Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Saxo 1.5D '97 Playing time is over!

1246

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Tim ik rijd de tank leeg ivm het bijhouden van het verbruik.

Dus het wordt precies 53 liter ....

hehe ...

Heb je ook gas ?

Gassie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    [quote=Carlo en Pjotter]Verschil binnenkant slang en buitenkant slang kan hoog oplopen
    Allright, het is dus tijd voor een goeie inline temp meting :oops:

[quote=Lord Drappo]Dus het wordt precies 53 liter .... hehe ...
    Heb je ook gas ?
    GassieDat wordt dan €17,50 WHAHAHHAH 8) Geen zegeltjes :wink:

Ik ben benieuwd wat je er van denkt. Ik heb gisteren de stroomkabeltjes getrokken. Vanmiddag de kabel naar de tank trekken, voeding pomp en de feul gauge :wink:

Cheers,
    Tim
    edited March 2007
    [quote=Lord Drappo]Ok Tim de Promateur komt persoonlijk jouw kit inspecteren ....
    Dan zal ie een uitspraak doen waarom jouw SIS niet doet wat ie moet doen ...
    Want plaatjes zijn leuk maar ik moet hwet zien zien zien en voelen voelen voelen. !!
    Hij is er stil van image image

Tim
    edited March 2007
    Tsja ik ben onder invloed van het gas ....

Nee Tim,

Jij bent gewoon lekker bezig, je volgt je gevoel.
    Prima je manier van werken is netjes en overzichtelijk.
    Je streven naar een perfecte kit is een dure hobby maar altijd beter dan je lam zuipen in de kroeg.

Of je kit voldoet aan alle eisen weet ik niet, er zijn dingen die ik onnodig vind en natuurlijk dingen die je er bij moet hebben.

Maar ja, het is wel een volwaardig 2 tanksysteem vind ik.

Ik zou wel morgen nog de verstuivers laten behandelen, een LPG kit erin douwen en meer kilometers gaan maken.

hehe

Drappie
    edited March 2007
    Ttinus maakt de simpelheid in me los....in het spoeltopic 8) Bedankt!!

Werp even ander licht op de zaak, gooi alles wat je hebt overboord en 2 uur later ligt het schema er...

Hier mijn schema, full automatic omschakelen na inschakelen ppo, geen gedonder voor de vrouw om op temp meters te kijken, geen gedoe met uitzetten.

De werking. Knop ppo aan indrukken na starten of ervoor, wat je wil. Als de motor op temp is, schakelt ie automatisch om naar ppo. Stop je zonder te spoelen, zoemertje. Even weer starten, 15 seconden wachten, en uitzetten.

Voor de liefhebbers als pdf.

Als je dit kan bevatten, graag jullie visie, er mankeert vast nog wat aan...

Btw, je hoeft geen dure temp unit te kopen, het kan ook gewoon met clixons en zonder KGR en pomp.... 5 tientje moet te doen zijn voor zo'n besturing :wink:

Trusten,
    Tim :mrgreen:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Leuk schema maar ik snap er geen reet van. Heb je niet iets simpelers?
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    waarom zit de temp unit niet via de ppo schak heb je nu niet dat als je op dino rijd en hij is op temp dat ie wil overschakelen
    terwijl bijv. je apo tank leeg is
    edited March 2007
    Carlo said:

Leuk schema maar ik snap er geen reet van. Heb je niet iets simpelers?

Als je wil zal ik je uitleggen op de meeting hoe je schema's moet lezen. Is echt niet moeilijk, ik heb het mezelf ook aangeleerd. een schema maken is veel moeilijker heb ik gemerkt :(

Misschien een klein hulpje, onder sommige relais zie je MV(Maak/Verbreek) staat met een een getal, bv 2.0. Die 2.0 betekend dat een relais een contact sluit, weergegeven op blad 2 kolom 0.

M
    2.3 is dus een Maak (AAN) contact op blad 2 kolom 3.
    ttinus said:

waarom zit de temp unit niet via de ppo schak heb je nu niet dat als je op dino rijd en hij is op temp dat ie wil overschakelen
    terwijl bijv. je apo tank leeg is

Als de ppo schakelaar uit staat, zal de tempunit wel omschakelen op ppo temp, maar hij heeft geen stuurstroon, dus er zal ook geen enkel relais bekrachtigd worden.

