Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO techniek voor beginners

browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
edited May 2008 in Algemene Techniek
Om de stroom van topics met standaard vragen een halt toe te roepen, wil ik in deze categorie1 of meerdere topics maken die sticky zullen worden waarin de basisbeginselen en problemen van PPO rijden worden behandeld. Hierbij alvast een beginnetje. Vul gerust aan, dan zal ik er over een poosje een mooi compleet verhaaltje van maken.
brownie said:

Het grootste probleem bij het rijden op PPO is dat je brandstofpomp te zwaar moet pompen door te dikke olie. Dit kan opgeheven worden door de olie te verrwarmen voordat het de pomp ingaat. Twee methodes worden veel toegepast: In eerste plaats een warmtewisselaar waar doorheen de koelvloeistof en de olie loopt. In de tweede plaats met behulp van elektrisch door middel van gloeipluggen.

Grofweg zijn er 3 soorten brandstofpompen:
- Lijnpomp. Deze werd vroeger in Mercedessen toegepast en is goed bestand tegen PPO.
- Bosch (licentie) roterende pomp. Deze zijn een stuk minder degelijk dan de lijnpomp, maar wel de beste onder de roterende pompen. PPO bijmengen kan, maar voor hoge percentage zul je aan voorverwarming moeten doen.
- Lucas (licentie) roterende pomp. De zijn wat minder degelijk dan de Bosch en moeten dus voorzichtig 'gevoerd' worden.

Controleer dus eerst welke je hebt!

Dan is het type dieselmotor ook van belang. Oudere dieselmotoren zijn over het algemeen zeer geschikt. De beperkende factor zit in de brandstofpomp. Moderne commonrail motoren (HDI, DCI, CDI etc.) zijn veel minder geschikt. Deze zijn zelfs niet geschikt om weinig bij te mengen zonder aanpassingen!

Comments

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Hier Brownie dan blijft het eenmalig want hier geldt voor iedereen hetzelfde....

    Tips:

    Begin altijd op een Vrijdag morgen met de ombouw zodat Maandag morgen de wagen operationeel is. Of deze ombouw dan af is of niet is helemaal niet van belang.

    Zorg ervoor dat je 100% alles op voorraad hebt, je zult zien dat je dan nog 5% mist.

    voor Zaterdag 15.00 krijg je de laatste kans om spullen te kopen bij de Brezan ...

    Koop een lekbak voor een wasmachine als lekbak onder je auto.

    Koop van Midlock een setje aderknijpers, deze sluiten je koelwaterslangen af zodat je geen wisseling hoeft te doen.

    Breng eerst de WW's aan en sluit dan het water erop aan.

    Sluit dan pas de brandstof aan.

    Begin dan met de electra.

    Doe niets wat je niet zeker weet en werk in kleine stappen zodat je altijd met de auto weg kan rijden.

    Drink geen alcohol tijdens de ombouw.

    Zorg voor een boodschappenjongen cq derde hand cq geestelijkbijstaander.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Om dan maar met de eerste te beginnen:

    Warmtewisselaars die gebruikmaken van het koelwater zijn er in diverse uitvoeringen, waarvan de meest gebruikte de platen en slang in slang zijn.

    1 Platenwisselaar

    Deze ziet er in het algemeen als volgt uit:
    image
    plaatje geleend van Peus

    Er zitten grotere aansluitingen aan die parallel aan de kachel aangesloten worden, zodat het water er altijd doorheen stroomt. De kleinere aansluitingen zijn om de brandstofleidingen op aan te sluiten.

    Het principe is op zich simpel, het warme koelwater stroomt door de wisselaar, warmt het koperen materiaal op en zorgt er daarmee voor dat de brandstof ook opgewarmd word.

    Het grootste effect wordt bereikt wanneer de vloeistoffen tegenstrooms aangesloten zijn. Zou je hem gelijkstrooms aansluiten, dan bereik je in principe de gemiddelde temperatuur omdat de een opwarmt en de ander afkoelt. Laat je ze nu tegenstrooms lopen, dan blijft de temperatuur van het koelwater intact naarmate de brandstof door de warmtewisselaar stroomt.

    Immers, waar de koude brandstof binnenkomt, komt het water dat inmiddels al zijn werk heeft gedaan, maar nog altijd warmer is dan de brandstof de warmtewisselaar uit. Naarmate de temperatuur van de brandstof oploopt, komt hij steeds weer warm koelwater tegen en wordt de brandstof temperatuur dus hoger.

    2 slang in slang wisselaar

    Dit hoeft niet altijd een daadwerkelijke slang te zijn, maar het principe is dat je de brandstofslang in de koelwaterslang stopt en door middel van t-stukken naar buiten laat komen die je vervolgens afdicht. Nu is dit ook in metaal te maken, waarbij je dan veel makkelijker de t-stukken kan afdichten en de warmte overdracht ook hoger is.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    De combinatie slang in slang met voorverwarmde brandstofilterkop onder de bodem onder het chasis.

    image
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Voor de mengers zonder ombouw onder ons:

    Zoek het merk van je brandstofpomp op. Er moet ergen wel een plaatje opzitten. Is het een Lucas, meng niet meer bij dan 25%. Bij een Bosch pomp kun je het opvoeren tot 50%. Maar pas heel goed op. Als je motor of brandstofpomp wat anders gaat reageren, tank dan direct diesel bij. Ze willen prima kapot namelijk.

