Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filter toren

RobertRobert PPO Burner
edited November 2006 in Olieen
Al een tijd liep ik met de ambitie om zelf WVO te filteren.
Echter was het vrij lastig om aan het juiste matriaal (lees filterdoek) te komen.
Eerst wilde ik filterzakken laten naaien maar die kwamen op iets van 40 euro per stuk :!: f#cking oplichters :evil:
Toen heb ik dus toch maar voor het doek gekozen.
Met het idee om deze door mijn vriendin op de naaimachine in zakken om te laten toveren.
Al snel bleek dat dit niet ging werken want de gestikte naden lieten absoluut meer door dan 1 mu :(
Toen heb ik er voor gekozen om het filterdoek in stapelbare bakken te vouwen.
In de volgorde 100, 10, 1 mu.
De olie filter ik grof voor als ik het binnen krijg en laat het dan een aantal weken bezinken.
Hierna filter ik in 1 keer door om het allemaal niet te groot en lastig te maken.
De olie (arachide) die ik ophaal bij de delicatese winkel is zo schoon dat er practich niets in het filterdoek achter blijft.
En het gaat nog erg vlot ook.
De eerste batch was er 1 van een liter of 6 à 7 en die was er binnen 10 min. à een kwartiertje door heen.
Op de onderse krat (opvangbak schone olie) wil ik nog een kraantje plaatsen zodat ik makelijker de olie kan aftappen.

Uiteraard met een pici d'r bij :)

image
Hier de maagdelijke set.

image
En hier de eerste batch :D

Comments

• neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    :D ziet er weer keurig uit!!! :D
    En neemt weinig plaats in!

Ik heb al lang gezien dat bij jou alles rechtlijnig moet zijn hé :wink:
    Geen plaats voor oneffenheden of inperfecties. Alles tip-top perfect!

Groeten,
    Nero
  • pieter PPO Master
    edited October 2006
    Ook mijn complimenten Robert, leuk idee voor alle WVO-ers die kleiner denken dan Niek :lol:
    Gaatjes denk ik niet te dicht naar de kant boren anders loopt het aan de buitenkant langs het filter, althans dit bedenk ik nu als ik er zelf 1 zou gaan maken. (niet om bet-weterig te doen)
  • RobertRobert PPO Burner
    edited October 2006
    idd Pieter.
    De gaatjes heb ik een CM of 6 à 7 van de kant gehouden.
    En de bodems licht warm gestookt boven het gasstel en daarna de bodem een beetje bol gedrukt zodat het nooit naar de randen kan lopen.
    Ook heb ik op de bodem van elke krat (behalve de opvang krat :lol: )
    een handje 10 MM pluggen gegooit zodat het doek wat vrijer van de bodem ligt.
    De afmetingen van de filterkratten zijn 36x21x17 (9,5L) de opvangkrat is iets hoger (12,5L)
    De totale hoogte is iets minder dan een meter.
    De kratten waren 4 euro per stuk en 1 setje filters een euro of 14 (niet precies uitgerekend)
    Ook heb ik nog een extra kratje genomen om de toren op te zetten als ik de opvangkrat legen moet, dus dat word 5 x 4 + 14 dus dat word ongeveer 35 euro voor deze setup incl. een litertje of 2 PPO
    voor de reiskosten :wink:
    Van de verschillende filterdoeken heb ik 2 vierkante meter gekocht dus ik kan nog ff vooruit :D
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Heb je deze olie ook al in je caddy gegooid?

(misschien dat je daarom problemen met je filter hebt :? )
    edited October 2006
    Haha :lol: :D
    Die had ik al een beetje aan voelen komen :lol:
    Nee ik heb er nog geen druppel in gegooid.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2006
    Robert,

ziet er heel mooi en lekker simpel uit. Prima, zeker als je redelijk schone olie kunt krijgen. Ben benieuwd na hoeveel liter je filter dichtslaat en wat je dan gaat doen met de vuile filters.
    Nogmaals, gefeliciteerd. Mooi recept voor mensen met weinig ruimte en niet teveel kilometers.

Niek
  • ook jan PPO Burner
    edited October 2006
    mooi en simpel,
    sommige filterdoeken kan je gewoon in de wasmachine steken,
    kunststof in ieder geval ,ik weet niet voor katoen.
    let wel... pas gewassen filters laten meer onzuiverheden door,
    edited October 2006
    Bedankt allemaal voor de complimenten :mrgreen:
    Dat doet een expirimenterende PPO-er goed :!:
    Ik hoop dat anderen dit idee ook kunnen gebruiken om hun eigen karretje te voeren.
    Inmiddels heb een 20 tal litertjes naar volle tevredenheid gefilterd en de filterdoeken zijn nauwelijks vuil.
    De Caddy heb ik vandaag Getrakteerd op een cocktail :!: :?: Mod's waarom wordt dit woord gesensureerd :?: (c0cktail dus) van 40% WVO en 60% nieuwe PPO.
    Deze verhouding wil ik langzaam gaan opvoeren als de aanvoer van ruwe olie dit toestaat.