Als ik het via de schakelaar zou doen (wat ik eerst wel wou, jij gaf me deze ingeving ;) ) zou hij bij het starten en ppo knop uit, altijd het spoelrelais bekrachten. Dat wil ik natuurlijk alleen als ik al op ppo gereden heb. Met een wisselcontact ertussen die niet via het contact gaat, voorkom je dit.

Snappie?
    Tim
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    ja precies dacht ik al dat ik het gemist had
    mooi bedacht zo
    edited March 2007
    8)

Vandaag ontvangen, mooie nagloeiers van beru (thnx Dr.Cleansweep).

image

:mrgreen: Ebay 24 euries all in :mrgreen:

Tim
    edited March 2007
    Dit:
    image
    noem ik een leesbaar schema.
    edited March 2007
    Carlo,

Begrijp je deze ook niet dan?

image

Het schema wat ik een paar posts eerder postte is alleen het elektrisch....

Tim
    edited March 2007
    OK.
    Heb je ook een ontluchter in je loop zitten?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    wauw, 24 euries, wie zoekt die vind! enne je boutje komt vandaag binnen bij je vermoed ik. Smul kan ook nog een paar gloeiers gebruiken.
    edited March 2007
    Carlo said:

Heb je ook een ontluchter in je loop zitten?

Nope, ik had em wel gekocht, maar ik heb er geen plaats voor.

Ik moet zeggen, het gaat prima zonder, zelfs met continu kgr. Wellicht dat hij met het spoelen op dino de evt lucht eruit pompt, dan zouik met langere ritten misschien nog problemen kunen krijgen. 2u rijden is in ieder geval geen probleem.

Tim
    edited March 2007
    Nu heb ik via via de beru doktor een mooie banjo elementje gekregen. Ik had ook al 2 busjes gehaald voor de spoeloplossing.

Nu is de outlet banjo M12. Ik een M12 busje erbij gezocht.

:evil: :evil: Op een of andere manier passen de 2 draadeinden niet bij elkaar :evil: :evil:

Weet iemand waar ik zo'n busje haal waar de banjo wel in past? Ze zitten ook op sommige pompen heb ik gezien.

PAST NIET:
    image

BUSJE GEZOCHT:
    image

Tim
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Tim, die busjes heb ik liggen.
    Maar de doorgang hiervan is veel te klein! Ze worden gebruikt voor dezelfde functie als de outlet banjo zelf.
    Ik kijk wel eens of ik iets liggen heb die groter is van diameter.

Groeten,
    Nero
    edited March 2007
    nero said:

Maar de doorgang hiervan is veel te klein!

Dat maakt op zich niets uit, dat te kleine gaatje boor ik dan wel uit, als ie maar aan beide kanten die Banjo M12 binnendraad hebben.

Vanmiddag weer klussen....

Tim
    edited March 2007
    neen, binnendraad 12 en buitendraad 12 of 14
    Jij zoekt toch een T-stuk?

Nero
    edited March 2007
    nero said:

Jij zoekt toch een T-stuk?

Jah, en dat gaat tot nu toe kl%ten.

Laten maken kost + 100 euries, dus nogo!

Toen dacht ik het ei gevonden te hebben met die busjes, pas het weer niet...

Hoever loopt die binnendraad het busje in? Kan ik de buitendraad er niet afslijpen en hem alsnog als dubbele sok gebruiken?

Tim
    edited March 2007
    wat ben je met een sok van die 12M ?
    Heb je nog geen T-stuk hé.

Maak er gewoon zelf 1! Draad van 12M is er genoeg te vinden. T-stukken op zich ook. Aan elkaar solderen en klaar is kees.
    Ikzelf doe dit ook vaak (met hardzilver en dit voor drukken tot 500 bar!)

Groeten,
    Nero
    edited March 2007
    nero said:

wat ben je met een sok van die 12M ?

Ik wou een dubbele holle schroef aan de ene kant, met daarop gewone banjo's, één die van de pomp komt, de ander die naar de spoelklep gaat.

De andere zijde van de sok, de originele outlet banjo. De banjo's kan ik hier bij de lokale slangenboer op slang laten persen, weet ik ook zeker dat niet losknapt met 12 bar.

Dat solderen ken ik niet. Bovendien heb ik dus een M12 busje, en hier past de M12 banjo niet op. Ik denk dat alleen de kop M12 is, en de spoed van de draad net iets anders is dan M12.

