Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Bijmengen Citroen Berlingo

mennomenno Webmaster
edited July 2006 in Citroën/Peugeot
Vanmorgen heb ik voor het eerst zo'n 15% ppo bijgemengd, spul van €0,59 bij de plaatselijke Aldi. Ik heb eigenlijk niet gemerkt dat het er door zat, alles werkte gewoon normaal ook niet echt rare geurtjes alsof je in een frietkar rijdt ofzo. Ik ga het percentage voorzichtig opvoeren de komende dagen. Meer ervaringen volgen! :D

Tech. gegevens: Citroen Berlingo 1.9D van oktober 2000. Bosch brandstof pomp. Uit documentatie op internet blijkt dat deze motoren standaard een brandstofvoorverwarmin hebben. Wie kan dit bevestigen?

Comments

• Oliebboemel PPO Newbie
    edited November 2004
    ""Tech. gegevens: Citroen Berlingo 1.9D van oktober 2000. Bosch brandstof pomp. Uit documentatie op internet blijkt dat deze motoren standaard een brandstofvoorverwarmin hebben. Wie kan dit bevestigen?""

Dag Menno,

Die voorverwarming is een lichte uitvoering bedoeld om de diesel in de wintermaanden voor te verwarmen. De schakelmomenten zijn + 4 graden en + 20 geloof ik. Meestal zijn dit geintegreerde units. Dus de inschakelmomenten wijzigen zal lastig worden.

Wellicht moet je naar andere oplossingen zoeken. Maar voorverwarmen is de boodschap als je zonder ombouw toch PPO wilt rijden.

Groet,
    Walter
  • mennomenno Webmaster
    edited November 2004
    Na 1 week met een 20% tot 30% mengsel gereden te hebben kan ik alleen maar zeggen dat het enige verschil dat ik merk een iets andere geur uit de uitlaat is. Grote voordeel daarvan is dat men over het algemeen wat minder geneigd is te bumperkleven, dus louter voordelen! 8)

We blijven rijden...
  • KockieKockie PPO Burner
    edited November 2004
    menno said:

Grote voordeel daarvan is dat men over het algemeen wat minder geneigd is te bumperkleven, dus louter voordelen! 8)

Dat idee heb ik inderdaad ook.... met mijn combo op 66% zonnebloemolie
  • Gerrit Baggermans PPO Newbie
    edited January 2005
    menno said:

Vanmorgen heb ik voor het eerst zo'n 15% ppo bijgemengd, spul van €0,59 bij de plaatselijke Aldi. Ik heb eigenlijk niet gemerkt dat het er door zat, alles werkte gewoon normaal ook niet echt rare geurtjes alsof je in een frietkar rijdt ofzo. Ik ga het percentage voorzichtig opvoeren de komende dagen. Meer ervaringen volgen! :D

Tech. gegevens: Citroen Berlingo 1.9D van oktober 2000. Bosch brandstof pomp. Uit documentatie op internet blijkt dat deze motoren standaard een brandstofvoorverwarmin hebben. Wie kan dit bevestigen?

Ik volg dit onderwerp al geruime tijd, en zelf rij ik een Berligo van 1998, nu lees ik overal dat men moet kijken wat voor brandstof pomp er in de berlingo zit, mijn vraag is nu hoe kan ik dat zien!
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2005

... mijn vraag is nu hoe kan ik dat zien!

Ik heb zelf even de bovenste afschermkap van het blok afgehaald (zit op twee of drie plaatsen vast. Dan even er onder gekeken, 'k geloof dat de pomp er dwars er voor hangt. Je moet even zoeken naar een apparaatje waar een aantal (4) dunne leidinkjes uitkomen. Als het nog niet lukt , laat het dan even weten, dan maak ik even een foto van m'n eigen B'lingo, het is daar nu wat te donker voor . Ik hoor't wel! 8) :P
    edited January 2005
    menno said:

[quote=... mijn vraag is nu hoe kan ik dat zien!

Ik heb er een Lucas pomp in zitten, dus dan lukt het zeker niet?

