Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ombouw naar ppo cx break

Arjenmeurs PPO Newbie
edited January 2007 in Citroën/Peugeot
Ik rijd al ruim tien jaar in een prima onderhouden citroen cx break 25 turbo diesel 1985, en overweeg vanwege milieuredenen een overschakeling van diesel naar ppo als brandstof.
In mijn auto zit een Rotodiesel brandstofpomp gemonteerd; ik heb hier gelezen dat een rotodiesel pomp overeenkomt met een Lucaspomp. Is ombouwen dan mogelijk, of moet ik een Bosch brandstofpomp kopen?
mvg Arjen Meurs

Comments

• edited October 2006
    DELETED
  • Arjenmeurs PPO Newbie
    edited October 2006
    Beste Pjotr,

Ik ben geen lid van een milieu organisatie, lees niks speciaals over milieubescherming anders dan wat je in een krant kunt vinden.

Mijn auto is een oudere diesel waar ik nog veel jaren in wil rijden; omdat het een oudere auto is, is hij dus ook veel viezer (stoot meer fijne roetdeeltjes uit). Vandaar dat ik met het oog op de toekomst, als de regelgeving strenger wordt wat betreft oudere, meer vervuilende auto's, in mijn auto wil kunnen blijven rijden. En me er daarbij ook inderdaad prettig in kan voelen door het milieu minder te belasten.

Het gaat me minder om geld besparen: als ik dat zou willen doen dan reed ik niet in een 1600 kilo wegende station wagen met 2,5 liter turbo diesel rond maar in een daihatsu of zo.

Niemand hoeft iets voor me in te bouwen want dat kan ik prima zelf; ik heb alleen een gerichte vraag over hoe betrouwbaar een Rotodiesel/Lucas brandstofpomp is in een twee-tank systeem met voorverwarmingselement.

Arjen
  • edited October 2006
    DELETED
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Tja, hoever wil je gaan. Ik rijd nu 45.000km op 50% PPO in een 1-tanksysteem. Alles met mijn Lucas pomp zonder problemen. Maar als je echt 100% wil rijden, is een Bosch wel raadzaam.

Fantastische auto trouwens de CX. Zeker de Breaks zijn ook erg zeldzaam. Ik zelf heb de peugeot tegenhanger van de CX: de 505. Alhoewel uiterlijk zeer verschillende auto's, dezelfde krachtbron wordt gebruikt. Maar ik ben wel jaloers op je turbo. :o

Hier : http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1130 kun je trouwens een ombouwverslag vinden van jouw motor.
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited November 2006
    leuk, een CX rijder :lol: Welkom!

De CXen zijn bij mij weten allemaal Lucas behalve sommige zwitserse TurboDiesels ofzo, die hebben een electronische Bosch pomp.
    Echt is dit om emissie normen gedaan dus het betreft een "genepen" versie...
  • Arjenmeurs PPO Newbie
    edited November 2006
    Dank jullie allemaal voor de suggesties; ik ben er nu achter dat het voor een cx minder makkelijk is dan ik eerst dacht, een brandstofpomp wissel kan ook veel onvoorziene ellende met zich meebrengen, hij moet aan precies dezelfde specificaties voldoen als het originele onderdeel, de Lucas/Rotodiesel.
    Ik blijf gewoon de ontwikkelingen met interesse volgen!
    Arjen
  • RobertRobert PPO Burner
    edited November 2006
    Hallo Arjenmeurs, Welkom :D

Je kan ook een stapje terug nemen in je ambitie.
    Gewoon een WWtje monteren en lekker gaan mengen.
    Hou je het lekker simpel, doe je toch wat aan t milleu,
    en houd op den duur ook een paar centen in je zak :idea:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006

Beste Pjotr,

Ik ben geen lid van een milieu organisatie, lees niks speciaals over milieubescherming anders dan wat je in een krant kunt vinden.

Mijn auto is een oudere diesel waar ik nog veel jaren in wil rijden; omdat het een oudere auto is, is hij dus ook veel viezer (stoot meer fijne roetdeeltjes uit). Vandaar dat ik met het oog op de toekomst, als de regelgeving strenger wordt wat betreft oudere, meer vervuilende auto's, in mijn auto wil kunnen blijven rijden. En me er daarbij ook inderdaad prettig in kan voelen door het milieu minder te belasten.

Het gaat me minder om geld besparen: als ik dat zou willen doen dan reed ik niet in een 1600 kilo wegende station wagen met 2,5 liter turbo diesel rond maar in een daihatsu of zo.

Niemand hoeft iets voor me in te bouwen want dat kan ik prima zelf; ik heb alleen een gerichte vraag over hoe betrouwbaar een Rotodiesel/Lucas brandstofpomp is in een twee-tank systeem met voorverwarmingselement.

Arjen

Een oudere diesel stoot toch juist geen fijn stof uit, maar grof roet?? Wat bij rijden op ppo dus een heel stuk minder wordt, maar dat terzijde. Wat ik gelezen heb is fijnstof puur een probleem van nieuwere motoren, diesels, maar zeker ook benzine, alleen hoor je daar niks over omdat er geen normen over bestaan. En in dit land is het al jaren, wat je niet ziet, bestaat niet.
  • RobertRobert PPO Burner
    edited November 2006
    idd Miglowie,

Juist de nieuwe HDI, Commonrail, CDI -dieselmotoren stoten fijn roet uit, de oude niet :!:
  • ook jan PPO Burner
    edited December 2006
    en naar ik verleden vijdag van een hoogleraar heb horen vertellen, zouden CDI motoren veel ongezondere uitlaatgassen hebben , omdat het fijne stof dat ze produceren zich veel gemakkelijker hecht aan gechloreerde koolwaterstoffen, en rechtstreeks in het bloed opgenomen kunnen worden bij inademing.

roetmetingen gebeuren inderdaad met een optisch instrument, en hoe kleine de partikkels, hoe minder men 'ziet'.

mischien is dit wel een andere draad?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Euhm, ja over die roetfilter en meting heeft in het verleden eens een artikel gestaan in de Ingenieur, weet ff niet zo gauw het nummer. Maar daar werd wel goed dudielijk gemaakt wat de zin en onzin is van het beleid rondom deze meting. En dat het fijnstof deels te wijten ws aan het overheidsbeleid.
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    hoi ik heb ook een cx trd2 break ga em ombouwen
    heb al een tijdje op ppo gereden zonder aanpassing maar ben er toen tog mee gestopt van wegen de pomp
    niet dat ie kapot was maar omdat ik gelezen had dat ie er niet zo goed tegen kan vraag me af hoelang een gereviseerde pomp uithoud op verwarmde ppo of apo
    want als dat 50.000 km is dan kan het wel uit heb nog wel wat pompjes liggen en revisie is rond de 500 e en dan moet je nog sleutelen leuk
  • webweb PPO Newbie
    edited January 2007
    Stoot een oude diesel niet gewoon allebei uit, en de moderne diesel alleen minder van het het grove roet (maar hetzelfde fijnstof) ?
  • ttinus PPO Burner
    edited January 2007
    schijnt zo te zijn dat door de fijne verneveling van de commonrail en hdi motoren de roetdeeltjes fijner geworden zijn en dat die ook gewoon door het roetfilter heen gaan
Sign In or Register to comment.