Tim
    edited March 2007
    kan die hydrauliekboer niet ff de draad voor je opmeten?? zal es met een standaard M12 bout of andere maten kijken of ik snel de draad terug kan vinden. alweer 10 jaar geleden voor me om met zo'n draadding te achterhalen welke draad/spoed etc je hebt.
    edited March 2007
    12 X 1,5
    edited March 2007
    ericzwiep said:

zal es met een standaard M12 bout of andere maten kijken of ik snel de draad terug kan vinden.

Ik ben bij de dieselservice geweest in Drachten. Ik heb het bestel nummer voor het holle boutje op de pomp. Ga nu eerst kijken of het lang genoeg is om het uiteinde eraf te slijpen, zodat er aan beide kanten een holle bout in past.

De spoed is idd anders, ook bevestigd (en gepast) door de balie medewerker. De kop van de bout is M12, de draad niet, die is fijner. The search continious.... :arrow:

De besturing is bijna af, heb het plaatje 2 keer gesoldeerd :evil: niet mijn hobby. Van't weekeinde de combo afmaken en de Saxo weer op wvo runnin'

Ik ben ook nog met een tank upgrade bezig image image

Heb maar besloten in een andere tank te investeren, ipv een andere auto. Die 2 kleintjes passen eerst ook nog wel even in een Saxo :!: Tankje komt in de beugel van het reservewiel te hangen. 41 liter.

Tim
    edited March 2007
    euh heb je de opmerking van Nero gezien. M12 met een spoed van aderhalf....
    edited March 2007
    ericzwiep said:

euh heb je de opmerking van Nero gezien. M12 met een spoed van aderhalf....

Weer wat geleerd, ik dacht dat het busje waar de schroefdraad op zat gewoon 15mm lang was.

Zal Lasaulec es bellen.

Tim
    edited March 2007
    Tim, neem een banjobout zoals op de toevoer. Boor er aan de zeshoekkant een gat in (bv. 7mm) en las daar de schroefdraad (vrouwelijk) op. Dan kun je op de banjobout een oog schuiven voor de spoelklep, en IN de bovenkant draai je de originele retourbanjo.

Wacht, ik mail je effen een foto van wat ik bedoel.
    Heb er zelf net 1tje bijgemaakt voor thuisgebruik!! :lol: :wink:

Dan kan jij de foto posten.

Groeten,
    Nero
    edited March 2007
    image

image

image

image

Joepie! gelukt dankzij photbucket

Nero
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Nero, hoe heb je die gelast? Met een Shalomo? of is't gewoon gesoldeerd?
    edited March 2007
    gewoon met shalomo en staafje hardzilver.
    Doe ik altijd zo en houd prima zelf met zeer hoge drukken (tot boven 500 bar!)

Groeten,
    Nero
    edited March 2007
    Shalomo? Dat was toch een farao? :mrgreen:

@Nero,

Je hebt dan toch nog steeds geen t-stuk? Of kun jij aan banjo's komen met 2 tules eraan? Die moeten dan ook tegen 12 bar kunnen?

Ik heb het opgezocht, "gewone" M12 moer is M12x1,75. Daarom paste het niet.

Ik heb vandaag, nadat ik eindelijk snapte wat dat M12x1,5 betekende (thanx guys), een tap gehaald. M12x1,5. Ikzelf heb daar geen ervaring mee, maar gelukkig heb ik een oude collega met veel metaalbewerkingservaring, die dat wel goed kan. Een paar afstandmoeren (busjes) gehaald van M10.

Hier mijn oplossing voor m'n spoel t-stuk:

Uitboren van de M10 en het resultaat
    imageimage

Daarna opnieuw tappen:
    image

De banjo's erbij zoeken:
    image

En in elkaar draaien. De slang hogedruk banjo's op dit stukje (de dubbele) ga ik bij de hydrauliek boer erop laten persen, dan kan ie ook tegen de druk. De volgorde is van links naar rechts:
    Banjo van IP -> Banjo naar spoelklep -> Originele retourbanjo.
    image

Het is bijna zover :mrgreen:
    Tim
    edited March 2007
    Kijk hij is weer bezig ...

Ik spoel gewoon als ik bijna thuis ben, ben een beetje simpel met spoelen.

:wink:

Bewonder je spoel project wel !

