Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

APK

jorgen PPO Wannabe
edited January 2008 in Algemene Techniek
ik heb gisteren mijn auto voor APK aangeboden, en de garage houder durfde hem niet te keuren ivm met eventueele steekproef.

hij heeft het APK-boek nog doorgenomen en het probleem is, dat het tweede brandstofsysteem niet op het kenteken vermeld staat en het al helemaal niet door een erkend inbouw center is ingebouwd.

hoe doen jullie dit, ik neem aan dat ik niet de eerste ben die hier tegen aanloop.

ook waarschuwde hij mij voor boetes, die zouden berekend worden van af het moment dat de auto op mijn naam staat. iemand ervaring mee?

gr. Jorgen

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    prutser ..
    amateur
    geen waardige APK keurmeester ..

Weet Jorg het is te erg voor woorden !
    Een ware schande ...

HIJ is een PRUTSER ..

Ik weet wel iemand die goed keurt en met liefde naar je PPO kit kijkt !!

Bel hem vandaag en laat je auto keuren met c.u.m laude !!

APK voorwaardes op PPO ?

Tank moet goed degelijk vast zitten.
    Leiding werk moet veilig en goed worden aangesloten.
    Volgens mij niet meer ! ( ben geen APK keurmeester !)

Drappie
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Deze ophf is inderdaad overbodig. Mijn auto kwam ook zonder problemen door de APK en met mij vele andere. Nog nooit gehoord dat er problemen zouden kunnen zijn. Ik zou zeggen, zoek een andere keurmeester.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    brownie said:

Deze ophf is inderdaad overbodig. Mijn auto kwam ook zonder problemen door de APK en met mij vele andere. Nog nooit gehoord dat er problemen zouden kunnen zijn. Ik zou zeggen, zoek een andere keurmeester.

De keurmeester die Drappo aandraagt heeft mijn Corsa ook zonder problemen gekeurd. Ga naar hem toe.
  • jorgen PPO Wannabe
    edited October 2006
    oke dat zijn de betere berichten

waar moet ik in Brabant zijn?????

iemand sugesties

Jorgen
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Ik zou zeggen, neem een willekeurige garage in de buurt en vraag hem of die ombouw problemen op kan leveren voor de APK. Als hij zegt, zou kunnen, zoek de volgende. Als hij zegt. niet als alles deugdelijk is bevestigd, dan heb je de juiste man gevonden.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Nog beter ... zeg ze je helemaal niets en zorg ervoor dat tijdens het starten alles werkt of de PPO kit afgesloten is van electra ..

Dus of gewoon open zijn of gewoon niks zeggen.

Et Voila ....

good luck Jorgen
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Jorgen, jouw garagehouder zegt..."dat het tweede brandstofsysteem niet op het kenteken vermeld staat"...
    Die garagehouder is dus slecht op de hoogte. Wij hebben wel eens een wagen bij het RDW aangeboden. Werden weggestuurd, was niet nodig. Gewoon ergens APK laten keuren voor een paar tientjes.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    HanM said:

Hallo allemaal,
    gisteren was het weer super gezellig op de kerstborrel en ik kom zo in de aanspraak met mijn oom die altijd de apk van mijn auto doet.

Nu had hij het erover dat mijn ppo gebeuren niet officieel is en dus wel eens afgekeurd kon worden op dingen zoals brandstof slangen die niet om de 30 cm bevestigd zijn enzo. En op de montage van de tank.

Nu vroeg ik mij af hoe jullie dit altijd doen als jullie jaarlijkse keuring er aan komt. Slopen jullie er gewoon alles uit?

greetz Han

......(hier geen geneuzel over roetmetingen aub, dat stond al in het andere topic).

pjotter said:

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1579&postdays=0&postorder=asc&start=285

ok geen geneuzel: op bovenste link en laatste bladzijde staat genoeg.

en als je meer leest, kom je dr achter dat als mijn ombouw door de APK komt, een ieder zn ombouw er doorkomt.en deze draad op slot kan :wink:

bij mij zit dr niks vast namelijk.
    zelfs mn 90 liter rvs tank niet
    zelfs mn orginele dino leidingen zijn vervangen door 10 mm leiding.
    en deze zitten ook niet vast.

en zie mn dino kogelkranen onder mn auto :shock:

Han,

Er zijn idd al een aantal topics die specifiek over APK en Roettest gaan.

