Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot 2.0 HDI 110pk op PPO

edited May 2006 in Citroën/Peugeot
Beste mensen,
Ik vindt als gast deze PPO Experience site heel goed en informatief.
Zelf rijdt ik nu met mijn Peus 2.0HDI op 40% zonnebloemolie en 60% diesel. Ik merk totaal geen verschil in rijden en optrekken (m.u.v. de prijs dan en de uitlaatreuk). De wagen is niet aangepast. Het commonrail systeem werkt gewoon zoals het hoort. De motor is als vrij stil maar nu lijkt ie nog minder geluid te maken. Kan ik hiermee doorgaan zonder dat er mankementen komen ?? Graag jullie advies en ervaring.

Comments

  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited April 2005
    Volgens mij is het commonrail systeem alleen maar meer geschikt voor ppo vanwege de hogere druk die gehaald wordt :)

    Ga zo door !
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited April 2005
    Zal van de smering van de pomp afhangen...
    Ik heb hierover nog geen gegevens gelezen, maar hoor wel hier en daar dat er met HDI'tjes op tournesol gereden wordt.
  • Toyo PPO Burner
    edited April 2005
    Op de duitse site heb ik een corolla (2003) gezien met een D-4D motor, dit is common rail techniek. Wel is het een 2 tank systeem. Ook heb ik wel eens opgevangen dat een common rail een fijner brandstof filter heeft dan een normale diesel. Waar ik dit gelezen / gehoord heb ben ik vergeten (helaas), dus ik weet niet of het ook waar is.

    ~ Toyo ~
  • edited May 2005
    Geweldig, die zonnebloemolie in de tank.
    Mijn HDi-tje rijdt er perfect op, nl. nog steeds 40%. Alleen heb ik een voorverwarming via de koelvloeistof (dubbel-pijp systeem van koper) aangebracht. Dat verwarmt de gemixte brandstof naar ca. 40 gr.C. Het resultaat bij warme motor is dat je lekker vlot weg ben. Bij deze motor heb je dus een fijn verdeelde verstuiving nodig, en die is uiteraard beter bij een warme mix. De viscositeit doet hier dus wonderen. Is ook beter voor het brandstoffilter, want die is inderdaad behoorlijk fijnmazig, zoals mijn garagehouder me vertelde.
    Binnenkort ga ik het brandstoffilter vernieuwen. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom in het gebruikte filter.
    Ik houd jullie wel op de hoogte met mijn ervaringen.
    Mvg.
    Peus.

    -------------------------------------------------------------------------------
    Heerlijk helder......Zonnebloemolie ! (40% - HDi-2,0 is niet verslaafd)
  • Peus PPO Addict
    edited May 2005
    Hallo,
    Het brandstoffilter is vervangen, niks bijzonders aan te zien, geen aankoekingen of afzettingen van olieresten. :) Schoon (zo te zien).
    Vandaag is de warmtewisselaar aangepast voor minstens 70 grad. C, hoe dunner hoe beter voor de pomp en de verstuivers :!: tevens betere en schoner verbranding bij lagere viscositeit. Eigenlijk moet de viscositeit niet hoger zijn dan het dubbele van normale dieselolie.

    Mvg.
    Peus
  • edited May 2005
    Hallo,
    Onderstaand ter informatie een paar stukjes uit ander forums met een advies van een commonrail dieselspecialist B.
    Interessant is een viscositeits regelaar om commonrail dieselmotoren meer geschikt te maken voor PPO. :lol:

    Mvg,
    Peus

    Verstuurd door: P. op 15 april 2005

    Hoi B.,
    Volgens mij ben jij commonrail diesel specialist. Ik heb vandaag op een forum van www.fmso.de gelezen dat er op een Peugeot met DHi motor een ingenieuze viscositeitsregelaar was aangebracht om de hogedrukpomp te beschermen. Snap jij hoe dat werkt? Ik ben zeer belangstellend. Ik rijdt nu zonder aanpassing op 40% zonnebloemolie bij de diesel, zonder enkel probleem met starten, rijdt gewoon goed en maakt iets minder geluid.
    Met vr. groet, P.