    Als je een lijnpomp hebt, eigenlijk allen de mercedessen van voor 1990, kan je meer bijmengen, maar ombouw is ook hier aan te raden.
  • buzink PPO Newbie
    edited November 2006
    goed initiatief, deze beginners sticky!

    Misschien kan een algemene introductie aan het verhaal over voorverwarmers vooraf gaan.

    - uitleg volledige systemen (niet alleen WW)
    - verschil 1 tanks/2 tanks systemen
    - kosten laten ombouwen vs kosten zelf ombouwen

    ben zelf niet op de hoogte, anders zou ik de intro schrijven. maar ben wel nieuwsgierig!
  • HanM PPO Burner
    edited July 2007
    Hier dan nog maal mijn vraagjes

    Hallo allemaal.

    Heb nu al een paar dagen dit forum doorgelezen en er zijn toch nog een paar vragen die ik heb.

    Ik ben ook van plan om mijn auto (opel combo 1.7D 1995) om te bouwen naar 100% ppo.

    Paar dingen die ik nog niet zeker weet.
    Met een 2 tank-systeem:

    Doordat de olie telkens word opgewarmd en via de retour terug komt wordt dan de tank zelf niet te warm?

    Je start dus op diesel en als de motor/koelwater op temperatuur is schakel je over op ppo. Maar als de motor pas net op temperatuur is dan is je 20 / 30 liter tank ppo toch niet gelijk op de juiste temperatuur?

    Voor een 2 tank systeem ben je dan verplicht om een 2e pomp(voor de ppo) te gebruiken?

    Gebruiken mensen ook al de warmte van de uitlaat om de ppo te verwarmen?

    Is de dieselpomp sterk genoeg om ppo op redelijke temperatuur (graad of 60/70) via 3 meter slang te zuigen?

    Nu eerst even naar de jumbo.. zbo schijnt daar goedkoop te zijn.

    Greetz Han

  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    pjotter said:

    hangt dr van af hoe de aanvoer van de ppo zit.
    de meeste 2 tankers laten de PO van bovenaf aanzuigen.
    en daar is in sommige gevallen een hulppomp bij nodig.

    een enkele waaronder ikzelf hebt de aanvoer onder in de tank,zodat er altijd tankdruk op de aanvoerleiding staat.
    en er dus geen 2e pomp nodig is.

    Haha dit hebben we al eens gehad.
    Dit is toch echt BS hoor pjotter.

    Extra pomp hangt van de lengte en inwendige diameter van de leidingen en van de viscositeit van je PPO af. En of je filter al dan niet verstopt is.

    De tank kan warm worden ja én?

    Je start dus op diesel en als de motor/koelwater op temperatuur is schakel je over op ppo. Maar als de motor pas net op temperatuur is dan is je 20 / 30 liter tank ppo toch niet gelijk op de juiste temperatuur?

    Daar is de WW voor.
  • HanM PPO Burner
    edited July 2007
    Wat ik eigenlijk wilde weten van die 2e pomp..

    Je gebruikt 2 2/3 ventielen dan staat de olie dus stil als je op diesel rijdt.
    De motor komt op warmte en de stilstaande olie in de slang wordt warm.
    Nu schakel je over op ppo via de magneet ventielen en de warme olie loopt naar de pomp.
    Alleen op een gegeven moment is de olie die warmgemaakt is tijdens het op diesel rijden uit de slang en terug in de tank gepomt. Dan komt er dus koude olie door de slang. Heeft een warmtewisselaar dan genoeg capaciteit om die olie van ±10/15 graden naar 60/70 te brengen in die paar seconden dat het door de warmtewisselaar stroomt?

    Of heb je dus een 2e pomp nodig die wanneer je op diesel rijdt de ppo door de warmtewisselaar stuurt en zo de olie al opwarmt tot laat zeggen 40/50 graden in de tank?

    Bedankt alvast voor de reacties en had het topic van tim al deels doorgelezen.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    Mooi compleet en wetenschappelijk verantwoord document over het rijden op PPO en biodiesel. Met ombouwschema's en berekeningen:

    http://statbel.fgov.be/studies/ac410_nl.pdf

    Deze quote vond ik wel interessant.

    Er zijn ook sensoren op de markt die diesel van olie kunnen onderscheiden. Deze zouden het overschakelen van de retour automatisch kunnen laten verlopen.

    Weet iemand meer van deze sensors? Wat voor type is dit, zijn die zomaar te verkrijgen en niet schreeuwend duur?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/ de voorkeur voor een rotatieve Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met bijv. diesel. Meer info viscositeit zie http://www.ppo.nu/forum/f59/viscositeit-diverse-ppo-mengsels-124/ Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/ Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen. Persoonlijk vind ik een 1-Tank systeem avontuurlijker en deze dwingt je om een fingerspitzengefuhl te ontwikkelen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    [QUOTE=brownie;29804]Mooi compleet en wetenschappelijk verantwoord document over het rijden op PPO en biodiesel. Met ombouwschema's en berekeningen:

    http://statbel.fgov.be/studies/ac410_nl.pdf

    Deze quote vond ik wel interessant.

    Weet iemand meer van deze sensors? Wat voor type is dit, zijn die zomaar te verkrijgen en niet schreeuwend duur?

    Optisch kan je dat perfect...
Sign In or Register to comment.