:lol:
    edited March 2007
    Ziet er idd goed uit allemaal.
    Ben benieuwd hoe het uiteindelijk allemaal uitpakt :!:
    edited March 2007
    nou moe, krijg zowaar flasbacks nu ik je foto's zie, van die electrische voorverwarmingen uit zweden die hier ergens rondzweven..ingmar?
    edited March 2007
    He Tim,

T-stuk? Nit nodig toch?

Mijngelaste banjobout draait rechtstreeks in de pomp.
    Errond komt een banjo-oog met daaraan de leiding om snel te spoelen. (dus naar klep).
    Bovenin de gelaste banjobout draai ik de originele retourbanjo met hierrond het originele banjo-oog van de retour.

Dus: uit pomp altijd door retourbout, en bij opening van elektroklep wordt er gebypassed langs de spoelklep.

Snappie?

Groeten,
    Nero

Ps. Ditzelfde gelaste banjospul gebruik ik ook om de transferdruk van de pomp te meteN. Rond de gelaste banjo (met groot gat dus) komt een banjo-oog met daaraan een manometer tot 15 bar.
    Retour blijft zoals anders.
    edited March 2007
    ericzwiep said:

die electrische voorverwarmingen uit zweden

Ik ken dat ding, was me toen te duur en te ingewikkeld. Toen was ik ook nog overtuigd dat biodiesel de manier was, kende het forum toen ook nog niet.

@nero: Dat is em idd. Ik begreep het niet, heb ik vaker, denk ik te moeilijk :oops:

Ik heb het in ieder geval nu ook voor elkaar. Geperste koppelingen die goed tegen 12 bar kunnen. 20 euries meneertje :?

image

Ik hoop van't weekeinde het elektrisch af te krijgen, dan kan ik volgende week weer normaal rijden :lol: 8) :arrow:

Tim
    edited March 2007
    ziet er goed uit, maar wel lange leidingen hé!
    Zitten er hier geen isoleermeesters meer?? :lol: :wink: :lol:

Nero
    edited March 2007
    @nero,

Ik heb alleen het stukje ww tot IP geisoleerd. Ook omdat ik daar de temp meet. Voor het behoud van temperatuur in de retour maak ik me niet druk, de kgr doet vast wel wat, maar in principe had dat niet eens gehoeven. Het voorverwarmde filter en de WW doen zat.

Het verschil koelwater en ppo is 4 graden bij mij. Uitgaande van de verliezen in de metingen (de themostaat gaat wel open, 89 graden) meet ik respectievelijk voor koelwater en ppo; 84 en 80 graden. Op de aanvoer dan wel te verstaan. Dat is een dikke 95% rendement. (beide metingen aan de buitenkant van rubberslang, met dezelfde sensor)

Ik heb ook nog rvs laten snijden voor een tank, krijg ik over 2 weekjes. Dan weer lassen en komt de tank in het rek van het reservewiel. Ik heb een ventilatie gat gevonden die in de kofferbak uitkomt, zodat ik daar kan tanken. Laatste loodjes for final umbau 8)

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Tim said:

Ik heb ook nog rvs laten snijden voor een tank, krijg ik over 2 weekjes. Dan weer lassen en komt de tank in het rek van het reservewiel. Ik heb een ventilatie gat gevonden die in de kofferbak uitkomt, zodat ik daar kan tanken. Laatste loodjes for final umbau 8)

Tim

Heb ik je geinspirireerd? :P

Succes Tim!
    edited March 2007
    @smul,

Wel wat jah, lag zo mooi weggewerkt in de crossa.

Ik had een grote tank (100l) gekocht van Niek. Die wou ik dan vermaken zodat ie paste. Dit is lastiger dan ik dacht, plus dat het eigenlijk zonde is om zo'n grote tank te vernielen. Ik ga er een klotsschot in lassen en wat meer aansluitingen op lassen, daarna kom ie te koop op het forum.

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    hmmm, 100 liter :) afmetingen?? Miglowie duikt vast met meetlint de kofferbak in. Ik haat tanken. Met 160 liter kan ik 3 weken doen, dat lijkt me wel goed.
    edited March 2007
    Miglowie,

LxBxH=96x35x33cm. Onderkant is schuin, zodat het naar één kant loopt. Moet nog wel een schot in. En je kan nu nog kiezen voor de aanlsuitingen.

Doe anders even via pb.