Ik heb zelf even de bovenste afschermkap van het blok afgehaald (zit op twee of drie plaatsen vast. Dan even er onder gekeken, 'k geloof dat de pom er dwars er voor hangt. Je moet even zoeken naar een apparaatje waar een aantal (4) dunne leidinkjes uitkomen. Als het nog niet lukt , laat het dan even weten, dan maak ik even een foto van m'n eigen B'lingo, het is daar nu wat te donker voor . Ik hoor't wel! 8) :P
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2005
    Bij Lucas pompjes wordt het inderdaad afgeraden om met ppo te beginnen, als ik dat tenminste juist begrijp van de verschillende fora.
  • jeroen PPO Wannabe
    edited June 2005
    Een Lucaspompje kan ook prima plantaardige olie inspuiten, hoor. Je moet er alleen wat voorzichtiger mee doen. Een Lucaspompje verschilkt niet zoveel van de Bosch roterende inspuitpomp, echter een Lucas steekt wat fijner in elkaar. Ruimtes tussen verschillende te smeren onderdelen zijn kleiner, zodat smering een probleem wordt bij dikkere brandstoffen. Veel onderdelen zijn ook wat lichter uitgevoerd, dus kunnen minder mishandeling verdragen. Kortom een Lucas is minder vergevend dan een Bosch.
    Als je plantaardig wilt rijden met een Lucaspomp moet je zorgen voor goede verdunning of verwarming van je brandstof. Een tweetanksysteem is dan ook de beste oplossing, zodat de pomp alleen ppo voor z'n kiezen krijgt als deze goed warm en dus dun is.
    Als je geen tweetanksysteem hebt moet je tenminste goede brandstofverwarming hebben die op het koelwater werkt en de brandstof met tenminste 20%vol petroleum of 30%vol diesel mengen en in de winter ook wat benzine toervoegen. Bovendien moet je onthouden dat je een gevoelige brandstofpomp hebt en, na de koude start, zolang er geen warme lucht uit je verwarming komt (als de verwarming aanstaat), uiterst voorzichtig zijn. Weinig gas geven en vooral lage toerentallen aanhouden. Dat is sowieso goed voor heel de motor.
    Pas als de motor wat warmer is (en je gaat vanzelf voelen dat hij wel wil) kan je wat meer vragen en na zo'n 10 minuten is het gevaar wel geweken.
    Ik rijd zelf met een Citroen BX TurboDiesel met Lucaspomp en 1 tanksysteem en heb op deze manier al heel wat gereden. Deze BX heeft standaard brandstofverwarming dmv het brandstoffilter op het thermostaathuis aan de cilinderkop.
  • Martijn PPO Addict
    edited June 2005
    wees voorzichtig met je warme lucht als graadmeter: de modernere ac's in sommige auto's kunnen direkt al warme lucht geven. speel liever op safe en gebruik een thermostaat met lampje of gewoon een temperatuur-sensor in de brandstof. dat is de enige manier om zeker te zien of je ppo-temperatuur hoog genoeg is.

heb je de thermostaat aangepast of is deze orgineel van de diesel-uitvoering?
    edited June 2005
    jeroen said:

Een Lucaspompje kan ook prima plantaardige olie inspuiten, hoor. Je moet er alleen wat voorzichtiger mee doen. Een Lucaspompje verschilkt niet zoveel van de Bosch roterende inspuitpomp, echter een Lucas steekt wat fijner in elkaar. Ruimtes tussen verschillende te smeren onderdelen zijn kleiner, zodat smering een probleem wordt bij dikkere brandstoffen. Veel onderdelen zijn ook wat lichter uitgevoerd, dus kunnen minder mishandeling verdragen. Kortom een Lucas is minder vergevend dan een Bosch.
    Als je plantaardig wilt rijden met een Lucaspomp moet je zorgen voor goede verdunning of verwarming van je brandstof. Een tweetanksysteem is dan ook de beste oplossing, zodat de pomp alleen ppo voor z'n kiezen krijgt als deze goed warm en dus dun is.
    Als je geen tweetanksysteem hebt moet je tenminste goede brandstofverwarming hebben die op het koelwater werkt en de brandstof met tenminste 20%vol petroleum of 30%vol diesel mengen en in de winter ook wat benzine toervoegen. Bovendien moet je onthouden dat je een gevoelige brandstofpomp hebt en, na de koude start, zolang er geen warme lucht uit je verwarming komt (als de verwarming aanstaat), uiterst voorzichtig zijn. Weinig gas geven en vooral lage toerentallen aanhouden. Dat is sowieso goed voor heel de motor.
    Pas als de motor wat warmer is (en je gaat vanzelf voelen dat hij wel wil) kan je wat meer vragen en na zo'n 10 minuten is het gevaar wel geweken.
    Ik rijd zelf met een Citroen BX TurboDiesel met Lucaspomp en 1 tanksysteem en heb op deze manier al heel wat gereden. Deze BX heeft standaard brandstofverwarming dmv het brandstoffilter op het thermostaathuis aan de cilinderkop.

