Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Smering door zwavel in diesel

Jelle PPO Burner
edited September 2005 in Olieen
Hallo allemaal!
Zoals de meesten onder jullie wellicht weten, heb ik al 1 of 2 keer wat op dit forum geplaatst.
Vandaag toch maar even mezelf geregistreerd omdat het, zoals ChickenPower al zei, toch wel erg leuk is om met een groep gelijkdenkenden (?) over zaken te dissu.., dicsur... eehhh praten :mozilla_oops:
Maargoed, om ff op bovenstaand stukkie over zwavel in brandstof terug te komen; Ik ben geen geoloog, maar volgens mij zit zwavel van nature in fossiele brandstoffen. Bij verbranding ervan komt zwaveldioxide vrij en dat kan weer worden omgezet in zwavelzuur (zure regen).
Voor zover ik weet kunnen fossiele brandstoffen ontzwaveld worden, maar dat is niet zo 1-2-3 gedaan. Schijnt nog best wat bij te komen kijken. Heb er pas geleden iets over gelezen, maar ik weet niet meer waar.
Voor de rest heb ik er niet zoveel zinnigs over te vertellen.
ga nog maar 'ns even rondsnuffelen bij de onderwerpen over ombouwen, want dat wil ik toch zeker wel een keertje doen. "Laten doen", welteverstaan... Zet mij bij een zuurkast en ik brouw de meest exotische stoffen :twisted: , maar ik denk dat ik m'n auto sloop als ik een brandstoffilter wil vervangen... (bij wijze van spreke dan) :oops:

Comments

• Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Jelle said:

.......volgens mij zit zwavel van nature in fossiele brandstoffen. Bij verbranding ervan komt zwaveldioxide vrij en dat kan weer worden omgezet in zwavelzuur (zure regen).
    Voor zover ik weet kunnen fossiele brandstoffen ontzwaveld worden, maar dat is niet zo 1-2-3 gedaan. Schijnt nog best wat bij te komen kijken. Heb er pas geleden iets over gelezen, maar ik weet niet meer waar........

Ik heb pas gelezen dat in de huidige zwavelarme dino nog een weinig zwavel zit (zwavelverbindingen), omdat zwavelloze diesel te schraal is voor de brandstofpompen. Dan zouden er veel brandstofpompen stuk gaan vanwege te weinig smering. De meeste zwavel moest op overheidvoorschrift uit milieuoogpunt worden verwijderd.
    Ik denk dat PPO rijders geen last zullen krijgen van gebrek aan smering, alle ppo soorten smeren geweldig goed. :P :!:
    Mvg.
    Peus
  • Jelle PPO Burner
    edited August 2005
    Volgens mij heeft zwavel in diesel inderdaad ok een smerende eigenschap, maar vanwege milieuregels mag er nog maar heel weinig inzitten.
    Ben benieuwd of er dan dus andere (minder schadelijke?) smeer-additieven ingestopt worden.

In het blad van de ANWB ("Kampioen") van september staat trouwens een lezersbrief mbt ZBO:

"Ik sprak vorige week een kennis die ene Volkswagen Golf (diesel) heeft. Hij mengt 1 liter diesel met 1 liter zonnebloemolie van de Aldi en de auto rijdt daar volgens hem prima op. Is dat niet schadelijk voor de motor? Hij rijdt zo aleen paar maanden zonder problemen en spotgoedkoop!".

Het antwoord van de ANWB:
    "Een dieselmotor zou zelfs op pure zonnebloem- of koolzaadolie kunnen rijden, maar er zitten wel een aantal haken en ogen aan. Zonnebloemolie smeert de inspuitpomp van de dieselmotor minder goed dan diesel en dat kan erg schadeliik zijn. Ook kunnen de motor en de motorolie sneller vervuild raken. Bovendien is het wettelijk niet toegestaan om een auto op een branstof te laten rijden waarvoor geen accijns is betaald. Dit is vergelijkbaar met het illegaal rijden op accijnsvrije landbouwdiesel, oftewel rode diesel of gasolie. Men riskeert een fikse boete. Ons advies: niet doen!"