Tim
    edited March 2007
    Stokers,

Ik rij nu een week met een andere outlet banjo en een nieuw (origineel K&N) luchtfilter. De outletbajo is 0,75 ipv 0,55.

Wat ik aan verschil merk, dat ie onderin (vooral in de 3e en 4e) beter trekt. Bovenin (na 3000 toeren) is het duidelijk minder.

Ik denk dat het filter zorgt voor de betere trekkracht onderin, en de outletbanjo schuld heeft aan het slechtere trekken bovenin. Ik zal de 0,55 eens terugzetten en dan weer een tijdje rijden.

Wat wel opvallend is na de filter-banjo wissel, dat ik nu net 600km gepasseerd ben (op dino) en de tank net half leeg is. Dit zou 1:25 :!: opleveren :shock:

Ik ga vanavond weer bezig met het laatste elektra, het moet nu ook klaar, want de APK komt er weer aan :cry:

Tim
    edited April 2007
    Heren,

Het project loopt ten einde :cry: Ik heb vandaag weer voor het eerst in maanden weer eens een avond tv-gekeken :shock:

Zaterdag met de combo aan de gang geweest, piccies komen, de ombouw is morgen af!

Ook de Saxo is niet ontzien :mrgreen:. Ik zal "in het geheim" een kort en bondig verslag maken van de Saxo. Ik had vandaag alles af, op de tankrevisie na, maar dat is later. Bij het testen deed alles het, behalve de KGR (draadje vergeten) en de retourklep komt niet op. Nu blijkt dat het relais daarvan niet werkt, zo'n vertraagde van conrad.

Die moet ik nog vervangen, en de nieuwe tank in elkaar bakken. That's it!

Drappo, welke kliniek heb jij genoten? Ik voel een gat komen :roll:

Tim
    edited April 2007
    Ha,

De Saxoppo is weer gekeurd en het staal is binnen. Morgenavond bakken.

image

Dan is echt alles af. :cry:

Tim
    edited April 2007
    Tim said:

Heren,

Het project loopt ten einde :cry: Ik heb vandaag weer voor het eerst in maanden weer eens een avond tv-gekeken :shock:
    Drappo, welke kliniek heb jij genoten? Ik voel een gat komen :roll:

Tim

Tsja Tim iedere keer als me me niet lekker voel dan ga ik naar mijn vriend Keith.

Een DYHARD die wel weet hoe je een gat moet dichten, de sessies met Keith kosten wel wat.

Daarom heb ik nog wat achterstallig APO/kluswerk klaar liggen:

2 x Tanks bouwen
    TOC vervangen
    Poelheizer uitbouwen
    Camperbouwen
    2x LPG Injectie afmaken

Als dat allemaal gedaan is moet ik of naar Keith of ik koop een oldtimer met heel veel roest.

TV kijken met je meissie is toch ook leuk.

:cry:

Drappie
    edited April 2007
    Hey,

Voorbereidingen voor het tankje zijn gedaan. Ik hoef zelf niet eens te lassen, dit schijnt leuk werk te zijn :wink:
    Tsja drappie, ik ken geen Keith, alleen die stoned rocker van 70.

Maarru? Poelheizer uitbouwen, zie je eindelijk ook het licht?

Tim

ps: een oldtimer met roest is niet leuk :evil:
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Heren,

Even een update, ook in m'n eigen topic:

Het spoelen werkt perfect, hij stond op 30 seconden. Maar ik heb lucht en lucht en lucht. Dus ik denk, 120km/h, ppo aan, 80 ppo uit. Plus elke keer 30 seconden spoelen. Ik stap vanmiddag uit het werk in de auto, snif snif Dat stink, dat is diesel :oops:

Ik had de ppo tank volgespoeld, er lag een beetje op de tank, en een klein beetje tegen de rugleuning (plastic pfieuwww). Blijkt later dat mijn Hardy lucht trekt op de pomp, waar de thule op de pomp zit. Kl#t& ding dus. Lucht was er nooit uitgespoeld.

[quote=Dappere Douwe]Tim,
    Er is een site van Sam Hotte waar hij een ombouw beschrijft voor de aansluitingen van een 18812. http://www.poelheizer.de In het linker kadertje vind je 'Elektrische Vorförderpumpen'. Hier staat het een en ander beschreven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    Succes,
    Douwe.

Douwe for president
    8) 8)

Tim
This discussion has been closed.