@ Niek, weet jij mischien of er een wezelijk verschil zit in de filterrichting van het doek :?:
    Ofwel welke kant zit bij jou aan de binnen kant van de filterzak?
    Het doek dat ik gebruik is naaldfilt.
    Niek said:

Ben benieuwd na hoeveel liter je filter dichtslaat en wat je dan gaat doen met de vuile filters.

Hoezo, heb je goede sugesties?
    Ik dacht namelijk een beetje aan weggooien :? :oops:
    Het ligt er een beetje aan hoeveel liters ik er mee filteren kan.
    Als dit erg tegen valt kan ik misschien ook jan's advies opvolgen.
    edited October 2006
    Robert said:

@ Niek, weet jij mischie of er een wezelijk verschil zit in de filterrichting van het doek :?:
    Ofwel welke kant zit bij jou aan de binnen kant van de filterzak?
    Het doek dat ik gebruik is naaldfilt.
    .

Robert,
    Ervering met mij filters: de richting doet er bij mij niets toe. De 1 mu zakken zijn van katoen en ik kan ze ook binnenste buiten gebruiken. De 10 mu filters komen van caddy daddy en lijken een beetje op een molton onderdeken. Ook hier geen richting. beide zijden ogen gelijk.

Mijn 1 mu filterzakken haal ik na gebruik deoor de wringen, daarna een dagje in de petroleum en dan goed spoelen met petroelum.
    De 10 mu filterdoeken haal ik eerst door de wringer, daarna in een tonnetje met petroleum (weekje of zo), daarna met de hand uitwringen en weer gebruiken. De 1 mu filterzakken kunnen zeker een jaar gebruikt worden. De 10 mu filterdoeken gebruik is twee keer, omdat er toch veel viezigheid in achterblijft .

Hopelijk heb je hier wat aan.

Waarom gebruik je eigenlijk een cocktail ?? Ik zou voor 100 % WVO gaan en een beetje bijmengen met diesel of petroleum (10 % of zo).

Niek
    edited October 2006
    Bedankt voor je andwoord Niek, duidelijk :!:
    Alleen heeft mijn filterdoek duidelijk 2 verschillende kanten.
    1 zijde is zeg maar "harig" en de andere wat gladder.
    Maar het zal niet veel uit maken,... althans dat hoop ik.

Wat betreft de c0cktail,
    In eerste instantie doe ik dit om te kijken hoe mijn auto er op reageerd en hoe ver ik kan gaan.
    Daarnaast kan ik op het moment nog niet genoeg olie krijgen om er puur op te rijden :(
    Anders moet ik ff proberen om meer adresjes te vinden waar ik mooie olie kan krijgen.
    edited November 2006
    Anderhalve week geleden ben ik even op jacht geweest
    naar een nieuwe leverancier voor WVO.
    Niet omdat die andere niet goed is, nee in tegendeel.
    Die olie is zo ontzettend schoon dat je het bijna zo in je tank durf te mikken :wink:
    Maar erg veel is het niet.
    Tot nu toe kwam ik met alleen deze leveracier niet uit.
    Dit was slechts 10 liter in de 2 weken ofzo :(
    daarom dus maar iets er bij gezocht, en gevonden :!:
    Vandaag heb ik hier voor het eerst 40 liter Mooie aracide olie op kunnen halen :D

image

Het spul is 3700 KJ dus doet bijna niet onder voor de betere zonnebloem olieen.
    Toen ik het kreeg was het nog warm en heb het dus gelijk door een voor filter van 100 mu gegooit.
    Nu ff een week of 2 rusten en dan kan het door de filter toren heen.
    Op het moment gaat het wel een stuk langzamer dan toen het nog 15 a 20 graden was buiten.
    Maarja als ik het er s'avonds in mik, is het de volgende dag echt wel door gelopen en dat is vlot zat.
    Echt 100 % wil ik niet gaan verrijden omdat ik niet van plan was om een opvoerpomje te plaatsen.
    Momenteel rijdt ik 50/50 WVO/ZBO.
    Ik denk op deze manier te kunnen gaan to 70/30 en een beetje dino.
    Auto rijden is nog nooit zo voordelig geweest :lol:
    op deze manier kost een liter me ongeveer 15 à 20 cent.
    Alleen jammer dat dit adres maar tijdelijk is, maarja als je 365 dagen per jaar oliebollen kan halen is d'r ook geen zak meer aan :wink:
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2006
    kan je ondertussen al zeggen wat je debiet is in liters per uur bij 15 graden?

en welke filter gaat het meest traag?
    die van 1 mu of de grotere?

ik gebruik nl 1mu kaarsfilters met pomp ,maar heb daar nogal wat problemen mee,
    bij verkeerde montage heb ik al twee maal beschadiging gehad van het plastik filterhuis, en een slechte filtering op de koop toe,
    bovendien vermoed ik dat bij een kaarsfilter als de druk te hoog oploopt er kleine katoenvezels afgeperst worden

bovendien kosten die kaarsen 10 euro 't stuk

mijn olie gaat eerst door 4 bezinkingstanks, vervolgens door een 5mu zakfilter en dan door de kaarsfilters,

zou het mogelijk zijn om met jou systeem 2liter per uur continu te filteren?
    edited November 2006
    Hoi Jan,

