Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filteren van gebruikte olie

13»

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Smul zegt: Tsunami's kun je beter thuis niet hebben, ik heb ze echt gehad door gebruik van slechte slangen. Dus...speel safe en neem deze:

fuel hose

Blijven altijd lekker soepel, scheuren niet en superkwaliteit!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Smul,

Dat is de goeie smullert, echter de prijs is belachelijk. Ik kan dat voor €4 per meter krijgen. 25mm inwendig. Kan wel een adres geven, maar dan kom je ook op €10 per meter, zeg maar, bedrijfskorting :mrgreen:

Kan op de volgende meeting wel wat meenemen.

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    De slang die ik voor de thuistap heb gekocht (kan tegen diesel, zuren, ...) lijkt er erg hard op. De binnenkant is inderdaad glad en je kan ze mooi opspannen met slangklemmen.
    image
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=Miglowie;37721]Ik heb m'n twijfels over de aansluiting aan de ibc, immers, als de ibc voller wordt, blijft de olie in je slang staan en zal hij dus maar heel langzaam stijgen. Uiteindelijk zelfs tot boven je 1Mu-filter, aangezien die op 3/4 van je ibc hangt.

Dacht ikzelf eerst ook, totdat een paar mensen die wel iets van natuurkunde begrijpen zeiden dat dit gewoon oke is.

@Tim, zal idd alvast verse slang halen.

Bijna klaar voor de start dus, maar nog geen tijd gehad om olie te gaan scoren.
    Het wordt wel tijd want heb nog maar 300l ppo staan.

gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=suzuki;37852]Dacht ikzelf eerst ook, totdat een paar mensen die wel iets van natuurkunde begrijpen zeiden dat dit gewoon oke is.

Volgende keer gewoon op jouw eigen buikgevoel afgaan dan...
    De wet van de communicerende vaten Ton.......Wet van de communicerende vaten - Wikipedia

Groet,
    Ingmar
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Als je in de IBC nog 80 L. ruimte hebt kan je in de speciekuip 80 L. storten thats it.
    edited July 2008
    Ton,

Het klopt wat Carlo zegt, je IBC kan gewoon vol. Alleen staat je onderste filter dan wel onder het niveau, dan kun je geen filter meer wisselen eer je de IBC weer onder het filter niveau gereden hebt.

Je had hem wel kunnen wisselen als de het filter had voorzien van 2 kogelkranen. Maar goed, elke mod kost weer centuh!

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Hoi Ton,

Het gaat niet om de natuurwetten, maar als het mis gaat, bv. met de slang (of zoals Tim zegt: als je een filter wil vervangen). Dan heb je een aardige plas op de grond.

Kun je de filters niet hoger hangen? En misschien ook de iBC ingang verhogen, zodat als het mis gaat je geen lekkage krijgt.

Succes

Herman
    300SD
    edited July 2008
    Ton,

Meer hoogte boven je filter zorgt voor ietsie meer druk op het filter, waardoor je sneller en iets meer door een filter krijgt.

Nadeel van invoering onderin de IBC, kan gaan lekken. Ikzelf zou altijd boven in de IBC invoeren. Lekken is dan uitgesloten, overstromen niet :sad:

Tim
    edited July 2008
    Heren,

bedankt voor de replies.
    Idd kogelkranen ertussen gaan zetten ja. Die ibc gaat niet lekken, heb een degelijke vataansluiting gemonteerd, 16bar kan ie hebben.
    Maken jullie je geen zorgen over mijn vloertje in de schuur. komen nog lekbakken onder namelijk:)

gr Ton
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited July 2008
    @ Niek,

Ik heb je filterhandleiding weer eens gelezen en een vraagje. Onder het kopje "kan het sneller" staat de de mogelijkheid van een decanteercentrifuge, die € 2000,00 - € 4000,00 kosten. Jij hebt een enorme installatie gebouwd ( in m2 en m3) en je hebt ook de nodige euros in materialen gestoken (afgezien van tijd). Was/is het niet handiger om toch een decanteermachine aan te schaffen?

