Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filteren van gebruikte olie

2

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Dyssie,

200/20=10dagen bezinken :idea:

Hoe vaak vervang je die kaarsfilters dan? Welke doorlaat gebruik je?

Tim
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2007
    Tim,
    zakfilters: kraantje open draaien op op druppelen zetten. Duurt ruim een dag voordat de zak vol is, dus na 12 uur kraantje dicht.
    Kraantje op vat monteren: onderaan geen probleem: er zit een 3/4 aansluiting op de bovenkant van het vat (220 literdrum). Het vat voor voeding van kraantjes naar zakfilter: vat op zijn kant en kraantje onderaan.
    Voor bezinkvaten: bodem eruit, vat op zijn kop, dan zit de 3/4 aansluiting onderaan, dat gebruiken voor aftapkraan van vet en water. op 1/3 van de onderkant aan de zijkant gat boren (speciaal boortje bij de autoshop), kraan erin, kit erop, wartel aan de binnenkant. en klaar. Kijk ook even op de foto's van mijn verhaaltjes.
    NB ik ga ook overstappen op 1 mu kaarsfilters, dan kan ik de kraan gewoon open laten staan en hoef ik niet te druppelen.
    Niek
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2007
    tim

200/20=10dagen bezinken

het is 2x200L

dus 400/20=20dagen :wink:

het zou dus naar 40l per dag kunnen maar zo veel gpo heb ik niet .

hoe lang ik met de filter doe is heel verschillend

licht aan kwaliteit olie en temperatuur (nu hoop ik 300l met 1 mu filter)

en daar bij ik verander ook steeds mijn installatie :lol:

maar denk da ik hem zo wel even laat

ik zal de foto`s en beschrijving nog even in mijn eigen topic zeten
  • edited December 2007
    DELETED
  • val PPO Newbie
    edited January 2008
    Link
    Magneziumcilicaat om olie te droogkuisen, Maar waar ga je naartoe met de troep die je overhoud natuurlijk.

En de andere manier met warm zacht water die verneveld wordt boven in een tank, en het vuil meeneemt naar onder.
    er staat ergens een beschrijving op deze website: http://www.bioking.nl/biodiesel_wash_settle_tanks.htm

Groeten Val
    edited January 2008
    Val,
    Je hebt het over biodiesel, dat is toch ander spul dan plantaardige olie. Bij beiden kun je het water en de zwaardere delen laten uitzakken. Als je daarna nog een keertje filtert op 1 mu heb je prima brandstof.
    Niek
    edited February 2008
    Niek,

Je gebruikt nu een paar weken die kaarsfilter? Heb je al nieuws? Werkt het goed, hoe snel gaat ze dicht bij de huidige temperaturen?

Cheers,
    Tim
    edited February 2008
    Tim,
    Ze lopen nu een paar weken. Met temperaturen beneden 10 graden gaat het zeer langzaam. Bij een graad of 4 stopt het proces geheel. Voor het filter blijft dan vooral gestolde olie=vet hangen. Ik heb de filters inmiddels al twee keer vervangen. Beetje dure grap (8x5 euro per keer). Het is wel heel veel makkelijker dan zakfilters: je kunt hem continu laten lopen en je hoeft geen zakken te wassen.
    Overweeg nog om een tweede set van 8 filters te installeren, maar dan moet de prijs voor de olie omhoog.
    Dyssie gebruikt ook kaarsfilters en heeft ze wel eens in de magnetron ontvet. Hij is daarvan teruggekomen vanwege de kliederboel.
    Ergo conclusio: kaarsfiltersysteem heeft veel voordelen boven zakfilters. Het enige nadeel (tot nu toe) is de prijs. Hoe lang de standtijd 'szomers is weet ik nog niet.
    Niek
    edited February 2008
    Niek,

Ik zou met dat vet ook zeker eens dat terugspoel schema proberen. Misschien kun je terugspoelen met hete olie. De spoel apo pak je uit je eindvat, de spoelstroom laat je teruglopen in je eerste of tweede bezinking. Uiteindelijk zal je filter echt dicht gaan zitten, maar ik denk dat je filters 2-3x langer meegaan.