    Hier is de tekst:

    Geschrieben von Nocken-Paule am 13. April 2005 17:17:32: Als Antwort auf: Re: Mein HDi nach 250tkm geschrieben von Gernut am 13. April 2005 13:03:50: Hallo, mein Grund-System besteht zuerst mal aus einen Standard 2Tanksystem, das ich um weitere wichtige Punkte erweitert habe.
    Einen 3-stufiges Filtersystem mit Teilrückführung und auf moderate geregelte Filtertemperatur
    Ein geregeltes temperaturabhängiges Mischungsverhältnis (Viskokonstant) d.h die Viskosität wird auf einen maximal erlaubten Wert geregelt (Viskositätswert, der für die Hochdruckpumpe als firmenintern erprobt wurde
    1. Maximale Vorluftemperatur maximal erlaubten Wert geregelt
    2. Durch Punkt 3.+ 4 ergibt sich ein maximales Mischungsverhältnis von 95% Pöl
    3. Umschaltung auf Diesel, wenn eine bestimmte definierte Zeit mit geringer Last bzw. ohne Last gefahren wird, sonst Verkokungsneigung der Injektoren
    4. Anpassung des Förderbeginn auf den zulässigen max. Zylinderinnendruckes. Ich weiß, ist nicht ganz legal, da die NOx dann über die limitierten Werte ansteigt.
    5. Desweitern habe ich noch 2 Votex-Wärmespeicher (Kofferraum) um den Motor und das System auf Temperatur zu bringen.

    Verstuurd door: B. op 16 april 2005

    Die viscositeitregelaar werkt als volgt, als de viscositeit hoger wordt als gewenst is word er dieselolie bijgemengd net zoveel als nodig is om de hogedrukpomp heel te houden. Ik begrijp verder uit het verhaal dat er drie filters voor de brandstof gebruikt worden, dat er maximaal op 95% PPO gereden wordt ik denk dat het hier gaat om slaolie die dikker is als zonnebloemolie. Met zonnebloemolie kun je denk ik met deze auto wel op 100% rijden. Er zit een systeem op dat omschakelt naar dieselolie als er weinig brandstof ingespoten wordt voor langere tijd, dit om de injectoren tegen vervuiling en vastzitten te beschermen en hij is nog van plan om het inspuittijdstip aan te passen. Ik neem aan dat je het inspuittijdstip vroeger moet zetten om het maximale rendement te halen, kan wel zorgen voor een hogere NOx uitstoot. Dat is ook de reden waarom de meeste motoren iets stiller worden omdat de brandstof iets te laat wordt ingespoten.
    Het is denk ik een zeer kostbare ombouw met een hoop extra regelingen en ik denk dat je met commonrails toch wel voorzichtig moet zijn als je bijmengt.

    Advies: 40 tot 50% max. EN zonnebloemolie gebruiken !
    B.