Daarnaast snap ik stap 3 (10 Mu) niet. Als ik de foto zie loopt er toch ook olie "om" je filter heen? je filterdoek ligt op een ketting om doorloop te krijgen maar als ik de foto zie kan de olie ook lags de rand passeren .
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [quote=Tim;37912]Nadeel van invoering onderin de IBC
    Voordeel is dat de bezonken olie bovenop ligt.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    @Sinnefjild: Decanteer centrifuge filtert enkel zwaardere deeltjes eruit, maw een zeer versneld uitzakproces. Vetten ed. kan je er dus niet mee uitfilteren bij mijn weten...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2008
    @Sinne/wodan Een decanter of seperator is een soort supercentrifuge, als je maar lang genoeg centrifugeert, hoe je dus de kleine fractie over. Je moet daarna de olie nog wel door een 1 mu filter halen. Het gaat sneller: 1000 liter per dag.
    Waarom heb ik dat dan niet gedaan ? Achteraf was het slimmer geweest. Je weet hoe het gaat: je begint klein, bouwt wat uit, nog wat erbij en plots is je halve schuur vol. Ik ga niet overstappen, omdat ik wel tevreden ben met mijn systeem en niet zo nodig wil uitbreiden. Er komen binnenkort vast mannen op de markt, die het wel grootschalig aan gaan pakken.
    Voorlopig ben ik al heel blij, dat er steeds meer filteraars komen.
    Niek
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    [QUOTE=Niek;37946] Er komen binnenkort vast mannen op de markt, die het wel grootschalig aan gaan pakken.

Niek
    Volgens mij kennen we hem allebei....je bedoelt die man die bij mij regelmatig komt toch....?

Overigens niets mis met die methode van jou Niek...het is nog steeds de zuiverste olie die ik in mijn handen gehad heb.

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    Ha,

Ik zie het ook als hobby en milieuvriendelijke tijdbesteding. Wat de grote jongens doen, dunno, don't care. Als wij maar lol hebben een een beetje kunnen stoken.

Ik ga met m'n combomaat een setup bouwen met de volgende volgorde:
    Opslag: 600L + bezinken + koelen
    Olie:
    Processor: afpompen en zo nodig wassen met glycerine en/of water
    Processor: Drogen en filteren
    Opslag

Vet na koelen:
    Opslag: Vet weer vloeibaar maken
    Processor: afpompen en biodiesel maken
    Processor: Wassen, drogen en filteren
    Opslag

Lijkt ingewikkeld, valt reuze mee. Het idee is nog niet klaar, maar tot nu toe is het zo dat ik met bezoekjes van 10min het proces weer een dag verder kan helpen. Ik heb bijna alle componenten, maar voor bouwen nog geen tijd. Capaciteit wordt zo'n 200L per week.

Wordt vervolgt,
    Tim
    edited July 2008
    Ingmar,
    Nee die bedoelde ik niet. Maar hoe meer GPO hoe beter !!
    Niek
    edited July 2008
    Vandaag ff nieuw materiaal gehaald bij van Cranenbroek, kost bijna niks daar.
    image

Zit zelf een beetje met m'n rug te kloten(tijdelijk), dus ik heb m'n neef geregeld om de boel ff te vervangen onder mijn supervisie:)

gr Ton
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    En Ton,

Gefeliciteerd met je 1000 ste posting!

Beste met je rug, pas op met die moeilijke hoekjes.

Groet, Cp
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2008
    [QUOTE=Chicken Power;38028]
    Gefeliciteerd met je 1000 ste posting!

Beste met je rug, pas op met die moeilijke hoekjes.

Idem, dus x2.
    edited July 2008
    Die 1000e post zag ik dus vanmorgen pas.........

Bedankt voor de beterschapswensen!

gr Ton
  • Robbie PPO Newbie
    edited November 2008
    hallo,
    een vraagje,
    ik gebruik frituurolie en filter die met koffiefilters, heeft iemand hier ervaring mee?
    ik doe dit al enige tijd en meng dan van 1 op 1 tot 1 op 2(diesel) alles zonder verwarming en in een Patrol 3.3 zonder turbo
    graag een reactie, Robbie, Portugal
  • RaafRaaf Modding Member
    edited November 2008
    Hallo Robbie,

Er is een en ander te vinden over ervaringen met koffiefilters, gebruik de zoekfunctie.
  • geerhardus PPO Newbie
    edited January 2010
    Beste allemaal,

Hierbij een aantal hints voor het filtreren van GPO.

Hou het vooral simpel. Allereerst neem goed filtermateriaal. Er is zeer veel onderscheid in kwaliteit van filtermateriaal. Mijn ervaring is dat de filterzakken van Lamper en Monopoel een goede kwaliteit hebben.
    Persoonlijk zou ik een filterzak van 100 micron in een zak van 1 micron hangen en de olie er doorheen laten lopen. Uitgaande van een gemiddelde temperatuur 2 weken laten bezinken.

Ik heb meerdere malen gelezen dat mensen filterdoek wassen. Dit raad ik ten zeerste af omdat daarmee de struktuur van het doek vernietigd wordt en daardoor het filtermateriaal een ongewenste porie grootte afwijking krijgt.