Tim
    edited February 2008
    Tim,
    De terugspoelinstallatie zit er dus op. Ik heb hem ontworpen voor luchtdruk. Dat heb ik ook geprobeerd. Het werkt echter alleen op de filterkaars, die het dichtst bij de luchtinlaat zit. De les met terugspoelen is dus: elk filter moet apart afsluitbaar zijn. Kost dus weer 8 kranen. Ik beschouw de huidige terugspoel oplossing dus als mislukt. Bij de eventuele bouw van een tweede serie van 8: per filterhuis aparte afsluiters.
    Niek
    edited February 2008
    Niek,

Gisteren het laatste vaatje Texel in de Tank gekiept. Onderin bleek toch nog, na 2 maanden koude garage rust, 10% geribbelde (niet gestolde) olie.

Toen dacht ik, waarom zou je niet verwarmd filteren 1micron, je bezink capaciteit vergroten en het vet anders proberen af te vangen, bv met een lamellen separator? Deze kun je ook eenvoudig zelf maken. En warmte om te verwarmen heb je ook zat, met die grote houtkachel daar :lol:

Nu verpruts je de dure filters aan vet, wat meestal een veel grotere (vlok) diameter heeft dan de 1micron filters. Dat moet anders kunnen :?

Tim
    edited February 2008
    Tim,
    leg uit: lamellenseparator ??
    Niek
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited March 2008
    [quote=Tim;30219]Gisteren het laatste vaatje Texel in de Tank gekiept. Onderin bleek toch nog, na 2 maanden koude garage rust, 10% geribbelde (niet gestolde) olie.
    Dat is niet zo vreemd, het gaat denk ik om in de zomer gefilterde olie. Dat geeft na 2 maand koude toch een ander en vooral voor mij een begrijpelijk effect. Wat bedoel je met geribbeld? Zwaar viskeus, maar nog transparant ?

[quote=Tim;30219]Toen dacht ik, waarom zou je niet verwarmd filteren 1micron, je bezink capaciteit vergroten en het vet anders proberen af te vangen, bv met een lamellen separator?
    Vooral niet verwarmen! Helpt zeker niet in het afscheiden van het vet. Hoe kouder hoe beter!

[quote=Tim;30219]Deze kun je ook eenvoudig zelf maken.
    Vertel, schets, plak plaatjes, or what ever.
    Zoek me al tijden het lazarus naar een kleine melk- homogenisator om ruwe GPO te kunnen wassen, en een melk- centrifuge om de zaak daarna weer te kunnen scheiden.

Kan jij die zaken in Friesland nog op de kop tikken?

[quote=Tim;30219]En warmte om te verwarmen heb je ook zat, met die grote houtkachel daar :lol:
    Die kan ik op afstand zelfs vatten.

[quote=Tim;30219]Nu verpruts je de dure filters aan vet, wat meestal een veel grotere (vlok) diameter heeft dan de 1micron filters. Dat moet anders kunnen :?

Nee, dat is niet zo. Ik heb geconstateerd dat zelfs in de best gewassen en ontzuurde GPO/GDO, die helemaal helder lijkt, er toch een hoeveelheid waskristallen blijkt rond te zweven.

Groet, Cp
    edited March 2008
    CP,
    Niet zo afzetten tegen het orakel uit Huizen. Hij heeft zijn belangen, maar !!!! hij probeert wel om WVO/APO op een hoger plan te krijgen. Nooit geweten dat jij een piepeltje was.
    Verder ben ik het wel met je eens: koud filteren levert het beste resultaat bij een eenvoudige installatie. Je hebt alleen wat geduld nodig.
    Niek
    edited March 2008
    [QUOTE=Niek;31114]CP,
    Niet zo afzetten tegen het orakel uit Huizen. Hij heeft zijn belangen, maar !!!! hij probeert wel om WVO/APO op een hoger plan te krijgen.
    Even niet alles te omvatten reactie. Waar doet betrokkenene dat dan concreet. Of heb ik poep in m'n ogen???.

Ik ben gewoon retebang dat als er echte regelgeving komt, wij als elementaire voortrekkers, gewoon de *** zijn. DAT MOETEN WIJ ALLEN GOED BESEFFEN!