Moraal van dit verhaal: het kan, maar het mag niet, tenzij je netjes bij de douane aangifte doet.
    Iets wat wij allang weten dus.
    Een tijdje geleden stond in de krant trouwens een bericht, met foto!, van een man die bij de lokale Aldi zijn tank stond te vullen.
    Volgens mij stond hij met naam en toenaam genoemd.
    Als de belastingdienst iemand zou willen pakken, zou hij denk ik nu wel het haasje zijn... Even aanbellen op het huisadres is voldoende.
    Is er daarna nog nieuws over hem binnengekomen? Ik heb er nml niets meer van gehoord.
  • Martijn PPO Addict
    edited August 2005
    Jelle said:

...
    Voor zover ik weet kunnen fossiele brandstoffen ontzwaveld worden, maar dat is niet zo 1-2-3 gedaan. Schijnt nog best wat bij te komen kijken. Heb er pas geleden iets over gelezen, maar ik weet niet meer waar.
    ...

is best simpel. je neemt een belletje gas, schopt de C-tjes tussen de H-tjes uit en brengt dat met de olie onder goed roeren en hoge druk aan de kook. de H2S-jes gaan er nu vanzelf vandoor als je ff niet oplet. snel opvangen en voorzichtig affakkellen, anders vallen de meeuwen van hun wolkje af...
    Peus said:

...
    Ik heb pas gelezen dat in de huidige zwavelarme dino nog een weinig zwavel zit (zwavelverbindingen), omdat zwavelloze diesel te schraal is voor de brandstofpompen. Dan zouden er veel brandstofpompen stuk gaan vanwege te weinig smering. De meeste zwavel moest op overheidvoorschrift uit milieuoogpunt worden verwijderd.
    ...

werd eerst ook van lood in de benzine gezegd.dat was niet alleen anti-klop, maar ook noodzakelijke smering. pas toen het echt moest kon het er ineens wel uit. voor de zwavel geldt hetzelfde: verwijderen kost centjes! zwavel levert meer ellende voor je motor en uitlaat op dan dat die zogenaamde smering goed maakt.
  • Jelle PPO Burner
    edited August 2005
    Martijn said:

Jelle said:

...
    ...

is best simpel. je neemt een belletje gas, schopt de C-tjes tussen de H-tjes uit en brengt dat met de olie onder goed roeren en hoge druk aan de kook. de H2S-jes gaan er nu vanzelf vandoor als je ff niet oplet. snel opvangen en voorzichtig affakkellen, anders vallen de meeuwen van hun wolkje af...
    Peus said:

...
    ...

werd eerst ook van lood in de benzine gezegd.dat was niet alleen anti-klop, maar ook noodzakelijke smering. pas toen het echt moest kon het er ineens wel uit. voor de zwavel geldt hetzelfde: verwijderen kost centjes! zwavel levert meer ellende voor je motor en uitlaat op dan dat die zogenaamde smering goed maakt.
    Was het leven van een chemicus/proces operator maar zo simpel...
    Maar dit is denk ik wel waar het (heel erg) kort door de bocht op neer komt.
    Dat "lood" waar je over spreekt was inderdaad ook voor de smering en anti-klop.
    Deze organo-metaal verbinding was tetraethyl-lood.
    Voor iedereen die eens wil zien wat voor lekker spulletje dit was, kijk even op http://www.sigmaaldrich.com en zoek op tetraethyllead (product name) of op het z.g. CAS-nummer 78-00-2.
    Misschien werkt de volgende link ook wel: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search/ProductDetail/ALDRICH/402699
    Bij de Risk en Safety statements kun je zien wat je al die jaren hebt staan in te ademen...
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005

Jelle schreef:
    ...
    ...

Die H2S-jes veroorzaken de rotte eierengeur die ook in Stinkbommetjes zit.
    Lekker geurtje krijg je dan :shock: :shock:

Nog lekkerder ruikende suggesties? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Martijn said:

.....verwijderen kost centjes! zwavel levert meer ellende voor je motor en uitlaat op dan dat die zogenaamde smering goed maakt.