Filtreren is een complexe aangelegenheid. Als men een medium over b.v. filterdoek laat lopen ontstaat er direct een aanslag op het filtermateriaal. Men filtreert daarom dan eigenlijk over de secundairy layer. Dit houdt in dat men over het algemeen bij b.v. 1 micron doek, fijner filtreerd als 1 micron. Daarnaast is het niet zo dat in een doek mooie ronde gaatjes zitten van 1 micron maar een struktuur zodat men uiteindelijk probeerd te voorkomen dat partikels groter als 1 micron er niet dooheen gaan.

Ik raad aan altijd met gelijk aan 1 micron uiteindelijk te filtreren. Brandstof filters zijn praktisch gezien niet kleiner als 1 micron.

Geerhardus
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2010
    geerhardus

ik weet niet wat nou bedoelt

Hou het vooral simpel.

Filtreren is een complexe aangelegenheid.

zelf filter ik al een tijdje en zet al mijn bevindingen hier
    zo dat iedereen er mee kan doen was ze willen.

Persoonlijk zou ik een

hier uit maak ik op dat je niet zelf filtert?(niets miss mee hoor )

wat mij een beetje stoort (sorry hoor)
    is dat je met advies komt maar dat niet onderbouwd .
    bijvoorbeeld hoe kom je aan die wijshied of laat eens wat foto`s zien van je installatie ?

ook graag van je auto`s

Ik denk daarom dat ik dit forum ook wat te bieden heb met mijn kennis waarvoor ik op voorhand geen geld vraag. Ik heb verschillende auto's op ppo en weet er zolangzamerhand wel een klein beetje vanaf.

dus maak wat foto`s en zet je bevindingen hier
    op het forum.

mvg dyssie

ps

waarvoor ik op voorhand geen geld vraag.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:
    ik pis in mijn broek
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Ik ben afgelopen jaar begonnen met filteren. En op de manier zoals Dyslectie dat doet.

Het is zeer complex; vol met slangen, afsluiters, filters, tonnen en jerrycans.
    Uiteindelijk is de handeling simpel; gooi boven aan de vieze olie er in en twee maanden later komt het er onderaan weer schoon en blinkend uit.
    :D:D:D:D
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited January 2010
    Wij wassen de filterdoeken van Lampe ook gewoon hoor, geen enkel probleem, zolang het maar niet je laatste station is. Dat is zo als bij bijna iedereen een kaarsfilter van 1 Mu.
    Dus alles wat er voor gebeurd is om vet te vangen, en vang je niet genoeg af dan lopen alleen je kaarsfilters eerder vol.
    Wil je de filters toch na elke filterbeurt weggooien moet je dat vooral doen, maar is beslist niet nodig.
    de oude filterdoeken van caddydaddy werden zelf nog beter na het wassen.(stugger, net oude wollen sokken) allen door de krimp moesten we we ze op den duur vervangen.
    Het doek van Lampe is inderdaad minder sterk, maar we gebruiken ze zeker drie keer.

Drivertje.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=Drivertje;53895]) allen door de krimp moesten we we ze op den duur vervangen.
    .

zonde, want door die krimp zou je zeggen dat die NIET ronde gaatjes nog kleiner worden
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited January 2010
    Complex??

Zie mijn filtertoren, gebouwd uit resten van de Ex-Niek filterinstallatie op de voorpagina (filterhandleiding)

2 grote pvc buizen met in 1 buis een 10mu filterzak (soort sok) en de andere een 1mu filterzak. Een jerrycan van 20 liter gpo erin kappen en die loopt rechtstreeks weer in een jerrycan. Daarna door hetzelfde door de 1 mu zak en gelijk in jerrycan klaar voor gebruik! Als je de ruimte hebt kun je zoveel buizen naast mekaar zetten als je wil.

Simple!

vd rest sluit ik me aan bij de woorden van Dyslectie
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Ik filter gewoon met twee vingers in mijn neus.

Ook vanwege de lucht :D
    edited January 2010
    En die filterbuizen zijn nog steeds in de aanbieding !!
    Niek
  • Jan v8e PPO Newbie
    edited May 2011
    heren,
    ik heb nog een industrieele filter in inox staan.
    Er zitten 6 filterkaarsen in van 1m lang en hij filtert naar 5 micron.
    Is altijd gebruikt als voorfilter voor versnellingsbakolie
    Aansluitingen met flens of buis 1 duim
    Geschikt om grote debieten door te jagen onder druk.
    De filter kan ook leeggeblazen worden dmv perslucht en daarna uitgekuist worden.
    Ook een bezinkvat heb ik nog, een gasfles van 200l omgekeerd gezet en kranen op gemonteerd.
    als er iemand interesse heeft, just let me know...
    mvg jan
Sign In or Register to comment.