Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

inhoud van de flessen....

jumperjumper PPO Burner
edited November 2006 in Olieen
Hoe zit het eigenlijk met de inhoud van de flessen van ZBO? Is er iemand die dat al eens nagemeten heeft?

Comments

• edited October 2006
    DELETED
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Als dat aparte E-tje staat achter de inhoud, weet je zeker dat de inhoud niet meer dan zoveel procent afwijkt. In de praktijk ligt de inhoud gemiddeld zelfs wat hoger, zodat er door onnauwkeurige apparatuur nooit een fles afgeleverd met te weinig olie. De europese marges staan namelijk strakker afgesteld dan dat de meeste vulmachines nauwkeurig zijn.
  • PPOsitief PPO Newbie
    edited October 2006
    Als er een E tekentje staat, betekent dit dat de afwijking groter mag zijn. (maximaal 20 % als ik me niet vergis). Voorwaarde is dan wel dat het gemiddelde van de hele partij waar jou fles bij hoort bevat wat er op de fles staat. Zo mag er dus in de ene fles wat minder zitten, als er in de andere fles maar wat meer zit. Gemiddeld is het dan goed.
    Zonder E teken moet er in elke fles minimaal zitten wat op het etiket staat.
    edited October 2006
    20% lijkt me wel erg veel. Dat is een groot glas vol (200ml). Is het geen 2% (glaasje jenever)?
  • PPOsitief PPO Newbie
    edited October 2006
    Ik werk zelf in een fabriek waar we met dezelfde dingen te maken te maken. Ook wij hebben een E teken. Er mag zeker minder in zitten, als het gemiddelde over de hele partij maar voldoende is. Ik weet ook niet zeker of het echt 20 % is, maar het is in ieder geval veel. Zal het wel een keertje nakijken.
  • pieter PPO Master
    edited November 2006
    als je hele grote partijen hebt zal 20% mischien minder zichtbaar zijn (hoewel 20% blijft 20% ) maar dat is 1/5 deel, dat zie je toch in 1 oogopslag als je naar je flesjes kijkt :shock:
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Dan zal deze oud winkelier maar even reageren 8)

Het ℮-teken (ook EEG-teken of geschat-symbool (Engels: Estimated symbol) genoemd) is een teken dat lijkt op een kleine letter e en dat in Europa op verpakkingen van levensmiddelen te vinden is. Het symbool geeft aan dat de aangegeven inhoud van de verpakking maximaal een bepaalde hoeveelheid scheelt met de werkelijke inhoud. Het is te vinden in Unicode onder nummer 212E, in HTML onder code ℮.

De voorwaarden van de weergave van de inhoud en hoe dit gecontroleerd wordt zijn in 1975 en 1976 vastgesteld in EU-richtlijnen: voor verpakkingen van vloeistoffen is dit richtlijn 1975/106/EEG en voor andere verpakkingen is dit 1976/211/EEG. In Nederland is dit in de wet geïmplementeerd in het Hoeveelheidsaanduidingenbesluit (Warenwet).

In de bovenstaande regelgeving is te vinden dat in aanduidingen de volgende onnauwkeurigheid wordt toegestaan:

Aangeduide hoeveelheid (g of ml) % fout
    Van 5 tot 50 9%
    Van 50 tot 100
    Van 100 tot 200 4,5%
    Van 200 tot 300
    Van 300 tot 500 3%
    Van 500 tot 1000
    Van 1000 t/m 10.000 1,5%

Wikipedia :lol:
  • PPOsitief PPO Newbie
    edited November 2006
    Hoef ik het niet meer na te kijken. Maar goed dat ik niet op de vulafdeling werk.................
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    PPOsitief: heb vroeger voor een paar winkelketens eigen merk producten ontwikkeld :lol:
  • jumperjumper PPO Burner
    edited November 2006
    Ben vandaag aan het meten geslagen....

1ltr water weegt 1000gr, de soortelijke massa van olie ligt anders? Wat weegt 1ltr olie (ZBO)? De inhoud bij mijn weging was 915gr. Zo op het eerste oog lijken alle flessen overigens even vol te zitten. Denk dan ook dat er weinig verschil is.

Op de flessen die bij mij in de schuur staan staat inderdaad een "E" teken achter de inhoud van 1ltr.
    edited November 2006
    Voor KZO geldt ca. 930 g/l. Zie : http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=171
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    wat is dit nu voor een miereneukerij hieboven :shock: ? hahahaha ahum, der zijn er hier dan zeker ook mensen die de flesjes leegmaken met zo'n likkepot ding. Dat ding wat je grootmoeder vroeger gebruikte om het laatste beetje uit de pot te schrapen :D . Oke, ik moet toegeven dat ik mijn flesjes ook laat nadruppen, scheelt toch een beetje, en ons ben zuunig, ...ahnee dat kan niet als brabander.

Wat misschien ook leuk is om eens over na te denken. Waarom is de ene fles ZBO maar slechts 830KJ/L lidle/aldi meen ik en die van de AH 900KJ/L
    dat scheelt bijna 10% in energie waarde. Het waarom heb ik nooit gesnapt.

groetjes
  • pieter PPO Master
    edited November 2006
    Begint ie toch die mierenneukers even weer te voeren :twisted:
  • jumperjumper PPO Burner
    edited November 2006
    ericzwiep said:

wat is dit nu voor een miereneukerij hieboven :shock: ? hahahaha ahum, der zijn er hier dan zeker ook mensen die de flesjes leegmaken met zo'n likkepot ding. Dat ding wat je grootmoeder vroeger gebruikte om het laatste beetje uit de pot te schrapen :D . Oke, ik moet toegeven dat ik mijn flesjes ook laat nadruppen, scheelt toch een beetje, en ons ben zuunig, ...ahnee dat kan niet als brabander.

Wat misschien ook leuk is om eens over na te denken. Waarom is de ene fles ZBO maar slechts 830KJ/L lidle/aldi meen ik en die van de AH 900KJ/L
    dat scheelt bijna 10% in energie waarde. Het waarom heb ik nooit gesnapt.

groetjes

is niet als mierenneukerrij bedoeld, vind het gewoon leuk om te weten. Pompen bij tank stations wijken ook af, en was gewoon benieuwd hoe het zit met de inhoud van de flessen die ik hier heb staan.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    miereneukerij was koffiehoek opmerking :lol:
    mare die calorie opmerking :idea: wie kan daar iets over vertellen?
  • edited November 2006
    DELETED
Sign In or Register to comment.