Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

M'n brandstofpomp (lucas) lekt

KakelbontKakelbont PPO Burner
edited November 2006 in Citroën/Peugeot
Ik merkte een tijdje geleden al dat deze wat begon te zweten. En v/d week zag ik dat het zweten over is gegegaan in lekken. Bij stationair lopende motor komt er om de 20 seconden een druppeltje naar beneden zeilen.
Mja hij loopt en trekt verders nog als een tierelier dus binnenkort maar eens op de sloop kijken voor een andere pomp.

Ik vroeg me af hoe het zou komen dat hij lekt... Op internet had ik 2 mogelijke oorzaken kunnen vinden:

-teveel interne druk (olie te dik, hoewel ik de ppo wel voorverwarm)
-pakkingen van de pomp gaar. De pomp heeft er al 259dkm opzitten dus deze was als niet in nieuwstaat.

Maar als dat laatste het geval is kan ik misschien ook alleen de pakkingen vervangen. Iemand daar ervaringen mee?
Ik moet nog een anderhalve maand 140km per dag rijden, en dan heeft hij zijn zomerslaap. Dan fiets ik naar m'n werk op 2km van m'n huis (zomerbaantje). Dan zal ik eens aan het knutselen gaan. Hopen dat hij tot die tijd net zo goed blijft rijden als nu. :roll:

Comments

  • Martijn PPO Addict
    edited May 2005
    schijnt de voorloper van elende te zijn... kan je hem niet vervangen voor een bosch?

    ik duim voor je ;)
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited May 2005
    Mja eentje op het ax forum. (ook hier wel bekend dacht ik, Diek) Heeft een bosch pomp in z'n originele lucas ax gehangen en dat was een hoop elende met op tijd stellen.

    Dan maar weer een lucasje wat er snel en goed inzit. Hoef er toch geen jaaaren meer mee te rijden.
  • EW PPO Newbie
    edited May 2005
    Mijn Lucas (toen nog op 100% diesel) begon bij 290.000-beurt ook lekkage te vertonen. Bij de 300.000 beurt zijn twee rubber ringetjes vervangen. Sindsdien is alles weer in orde. Kosten waren minimaal.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2005
    hallo,

    Waar lekt de pomp precies?
    Stoom hem eens af, en kijk eens goed.
    Enkele dichtingen kunnen (relaftief) makkelijk worden vervangen, maar andere zijn trickie (en moet de pomp volledig open).
    Let wel op: als hij nu langzaam lekt, zal hij weldra snel lekken, en dan zal je problemen krijgen, daardat de inwendige transferdruk naar de pomp-kop te laag wordt. GEvolg: Te weinig debiet en beginnen stotteren, slecht starten, en daarna stilvallen en bijna niet meer te starten.

    Ofwel pomp demonteren, en naar revisiebedrijf brengen voor lekkage. Enkele dichten en testen op lekkage is niet zo duur.

    groeten,
    Andy
  • Ufo PPO Burner
    edited May 2005
    nero said:

    hallo,

    Waar lekt de pomp precies?
    .....[knip]Ofwel pomp demonteren, en naar revisiebedrijf brengen voor lekkage. Enkele dichten en testen op lekkage is niet zo duur. [/knip]

    groeten,
    Andy

    maistro...heeft u geen (bouw)tekening van de inwendige-lucas-pomp-systeem, zodat wij enigszins kunnen zien waar de knelpunten in kunnen zitten....

    alvast bedankt!
    stefan
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2005
    hallo,

    Ja, zal morgen eens kijken op 't werk, om een goede tekening te vinden.
    Wij doen momenteel niet veel lucas-pompen meer. wel bosch, zexel, denso, diesel kiki, doowan,...
    Maar met lucas zowieso al veel meer miserie dan met andere!!
    Een lucas is "meer verfijnd en gesofistikeerd", wat wil zeggen dat er dus ook sneller iets aan mankeert!

    Zal effen kijken.
    Wil er iemand soms tekening van bosch pomp ook of zo? (alhoewel die allemaal goed te vinden zijn op internet)

    groeten,
    Nero
  • Martijn PPO Addict
    edited May 2005
    als je daar links van hebt, de groeilijst is geduldig... ;)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2005
    zal vandaag nog of morgen enkele detail tekeningen van dpc-pomp (meest voorkomende lucas pomp) of net zetten.
    Alsook een tekening van Ve-pomp (bosch)
    Dit zijn enkel onderdelen tekingen, zodat je wel kan zien hoe alles een beetje werkt.

    Ik laat nog weten waar.
    Groeten,
    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2005
    hallo,

    Ik heb zoals beloofd enkele scans van pompen op 't net gezet. Lucs DPC pompen en 1 van bosch VE pomp

    http://groups.msn.com/BelgiumOilDrivers/shoebox.msnw

    Groeten,
    Nero
  • Ufo PPO Burner
    edited May 2005
    Thanks mate!

    helaas zijn de plaatsje wel wat klein, by 't (uit)vergroten darvan worden ze onduidelijk...het geeft iig wel een goede indruk..