Ik gun het de Elsbett adepten en de Abersons het van harte, maar ik ben d'r bang voor dat ik mijn vrijheid als simpel burger ter nadere invulling van het protocol van Kyoto, dan gewoon 'vet' kwijt ben.

Niemand op deze site heeft er ooit aan gerefereerd aan het verhaal van de 'oliemolen' te Delfzijl in het blad Ondernemen van MKB Nederland; dat heb ik van af het begin meegemaakt.

De hobbels die zij hebben moeten nemen waren niet gering, en ik bewonder hun daar zeer voor. Zij worden nu ook getackeld door een zich niet verantwoordelijkheid nemende overheid, terwijl die zich in aanvang daar wel aan geconformeerd had.

Das toch duidelijk een wat andere opmaat van het verhaal van die andere meneer, die benaderd het vanuit zijn eigen perspectief, als thans vertegenwoordiger van Elsbett.

Ik wilde die koppeling naar de 'persoon' graag onderbreken; vandaar dat ik sprak over het orakel te Huizen.

Ik vindt het dus jammer en onterecht dat Menno mijn orginele bericht verminkt heeft, niet direct inhoudelijk, maar wel door het onderschrift; er is namelijk geen vete.

" Reden: houden we het wel gezellig? vetes vechten we niet via het forum uit! Menno"

Betrokkene mag eindelijk eens openbare invulling geven aan hetgeen waar ie voor staat of wat ie weet, en die kennis delen. Net zo als Niek en ik als piepeltje naar onze kennis en vermogen dat kunnen.

Dus geen vete in persoon, maar wel een zeer kritische benadering! En zonder frustratie hoor!

[QUOTE=Niek;31114]Je hebt alleen wat geduld nodig.
    Dat is wat ik van jou geleerd heb!

Groet, Cp.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2008
    De betrokkene doet dat idd concreet CP. Enkelen hier op het forum zijn daar tot in de letter van op de hoogte. Ik zet al deze activiteiten niet op het forum (dus je hebt geen poep in je ogen) omdat hier ook ambtenaren van meerdere ministeries en milieuclubs meelezen. Dat zou niet bijster slim van me zijn in dit schaakspel. Forumleden, die iets meer wilden weten, hebben of per pb bericht gehad of die hebben me gebeld. Dat aanbod heb ik jou een paar maal gedaan via een pb in het verleden. En wat volgde? Naar mij toe een grote stilte. Geen pb of telefoon van je ontvangen. Door de manier waarop jij reageert post ik de laatste tijd al wat minder hier, terwijl ik meer dan acht uur per dag met de materie bezig ben. Door de manier van posten (vele zijn er al verwijderd CP) voelt het wel als een vete.
    edited March 2008
    Off topic: voor
    edited March 2008
    Niek, CP,

Een lamellen separator werk als volgt:

Je pomp (of onder vrij verval) de vloeistof onder een opstelling van voorover geplaatste platen. De vloeistof gaat tussen de platen omhoog, waarbij de zwaardere delen zinken. Specificatie heb ik niet.

Zie ook de plaatjes hier, dat maakt het vast duidelijker: Leiblein GmbH - lamella separator
    CP said:

Wat bedoel je met geribbeld? Zwaar viskeus, maar nog transparant ?

Geribbeld als een laagje kikkerdril wat eruit "rolt".
    CP said:

Kan jij die zaken in Friesland nog op de kop tikken?

Geen idee, nog nooit gezocht.

