Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Soja olie

ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
edited June 2007 in Olieen
Miglowie,

Heb vorig jaar bij jou in de buurt volgens mij in Wilp ? bij Bosgoed Soja olie helaald, prijs was volgens mij iets van onder de 60 ct/Kg of liter.
Contactpersoon is daar Rick Bosgoed Tel 0651 108910.
Kan per Yerry-tank, er staat een IBC. Wordt per Kg afgerekend en niet per liter, IBC wordt voor en na aflevering gewogen. Voor mij heeft hij toen de IBC met een heftruck boven de mijne gehangen (moest 500 lieter hebben vandaar).

Succes, en laat ff weten of dit nog kan daar, kan voor andere leden ook een tip zijn.

Ingmar

Comments

• MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Hmmz, misschien toch ff bellen dan. Is soja-olie wel fijn om op te rijden dan?? Dat is toch dikker als ZBO/KZO/RZO??
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Pas op met soja olie:
    http://www.elsbett.com/fileadmin/elsbett/archiv/de/ASG_20-_20infobrief_20sojaoel.pdf
    Op het tweede blad staat een conclusie
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Miglowie/Ruud,

Puur uit mijn persoonlijke ervaring heb ik er nooit problemen mee gehad. Moet wel zeggen dat ik de houdbaarheid, zoals waarnaar in het rapport naar gerefereerd wordt in de eindconcusie , onderschrijf. Na het opmaken van de soja, was er toch wel sprake vanm slijmvorming, wellicht was dit te voorkomen geweest door te mengen met petroleum.

Ik denk als je zo'n rapport zou opstellen voor welk type olie dan ook dat er altijd positieve en negatieve punten uit. Oliewisselintervallen zijn inderdaad afhankelijk van het soort olie.Dus tja in het algemeen, onderzoeken je moet ze inschatten op hun waarde, er zijn altijd experts die het met elkaar oneens zijn.

Ingmar
    edited October 2006
    Ingmar: ik weet niet of ik het goed gelezen heb, maar ik begreep eruit dat als er een antioxidant is toegevoegd, dat schadelijk is.
    Rontje: Die 75 cent per liter is accijnsvrij begrijp ik en inclusief BTW? Koud geperst, gefilteerd, maar niet geraffineerd?
    edited October 2006
    Ruud,

BHT is een antioxidant, waarvan aangegeven wordt dat die de houdbaarheid verlengt, maar niets doet aan polymerisatie. Leuk om te weten, maar heeft voor mij weinig waarde in de conclusie. Als ik BHT bij raapzaad olie doe, helpt het waarschijnlijk ook niet tegen polymerisatie.

Kan het kwaad in brandtsof, weet ik niet...maar de link vertelt een hoop over deze stoffen, voor de mens kan het geen kwaad, hetis er zelfs door bij de Amerikaanse FDA...dat wil dus wel wat zeggen...?

Ingmar

http://chemistry.about.com/library/weekly/aa082101a.htm
    edited October 2006
    Ingmar: ik was die site ook al tegen gekomen op mijn zoektocht. Bedankt voor je reactie, jij weet er meer van dan ik :)
    edited October 2006
    Ruud,

Google kennen we toch allemaal :D

Ingmar
  • pieter PPO Master
    edited October 2006
    Ruud dacht dat het Goochelen was :lol:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    hallo iedereen,

Wat sojaolie betreft, kan ik enkel uit eigen ondervindingen (en enkele klanten) spreken.
    Wij hebben samen (in +-6 voertuigen) nu al zo'n 15000liter sojaolie verstookt.
    Bij mijn auto (astra 1,7D die net verkocht is) heb ik er zo'n 4500 liter alleen verstookt her ongeveer 60.000km op pure sojaolie gereden. De wagen verkocht met 255.000km op teller. Motorolie is nooit veranderd tenopzichte van vroeger. Geen druppel verbruik (motorolie). Verstuivers wel vervangen, maar die waren al stokoud. Bij m'n klanten ook geen enkel (echt GEEN ENKEL) verschil gemerkt. Niet in verbruik, niet in prestaties, niet in olie-kwaliteit?... niks.

En reken maar dat ik op die verschillen let. Maar er waren er dus geen.
    Ik wil zeker niet zeggen dat wat ze schrijven niet klopt, maar ik beweer dat het toch gaat.

Oja, al de sojaolie die we gebruikten WAS REEDS OVER DATUM toen we het kochten. Met sommige olie deden we dan nog eens meer dan 1 jaar om op te stoken! :wink: :wink:
    Dus houdbaarheidsdatum? :? Geen idee of dit wat uitmaakt.

Groeten,
    Nero
    edited October 2006
    I rest my case.
    Natuurlijk zal er wel een kern van waarheid in de onderzoeken, dikwijls in opdracht van, zitten. Maar vaak worden alleen die feiten gebruikt die passen binnen het kader van de opdracht.

Nero, Jullie hebben zoals ik lees Slaolie in flessen gebruikt, ik heb het bij een diervoeder groothandel gehaald. Na het op gebruiken was er toch wel sprake van enig sediment. Consumptie Soja is waarschijnlijk beter gefilterd.

Groetjes,
    Ingmar
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    het was soja-olie in flesse, maar grotendeels in ibc.
    Was wel allebei afkomstig van / bestemd voor menselijke consumptie.

Er was ook wel sprake van enige "bezinking" in de ibc, toen die leeg was. Beetje witte drap, maar was echt zeer weinig.

Groeten,
    Nero
  • Ernst PPO Newbie
    edited December 2006
    Ik heb nog ongeveer 300 liter sojaolie staan
    ivm beeindiging te koop voor 49cent per liter
    Emmen
    0615303663
  • edited December 2006
    DELETED
  • edited December 2006
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Hey pjotter mate,

Ik heb ook een paar liter wvo soja staan......