Zie oa ook:
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=84
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=2539

Volgens mij moet alles wel gewoon vastzitten, zoals voorgeschreven. Als een keurmeester het verhaal van pjotter goedkeurt, is ie nalatig. Echter afkeuren op brandstof kan niet, want de hoofdbrandstof is nog steeds diesel. Ook al gooi jij iets anders in de tank.

Groeten,
    Tim
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    pjotter said:

zijn mening na mijn uitleg hoe t een en ander werkt en in elkaar was gebouwd.

Daar kan ik me iets bij voorstellen :lol:
    pjotter said:

dat ik een voorraad oliebollen olie in een 90 liter tank achter in mn koffer heb boeit een APK keurmeester niet.

Waarom moet een gastank dan wel vastzitten?

Tim
  • edited December 2007
    DELETED
    edited December 2007
    Pjotter: Uit het APK wetboek(je):

Artikel 5.2.9 Brandstofsysteem, Keuringseisen personenauto's, motor (c) RDW (opgemaakt door RDW)

Keuringseisen
    1. Alle onderdelen van het brandstofsysteem van personenauto's moeten veilig zijn en deugdelijk zijn bevestigd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging.
    2. Het brandstofsysteem mag geen lekkage vertonen.
    3. De vulopening van het brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een passende tankdop.

Wijze van controle:
    Visuele controle, terwijl de personenauto zich met draaiende respectievelijk niet-draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.

Indien de personenauto is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, wordt de controle uitgevoerd wanneer de motor wordt gevoed met de hoofdbrandstof zoals deze is vermeld op het kentekenbewijs.Het tweede brandstofsysteem wordt eveneens gecontroleerd indien het mogelijk is de motor op de tweede brandstof te laten draaien. Indien controle van het tweede brandstofsysteem niet mogelijk is, wordt dit vermeld op de achterzijde van het keuringsrapport. Een LPG-installatie wordt gecontroleerd met behulp van een middel dat lekkage zichtbaar maakt, waarbij het contact moet zijn ingeschakeld.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)

Dit is zo zwart wit als het maar kan. Ik heb niet de moeite genomen om uit te zoeken of je losse onderdelen onder je motorkap mag hebben, maar weet bijna zeker dat dit niet mag.

Groeten,
    Tim
    edited December 2007
    Tim: De RDW heeft (technische) ondersteuning nodig heb ik vorige week begrepen. Vooral omdat VROM nu een probleem heeft met de milieuzones (omgebouwde wagens op PPO mogen er straks ook in). Die steun is vorige week toegezegd aan een lid van de "PPO" commissie. :lol:
  • edited December 2007
    DELETED
  • edited December 2007
    DELETED
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited December 2007
    Als je de zekering verwijderd, is er dan sprake van een (niet werkend) tweede brandstofsysteem, of hebben we het dan over onderdelen welke niet van toepassing zijn in APK eisen zoals bijvoorbeeld een cd-speler, stoelhoezen of een kist gereedschap die ook vast dan wel los aan het voertuig zijn gemaakt?
  • edited December 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    In België werkt de 'autokeuring' blijkbaar toch iets anders dan in NL... Van een 'steekproef' heb ik hier nog niet gehoord.
    Weet iemand of je in België last kan krijgen met extra brandstoftanks onder het voertuig of moeten deze aan speciale eisen voldoen?
    Ooit heb ik iemand horen zeggen (op de keuring) dat je geen extra brandstoftank mag plaatsen zonder het voertuig opnieuw te laten 'homologeren' door de fabrikant. Bullshit?? Of niet? :shock:

Grtz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    tank voor ppo is geen brandstoftank!
    Dus dat mag altijd.