  • edited May 2005
    interessant, kennelijk een (lineaire?) viscositeitsregelaar die meet en regelt, in tegenstelling tot de T-gecontroleerde aan-uit regeling van een 2 tanksysteem.....
    en wat toegevoegde intelligentie (soort fuzzy logic denk ik).
    Ik rijd nu (XUD9/Bosch VE) met 90% PPO en dan moet ik twee maal starten (beetje fris vanochtend), motor loopt 3 seconden heel stoterig, maar na een 200m is het over en loopt ie als een tierelier (A8 benzinekoeler is nog niet warm...). Ik zal (los van de deze week te installeren electrische verwarming) toch iets met diesel-starten moeten bedenken.
    Grote vraag: hoe is die intelligente visco-regelaar opgebouwd...........
    Groet,
    Jaap.
  • Simon PPO Newbie
    edited June 2005
    Viscositeit en glycerinestolsels zouden struikelpunten kunnen zijn of nog worden vanuit het inspuitsysteem bezien. De verstuivers werken op een hydraulisch principe. Hierdoor worden de verstuivers met een hogere viscositeit brandstof dus trager in openen en sluiten. Hoe 'nieuwer' het CR systeem (qua generatie/emissie normering) hoe groter en nadeliger de invloed van de viscositeit op de reactie van de verstuiver. Dat zorgt ervoor dat het inspuitbegin en einde dus iets later worden. Hiermee heb ik verklaart waarom de motor stiller lijkt, en vermoedelijk is.
    Dit samen met het lage cetaangetal van PPO (in jouw geval zonnebloemolie) zorgt dit voor een late verbranding. Dit zorgt zeker voor een relatieve toename CH (koolwaterstof) emissies. Vervelender is echter dat dit ook (relatief) verhoogde roetuitstoot in de hand werkt.
    Een vervuilde vebrandingskamer en vastzittende zuigerveren zijn mogelijke gevolgen.
    Verder is een potentiëel gevaar dat PPO veel meer hygroscopisch is dan diesel. Door de aanwezigheid van water in het systeem, samen met het van nature hoge zuurstofgehalte in PPO kan er gemakkelijk een zuur milieu in het brandstofsysteem ontstaan. Hierdoor wordt de smering van de brandstof minder, en dat vindt de HD pomp niet leuk. Verder zijn de boringen en passingen in de verstuiver zo klein, dat daar een aanslag a.g.v. zuren/water in brandstof snel voor functionaliteitsproblemen zorgt.
    _________________
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Bedankt voor je inbreng.
    Ik ben het met je eens dat in sommige omstandigheden de verbranding niet optimaal zal zijn, met name in geval dat de motor nog niet op goede temperatuur is. Dat verklaart het wat hoger brandstofverbruik (meetbaar met de digitale verbruiksmeter) de eerste 5 a 10 kilometers.
    Van een vervuilde verbrandingkamer ben ik niet bang, want als je een flinke rit heb gemaakt zal (met de wat hogere temperatuur dan met puur diesel) dat uiteraard schoon branden. Roet tussen de bovenste zuigerveren is mogelijk, maar aankoeking vind ik erger, daardoor kunnen zuigerveren zelfs gaan vastzitten. In dat geval zal er ongetwijfeld compressieverlies optreden.
    Lijkt me niet zo gek om af en toe op Ultimate diesel van BP (met die extra reinigende werking) te gaan rijden. Kost wel iets meer, maar een halve tank toch niet meer dan 1,5 euro. Wat denk jij daarvan ?? Ik verwacht geen wonderen, maar lijkt me wel eens goed voor de verstuivers. :?: :idea:
    Als 2e: iets vervroegde inspuiting, dat geeft dan weliswaar weer die bekende koude-diesel-tik, maar toch wat betere verbranding. Weet jij wat zoiets kost bij een HDi ?? (computerwerk bij de dealer :cry: ).
    Dat de smering minder wordt door de in PPO aanwezige oliezuren kan ik niet vatten. De inbouwbedrijven van PPO-kits vertellen dat de HD-pompen juist een langer leven beschoren zijn, omdat PPO vetter is dan de huidige zwavelarme diesel (mits het systeem goed is aangelegd, zeggen ze).
    Mvg.
    Peus
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Ik denk dat de smering niet minder is: plantaardige olie smeert vele malen beter dan minerale olie. Het probleem zit hem volgens mij in het snel verouderen van plantaardige olie (daarom dat die niet gebruikt wordt voor de algemene smering van je wagen) wat een verzuring met zich meebrengt.
    Het is deze verzuring die, eventueel in combinatie met het water waar Simon op wees, de smering in het gedrang brengt.
    Smeer een slot maar eens met slaolie: gaat waanzinnig goed! Maar na enkele dagen begint het steeds minder te gaan: de boel is aan het corroderen.

    Nu is het natuurlijk zo dat wanneer je veel rijdt de PPO gedurig wordt ververst. Van verzuring kan dan nauwelijks sprake zijn. Ik denk dat de problemen kunnen ontstaan wanneer je bvb. een maandje naar Spanje gaat met de vlieger ipv met de wagen...

