrische voorverwarming, temp? poelheizer 75C-55C clixon
    * Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien, handmatig nagloeien.
    * omschrijving koude startgedrag: 2x 8sec voorgloeien, vroem.

    voor de komende vorstnacht wel ff 60% soja 25% vloeibaar VET, 10% BP en 5% benzine.
    Merk ook dat er een filterwissel aankomt. ff nog dat vet verstoken, 20L te gaan.

    en dan ga ik over op soja voor de winter na keer lekker spoelen.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited December 2012
    nu ook op riso visbakolie,..... helaas terug naar 50% doet pijn aan de pomp.

    flesje buiten gezet van een canister 24 liter afgetapt. Zat totaal 24 liter in waarvan 3.5 liter bp 3 liter dino en 0.5 benz. was vorige week helemaal boter geworden.
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited December 2012
    100% diesel ben door mijn winter harde gpo heen wacht nu op de oliebollen boer met zn zonnebloem olie,
    En ja een steekende pijn aan de pomp,niet allen de prijs maar ook niet mileu vriendelijk.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2012
    Meestal bakken die oliebollenboeren in arachide hoor...die olie stolt erg snel, maar zorgt er wel voor dat de Bollekes het beste maken :-)Grtz Ingmar
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited December 2012
    Deze bakt in bloemetjes van de zon en de auto loopt er in de winter op als een zonnetje.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2012
    Ook olie van sojaboontjes houdt zich goed
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    10 % OVBP was net niet genoeg vanochtend, na een aantal keer voorgloeien lukte het toch om de zespitter tot leven te brengen, gelukkig dat ik zaterdag er een nieuwe accu in had gezet :-). Het starten kostte beduidend meer tijd dan het krabben, vanmiddag op de terugweg van Den Haag er maar wat diesel bijtanken.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Hoi Ingmar,

    Zat je nog op 100% dan?

    Herman
    300SD
    300D :)
    250D
    TDI
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2013
    Vanochtend met 8% boer Piet en wat euro95 en een restje bio/gpo i.c.m. KZO geen enkel probleem.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    Ha,

    10% Dino en gewoon 2x volledig voorgloeien. Twee slagen en hij loopt (met protest).

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2013
    @Tim
    image
    Goed setje PPO verstuivers zeker? image
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    [QUOTE=pena;66807]Hoi Ingmar,Zat je nog op 100% dan?Herman300SD300D :)250DTDIDe 60 liter die ik er zaterdag getankt heb was met 10 % ovbp, de rest zat schat ik zo,n 30 % Dino in, dus vandaag even wat euro 95 erbij getankt....ben benieuwd of het morgenochtend scheelt.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2013
    KZO met 10 - 15 % dino: gewoon gloeien en zodra het lichtje uit is starten; 2x rond en soepeltjes lopen :-) . . Het "start'ie of start'ie nie" gevoel zoals met de Saxo in de winter of vorig voorjaar met deze (de Silberpfeil) is helemaal weg.
Sign In or Register to comment.