Ook ik heb de filterkaarsen eerst overwogen maar deze zijn in vergelijking met het doek idd erg prijzig.
    Het exacte debiet bij 15 graden heb ik niet gemeten maar 2 liter per uur haal je op je sloffen, uh klompen :wink:
    Toen ik de toren net in gebruik had was de buiten temperatuur 15 à 20 graden, toen deed ik over m'n eerste 6 à 7 liter een kwartiertje.
    Echter met deze (5 graden) temperaturen gaat het HÈÈL VEEL langzamer :!:
    Zo langzaam dat ik voor die zelfde 7 litertjes echt minimaal een dag gedult moet hebben.
    Dit is in mijn geval niet zo erg want ik heb niet veel nodig.
    Dit verschijnsel zou ook aan vergumming te wijten kunnen zijn omdat er bij mij niet alle dagen olie in het systeem staat.
    Maar hier zul jij geen last van hebben omdat er continu of zeer regelmatig gefilterd wordt.
    Het 1 Mu filter loopt het traagst door.
    Als je het dus kunt realiseren om de omgevings temperatuur rond die 15 graden te houden, zit je wat debiet betreft wel goed met dit systeem.
    :idea: Wanneer je er voor zorgt dat de 1 Mu filterbak continu goed gevult blijft zal het gewicht van de olie zelf zorgen voor een druk op het doek
    waardoor je zonder pompen toch sneller filtert dan normaal onder vrij verloop :idea:

En wat je bezinktanks betreft SUPER :!:
    Bezinken, daar kan geen filter tegen op, als je ziet wat een ellende er achter blijft na 3 weekjes bezinken, pff... dit wil je je filters niet aan doen.
    Of om de wijze woorden van Niek maar eens aan te halen: "Rust, rust en nog eens rust"
    Is er bij het bezinken van vers geperste olie ook zo veel residu :?:

Mocht je dit systeem willen proberen en niet aan de filterdoeken kunnen geraken heb ik wel een adres voor je.

Suc6 :D

Robert.
    edited November 2006
    @JAN, @Robert

Zoals jullie weten gebruik ik voor mijn 1 mu filtering filterzakken.
    De totale opstelling heeft een filteroppervlak van 3 m2. Als het zaakje goed is uitgezakt doe ik met deze temperatuur (zo'n 10 graden gemiddeld) 100 liter per dag. Ik wil het zaakje niet verwarmen omdat ik bang ben voor te hoge viscositeit in het eindproduct. Mijn ervaring van vorig jaar: als de temperatuur onder de 5 graden komt, kun je er beter mee stoppen. Het proces loopt dan zo langzaam, dat je beter kunt wachten tot het voorjaar.

Niek
  • ook jan PPO Burner
    edited November 2006
    robert,
    ik heb ongeveer 10 liter bezinksel per week
    mijn 4 decantatietanks hebben onderaan een kraan waar ik het bezinksel kan aftappen, 4 maal 100 liter gedeeld door 50 liter per dag is 8 dagen bezinken,
    de laatste trap bevat bijna geen bezinksel meer.
    het zijn de zwevende deeltjes die het probleem vormen , en daarom moet er ook nog gefilterd worden.

niek,
    die drie m² , is dat je totale filteroppervlak of alleen maar de 1mu filter?

ik heb nu twee kaarsfilters van 60 cm parallel geschakeld en dit blijkt gewoon door zwaartekracht voldoende debiet te geven, na een 5mu zakfilter wel te verstaan.
    de filters waren niet nieuw , maar hadden al 1500 liter gefilterd.
  • Martijn PPO Addict
    edited November 2006
    Robert said:

Bedankt voor je andwoord Niek, duidelijk :!:
    Alleen heeft mijn filterdoek duidelijk 2 verschillende kanten.
    1 zijde is zeg maar "harig" en de andere wat gladder.
    Maar het zal niet veel uit maken,... althans dat hoop ik.

de vuile ppo aan de harige kant, dan slaat het filter minder snel dicht. hou er rekening mee dat het horizontale filtervlak sneller dicht slaat dan het verticale deel omdat de rommel bezinkt. de vettigheid druipt van het verticale deel naar beneden. het meest effectief zou een filter in "w"-vorm zijn. dit zou je simpel kunnen bereiken door schotjes of "waslijntjes" onder het doek te plaatsen.

zelf haal ik de wvo op in 'n jerrycan met kraantje. dit laat ik na dat 't bezonken is met een klein straaltje door 'n papierfilter lopen. "in den beginne" gaat dit redelijk vlot, na de eerste 2 liter langzamer. de totale jerrycan (10 ltr) is er in 1 nacht wel doorheen.
    edited November 2006
    Ookjan,
    de drie m2 is de optelsom van 8 filterzakken van 1 mu.
    Het 10 mu filter heeft een kleiner oppervlak (1 m2) maar heeft hetzelfde tempo.

Niek
Sign In or Register to comment.