    En misschien zitten er in de pomp enkele delen waarbij het smeermiddel PPO maar zeer langzaam wordt ververst doordat er zeer nauwe toevoerkanalen zijn?
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    goed punt... om je laatste tank voor je vakantie toch maar dino-diesel te nemen zodat alles net effe gespoeld word is mischien geen slecht idee?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    Ik vraag me af of we niet een of ander systeem kunnen verzinnen, dat bij het uitschakelen van de motor, de olietoevoer stopzet en weer op diesel zet, en de motor effectief uit zet, als er enkel diesel in de pomp zit.

    De vraag hierbij is natuurlijk hoe lang dat kan duren...

    Hiervoor moet je uiteraard een twee tanken systeem hebben.
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    gewoon tijdig handmatig terugschakelen dus als je 2-tank rijd. mijn sugestie was voor de mixers en 1-tankers.
  • Simon PPO Newbie
    edited June 2005
    Het af en toe tanken van een 'premium' brandstof daar wordt het niet slechter van. Het is de vraag of het afdoende is. Als dit een vereiste is om rijden op PPO succesvol te maken dan maakt dit PPO vooral een product voor idealisten en liefhebbers. En dus niet een heel geschikte brandstof voor 'de massa'.

    Het veranderen van motormanagementparameters, zoals het inspuitbegin, zijn vergelijkbaar met chiptuning en daarom zullen dergelijke ingrepen ook vergelijkbare tarieven opleveren. Je moet dan rekening houden met €750,- tot €1000,-.

    Dieter gaf tenslotte al de juiste interpretatie uitleg over de smering visie die ik uitte. Dus daar heb ik niets meer aan toe te voegen.

    Hoeveel KM rijd je per jaar? Hoeveel heb je al op PPO gereden? Hoe ervaar je de uitlaatreuk? Heb je in de winter ook met PPO gereden en hoe ging dat?
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Simon,
    Ik rijdt ca. 25d km per jaar. De uitlaatreuk is niet opvallend, je moet bukken en met je neus in de uitlaatlucht hangen om wat frite lucht op te merken. Ik denk dat de verbranding goed is als de motor op bedrijfstemperatuur is. Rijdt ook als een zonnetje :mozilla_cool:
    Wijzigen van inspuitmoment begin ik dus niet aan, gezien die prijzen... :oops:
    Ik rijd sinds maart met 40% zbo, dus ervaring met winterkoud heb ik niet opgedaan, maar ben van plan terug te gaan naar 30 of 20% zbo als het echt koud gaat worden. :roll:
    Op de verpakking van zbo staat: koel en donker bewaren, na opening de fles afsluiten....... en daar houd ik me aan (net als bij wijn, he....... :D )
    Dan zal het met ranzig worden en oxidatie van bestandsdelen wel loslopen.
    Mvg.
    Peus
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Hallo,
    Onlangs heb een tevens een elektrische voorverwarming aangebracht, om na de koude start de periode van koude brandstoftoevoer tot een minimum te beperken.
    De gloeikaars zit in een holle messing buis (7 cm) geklemd met koperfolie ertussen. Het geheel is in een 22 mm koperen buis gesoldeerd met een lengte van 10 cm, hiertussen en de messing buis gaat de brandstof via een T-stuk en een verloop aan het eind. Ik had nog een gebruikte gloeikaars van Beru liggen, het afgegeven vermogen is ca. 170 W. De toegepaste thermostaat is instelbaar, slaat nu af op 65 gr.C. Bij warme motor doet het elektrische element niks meer.... Tot nog toe werkt het prima :!: :D

    Zie ook de plaatjes hiervan: site PPO-PEUS

    Met een simpele digitale huis-tuin-en-keuken thermometer kan ik op het dashboard de temperatuur aflezen van de brandstof die naar de HD-pomp gaat. Als ik het contact aanzet, zie ik langzaam de temperatuur stijgen tot 40 gr. C :lol:.....na het starten zakt die weer wat naar beneden, misschien moet ik een andere gloeikaars toepassen, eentje van ruim 200 W?
  • ConstantijnConstantijn PPO Newbie
    edited June 2005
    Hallo Peus,