Martijn, weet jij toevallig of er ook zwavel in die duurder dieselsoorten zit, omdat je zegt: het kost een paar centjes om de zwavel eruit te halen. Als die V-power en BP-Ultimate dino's dan zo goed zijn, mag je toch voor die ca. 5 centjes meer, verwachten dat er geen rommel zoals zwavel meer in zit. :roll:
    Zwaveloxides zijn ook ZEER slecht :oops: voor de luchtkwaliteit (zure regen e.d.). Mvg. Peus
    edited August 2005
    Dag Peus,
    die nieuwere High-performance dieseloliën zijn zwavelarm, maar dus niet zwavelvrij :!:

Minder als 5 ppm dacht ik :?:

De chemische componenten die het goedje een hoger Cetaan getal geven zouden eigenlijk ook los in de handel moeten zijn :wink:

GTL van Shell V-power Diesel bijvoorbeeld..
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Multivan Generation]...GTL van Shell V-power Diesel bijvoorbeeld..
    GTL heeft toch niks met cetaangetal te maken als additief? GTL is synthetisch bereidde dino uit aardgas. (gas to liquids). Daar ben ik op tegen, laten we aardgas toch gebruiken voor te koken en huizen te verwarmen, anders is die bel zo leeg :!: :oops:. Dan is gas omgezette biomassa naar dino veel beter (BTL, Biomass to Liquids).
    Mvg. Peus
    edited August 2005
    uhm Peus,

lees aub hier even:

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=nl-nl&FC2=&FC3=/nl-nl/html/iwgen/news_and_library/persberichten/persberichten2004/vpower_diesel_pers_27042004.html

Er wordt gewag gedaan van zwavelvrij...
    Ook de plaatjes aan de onderkant zijn wel leuk..

groeten
  • Martijn PPO Addict
    edited August 2005
    dan zal dat zwavelvrij wel waar wezen, maar die foto's zijn leuke reclame en niets meer. vooral die roet ontwikkeling: kunst, als je het niet ideaal laat verbranden! niet verstoven, niet op temperatuur en druk, niet in de goede verhouding met lucht vermengd...
    die laatste foto doet geloven dat het om pure gtl gaat, en ik had toch echt begrepen dat dit slechts een toevoeging was.

zag vandaag toevallig 'n pomp waar de "schone" diesel ruim 8ct duurder was. snap nog steeds niet dat voor deze brandstof geen accijns-compensatie is. dat het schoner is geloof ik wel, maar hoeveel het scheelt heb ik geen idee van.

overigens doet het gtl-verhaal mij erg aan het aceton-experiment denken...
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Martijn said:

dan zal dat zwavelvrij wel waar wezen, maar die foto's zijn leuke reclame en niets meer. vooral die roet ontwikkeling: kunst, als je het niet ideaal laat verbranden! niet verstoven, niet op temperatuur en druk, niet in de goede verhouding met lucht vermengd...
    die laatste foto doet geloven dat het om pure gtl gaat, en ik had toch echt begrepen dat dit slechts een toevoeging was.....

Inderdaad, Martijn.
    Pure reclame, Shell wil ontwikkelen en verkopen...Maar het blijft MINERALE brandstof uit de aardbodem, die GTL-dino. :cry: :!:
    Laten ze toch eens meer met PPO doen en GOED overleggen met de overheid om accijnsvrijstelling of fikse verlaging.
    Dan vind ik biodiesel nog veel beter dan GTL-dino. :idea:
    Mvg.
  • vetfrituur PPO Burner
    edited September 2005
    Als je wat meer over zwavel wil lezen, deze link vond ik persoonlijk heel interessant t.o.v. low-sulfur diesel.

http://www.signonsandiego.com/news/science/20021030-1438-cleandiesel.html

There are no technical problems that should prevent refiners from producing nearly sulfur-free diesel by 2006 when new requirements for the cleaner fuel go into effect, an advisory panel told the Environmental Protection Agency on Wednesday.

http://journeytoforever.org/biodiesel_stana.html

En hier is wat Bosch/Nippon etc ervan denken :

http://journeytoforever.org/biodiesel_FIEM.html

De meningen blijken toch enigszinds verdeeld als ik het zo inschat ....
Sign In or Register to comment.