Gr
    Nero
  • edited January 2008
    DELETED
  • jorgen PPO Wannabe
    edited January 2008
    ik zie dat het onderwep APK nog steeds speeld,

hier even mijn relaas over de keuringen die ik tot nu toe gehad heb.
    de eerste keer moest dus gewoon de hele handel eruit, anders werd hij niet gekeurd. dus maar fantatiek aan begonnen om alles onder de motorkap te verwijderen (de warmte wisselaar mocht wel blijven zitten, weer een geluk) het was allemaal netjes weggewerkt, dus dat was niet echt lollig. na de keuring heel de handel er weer terug in.

afgelopen keer (twee maanden terug) toch eens even rond gevraagd.
    de garage houder zou informeren, en liet mij weten dat hij na het rondje bellen met collega's en een apk keurmeester het niet aandurfde om hem te keuren met het PPO systeem erin. verder geneust tot ik iemand tegen kwam die het allemaal niet uitmaakte "al rijd hij op ranja" dus zo gezecht zo gedaan, autotje laten keuren (zonder er iets aan te doen) en gewoon gekeurd en afgemeld :D

wat kan het leven toch simpel zijn als je de juiste persoon treft

Jörgen
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Jorgen,

Er zijn naar mijn weten geen specifieke eisen aan de inbouw van een PPO installatie, simpelweg omdat de wetgever deze brandstof niet kent. Wel is het zo dat als er iets gekoppeld zit aan het brandstofsysteem dit volgens mij ook moet voldoen aan de eisen die er gesteld worden aan het brandstofsysteem voor de APK regelgeving. Mijn garage had er ook geen problemen mee, ze vonden het eigenlijk wel grappig want ze hadden er net zoals veel garages nog nooit van gehoord.
    Mijn ervaring is als het allemaal netjes eruit zit en goed vastzit dan doen ze er niet moeillijk over, althans niet moeilijker dan normaal. Dit hangt uiteraard van de garage af, Pietje precies werkt op veel plekken.

PS. Dat netjes eruit zien daar ontbreekt het wel vaak aan, maar de APK keurmeesters zijn echt wel wat gewend. :lol:

Groet,
    Ingmaar
    edited January 2008
    Ingmar:...geen specifieke eisen aan de inbouw van een PPO installatie"...

Bij vrachtwagens gaat er op korte termijn wel naar gekeken worden, zodat het op het kenteken vermeld kan worden. Dit heeft te maken met het feit dat ze met PPO de milieuzones in mogen. De APK trekt zich momenteel (nog) niets van PPO aan. Het voertuig kan namelijk op diesel rijden.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Goede zaak, nu de personen auto's nog, maar voorlopig blijft alleen deze eis dan :
    RDW said:

De onderdelen van het brandstofsysteem van de personenauto moeten deugdelijk zijn bevestigd. Het gehele systeem mag niet lekken. Een passende tankdop is vereist. De bevestiging van de motor en van
    de brandstoftank mag niet ernstig zijn geroest.

Groet,
    Ingmar
    edited January 2008
    Personenauto's worden in een enkele gemeente gekeurd als ze op PPO kunnen rijden en er subsidie gegeven wordt. Deze keuring wordt nu door "laten we het meerdere officiële instanties noemen" op hun verzoek bestudeerd. Dat zou een basis kunnen zijn. Er is bij de overheid nog geen kennis aanwezig, dat is duidelijk. Maar ze zijn wel zoekende (en vragende) :lol:
  • HanM PPO Burner
    edited January 2008
    Mijn auto is vorigge week gekeurd.
    En mijn oom heeft het aan 2 steekproef controleurs gevraagd.
    Ze zeiden allebei.
    *tank moet deugdelijk vast zitten
    *leidingwerk mag niet lekken
    *moet een goed afsluitende tankdop op zitten
    *leidingwerk moet deugdelijk bevestigd zijn.

voor de rest maakt t niet uit.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Mijn laatste roettest wilden ze niet op ppo doen. De monteur heeft eerst de pomp gespoeld met diesel. Ik zei 'waarom test je hem niet op ppo?' Antwoord 'omdat in de papieren diesel staat vermeld'.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Siba in Uden is ook ppo oke met keuren.

image
    Alleen deze 2 slangetjes nog vervangen dan wordt ie afgemeld.

gr Ton
Sign In or Register to comment.