    Waar heb je de elektrische voorverwarming geplaatst? Zit deze -zoals ik het zelf zou gaan doen- na het brandstoffilter, zo dicht mogelijk tegen de injectie/verstuiverpomp? Of is een andere plaats beter geschikt?
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Hoi,
    Bij mij zit het (orginele) brandstoffilter er nog tussen. Omdat het toch zomer is kan dat geen kwaad. Voor de winter ga ik de slangen aanpassen, zodat de elektrische voorverwarming net voor de HD-pomp zit. Tevens is het dan zeker dat het betrouwbaar werkt en er geen soldeerdeeltjes meer vrijkomen.
  • edited June 2005
    Ben je niet bang in de winter met al die elektrische verwarmingen dat je startbeveiliging het laat afweten?
    Vroeger had ik een minibus op LPG.
    Telkens als het winter was dan moest ik altijd om de 10 minuten opnieuw code ingeven op mijn startonderbreker.
    De ventilator van de verwarming trok dan al wat veel stroom samen met de achterruitverwarming.
    Daardoor werd mijn stroom onderbroken.
    Zelf ben ik daarom zoveel mogelijk voorstander van die met koelvloeistof verwarmde oliefilter van die volkswagen shop. (caddy daddy of hoe heet dat ding weer)
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Kipmarc said:

    Ben je niet bang in de winter met al die elektrische verwarmingen dat je startbeveiliging het laat afweten?
    Zelf ben ik daarom zoveel mogelijk voorstander van die met koelvloeistof verwarmde oliefilter van die volkswagen shop. (caddy daddy of hoe heet dat ding weer)

    Dat ga ik nog ervaren, tot nog toe geen enkele moeilijkehid gehad. Misschien ga ik nog een relais tussenbouwen met een sturing dat de elektrische voorverwaming alleen begint als de dynamo stroom afgeeft. Zal waarschijnlijk nodig zijn als ik een zwaardere gloeikaars ga toepassen. :o
    Mvg.
  • Bismut PPO Newbie
    edited June 2005
    Vraagje aan de HDJ-experts:

    Gisteren eens onder de motorkap gekeken van mijn 206 1.4 HDi-tje.
    Links naast de motor zit een 'ding' van het merk BOSCH. Kan ik ervan uitgaan dat dit de brandstofpomp is, of moet ik die ergens anders zoeken?
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    ... als er vanuit dat 'ding' één stalen hogedrukleiding vertrekt naar een koperkleurige buis van waaruit vier stalen hogedrukleidingen vertrekken (de common rail)... ja!
  • Bismut PPO Newbie
    edited June 2005
    Oei, ik heb zie in het algemeen weinig leidingen liggen onder de motorkap, en zeker geen koperen.
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Je moet eerst de kunststof beschermkap eraf halen (die kap waar HDi op staat) door met je ene hand die iets omhoog te trekken en de andere hand de 4 bevestigingknopjes eraf te draaien. Dan zie je links (laag) tegen het riemhuis de hogedrukpomp van zwratgelakt gietijzer, net achter de pomp van de stuurbekrachtiging. Daaraan zit een zwart kunststof brandstofleiding vanaf het brandstoffilter. Als het goed is zie je een zwart plaatje met Bosch erop. Zo'n soort plaatje zit ook op de commonrail, waar ook Bosch op staat. De commonrail is niet van koper maar van verzinkt staal. Koper is een te zacht metaal om 1500 bar druk in te hebben. :D
    Als ik het goed heb verschilt de opbouw van 1,4 HDi niet zo veel van een 2,0 HDi.
    Ik rijd nu (met het warme weer) ca. 50% zbo, maar lees mijn verhaaltjes: er is wel het een en ander aangepast :shock: .
    Mvg.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Hela! Ik heb niet over koper gesproken he! :o
    Koperkleurig...
    (bij xantia van m'n zus toch; misschien messing of andere legering?)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2005
    Dieter said:

    Hela! Ik heb niet over koper gesproken he! :o
    Koperkleurig...
    (bij xantia van m'n zus toch; misschien messing of andere legering?)