Ik ben begonnen met het bijmengen nogwel voorzichtig, op 4 liter diesel 1 liter zonnebloem olie.
    Ik heb met het rijden geen verschil gemerkt.
  • edited August 2005
    Mijn Citroen Berlingo rijdt prima op olie, ik ben nog wel voorzichtig want ik heb een lucas brandstofpomp, ik meng nu 1 op 5 zonder voorverwarming.
    edited August 2005
    Olieboer said:

Mijn Citroen Berlingo rijdt prima op olie, ik ben nog wel voorzichtig want ik heb een lucas brandstofpomp, ik meng nu 1 op 5 zonder voorverwarming.

Bij mij gaat het ook prima en ook ik heb er een lucas pomp in zitten.
    Ik meng nu 50/50 en dat gaat goed.
    Ik heb wel gemerkt dat de zonnenbloem olie van de Aldi meer stinkt dan van andere fabrikanten!
  • edited October 2005
    Vandaag gaat de 5e tank met 30 liter zonnebloemolie van de Lidl (handig 15 liter per doos verpakt) in mijn tank.
    Merk weinig verschil. Heb wel het idee dat het motorgeluid wat minder is.
  • edited October 2005
    :lol:

Nu alweer de derde tank met 50 -50 zonnebloemolie van de Aldi (0.60 eurocent de liter, verpakt in dozen van 15 a 1 liter).
    Heel stuk gereden van 440 nonstop 120 km op de teller, het rijdt echt prima en de motor lijkt inderdaad stiller, stinkt wel behoorlijk maar de roet uitstoot zal wel aardig minder zijn!
    Enige euvel is dat mijn tankniveaumetertje sinds het bijmengen een beetje van de slag af is :? , maar als mijn Partner 1.9 D uit 1999 een tijdje stil heeft gestaan geeft hij weer het goede (= lagere) niveau aan.
    Weet iemand hoe dit komt??
    Mijn autootje heeft overigens een Bosch brandstofpomp, dus dat valt weer mee. Starten is nooit een probleem en hij trekt net zo goed op als anders. ben dus benieuwd of de brandstofniveaumeter van andere Partners / Berlingo's ook van slag raakt bij bijmengen.
    Verder kwam mij ter ore dat een klein beetje aceton bijmengen een stuk zuiniger rijdt???
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    bram said:

:lol:
    [knip]
    Enige euvel is dat mijn tankniveaumetertje sinds het bijmengen een beetje van de slag af is :? , maar als mijn Partner 1.9 D uit 1999 een tijdje stil heeft gestaan geeft hij weer het goede (= lagere) niveau aan.
    Weet iemand hoe dit komt??
    [knip]
    ben dus benieuwd of de brandstofniveaumeter van andere Partners / Berlingo's ook van slag raakt bij bijmengen.
    [knip]

[beetje late reactie]
    Dat komt denk ik omdat de brandstof in je tank warmer wordt. Olie zet meer uit dan diesel en daardoor zakt het niveau sneller als de tank en olie afkoelt. Oftewel, als je maximaal wil profiteren, volgooien en niet meer stoppen voor je tank leeg is ;)
Sign In or Register to comment.