    mazll.
    Stefan
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Heb er ook nog wel ergens liggen, als ik ze terugvind mail ik ze door naar de admin. Zal nog wel even duren...
  • jeroen PPO Wannabe
    edited June 2005
    Als een inspuitpomp (van welk merk ook) gaat lekken, dan hoeft dat geen voorbode te zijn van een heleboel ellende. Meestal gaat hij lekken langs de keerring(en) om de as van de gashefboom. Hiervoor zijn bij de automaterialenhandel setjes te krijgen voor ten hoogste 10 euro. Je moet even het dekseltje eraf halen om de keerring te vervangen en bij het terugplaatsen van het dekseltje misschien ook de dekselpakking vervangen. Daarna de boel ontluchten: handmatig oppompen tot het niet meer gaat en daarna doorstarten met ingedrukt gaspedaal. Niet te lang achtereen doorstarten, want dan verbrandt je startmotor: 10 seconden starten, 30 seconden pauze en weer... Als je merkt dat de motor begint met 'pakken' minder gasgeven en je voorbereiden om het gas los te lkaten zodra de motor loopt. Een motor vindt het namelijk niet leuk om met veel geweld wakker te worden.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    klopt.

    Maar als de pomp begint te lekken aan de gasarm, dan zal dit slechts tijdelijk verholpen zijn met een nieuwe o-ring te plaatsen.
    Wat je normaal doet is een nieuwe bus monteren rond de gasarm, of als er geen voorzien is, een gat frezen en bus monteren ofwel nieuw deksel.
    Het aluminium rond de gasarm (meestal wel versterkt) slijt namelijk sneller uit, dan de gasarm zelf.
    Deze kan ook zodanig ver slijten dat je die moet meevervangen.

    Maar jammergenoeg zijn dit niet de enige lekken die veel voorkomen.

    Lekken aan de oliekeerring op de centrale as (gedeelte met je tandwiel op) zijn ook gevoelig aan lekken.
    En de "advance" is ook zeer gevoelig aan lekken, nadat ze in contact kwamen met te koude ppo.
    Voor deze 2 laatste lekken moet de pomp er meestal afgehaald worden.

    Ikzelf dicht dagelijks enkele pompen op 't werk, en merk hierbij op dat het meestal deze 3 plaatsen zijn die vaakst lekken ( + stoparm indien aanwezig)


    Werking van een Lucaspomp (voorbeeld DPC) is TOTAAL verschillend aan die van bv. een VE-pomp van bosch.
    Die kun je moeilijk vergelijken met elkaar.

    Groeten,
    Nero
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Heb een vervelend iets met m'n Lucasje... als ik rond 55 km/u rijd (in derde bij dit camionetje..., al redelijk wat toeren) kom ik precies op een kritisch punt waarbij de inspuiting mank loopt: de motor begint dan schokkend te rijden. Gas bij en het is weg, gas los en het is weg, andere versnelling idem dito. Bestaat er zo iets als een kritisch punt bij de werking van een pomp? Hij heeft het eigenlijk van in het begin gehad.

    Beetje off topic, ik weet het, maar met die specialisten hier kan ik het niet laten te vragen :)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    heb je hem nieuw of tweedehands gekocht?
    Omdat je zegt: hij deed het al van in het begin.

    Als het tweedehands was, zou ik zeggen, dat de pomp op een bepaalde stand een slijtage-plek vertoont.
    Het pers-element zal hier mogelijks een slijtageplekje hebben, of een plekje tengevolge van een brokje of gruisje in de brandstof.

    Maar dit is enkel een vermoeden hé.
    Ook is het mogelijk dat de pomp niet perfect getimed staat.
    Dat hij op een bepaald toerental, en bepaalde stand van gaspedaal niet genoeg brandstof inspuit.

    Ofwel is je regelator niet goed geregeld.

    Groeten,
    Nero
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Heb hem nieuw gekocht.
    Ja, ik weet het, had ik kunnen reclameren, maar ik zat toen zo over m'n oren in het werk dat het er nooit van gekomen is...
    Iemand anders die ik ken, ook C15D, heeft net hetzelfde en ook nieuw gekocht.

    Ik kan nu wel met m'n ogen dicht bepalen wanneer ik te snel rijd in de bebouwde kom :lol:
  • farmermicha PPO Newbie
    edited July 2006
    Hallo,

    Ik had met mijn Peugeot 205 (Lucaspompje) hetzelfde.
    Bij de 3duizend toeren hield ie wat in, langzamerhand werd het steeds erger en ging ie slecht starten, stotteren enz.
    Bleek dat de o ringetjes van m'n gashendel totaal op waren.
    Voor 35 euro een nieuw setje gehaald (incl deksel) en nu is het volledig over.
    Misschien iets om naar te kijken?

    Vriendelijke groet,
    Micha.
  • arnold PPO Newbie
    edited November 2006
    mijn zoon heeft een 306d het probleem is volgens mij het zelfde als beschreven wordt.
    heb onlangs 2 monteurs die ook nog eens bij een peugeot garage werken erbij gehad en deze kunnen het niet oplossen.
    reden is bij alle 2 dat ze geen tijd hebben als ze de motor gezien hebben.

    is dit dan een moeilijke klus kan ik hem dan beter naar de garage zelf brengen of kun je de pomp eraf halen en zelf een nieuwe monteren.

    heb de slangetjes en klemringen zelf al vervangen op advies vd monteurs maar heeft niets opgelost.

    hoor graag van iemand,

    vast bedankt arnold
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    De Lucas op mijn 306 lekte ook, direct na aankoop! Kostenloos is er toen een nieuw deksel op gezet en nooit meer last gehad daarna.
Sign In or Register to comment.