Tim
    edited March 2008
    Tim,
    Ik snap hem. Beetje hetzelfde idee als een aantal vaten aan elkaar koppelen. het eerste vat onderin toevoeren en bovenin uitvoeren; het tweede vat onderin invoeren vanuit het eerste vat (boven) enzovoorts. Alleen dit is wat efficienter ljkt mij. Je zult wel veel moeten experineteren. Ik verwacht dat de stroomsterkte niet te snel mag zijn voor vervuilde dikke olie.
    Ik hou het even op mijn huidige installatie, totdat CP met een mooi idee komt over hoe ik mijn olie beter kan benutten.
    Niek
  • GolfIIdieselGolfIIdiesel PPO Burner
    edited March 2008
    Hallo heren,

Ik wil in de toekomst ook olie gaan filteren en heb de volgende idee
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2008
    Hallo GolfIIdiesel,

Ga niet zelf het wiel uit lopen vinden, kijk even op Filterhandleiding | PPO Experience dit is de filterhandleiding van Niek of zoek even op Dissy die filterd ook.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2008
    Dankje voor de tip.
    Ik wil natuurlijk niet het wiel overnieuw uitvinden, maar heb gewoon wat idee
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited April 2008
    In Duitsland gaan er elke week deze filtersetjes uit. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Wie kan hier wat over vertellen? zou het wat kunnen zijn?

Komplette Filteranlage für Pflanzenöl Pumpe Filter PÖL - eBay Sonstige, Luft- Kraftstoffversorgung, Antrieb, Motor Getriebe, Auto-Ersatz- -Reparaturteile, Auto Motorrad Teile. (Eindtijd 07-apr-08 22:15:00 CEST)
    edited April 2008
    Die set zou wel es naar de 240 Euro kunnen gaan. deze man verkoopt een set van 3 filterhuizen voor 180 Euro!!!!!! dat is duur. Normaal kost een filterhuis 20 Euro en patronen 5 Euro, althans bij mij dus image.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Zoek maar even verder op ebay. Filterhuizen: 16-17 euro en kaarsen 1 mu ongeveer 5 euro.
    Je kan ook op de site van Andreas Knaub kijken: [email]aktiertrieb@web.de[/email]
    Nette kerel
    Niek
    edited April 2008
    [quote=Niek;31564]Zoek maar even verder op ebay. Filterhuizen: 16-17 euro en kaarsen 1 mu ongeveer 5 euro.
    Je kan ook op de site van Andreas Knaub kijken: [EMAIL="AKTI-Vertrieb@web.de"]AKTI-Vertrieb@web.de[/EMAIL]
    Nette kerel
    Niek

Klopt, nette kerel.

Die filterhuizen kosten daar 18,89 Euro en de patronen 5 Euro. voor de verzendkosten ben je dan 14,99 Euro kwijt.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Beste deskundigen,

Is deze pomp goed om PPO/APO te verpompen?;
    Barntools
    Natuurlijk hang ik hem lager dan het vloeistof niveau:mozilla_laughing:

Of hebben jullie een beter alternatief?

Groeten!!
    edited April 2008
    GolfII,

De bovenste niet, de middelste twee wel. De onderste ook, maar niet zelf aanzuigend. Deze moet dus onder het niveau of met terugslagklep en dan opgieten (is kliederen).

Tim
  • ampuriab PPO Newbie
    edited May 2008
    Geachte ,

zou ook graag een filterinstallatie bouwen, daarom mijn vraag zijn er in de buurt van Antwerpen mensen die reeds zelf thuis filteren.
    Zoja is het mogelijk om hun installatie eens te bezoeken.
    Een beeld zegt meer dan duizend woorden
    Groetjes
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    Beetje lezen en op forum zoeken en je weet meer dan genoeg.

Eventjes "goedkoop" andersmans installatie copieren zonder exact te weten waarom hoe en wat (en niet alle GPO is dezelfde en vergt dus ook andere filtratie) is vragen om al eens een probleem...
    edited May 2008
    Ik had het vorige week al voorspeld, vanwege de steeds hoger wordende PPO prijzen gaan mensen zelf filteren.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Wodan, ER,

Mijn idee, ik ga het ook niet helemaal tot op de komma uitleggen. Ik vindt dat Niek al tamelijk ver gaat.

Je moet goed beseffen hoeveel tijd moeite en gepruts het allemaal kost om tot deze resultaten te komen.

Ik vindt het gewoon grappig om de technische/chemische uitdaging aan te gaan van wat er nu allemaal kan. En vooral hoe of je dat dan doet.

Niek is daarin een bijzondere inspiratiebron voor mij. Het ecologische besef, de volhoudendheid om tot een beter proces te komen is een uitdaging.

