Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel Combo 1.7D

edited January 2005 in Opel
Ik rij nu een maand of 2 met een mengsel varierend van 50 tot 85 % slaolie. Tot nu toe zonder problemen. Het enige dat ik gemerkt heb bij 85% is dat de motor bij het starten een beetje "bokkig" is en dat het een tijdje duurt voordat de motor op volledig vermogen komt. De eerste 5 kilometer wil ie niet harder dan 110

Voor de volledigheid:

Het betreft een Opel Combo uit 1995; 1,5 D.

Comments

• edited November 2004
    Het lijkt me, gezien de ervaringen die ik tot nu toe gelezen heb, dat verwarming van de brandstof het "bokken" grotendeels zal verhelpen.

groeten
  • KockieKockie PPO Burner
    edited November 2004
    ik ben ook een ombouw aan het plannen. Ben alleen nog op zoek naar een paar 3-weg ventielen en een warmte wisselaar :)
  • edited January 2005
    Als je beschrijft dat deze na het starten bokt en de eerste 5 kilometer niet zijn volle vermogen levert, hoef je van verwarming niets te verwachten.
    Bij de start is sowieso alles nog koud en de eerste 5 kilometer is er ook niet veel warmte beschikbaar. Denk maar aan de interieur verwarming, die doet het ook niet meteen.
    Het enige voordeel is dat je dan op diesel kan starten. en de eerste 5 kilometer op diesel kan blijven rijden.

Ik weet natuurlijk niet wat jouw gebruik van de auto is. Ik rij zo gemiddeld ritten van 15 kilometer. Als ik dan de eerste 5 kilimeter niet op ppo kan rijden omdat het niet warm genoeg is en de laatste 3 kilometer moet gebruiken om de boel weer over te spoelen op diesel blijven er erg weinig echte ppo kilometers over. Voor mijn gebruik kan ik beter kiezen voor een adequate vermenging met diesel. En dan vind ik 85% PPO met de huidige buitentemp wel heel erg veel ....
    edited January 2005
    Mijn ochtendrit is er eentje van 40 kilometer. Gedurende de dag rij ik dan ritten tussen de 2 en 10 kilometer. 's avonds weer die 40. Voor die 40 kilometer is ombouw natuurlijk wel lonend. Ik rij nu niet op 85%; dat wil niet meer. 60% gaat nog prima.
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2005
    kockie said:

De eerste 5 kilometer wil ie niet harder dan 110

Nou kun je je ook afvragen of het voor een diesel wel goed is om binnen 5 km al 110 te willen rijden, zeker met een koude start. Ook met 'normale' diesel zal je blok echt nog niet lekker op temperatuur zijn en ik heb altijd geleerd dat je een motor, wat voor soort dan ook, niet te veel moet belasten zolang ie nog niet op temp is, het is gewoon beter voor de levensduur van je materiaal.
  • edited January 2005
    Is 110 km/uur een zware belasting dan ?
    Daarom hebben we dus zoveel files smorgens ...allemaal mensen die "rustig"aan doen omdat hun motortje koud is...

Snel optrekken is max . vermogen, een contante snelheid van 110km/h is voor de meeste auto's niet echt een zware belasting ( uitgezonderd mijn Landrover uit 1978) ( rijdt bijna nooit op de snelweg)

Martin
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    kockie said:

Het betreft een Opel Combo uit 1995; 1,5 D.

het is geen nieuwe auto en het is slechts n 1.5! dan is 110 koud een zware belasting. zelfs de nieuwere 1.4 polo's moeten warm behoorlijk werken bij t invoegen: 100 tot 150 in 5 minuten ;)

wees n beetje zuinig op je motortje, laat m effe wakker worden... ik heb tenslotte ook mn koffie met n peuk nodig ;)
    edited January 2005
    psssst.... ik heb me vergist.... het is een 1.7d

Met 5 minuten bedoel ik niet 5 minuten na het starten, maar de eerste 5 minuten op de snelweg...... da's al minimaal 5 minuten van mijn huis.

Hij is al redelijk warm dus als ik de snelweg op ga.
Sign In or Register to comment.