    Messing kan best, het is sterk, een goede warmte geleider, corrosie bestendig, ...
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Nou, mijn commonrail blijkt van gietijzer te zijn, maar inderdaad: er zit een geel verzinkte laag overheen :oops: :!:
    Sommige verzinkte onderdelen zien er wel vaker geel uit, zoals scharnieren en bouten, maar toch is dat verzinkt staal.
    Bedankt voor je opmerkingen, dat houdt de mens wakker!
    Mvg.
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005
    Hallo specialisten op brandstofgebied,
    Ik vind de temperatuur t.g.v. van de voorverwarming toch wat tegenvallen, soms niet hoger dan 55 gr.C.
    Er zit een opvoerpomp onder de auto bij de tank. Ik heb onder mijn auto een flinke koelplaat aangetroffen, met ribbels en sleuven waar bovenlangs een metalen geluste leiding opzit. Hierdoor vloeit de brandstof afgekoeld terug naar de (kunststof) brandstoftank.
    Mijn vraag is: hoe kan ik eenvoudig de temperatuur van brandstof naar de HD-pomp verhogen?? Bijv. door een verbinding tussen aanvoer en retourleiding te maken, zodat de warme brandstof niet zo snel teruggaat? Volgens mij is stroomt de brandstof snel naar de motor en ook veel retour. zodat de voorverwarming te weinig warmte kan toevoeren. Heeft wellicht te maken met benodigde voordruk?
    Opm. ik rijdt nu 45% zonnebloemolie, overigens zonder problemen.

    Zojuist heb ik de warmtewisselaar tussen de HD-pomp het het filter aangesloten, i.p.v. tussen de aanvoer en het filter. Misschien dat het verbetert. :?: :roll:

    Graag jullie deskundig antwoord.
    Mvg.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2005
    kun je de retoru naar je tank gewoon niet overbruggen (t.o.v. die koeler)?
    Ik wil zeggen: maak de retour eigenhandig terug, rechtstreeks je tank in. Schakel zo die koeler uit.

    GRoeten,
    Nero
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Beste HDi-bezitters en overige belangstellenden,

    Zie hier een link met wat plaatjes van een ingebouwd 2-tanksysteem in een Peugeot 306-HDi commonrail. De taal is Frans, maar de plaatjes zijn erg duidelijk. De nieuwe brandstofleidingen lijken wel vloerverwarmingsslangen in een kleinere doorsnede :idea: :!: Het ziet er allemaal heel degelijk uit.
    Mvg.

    http://www.dieselveg.com/peugeot_306_hdi.htm
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    Peus said:

    .......brandstofleidingen lijken wel vloerverwarmingsslangen in een kleinere doorsnede :idea: :!: Het ziet er allemaal heel degelijk uit........

    Het zijn dus transparante PA leidingen, deze zijn ook op onze verkooplijst terug te vinden. PA staat voor polyamide het is een soort nylon.
    Mvg.
    Peus
  • dennis PPO Newbie
    edited March 2006
    Ik heb in mijn lancia zeta 2.0 jtd dezelfde motor zitten. Bij 30.000km is hij gechiptuned naar 140 pk! Dat gaat erg goed.
    Vandaag heb ik heb opgehaald bij PPO-systems is Wezep. Hij is daar keurig omgebouwd. Ik heb er zojuist 150 km mee gereden. Ik merk geen verschil tussen rijden op diesel of ppo. Alleen stinkt hij op PPO veel minder!
    Het is een tweetank systeem van elsbett. Ik had zelf m'n twijfels of het feit dat hij meer vermogen dan af-fabriek heeft geen probleem zou zijn. Er is mij verzekerd dat het geen probleem is.
    Ik zal mijn ervaringen ook later laten weten.
  • dennis PPO Newbie
    edited May 2006
    Intussen ben ik zo'n 2000 km verder op ppo met de lancia jtd (=HDI) motor. Hij is voor wat bijstellen nog een keer naar PPO-systems in Wezep terug geweest. Ook moest de opvoerpomp toch wat krachtiger gemaakt worden dan hij was.
    Hij rijdt nu echt perfect. Binnenkort op vakantie naar midden-Italie. Ik zal mijn ervaringen, ook in de bergen, weer laten weten.
    dennis
Sign In or Register to comment.