We hebben een hypotese opgesteld, daarna gewerkt, en er komt een resultaat uit.

We weten helemaal nog niet of dit voor de toekomst wat bied. Maar we zitten in net zo een uitvinderswereld als toen Niek eraan begon.

Een ding blijft absoluut hetzelfde; mogelijk dat we het verwerken met behulp van de 'basics' in schei-, en natuurkunde op een hoger plan hebben gekregen. En echt wat anders dan klutsen met zout of terpentine. Maar ook voor het beste resultaat in ons proces doen de wijze woorden van 'Ome Niek' nog steeds opgeld: Rust, rust en nog eens rust.

Groet, Cp
    edited May 2008
    Ampu,
    Heb je de handleiding op de site (Filterhandleiding | PPO Experience) al gelezen ??
    Niek
    edited May 2008
    [QUOTE=Chicken Power;34250]Mijn idee, ik ga het ook niet helemaal tot op de komma uitleggen. Ik vindt dat Niek al tamelijk ver gaat.
    Exactemento!

(Effe "snel" gratis meeliften zonder de nodige kennis terzake te willen ZOEKEN en dan zeker nog geen bedankje achteraf... ik begin mensen al te kennen...:( Gelukkig zijn er uitzonderingen.)

Wanneer is er nog eens een meetingkje, nu dat het weer begint te beteren? :) :)
  • ampuriab PPO Newbie
    edited May 2008
    Niek,
    inderdaad had je handleiding reeds gelezen.Zeer goed uitgelegd trouwens.Als je wat dichter zou wonen kwam ik bij jouw olie kopen.
    Ik zelf rij met een seat inca reeds (vier jaar) 100.000 km op zonnebloemolie of slaolie (100 %) van de c1000 zonder enige aanpassing enkel de wintermaanden gaat er 20 % diesel bij .
    Vier maanden geleden bij de c1000 laatste 2 palletten gekocht aan 60 cent de liter thans is de prijs 1.29 euro .
    Als er iemand in de buurt van Antwerpen reeds gefilterde olie verkoopt wil ik daar ook wel kopen alleen ik weet hier in de buurt geen adres,daarom de gedachte om zelf te filteren,ik kan genoeg aan gpo komen,
    Ik dacht dat het forum was om mekaar wat te helpen,blijkbaar zijn er die er anders over denken.
    Toch bedankt voor die het goed menen.
    Groetjes Ampuriab
    edited May 2008
    Ampu,
    Dit forum is er inderdaad voor, dat mensen elkaar helpen. De wat terughoudende reactie is wel te begrijpen, omdat we recentelijk (met de gestegen dieselprijzen) veel vragen krijgen over het zelf maken van GPO/APO/WVO. Dat je de filterhandleiding gelezen hebt, bewijst, dat je serieus bezig wilt zijn. De meeste nieuwkomers op filtergebied doen dat niet. Vandaar waarschijnlijk de wat scherpe reactie.
    Mijn drijfveer is simpel: je kan lang kletsen over het milieu, maar gewoon beginnen is beter.
    Als je serieus wilt gaan filteren: stel je doelen, lees het filterverhaal nog een keer door, orienteer je verder op dit forum, ga op zoek naar een leverancier van ruwe olie en reken op een half jaar experiementeren totdat je tevreden bent. Voor wat betref de techniek: begin simpel. Dat kan je altijd nog terug en heb je geen geld weggegooid. Olie filteren is een vieze bedoening, zeker als je aan het experimenteren bent. Je moet er ruimte voor hebben en een vriendin, die niet vies is van een vet vlekje. Zonder vriendin kan het natuurlijk ook.
    Meer weten: zet je vragen op de site of stuur een pb-tje
    Niek
    edited May 2008
    @Ampu: Had je dat eerst gemeld dat je al (heel) wat PPO-rijervaring had, had je (van mij) een andere reaktie gehad. Zoals niek al aanhaalde: de PPO-newbies die de voor de 1000ste keer dezelfde vragen stellen waar de antwoorden zo voor te vinden zijn, doen bij de 'oudere' PPO-rijders het humeur vaak omslaan, waarvoor excuus. Waarom ben je hier pas recentelijk geregistreerd? Had je bv eerst wat info kunnen geven, voor je er begon te vragen ;)
  • ampuriab PPO Newbie
    edited May 2008
    Wodan,
    ik was vroeger op een andere forum (fmdso.nl mogelijk is de titel niet juist) doch dit is er enige tijd tussen uit geweest en het laastste half jaar waren er ook geen berichten meer.
    Ben nu al enkele maanden bezig met dit forum te lezen en ik denk dat ik het nu helemaal gelezen heb ( alles).
    Heb ondertussen ook nog een massa info gelezen over het maken van biodiesel.
    Als nieuweling op een forum moet het toch
    edited May 2008
    Wel nu we wat meer weten gaat dat nog in orde komen zie ;)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    volgens mij is de Nederlandse sectie van Fmso.de ook op sterven na dood.