Dit is profi gereinigd en kan je vertellen dat het op dit moment nog uit de maatbeker loopt zoals de zbo uit de fles. Mijn gevoel zegt dat het ietsie dikker is, maar dat is een gevoel....

Als het gebruikte soja is is het wel duur.

Cheers,
    Tim
  • edited December 2006
    DELETED
  • edited December 2006
    DELETED
    edited December 2006
    pjotter,

hoezo nog wat staan- in de aanbieding- vertel. en maak me blij

800 liter, voor eigen gebruik.

Als je een keer in de buurt bent, mag je best de Mac even aftanken hoor :!:

:arrow: Tim (die ook gaat rusten)
  • edited December 2006
    DELETED
  • Ernst PPO Newbie
    edited December 2006
    pjotter said:

pjotter said:

Ernst said:

Ik heb nog ongeveer 300 liter sojaolie staan
    ivm beeindiging te koop voor 49cent per liter
    Emmen
    0615303663

.

jou ga ik ff bellen
    .

niet bereikbaar- heb voicemail in gesproken.

maar in wat voor volume bied je deze partij aan.
    en hoe oud is deze?
    houdbaar tot 09-2007
    duzzseptember tweeduuzenzeuvn
    heb er minimaal 300 liter staan
    je krijgt het wak er ok self veur hep betoald
  • pieter PPO Master
    edited December 2006

Pjotter schreef: nee ik denk dat ik mn voorraad hier over de grens moet zoeken.
    dr zitten zeker 3 rapsol leveranciers binnen 45 km van af mij.

vertel!! waar en tegen welke prijs, ik heb nog zo'n 500 ltr. zitten maar ik moet me blijven oriënteren natuurlijk.
  • edited December 2006
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
  • edited December 2006
    DELETED
    edited December 2006
    lidle en aldi is dichterbij :oops:
  • edited December 2006
    DELETED
  • edited December 2006
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Probleme beim Einsatz von Sojaöl als Kraftstoff
    Nach Informationen der ASG-Analytik GmbH, Augsburg, führt der Einsatz von Sojaöl als Reinkraftstoff zu erheblichen motortechnischen Problemen. Ursache ist der hohe Anteil ungesättigter Fettsäuren in Sojaöl. Im Vergleich zu Rapsöl liegt der Anteil an mehrfach ungesättigten Fettsäuren um ca. 32 % höher. Insbesondere die thermische Stabilität des Sojaöls wird hierdurch negativ beeinflusst und führt zu ebenso negativen Auswirkungen auf den Motor (Verkokungseffekte, Ablagerungen an Kolbenringen sowie zu Eindickungen des Motorschmieröls). Die Ergebnisse sind an einem für den Pflanzenölbetrieb umgerüsteten Motor ermittelt worden.

bron: http://www.ufop.de/biodiesel_rapsoel_technik.php
    edited December 2006
    Even online vertaald:

Problemen in het gebruik van sojaboon olie als een brandstof volgens informatie van de ASG-Analytik gmbh, Augsburg, leiden het gebruik van sojaboon olie als een pure brandstof naar aanzienlijke motor technische problemen. De reden is de hoge aandeel ungesättigter vettige zuren in sojaboon olie. In vergelijking met zaad vlas olie het aandeel in ligt herhaaldelijk ungesättigten vettige zuren rond ca. 32% meer zeer. Voornamelijk is de thermische stabiliteit van de sojaboon olie negatief beïnvloed hierdoor en leidt tot precies zoals negatieve resultaten op de motor (Verkokungseffekte, waarborgsommen aan zuiger ring evenals naar Eindickungen van de motorvet olie). De resultaten werden vastgesteld aan een motor bekeerde voor de plantaardige olie zaken.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited December 2006
    Even off- line gestrijkijzert:

"Problemen met het gebruik van sojaolie als brandstof.

Volgens informatie van de ASG-Analytik gmbh, Augsburg, leidt het gebruik van pure sojaolie als brandstof tot aanzienlijke motortechnische problemen. De reden is het hoge aandeel onverzadigde vetzuren in sojaolie. In vergelijking met koolzaadolie ligt het aandeel onverzadigde vetzuren ca. 32% hoger.

Vooral hierdoor wordt de thermische stabiliteit van de sojaolie negatief beïnvloed en leidt tot vergelijkbare negatieve resultaten in de motor (Cokesvorming, aankoekingen aan zuigerveren evenals het indikken van de motorolie).

De resultaten zijn ontleent aan een voor plantaardige olie aangepaste motor."

Groet, Cp
    edited May 2007
    naja, de meeste zullen nu wel op slaolie/soja olie van de appie hap rijden.
    Zal morgen weer es koolzaad hier bij de duitse pomp tanken maar die 600km snelweg, ben benieuwd naar verbruik. volgens de stand van mijn brandstofmeter verbruikt hij meer met soja-olie dan met ZBO. vermoedde al zoiets.
    wordt vervolgd.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ben ik blij dat ik op ZBO/KZO rij :) Moet wel zeggen dat ik met de Benz ervaar dat het zomer/winter-effect groter is. Dus in de zomer zuiniger, in de winter loopt ie duurder. Scheelt dat op dino 10%, op ZBO/KZO ruim 20%
    edited May 2007
    viel me toch niet tegen. Op 600km snelweg met regen 1:18 95%soja en 5%petroleum. Kweet dat die brandstofmeter raar doet op PPO.
    Terugweg?? in iedergeval met zon en verrekes heet koelwater, kreeg waarschuwing, rest van de afdekking Venz maar ff weggehaald :oops:
  • edited June 2007
    DELETED
Sign In or Register to comment.