Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Even stotteren direct na bijvullen

KakelbontKakelbont PPO Burner
edited May 2005 in Citroën/Peugeot
Hoi mensen,

Mij viel vandaag weer wat op. Tis geen groot probleem hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig van wat dat zou kunnen zijn.

M'n brandstoflampje ging weer branden, dus ik 15 liter diesel getankt en naar huis gereden. (ong 40 km met stadsrijden erbij dus 2 liter diesel op). Toen weer m'n jerrycan gepakt en er 20 liter zonnebloemolie bijgegoten. De motor was toen een klein beetje warm. Net boven de 30 graden schat ik.

Na het bijvullen liep de motor stationair (nog op diesel dat nog in het filter zat) en viel toen plots stil. Ik heb toen even moeten doorstarten voordat deze weer aansloeg en weer uitviel, weer starten en toen bleef hij lopen. Steeds beter naarmate de motor warmer werd.

Het vreemde is dus dat dit alleen is net na het bijvullen uit de jerrycan. Met koude motor 's ochtends op dezelfde mengverhouding starten gaat prima. (ja ok af en toe ook wel wat gegorgel als het koud is maar meer niet).

Nou zat ik te denken, zou dit kunnen komen doordat er nogal wat lucht in de ppo zit als ik deze via het trechtertje met filtergaas in de tank giet. Dat je een soort van schuimvorming krijgt zegmaar? Het is altijd maar even, en na doorstarten is er nix meer aan de hand.

Groeten Rob

Comments

• BacchusBacchus PPO Burner
    edited April 2005
    Je zou dit eens kunnen testen door de omstandigheden na te bootsen.
    Giet in een jerrycan gevuld met diesel (en doorzichtig!) van op gelijke hoogte (als het bijvullen in de auto) met een trechter tournesol. Misschien wordt je dan wijzer?

Groet
    Dieter
  • KockieKockie PPO Burner
    edited April 2005
    wat er (volgens mij) gebeurt is het volgende: je giet een hoop (zwaardere) slaolie in de tank met (lichtere) diesel. Deze olie zakt dan onder de diesel en zal het eerst naar de motor lopen. SImpel gezegd: de olie zakt uit. Het is dus zaak om tijdens/na het olie gieten de bende te mengen. Ik deed het zelf door een aantal keren iets op te trekken en te remmen, totdat het flink klotste in de tank. Op deze manier zijn bij mij deze problemen verdwenen als sneeuw voor de zon :mozilla_cool:
  • edited May 2005
    Heb ik ook een keer meegemaakt.
    Ik geef het advies om niet 100% vol te tanken, maar houdt wat lucht boven in de tank, dan kan het beter klotsen en mengen! Dan heb je weinig problemen met uitzakken na het tanken. Het beste is ook te tanken voordat je een wat langere rit gaat maken. Dan mengt het goed en kun je de volgende dag prima starten.
    Mvg.
    Peus

-------------------------------------------------------------------------------
    Heerlijk helder......Zonnebloemolie ! (40% - HDi-2,0 is niet verslaafd)
Sign In or Register to comment.