Groet,
    Ingmar
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    image
    De vaten voor de grove filtering en tevens bezinken
    image
    95liter speciekuip voorzien van vataansluiting
    image
    Dan een kaarsfilter van 10mu en daarna eentje van 1mu
    image
    Vataansluiting onderin de ibc gemaakt
    image

Ik ben benieuwd of de (gekregen) slang tegen de olie kan, en of het nog een beetje wil doorlopen met 2 kaarsfilters onder elkaar.

gr Ton
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ton,

Die slang is volgens mij toch gewoon vijverslang, hij staat sowieso niet onder druk, dus het wordt even afwachten. Wildkamp verkoopt die slang ook, wellicht even via die weg de specs achterhalen.
    Eventueel zou je nog een tweede bezinkvat ertussen kunnen plaatsen.

Groet,
    Ingmar
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Ik heb m'n twijfels over de aansluiting aan de ibc, immers, als de ibc voller wordt, blijft de olie in je slang staan en zal hij dus maar heel langzaam stijgen. Uiteindelijk zelfs tot boven je 1Mu-filter, aangezien die op 3/4 van je ibc hangt.
    edited July 2008
    Ton,

Ik zou die slang er direct afhalen. Omdat het geprofileerd is, krijg je hem niet echt goed dicht. Dat wordt smeerboel. Je kan best gewoon pvc doorzichtige slang gebruiken, dit hard uit, maar gaat lang genoeg mee tot je volgende filter plant upgrade.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2008
    heb dezelfde slang op zoeen boormachinepompje(lidle).

hij dicht wel af, omdat de binnenkant wel glad is.,
    verknetteren op den duur verwacht ik ook wel.

biedewee Ton: k had er eerst geen fedussie in maar, t is toch nog een hele instalatie geworden .
    en degelijk zo te zien.
    sucses ermee.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Hey cool Ton, het experimenteren zit iig ook in jouw genen...
    Heb je dan een pomp om de speciekuip vol te pompen?
    edited July 2008
    [QUOTE=Tim;37722].......... Je kan best gewoon pvc doorzichtige slang gebruiken, dit hard uit, maar gaat lang genoeg mee tot je volgende filter plant upgrade. Tim

Het is denk ik een HDPE slang, die kan overal tegen.

Je kan een testje doen door even een stukje slang in de brand te steken, wel eerst even loskoppelen he :D.

HDPE ruikt naar kaarsvet, PVC ruikt een beetje zuur.

Wel een flinke opstelling zegmaar ehh....... is het niet handig om een paar afsluiters op je filters te zetten dan kan je makkelijk patronen wisselen als je systeem vol zit met olie. ik koop goedkope (kunststof) afsluiters bij agricoop.

Groeten,

Easy rider.
  • hanzo PPO Burner
    edited July 2008
    Agricoop, waar zit dat (niet te vinden via internet)...?
    Hier in de buurt zit wel een Wildkamp. Daar schijnen ze ook nogal wat te hebben.
    edited July 2008
    Sorry, was nogal laat gisteravond, het is horticoop Horticoop

Wildkamp heeft ook van dat spul.

Groeten,

Easy rider.
    edited July 2008
    Tim en Pjotter:
    Als vijver "fanaat": je hebt meerdere soorten van deze vijverslang. E
Sign In or Register to comment.